Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Op kamp en offline


Denk dat het de school op een gegeven moment wel op gaat vallen als al jouw kinderen telkens ziek zijn met het groep 8 kamp.

MamaE schreef op 19-08-2024 om 23:32:

Als je kind net naar de kleuterklas gaat hebben ze vaak nog niet echt vaste vriendjes en spelen vaak bij verschillende kinderen. Sowieso ken je niet op dag één alle ouders 'super goed'. Kind komt uit school en zegt 'mag ik bij Truusje spelen?' Nou prima, dan stem ik met ouder van Truusje even af waar ze wonen zodat ik weet waar en hoe laat ik kind weer op kan halen en dan is het goed. Ben ik niet meteen besties met de ouders.

Op een clubje gaan kinderen die pas heel kort lid zijn vaak nog niet mee op een kamp en dat snap ik wel. Heeft met aanmeldtermijn te maken, maar ook met nog wennen aan club en leiding. Wij hebben altijd één van de trainers van de jongere kinderen als aanspreekpunt voor die leeftijdscategorie. Is voor hen een vertrouwd gezicht.

Een telefoon geeft sowieso heel veel schijnveiligheid. Ik lees hier wel vaker dat kinderen dingen alleen mogen of durven als er een telefoon is. Dat ze alleen naar huis gaan na school en dan een appje sturen of even bellen. Of dat ze alleen op de fiets naar training durven met een telefoon op zak. Ik wil mijn kind het vertrouwen meegeven dat het ook zonder telefoon kan. Als ik mijn kind iets alleen durf te laten doen, dan mag ze dat ook zonder telefoon.
Als er een vieze creep is, gaat die telefoon je niet per se behoeden daarvoor.

Een school of een club stelt simpelweg voorwaarden. Als ouders dan zeggen 'dan gaat mijn kind niet', dan mogen ze dat zelf uitleggen aan hun kind. De voorwaarden worden echt niet zomaar aangepast voor jouw kind, zo speciaal is dat kind niet.
Ik denk dat heel veel ouders ook hun eigen angsten projecteren op hun kinderen. Dat je over kinderen van vijf al zegt 'die hebben geen behoefte aan op kamp gaan met een clubje'. Dat weet je niet, zo ver zijn ze nog niet. En als je het aanprijst als iets waar ouders hun kinderen enkel naartoe sturen om zelf een weekend vrij te hebben, ja, dan krijgt je kind daar geen zin in. Ik wilde de eerste keer ook niet mee op kamp (ik was acht), want spannend en nieuw, maar ik moest van mijn ouders. Toen ze me brachten was het janken dat ik niet wilde en toen ze me ophaalden aan het einde van de volgende dag was het janken dat ik niet naar huis wilde omdat het zo leuk was geweest.

Ook dat gebel met ouders en 'kun je foto's door appen' vind ik echt jammer. Dan komen ze niet los van thuis en blijven daarmee bezig. Ik wil als leiding mijn tijd aan de kinderen besteden, niet aan appen en bellen met ouders. En als ik navelstrengen had willen doorknippen, was ik wel verloskundige geworden.

De kinderen waar mijn oudste mee speelt daarvan ken ik de ouders toevallig al heel lang. Ik heb de mazzel dat de oudste vooral daarmee optrekt. Voor de rest heeft de oudste meer behoefte aan buitenspelen en speelt die dan lekker met andere kinderen in de speeltuin. Ideaal. 

En dat geen behoefte hebben aan te lang elders verblijven dat weet ik wel. Ik ken mijn kinderen het beste en ik weet het beste hoe en wat ze willen en wat ze nodig hebben. De oudste geeft dat ook al heel goed zelf aan. 

MamaE schreef op 19-08-2024 om 23:41:

Denk dat het de school op een gegeven moment wel op gaat vallen als al jouw kinderen telkens ziek zijn met het groep 8 kamp.

Dat is vast niet nodig want ik heb het vertrouwen dat deze school dingen wel goed regelt. Tot nu toe doen ze dat in ieder geval heel goed. Ook bijvoorbeeld met schoolreisjes tot nu toe. Bv mooi zelf kind brengen en halen naar een zeer overzichtelijke speeltuin in onze woonplaats. Helemaal goed. 

Jorni schreef op 19-08-2024 om 23:42:

[..]

De kinderen waar mijn oudste mee speelt daarvan ken ik de ouders toevallig al heel lang. Ik heb de mazzel dat de oudste vooral daarmee optrekt. Voor de rest heeft de oudste meer behoefte aan buitenspelen en speelt die dan lekker met andere kinderen in de speeltuin. Ideaal.

En dat geen behoefte hebben aan te lang elders verblijven dat weet ik wel. Ik ken mijn kinderen het beste en ik weet het beste hoe en wat ze willen en wat ze nodig hebben. De oudste geeft dat ook al heel goed zelf aan.

Dat kan. Vaak spelen kleuters ook dan eens met Jantje, dan met Pietje, dan met Truusje. Beetje aftasten wat wel en niet klikt. Klinkt ook een beetje als blijven plakken aan dat wat bekend is en ook wel erg toevallig dat jouw kind net precies de kinderen van jouw vrienden/vriendinnen leuk vindt. 

En nogmaals...je oudste is vijf. Dat die nu nog niet lang elders wil verblijven zegt niks over zijn behoeften in de toekomst. Mijn zus was een gigantisch mama's kindje als peuter, maar in haar puberteit was ze hele dagen de hort op en was thuis vooral het vreet- en rustoord en ze is later nog met periodes langere tijd in het buitenland geweest voor studie en werk. 

Jorni schreef op 19-08-2024 om 23:42:

[..]

De kinderen waar mijn oudste mee speelt daarvan ken ik de ouders toevallig al heel lang. Ik heb de mazzel dat de oudste vooral daarmee optrekt. Voor de rest heeft de oudste meer behoefte aan buitenspelen en speelt die dan lekker met andere kinderen in de speeltuin. Ideaal.

En dat geen behoefte hebben aan te lang elders verblijven dat weet ik wel. Ik ken mijn kinderen het beste en ik weet het beste hoe en wat ze willen en wat ze nodig hebben. De oudste geeft dat ook al heel goed zelf aan.

Je oudste is vijf. Hij of zij is zich volop aan het ontwikkelen. Je kent het kind van nu, niet het kind dat het gaat worden. 

onze oudste, nu 9, is afgelopen jaar voor de tweede keer mee geweest op kamp van haar sportclub. Ze heeft het geweldig gehad. Zonder telefoon. De afspraak is daar dat ze niet gaan rekken bij kinderen die aangeven naar huis te willen. Ouders worden gewoon gebeld, kinderen opgehaald en als ze willen komen ze later gewoon weer terug. 

Hoe sneu was het geweest als ze er volop voor en napret was geweest bij de andere kinderen en dochter had het besef gehad dat ze niet mee mocht omdat mama dat spannend/ niet veilig zou vinden. 

Dochter heeft wel eens last van heimwee. Daarbij maakt het niet zoveel uit of het bij iemand is die ze goed kent zoals opa en oma of op een slaapfeestje van een klasgenoot waar ze heus wel eens gespeeld heeft maar de ouders niet echt goed kent. Ik heb vooraf samen met dochter en met de begeleiding van kamp besproken dat dochter hier last van heeft. Wat kan helpen maar ook dat ze meteen mochten bellen indien nodig. 
Het is allemaal heel goed gegaan. Leiding heeft haar regelmatig even opgezocht om te kletsen in de drempel zo laag mogelijk te maken wanneer er iets was. Dochter had achteraf aan wel aan ons gedacht te hebben maar geen heimwee gehad te hebben
Het was zo leuk en er waren zo'n leuke activiteiten. En veel te laat naar bed natuurlijk Ik ben blij dat ik haar deze ervaring niet ontzegd heb. Ze is er enorm van gegroeid. 

Dochter speelde het eerste jaar trouwens ook alleen bij kinderen waarvan ik de ouders ook kende. Ze heeft nu ook een vast groepje vriendinnen met wie ze het vaakst speelt maar ik ken die ouders niet zo goed hoor. Alleen van de speelafspraken. Ook dat is goed voor mij. En voor haar. Goed voor haar zelfvertrouwen. Jongste is een flierefluiter die met heel veel kinderen uit de klas afspreekt. Dan sta ik wel eens op het schoolplein een moeder van een kindje te zoeken waarvan ik niet eens weet hoe ze eruit ziet. Lastig zoeken wel. 

Er is 1 kind waarvan ik wil dat ze bij ons spelen als ze afspreken. Of in de speeltuin maar dat is omdat dat huis blauw staat van de rook en ik dat gewoon niet gezond vindt. Ook voelt kind zich niet veilig bij die ouder. Dat is een nog belangrijkere reden. 

Jorni schreef op 19-08-2024 om 23:46:

[..]

Dat is vast niet nodig want ik heb het vertrouwen dat deze school dingen wel goed regelt. Tot nu toe doen ze dat in ieder geval heel goed. Ook bijvoorbeeld met schoolreisjes tot nu toe. Bv mooi zelf kind brengen en halen naar een zeer overzichtelijke speeltuin in onze woonplaats. Helemaal goed.

Maar dat is nu bij de kleuters zo geregeld. In bv groep 7 worden kinderen echt niet meer gebracht en gehaald bij een plaatselijke speeltuin bij het schoolreisje. Andere scholen regelen ze het ook goed, passend bij de leeftijd van de kinderen.

Mugske schreef op 19-08-2024 om 23:04:

btw als je niet wilt dat je kind meegaat op schoolkamp hoef je kind niet ziek te melden. Kinderen die niet meegaan op kamp gaan gewoon naar school die dagen en krijgen ander lesprogramma en schuiven aan bij een andere klas.

Klopt. Als een leerling van ouders niet mee mag, dan krijgen ze een alternatief programma, je kunt als school niet afdwingen dat een leerling meegaat. Het is in de praktijk vaak wel zuur voor de leerling die zelf wel graag mee had willen gaan.

Mijn dochter gaat dit jaar naar groep 8. Ik weet zeker dat die heel blij is dat er geen mobieltjes mee mogen op kamp. Die zat gisteren nog in een huilbui te verkondigen dat ze het zo stom vindt dat je dan afspreekt met iemand en dat diegene dan de hele tijd op zijn telefoon zit. 
Heel fijn dat ze op zo'n kamp mogen "herontdekken" hoe leuk de echte wereld is 😉.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 07:23:

[..]

Maar dat is nu bij de kleuters zo geregeld. In bv groep 7 worden kinderen echt niet meer gebracht en gehaald bij een plaatselijke speeltuin bij het schoolreisje. Andere scholen regelen ze het ook goed, passend bij de leeftijd van de kinderen.

Al  worden er wel steeds vaker ouders ingezet om kinderen naar schoolreisje te brengen en op te halen. Dat is op scholen in ons dorp inmiddels gebruikelijk ivm de hoge buskosten.

duizel schreef op 20-08-2024 om 08:40:

[..]

Al worden er wel steeds vaker ouders ingezet om kinderen naar schoolreisje te brengen en op te halen. Dat is op scholen in ons dorp inmiddels gebruikelijk ivm de hoge buskosten.

O dat herken ik hier niet. Hier gaan ze wel altijd met bussen. Maar heeft wellicht ook met de grootte van de school te maken, de basisschool van mijn kinderen heeft ruim 700 leerlingen en gaan vanaf groep 3 naar dezelfde locatie op schoolreis.

MamaE schreef op 19-08-2024 om 23:41:

Denk dat het de school op een gegeven moment wel op gaat vallen als al jouw kinderen telkens ziek zijn met het groep 8 kamp.

Er is een eigen bijdrage voor kamp, wil je dan wel betalen en dan ziekmelden? Kamp is gewoon school, bij ons gewoon op schooldagen. Bij ons gaan groep 6 t/m 8 op kamp. Er zijn altijd wel een paar kinderen die niet mee gaan (bijv groep 6-er die het te spannend vindt). Die zijn dan gewoon op school op die dagen. 

op moment dat dochter alleen naar sportclub gaat fietsen, gaat de telefoon wel mee. Naar school fietst ze alleen, zonder telefoon (bewoonde route). Route naar sportclub is deels door bos, kan ze bellen bij bijv lekke band of dat ze langer bij sportclub wil blijven oid. 

duizel schreef op 20-08-2024 om 08:40:

[..]

Al worden er wel steeds vaker ouders ingezet om kinderen naar schoolreisje te brengen en op te halen. Dat is op scholen in ons dorp inmiddels gebruikelijk ivm de hoge buskosten.

School van zoon koos er daarom voor om maar 1x per 2 jaar op schoolreis te gaan, binnen onze provincie if vlak daar buiten met een educatief onderdeel. Dus geen efteling of slagharen. 

Het andere jaar was er een feest op school. Met rommelmarkt en andere activiteiten om geld in te zamelen. 

Mijn oudste zoon had afgelopen jaar zijn groep 8 kamp. Telefoons mochten niet mee, ze gingen van woensdagochtend tot vrijdagmiddag. Op de fiets zo’n 20 km heen en terug.
Wij als ouders hoorde niks tot aan vrijdagmiddag. Toen kregen we 1 foto vanuit een zwembad met dat ze om die en die tijd weer bij school waren.
Pas op de afscheidsavond (6 weken later) kregen we filmpje van een kwartier met de samenvatting van het kamp.
De kinderen hadden het geweldig gehad, de meester en juffen hadden een telefoonnummer gegeven voor nood en konden ouders altijd zelf bereiken. Er waren ook 2 meisjes opgehaald halverwege die niet lekker waren. Prima geregeld.

Ook hebben ze voetbalkamp vanaf 9/10 jaar. Maar dat is gewoon op de club zelf. Ze mogen daar slapen, maar ook gewoon thuis. Ouders worden gevraagd om te helpen bij activiteiten etc, telefoons mogen mee maar doet eigenlijk geen enkele ouder. Kind heeft er ook weinig aan daar. 

En straks op vo mag kind de telefoon ook niet in school hebben, moeten ze ook de kluis in. Hij moet wel elke dag 13 km fietsen enkele reis, dus onderweg wel prettig om hem mee te hebben

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.