Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Op kamp en offline


Gingergirl schreef op 21-08-2024 om 07:34:

[..]

Hier gaan we op kamp in leerjaar 2 en een buitenlandreis in het examenjaar. Als een leerling niet mee mag van ouders gaan we met de ouders in gesprek om duidelijk te krijgen waarom de leerling niet mee mag. Meestal zijn er bij ouders onduidelijkheden of misverstanden en mag de leerling als nog mee. Maar als een leerling dan nog niet mee mag, dan kun je ze niet dwingen. Leerplicht hier geeft dat ook aan; school zal dan een vervangend lesprogramma moeten regelen. Er zijn ook ouders die zelf contact zoeken met leerplicht en krijgen dan altijd toestemming. Het zijn gelukkig wel uitzonderingen, in de praktijk mag bijna iedereen mee. Met kampleerjaar 2 zijn er wel altijd een paar leerlingen die niet mogen blijven slapen. Zij worden dan na het avondeten door de ouders opgehaald en in de ochtend bij het ontbijt weer gebracht. Maar goed wij zitten dan ook niet heel ver weg. Bij de buitenlandreis krijgen de achterblijvers een alternatief programma.

LPA’s werken per gemeente nogal verschillend heb ik gemerkt. Wij hebben nog maar een keer te maken gehad met een weigerende ouder gelukkig en natuurlijk proberen we als mentoren en desnoods leerlingcoördinator de ouders eerst over te halen. Wij kunnen alleen niet een alternatief programma aanbieden omdat de hele school dicht is. Voor de leerling staan ‘de gemiste uren’ als spijbelen in het systeem en dat is iom de lpa. 
Niet slapende leerlingen hebben wij ook wel zoals ik al schreef. En ze mogen rustig even ouders bellen als die behoefte er is. Ze hebben de telefoons wel mee, ze gaan alleen in een bak. 

Ysenda schreef op 21-08-2024 om 08:08:

[..]

Die buitenlandreis snap ik nooit, waarom? Ze zijn gewoon enorm duur en school is geen reisbureau.
Je kunt als school niet beschikken over ander mans portomonee. Als het verplicht is zou school ook de kosten moeten dragen.

Een aantal dagen op kamp voor groepsvorming die snap ik nog, of zoals op de basisschool als afscheid ook, maar dat hoeft niet in het buitenland.

Om kinderen kennis te laten maken met een andere leefomgeving dan de eigen. Waarin ze een andere taal moeten spreken, andere omgangsvormen, andere gebruiken en verkeersregels. Veel van deze leerlingen gaan nooit naar het buitenland, dus dat is een mooie kans. School mag leerlingen waarvan de ouders het niet kunnen betalen niet uitsluiten dus elke leerling gaat mee. 
Bij ons kost de reis €120,- 

Ik loop wat achter, maar ik snap de meeste reacties hier niet hoor..
Zoals eerder aangegeven: helemaal geen mobiel mee mogen is gewoon niet meer van deze tijd.

Stel dat ze op pad gaan met 1 of zelfs zonder iemand van de leiding en er gebeurd iets waar accuut medische hulp bij nodig is, dan kunnen die kinderen niks want geen mobiel..
En kom nou niet aan met: om hulp roepen kan ook en vroeger ging het ook zo.. want dat is gewoon flauwekul

Ysenda schreef op 21-08-2024 om 08:08:

[..]

Die buitenlandreis snap ik nooit, waarom? Ze zijn gewoon enorm duur en school is geen reisbureau.
Je kunt als school niet beschikken over ander mans portomonee. Als het verplicht is zou school ook de kosten moeten dragen.

Een aantal dagen op kamp voor groepsvorming die snap ik nog, of zoals op de basisschool als afscheid ook, maar dat hoeft niet in het buitenland.

Het is inderdaad een verplicht onderdeel van het lesprogramma. Ze gaan naar een stad van een van de talen die ze in het pakket hebben en daar kennismaken met de cultuur, taalopdrachten, dingen bezoeken. En ja dat kan ook in Nederland maar de leerlingen vinden het echt leuker om naar het buitenland te gaan. In Nederland gaan we al zo vaak op excursie gedurende de schoolloopbaan.  De school betaald de kosten, ouders dienen wel zelf te zorgen voor een geldig ID/ Paspoort, dat is nooit een probleem.

SuzyQFive schreef op 21-08-2024 om 10:04:

[..]

LPA’s werken per gemeente nogal verschillend heb ik gemerkt. Wij hebben nog maar een keer te maken gehad met een weigerende ouder gelukkig en natuurlijk proberen we als mentoren en desnoods leerlingcoördinator de ouders eerst over te halen. Wij kunnen alleen niet een alternatief programma aanbieden omdat de hele school dicht is. Voor de leerling staan ‘de gemiste uren’ als spijbelen in het systeem en dat is iom de lpa.
Niet slapende leerlingen hebben wij ook wel zoals ik al schreef. En ze mogen rustig even ouders bellen als die behoefte er is. Ze hebben de telefoons wel mee, ze gaan alleen in een bak.

Een alternatief programma kan ook in de vorm van opdrachten die de leerling thuis maakt en is ook toegestaan vanuit leerplicht als de school bv dicht is. Er zit inderdaad verschil tussen LPA's weet ik ook uit ervaring.

SuzyQFive schreef op 21-08-2024 om 00:40:

[..]

Nou, echt niet bij ons op school. Kamp is een verplicht onderdeel van het lesprogramma en vooral ook de groepsvorming aan het begin van het jaar. De school is dan ook dicht want de hele school is op kamp.
Natuurlijk zijn er leerlingen die ergens problemen mee hebben. Sommigen slapen dan bijvoorbeeld thuis maar worden dan door hun ouders gehaald en gebracht. Ouders die zelf teveel angsten hebben hebben we ook. Dat is ontzettend beperkend voor het kind. Wij hebben pubers en die kinderen hebben daar echt last van.
Ouders die aangeven dat hun kind niet mee mag om wat voor reden dan ook krijgen een gesprek met de schoolleiding. Gaat het kind dan nog niet mee (meestal wel) dan schakelen we de leerplichtambtenaar in want ouders weigeren onderwijs voor hun kind.

Serieus?
Zelf ben ik altijd mee geweest op schoolkamp, maar dat was gelukkig niet met de hele school. Ik moet er niet aan denken!
Dat het een onderdeel van school is kan ik nog inkomen, maar dat iedereen koste wat kost mee MOET indien geen geldige reden. Het kan ook té streng..
Sommige houden er gewoon niet van om dagenlang van huis zijn en dat snap ik zo goed!

noas_1993 schreef op 21-08-2024 om 10:09:

Ik loop wat achter, maar ik snap de meeste reacties hier niet hoor..
Zoals eerder aangegeven: helemaal geen mobiel mee mogen is gewoon niet meer van deze tijd.

Stel dat ze op pad gaan met 1 of zelfs zonder iemand van de leiding en er gebeurd iets waar accuut medische hulp bij nodig is, dan kunnen die kinderen niks want geen mobiel..
En kom nou niet aan met: om hulp roepen kan ook en vroeger ging het ook zo.. want dat is gewoon flauwekul

Dat is geen flauwekul, dat is gewoon precies zoals het is. Het probleem van de kinderen van nu is dat ze zelf geen oplossend vermogen meer ontwikkelen, want bij een lekke band bellen ze mama en die haalt hen op. Als ik vroeger een lekke band had, moest ik gelukkig maar 4,5 km door de stad lopen en thuis mijn band plakken. Of als ik nog op school was mijn band plakken met plakspul van de conciërge en dan naar huis fietsen. 

Als ze op het station zijn en de trein die ze moeten hebben rijdt niet, dan bellen ze mama en die kijkt op de NS-site en die spelt het voor hen uit. Vroeger gingen we dan zelf naar een volwassene en vroegen om hulp of we puzzelden op de borden hoe we dan zouden kunnen gaan. Ik was 14 toen ik van Amsterdam naar Nijmegen wilde en we naar Den Bosch werden gebracht door de NS. Ik herinner me het nog goed. Ik was bang dat mijn kaartje niet geldig was en ik een boete kreeg. Bang dat er ook vanuit DB geen treinen naar Nijmegen reden. Ik kon ook niet mijn oom Belen die ons kwam ophalen op het station. Dus hij heeft gewoon een uur gewacht. Zo deden we dat toen nog. En dus is het geen flauwekul. 

En die acute medische hulp zal wel meevallen bij kinderen. Die krijgen meestal geen herseninfarct of hartaanval op hun twaalfde. En een verzwikte enkel heeft geen acute medische hulp nodig, maar medische hulp. 

Annaniem2023 schreef op 21-08-2024 om 15:46:

[..]

Dat is geen flauwekul, dat is gewoon precies zoals het is. Het probleem van de kinderen van nu is dat ze zelf geen oplossend vermogen meer ontwikkelen, want bij een lekke band bellen ze mama en die haalt hen op. Als ik vroeger een lekke band had, moest ik gelukkig maar 4,5 km door de stad lopen en thuis mijn band plakken. Of als ik nog op school was mijn band plakken met plakspul van de conciërge en dan naar huis fietsen.

Als ze op het station zijn en de trein die ze moeten hebben rijdt niet, dan bellen ze mama en die kijkt op de NS-site en die spelt het voor hen uit. Vroeger gingen we dan zelf naar een volwassene en vroegen om hulp of we puzzelden op de borden hoe we dan zouden kunnen gaan. Ik was 14 toen ik van Amsterdam naar Nijmegen wilde en we naar Den Bosch werden gebracht door de NS. Ik herinner me het nog goed. Ik was bang dat mijn kaartje niet geldig was en ik een boete kreeg. Bang dat er ook vanuit DB geen treinen naar Nijmegen reden. Ik kon ook niet mijn oom bellen die ons kwam ophalen op het station. Dus hij heeft gewoon een uur gewacht. Zo deden we dat toen nog. En dus is het geen flauwekul.

En die acute medische hulp zal wel meevallen bij kinderen. Die krijgen meestal geen herseninfarct of hartaanval op hun twaalfde. En een verzwikte enkel heeft geen acute medische hulp nodig, maar medische hulp.

noas_1993 schreef op 21-08-2024 om 10:09:

Ik loop wat achter, maar ik snap de meeste reacties hier niet hoor..
Zoals eerder aangegeven: helemaal geen mobiel mee mogen is gewoon niet meer van deze tijd.

Stel dat ze op pad gaan met 1 of zelfs zonder iemand van de leiding en er gebeurd iets waar accuut medische hulp bij nodig is, dan kunnen die kinderen niks want geen mobiel..
En kom nou niet aan met: om hulp roepen kan ook en vroeger ging het ook zo.. want dat is gewoon flauwekul

Om hulp roepen etc. ís geen flauwekul en telefoonloze kampen zijn juist helemaal van deze tijd, we leven niet meer in 2018. 

Annaniem2023 schreef op 21-08-2024 om 15:46:

[..]

Dat is geen flauwekul, dat is gewoon precies zoals het is. Het probleem van de kinderen van nu is dat ze zelf geen oplossend vermogen meer ontwikkelen, want bij een lekke band bellen ze mama en die haalt hen op. Als ik vroeger een lekke band had, moest ik gelukkig maar 4,5 km door de stad lopen en thuis mijn band plakken. Of als ik nog op school was mijn band plakken met plakspul van de conciërge en dan naar huis fietsen.

Als ze op het station zijn en de trein die ze moeten hebben rijdt niet, dan bellen ze mama en die kijkt op de NS-site en die spelt het voor hen uit. Vroeger gingen we dan zelf naar een volwassene en vroegen om hulp of we puzzelden op de borden hoe we dan zouden kunnen gaan. Ik was 14 toen ik van Amsterdam naar Nijmegen wilde en we naar Den Bosch werden gebracht door de NS. Ik herinner me het nog goed. Ik was bang dat mijn kaartje niet geldig was en ik een boete kreeg. Bang dat er ook vanuit DB geen treinen naar Nijmegen reden. Ik kon ook niet mijn oom Belen die ons kwam ophalen op het station. Dus hij heeft gewoon een uur gewacht. Zo deden we dat toen nog. En dus is het geen flauwekul.

En die acute medische hulp zal wel meevallen bij kinderen. Die krijgen meestal geen herseninfarct of hartaanval op hun twaalfde. En een verzwikte enkel heeft geen acute medische hulp nodig, maar medische hulp.

De leiding kan ook iets (acuuts) overkomen.
Echt hoor, sommige mensen hier... Ga eens met de tijd mee!

noas_1993 schreef op 21-08-2024 om 16:19:

[..]

De leiding kan ook iets (acuuts) overkomen.
Echt hoor, sommige mensen hier... Ga eens met de tijd mee!

Ja met de tijd mee.  Dat er nu kamp is zonder mobiel. Nadat er op diverse kampen rottigheid was door de mobiel kiezen sommige organisaties weet nu voor de mobiel niet het hele kamp te laten verpesten.  Wel mee maar alleen te gebruiken tijdens het uurtje voor de mobiel of als je echt iets aan het ouders moet vragen is prima. 

Inderdaad, zelf leren dingen op te lossen en na te vragen. Je hebt écht niet overal en eeuwig een telefoon bij nodig en dingen worden niet veiliger van een telefoon mee.
Bij een kamp heeft de leiding de verantwoordelijkheid. Dus bedenk je spellen en activiteiten die passen bij de leeftijd en ontwikkelingsfase van de kinderen.

Ysenda schreef op 21-08-2024 om 08:08:

[..]

Die buitenlandreis snap ik nooit, waarom? Ze zijn gewoon enorm duur en school is geen reisbureau.
Je kunt als school niet beschikken over ander mans portomonee. Als het verplicht is zou school ook de kosten moeten dragen.

Een aantal dagen op kamp voor groepsvorming die snap ik nog, of zoals op de basisschool als afscheid ook, maar dat hoeft niet in het buitenland.

Al in het jaar kruik (in mijn geval 1989) gingen scholen in de voorexamenklas al op buitenlandse schoolreis. Voor mij was dat de eerste keer dat ik in het buitenland kwam (als je het drielandenpunt in Vaals niet meetelt, waar ik in de brugklas heen ging), en het hoofddoel was educatief/cultureel.

noas_1993 schreef op 21-08-2024 om 10:09:

Ik loop wat achter, maar ik snap de meeste reacties hier niet hoor..
Zoals eerder aangegeven: helemaal geen mobiel mee mogen is gewoon niet meer van deze tijd.

Stel dat ze op pad gaan met 1 of zelfs zonder iemand van de leiding en er gebeurd iets waar accuut medische hulp bij nodig is, dan kunnen die kinderen niks want geen mobiel..
En kom nou niet aan met: om hulp roepen kan ook en vroeger ging het ook zo.. want dat is gewoon flauwekul

Ben je zelf nooit op kamp geweest als kind in de mobielloze tijd?

Maar als blijven slapen niet per se hoeft als dat een onoverkomelijk probleem is voor ouders/kinderen, dan kan deelname overdag toch wel gewoon verplicht zijn?
Tenzij het te ver is om telkens voor op en neer te rijden, maar het leven is soms ook keuzes maken. Je kunt bij een school simpelweg niet zomaar allerlei onderdelen van het lesprogramma gaan weigeren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.