Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Op kamp en offline


Gingergirl schreef op 21-08-2024 om 17:46:

[..]

Maar dat leren ze dus niet als je ze altijd maar een mobiel mee geeft.

Niet alles hoeft altijd " snel & makkelijk", dat is net wat je jezelf aanleert.

Ik zie het hier in de stad geregeld; dan werkt de mobiel niet / is leeg/ is stuk gevallen / kwijt etc. En dan zijn mensen compleet in paniek, weten niet hoe te handelen, hoe bepaalde borden werken of waar je die vindt, hoe ze iets op moeten lossen. Echt een gemiste kans om dat eens zonder foon te oefenen bv op kamp.

Goed om te oefenen en het vanaf jongs af aan ze te leren, maar liever niet het erop aan laten komen tijdens een kamp.Ik heb dan liever dat ze zo zelfredzaam mogelijk zijn en ze geen opties ontzeggen. 

Jorni schreef op 21-08-2024 om 17:40:

[..]

Tuurlijk moet je de kinderen ook dat soort dingen leren zodat ze zich kunnen redden zonder mobiel, maar waarom zo moeilijk doen als het veel makkelijker kan. Ik heb liever dat ze het zelf snel op kunnen lossen als die mogelijkheid er gewoon is.

Soms is zonder mobiel echt veel nuttiger, dan stoort een mobiel gewoon, niet een beetje, maar gewoon echt heel erg.

Mevrouw75 schreef op 21-08-2024 om 18:21:

[..]

Soms is zonder mobiel echt veel nuttiger, dan stoort een mobiel gewoon, niet een beetje, maar gewoon echt heel erg.

Dan kunnen er toch regels opgelegd worden dat mobiele telefoons rond bepaalde tijden en activiteiten in de tassen moeten blijven zodat ze niet de hele dag met dat ding in de hand zitten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. 

Jorni schreef op 21-08-2024 om 18:25:

[..]

Dan kunnen er toch regels opgelegd worden dat mobiele telefoons rond bepaalde tijden en activiteiten in de tassen moeten blijven zodat ze niet de hele dag met dat ding in de hand zitten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dat gebeurt bij sommige kampen. Skireis bijvoorbeeld, dan is 's nacht met elkaar communiceren en iedereen wakker houden gewoon niet zo handig. Bij andere kampen moet het in de groep veilig zijn, dan helpt een telefoon nooit en nemen ze hem niet mee en zo wel, dan leveren ze hem voor de hele reis in. Kamp gebeurt ook heel vaak (juíst) rondom de activiteiten nl. en sommige kampen mogen ze hem dan weer altijd bij de hand hebben, een buitenlandse stadsreis ofzo.


En als er onverhoopt iemand perse met het thuisfront moet bellen, omdat Zeer Grote Reden (en dat is niet 'mijn moeder wil het') dan kunnen daar gewoon afspraken over gemaakt worden.

Jorni schreef op 21-08-2024 om 18:15:

[..]

Personeel om hulp vragen op een station kan altijd en dat verleer je niet hoor. 

Hier ben ik niet zo zeker van. Ik werk bij een non-profit en toen we een paar jaar terug een jubileum vierden, was er bedacht om trouwe donateurs te bellen  om te bedanken (dus niet vragen om meer geld, alleen om dankjewel te zeggen). Ik was echt verbaasd hoeveel jongere collega's in shock waren, moesten ze gaan béllen! Die hadden echt bel-angst, zeiden ze zelf. Die waren opgegroeid met alles per mail of app oplossen, of inderdaad mammie bellen...

Dus, iemand aanspreken voor hulp is niet moeilijk maar het kan wel een enorme drempel zijn als je dat nooit hebt geleerd...

Ik moet ook vaak stagelopers leren hoe ze een telefoontje aannemen, telefoneren is eng...

DAT DING BIJT ECHT NIET!!!

Dus, iemand aanspreken voor hulp is niet moeilijk maar het kan wel een enorme drempel zijn als je dat nooit hebt geleerd...


had ik idd van t voorjaar nog met een van m'n kinderen,  20 jaar,  op Schiphol. Die wilde iets weten over t formaat van de ruimbagage en verwachtte dat ik dat zou gaan vragen... Nee schat, JIJ gaat op reis en aan de andere kant van de oceaan zul je ook zelf t woord moeten doen. Kind vond t eng, maar deed t uiteraard wel. Maar in de huidige generatie vinden veel jongeren dat echt eng.

noas_1993 schreef op 21-08-2024 om 16:19:

[..]

De leiding kan ook iets (acuuts) overkomen.
Echt hoor, sommige mensen hier... Ga eens met de tijd mee!

Je moet er rekening mee houden dat er door bijvoorbeeld een Russische hack geen internet en telefoonverkeer meer mogelijk is. Prima manier om daarmee te oefenen door een tijdje je mobiel niet te gebruiken. DAT is pas meegaan met de tijd.

Poezie schreef op 21-08-2024 om 19:44:

[..]

Je moet er rekening mee houden dat er door bijvoorbeeld een Russische hack geen internet en telefoonverkeer meer mogelijk is. Prima manier om daarmee te oefenen door een tijdje je mobiel niet te gebruiken. DAT is pas meegaan met de tijd.

Altijd goed om dat soms te oefenen, maar waarom moet dat per se tijdens een kamp. Laat mensen dat zelf bepalen wanneer ze hun kinderen dat willen laten oefenen.

Jorni schreef op 21-08-2024 om 19:47:

[..]

Altijd goed om dat soms te oefenen, maar waarom moet dat per se tijdens een kamp. Laat mensen dat zelf bepalen wanneer ze hun kinderen dat willen laten oefenen.

Je zult als je kinderen groter worden merken dat er heel veel dingen zijn die jij niet voor ze bepaalt. School, sportclubs, andere ouders, werkgevers zullen allemaal regels en gebruiken hebben waar jij niet over gaat. Tenzij je je kinderen totaal wil isoleren zul je je daar bij neer moeten leggen. Je invloed als ouder wordt steeds kleiner en dag moet ook. Maar dat is nu nog de ver van mijn bed show voor je, dat is niet zo gek. Je kinderen zijn nog zo klein. 

Jorni schreef op 21-08-2024 om 19:47:

[..]

Altijd goed om dat soms te oefenen, maar waarom moet dat per se tijdens een kamp. Laat mensen dat zelf bepalen wanneer ze hun kinderen dat willen laten oefenen.

Wanneer oefen jij dat met je kinderen dan? En wat moeten kinderen op school of op kamp met een mobiele telefoon? Die kinderen zitten in een schoolactiviteit.  Daar hoort geen afleidende mobiele telefoon bij. 

Jorni schreef op 21-08-2024 om 19:47:

[..]

Altijd goed om dat soms te oefenen, maar waarom moet dat per se tijdens een kamp. Laat mensen dat zelf bepalen wanneer ze hun kinderen dat willen laten oefenen.

Omdat het goed is om dingen te leren  buiten de vertrouwde setting van je ouders in samenwerking met leeftijdsgenootjes. Je leert op een andere manier en dat is heel nuttig. Misschien kun je je dat niet voorstellen omdat je zelf niet op kamp ging voor de middelbare school. Maar de ervaringsdeskundigen hier zeggen het niet voor niets.

Jorni schreef op 21-08-2024 om 17:13:

[..]

Hoe fijn is het dat je in dat geval gewoon zelf jouw mobiel kan pakken en een alternatieve reisroute via internet kan vinden als bepaalde treinen niet rijden in plaats van vreemden om hulp te vragen. Over zelfredzaamheid gesproken.


Jij kunt die gele borden niet lezen? er hangt meestal ook nog wel een spoortkaart bij.

Maar kinderen die op kamp zijn gaan meestal niet tussendoor met de trein.

Ysenda schreef op 21-08-2024 om 17:15:

[..]

Ik heb in dat jaar examen gedaan maar de buitenlandse reizen kwamen in die regio pas in de jaren startend met 20.

Ik ging in 1987 naar Parijs. Een van mijn beste herinneringen aan school! En ik had toch al een geweldige schooltijd. Veel geleerd en gezien. Het Louvre en de Eiffeltoren, Versailles, Musée Rodin… Ik had het voor geen goud willen missen.

En voor zover ik weet deden alle middelbare scholen in mijn omgeving (en dat waren er heel veel) aan buitenlandreizen in de vooreindexamenklassen. Alleen de mavo ging survivalen in de Ardennen. Daar werd meer ingezet op groepsvorming, zelfvertrouwen en zelfredzaamdheid dan op cultuur.

Jorni schreef op 21-08-2024 om 18:16:

[..]

Goed om te oefenen en het vanaf jongs af aan ze te leren, maar liever niet het erop aan laten komen tijdens een kamp.Ik heb dan liever dat ze zo zelfredzaam mogelijk zijn en ze geen opties ontzeggen.

Nee, je wilde per se contact met je kinderen kunnen hebben op het moment dat jij dat wilde. Nu ben je gedraaid naar handige optie tijdens calamiteiten. Wel consequent blijven hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.