Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
tonny

tonny

12-04-2012 om 15:02

(on)tevreden met je naam?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

21-04-2012 om 15:06

Fay

Mijn kinderen zijn juist blij dat ze geen Jan heten..)

Ely

Ely

21-04-2012 om 18:51

Doe je je kind er een plezier mee?

Hangt m.i. af van karakter en attitude kind. En daar valt op voorhand weinig over te zeggen volgens mij
Dus....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

21-04-2012 om 22:05

a) omdat je de gangbare namen niet mooi vindt en die ene aparte wel
b) omdat je je realiseert dat je niet alles kan en wilt overzien. Joran was tot voor poos terug geen bizarre naam, heeft nu helaas een andere lading
c) omdat de manier waarop je in het leven staat (en je kinderen wilt opvoeden) op zo'n manier is dat je niet je oren wilt laten hangen naar wat 'men' wel niet zal denken
d) omdat je zelf ook mensen kent of er zelf 1 bent met een bijzondere naam en je daardoor weet dat de meeste mensen echt wel verder kijken dan alleen een naam en het op een gegeven moment ook je handelsmerk kan worden
e) omdat je weet dat mensen hun eigen naam veranderen/afkorten of dat anderen dat voor ze doen en dat dat net zo goed gebeurd bij de gewone namen als bij aparte namen
f) omdat je het sneu vindt voor je kind als hij/zij op school met voor- en achternaam wordt aangesproken omdat er drie naamgenoten is de klas zitten
g)..... Anyone?

Emmawee

Emmawee

21-04-2012 om 23:51

Sue

g) Omdat je er sterker van wordt.

http://www.youtube.com/watch?v=-1BJfDvSITY

Emmawee

Emmawee

21-04-2012 om 23:57

Ach... en deze is veel mooier.

http://www.youtube.com/watch?v=IcQKtl3MGCE

Finis

Finis

22-04-2012 om 01:31

Wisse en dirksmama

kijk, dat vind ik nou leuk. Dat oud Hollandse liedje is bij mij ook bekend als Jan Piet Joris en Corneel maar als ik nu even op YouTube luister naar verschillende versies zingen ze allemaal, op 1 na, Jan Pier Tjoris en Corneel.

Mijn dochter heet Kayley, ook op minstens 5 verschillende manieren te schrijven
Nooit gevraag of ze tevreden is, ook nooit klachten gehad

Biene M.

Biene M.

22-04-2012 om 07:32

Bijzondere naam

Ik ben er al een hele tijd blij mee dat ik geen alledaagse naam heb.

Ely

Ely

22-04-2012 om 11:45

P, wat voor naam

Denk jij dan aan dat je vindt dat ouders 'egoïstisch' zijn geweest om hun kind zo te noemen? Als ik jouw argumenten lees denk ik aan hele extreme namen die grof zijn ofzo.
Maar ik heb je eerder zien ageren op hele gewone namen als Dick en Rick.
Bij welke namen veroordeel jij ouders dan?

Fiorucci

Fiorucci

22-04-2012 om 12:03

Vindt je werkelijk dat je een kind iets aandoet met een apartere naam en een kind daarmee op achterstand zet? En dat je je oren moeten laten hangen naar wat 'men'vindt?
Het enige lastige is dat mijn kinderen hun naam vaak moeten spellen. Maar ik ben er al achter dat heel veel kinderen met meer gangbare namen dat ook moeten. Eerlijk gezegd hoor ik vaker mensen met hele gangbare namen mopperen dan mensen met aparte namen. Mijn tante heeft haar hele gewone voornaam zelf veranderd in iets aparts...en het is dat ik mijn hele gangbare naam best mooi vindt,maar in mijn generatie komt de naam heel veel voor, en dat was niet altijd handig op school.

Joosje

Joosje

22-04-2012 om 12:37

Joost

Dan noem je je kind Joost, leuke naam, niet raar voor zover je na hebt kunnen gaan, gelijk twee mensen mee vernoemd, perfect! En dan woon je in Brabant, wordt het carnaval en zingt iedereen het prachtige lied "Joost is anders geaard". Zie er maar weer vanaf te komen.
Vraag me wel af wat er erger is aan Peer dan aan Roos trouwens.

Fiorucci

Fiorucci

22-04-2012 om 12:39

Wees eens concreet, over welke namen heb je het dan? Noem eens een voorbeeld? Ik vind dat je als ouders een naam moet kiezen die je mooi vindt, ik ben ervan overtuigd dat welke naam je ook kiest, er altijd wel iemand is die er wat over te mekkeren heeft.

Ely

Ely

22-04-2012 om 14:03

Tjonge p

Nou 'sla ik twee rubrieken open' en in beiden suggereer je dat je een concrete mening/oordeel hebt en/of spreekt daar anderen op aan maar laat je het zelf helemaal afweten.

Welke namen doel je nou op?
Je vindt ouders egoïstisch als ze hun kinderen bepaalde namen meegeven: welke?

In afwachting van je antwoord ga ik weer even terug naar mijn lijstje en jouw reactie daarop.

Tirza G.

Tirza G.

22-04-2012 om 14:22

Je eigen pijn, p

Tjonge, jonge, P, wat zit jij vast in je eigen pijn. Je ouders hadden geen leuke achternaam om door te geven en daar heb jij het *heel erg moeilijk* mee gehad? En dáárom wil je je kind niet 'opzadelen' met een 'bepaalde' naam die *jij* als niet-leuk ervaart?
Hoe weet jij nou wie er over 10 jaar (als de baby naar school gaat za'k maar zeggen) met welke naam gepest gaat worden? Blijkbaar heb je zelf zulke negatieve herinneringen aan je eigen achternaam (waar ik me dan wel van afvraag hoe die luidt; maar goed, daar is dit forum niet geschikt voor) dat je liever maar méér dan conformeert aan wat in jouw straal van 30 km normaal is dan dat je lekker voluit kiest wat je mooi vindt.

Tirza

Ely

Ely

22-04-2012 om 14:22

Het lijstje

à) wat is dan de maximale afstand waarbij je rekening moet houden dat je naam 'gewaardeerd moet worden'? Houdt het op bij 30km of gaan we internationaal? Want er benne heul veul talen en dialecten in de wereld dus ik vrees dat het altijd wel ergens wat betekent of ergens op lijkt. En wat is 'gewaardeerd worden'? Dat het geen betekenis heeft of enkel een fatsoenlijke? Dus je kind Dick noemen (of Richard, wat in engelstalige landen kan worden afgekort tot Dick) kan niet maar Job is prima?
b) oké
c) hoezo kleine achterstand????
d) hier heb ik het niet over vernoemen. Ik bedoel dat als je ervaring hebt met een bijzondere naam in het algemeen je kan weten dat het iets is dat niet op zichzelfstaand tegen je zal keren.
e) ik vind het juist leuk als namen op maar gemaakt worden naar de persoon dus ik bedoelde dat als positief iets. Nogmaals ik denk niet dat een naam een op zichzelf staande reden zal zijn dat iemand het zwaar krijgt in het leven. Ik vraag me echt af welke naam nou betekent dat je je kind iets hebt 'aangedaan'
f) om te beginnen vind ik het argument met parallel klassen een beetje off. Maar goed. Als je een naam kiest uit de top 10 dan weet je dat de kans groter is dat er meer van zijn dan wanneer je zelf wat fabriekt. Neem nou Emma, prachtige naam overigens vind ik, daar kun je her en der toch mee kwartetten.

Ben benieuwd of je al namen hebt gepost

Fiorucci

Fiorucci

22-04-2012 om 14:54

Wat daar nog bijkomt....

Mijn ouders, woonachtig in een klein brabants dorpje, waren aldaar vooruitstrevend, toen ze een naam kozen voor mij. Er werd over geroddeld. Op de lagere school bleken er in mijn klas zes anderen te zijn met dezelfde naam, in de randstad.
Ik heb ook een hilarische achternaam, maar pijn? Nee, dat heb ik er niet van. Mijn kinderen hebben om die reden wel de achternaam van mijn man overigens.

Biene M.

Biene M.

22-04-2012 om 15:50

P, nieuwsgierig

P, ik ben ook heel benieuwd welke voornamen jij niet goedkeurt. Maar ik ben ook benieuwd, gezien je achternaam, of jij soms degene bent die vandaag een oproep voor een onderzoek heeft geplaatst in de daartoe bestemde rubriek!

Nu Mari

Nu Mari

22-04-2012 om 16:58

Vroeger marieke

Ik heet Marieke. Prima naam, nooit problemen mee gehad.....tot dat we naar Spanje verhuisden, waar de stomme e niet bestaat en al gauw veranderd in een a. Marica dus en als je dat in Spanje over straat roept krijg je vreemde blikken. Ach ja, wisten mijn ouders veel, en inmiddels gebruik in een andere voornaam, niet echt een probleem.
Mari

Merel

Merel

22-04-2012 om 18:03

Mari

Oke Mari, wat betekent Marica dan in het Spaans?

Nu Mari

Nu Mari

22-04-2012 om 18:57

Merel

Mietje (Vroeger misschien een heel acceptabele voornaam in Nederland, maar nu niet meer zo populair vermoed ik.)

Merel

Merel

22-04-2012 om 23:00

Mari

Oh jee, ja zo wil je niet graag genoemd worden
Marica zou in het Nederlands niet stom zijn vind ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-04-2012 om 00:00

Fiorucci

er altijd wel iemand is die er wat over te mekkeren heeft.===
Ik moet zeggen dat niemand gemekkerd heeft over de namen die wij gekozen hebben. Alleen maakte mijn zus een opmerking waar ik me toch wel aan ergerde. Stel dat dochter Sanne Fleur heet. Mijn zus zei toen, mooie naam hoor Sanne, maar ik had haar Fleur als roepnaam gegeven. Dat vind ik een leukere naam.
Ik heb er later nog eens over nagedacht waarom het mij ergerde dat ze dit zei, maar een roepnaam geef je niet zomaar, daar is goed over nagedacht. Daar moet je als kraamvisite geen commentaar op leveren. Gewoon braaf 'mooi' zeggen of 'aparte naam hoor!' en thuis dan maar even tegen elkaar zeggen wat je er echt van vindt.

Ely

Ely

23-04-2012 om 09:05

Herkenbaar kaaskopje

Dat iemand door 'hardop te denken' je kan kwetsen en dat je denkt: waarom ben ik nou gekwetst? Het was sec gezien geen onaardige (bedoelde) opmerking ofzo?
Maar dat het wel een opmerking is die iets heel persoonlijks en weloverwogen aan de kaak stelt en daarom alsnog lastig te verteren. Maar hoe geef je dat terug aan iemand? Ik blijf het lastig vinden....

Nou "frodo" vind ik dus niet zo geslaagd

Frodo dat vind ik dus echt geen leuke naam voor een man. Ik krijg dan visioenen van harige tenen .
Verder wennen namen snel. Maar zelf heb ik bewust geen hele aparte namen aan mijn kinderen gegeven. Ondanks dat er een aparte naam is die ik heel leuk vind. Er is zoveel keuze. Zelfs als je je kind een naam uit de namen top 10 geeft is de kans dat je kind een naamgenoot in dezelfde treft niet zo heel groot. Was vroeger meer het geval dan nu.
Smaken verschillen. Zo vindt de familie Geldoff aparte namen wel erg leuk. Dochter Peaches zet de traditie voort: http://www.nu.nl/achterklap/2792883/peaches-geldof-bevalt-van-zoontje-astala.html.

mix

mix

24-04-2012 om 11:03

Ja gevoelig

dat herken ik ook wel. Stel mijn dochter's voorletters zijn:
ABC Huppelepup, waarbij C haar roepnaam is.
Dit omdat A de oudste oma was en B de jongste oma, daarbij nog dat het op alfabetische volgorde ook nog toevallig zo uitkwam.
Komt er iemand op visite, in de kraamtijd, lekker gevoelig qua hormonale chaos en wat zegt die: Waarom is A niet haar roepnaam? De manier waarop je het nu hebt gedaan is volkomen onlogisch, dat had ik zelf nooit gedaan.

Ik heb een doodse stilte laten vallen, ik had geen idee meer hoe ik daar nu op moest reageren toendertijd als jonkie van net 23.
Schoonmoeder, die dus B heette, kwam ook nog met een opmerking. We vertelden haar dat we van háár 2 namen die B naam hadden gekozen om dochter te vernoemen.
Denk je dan dat ze trots was...neuh, ze knikte en zei: als je haar echt had willen vernoemen had je die andere naam wel gekozen en moeten kiezen.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA 22 jaar na dato is dit he en ben het nog niet vergeten hahahahaha

margje van dijk

margje van dijk

24-04-2012 om 12:22

Precies, nooit zeggen

Kraamvrouwen zijn zo gevoelig

Gewoon altijd zeggen dat je de naam interessant vindt of zo, maar zeker niet dat je het anders gedaan zou hebben.

Hoewel je natuurlijk wel overtuigend moet kunnen acteren. Mijn oudste zoon heeft een weinig voorkomende naam, en mijn zusje had wel een hele gekunstelde smile op haar gezicht toen ze met hem kennismaakte, hoewel ze er niets van zei. Jaren later heeft ze het nog een keer en passant toegegeven: dat ze die naam nu toch wel erg mooi bij hem vond passen, hoewel ze er in het begin het hare van gedacht had.

Omgekeerd heb ik soms ook sterke (anti-)gevoelens bij namen van baby's van anderen, maar niemand heeft er baat bij dat je dat ook uitspreekt. En wat mijn zus zei klopt vaak: je went aan de naam, en op een gegeven moment hoort die naam gewoon bij dat kind. En heb je er niet meer die associaties bij die je hebt als je hem voor het eerst hoort.

Uiteindelijk hangt je leven niet af van al die keren dat je iemand voor het eerst ontmoet, maar wel van de vriendenkring die je in de loop der tijd opbouwt. En dan doet het er dus niet meer toe.

Margje

Appelbloesem

Appelbloesem

25-04-2012 om 09:00

Gevoelige kraamvrouwen en fijngevoelige zwager

Mijn man en ik wilden lang geen kinderen. Maar we hadden bij ons eerste afspraakje al wel namen bedacht. Toevallig voor een jongetje dezelfde. Het was de bijnaam die mijn zus kreeg van mijn vader, en de naam van de vader van mijn man. Toen het er jaren later toch van kwam, waren we dus snel klaar met de namen. Komt zwager (broer van mijn man) op kraambezoek. En wat zegt hij? 'wat vreselijk dat jullie deze naam hebben gekozen. Wist je niet dat onze vader moeder sloeg'?

Namen waar een kind echt niet blij mee is

Nou, ik vind dat er toch best wel namen zijn waarvan ik me niet voor kan stellen dat de drager/ster er echt blij mee is. Kinderen die je Bloem, Zilver, Flinder (ja, echt! ik ken er een) Vlinder, Storm of Brand noemt, tja, ik zou er zelf niet blij mee zijn. En vaak is een naam voor een kind nog wel aardig, maar Bloem is haar op 80e toch echt wel verwelkt. En Vlinder weegt straks misschien wel 150 kilo, dubbel lachen!
Maar het ergste voorbeeld dat ik ken, is het jongetje dat Diablo genoemd is door zijn ouders. Hij is vernoemd naar de Lamborghini Diablo, oftewel Duivel. Nee, ze spreken geen Italiaans nee, dat moge duidelijk zijn. En de ambtenaar van de burgerlijke stand vast ook niet...
Mijn kinderen zijn vernoemd naar de opa's en oma's, met heel gewone Hollandse maar gelukkig niet heel veel voorkomende namen. Die ook in het buitenland voor zover ik weet geen problemen opleveren. En hun voorletters in combi met onze achternaam levert ook niets geks op. Ja, daar hebben wij allemaal over nagedacht. Niet omdat ik 'mijn oren laat hangen naar wat 'men' vindt kunnen', maar omdat ik ze gewoon niet op wil zadelen met een naam die altijd/vaak commentaar oplevert. Onze achternaam zorgt gelukkig meestal voor een glimlach, dat scheelt.
Engeltje

Ely

Ely

26-04-2012 om 14:26

Heel gewone hollandse namen

Brand is hollandse naam, al generaties lang in gebruik. Splinter en Spijker trouwens ook (zouden die opgevoed worden door een ouwe tang ?)
Dus het argument van heel gewone Hollandse namen is mi met zo subjectief als 'ik vind het niet mooi'. Ook goed, daar niet van.

Wat ik me afvraag: als Bloem niet kan (want verwelkt) mag Fleur dan wel?
Of Madelief?
Roos?
Volgens mij is het allemaal een kwestie van smaak en gewenning.
Waar natuurlijk niet over te twisten valt.

Fiorucci

Fiorucci

26-04-2012 om 16:28

Engeltje

Maar...waarom is Roos of Fleur dan wel geaccepteerd? Die Roos verwelkt toch net zo goed?)

Theo

Dan mag je je kind dus ook geen Theo (god) meer noemen. Zo kun je natuurlijk wel bezig blijven!
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.