Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
tonny

tonny

12-04-2012 om 15:02

(on)tevreden met je naam?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

27-04-2012 om 12:22

Wel een leuke tweeling

Theo en Diablo! Hebben ze tenminste een oorspronkelijk excuus voor het geruzie op de achterbank!

Mijk

Mea Proefrok

Mea Proefrok

27-04-2012 om 12:43

Lol mijk

Dat vind ik nu grappig. En dan de een horentjes geven en de ander een halo.

Rosase

Rosase

27-04-2012 om 14:40

Ja, maar..

dan wel iedere week wisselen van rol. Anders vind ik het ziehielig.

Tirza G.

Tirza G.

27-04-2012 om 23:24

Gewone hollandse namen

Zijn ook aan mode onderhevig. Bep is een gewone hollandse naam. Of Corrie. Marja. Truus.
Ik kan me daar echt wel eens over verbazen. Bo/Beau en Do zijn hip, Ko, To en Jo zijn ouderwets.
Pim en Tim zijn hip, Wim is ouderwets. Kim kan, maar als het kind Oosterse roots heeft is het een jongetje en anders een meisje.
Neuh, 'gewone' hollandse namen bestaan niet.

Tirza (nimmer gewoon - zag vanavond een Tirzha bij HGT. Vonnik stom)

tonny

tonny

28-04-2012 om 10:43

Gedateerde naam

Heb zelf een gedateerde naam, echt iets wat nu nooit meer op een kaartje wordt gezet. Afleiding van Johanna. Maar ik heet nou eenmaal zou, kan ook niet echt bedenken hoe ik liever had geheten. Ben vernoemd naar de zus van mijn moeder, een tante waar ik dol op was - dat maakt veel goed. Jammer dat ze er al zo lang niet meer is, ik had haar best nog eens willen spreken

Onze kinderen zijn allevier vernoemd dus we hoefden als ouders niet in diepgaand overleg tijdens het spitten in namenboekjes. Lijkt me best lastig hoor, als de een een naam prachtig vindt en de ander juist helemaal niet.

Als eerste waren mijn ouders aan de beurt omdat mans ouders al heel wat kleinkinderen/vernoemingen hadden - van mijn kant waren het de eerste kleinkinderen. Ik had mijn moeder er in mijn tienerharen altijd van verzekerd dat ik haar beslist niet zou gaan vernoemen 'zo'n rare naam!', dus het was een verrassing voor haar dat toch gebeurde omdat ik een aardige variatie had verzonnen.

Ik geloof dat onze kinderen tevreden zijn met hun naam, alleen de oudste vindt het soms vervelend dat men haar naam geregeld verkeerd spelt.

Petr@

Petr@

28-04-2012 om 19:21

Blunder

Jaren geleden, toen wij nog geen kinderen hadden, was een van de leden van onze duikvereniging vader geworden. Toen ik naar de naam van zijn zoon vroeg kreeg ik als antwoord "Joop", waarna ik keihard begon te lachen want ik dacht dat hij een grapje maakte. Ik had nl. een "Ome Joop", een oude man, en ik kon mij niet voorstellen dat iemand z'n kind zo zou noemen.
Helaas, het was geen grap...

Fiorucci

Fiorucci

29-04-2012 om 08:43

Petra

Ik deel je verbazing, zo ken ik een Kobus, een Cor, een Piet...allemaal basisschool leeftijd.

Over passende namen

Zoon (12) deed vrijdag aan een groot sportevenement mee, en was ingedeeld bij een ééneiïge tweeling Bas en Nick.
"Ik vond het toch gek, Nick was veel meer een Bas dan Bas."

Persoonlijk zag ik geen verschil, maar het zat 'm in gedrag en in de coolheid van de sportschoenen, heb ik me laten vertellen door zoon.

Bloem

Hoewel ik nooit voor Bloem zou kiezen: hele volksstammen meisjes heten Fleur, tja waarom dan niet Bloem?

Omdat

Je met bloem ook pannenkoeken bakt? Het een verzamelnaam is?

Tink

Tink

01-05-2012 om 21:48

Tja

Fleur betekent bloem, dus daar geldt dan toch hetzelfde voor?

Emmawee

Emmawee

05-05-2012 om 08:36

Tink

Maar met fleur bak je toch geen pannenkoeken? Wat een nama betekent is toch sowieso iets heel anders? Heet ik (Emma) voortaan "Geheel" of "Alomvattend".
Groet, Maw.
(ik vind Fleur en Bloem allebei geen beste namen trouwens...)

Tink

Tink

05-05-2012 om 12:59

Nee

Maar Fleur/Bloem zijn wel allebei verzamelnamen, daar doelde ik op. Dus waarom dan wel Fleur en niet Bloem.

Grappig

Dit draadje, vooral die ouwe tang. Die bloemen vind ik zelf wel leuk. Madelief hebben we vaak op tv gezien, een leuk meisje met een leuke naam. Wie kent niet Bloeme Evers? Al knap oud maar niet verwelkt hoor. Oud-Hollandse of etnische namen vind ik ook mooi. Ik had zelf weinig met een naam als Patrick zeg maar, tot ik een neefje met die naam kreeg. Dan wordt het weer anders want is gewoon een leuk kind en dat verandert blijkbaar de waarde van de naam.

judiths mama

judiths mama

05-05-2012 om 20:55

Damian

Of alle varianten daarvan is toch ook een verbastering van demon? Ik verbaas me daar al jaren over. Wie noemt z'n kind nou zo. Diablo had ik nou nog niet van gehoord, ook de betekenis was mij niet bekend...

Primavera

Primavera

06-05-2012 om 00:22

Nee, damian heeft andere betekenis

Nee, Damian, Damiano of Damien is een van oorsprong griekse naam Damianòs, die waarschijnlijk verband houdt met de vereering van de oud-griekse godin van de vruchtbaarheid: Damia. De naam wordt ook vaak in verband gebracht met het griekse werkwoord: damàzho, wat bedwingen, onderwerpen betekent. Maar het is niet onwaarschijnlijk dat de naam van de godin hier juist van afgeleid is als "zij, die bedwingt, zij die onderwerpt" waardoor de naam toch weer de betekenis krijgt van 'trouw/opgedragen aan Damia of zelfs geschenk van Damia'.
De het idee dat het zoon van de duivel zou betekenen komt alleen door de film Omen, waar de antichrist de naam Damien draagt, maar dat heeft dus niks met de betekenis te maken.
Ook vindt je soms dat de betekenis van de naam tam, kalm zou kunnen zijn. Deze betekenis is nergens op gebaseerd en komt waarschijnlijk door een slechte vertaling via het engelse to tame (onderwerpen/temmen) wat vervolgens naar getemd/tam wordt verbasterd waardoor Damian van bedwinger ineens de bedwongene wordt. In de zin van Onderwoprpen aan de godin Damia, zou het wel weer kunnen, maar dat is toch echt iets anders als tam in het algemeen genomen.
Groeten van Primavera, die een neefje met die naam heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.