Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Op kamp en offline


Jorni schreef op 19-08-2024 om 20:06:

[..]

Dat is totaal wat anders. Dat is even paar uurtjes ergens binnen waar ik het ook ken bij mensen die ik goed ken. Of in een speeltuin buiten waar ik bij ben vanaf een afstand.

Terwijl misbruik vaak doir bekenden wordt gepleegd. Is het dan niet schijn- veiligheid? Het kamp mag niet want o jee de leiding kan een creep zijn maar bekenden zijn dat niet " want je kent ze". 

Bakblik schreef op 19-08-2024 om 19:19:

[..]

Bij sport en clubjes sowieso niet zeg je.

Dan is je oudste 7 en balt bij de f-jes. Het "kamp" bestaat dan uit 1 nachtje slapen op het eigen veld of in de kantine van de club. Dat is toch te gek om bij te zijn voor een 7 jarige.

Je kunt het verbieden maar dan ga je tot het eind van de puberteit 10 zware jaren tegemoet.

Een nachtje op zo een plek op een gegeven moment prima. Weekje weg niet. Maar goed daar hebben mijn kinderen ook geen behoefte aan. De oudste in ieder geval niet (de andere 2 denk ik ook niet maar die zijn nog wel erg jong).  Die vindt het steeds heerlijk in de eigen omgeving en die zou het ook echt niet willen ergens wegblijven. Na 1 dagje weg wil hij lekker thuis zijn in zijn eigen omgeving met zijn eigen speelgoed en lekker zijn rust pakken.

Afgelopen jaar als extra begeleiding meegeweest met het kamp van groep 8. Daar mochten kinderen inderdaad geen mobieltjes mee om het gamen en sociale media en dergelijke tegen te gaan. We waren twee nachtjes weg.

Wel zeiden we ja tegen alle kinderen die 's avonds graag even hun ouders wilden bellen en dat mocht dan met onze telefoons. En gaven we antwoord op vragen van ouders als die contact met ons zochten.
In dit geval vind ik het een goede oplossing, wel de aandacht voor elkaar en de natuur en dergelijke en toch altijd de mogelijkheid contact met hun ouders te hebben.

Zo schattig hoe die stoere jongens van groep 8, die dagelijks het schoolplein domineren, dan kwamen vragen of ze met mijn mobieltje hun ouders mochten bellen. En zodra die dan opnamen begonnen te huilen. Ja, kamp is geweldig maar ik mis jullie gewoon zeiden ze dan.

Of na een middag op het strand, juf juf, kan je een foto maken van mij bij het zandkasteel dat ik gebouws heb? Wil je die naar mijn ouders appen? Tuurlijk meiden, en dan daarna het antwoord van hun ouders laten zien.

Gingergirl schreef op 19-08-2024 om 20:08:

[..]

Terwijl misbruik vaak doir bekenden wordt gepleegd. Is het dan niet schijn- veiligheid? Het kamp mag niet want o jee de leiding kan een creep zijn maar bekenden zijn dat niet " want je kent ze".

Ik zeg niet dat daar niets kan gebeuren (al ken ik die mensen door en door). Maar ik hoef het ook niet op te zoeken en het lot te tarten. Naast dat mijn kinderen het waarschijnlijk toch niet eens zouden willen.

Jorni schreef op 19-08-2024 om 20:14:

[..]

Ik zeg niet dat daar niets kan gebeuren (al ken ik die mensen door en door). Maar ik hoef het ook niet op te zoeken en het lot te tarten. Naast dat mijn kinderen het waarschijnlijk toch niet eens zouden willen.

Je oudste is pas 5 toch? Die zit of nog  niet op een clubje of pas heel kort. Hoe de behoefte is als ze ouder zijn en zien dat iedereen wel mag, kun je nu nog niet veel over zeggen. Je moet ook oppassen dat je je eigen aversie tegen die soort activiteiten overbrengt op je kinderen. Ik vind je wel heel erg van het negatieve uitgaan; besef je ook wel hoeveel kinderen er op kamp gaan en hoe vaak dat gewoon goed gaat?

Jorni schreef op 19-08-2024 om 20:14:

[..]

Ik zeg niet dat daar niets kan gebeuren (al ken ik die mensen door en door). Maar ik hoef het ook niet op te zoeken en het lot te tarten. Naast dat mijn kinderen het waarschijnlijk toch niet eens zouden willen.

Op een gegeven moment gaan je kinderen speelafspraken maken met kinderen van school. Ik kan me niet voorstellen dat je al die ouders door en door kent… Mogen ze dat dan wel?

Gingergirl schreef op 19-08-2024 om 20:08:

[..]

Terwijl misbruik vaak doir bekenden wordt gepleegd. Is het dan niet schijn- veiligheid? Het kamp mag niet want o jee de leiding kan een creep zijn maar bekenden zijn dat niet " want je kent ze".

Ja? De leiding van dat kamp zijn toch ook bekenden voor je kind? Of jij wil in elk geval dat je kind op hun kan vertrouwen , een VOG zegt alleen maar dat iemand nog nooit betrapt is op dergelijk afwijkend gedrag, en reken maar dat zulke types hun weg naar jonge kinderen echt wel weten te vinden via dit soort wegen. In de basis beweer jij dus dat je vooral bekenden en familie niet kunt vertrouwen. Maar dat je kind wel gewoon op mensen moet vertrouwen waar jij niks over weet. Als m'n zoon niet zelf contact met ons mag houden gaat hij gewoon niet. Als er iets gebeurt wil ik direct kunnen handelen en laat ik m'n zoon niet beschadigen door een of andere smeerlap. 

Jorni schreef op 19-08-2024 om 18:10:

[..]

Dan zou ik denk ik de leiding bellen. Mijn kinderen zijn 1, 3 en 5 jaar. Bij sporten en clubjes zou ik ze sowieso nooit mee laten gaan, schoolkampen zouden het streven natuurlijk van wel zijn omdat het voor de kinderen wel leuk en leerzaam is als het goed gaat. Het moet echter wel verantwoord zijn en ik moet soms wel contact met de kinderen kunnen hebben.

Ik ben vroeger op de middelbare school pas op kamp gegaan. Dat vond ik leuk en ik had toen ook gewoon mijn gsm bij me. Dat vond ik toen al heel fijn. Moet je nagaan hoe dat in deze tijd was geweest.

Ik ben wel blij dat mijn kinderen nog zo jong zijn en dat dit nog niet speelt.

Jouw kinderen zijn nog heel jong. Maar er komt een tijd dat een kamp wel aan de orde komt. Via school of via sport.ik ben zo'n ouder, die vroeger als kind een bloedhekel had aan logeren en aan kamp, want slechte ervaringen, heimwee, gepest enz. Ja, dat was een andere tijd, zonder mobiel. Maar ik weet niet of het anders was gelopen als ik wel een mobiel had gehad, ik denk dat ik me dan nog meer teruggetrokken had, dat had de situatie m.i. niet beter gemaakt. De andere kant was dat ik tegelijkertijd op m'n 14e en 15e vanuit een ander Europees land (waar mijn ene ouder vandaan kwam) naar huis reisde. 1 trein, geen overstap (op m'n 14e, jaar later wel). Maar ik sprak de taal, ik was veel treinen gewend. Creeps had je daar ook (rare man die het gesprek aanging en bij me kwam zitten) maar er werd ook op me gelet door volslagen vreemden (hoorde ik nadat engerd uitgestapt was). Ik heb daar enorm van geleerd, qua zelfstandigheid en vertrouwen en dat wil ik ook voor mijn kinderen. Zij mochten dus ook gewoon op kamp, ook telefoonloos (oudste had, als een vd weinigen in gr 8 nog niet eens een mobiel). Ook op sportkamp, waar ze fantastische herinneringen aan hebben. Jongste (14) kijkt nu al weer uit naar sportkamp, ze hebben t superleuk en de leiding is altijd te bereiken waar nodig. Hebben we slechts 1x van gebruik moeten maken. En waar ze soms vastgeplakt lijken aan de mobiel, is het geen probleem om hem dat weekend thuis te laten. Oudste idem. 

En sportkamp niet leuk of leerzaam in vergelijking met school? Echt onzin wat mij betreft. Bij jongste maken ze altijd teams met gemixte leeftijd. Hij gaat al sinds z'n 7e mee, wordt nu 1 vd groteren en leert dus ook verantwoordelijkheid richting de kleineren. Ze helpen elkaar en hebben vreselijk veel lol met elkaar. Ik denk echt dat je jezelf en hen beperkt als je bij voorbaat al zegt dat t niet mag. Laat ze eerst nog wat groter groeien, krijg vertrouwen in je eigen kind, en heb vertrouwen in degenen die voor je kind zorgen. Ja, er gaan dingen mis. Maar gelukkig gaat er zoveel meer goed, en alle risico's uitsluiten kan nooit. Ze hebben meer aan weerbaarheid en ouders die vertrouwen in hun kind uitstralen. 

Jorni schreef op 19-08-2024 om 09:11:

[..]

Tja als jij meteen dat ervan wil maken en mijn reactie meteen zo wil veroordelen, dan moet je dat uiteraard zelf weten. Ik houd graag contact en ik wil graag dat mijn kinderen me gewoon zelf kunnen bellen als er wat is. Erg egoistisch blijkbaar om er voor de kinderen te willen zijn. Ook om meerdere situaties zoals die hier worden beschreven te kunnen voorkomen.

Dat is een ontwikkeling die ik niet fijn vind. Ouders zitten bovenop hun kinderen. Een weekje kamp met capabele leiding of een paar dagen schoolkamp moet in mijn ogen kunnen zonder contact. Ik vind het inderdaad egoïstisch om "er voor de kinderen te willen zijn". De kinderen zijn op kamp en hebben andere opvoeders op dat moment. Juist goed om te leren zichzelf te redden en om te gaan met andere omgangsvormen en manieren van samenleven. En voor ouders ook een leermoment dat de babyleeftijd voorbij is en ze niet meer het enige belangrijke in het leven van die kinderen zijn.  

Dorestad schreef op 19-08-2024 om 20:02:

[..]

Mijn neefje vertelde dat kinderen hun telefoon inleverden maar dat een aantal kinderen van hun ouders een tweede mobieltje hadden meegekregen zodat kinderen en ouders continue contact konden hebben.

Wij hebben al jaren telefoonloze kampen (met 16-18 jarigen) en ik gok dat het merendeel die telefoon stiekem mee heeft. 

Nick90 schreef op 19-08-2024 om 20:38:

[..]

Ja? De leiding van dat kamp zijn toch ook bekenden voor je kind? Of jij wil in elk geval dat je kind op hun kan vertrouwen , een VOG zegt alleen maar dat iemand nog nooit betrapt is op dergelijk afwijkend gedrag, en reken maar dat zulke types hun weg naar jonge kinderen echt wel weten te vinden via dit soort wegen. In de basis beweer jij dus dat je vooral bekenden en familie niet kunt vertrouwen. Maar dat je kind wel gewoon op mensen moet vertrouwen waar jij niks over weet. Als m'n zoon niet zelf contact met ons mag houden gaat hij gewoon niet. Als er iets gebeurt wil ik direct kunnen handelen en laat ik m'n zoon niet beschadigen door een of andere smeerlap.

Misbruik wordt het meest gepleegd door familie en nabije vrienden. Veel minder bij meer afstand zoals trainers, docenten etc.

Jorni schreef op 19-08-2024 om 20:06:

[..]

Dat is totaal wat anders. Dat is even paar uurtjes ergens binnen waar ik het ook ken bij mensen die ik goed ken. Of in een speeltuin buiten waar ik bij ben vanaf een afstand.

Ook als je kind gaat logeren? Op kamp is gewoon met de juf of meester die je kind meer ziet dan welke ouder van vriendjes dan ook. 

Nick90 schreef op 19-08-2024 om 20:38:

[..]

 Als m'n zoon niet zelf contact met ons mag houden gaat hij gewoon niet. Als er iets gebeurt wil ik direct kunnen handelen en laat ik m'n zoon niet beschadigen door een of andere smeerlap.

Als (als! want je weet niet of hij dat doet als hem is opgedragen dat niet te verklappen) hij je belt, is de schade door de smeerlap toch al geleden? 

Nick90 schreef op 19-08-2024 om 20:38:

[..]

Ja? De leiding van dat kamp zijn toch ook bekenden voor je kind? Of jij wil in elk geval dat je kind op hun kan vertrouwen , een VOG zegt alleen maar dat iemand nog nooit betrapt is op dergelijk afwijkend gedrag, en reken maar dat zulke types hun weg naar jonge kinderen echt wel weten te vinden via dit soort wegen. In de basis beweer jij dus dat je vooral bekenden en familie niet kunt vertrouwen. Maar dat je kind wel gewoon op mensen moet vertrouwen waar jij niks over weet. Als m'n zoon niet zelf contact met ons mag houden gaat hij gewoon niet. Als er iets gebeurt wil ik direct kunnen handelen en laat ik m'n zoon niet beschadigen door een of andere smeerlap.

Smeerlapperij gebeurt tegenwoordig vooral online. Vooral geen telefoon geven dan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.