Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Beatrijs Smulders

Beatrijs Smulders

25-04-2014 om 13:54

Oproep - petitie geboortezorg

creabea

creabea

30-04-2014 om 22:23

nou en of

mijn tweede ziekenhuisbevalling heb ik bijna zonder verloskundige gedaan. Ik zat al tijden dik in de persweeën en toen de verloskundige kwam kon ze het kind nog net opvangen. Daarvoor was er al wel een paar keer iemand wezen kijken na herhaaldelijk bellen die vervolgens tot twee keer toe vroeg of ik het nog even kon ophouden (NEE, dat zie je toch??)

Het was ook wel druk (3 geboortes in een half uur) maar er liep wel meer personeel rond en het was gewoon overdag. Vreemd gegaan was dat. Ze kwamen mij ook pas na 2 uur hechten :-/

Dalarna

Dalarna

01-05-2014 om 09:03

hmm

Ik denk dat dat afsprakenprobleem (voor elke afspraak naar het ziekenhuis moeten ver weg) wel op een andere manier kan worden opgelost door eens per week de verloskundige afspraken te laten doen in een bepaalde plaats in een huisartsenpost of iets dergelijks. Dus op maandag in plaats A, op dinsdag in plaats B etc.

vandaag in de Volkskrant

Vandaag in de Volkskrant - de papieren versie, op de site kon ik de stukken niet vinden - twee stukken waarin wordt uiteengezet waarom de heren Watson en Kottenhagen ten onrechte een hoop paniek schoppen. Het kortste stuk is geschreven door een aantal mensen uit verschillende disciplines, onder wie als ik het goed heb twee gynaecologen.

Een punt dat in beide stukken, zij het op verschillende manieren, terugkomt: je kan de Nederlandse thuisbevalling niet afserveren door cijfers rond vroeggeboorten in de beoordeling te betrekken, want bij vroeggeboorte wordt er standaard in het ziekenhuis bevallen. Belangrijkste conclusie in beide stukken: er is onvoldoende bewijs om aan te nemen dat een thuisbevalling bij een ongecompliceerd verlopende bevalling van een voldragen kind onveiliger is dan een ziekenhuisbevalling.

Groeten,

Temet

creabea

creabea

06-05-2014 om 10:52

onverwachte complicaties

Dat is waar. Maar hoe weet je dat een thuisbevalling ongecompliceerd zal verlopen? Daar zullen die mannen het wel over hebben denk ik.
Van mijn zwangerschapsgymclubjes eindigde de helft van de thuisbevallingen in het ziekenhuis. Er zaten best enge verhalen bij, zoals een bijna doodgebloede moeder, een kind dat pas na 10-15 minuten reanimatie tekenen van leven ging vertonen (en waar uiteindelijk niets mee aan de hand was!), placenta's die niet wilden komen, kind dat hopeloos verkeerd lag. Allemaal thuisbevallingen die met ambulance in het ziekenhuis eindigden. En in mijn eigen geval een veel te grote baby (1e kind van bijna 10 pond, terwijl ik zelf maar heel klein ben).

mirreke

mirreke

06-05-2014 om 16:10

jouw verhaal creabea

geeft mijns inziens juist aan dat je ook bij een niet lekker verlopende thuisbevalling (nu nog) gemakkelijk naar het ziekenhuis kunt gaan om alsnog de bevalling goed af te ronden.

Ik heb zelf twee kinderen thuis gekregen, en twee in het ziekenhuis. Allevier de bevallingen zijn thuis begonnen. Daar ben ik wel heel blij om. Met persweeën in de auto is geen pretje (understatement!) maar ik ben blij dat ik zelf deze keuze kon maken, en dat de mogelijkheid er was.

Wat ik wel eng vond was dat er bij 1 van de bevallingen (bevalling nr. 3, de tweede die in het ziekenhuis plaatsvond) in het ziekenhuis geen plek bleek te zijn. De verloskundige was zeker een uur aan het rondbellen (vier ziekenhuizen af, en weer opnieuw) voordat er (na wat aandringen en het benadrukken van 'foetale nood') plek gevonden werd. Daar lees ik nooit over, over het gebrek aan plekken...

plek

Ik denk zelf dat 'geen plek' komt doordat we in de gezondheidszorg geen 'open eind' financiering meer hebben. Nu moeten zaken veel efficienter en financieel strakker gepland worden en kun je je geen flexibiliteit meer veroorloven.
Ik heug me nog een strenge winter dat we al voortijdig een groep zwangeren van de eilanden op de afdeling hadden. Ze sliepen tot op de gang en er is er zelfs een op de gang bevallen.
Er werden dan gewoon een paar oud-leerlingen van andere afdelingen geplukt om de omloop en de controles te doen.

creabea

creabea

08-05-2014 om 13:56

mirreke

nouja, makkelijk..... dat van die bijna doodgebloede moeder (die ook nog eens het te reanimeren kind kreeg), dat wil je toch echt niet thuis meemaken. Uiteindelijk kwam het wel goed, maar de moeder was al 3 liter bloed (of nog meer) kwijt tegen de tijd dat ze in het ziekenhuis was. En iemand anders moest van 3 hoog zonder lift vervoerd worden, dat is ook bepaald niet ideaal.

Gebrek aan plek, ik had bij mijn 2e bevalling iets dergelijks, of eigenlijk gebrek aan verloskundige. Ik was in het ziekenhuis bezig met een ingeleide bevalling, maar mijn kind was bijna zonder hulp geboren. Op dat moment waren er 3 geboortes bezig en er was maar 1 verloskundige. (waar zijn die dokters en assistenten-in-opleiding dan gebleven, die 's ochtends zich allemaal komen voorstellen als dat ze evt. langskomen mocht er wat zijn.......)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.