Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-08-2022 om 23:06

Herfstappeltaart schreef op 15-08-2022 om 19:16:

Misschien wordt de nieuwgeboren baby van nu wel de briljante wetenschapper die alle wereldproblemen gaat oplossen

En evengoed wordt hij een massamoordenaar, wat is je punt? 

Valdemar schreef op 15-08-2022 om 23:06:

[..]

En evengoed wordt hij een massamoordenaar, wat is je punt?

Nou ja, die doet tenminste iets tegen de overbevolking

Leene: "En ja onze voetafdruk van ons allemaal is veel groter dan degene die in Afrika wonen."

Ik denk dat dat nog wel eens heel erg tegen kan vallen, tenzij je bij Afrika alleen aan mensen in een hutje denkt natuurlijk. 

Valdemar schreef op 15-08-2022 om 22:55:

[..]

Ik wil je helemaal geen megaschuldgevoel aanpraten en ik behoef later ook geen verpleging of verzorging. Op het moment dat ik niet langer voor mezelf kan zorgen, zal ik wel zorgen dat het stopt.
Wat ik wel vind is dat je erover moet nadenken in welke wereld je een kind dropt en dat je ervan bewust bent welke impact je kind zal hebben.

Nadenken in welke wereld je je kind dropt. Dat is ruim gesteld. Je eigen wereld die je beleeft als een liefdevol thuis? De grenzeloze wereld met tal van gevaren en problemen? Het is allebei waar.

Nadenken over de impact die je kind zal hebben. Puur milieutechnisch? Of als medemens wiens bestaan het leven mooier, vrolijker, hoopvol en maakt? 

Max88 schreef op 15-08-2022 om 23:58:

Leene: "En ja onze voetafdruk van ons allemaal is veel groter dan degene die in Afrika wonen."

Ik denk dat dat nog wel eens heel erg tegen kan vallen, tenzij je bij Afrika alleen aan mensen in een hutje denkt natuurlijk.

Het is gewoon een feit dat de ecologische voetafdruk per persoon hier veel groter is dan daar. Dat valt echt niet te ontkennen. Er zijn wel grote verschillen tussen de landen op beide continenten, zo heeft Zuid-Afrika bijvoorbeeld een grotere voetafdruk pp.

https://data.footprintnetwork.org/?_ga=2.269195381.563129910.1660629952-1797776201.1660629952#/

Onder de kaart kun je kiezen voor verschillende opties.


Dutchgirly schreef op 14-08-2022 om 08:37:

[..]

Wat een mooie omschrijving van die filosofen. Dit is precies de reden waarom ik geen kinderen wil. Dus dat is voor mij een heel breed spectrum aan zaken waar ik geen kind aan bloot wil stellen, zoals ook bijvoorbeeld pesten. Gelukkig heb ik ook niet de behoefte om moeder te worden, dus hoef ik daarover ook geen innerlijk conflict te voeren over mijn eigen wensen vs het beste voor een eventueel niet geboren kind. Er komt gewoon geen kind 😊

Wat een leuke discussie.

Vanaf het begin van de mensheid gelooft men dat het einde nabij is. Lees de Bijbel maar eens na. Apocalyps dit, Dag des Oordeels dat, 7 droge jaren, zondvloeden, verwoesting van Jeruzalem, Babylonische ellende... 

In de Middeleeuwen ging je geheid dood aan de pest of de Vikingen, in de Jaren 60 werd Kennedy vermoord vlak na de Cuban Missile Crisis.

Het leven is nooit makkelijk of vanzelfsprekend geweest. Toch hebben je ouders je hier neergezet. En je grootouders, overgrootouders etc. 


Iemand moet de mensheid in stand houden. Geen kinderen nemen om de mensheid te redden is een contradictio!

Leene

Leene

16-08-2022 om 08:54

Valdemar schreef op 15-08-2022 om 22:55:

[..]

Ik wil je helemaal geen megaschuldgevoel aanpraten en ik behoef later ook geen verpleging of verzorging. Op het moment dat ik niet langer voor mezelf kan zorgen, zal ik wel zorgen dat het stopt.
Wat ik wel vind is dat je erover moet nadenken in welke wereld je een kind dropt en dat je ervan bewust bent welke impact je kind zal hebben.

Sorry Valdemar maar sommige beweringen van je blijven simplistisch en niet goed doordacht. Ik denk ook niet dat je in de gezondheidszorg werkt. 

Bijna niemand is opeens zo slecht dat hij niet meer voor zichzelf kan zorgen. Maar iedereen kan op een gegeven moment zorg nodig hebben en wanneer komt het moment dat je dan zegt ' ik stap eruit '??

Je bent 75 en je breekt je schouder en bovenarm. Dan heb je echt hulp nodig hoor. Dan zal er toch iemand moeten zijn die je verzorgt en nogmaals je wilt dan ook iemand die je begrijpt en verstaat.

Je bent 69 en je krijgt kanker die te behandelen is, dan wil je behandeld worden en heb je artsen en verpleegkundigen nodig.

Ga zo maar door. Die onafhankelijk van mensen is vaak een farce. Ik erger me rot aan argumenten als " ik heb niemand nodig , als het niet meer gaat stap ik er uit'' 

Dat is te simpel, jij en ieder ander hebben recht op verzorging en verpleging..Je kunt niet zonder nieuwe generaties. Waarmee ik niet zeg dat iedereen dan maar 10 kinderen moet krijgen.


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-08-2022 om 08:58

Leene schreef op 16-08-2022 om 08:54:

[..]

Sorry Valdemar maar sommige beweringen van je blijven simplistisch en niet goed doordacht. Ik denk ook niet dat je in de gezondheidszorg werkt.

Bijna niemand is opeens zo slecht dat hij niet meer voor zichzelf kan zorgen. Maar iedereen kan op een gegeven moment zorg nodig hebben en wanneer komt het moment dat je dan zegt ' ik stap eruit '??

Je bent 75 en je breekt je schouder en bovenarm. Dan heb je echt hulp nodig hoor. Dan zal er toch iemand moeten zijn die je verzorgt en nogmaals je wilt dan ook iemand die je begrijpt en verstaat.

Je bent 69 en je krijgt kanker die te behandelen is, dan wil je behandeld worden en heb je artsen en verpleegkundigen nodig.

Ga zo maar door. Die onafhankelijk van mensen is vaak een farce. Ik erger me rot aan argumenten als " ik heb niemand nodig , als het niet meer gaat stap ik er uit''

Dat is te simpel, jij en ieder ander hebben recht op verzorging en verpleging..Je kunt niet zonder nieuwe generaties. Waarmee ik niet zeg dat iedereen dan maar 10 kinderen moet krijgen.


Er zijn nu al forse tekorten in de zorg wat wil zeggen dat de kinderen van toen ook echt niet allemaal massaal in de zorg zijn gaan werken en ik verwacht niet dat kinderen van nu dat wel massaal zullen doen.

Leene

Leene

16-08-2022 om 09:16

Valdemar schreef op 15-08-2022 om 23:04:

[..]

En zie hier een oprechte voorstander van "iedereen leven als Afrikaan".

Nee dat zeg ik helemaal niet. Dat is een flauwe opmerking en een weigering om na te denken over onze manier van leven.

Ik zal ook eens een ongenuanceerde opmerking maken: Valdemar en alle anderen die geen kind willen omdat dit zgn slecht is voor het milieu willen zelf wel in luxe leven en de aarde verwoesten.. en willen later wel zelf hulp als ze dat nodig hebben, want ze zeggen wel 'ik stap eruit als het niet meer lukt' maar dat doen ze nooit van dag 1 op.dag 2. Laten de mensen zonder kinderen maar extra betalen voor hun zorg als ze ouder zijn, zij hebben ook altijd een groter verdien vermogen gehad.

Ik ken mensen die dat laatste zeggen. Ben ik het zelf niet mee eens overigens maar snap je .. al die argumenten van dik hout zaagt men planken.

Mijns inziens moet de rijkdom eerlijker verdeeld worden over de wereld. En dan moeten wij niet allemaal gaan leven zoals de armsten nu, maar die armen moeten meer kansen krijgen en wij wat minder.

Hoe je dat in vredesnaam voor elkaar moet krijgen. Geen idee. Maar het gaat niet goed, mensen zijn zo arm en zo wanhopig. Daardoor en door conflicten willen ze vluchten naar daar waar het beter js. Afrika en delen van Azië worden onevenredig getroffen door klimaatverandering. En als ze willen vluchten naar een beter wereld deel noemen wij ze economische vluchtelingen en dat zijn de ergsten die er zijn volgens sommigen. 

Maar wat zou je zelf doen.. en nee natuurlijk kunnen die niet allemaal naar West Europa komen. Maar zo lang wij hier vinden dat we het recht hebben op luxe, op spullen, vliegvakanties, airco's als het warm is, elk jaar of 2 jaar een nieuwe mobiel, 3 televisies is huis. Zolang wij het normaal vinden dat er bij ketens als Hennes en Mauritz meer dan 6 keer per jaar een andere collectie hangt. Zolang wij het normaal vinden dat een kledingstuk maar gemiddeld 6 keer gedragen wordt en dan gedumpt, zodat het op de wereld wijde markt komt. Gratis...goed van ons hé.. hebben die arme mensen ook gratis kleding of voor een heel zacht prijsje. Maar de kleermaker daar verdient vervolgens geen rooie rot cent meer. 

Zolang wij weigeren om daar over na te denken is het een gotspe om te zeggen: ik neem geen kinderen want dat is beter voor het milieu. Dat is zo op kleine schaal gedacht,.zeker als we onze eigen levensstijl niet willen aanpassen.

Hoe het allemaal moet ... Ik weet het soms ook niet en als ik het opschrijf vliegt het me ook wel eens aan. Maar ik weiger om met te simplistische antwoorden te komen 

Leene schreef op 16-08-2022 om 09:16:

[..]

Nee dat zeg ik helemaal niet. Dat is een flauwe opmerking en een weigering om na te denken over onze manier van leven.

Ik zal ook eens een ongenuanceerde opmerking maken: Valdemar en alle anderen die geen kind willen omdat dit zgn slecht is voor het milieu willen zelf wel in luxe leven en de aarde verwoesten.. en willen later wel zelf hulp als ze dat nodig hebben, want ze zeggen wel 'ik stap eruit als het niet meer lukt' maar dat doen ze nooit van dag 1 op.dag 2. Laten de mensen zonder kinderen maar extra betalen voor hun zorg als ze ouder zijn, zij hebben ook altijd een groter verdien vermogen gehad.

Ik ken mensen die dat laatste zeggen. Ben ik het zelf niet mee eens overigens maar snap je .. al die argumenten van dik hout zaagt men planken.

Mijns inziens moet de rijkdom eerlijker verdeeld worden over de wereld. En dan moeten wij niet allemaal gaan leven zoals de armsten nu, maar die armen moeten meer kansen krijgen en wij wat minder.

Hoe je dat in vredesnaam voor elkaar moet krijgen. Geen idee. Maar het gaat niet goed, mensen zijn zo arm en zo wanhopig. Daardoor en door conflicten willen ze vluchten naar daar waar het beter js. Afrika en delen van Azië worden onevenredig getroffen door klimaatverandering. En als ze willen vluchten naar een beter wereld deel noemen wij ze economische vluchtelingen en dat zijn de ergsten die er zijn volgens sommigen.

Maar wat zou je zelf doen.. en nee natuurlijk kunnen die niet allemaal naar West Europa komen. Maar zo lang wij hier vinden dat we het recht hebben op luxe, op spullen, vliegvakanties, airco's als het warm is, elk jaar of 2 jaar een nieuwe mobiel, 3 televisies is huis. Zolang wij het normaal vinden dat er bij ketens als Hennes en Mauritz meer dan 6 keer per jaar een andere collectie hangt. Zolang wij het normaal vinden dat een kledingstuk maar gemiddeld 6 keer gedragen wordt en dan gedumpt, zodat het op de wereld wijde markt komt. Gratis...goed van ons hé.. hebben die arme mensen ook gratis kleding of voor een heel zacht prijsje. Maar de kleermaker daar verdient vervolgens geen rooie rot cent meer.

Zolang wij weigeren om daar over na te denken is het een gotspe om te zeggen: ik neem geen kinderen want dat is beter voor het milieu. Dat is zo op kleine schaal gedacht,.zeker als we onze eigen levensstijl niet willen aanpassen.

Hoe het allemaal moet ... Ik weet het soms ook niet en als ik het opschrijf vliegt het me ook wel eens aan. Maar ik weiger om met te simplistische antwoorden te komen

Behalve een like geven wil ik toch nog extra zeggen dat ik het met deze post helemaal eens ben.

Leene

Leene

16-08-2022 om 09:23

Battle-Royale schreef op 16-08-2022 om 08:58:

[..]

Er zijn nu al forse tekorten in de zorg wat wil zeggen dat de kinderen van toen ook echt niet allemaal massaal in de zorg zijn gaan werken en ik verwacht niet dat kinderen van nu dat wel massaal zullen doen.

Nee dat weet ik. Tekorten zijn er, we behandelen veel meer dan vroeger en we moeten de discussie aangaan wat we nog wel en niet behandelen maar dat is eng... Vinden we. Nu is de situatie zo dat  zorg voor 80 procent thuis plaats vindt maar dat daar nog geen 20 procent van het budget heen gaat.

Maar ja als jouw en mijn kind een heel bijzondere afwijking/ziekte heeft willen we ook dat die behandeld wordt ook al kost dat meer dan 100.000 euro per behandeling! 

Het leven is geen pannekoek wat je zomaar even wegslikt. Er blijven moeilijke discussies.

Overigens zou het ook helpen op de zorgmedewerkers beter te belonen en kinderen te leren dat beroemd worden geen baan is.

Maar hoe lager het geboorte cijfer hoe erger het wordt 

JohnnyC. schreef op 16-08-2022 om 08:47:

[..]

Wat een leuke discussie.

Vanaf het begin van de mensheid gelooft men dat het einde nabij is. Lees de Bijbel maar eens na. Apocalyps dit, Dag des Oordeels dat, 7 droge jaren, zondvloeden, verwoesting van Jeruzalem, Babylonische ellende...

In de Middeleeuwen ging je geheid dood aan de pest of de Vikingen, in de Jaren 60 werd Kennedy vermoord vlak na de Cuban Missile Crisis.

Het leven is nooit makkelijk of vanzelfsprekend geweest. Toch hebben je ouders je hier neergezet. En je grootouders, overgrootouders etc.


Iemand moet de mensheid in stand houden. Geen kinderen nemen om de mensheid te redden is een contradictio!

Die mensen hadden geen keuze. Mijn oma stond echt niet te springen van blijdschap toen ze zwanger was van haar 11de kind.

Leene ik ben het helemaal met je eens behalve dan dat ik denk dat de mensheid best wat mag krimpen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-08-2022 om 09:28

Leene schreef op 16-08-2022 om 09:23:

[..]

Nee dat weet ik. Tekorten zijn er, we behandelen veel meer dan vroeger en we moeten de discussie aangaan wat we nog wel en niet behandelen maar dat is eng... Vinden we. Nu is de situatie zo dat zorg voor 80 procent thuis plaats vindt maar dat daar nog geen 20 procent van het budget heen gaat.

Maar ja als jouw en mijn kind een heel bijzondere afwijking/ziekte heeft willen we ook dat die behandeld wordt ook al kost dat meer dan 100.000 euro per behandeling!

Het leven is geen pannekoek wat je zomaar even wegslikt. Er blijven moeilijke discussies.

Overigens zou het ook helpen op de zorgmedewerkers beter te belonen en kinderen te leren dat beroemd worden geen baan is.

Maar hoe lager het geboorte cijfer hoe erger het wordt

Maar voor die kinderen wel beter straks als de wereld niet zo overbevolkt is. Ik snap die discussie over zorg ook niet zo goed, je kiest zelf of je wel of geen kinderen krijgt dat zou niet mee moeten tellen bij de zorg die je later mogelijk nodig hebt. Tenslotte betalen ook kinderlozen mee aan kinderen van anderen terwijl zij bepaalde voordelen niet hebben die mensen met kinderen wel hebben. 

Leene schreef op 15-08-2022 om 14:03:

[..]

Natuurlijk redbulletje, daar kijk je ook naar maar ik reageer op diegenen die zeggen dat je geen kinderen meer moet krijgen omdat de wereld bevolking moet krimpen. Maar dat gebeurd al jaren in de meeste West Europese landen. Zelfs als Pietje en Truusje drie ipv één kind krijgen ( hoe durven ze he, drie kinderen dat is toch wel de grootste misdaad die er bestaat volgens sommigen)

Maar het heeft helemaal geen mallemoer zin dat onze bevolking krimpt als de rest van de wereld en dan met name in landen met veel problemen de bevolking keihard blijft groeien en ook nog eens landen met soms een extreem laag en slecht onderwijsniveau.
Misschien kunnen jullie daar eens je ideeën over geven in plaats van iedereen in Nederland die meer dan één of twee kinderen wil een mega schuldgevoel aanpraten maar wel verwachten dat je verpleging en verzorging krijgt als je oud en ziek bent en graag ook nog in eigen taal wil worden geholpen.

Ineterssant. Onze bevolkingsgroei bestaat louter uit immigratie. Dus het idee om geen kinderen te nemen vanwege het milieu botst keihard tegen de realiteit dat onze bevolking groeit door immigratie.

Als ik zo doorredeneer dan zouden we geen vluchtelingen op mogen nemen, juist vanwege het milieu.  

Voor de goede orde, ik ben voor een ruimhartige opvang van vluchtelingen, voordat we daar weer een discussie over krijgen. Ik vraag me alleen af of de bewust milieu-kinderlozen hier bij stilstaan. De wereld is niet zo maakbaar als ze denken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.