Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Op kamp en offline


Jorni schreef op 19-08-2024 om 20:14:

[..]

Ik zeg niet dat daar niets kan gebeuren (al ken ik die mensen door en door). Maar ik hoef het ook niet op te zoeken en het lot te tarten. Naast dat mijn kinderen het waarschijnlijk toch niet eens zouden willen.

Wat opzoeken? Contact met creeps? Lees je eens in over creeps en hoe dichtbij en subtiel. 
Laat je kinderen ook vooral niet online trouwens.

Ysenda schreef op 19-08-2024 om 20:57:

[..]

Misbruik wordt het meest gepleegd door familie en nabije vrienden. Veel minder bij meer afstand zoals trainers, docenten etc.

Veel minder is niet nooit. En laten we wel wezen, het is niet dat misbruik van kinderen bijna nooit voorkomt of dat de daders altijd eigen familie of goede vrienden van de familie zijn. Daders zijn vaak mensen die de ouders vertrouwen of waarvan ze denken dat dat wel te vertrouwen is want zulke dingen gebeuren niet buiten je eigen kring oid. Zo ook met de leiding van het kamp bijv, je kunt ze nooit echt alles over ze weten. 

goh. Ik ben jaren in de zomervakantie op kamp geweest en vanzelfsprekend hadden we toen geen telefoon en foto's maakten we ook al niet. We hadden gewoon lol en aan thuis werd niet gedacht. 

Dat constant bereikbaar moeten zijn is toch niet goed hoor.

Jorni schreef op 19-08-2024 om 18:10:

[..]

Dan zou ik denk ik de leiding bellen. Mijn kinderen zijn 1, 3 en 5 jaar. Bij sporten en clubjes zou ik ze sowieso nooit mee laten gaan, schoolkampen zouden het streven natuurlijk van wel zijn omdat het voor de kinderen wel leuk en leerzaam is als het goed gaat. Het moet echter wel verantwoord zijn en ik moet soms wel contact met de kinderen kunnen hebben.

Ik ben vroeger op de middelbare school pas op kamp gegaan. Dat vond ik leuk en ik had toen ook gewoon mijn gsm bij me. Dat vond ik toen al heel fijn. Moet je nagaan hoe dat in deze tijd was geweest.

Ik ben wel blij dat mijn kinderen nog zo jong zijn en dat dit nog niet speelt.

Je kinderen zijn nog klein, maar ik raad je alvast het boek " generatie angststoornis" aan van Jonathan Haidt. Ook in E- book. Een heldere uiteenzetting waarom je kinderen ervaringen in de offline wereld nodig hebben ( van kleins af aan) , met succeservaringen en buitenspeeltijd / aanrommeltijd zonder ouders om zich heen. En waarom je ze meer moet beschermen tegen de online- wereld ( die gevaarlijker is dan de offline wereld).

Misschien zijn er hier anderen die het gelezen hebben?

Jorni schreef op 19-08-2024 om 17:15:

[..]

Nee gewoon een algemene tendens. Ik ken niemand die nog zo een kaart gebruikt in de auto. Waarom zou je ook als het veel makkelijker en sneller kan. Meegaan met de tijd is dat.

De wegenkaart.gebruiken we om de route uit te stippelen. We maken aantekeningen op het niveau van knooppunt Joure A6, Daarna naar ... 

Zo weten we waar we ongeveer op de wereld zijn.

Vervolgens gaat Google Maps aan zodra we de auto starten. Handig met omleidingen.

🤗

Ambra schreef op 19-08-2024 om 22:09:

[..]

Je kinderen zijn nog klein, maar ik raad je alvast het boek " generatie angststoornis" aan van Jonathan Haidt. Ook in E- book. Een heldere uiteenzetting waarom je kinderen ervaringen in de offline wereld nodig hebben ( van kleins af aan) , met succeservaringen en buitenspeeltijd / aanrommeltijd zonder ouders om zich heen. En waarom je ze meer moet beschermen tegen de online- wereld ( die gevaarlijker is dan de offline wereld).

Misschien zijn er hier anderen die het gelezen hebben?

Dat weet ik zelf ook wel maar bedankt voor de tip. Ik vind het zeker belangrijk om mijn kinderen ervaringen op te laten doen en zelfredzaam te laten worden. Wel zie ik het als mijn plicht als ouder om dat wel binnen bepaalde kaders te laten doen zeker zolang ze nog klein zijn. Daar hoort voor mij ook zoiets dan als een telefoon meenemen als ze tijdje weg gaan zoals bv op schoolkamp. Zo nog meer redzaamheid en iets meer veiligheid. 

Wat ik zie op kamp van dochter, wordt er duidelijk gemeld,dat er nooit 1 begeleider met 1 kind samen in 1 ruimte mag zijn. En dit was een zwemkamp. Dus altijd meerdere kinderen in 1 ruimte met een begeleider.Er worden ook duidelijk afspraken over gemaakt. En er zijn meerdere vertrouwenspersonen, waar ze altijd bij terecht kunnen. Zowel vrouwelijke als mannelijke persoon. En dit zijn kinderen van 14-17. Maar ook bij de jongere groep 8-13 was dit ook. En mobieltjes moeten ,s avonds ingeleverd worden. En overdag is er weinig tijd om op de mobieltjes te gaan. En indien er iemand onder etenstijd op zijn mobiel bezig was, kon die ingeleverd worden. En deze kids zo groot als ze zijn, hebben daar geen problemen mee. Want vaak gaan ze meerdere jaren mee. Dochter is nu voor het 2e jaar mee geweest. En heeft echt niet gezegd dat ze daarom niet mee zou willen. En als 1 normaal aan haar telefoon vast geroest zit, is het onze dochter, Maar in zo’n week heeft ze er totaal geen problemen mee.

Nick90 schreef op 19-08-2024 om 20:38:

[..]

Ja? De leiding van dat kamp zijn toch ook bekenden voor je kind? Of jij wil in elk geval dat je kind op hun kan vertrouwen , een VOG zegt alleen maar dat iemand nog nooit betrapt is op dergelijk afwijkend gedrag, en reken maar dat zulke types hun weg naar jonge kinderen echt wel weten te vinden via dit soort wegen. In de basis beweer jij dus dat je vooral bekenden en familie niet kunt vertrouwen. Maar dat je kind wel gewoon op mensen moet vertrouwen waar jij niks over weet. Als m'n zoon niet zelf contact met ons mag houden gaat hij gewoon niet. Als er iets gebeurt wil ik direct kunnen handelen en laat ik m'n zoon niet beschadigen door een of andere smeerlap.

 Nee dat beweer ik niet.  De leiding van bv scouting zijn inderdaad ook bekenden van het kind maar weer op een ander niveau dan bv familie / vrienden/ kennissen/ buren waar je vaak komt en die ook bij jouw thuis komen. Een kind zou dan niet op kamp mogen want de leiding ken je niet goed genoeg en is misschien wel een creep. Maar bij familie logeren of bij een kennis de hele middag spelen mag wel omdat je ze goed kent ( denkt te kennen). Risico's zijn er in beide gevallen en het bij je hebben van een telefoon geeft echt niet meer veiligheid als iemand echt kwaad wil doen. Als op kamp gaan extreem veel risico zou zijn was het allang verboden. En als er iets gebeurt wil je gelijk ingrijpen maar is dat altijd de oplossing? Jaren terug is dat een keer gebeurd op een collega school; meisje had vader gebeld dat een docent "aan haar gezeten had " en wilde naar huis want ze voelde zich niet veilig. Vader is naar kamp gescheurd met een maat en heeft de betreffende docent in elkaar gemept. Maar ja toen bleek dat dochterlief alles verzonnen had omdat ze geen zin had in het programma voor de volgende dag. Ook die situaties zijn er want telefoons zorgen ook voor veel ellende. Net zoals hele nare situaties juist als er telefoons mee zijn op het gebied van pesten , filmpjes maken.  Misbruik gebeurt ook steeds meer online dus dan maar beter helemaal geen telefoon meer. 

Jorni schreef op 19-08-2024 om 20:06:

[..]

Dat is totaal wat anders. Dat is even paar uurtjes ergens binnen waar ik het ook ken bij mensen die ik goed ken. Of in een speeltuin buiten waar ik bij ben vanaf een afstand.


Het meeste misbruik van jonge kindren vindt plaats door die leuke, gezellige mensen die je goed kent, zelfs binnen het gezin... 


https://www.nji.nl/cijfers/seksueel-overschrijdend-gedrag

De vorm van het seksueel geweld verschilt per leeftijdsgroep. Zo blijkt uit analyse van de politiecijfers dat slachtoffers tot en met 3 jaar vaker slachtoffer worden van fysiek seksueel misbruik binnen of buiten het gezin, terwijl bij kinderen in de basisschoolleeftijd seksueel misbruik, incest, openbare schennis van de eerbaarheid en aanranding veel voorkomt. Jongeren van 13 tot en met 17 jaar worden vaker slachtoffer van verkrachting en aanranding (Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen, 2022).

Online misbruik komt steeds meer voor op jongere leeftijd, zowel de daders als slachtoffers. Beter geen mobieltjes...

https://fondsslachtofferhulp.nl/statistieken-cijfers-seksueel-misbruik-nederland/

Uit de Dadermonitor seksueel geweld tegen kinderen 2015-2019 blijkt dat, mede omdat seksueel geweld steeds meer online plaatsvindt, de gemiddelde leeftijd van slachtoffers en daders sterk is gedaald.

Poezenmeisje schreef op 19-08-2024 om 22:30:

Online misbruik komt steeds meer voor op jongere leeftijd, zowel de daders als slachtoffers. Beter geen mobieltjes...

https://fondsslachtofferhulp.nl/statistieken-cijfers-seksueel-misbruik-nederland/

Uit de Dadermonitor seksueel geweld tegen kinderen 2015-2019 blijkt dat, mede omdat seksueel geweld steeds meer online plaatsvindt, de gemiddelde leeftijd van slachtoffers en daders sterk is gedaald.

Het blijft altijd oppassen. Dat sowieso.

btw als je niet wilt dat je kind meegaat op schoolkamp hoef je kind niet ziek te melden. Kinderen die niet meegaan op kamp gaan gewoon naar school die dagen en krijgen ander lesprogramma en schuiven aan bij een andere klas.

Als je kind net naar de kleuterklas gaat hebben ze vaak nog niet echt vaste vriendjes en spelen vaak bij verschillende kinderen. Sowieso ken je niet op dag één alle ouders 'super goed'. Kind komt uit school en zegt 'mag ik bij Truusje spelen?' Nou prima, dan stem ik met ouder van Truusje even af waar ze wonen zodat ik weet waar en hoe laat ik kind weer op kan halen en dan is het goed. Ben ik niet meteen besties met de ouders.

Op een clubje gaan kinderen die pas heel kort lid zijn vaak nog niet mee op een kamp en dat snap ik wel. Heeft met aanmeldtermijn te maken, maar ook met nog wennen aan club en leiding. Wij hebben altijd één van de trainers van de jongere kinderen als aanspreekpunt voor die leeftijdscategorie. Is voor hen een vertrouwd gezicht. 

Een telefoon geeft sowieso heel veel schijnveiligheid. Ik lees hier wel vaker dat kinderen dingen alleen mogen of durven als er een telefoon is. Dat ze alleen naar huis gaan na school en dan een appje sturen of even bellen. Of dat ze alleen op de fiets naar training durven met een telefoon op zak. Ik wil mijn kind het vertrouwen meegeven dat het ook zonder telefoon kan. Als ik mijn kind iets alleen durf te laten doen, dan mag ze dat ook zonder telefoon.
Als er een vieze creep is, gaat die telefoon je niet per se behoeden daarvoor.

Een school of een club stelt simpelweg voorwaarden. Als ouders dan zeggen 'dan gaat mijn kind niet', dan mogen ze dat zelf uitleggen aan hun kind. De voorwaarden worden echt niet zomaar aangepast voor jouw kind, zo speciaal is dat kind niet.
Ik denk dat heel veel ouders ook hun eigen angsten projecteren op hun kinderen. Dat je over kinderen van vijf al zegt 'die hebben geen behoefte aan op kamp gaan met een clubje'. Dat weet je niet, zo ver zijn ze nog niet. En als je het aanprijst als iets waar ouders hun kinderen enkel naartoe sturen om zelf een weekend vrij te hebben, ja, dan krijgt je kind daar geen zin in. Ik wilde de eerste keer ook niet mee op kamp (ik was acht), want spannend en nieuw, maar ik moest van mijn ouders. Toen ze me brachten was het janken dat ik niet wilde en toen ze me ophaalden aan het einde van de volgende dag was het janken dat ik niet naar huis wilde omdat het zo leuk was geweest.

Ook dat gebel met ouders en 'kun je foto's door appen' vind ik echt jammer. Dan komen ze niet los van thuis en blijven daarmee bezig. Ik wil als leiding mijn tijd aan de kinderen besteden, niet aan appen en bellen met ouders. En als ik navelstrengen had willen doorknippen, was ik wel verloskundige geworden. 

Mugske schreef op 19-08-2024 om 23:04:

btw als je niet wilt dat je kind meegaat op schoolkamp hoef je kind niet ziek te melden. Kinderen die niet meegaan op kamp gaan gewoon naar school die dagen en krijgen ander lesprogramma en schuiven aan bij een andere klas.

Dat lijkt me alleen maar ongemakkelijk voor het betreffende kind. Zou ze dan liever ziekmelden en zelf wat leuks met ze gaan doen. Maar liefst dat ze dan gewoon mee op schoolkamp kunnen gaan op een verantwoorde manier.  Maar goed komt tijd komt raad. Het speelt nog niet voor mij gelukkig. 

Het lijkt wel of jullie kinderen het kamp veel leuker vonden dan de mijne. Die zagen er juist tegenop en dan was het achteraf best leuk, maar nooit het hoogtepunt van het jaar of zo. Zelf vond ik het vroeger ook best leuk maar ik had het best kunnen missen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.