Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Op kamp en offline


Jorni schreef op 21-08-2024 om 18:15:

[..]

Personeel om hulp vragen op een station kan altijd en dat verleer je niet hoor. En liever dat ze het oefenen zonder mobiel als we erbij zijn en het altijd wel benoemen tijdens het reizen waar we heen reizen en personeel om hulp vragen mocht het nodig zijn (blijft dan vanzelf wel hangen en het personeel is dan in ieder geval herkenbaar) of op een moment dat we weten waar ze zitten dan tijdens een kamp waar je bijna niets weet en geen enkel contact mag hebben. Dan liever zo makkelijk mogelijk. Zeker als ze zo lang op pad zijn en weg zijn van huis.

Dan leren jouw kinderen dus dat andere reizigers niet te vertrouwen zijn, en dat als er geen personeel in de buurt is, ze niets kunnen. 

Tjod22 schreef op 20-08-2024 om 11:24:

Hoi TO, woon jij in hetzelfde dorp als ik, met de walvisvangsthistorie?

Mijn kind is ook afgelopen weekend op kamp vertrokken met een plaatselijke kampweek. Berichtje op FB dat de bus veilig was aangekomen en ze nu voor een weekje offline gaan. Inderdaad ook geen telefoon mee.

Ik moet zeggen dat ik zelf wel even moet wennen, zou het best leuk gevonden hebben om desnoods via FB af en toe wat leuke actiefoto's te zien, maar het is wel heel goed voor die kinderen dat ze geen telefoon hebben en wij gaan er als ouders ook niet dood aan om een weekje niets van of over ze te horen. Zo was het vroeger tenslotte ook, toen ik zelf op kamp ging (zei mijn moeder, haha).

Aanvulling: net even wat pagina's gelezen met zorgen over misbruik etc. Daar ben ik in dit geval echt niet bang voor. Dit kamp wordt al generatieslang georganiseerd, voormalige deelnemers zijn nu leiding en iedereen kent iedereen zo ongeveer.

Kan me voorstellen dat je dit was moeilijker vindt als je kind bv met een Vinea-kamp of zo meegaat, waar je niemand van kent.

Heb je een pb gestuurd

noas_1993 schreef op 21-08-2024 om 16:19:

[..]

De leiding kan ook iets (acuuts) overkomen.
Echt hoor, sommige mensen hier... Ga eens met de tijd mee!

de leiding heeft heus wel hun mobiel bij zich hoor. het gaat om de kinderen die niet de hele tijd met thuis bezig zijn, maar in het hier en nu met de kinderen om hun heen.

Valeria schreef op 21-08-2024 om 20:16:

[..]

Jij kunt die gele borden niet lezen? er hangt meestal ook nog wel een spoortkaart bij.

En jij denkt dat kinderen die uit zichzelf begrijpen als het ze nooit is uitgelegd? Ten eerste moet je al weten op welk bord je moet kijken, dus bij welke eindbestemming, als je naar een ministation moet. Ik heb het geoefend toen mijn kinderen een jaar of tien waren en ze snapten het echt niet zonder uitleg. En ze zijn erg intelligent, dus daar ligt het niet aan. 

Valeria schreef op 21-08-2024 om 20:25:

[..]

Dan leren jouw kinderen dus dat andere reizigers niet te vertrouwen zijn, en dat als er geen personeel in de buurt is, ze niets kunnen.

Nee hoor dat heb ik nergens aangegeven en dat zal ik ook niet aan mijn kinderen leren. Wel hoe ze dingen op meerdere manieren kunnen achterhalen. Er zijn meerdere wegen die maar Rome leiden. 

Valeria schreef op 21-08-2024 om 20:23:

[..]

Nee, je wilde per se contact met je kinderen kunnen hebben op het moment dat jij dat wilde. Nu ben je gedraaid naar handige optie tijdens calamiteiten. Wel consequent blijven hoor.

Dat ook ja en dat is mijn goed recht. Het zijn en blijven nog altijd mijn kinderen. Als ik contact met ze wil dan moet dat kunnen zonder belemmeringen en andersom ook als ze op pad zijn. Dat hoeft een ander niet voor me te bepalen en mij en mijn kinderen te verbieden. Ik ben en blijf hun moeder.

Maar ik heb meerdere ook andere redenen waarom ik het meenemen van een telefoon een must vind voor mijn kinderen zoals je in mijn posts hebt kunnen lezen. 

Annaniem2023 schreef op 21-08-2024 om 22:18:

[..]

En jij denkt dat kinderen die uit zichzelf begrijpen als het ze nooit is uitgelegd? Ten eerste moet je al weten op welk bord je moet kijken, dus bij welke eindbestemming, als je naar een ministation moet. Ik heb het geoefend toen mijn kinderen een jaar of tien waren en ze snapten het echt niet zonder uitleg. En ze zijn erg intelligent, dus daar ligt het niet aan.

En dan sta je in Praag, of Krakau en dan hebben die kinderen het sneller door hoe het werkt dan jij. Dat was mijn ervaring met zoon toen we op interrail waren, hij was toen 11 (want dan gratis interrailen)

noas_1993 schreef op 21-08-2024 om 11:05:

[..]

Serieus?
Zelf ben ik altijd mee geweest op schoolkamp, maar dat was gelukkig niet met de hele school. Ik moet er niet aan denken!
Dat het een onderdeel van school is kan ik nog inkomen, maar dat iedereen koste wat kost mee MOET indien geen geldige reden. Het kan ook té streng..
Sommige houden er gewoon niet van om dagenlang van huis zijn en dat snap ik zo goed!

Niet de hele school is naar hetzelfde kamp Elk leerjaar heeft zijn eigen locatie. Kinderen die niet durven te slapen kunnen ‘s avonds opgehaald worden en ‘s ochtends gebracht, die slapen lekker thuis. 

Jorni schreef op 21-08-2024 om 23:32:

[..]

Dat ook ja en dat is mijn goed recht. Het zijn en blijven nog altijd mijn kinderen. Als ik contact met ze wil dan moet dat kunnen zonder belemmeringen en andersom ook als ze op pad zijn. Dat hoeft een ander niet voor me te bepalen en mij en mijn kinderen te verbieden. Ik ben en blijf hun moeder.

Maar ik heb meerdere ook andere redenen waarom ik het meenemen van een telefoon een must vind voor mijn kinderen zoals je in mijn posts hebt kunnen lezen.

Maar je schrijft ook dat het wel oké is om telefoons voor bepaalde activiteiten te verbieden. Dan kunnen jij en je kinderen toch ook niet bellen als er precies op dat moment behoefte bestaat daar aan of er iets gebeurt?

Op veel scholen moet de telefoon thuis of in de kluis. Dus als jij in de pauze of tijdens de les je kind wil bellen, dan kan dat niet. En andersom ook niet. 

MamaE schreef op 21-08-2024 om 23:40:

[..]

Maar je schrijft ook dat het wel oké is om telefoons voor bepaalde activiteiten te verbieden. Dan kunnen jij en je kinderen toch ook niet bellen als er precies op dat moment behoefte bestaat daar aan of er iets gebeurt?

Op veel scholen moet de telefoon thuis of in de kluis. Dus als jij in de pauze of tijdens de les je kind wil bellen, dan kan dat niet. En andersom ook niet.

Dat is nu al verplicht voor het vo en met ingang van dit schooljaar zijn mobiele telefoons ook verboden op de basisschool.

En aangezien een kamp gewoon onder schooltijd valt zijn mobiele telefoons daar niet toegestaan.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/mobiele-apparaten-in-de-klas

Ysenda schreef op 21-08-2024 om 23:37:

[..]

En dan sta je in Praag, of Krakau en dan hebben die kinderen het sneller door hoe het werkt dan jij. Dat was mijn ervaring met zoon toen we op interrail waren, hij was toen 11 (want dan gratis interrailen)

Ik hoop dat er iets bij mijn destijds 9 jarige is blijven hangen over het Parijse metrosysteem. Hij mocht bepalen wat hij wilde bezoeken en dan liet ik hem de metro's uitzoeken. Welke haltes, waar overstappen, dat soort dingen.


MamaE schreef op 21-08-2024 om 23:40:

[..]

Maar je schrijft ook dat het wel oké is om telefoons voor bepaalde activiteiten te verbieden. Dan kunnen jij en je kinderen toch ook niet bellen als er precies op dat moment behoefte bestaat daar aan of er iets gebeurt?

Op veel scholen moet de telefoon thuis of in de kluis. Dus als jij in de pauze of tijdens de les je kind wil bellen, dan kan dat niet. En andersom ook niet.

En dat moet je ook helemaal niet willen. Als er niks bijzonders is, kan het wachten tot na schooltijd. Als er wél iets is wat niet kan wachten bel je de school en vertel je wat er aan de hand is. Dan gaat een vertrouwd persoon het kind uit de klas halen. Maar zoals er al vaker is gezegd, ook door mij, en zoals steeds wordt genegeerd: er komt een tijd, en dat is sneller dan je denkt, dat je niet meer alles bepaalt voor je kind en ook niet alles weet. 

MamaE schreef op 21-08-2024 om 23:40:

[..]

Maar je schrijft ook dat het wel oké is om telefoons voor bepaalde activiteiten te verbieden. Dan kunnen jij en je kinderen toch ook niet bellen als er precies op dat moment behoefte bestaat daar aan of er iets gebeurt?

Op veel scholen moet de telefoon thuis of in de kluis. Dus als jij in de pauze of tijdens de les je kind wil bellen, dan kan dat niet. En andersom ook niet.

Dat vind ik allemaal totaal wat anders dan op kamp gaan met een totaal mobielverbod. School is bovendien een vertrouwde afgesloten plek waar ze zijn om te leren. Een kamp is voor de leuk in een vreemde omgeving. Helemaal geen mobiel mogen meenemen is niet gaan. 

Poezenmeisje schreef op 22-08-2024 om 00:36:

[..]

Ik hoop dat er iets bij mijn destijds 9 jarige is blijven hangen over het Parijse metrosysteem. Hij mocht bepalen wat hij wilde bezoeken en dan liet ik hem de metro's uitzoeken. Welke haltes, waar overstappen, dat soort dingen.


Zeker wel hoor. Als je vaak met jouw kind op pad gaat en het kind het zo laat uitzoeken zonder mobiel dan blijft er genoeg hangen hoor. Daar is geen kamp voor nodig. 

Jorni schreef op 21-08-2024 om 23:32:

[..]

Dat ook ja en dat is mijn goed recht. Het zijn en blijven nog altijd mijn kinderen. Als ik contact met ze wil dan moet dat kunnen zonder belemmeringen en andersom ook als ze op pad zijn. Dat hoeft een ander niet voor me te bepalen en mij en mijn kinderen te verbieden. Ik ben en blijf hun moeder.

Maar ik heb meerdere ook andere redenen waarom ik het meenemen van een telefoon een must vind voor mijn kinderen zoals je in mijn posts hebt kunnen lezen.

Tja, dan gaan ze naar de middelbare en dan moet de telefoon in de kluis. Dan kunnen ze niet voor ieder wissewasje mama bellen, want ze moeten zich houden aan de regels van de school en als je ze inschrijft op die school heb jij je ook te houden aan die regels.

Waarom zou je als moeder op ieder moment van de dag contact moeten kunnen hebben met je kind? Kind krijgt toch ook recht op een eigen leven, wil dingen doen die mama niet hoeft te weten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.