Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ouder zorgt voor kind = kind zorgt voor ouder

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dessie

dessie

11-04-2013 om 16:05

Pgb en misbruik

De PGB is verworden tot een gedrocht. Bedoeld om mensen zelf zeggenschap te geven over de zorg die ze inkopen, maar veel te fraudegevoelig. Het aanbod schept de vraag, zoals we ook hebben gezien met de rugzakjes in het onderwijs. Het aantal ADHD-ers en autisten explodeerde en een hele bedrijfstak van therapeuten en begeleiders wordt er van draaiende gehouden. Tot het te duur wordt en er bezuinigd moet worden en dan schreeuwt iedereen weer moord en brand.
Waarom moet iemand met een PGB voor haar gehandicapte kind de huishoudelijke hulp en de oppas voor 's avonds als ze uit wil vergoed krijgen uit dat PGB? Ze werkt niet eens (waarom zou je ook met een PGB van 70.000 euro/jr).

Nee zo gek nog niet

Als je de onkosten ziet die ned. maakt aan langdurige zorg (nee! daar valt revalideren NIET onder!!!) zijn de bezuinigingen die nu doorgevoerd worden zo gek nog niet.
Waarom zou je mensen die opgenomen zijn voor zéér lange tijd amper laten meebetalen aan hun woon/zorgkosten? Het was zo geworden dat je alleen iets bijbetaalde van je maandelijkse inkomen. En dat stond in geen enkele verhouding met je werkelijke inkomen/vermogen. Dus kreeg je situaties dat mensen met aanvullend pensioen of een verkocht huis op de bank méér overhielden dan ze eigenlijk 'nodig' hadden om de de maandelijke eventuele onkosten die ze nog wel maken te dekken. En alle zorg/woonlasten wordt aanvullend vergoed door de staat. En werkelijke zorg á la...dat is tot daar aan toe. Maar waarom moet ik de poetshulp betalen en mijn ouders krijgen het vergoed? Omdat ze het niet meer 'kunnen' ? Ik 'kan' het ook niet, want ik werk namelijk. En geloof me het inkomen van mijn ouders is héél wat meer dan dat van mij/ons. En buiten dat hebben ze ook nog's meer vermogen, een duurder huis, meer geld op de bank zodat ze dure vakanties kunnen houden waar wij alleen maar van kunnen dromen. Soms gaan ze ook nog's 'uit eten' in een verzorgingshuis hier om de hoek. Dik gesubsidiëerd want ze hebben daar een indicatie voor en kunnen dus met flinke korting van de gemeente daar eten. Dat is omdat 1 van mijn ouders een behoorlijk ingewikkeld diëet heeft. Dus krijgen ze beiden korting. Als ik daar 'uit eten' wil betaal ik bijna 2 keer zoveel. En van dat bedrag kan ik mijn hele gezin te eten geven. Het is ook niet dat ze niet zelf meer kunnen koken. Welnee...dat doen ze vooral als ze te druk zijn om te koken...omdat ze naar zangkoor, voorstelling, dansmiddag of weet ik wat moeten. Het is ook niet zo dat ze bewust 'misbruik' maken van voorzieningen. Welnee...het is hun gewoon aangeboden, in de schoot geworpen. Ze hebben er zelfs nooit om gevraagd! Die maaltijden en hulp 'kregen' ze toen 1 van mijn ouders opgenomen was geweest in het ziekenhuis. En ondertussen is dat al wel 2 jaar geleden en bij mijn weten is er 1 keer een gesprek over die voorzieningen geweest en toen was mijn vader behoorlijk aan het kwakkelen dus happerdepap weer een jaar erbij. En eigenlijk hebben ze er niet eens zo'n enorme behoefte aan, maar ja die hulp is erg aardig en ach dan moeten ze haar wegsturen en die maaltijden doen ze toch niet eens elke dag? En ook vooral...iedereen doet/heeft het! En ze hebben er toch 'recht' op? Daar hebben ze toch al die jaren voor betaald?
Juist in dat soort voorzieningen, maaltijden, huishoudelijke hulp, betalen van de woonlasten bij langdurige opname (electra, water, huur) wordt gesneden. Daarvoor moet je vanaf dit jaar méér eigen bijdrage betalen en wordt ook je 'vermogen' (waarbij nog een behoorlijk bedrag 'vrij' is) meegeteld.
Ik vind het niet meer dan terecht. En als je mijn ouders vraagt vinden ze ook wel een beetje dat het is doorgeschoten. En ik denk dat een heleboel ouderen/langdurig zieken dat eigenlijk ook wel een beetje vinden.
Als er dan tóch bezuinigd moet worden is dit wel de minst erge bezuiniging. Dat is veel beter dan in de werkelijke zorg, douchen, aankleden, wondverzorging, naar bed brengen, steunkousen aantrekken, ogen druppelen, medicatie geven, boterham smeren. Dát blijft allemaal gewoon bestaan. Onaangetast zoals het nu ook is. En als je dan moet eten in het verzorgingshuis om de hoek betaal je gewoon de werkelijke prijs. Behalve als je inkomsten/vermogen je daar de mogelijkheid niet voor geven, dan krijg je wél subsidie.
Zó erg is dat toch niet? Dat moet ik ook tenslotte.
Alleen is het voor veel mensen vaag wáar nu op bezuinigd gaan worden en schreeuwen ze uit angst al moord en brand voordat ze werkelijk snappen waar het over gaat.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.