*corine*
15-07-2012 om 17:16
Overdrijf ik? (alcohol 6-7 jarige)
Heb zojuist onderstaand verhaal gespuid bij gezellig, maar ik vraag me opeens af: overdrijf ik?
Komt jongste met vriendje aan de deur. Vraagt vriendje (zelf 5 jaar): Mag Levi geen alcohol drinken... ZOoooo ik dacht dat ik uit mijn panty zou knappen, ware het niet dat ik nooit panty's draag. Loopt dat kereltje met een soort Shandy (1,2%) over straat, te lurken aan het flesje. Heb Levi toch wel eventjes verteld dat wanneer hij voor zijn 16e op wat voor manier dan ook alcohol nuttigt, ik hem aangeef bij de politie. Niet erg pedagogisch maar ik had echt zo iets van: Jakkesssss!!! Ik vind het nog zo niet nodig op die leeftijd. En dan al helemaal op die manier. Het was net Onslow van de Bucketfamily.........
Vic
15-07-2012 om 18:12
Nee hoor
Je overdrijft niet, en ik denk niet dat je op heel OO mensen gaat vinden die dit geen probleem vinden. Ik zou e.e.a. wel even bij de ouders van het vriendje melden, want misschien weten ze helemaal niet dat er alcohol in dat drankje zit en/of heeft hij het van iemand anders gekregen.
wil40
15-07-2012 om 21:26
Paniek reactie
Natuurlijk hoort zo`n snotneus geen alcohol te drinken. Maar je zoon liep ook niet met zo`n flesje.Dus het dreigement van de politie bellen was een beetje overbodig. Ik had gewoon gezegd:"Nee, Levi mag geen alcohol en mag jij dat dan wel van je ouders?"
Maar goed, ik ben het wel met je eens dat het belachelijk is dat dat jochie met alcohol rondliep. Misschien mag hij het ook wel niet maar heeft hij het van iemand gekregen en weten zijn ouders van niets.
*corine*
15-07-2012 om 23:06
P.....:-p
Jaja... nou zo bijdehand is hij gelukkig nog niet.
En ja, ik was wel even in paniek. Maar de ouders wisten ervan. Zaten zelf met hetzelfde shandy-achtig drankje buiten op de stoep.
Paps heeft nog even met Levi gepraat en gezegd dat het voor kleine mannetjes niet gezond is om alcohol te drinken. Dat het fijn zou zijn wanneer hij zou wachten tot hij een grote vent was die uitgegroeid is. Want dan vindt zijn lichaam het niet zo erg als hij een keertje wat drinkt.
*corine*
16-07-2012 om 12:33
Nee
dat hebben we niet gedaan. Nu vond hij het al erg als je het woord politie noemde. We gaan toch uit deze wijk weg over 4 weken, dat scheelt al een heel stuk. Daar we pleeggezin gaan worden, zal het met die pubers in huis ook wel vaker aan de orde komen.
Het is echt vreselijk wat alcohol met hersenen kunnen doen. blegh. Sponsvorming in de hersenen, echte gaten valen erin.
Onze twee oudsten (11 en 10) vinden het al vies ruiken, mijn man kan niet tegen wijn en houdt niet van bier, af en toe drink ik eens als ik uit ben. Wijn staat hier echt te verpieteren dus van ons kunnen ze het niet meekrijgen.
koentje
18-07-2012 om 13:13
Maar even voor de goeie orde, corine
je zoon aangeven bij de politie omdat hij alcohol drinkt? Ikl denk dat de politie vooral een pittig gesprek met jou zal willen voeren....☺☺
ilonka1970
21-07-2012 om 13:06
Jullie nooit shandy gedronken?
Hebben jullie dan nooit shandy gedronken toen jullie kind waren??
Ik wel op verjaardagen of met kerst ofzo. Vond het lekker en vooral interressant....
Ik kan me nou niet echt druk maken om het feit dat een kind van die leeftijd eens een flesje shandy drinkt.
Zou het zelf niet dagelijks geven, maar zo af en toe; geen probleem.
(moet zeggen dat ik anders ook niet weet wie dan wel Shandy drinkt, want ik heb er nog nooit een volwassene mee gezien....)
Tirza G.
21-07-2012 om 16:12
op een Feestdag zoals Kerst vind ik ook nog wat anders dan er mee over straat lopen.
En: in de tijd dat ik jong was (dat is al een poossie terug) waren de effecten van alcohol op je hersens nog niet (zo) bekend. In die tijd rookten docenten nog gewoon in de klas. Dat is toch ook ondenkbaar vandaag de dag?
Tirza
wil40
21-07-2012 om 16:49
Nee
Ik was een puber van een jaar of 14 toen ik eens een shandy of een half glaasje wijn mocht drinken.Inderdaad op speciale dagen en zeker niet op straat. De effecten van alcohol op de hersenen waren misschien minder bekend dan nu, maar mijn ouders wisten echt wel dat alcohol voor jonge mensen al helemaal niet goed was.
Fiorucci
22-07-2012 om 09:42
Nee ilonka
Oh nee, shandy dronk je pas rond je 14e/15e destijds, en hoewel mijn ouders niet vies waren van wijn, was alcohol,hoe minimaal ook, not done bij jonge kinderen.
Leen13
22-07-2012 om 12:53
Je kunt het ook overdrijven
Zelf heb ik er niets mee om zo dramatisch te doen. Ik houdt het liever wat nuchter en realistisch. Ik denk zelf namelijk dat het anders onnodig aantrekkelijk wordt. Ik snap goed dat mensen die daar de uitwassen van zien heftig gaan reageren op alles wat met alcohol te maken heeft. Ik zou het niet zo verstandig vinden van andere ouders om een kind met een shandy de straat op te sturen. Maar ik vind het vooral een imagoprobleem en als ik een goed contact had met die ouders zou ik ze daar op wijzen. Dat je in deze tijd waarin iedereen elkaar de maat neemt beter voorzichtig kan zijn met dat soort dingen aan de buitenwereld te laten merken. Juist vanwege de oordelen van andere ouders en misschien wel bemoeizuchtige instanties.
Philou
23-07-2012 om 09:58
Ach
Shandy drinken uit een flesje? Nee zo leer je je kind niet met alcohol omgaan. Of juist wel natuurlijk maar dan op de foute manier. Ik drink nauwelijks maar wij kregen soms bij het eten, alleen in de zomervakanties eigenlijk, wel eens wat wijn, aangelengd met water. Om er bij te horen. Omdat drinken vooral iets sociaals is. Om te leren genieten en proeven. Ik zou zeker niet wachten tot 16 om het vervolgens los te laten. Dat is de hele andere kant van uiterste. Daar kan je ook problemen mee krijgen.
Tirza G.
23-07-2012 om 11:17
Dus annej
In jouw redenering wordt alles wat verboden wordt, of waar 'dramatisch' over wordt gedaan, extra aantrekkelijk. Ooo, werkt het zó. Dat wist ik niet. Tjonge, wat zal dat een maatschappelijke veranderingen geven. Gewoon je nérgens druk over maken, net doen of dat het je geen moer kan schelen en dán pas zullen anderen het ook zo gaan doen.
Tirza
Philou
23-07-2012 om 11:26
Tirza
Ik las de reactie van AnneJ meer als 'de oplossing van iets ligt zelden aan de kanten van extremen'. En ook dat blijven hangen in de verontwaardiging weinig bijdraagt aan hoe het beter kan. Verontwaardiging en nuancering bijten elkaar in die zin.
Elisabeth B.
23-07-2012 om 15:05
Voortschrijdend inzicht
Dankzij wetenschappelijk onderzoek kennen we nu het gevaar van alcohol voor opgroeiende jonge mensen. Ook weten we dat het beleid van ouders hun kinderen te 'leren drinken' er toe leidt dat ze meer gaan drinken vergeleken met kinderen die dat niet kregen van hun ouders.
Dankzij deze vooruitgang kunnen we nu echt verantwoordelijker omgaan met alcohol dan toen we zelf puber waren. Dat is niet dramatisch, maar voortschrijdend inzicht.
Hier geen druppel alcohol onder de 16 en ook daarna wil ik het zo lang mogelijk buiten de deur houden. Jongens hersens groeien door tot 23 jaar en hoe minder hoe beter. Ik praat hier ook regelmatig over met ze. Hoe ouder, hoe beter en hoe ouder hoe wijzer. Alleen maar redenen dus om alcohol consumptie zo lang mogelijk uit te stellen.
Tirza G.
23-07-2012 om 16:45
Mmmmm
Ik las dat dus niet, Judith Ik las dat TS en ieder die het met haar eens is, dramatisch doet. En dat heeft bij mij een negatieve connotatie, overdreven, niet nodig, enzovoort. En daarmee doet AnneJ dan precies wat ze anderen verwijt: oordelen en afgaan op de buitenkant.
Tirza
Leen13
23-07-2012 om 17:12
Oordelen
Dat is toch het effect van een andere mening. Dan deel je niet de mening van de anderen. Tja, een mening kun je lezen als een oordeel over de meningen van anderen. Het is niet anders denk ik. Hoewel dat niet is waar ik op uit ben. Iedereen moet denk ik de vrijheid hebben om daar zelf stelling in te nemen. Als ik ook maar de vrijheid heb om daar mijn eigen stelling in te nemen.
Leen13
23-07-2012 om 17:53
Judith-t
Overigens ben ik het eens met hoe Judith het omschrijft. Ik heb mijn kinderen nuchter en praktisch voorgelicht. Te dramatisch gehalte van die verhalen werkt contraproductief. Ik ga mezelf maar na. Van al te grote zendingsdrang wordt ik achterdochtig omdat mensen dan voor het goede doel gaan sjoemelen met de theorie, de feiten en de cijfers.
Leen13
23-07-2012 om 18:01
Cijfers
Zoals dat hitsige gedoe rondom kindermishandeling. Terwijl mogelijk maximaal 5% van de oorspronkelijke meldingen realistisch om kindermishandeling gaat wordt door wazig te doen over het verschil tussen oorspronkelijke meldingen en ingezette onderzoeken gedaan alsof 9 van de 10 meldingen terecht zou zijn. Het blijft vaag want van alles wordt onder kindermishandeling verstaan terwijl de goegemeente dan denkt dat iemand opzettelijk haar kind kwaad doet.
Dat is zendingsdrang.
Leen13
23-07-2012 om 18:07
Geloof
Bij gebrek aan realistisch inzicht in de cijfers ga ik toch maar op mijn eigen ervaring en geloof af. Ja, ik denk dat ik toch liever heb dat mijn kind bij mij thuis het eerste biertje drinkt en dat ik die leer dat daar een sociaal kader bij hoort. En dat genotmiddelen fijn zijn om van te genieten maar dat het niet de rest van je leven in de war moet sturen. En dat je genotmiddelen gebruikt waar het voor is, voor genieten. En juist weer niet als je problemen hebt omdat de kans dan groter is dat je je leven dat dan toch even niet lekker loopt verder in de war helpt. Problemen ga je oplossen zonodig met hulp.
Ik denk ook dat ze appels met peren vergelijken. Ouders die zelf grote innemers zijn en kinderen mee laten drinken kun je niet vergelijken met ouders die in het weekend of bij feestelijke gelegenheden, een of twee alcoholische versnaperingen nemen.
Philou
23-07-2012 om 21:27
Tirza
Tirza, werkelijk, laat je opmerking even een paar weken rusten en vraag je dan af of deze discussie het wel verdient om zo uit elkaar getrokken worden. Ik krijg ook de indruk dat je het vooral heeeeeel errug moet vinden. En dan gaat het om het morele aspect (en dat is vaker een zwart/wit discussie) dan het hoe.. De manier waarop.
Ik snap best dat het iets is wta je niet wil: je kind aan de drank, of het nu veel is of weinig. Maar daar leert je kind niet veel van. Denk ik hoor. Misschien is dat een arrogante gedachte, ik weet het niet. Maar het hoe dan wel, daar leer je -denk ik- wat meer van. Althans, dat is mijn ervaring. Maar misschien heb ik een heel verkeerde ervaring. Kan ook.
Philou
23-07-2012 om 21:35
Elisabeth b
"Dankzij wetenschappelijk onderzoek kennen we nu het gevaar van alcohol voor opgroeiende jonge mensen. Ook weten we dat het beleid van ouders hun kinderen te 'leren drinken' er toe leidt dat ze meer gaan drinken vergeleken met kinderen die dat niet kregen van hun ouders."
En dan vraag ik mij dus onmiddellijk af wat voor een leren dat is. Leren hoe het wel moet of leren hoe het niet moet. Het staat zo onopvallend, dat woordje leren. Je leest er bijna overheen. Je denkt bijna zonder verder na te denken, ach leren is nu eenmaal leren. Nee, dat is het dus niet.
Ik denk toch echt dat het HOE belangrijk is. Context dus. Niet plat wel of plat niet. Ik heb toch niet het idee dat je daar begrip hoe dingen werken, van krijgt. En daarmee ook geen verantwoording.
En als we nu allemaal in de verontwaardiging zijn geschoten valt je dit soort nuancering niet zo snel op en vervolgens wordt dat dus een onbesproken onderdeel. Het lijkt mij een belangrijk onderdeel, het hoe. Maar nogmaals je mag me overtuigen dat het echt anders is.
Tirza G.
23-07-2012 om 22:47
Leren drinken
Onder 'leren drinken' wordt verstaan zo ongeveer wat AnneJ beschrijft: in de eigen thuisomgeving een kind alcohol aanbieden - om welke reden dan ook. Zoals AnneJ het omschrijft; leren dat het een genotsmiddel is enzovoort. Onderzoek toont aan, dat kinderen die thuis alcohol krijgen (op een feestdag, met het kerstdiner - verzin elke goeie reden maar) later makkelijker naar alcohol pakken en vatbaarder zijn voor problemen met alcohol.
Mijn tegenvraag: leer je dat (genotsmiddel, met mate etc.) je kinderen ook met bijv. roken en drugs? En zo nee, waarom niet?
Tirza
Tirza G.
23-07-2012 om 22:50
Ik weet niet wat je kind er van leert
Ik weet wel, dat onderzoek aantoont - enzovoort, zie mijn andere post. Iets met mate doen om het aan te leren als sociaal genotsmiddel: dat werkt dus niet. Kinderen interpreteren het als een vrijbrief. En bovendien: dat ene glas alcohol hebben ze dan maar alvast binnen. Nergens goed voor, en wel beschadigend.
Nog niet zo héél erg lang geleden kregen baby's een 'tod' gedoopt in brandewijn om ze rustig te houden. Minder dan 10 jaar geleden voerde mijn hoogbejaarde schoonmoeder haar kleinkind van anderhalf lepeltjes advocaat - als ik niet had ingegrepen. Ach, wat geeft dat nou, die paar lepeltjes.
Tirza
Philou
23-07-2012 om 23:08
Tirza
Tirza, wat jij beschrijft, gaat over het wat maar niet zo zeer over het hoe. De context is mi essentieel. Mijn ouders dronken wel eens wijn bij het eten, blowde wel eens. Wij kinderen niet.
Ik rook niet en ik gebruik geen drugs dus ik kan mijn kinderen niet leren uit eigen ervaring heo ze daar mee om moeten gaan. Maar we hebben het er weleens over. En als ik een alcoholist op straat tegen kom, leg ik ze uit die meneer zo doet om hij teveel gedronken heeft. Er is toch echt een verschil tussen veel drinken en wat drinken voor je plezier.
Leen13
23-07-2012 om 23:20
Chayenne
Dat vind ik dus een heikele discussie want eigenlijk vind je dan dat elke druppel alcohol niet in een kind mag tot die volgroeide hersenen heeft. Nogal zwart wit dus. Maar als ik dan vind dat een kind van de buren van een Shandy ook niet omvalt dan heb ik het gedaan. Die discussies dus daar heb ik niet zoveel mee. Of dat nou van de jeugdzorg of de schillenboer komt dan ben ik niet meer geïnteresseerd.
Leen13
24-07-2012 om 00:56
Borreltje
Na een best drukke en heftige dag zaten we vanavond bij te komen op het balkon en nog even na te praten. Bleek ineens dat we ons zelf buiten gesloten hadden, de kat had de knevel naar beneden geduwd, kopjes gevend omdat die ook naar buiten wilde. ...... zeg. Afijn na het gedoe met een slotenmaker enzovoort dacht ik indachtig deze discussie ineens dat ik best zin zou hebben in een borreltje! Maar dat is al lang geleden, dat heb ik nooit meer in huis. En een sigaar! Maar dat is al helemaal lang geleden.
Als je ouder wordt ga je denk ik ook meer om je gezondheid geven, dan denk je niet meer dat je onsterfelijk bent. Dus heb ik voor ons allemaal nog maar even een kopje thee gemaakt en die pubers hadden alweer honger. En hebben we het maar weer even over de alcohol gehad.
Maylise
24-07-2012 om 00:57
Leren drinken
Ik heb geen probleem met sporadische consumptie van alcohol door volwassenen. Waar ik wel een probleem mee heb is de gedachte dat je moet leren drinken want het is een sociale (!) bezigheid). Drinken hoef je helemaal niet te leren. Wie alcohol wil gebruiken als volwassene moet dat vooral doen maar ik zie geen enkele reden om alcohol bij kinderen te introduceren. Alcohol is een genotsmiddel wat in kleine hoeveelheden bij volwassenen weinig kwaad kan (in grote hoeveelheden uiteraard wel) maar er is ook werkelijk geen enkel voordeel te bedenken aan alcohol consumptie.
Een 6 jarige met een shandy vind ik lichtelijk bevreemdend. Ik snap echt niet wat er in het hoofd van die ouders omgaat maar goed dat snap ik wel vaker niet van mensen. Ze moeten vooral doen wat ze niet laten kunnen maar ik vind het idioot.
Elisabeth B.
24-07-2012 om 07:06
Leren
Alcohol hoef je idd niet te introduceren om je kinderen iets te leren. Je kunt je kinderen van alles leren, zonder introductie. Zoals Tirza al schreef: je laat ze iha ook niet roken of drugs gebruiken om ze te leren dat het niet goed voor je is. Dat kun je ze vertellen en als ouder kun je het ook verbieden.
In NL hebben we de idiote gewoonte gecreëerd dat je 'los' mag op je 16e, met dank aan ons poldermodel mocht de drankindustrie meepraten over de leeftijdsgrens (het laagste in de westerse wereld) en de waarschuwingszin (eerst was dat: nog geen 16? Nog even niet!). 16 jaar worden ervaren pubers (en ouders) nu als het feest waarop je mag drinken. Ouders slaan de kratten bier soms zelf in. Ik vind dat idioot. Van mij horen ze nu al dat dat feest niet doorgaat. Dat je iets mag betekent nog niet dat het moet.
bloesem
24-07-2012 om 07:44
Maar.......
Ik weet wel dat je kind dit leren,niet automatisch betekent dat je kind het dus niet doet. Mijn kind, zoon van geheelonthouders,en keurig opgevoed volgens de regels der kunst, kwam toch echt op de ehbo terecht. Het blijven pubers en sommigen gaan toch experimenteren. Je kunt niet altijd alles voor zijn. De pest is dat volwassenen aanvoelen dat ze dronken beginnen te worden en daarop kunnen reageren door op tijd te stoppen. Bij jongeren slaat het ineens binnen en ze gaan out voor ze erg in hebben. Gr Bloesem