Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Op kamp en offline

In ons vorige dorp is er elke zomer een kinderkampweek.  Vanaf jaar of 8. Op Facebook vermeldt de organisatie dat de bus veilig is aangekomen, dat iedereen nu offline gaat en dat ze samen een mooie week gaan beleven met spelletjes, muziek etc. Ook de leiding gaat niets posten. ‘  Tot volgende week allemaal !’
Natuurlijk is de kampleiding bereikbaar bij calamiteiten. 
Twee kleinkinderen waren onlangs ook offline op kamp. ‘ het was de eerste dag wennen, maar daarna erg leuk,’ meldde kleinzoon van 13.

Zullen kinderopvang en basisschool het voorbeeld van groepsleiding op kinderen/jeugdvakanties volgen? Geen fotootjes van (school)activiteiten ?


op schoolkamp (basisschool) mogen de kinderen geen telefoons mee. 1 keer per dag geeft leiding een update via parro. Wat mij betreft prima. Natuurlijk is er wel de mogelijkheid voor contact met thuisfront indien nodig. (Bijv ik kon gebeld worden bij problemen met medicatie dochter; ouders met kind met heimwee bijv krijgen apart korte update dat kind het naar zijn zin heeft)

Ik weet het niet zo goed. Mijne ging op scoutingkamp, mocht ook geen telefoon mee. We mochten dan wel af en toe bellen. Dan hield ze zich groot, ze wilde heus niet naar huis, want de leiding luisterde mee. Maar achteraf kwamen de verhalen er pas uit: ze had het totaal niet naar haar zin gehad (had geen volwaardige slaapplek, werd gepest, had niet 1x gedoucht in de hele week, mocht niet op tijd naar bed, moest uren in de volle zon staan) en de leiding had dat niet eens door. Ik had toch best graag een privé-bericht van haar gehad af en toe. Dan was ik haar gewoon gaan halen.

Waarom zouden scholen daarin moeten volgen? 

Ik vind dat het aantal foto's van schoolactiviteiten enzo behoorlijk omlaag mag. Maar ik zou bij een week kamp toch wel graag mijn kind een keer willen spreken. Zoals hierboven ook genoemd, zou die zich misschien niet uiten als er anderen meeluisteren.

Due-scimmie schreef op 18-08-2024 om 20:43:

Ik vind dat het aantal foto's van schoolactiviteiten enzo behoorlijk omlaag mag. Maar ik zou bij een week kamp toch wel graag mijn kind een keer willen spreken. Zoals hierboven ook genoemd, zou die zich misschien niet uiten als er anderen meeluisteren.

Maar hoe vaak sturen ze dan foto's? Dagelijks of wekelijks? Hier op de basisschool van mijn jongsten ongeveer 1x per 3 weken een bericht in de schoolapp met wat foto's. Alleen bij Sint/ Kerst/ Schoolreis op de dag zelf na de activiteit. Voorheen was er een schoolkrant en een bijna wekelijkse nieuwsbrief, dat is er nu niet meer.

mijn kinderen gingen en gaan allemaal op scoutingkamp en inderdaad, dan ben je gewoon een week offline.   Net als vroeger zou ik zeggen. Ook ik kon op die leeftijd mijn ouders niet bellen.  Gewoon een kaartje sturen en bij echte calamiteiten via een vaste telefoon 

Ik heb er geen enkele moeite mee.  

Wij hadden vroeger toch ook geen telefoon? Mijn kinderen (inmiddels 24) hadden ook geen mobiel op de basisschool dus op schoolkamp had je inderdaad geen contact. 

Kamp op de basisschool was ook offline, wij kregen pas op dag 3 een update en dat was gelijk voor 3 dagen een samenvatting met van mijn kind in ieder geval geen foto's. Bij thuiskomst een schorre "het was leuk" en klaar. Dat ze expliciet noemen dat ze offline gaan is oke maar ook wel wat overdreven.

Gingergirl schreef op 18-08-2024 om 20:47:

[..]

Maar hoe vaak sturen ze dan foto's? Dagelijks of wekelijks? Hier op de basisschool van mijn jongsten ongeveer 1x per 3 weken een bericht in de schoolapp met wat foto's. Alleen bij Sint/ Kerst/ Schoolreis op de dag zelf na de activiteit. Voorheen was er een schoolkrant en een bijna wekelijkse nieuwsbrief, dat is er nu niet meer.

Afgelopen jaar hadden we een hele fanatieke juf daarin dus was paar keer per week of op vrijdag samenvatting bij onze kleuter. Bij groep 3-kind was het stuk minder en dat was dikke prima. 

Pimpelmees67 schreef op 18-08-2024 om 21:27:

Wij hadden vroeger toch ook geen telefoon? Mijn kinderen (inmiddels 24) hadden ook geen mobiel op de basisschool dus op schoolkamp had je inderdaad geen contact.

Mijn moeder ging toevallig mee op schoolkamp bij mijn klas, dus die zag ik gewoon.  

Peaches schreef op 18-08-2024 om 19:49:

Ik weet het niet zo goed. Mijne ging op scoutingkamp, mocht ook geen telefoon mee. We mochten dan wel af en toe bellen. Dan hield ze zich groot, ze wilde heus niet naar huis, want de leiding luisterde mee. Maar achteraf kwamen de verhalen er pas uit: ze had het totaal niet naar haar zin gehad (had geen volwaardige slaapplek, werd gepest, had niet 1x gedoucht in de hele week, mocht niet op tijd naar bed, moest uren in de volle zon staan) en de leiding had dat niet eens door. Ik had toch best graag een privé-bericht van haar gehad af en toe. Dan was ik haar gewoon gaan halen.

Eh, als je kind niet mag douchen, geen slaapplek heeft, niet naar bed mag en uren in de volle zon moet staan dan denk ik dat er bij dat kamp wel grotere problemen zijn dan dat kind geen telefoon mee mag.

Er zijn heus argumenten voor een offline kamp, maar 'vroeger hadden ze ook geen telefoons' vind ik niet zo'n goed argument hoor. Vroeger hadden we ook geen autogordels achterin, of vaatwasmachines, of centrale verwarming. Voor veel kinderen zal het prima zijn om een week geen contact met de ouders te hebben, maar voor in ieder geval een van mijn kinderen niet.

Bij ons op school doen ze in groep 8 een kamp, en daar mogen telefoons wel mee maar alleen een vast halfuurtje per dag gebruikt worden. Is dat niet een mooi compromis?

Maar, nu ik de vraag wat beter lees, denk ik dat het gaat over updates van de leiding. Daar heb ik dan weer niet per se behoefte aan. Tachtig foto's van een uitje naar de kinderboerderij.. moah. Ik hoor liever van mijn kind hoe het was.

Tjilp

Tjilp

18-08-2024 om 22:16 Topicstarter

Wat kamp betreft - omdat ouders gewend zijn veel info te krijgen, lijkt het me prima dat de leiding een/tweemaal een impressie rondstuurt. Dat de kinderen offline zijn lijkt me de onderlinge interactie ten goede komen. Meer gezelligheid. Het is even wennen maar het geeft ook rust als er niet constant foto’s en filmpjes kunnen worden gemaakt.

Op kamp gaan kan spannend zijn. Het is belangrijk dat je vertrouwen hebt in de leiding. Het is heel jammer als een kind het niet naar zo naar z’n zin heeft - maar ophalen? Hangt af van de leeftijd. Ik zou met de leiding bellen eventueel . Omgaan met tegenvallers en oplossingen zoeken, dat zijn vervelende maar zinnige ervaringen. Al doet het je alsliefhebbende ouder best pijn.

Op school hoort het gewicht te liggen bij lesgeven en elk kind in de klas goed begeleiden. Als leerkracht je smartphone pakken ( met de verleiding dat je effetjes ook wat anders doet) en foto’s maken leidt af van je werk.  Dus graag die fotoacties beperkt houden. Of uitbesteden aan iemand van de oudercommissie. 

Tjilp

Tjilp

18-08-2024 om 22:17 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 18-08-2024 om 21:52:

[..]

Mijn moeder ging toevallig mee op schoolkamp bij mijn klas, dus die zag ik gewoon.

Oeh! Dat zouden mijn zonen vreselijk hebben gevonden😉

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.