Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
tonny

tonny

12-04-2012 om 15:02

(on)tevreden met je naam?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bennikki

Bennikki

13-04-2012 om 10:15

Mwah

Bij mijn aangifte bij de burgerlijke stand was mijn vader mijn tweede naam (Karen) vergeten. Ik vind het best jammer dat ik maar 1 roepnaam en dus maar 1 initiaal heb, dat staat een beetje karig, vooral in combinatie met een heel veel voorkomende achternaam.
Dochter is ontevreden over haar voornaam, al vanaf haar vierde. Dat bleek toen er een jongetje aan de deur kwam die op zoek was naar Marie-Sophia van den Nieuwe Fonteyne- dat was de zelf verzonnen 'straatnaam' die ze gebruikte..
De strategie van Miriam vind ik wel slim, gewoon een zo afschuwelijk mogelijke (sorry Miriam) variant van het andere geslacht noemen zodat ze best tevreden zijn met hun eigen naam.

We wisten van niks

Dat kan alleen een strategie zijn als je vooraf weet wat kind gaat worden. Dat wisten we niet. Echo's waren in die tijd alleen voorbehouden aan zorggevallen.
Ik was erg tevreden geweest met een Peer. Hoewel een meisje wel mijn voorkeur had.
Groet,
Miriam Lavell

Ingrids

Als ik er aan denk, zal ik de Ingrids in mijn vrienden- en kennissenkring noemen zoals ze dat het liefst willen. Maar echt, onwil is het niet. 't Is ook meer zoals je in het algemeen bepaalde woorden uitspreekt (ik noem even tango en mango, ongeveer de helft van Nederland schijnt tang-go en mang-go te zeggen en beide uitspraakvormen zijn goed, heb ik me door een Neerlandicus laten vertellen).

Hier

Ben best tevreden met mijn naam, die redelijk algemeen is maar nou ook weer niet zoveel voorkomt dat je erover struikelt.
Partner heeft een heel aparte naam, maar dat komt omdat-ie uit het buitenland komt, dus dat telt niet.
Over de naam van oudste hebben we stevige discussies gehad, want mans eerste keus was voo rmij onbespreekbaar. Zijn tweede keus kon er wat mij betreft mee door, en kon desnoods altijd nog worden afgekort tot een gebruikelijker voornaam. Van die afkorting komt het in de praktijk niet, want nu is de naam helemaal bij het jongetje gaan horen. De naam is alleen veel ongebruikelijker dan ik me had gerealiseerd (er is in zijn geboortejaar geloof ik nog maar 1 ander kind met die naam geboren) en in de praktijk wordt het nog wel eens verhaspeld. Hij heeft wel 1 keer gevraagd "waarom heb ik een naam die bijna niemand heeft" maar hij is er geloof ik niet ontevreden mee.

Naam van dochter komt vaker voor, maar niet heel veel. Of zij er tevreden mee is weet ik niet, maar ze is nog maar 3, we krijgen het ongetwijfeld nog te horen.

Beide kinderen hebben tweede namen, kunnen ze nog ergens op terugvallen als de eerste niet bevalt.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

13-04-2012 om 11:34

Actueel

De discussie over hoe leuk je naam is was hier deze week aan de orde. Dochter heeft bij haar vader een nieuw zusje gekregen. Dat kindje heeft, net als het andere zusje in dat gezin, een heel bijzondere oud-Ierse naam gekregen. Zo'n naam die ze later altijd zal moeten spellen, en waarvan de uitspraak echt even moet beklijven voor je het goed doet. Dochter was vervolgens even erg ontevreden met haar eigen naam. Ze vindt hem niet stom, maar volgens haar past hij niet bij een volwassene. Ik vind dat wel meevallen, er zijn immers ook volwassenen die bijv. Janneke heten en die worden ook niet uitgelachen. Mijn kinderen hebben overigens allebei een naam die niet veel voorkomt (die van jongste minder dan 5 keer in Nederland).

Lizelot

Lizelot

13-04-2012 om 11:40

Vreselijke naam

Ik vind mijn naam vreselijk.Het is een hele gewone zeer korte Hollandse naam.Hij klinkt onvriendelijk,mensen die mij vriendelijk willen aanspreken plakken er weleens -je achter,daar ben ik al helemaal niet blij mee.En in mijn pubertijd werden er irritante dubbelzinnige rijmpjes op gemaakt.Ik heb er nooit aan gedacht om hem te veranderen,ik heet zo.
Mijn dochter heeft ook een Hollenadse naam,werd vroeger vee lgebruikt nu niet meer,dat vind ik dan wel weer leuk.Wij kennen wel oudere met haar naam maar geen jongeren,niet in ons dorp ,niet op school.
Mijn zoon was niet tevreden met zijn naam,Hij werd er ook mee geplaagt,hij moest hem altijd spellen of mensen dachten dat het een meisjesnaam was.Toen hij vereanderde van school deelde hij ons mee dat hij dan voortaan anders genoemd wilde worden.Hij heeft de erste 2 letters van zijn naam gehouden,De derde is veranderd en de laatste is weggevallen.Dus zijn naam lijkt wel op zijn eerste naam.Nu gebruikt hij een naam die in de top 10 staat van jongensnamen,wel jammer.Maar ook een leuke naam.

Clo

Grappig, Ik ken de naam en uitspraak van Siobhan ook van die zangeres van Bananarama!

Niamh (Neve), Ciaran (Kieran) en Diarmuid (Dermot) zijn ook van die fijne. Ik zou mijn kinderen toch niet zo snel zo'n naam geven als ik niet in een Angelsaksisch land woonde. Daar hebben ze er ten minste nog van gehoord, hier weet geen hond hoe je het uitspreekt.

Mijn kinderen hebben gewone Hollandse namen en ik heb ze er nooit over gehoord dat ze liever anders zouden heten. Leuk ook dat je je eigenlijk al niet meer niet kunt voorstellen dat ze anders zouden heten. Ze zijn gewoon hun naam.

Chris

Arawen

Arawen

13-04-2012 om 12:55

Fries

Mijn vader wilde 'Cunera' voor mij, mijn moeder wilde 'Klaartje'.. Gelukkig werden ze het niet met elkaar eens en kwam er iets heel anders uit..Als ik een jongen was geweest had ik Vincent geheten. Had ik ook wel mee kunnen leven denk ik. Ik kom uit het tijdperk van de Monique's, Angelique's en andere lange, Franse varianten en toen viel mijn naam toch nog op. Ik ben ook altijd de enige geweest, tot nu.. op mijn werk zit een collega, 10 jaar ouder dan ik, met dezelfde naam. Is de eerste andere die ik tegen kom. Overigens is mijn doopnaam (1 letter anders) nu weer helemaal in!

Mijn zonen hebben Hollandse twee-lettergreep namen, waarvan ik vreesde dat er meer van in de klas zouden zitten, maar dat blijkt tot mijn verbazing niet het geval. Het zijn van die namen die door alle generaties heen voor komen en blijkbaar vindt men dat tegenwoordig niet origineel genoeg meer.. de naam van mijn jongste komt nog wel eens langs in een 'modernere' verbastering.

Mijn ex heeft een mooiere naam dan mijn huidige lief.. vind ik nog steeds een beetje jammer.. Mijn lief is een geboren Fries en ik had een naam als Jelle of Hidde leuker gevonden, maar ja... zijn ouders kozen voor iets Frans.. Maar ach het kan altijd erger. Hij is tenminste niet vernoemd; zijn vader heette Pier..

Ierse namen - nav chris

Ik heb ooit een Ierse jongen gekend die van zijn voornaam Diarmuid Rossa heette (er horen op die eerste naam ook nog accenten trouwens, maar ik weet niet waar). Toen hij enige tijd in Amerika verbleef kwam hij erachter dat vrijwel niemand met zijn eerste naam uit de voeten kon, dus voerde hij alleen de naam Rossa. Dat had dan weer tot gevolg dat hij bij een bepaalde sollicitatie op basis van een beleid van positieve actie werd uitgenodigd, omdat de commissie dacht dat Rossa een vrouwennaam was
Dus zelfs in Angelsaksische landen ben je met zo'n authentieke Ierse naam nog niet uit de problemen.

Diezelfde jongen sprak de naam Padraic trouwens niet uit als Patrick maar eerder als Porric

Er is meen ik wel een verband tussen de spelling en de uitspraak van Ierse namen, maar dat verband is voor buitenstaanders onnavolgbaar. Alleen van Sean weet zo'n beetje iedereen hoe het uitgesproken wordt geloof ik (behalve dan mijn vader, die het nog steeds over Sien Connery heeft).

Groeten,

Temet

Puck

Puck

13-04-2012 om 13:26

Ingrid en genista

IngridT: ik vind Ing-rid juist mooier klinken dan In-grid. En dan heb ik jou ook altijd bij de verkeerde naam genoemd LOL? Dat eerste klinkt wat vriendelijker, niet met een harde G. Dus voor de statistieken van Genista: de stand is 1-1

Rafelkap

Rafelkap

13-04-2012 om 13:33

Angela

Als je Angela heet, wil je misschien juist je kind Bloem, Mensje en Zus noemen! Dat zou ik ook doen als ik zo heette
Mijn naam is veel te lang (5 lettergrepen), dat was vroeger heel vervelend met borduurwerkjes e.d., mijn ouders hadden bedacht dat ik het later kon inkorten maar dat is er nooit van gekomen. Ik ben er blij mee, ik voel mij niet die verkortingen, dat ben ik niet. Net zo min als ik de naam van mijn man aannam, ook al valt mijn achternaam bijzonder lastig te spellen.
Mijn oudste is erg blij met z'n naam, heeft hij wel eens gezegd. Het is een doodnormale oer Hollandse naam, wij wilden geen originele namen, ons kind is uit zichzelf al origineel genoeg. Onze jongste is natuurlijk een ander geval, die vindt alles best

Puck....

geeft niet

Volgens mij noemt bijna iedereen me Ing-rid. maakt me ook niks uit. ik zeg het alleen zelf niet.

Geen idee hoe ik jou noem trouwens....

ook fout wsch!

In-g-rid

Kiki

Kiki

13-04-2012 om 18:00

Ik ben zus

Mijn 4 broertjes en ouders later ook noemen me al jaren zo. Zus of Kiek. Ik kan me niet heugen dat mijn broers mijn naam hebben gebruikt.

Ik zit er niet mee, ben ook hum enige zus

Elisabeth B.

Elisabeth B.

13-04-2012 om 19:36

Pier

Arawen, ik vind Pier echt een hele stoere naam. Vraag lief eens naar de legende van grutte Pier!

Zus

Zus

13-04-2012 om 19:41

Hier ook een zus

Nee hoor, niet mijn echte naam. Ik ben er wel een, vandaar de nick die ik nu de afgelopen 10 jaar hier gebruik!
Mijn echte naam klinkt in het land waar ik geboren ben best leuk, maar hier vind ik d

Zus

Zus

13-04-2012 om 19:43

Vervolg

Pff, die iPad...
Hier vind ik mijn naam hard klinken en het is bovendien een echte jaren 70 naam, bah. Toch kom ik niet vaak mensen tegen met mijn naam, dat is wel prettig. Mijn eigen kinderen heb ik hele simpele namen gegeven, overal goed uit te spreken en ze staan beiden in de namen top 10

Zus

is ook een afkorting van Susanne.

Zus

is ook een afkorting van Susanne.

Janeway

Janeway

13-04-2012 om 20:50

Whats in a name

Ik heb een naam die niet super populair was in de jaren dat ik geboren ben. Maar bijna de zelfde naam maar dan met een andere laatste letter was toen behoorlijk populair. Ik heet in poezie albums dus ook altijd die andere naam. Of als mensen die mij niet echt kennen mij roepen..
De oudste heeft een naam die toendertijd ongeveer nummer 1 was op de lijst. Wisten wij veel.. In mijn omgeving (werken op een kdv) hadden we die naam nog nooit gehad. Ze heeft tot nu toe geluk en is ze de enige met haar naam in de klas.. Nu ook op het middelbaar. Zoon heeft een naam die 43 keer gegeven is in zijn geboorte jaar.. Redelijk uniek maar dat komt door de spelling die niet heel erg anders is maar net genoeg. Onze jongste heeft een redelijk unieke naam. In haar jaar zijn er ongeveer 8 in de 2 jaar geboren met die naam.. Daar krijgen we veel vragen en reacties op. En op de uitspraak, die is zoals je het schrijft krijgen we ook veel vragen.. Mensen kunnen soms het zichzelf heel ingewikkeld maken ze zien een naam die ze niet kennen en vragen zich direct af hoe je dat nu toch uitspreekt..

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2012 om 22:02

Tevreden

Ik ben tevreden over mijn naam en als mensen mijn naam horen reageren ze er altijd positief op. Je hebt mijn naam ook in koekvorm, maar dan in de verkleinversie. Mijn man weigert die koekjes te eten Mijn naam komt ook anders geschreven en net even anders uitgesproken voor in andere landen. Zet er Lily voor en je kunt het zingen. Ik ontdekte net overigens dat mijn naam in Nederland halverwege de jaren '40 opkwam en nu vraag ik me af of dat te maken heeft met dit liedje.
Ik heb heel kort Marja willen heten, maar dat gooi ik nu op liefdesverdriet. Mijn boezemvriendinnetje vanaf de kleuterschool was eerst verhuisd en later wij. Daardoor is de vriendschap verwaterd. Ik vond dat erg.
De naam van mijn oudste dochter lijkt nu meer een modenaam te zijn dan in haar geboortejaar. Het is van oorsprong een Friese/Groningse naam die in die contreien nog steeds bekender is. De naam van mijn jongste dochter is voor zover mijn kennis gaat een Spaanse naam, maar wel in meer landen bekend. Mijn oudste dochter heeft 3 namen. Een beetje compensatie voor mijn enige voornaam. Meer namen vond ik leuker. Haar tweede en derde naam zijn nogal bijbels. De eerste vrouw en de moeder van.... Mijn man is katholiek, vandaar de derde naam, de tweede naam is van zijn oma. De jongste heeft naast haar Spaanse roepnaam als tweede naam een Russische naam. Ik hou niet zo van directe vernoeming, maar vond het toch leuk om er iets van te maken. Mijn moeder heet Johanna Lena. Dat heb ik dus 'verbasterd' naar de Russische naam. Met een beetje fantasie zie je vast wel welke naam dat is. Beide dochters zijn tevreden met hun namen en de namen passen ook bij ze. Hoewel mijn jongste er niet uitziet als een Spáánse schone. Daar is ze te blond voor
Wat betreft de namen waar Tonny het over had... Niet mijn smaak. Mijn dochters noemen elkaar wel regelmatig zus, maar dat is toch anders. Bij 'Mensje' moet ik gelijk aan Mensje van Keulen denken. Toen ik haar naam voor het eerst hoorde heb ik toch even gegniffeld. Nu weet ik niet beter. Bij namen als Zus, Broer en dus ook Mensje, vraag ik mij altijd af of de ouders het namen geven uitgesteld hadden en zolang spraken over Zus, Broer en Mensje. Zo hadden wij vroeger thuis een puppy die ooit nog een naam moest krijgen. Hij is zijn hele leven 'Hondje' gebleven.

Schrijfwijze en uitspraak

Juist bij "gewone" namen komt het volgens mij heel nauw hoe je hem uitspreekt. Zo ken ik drie Angela's. De één heet Anzjullaa, de tweede Anghullaa (met zo'n Duitse "g" dus) en de derde Anzjeeella, met de klemtoon op de tweede lettergreep dus. en ik moet het niet wagen ze verkeerd aan te spreken.
Met schrijfwijzes is het ook wel eens ingewikkeld. Ik ken een aantal Marjans, die soms Marian of Marianne heten. Maar dat kan ik dus nooit onthouden. Altijd lastig bij kerstkaartjes en zo.
n@nny

Ierse namen

Een kennis van me heeft zijn kinderen Keltische namen gegeven. Eentje heet iets wat je uitspreekt als "Oink". Ik vind het wel een beetje sneu moet ik zeggen. Geen idee ook hoe je het schrijft.
n@nny

Gewone namen

onze kinderen hebben hele gewone namen. Toch is het 2x voorgekomen dat onze dochter Laura, uitgesproken werd als La-ura. Bij zwemles en op het consternatiebureau. Mijn eigen naam komt niet veel voor en als mensen mij voor het eerst zien en mij van naam kennen, zijn ze zeer verbaasd. Ze denken dat bij mijn naam een lange, slanke brunette hoort, laat ik nou een blond propje zijn haha

sinas

sinas

14-04-2012 om 15:56

Wel grappig

hoe mensen dan proberen een uitleg over hun naam te geven maar er is geen touw aan vast te knopen voor lezers

Ikzelf ben niet tevreden over de naam die ik van mijn ouders kreeg, veel mee gepest en het is vooral een jongensnaam. Bah. Ik heb er een vrouwelijk variant op verzonnen.
Mijn kinderen zijn wel redelijk tevreden volgens mij, ik vind hun namen ook echt bij ze passen. Het komt uit de scandinavische hoek, en komen niet vaak voor.

Fransje

Fransje

14-04-2012 om 18:18

Lol

Ik doe het anders...in plaats van vaag te doen over de namen van de kinderen, verander ik mijn nick.

Wij hadden een berg eisen
Ik heb zelf een populaire naam, dus ik wilde vooral geen populaire naam. Voorletters moesten afwijkend zijn van man en mij om verwarring met post en instanties te vermijden. Eerste voornaam identiek aan de roepnaam. Hebben man en ik allebei niet en dat is lastig. Je moet het niet hoeven spellen, je moet in een keer snappen hoe je de naam uitspreekt. Er moeten geen vreemde woorden of afkortingen ontstaan. En we wilden ook nog vernoemen.

Uiteindelijk is zoon Derek geworden, naar opa Dirk. Dochter heet Marinda, naar opa Marinus.

We dachten dat we nu alles goed gedaan hadden.....
De drukproeven van het geboortekaartje van dochter stond Miranda. Die fout wordt vaker gemaakt. En zoon wordt aangeschreven met Dirk, Derrick, Derk en Derrek....

Gelukkig zijn de kinderen zelf erg tevreden met hun naam.

Verwachtingen

Ja, dat is wel grappig idd. Man heeft een scandinavische voornaam en een heel korte hardklinkende achternaam. Vooral nu hij voor een Zweeds bedrijf werkt, verwacht men een lange blonde Scandinavische man, en krijgt een kleine donkere Aziaat

Oja, verwachting

Toen wij in ver/afwachting waren van ons adoptiekind, wisten we al dat, als het even zou kunnen, we de Koreaanse naam zouden handhaven. En zo is het geschiedt :o).
Maar ken ook Koreanen die Willemijn en Gert Jan heten, tja....

Margriet*

Margriet*

15-04-2012 om 22:54

Bij het horen van de naam pier

Denk ik automatisch aan dit liedje:
http://www.kvw-maasbree.nl/vrouw-pier-is-dood. Ik kan er niets aan doen, heb het ooit geleerd als kind ;-0 en het gaat niet meer uit mijn systeem...

Leuke namen hoor

hier prima tevreden met mijn voornaam. OUdste dochter is ook tevreden met haar naam, ook al komt dit naam veel voor. Ik denk dat de jongste wel gaat klagen zodra ze merkt dat er vrijwel geen andere mensen in NL wonen die zo heten, maar goed, dan kan ze nog haar 1e naam gebruiken als ze dat wil, dat doen ook alle instanties (zucht..).

tja en verder, ik zag net een stukje op canvas over rare achternamen, een mevrouw die van Kut heet en een meneer Poep, meneer Deneuker. Tja en alle 3 waren ze er tevreden mee dus mocht er iemand hier gaan klagen over haar voornaam dan refereer ik wel aan De Kut, Poep en Deneuker.

Nu vind ik Mensje, Zus en Bloem alle 3 leuke namen, een Zus en een Bloem ken ik, leuke meiden !

Oh en trouwens

als kind (rond mijn 10e denk ik) wou ik blonde krullen hebben en blauwe ogen want dan zag ik het zelfde uit als de andere kinderen.

Oh ja en later (15e) wou ik aan de groeihormonen omdat ik klein was/ben en ik dus noooit fotomodel zou worden (god wat een puber wel niet allemaal als ideaalbeeld heeft...) gelukkig zei de huisarts (waar ik met een vriendin naar toe ben geweest mijn moeder vond het namelijk een stomme vraag) direct dat ik perfect was en er precies zo uit zag qua lengte als veel mensen in Azie en dat was mooi en goed. Ik geloof dat ik er ook wel tevreden mee was toen ik die praktijk uit liep (zoiets van he he dat hebben we ook weer gehad

Dus kinderen veranderen ook wel qua zelfbeeld over allerlei dingen, of het nou namen zijn of haarkleur, lengte etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.