Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Op kamp en offline


Tjilp

Tjilp

18-08-2024 om 22:18 Topicstarter

Peaches schreef op 18-08-2024 om 22:11:

Maar, nu ik de vraag wat beter lees, denk ik dat het gaat over updates van de leiding. Daar heb ik dan weer niet per se behoefte aan. Tachtig foto's van een uitje naar de kinderboerderij.. moah. Ik hoor liever van mijn kind hoe het was.

Een stuk of drie. En inderdaad, als ouder hoor je vooral graag het verhaal van je kind!

Tjilp schreef op 18-08-2024 om 22:16:

Wat kamp betreft - omdat ouders gewend zijn veel info te krijgen, lijkt het me prima dat de leiding een/tweemaal een impressie rondstuurt. Dat de kinderen offline zijn lijkt me de onderlinge interactie ten goede komen. Meer gezelligheid. Het is even wennen maar het geeft ook rust als er niet constant foto’s en filmpjes kunnen worden gemaakt.

Op kamp gaan kan spannend zijn. Het is belangrijk dat je vertrouwen hebt in de leiding. Het is heel jammer als een kind het niet naar zo naar z’n zin heeft - maar ophalen? Hangt af van de leeftijd. Ik zou met de leiding bellen eventueel . Omgaan met tegenvallers en oplossingen zoeken, dat zijn vervelende maar zinnige ervaringen. Al doet het je alsliefhebbende ouder best pijn.

Op school hoort het gewicht te liggen bij lesgeven en elk kind in de klas goed begeleiden. Als leerkracht je smartphone pakken ( met de verleiding dat je effetjes ook wat anders doet) en foto’s maken leidt af van je werk. Dus graag die fotoacties beperkt houden. Of uitbesteden aan iemand van de oudercommissie.

Euh foto's maken en delen is tegenwoordig ook aan banden gelegd hoor. 

Tjilp schreef op 18-08-2024 om 22:17:

[..]

Oeh! Dat zouden mijn zonen vreselijk hebben gevonden😉

En mijn kind zou dat fantastisch hebben gevonden. 😉

Tjilp schreef op 18-08-2024 om 22:16:

Op kamp gaan kan spannend zijn. Het is belangrijk dat je vertrouwen hebt in de leiding. Het is heel jammer als een kind het niet naar zo naar z’n zin heeft - maar ophalen? Hangt af van de leeftijd. Ik zou met de leiding bellen eventueel . Omgaan met tegenvallers en oplossingen zoeken, dat zijn vervelende maar zinnige ervaringen. Al doet het je alsliefhebbende ouder best pijn.

Hier sta ik echt anders in. Kamp is er voor de leuk. Vindt kind het niet leuk, dan zou ik hem dus wel ophalen. 

Lizzyliz schreef op 18-08-2024 om 22:20:

[..]

En mijn kind zou dat fantastisch hebben gevonden. 😉

Ik vond het ook wel fijn. Het is niet dat ze het besloot zonder te vragen of ik dar goed vond.

Peaches schreef op 18-08-2024 om 19:49:

Ik weet het niet zo goed. Mijne ging op scoutingkamp, mocht ook geen telefoon mee. We mochten dan wel af en toe bellen. Dan hield ze zich groot, ze wilde heus niet naar huis, want de leiding luisterde mee. Maar achteraf kwamen de verhalen er pas uit: ze had het totaal niet naar haar zin gehad (had geen volwaardige slaapplek, werd gepest, had niet 1x gedoucht in de hele week, mocht niet op tijd naar bed, moest uren in de volle zon staan) en de leiding had dat niet eens door. Ik had toch best graag een privé-bericht van haar gehad af en toe. Dan was ik haar gewoon gaan halen.

Misschien voor zo'n situatie een code zin af spreken? 

Peaches schreef op 18-08-2024 om 19:49:

Ik weet het niet zo goed. Mijne ging op scoutingkamp, mocht ook geen telefoon mee. We mochten dan wel af en toe bellen. Dan hield ze zich groot, ze wilde heus niet naar huis, want de leiding luisterde mee. Maar achteraf kwamen de verhalen er pas uit: ze had het totaal niet naar haar zin gehad (had geen volwaardige slaapplek, werd gepest, had niet 1x gedoucht in de hele week, mocht niet op tijd naar bed, moest uren in de volle zon staan) en de leiding had dat niet eens door. Ik had toch best graag een privé-bericht van haar gehad af en toe. Dan was ik haar gewoon gaan halen.

Dat is kwalijk. Zeker dat de leiding dat niet opmerkte en dat kind zich ook niet veilig genoeg voelde om met iemand van de leiding te praten. 

Dochter had op sportkamp een dipje na gedoetje met andere kinderen (was iets ralatief kleins). Iemand van de leiding zag dat en heeft met haar gekletst. Die persoon gaf dat bij aankomst aan mij door. Dochter vertelde erover en vond het fijn om even met de leiding te kletsen.

Peaches schreef op 18-08-2024 om 22:08:

Er zijn heus argumenten voor een offline kamp, maar 'vroeger hadden ze ook geen telefoons' vind ik niet zo'n goed argument hoor. Vroeger hadden we ook geen autogordels achterin, of vaatwasmachines, of centrale verwarming. Voor veel kinderen zal het prima zijn om een week geen contact met de ouders te hebben, maar voor in ieder geval een van mijn kinderen niet.

Bij ons op school doen ze in groep 8 een kamp, en daar mogen telefoons wel mee maar alleen een vast halfuurtje per dag gebruikt worden. Is dat niet een mooi compromis?

Vaatwasmachines werden in 1886 uitgevonden door een dame die het personeel haar servies niet toevertrouwde.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Josephine_Cochrane

Douchen op een scoutingkamp? Spring maar in de sloot. 

Met een beetje geluk is er een zwembad in de buurt en voldoende budget om voor elk kind een kaartje te kopen. Zijn ze meteen weer schoon. Fijne activiteit voor de een-na-laatste dag. Als zoon terugkwam van kamp veranderde ons ligbad meestal in een modderpoel. 

Geen volwaardig bed? Wat voor beroerde ouders zijn jullie als jullie geen zelfopblazend slaapmatje en goede slaapzak meegeven.

In de volle zon staan? Er is altijd een schaduwplek, zelfs in de kale Marnewaard. De leiding zet op hete dagen een wekkertje, waarna elk kind moet drinken.

Poezenmeisje schreef op 18-08-2024 om 23:28:

Douchen op een scoutingkamp? Spring maar in de sloot.

Met een beetje geluk is er een zwembad in de buurt en voldoende budget om voor elk kind een kaartje te kopen. Zijn ze meteen weer schoon. Fijne activiteit voor de een-na-laatste dag. Als zoon terugkwam van kamp veranderde ons ligbad meestal in een modderpoel.

Geen volwaardig bed? Wat voor beroerde ouders zijn jullie als jullie geen zelfopblazend slaapmatje en goede slaapzak meegeven.

In de volle zon staan? Er is altijd een schaduwplek, zelfs in de kale Marnewaard. De leiding zet op hete dagen een wekkertje, waarna elk kind moet drinken.

Wij hadden die spullen zeker meegegeven, maar er was niet genoeg plek in de tent doordat anderen een enorm luchtbed mee hadden. En dus moest ze maar bij een ander in 'bed'. Hihaho, kinderen stapelen. Vechten om een plekje. De meest mondige kinderen winnen. De mijne dus niet.

Er was geen zwembad, geen schaduw, en al zeker niet zoiets zorgzaams als wekkertjes. Iedereen moest tot half elf opblijven (kamp was vanaf 7 jaar). Ze zijn ook nog een halve dag een kind van 9 kwijt geweest in een onbekende stad. Dat was niet mijn kind, maar even ter illustratie.

Ik geloof heus dat een ander scoutingkamp leuk had kunnen zijn voor mijn kind en ook dat andere kinderen dit kamp leuk zouden vinden. Wij hadden dus pech met de combinatie kind en club. Kind zit intussen uiteraard niet meer op die club. Maar ik had haar liever eerder opgehaald. In mijn ogen moet een kamp leuk zijn, daar is het voor. Natuurlijk is niet alles leuk, maar als je daar een week zit af te zien schiet het zijn doel voorbij. En ik vind het nogal jammer dat je dan ons als ouders de schuld geeft. 

Dochter is van de zomer met kamp geweest. Daar waren de regels heel duidelijk. Sliepen in tentjes. ‘S avonds telefoons inleveren voor de nacht. Overdag hadden ze amper tijd voor telefoons. Was enkel rond  eten ,s avonds. Ook niet tijdens het eten, want dan konden ze de telefoon direct inleveren tot minimaal volgende ochtend. En dit was de leeftijd vanaf 14 t/m 17. Maar een week later was er een kamp voor een jongere groep en daar golden de zelfde regels. Ik vond dit een prima regel.

Mijn kinderen hebben gelukkig nog niet de leeftijd voor een schoolkamp. Maar als dit de regel zou worden dan gingen ze toch echt niet mee en dan zou ik ze echt ziek melden. 

Jorni schreef op 19-08-2024 om 07:21:

Mijn kinderen hebben gelukkig nog niet de leeftijd voor een schoolkamp. Maar als dit de regel zou worden dan gingen ze toch echt niet mee en dan zou ik ze echt ziek melden.

Dus omdat jij je kinderen geen zelfstandigheid gunt en hen wil micromanagen mogen ze niet mee op kamp waar ze veel sociale vaardigheden oefenen en ook leren dat dingen weleens anders gaan? Egoïstisch zeg, jij wil gewoon je kind niet loslaten. 

Tjilp schreef op 18-08-2024 om 22:16:

Wat kamp betreft - omdat ouders gewend zijn veel info te krijgen, lijkt het me prima dat de leiding een/tweemaal een impressie rondstuurt. Dat de kinderen offline zijn lijkt me de onderlinge interactie ten goede komen. Meer gezelligheid. Het is even wennen maar het geeft ook rust als er niet constant foto’s en filmpjes kunnen worden gemaakt.

Op kamp gaan kan spannend zijn. Het is belangrijk dat je vertrouwen hebt in de leiding. Het is heel jammer als een kind het niet naar zo naar z’n zin heeft - maar ophalen? Hangt af van de leeftijd. Ik zou met de leiding bellen eventueel . Omgaan met tegenvallers en oplossingen zoeken, dat zijn vervelende maar zinnige ervaringen. Al doet het je alsliefhebbende ouder best pijn.

Op school hoort het gewicht te liggen bij lesgeven en elk kind in de klas goed begeleiden. Als leerkracht je smartphone pakken ( met de verleiding dat je effetjes ook wat anders doet) en foto’s maken leidt af van je werk. Dus graag die fotoacties beperkt houden. Of uitbesteden aan iemand van de oudercommissie.

Grappig. De leerkracht in het jaar voor mij is altijd heel actief in het foto's maken en verslagjes schrijven voor de ouders. Ik krijg elk jaar weer commentaar omdat ik dat niet doe. Voel me heel erg gesterkt door alle reacties hier 😀.

Hier dochter net een week kamp gehad, zonder telefoons. Leiding gaf elke 2-3 dagen korte update met een minifotocollage van 5 foto’s ofzo. Kind heeft het heerlijk gehad. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.