Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Op kamp en offline


Jorni schreef op 19-08-2024 om 18:10:

[..]

Dan zou ik denk ik de leiding bellen. Mijn kinderen zijn 1, 3 en 5 jaar. Bij sporten en clubjes zou ik ze sowieso nooit mee laten gaan, schoolkampen zouden het streven natuurlijk van wel zijn omdat het voor de kinderen wel leuk en leerzaam is als het goed gaat. Het moet echter wel verantwoord zijn en ik moet soms wel contact met de kinderen kunnen hebben.

Ik ben vroeger op de middelbare school pas op kamp gegaan. Dat vond ik leuk en ik had toen ook gewoon mijn gsm bij me. Dat vond ik toen al heel fijn. Moet je nagaan hoe dat in deze tijd was geweest.

Ik ben wel blij dat mijn kinderen nog zo jong zijn en dat dit nog niet speelt.

Je kinderen worden wel ouder en dan gaat dit wel spelen. Ik snap niet waarom het nu fijner zou zijn dan vroeger om een telefoon bij je te hebben. 
Het verschil is wel dat je vroeger alleen kon bellen en sms'en met je telefoon en dat tegenwoordig er ook sociale media bestaat en tieners vaak hele dagen via dat ding in contact staan met vrienden en hun ouders, filmpjes kijken en maken etc. Voor het groepsproces is het waardevol om even niet bezig te zijn met thuis en andere vrienden, maar met de groep met wie je op kamp bent.

Bij sport en clubjes is een kamp natuurlijk niet verplicht, maar wel leuk. Zeker als er veel kinderen meegaan, is de kans groot dat die van jou ook meewillen. Dat kun je natuurlijk verbieden, maar vind ik wel sneu voor de kinderen. 
Het verschilt ook wel per clubje hoe groot het aandeel kinderen is dat meegaat, maar bij sommige dingen (bijvoorbeeld scouting of jong nederland) is het wel heel gebruikelijk dat bijna iedereen meegaat. Maar dat zal uiteraard niet bij alle sporten en clubjes hetzelfde zijn.

Mevrouw75 schreef op 19-08-2024 om 18:20:

[..]

Ik vind deze twee nou niet echt automatisch verenigbaar.

Je hebt dus geen ervaring zónder (en ook niet in deze tijd). Echt álle leerlingen geven aan dat ze er na enige tegenstand groot voorstander van zijn uiteindelijk.

Ik niet, maar sommige vriendinnen van mij wel. Die hebben wat oudere kinderen. Een deel daarvan denkt er zo over als ik en de anderen zien het meer zoals de meesten hier. 

Jorni schreef op 19-08-2024 om 18:43:

[..]

Ik niet, maar sommige vriendinnen van mij wel. Die hebben wat oudere kinderen. Een deel daarvan denkt er zo over als ik en de anderen zien het meer zoals de meesten hier.

En je ziet hier dat de algemene tendens is dat je je kind op termijn geen plezier doet door ze altijd maar in contact te houden met mama en papa. Daar mag je anders over denken. Maar met je oudste kind nog een kleuter is dat loslaten ook wel erg ver van je bed, daar groei je ook in mee. Ik voel me wel stokoud opeens want ik was stomverbaasd dat iemand die op de middelbare school al een mobiele telefoon had nu zelf al oud genoeg is om drie kinderen te hebben 🤣

AlisonH schreef op 19-08-2024 om 18:52:

[..]

En je ziet hier dat de algemene tendens is dat je je kind op termijn geen plezier doet door ze altijd maar in contact te houden met mama en papa. Daar mag je anders over denken. Maar met je oudste kind nog een kleuter is dat loslaten ook wel erg ver van je bed, daar groei je ook in mee. Ik voel me wel stokoud opeens want ik was stomverbaasd dat iemand die op de middelbare school al een mobiele telefoon had nu zelf al oud genoeg is om drie kinderen te hebben 🤣

Mobieltjes bestaan intussen zo'n 30 jaar  .

De meesten hadden vroeger alleen geen internet. Als je al een telefoon mee had kon je alleen sms'en. En dan maar hopen dat je bericht aangekomen was / gelezen werd en heel misschien beantwoord. Waar je bij apps nu in de meeste gevallen kan zien of berichten gelezen zijn, of iemand terug aan 't typen is, ... Als ik 13 was zou ik die functies er overigens proberen af te smijten, zodat mijn moeder zulke dingen niet kan zien.

Jorni schreef op 19-08-2024 om 18:10:

[..]

Dan zou ik denk ik de leiding bellen. Mijn kinderen zijn 1, 3 en 5 jaar. Bij sporten en clubjes zou ik ze sowieso nooit mee laten gaan, schoolkampen zouden het streven natuurlijk van wel zijn omdat het voor de kinderen wel leuk en leerzaam is als het goed gaat. Het moet echter wel verantwoord zijn en ik moet soms wel contact met de kinderen kunnen hebben.

Ik ben vroeger op de middelbare school pas op kamp gegaan. Dat vond ik leuk en ik had toen ook gewoon mijn gsm bij me. Dat vond ik toen al heel fijn. Moet je nagaan hoe dat in deze tijd was geweest.

Ik ben wel blij dat mijn kinderen nog zo jong zijn en dat dit nog niet speelt.

Je kinderen zijn nog erg jong dus je hebt ook nog even om wellicht aan het idee te wennen. Als straks je kind op bv voetbal, scouting of iets anders zit en als enige niet mee mag dan moet je, je afvragen of dat nou zo wenselijk is voor je kind. Probeer misschien ook in oplossingen te denken; stel je kind wil heel graag mee werkt het voor je om van te voren kennis te maken met de leiding? En relativeer hoe gevaarlijk zo'n kamp nou daadwerkelijk is; natuurlijk bestaan er mensen met verkeerde bedoelingen maar dat risico loop je ook elders. Want bij speelafspraakjes kan een ouder ook een creep zijn en hoe goed ken je al die mensen, dat zegt niet zoveel. Misbruik gebeurt vele malen vaker in de familie/ bekenden kring van het kind, mag je kind dan nooit meer ergens heen zonder jou of je partner? Of buitenspelen?

Mag jouw oudste wel zonder telefoon bij andere kinderen thuis gaan spelen? 

Jorni schreef op 19-08-2024 om 18:10:

[..]

Dan zou ik denk ik de leiding bellen. Mijn kinderen zijn 1, 3 en 5 jaar. Bij sporten en clubjes zou ik ze sowieso nooit mee laten gaan, schoolkampen zouden het streven natuurlijk van wel zijn omdat het voor de kinderen wel leuk en leerzaam is als het goed gaat. Het moet echter wel verantwoord zijn en ik moet soms wel contact met de kinderen kunnen hebben.

Ik ben vroeger op de middelbare school pas op kamp gegaan. Dat vond ik leuk en ik had toen ook gewoon mijn gsm bij me. Dat vond ik toen al heel fijn. Moet je nagaan hoe dat in deze tijd was geweest.

Ik ben wel blij dat mijn kinderen nog zo jong zijn en dat dit nog niet speelt.

Bij sport en clubjes sowieso niet zeg je.

Dan is je oudste 7 en balt bij de f-jes. Het "kamp" bestaat dan uit 1 nachtje slapen op het eigen veld of in de kantine van de club.  Dat is toch te gek om bij te zijn voor een 7 jarige.

Je kunt het verbieden maar dan ga je tot het eind van de puberteit 10 zware jaren tegemoet. 

absor schreef op 19-08-2024 om 16:44:

[..]

Een kind niet mee laten gaan op schoolkamp omdat je wil dat ze je dagelijks kunnen bellen is wel verstikkend hoor

Het lijkt me niet dat dat het probleem is maar meer dat een ander voor jou gaat bepalen dat jouw kind geen telefoon mee mag. Is eigenlijk ook van de zotte in deze tijd. 

Nick90 schreef op 19-08-2024 om 19:22:

[..]

Het lijkt me niet dat dat het probleem is maar meer dat een ander voor jou gaat bepalen dat jouw kind geen telefoon mee mag. Is eigenlijk ook van de zotte in deze tijd.

Welnee, net als dat een ander bepaalt dat je geen red bull maar wel een slaapzak meeneemt. 

Nigella-vibes

Nick90 schreef op 19-08-2024 om 19:22:

[..]

Het lijkt me niet dat dat het probleem is maar meer dat een ander voor jou gaat bepalen dat jouw kind geen telefoon mee mag. Is eigenlijk ook van de zotte in deze tijd.

Dit.

SuzyQFive schreef op 19-08-2024 om 17:36:

[..]

Jij bent de bediener van die paplepel hè.


Je kunt je kinderen beter leren hoe ze zichzelf moeten redden dan elke keer mama te bellen. Ik ken volwassen voorbeelden van dat soort kinderen dat jij aan het kweken bent en die mensen kunnen zichzelf dus niet redden. Wil je dat voor je kinderen? Opvoeden is loslaten en kinderen leren het zelf te doen.

Dat leer ik mijn kinderen heus wel hoor. Je doet dus aannames die niet juist zijn. Ik wil gewoon zelf bepalen of ik mijn kinderen een tel meegeef. Daarmee ben je als kind wel meer zelfredzaam dan zonder tel. Het is gewoon handig en fijn om het als optie te hebben dat te gebruiken mocht het nodig zijn.

SuzyQFive schreef op 19-08-2024 om 11:14:

Wij gaan als VO-school elk jaar op kamp. De telefoons mogen mee en gaan overdag bij de docenten in een bak die op slot kan.
Voor sommige activiteiten hebben ze een telefoon nodig en dan krijgen ze die, ze moeten hem nadien weer inleveren.
Qua fotomaakbeleid gold eerst bij ons dat we voor publicatie leerlingen alleen van achteren mochten fotograferen maar inmiddels hebben we dat iedereen gefotografeerd mag worden tenzij ouders of leerling geen toestemming geeft.

Mijn neefje vertelde dat kinderen hun telefoon inleverden maar dat een aantal kinderen van hun ouders een tweede mobieltje hadden meegekregen zodat kinderen en ouders continue contact konden hebben.  

MamaE schreef op 19-08-2024 om 19:17:

Mag jouw oudste wel zonder telefoon bij andere kinderen thuis gaan spelen?

Dat is totaal wat anders. Dat is even paar uurtjes ergens binnen waar ik het ook ken bij mensen die ik goed ken. Of in een speeltuin buiten waar ik bij ben vanaf een afstand.

Jorni schreef op 19-08-2024 om 20:01:

[..]

Dat leer ik mijn kinderen heus wel hoor. Je doet dus aannames die niet juist zijn. Ik wil gewoon zelf bepalen of ik mijn kinderen een tel meegeef. Daarmee ben je als kind wel meer zelfredzaam dan zonder tel. Het is gewoon handig en fijn om het als optie te hebben dat te gebruiken mocht het nodig zijn.

Maar als ze op voetbalkamp gaan en de foon mag mee van de club,  dan mogen ze alsnog niet van jou.Dus dat loslaten zit er dan alsnog niet in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.