Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


Elaine68 schreef op 15-08-2022 om 19:19:

[..]

Geloof je dat echt?

You never know toch? Er zijn nu ook knappe koppen bezig met heel ingewikkeld onderzoek op allerlei gebied, dus waarom niet? Nieuwe mensen nieuwe kansen.

Elaine68 schreef op 15-08-2022 om 19:19:

[..]

Geloof je dat echt?

Ik wel. Er zijn momenteel zoveel opleidingen die te maken hebben met duurzaamheid. Die jongeren krijgen het met de paplepel ingegoten. Gaan vervolgens wel met het vliegtuig naar Colombia om daar in een weeshuis te werken, maar de wil is er.

Elaine68 schreef op 15-08-2022 om 19:13:

[..]

De baby van nu wordt 100 jaar oud. 100!

Dat zit voor een(groot) deel ook in medische wetenschap en het op de been houden van mensen, hoe de psychische gezondheid daarmee valt is nog te bezien.

Voordat mensen zich hebben aangepast en ouder worden van zich zelf ben je zo weer een flinke tijd verder.

Als ik eerlijk ben vind ik veel jongeren van nu(15-25 jaar) niet een heel veel gezondere leefstijl hebben dan eerdere generaties dus in dat opzichte zou ik niet weten hoe ze op een natuurlijke wijzen ouder worden. 

Elaine68 schreef op 15-08-2022 om 19:19:

[..]

Geloof je dat echt?

In ieder geval een positieve gedachte van Herfstappeltaart. De wetenschappers van nu zijn ook ooit eens geboren. 

Herfstappeltaart schreef op 15-08-2022 om 19:22:

[..]

You never know toch? Er zijn nu ook knappe koppen bezig met heel ingewikkeld onderzoek op allerlei gebied, dus waarom niet? Nieuwe mensen nieuwe kansen.

Je wint nog eerder de jackpot in de EuroMillions dan dat je een wereldredder produceert. Bovendien drijft onze welvaart juist op de goedkope krachten in t buitenland, als daar de welvaart toeneemt kunnen wij iets simpels als een mobieltje of kleding niet meer betalen.

redbulletje schreef op 15-08-2022 om 19:48:

[..]

Je wint nog eerder de jackpot in de EuroMillions dan dat je een wereldredder produceert. Bovendien drijft onze welvaart juist op de goedkope krachten in t buitenland, als daar de welvaart toeneemt kunnen wij iets simpels als een mobieltje of kleding niet meer betalen.

 Ik ben toch heel blij met de baby die is uitgegroeid tot mijn chirurg. Hij heeft mijn leven gered. Vind ik net iets belangrijker dan een nieuwe mobiel.

MidasWolf schreef op 15-08-2022 om 19:22:

[..]

Dat zit voor een(groot) deel ook in medische wetenschap en het op de been houden van mensen, hoe de psychische gezondheid daarmee valt is nog te bezien.

Voordat mensen zich hebben aangepast en ouder worden van zich zelf ben je zo weer een flinke tijd verder.

Als ik eerlijk ben vind ik veel jongeren van nu(15-25 jaar) niet een heel veel gezondere leefstijl hebben dan eerdere generaties dus in dat opzichte zou ik niet weten hoe ze op een natuurlijke wijzen ouder worden.

Er zijn volgens mij nog nooit zoveel burnouts geweest onder jong volwassenen als nu. En dan zouden ze tot 100  jaar door moeten? De pensioenleeftijd zal dan ook stijgen dus nog langere tijd afzien op de arbeidsmarkt. 

redbulletje schreef op 15-08-2022 om 19:51:

[..]

Er zijn volgens mij nog nooit zoveel burnouts geweest onder jong volwassenen als nu. En dan zouden ze tot 100 jaar door moeten? De pensioenleeftijd zal dan ook stijgen dus nog langere tijd afzien op de arbeidsmarkt.

Nou je bent wel het zonnetje in huis he 

Ik geloof zeker wel dat er briljante mensen geboren worden, maar gaan die dan uitvinden hoe we op Mars kunnen leven? Ofzo?
Verder denk ik dat de mens de afgelopen eeuwen wel bewezen heeft niet te deugen. Logisch ook, je wilt het beste voor je eigen nageslacht.
Nou ja ik ben een zwartkijker, misschien valt het allemaal mee, ik hoop het.

Herfstappeltaart schreef op 15-08-2022 om 19:52:

[..]

Nou je bent wel het zonnetje in huis he

Redbulletje is gewoon realistisch.


Treurniet schreef op 15-08-2022 om 19:54:

[..]

Redbulletje is gewoon realistisch.


Nou nee. 

Herfstappeltaart schreef op 15-08-2022 om 19:52:

[..]

Nou je bent wel het zonnetje in huis he

Ze woont alleen dus ze is sowieso de leukste thuis

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-08-2022 om 22:50

Leene schreef op 15-08-2022 om 13:52:

[..]

Ik snap oprecht niet waar jij en Athan( dacht ik) en anderen zich nu zo druk om maken.
Het vervangingsniveau is 2,1 kind, dat is het aantal kinderen wat nodig is om de bevolking op peil te houden. Dus dan spreken we niet over groei maar op hetzelfde niveau houden!

Nederland zit daar al jaren en jaren onder!! in 2020 was dat 1,54!!!!!!!! De Nederlandse bevolking krimpt al. Dus wat zitten jullie nu te wauwelen. De groei in Nederland komt door de immigratie. Dat is niet altijd verkeerd en ik vind dat mensen een veilig heenkomen mogen zoeken. Maar goed laten we het daar nu niet over hebben want dat is de discussie niet en maakt ook altijd veel los. Maar er gebeurt al jaren wat jullie willen, namelijk krimp van de eigen oorspronkelijke bevolking.

Het zijn wereldwijd nog steeds de armen die het meeste kinderen krijgen. Om te voorkomen dat de hele wereld op drift raakt en te zorgen dat vrouwen wereldwijd niet als legmachines worden gebruikt ( even plat gezegd) is een stijging van het inkomen en meer onderwijs nodig in grote gedeeltes van de wereld en vrede! ( En met name China en Rusland in bedwang houden op dit moment)
Tsja, ik heb niet de illusie dat ik hier heel veel invloed op heb. Jullie wel?

Het is allemaal zo simplistisch als wat om te zeggen, liever geen kinderen want "o , o het milieu" Want ergens anders op de wereld worden nog steeds heel veel kinderen geboren en ook vaak nog in kansarme milieu's. Dus als je echt wat wilt doen aan de overbelasting zou ik zeggen: Ga ontwikkelingswerk doen, steun projecten voor onderwijs wereldwijd. Heb je extra tijd en geld voor als je geen kinderen hebt. Dus ik verwacht veel van jullie op dit gebied

Als er hier iemand is die erg naar kinderen verlangt zou ik zeggen, Doe het!

Geef ze goede educatie, geef ze mee dat we niet alles voor ons zelf moeten houden. leer ze milieubewust te leven...
Beter een paar wereldburgers erbij met goede kansen dan legers kanslozen. Niet omdat ik mensen daar geen kinderen gun maar omdat het duidelijk is dat een stijging in welvaart altijd!! heeft gezorgd voor een daling van het geboortecijfer. Of je moet net als China doen: vrouwen verbieden om meer dan 1 kind te krijgen. Maar we weten dat dit geleidt heeft tot een overschot aan mannen, veel meisjes werden geaborteerd. En dat is ook weer niet gunstig... legers ongetrouwde mannen, is ook bepaald niet veilig voor vrouwen die er nog wel zijn. Kortom... ieder bewust ingrijpen en te simplistische ideeën gaan ons niet helpen.

Ik zou niet al te bang zijn om een kind te krijgen we zitten nog lang niet aan het vervangingscijfer in Nederland, laat staan aan zulke hoge cijfers dat Nederland gaat groeien. Dan is er nog de discussie van de groei door immigratie maar dat is voor een ander draadje en ik kan nu al zeggen dat ik daar niet aan mee doe.


Tot hier bijgelezen.

Ik maak me hier druk om omdat ik het op globale schaal bekijk. Natuurlijk weet ik dat het aantal geboortes hier lager ligt dan wat we nodig hebben om aan een natuurlijke vervanging te komen, en ik hoop dat dit ook zo blijft. 
Daarnaast maken zowel de overheid van Nederland als die van België plannen op voor een bevolkingsgroei door immigratie in onze al dicht bevolkte landen.

Ik zie ook dat het geboortecijfer hoger ligt in ontwikkelingslanden en weet heus wel dat beter onderwijs dit cijfer naar beneden zou kunnen halen; maar voor mijn eigen kinderwens kijk ik dan naar de toekomst en ik geloof niet dat wij er ooit in zullen slagen om een aanzienlijke bevolkingskrimp tot stand te brengen zonder ingrepen van de natuur. 

Op dit moment is volgens mij het meest realistische scenario dat wij een enorme toestroom zullen krijgen van klimaatvluchtelingen en dat het leven hier heel pover zal worden; daaraan wil ik geen kind blootstellen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-08-2022 om 22:55

Leene schreef op 15-08-2022 om 14:03:

[..]

...

Misschien kunnen jullie daar eens je ideeën over geven in plaats van iedereen in Nederland die meer dan één of twee kinderen wil een mega schuldgevoel aanpraten maar wel verwachten dat je verpleging en verzorging krijgt als je oud en ziek bent en graag ook nog in eigen taal wil worden geholpen.

Ik wil je helemaal geen megaschuldgevoel aanpraten en ik behoef later ook geen verpleging of verzorging. Op het moment dat ik niet langer voor mezelf kan zorgen, zal ik wel zorgen dat het stopt. 
Wat ik wel vind is dat je erover moet nadenken in welke wereld je een kind dropt en dat je ervan bewust bent welke impact je kind zal hebben. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-08-2022 om 23:04

Leene schreef op 15-08-2022 om 18:54:

[..]

Je snapt mij niet goed. Het vervangingscijfer houdt in het aantal kinderen dat een vrouw moet krijgen om de bevolking op hetzelfde peil te houden. Dat is 2.1 kind per vrouw. Daar zitten we in Nederland al jaren onder. Je uitspraak dat van echt vervangen geen sprake is snap ik niet... je snapt denk ik niet wat bedoelt wordt met vervangingscijfer.
En ja onze voetafdruk van ons allemaal is veel groter dan degene die in Afrika wonen.

En daarom zeg ik ook dat we de middelen eerlijker over de wereld moeten verdelen. Waarschijnlijk gaat dan het geboortecijfer in andere landen ook naar beneden.
Waarom moeten wij 5 keer per jaar naar een vakantiebestemming vliegen, waarom na ons de zondvloed? waarom zoveel spullen, waar we gewoon in stikken. Waarom wil nu iedereen weer een elektrische fiets met accu's waar materialen voor nodig zijn die kinderen in Congo daar uit de mijnen moeten halen, waarom de auto pakken als je gezond bent voor een ritje van 3 kilometer. etc etc
Ik zeg helemaal niet "na ons de zondvloed" waar ik tegen ageer is de opmerking: "We moeten minder kinderen krijgen, je mag geen kinderen krijgen, je bent aso als je meer dan 1 kind krijgt etc" en dit als oplossing presenteren voor alle problemen.
Dat is pas simpel!
De vraag was of je meer kinderen moet willen mede ivm milieubelasting maar dat ene kind wat je meer neemt gaat op wereld niveau niet uitmaken. Zolang niet elke Nederlandse vrouw maar geen 5 kinderen baart.

Maar ik zie dat niet gebeuren, jij wel? Waar we het over moeten hebben is eerlijker verdeling van de middelen die beschikbaar zijn in de wereld en niet meer vinden dat we het recht hebben op van alles en nog wat. En ik worstel daar ook mee.. absoluut.

Er zijn ook mensen die geen kinderen meer willen uit angst voor oorlogen, armoede etc. Dat kan, dat is weer een andere discussie, maar ontzeg anderen geen kinderen met oneigenlijke argumenten.

Als je echt wil dat het geboortecijfer wereldbreed omlaag gaat, moet je zorgen dat de welvaart eerlijker over de wereld is verdeeld en niet de dochter van de buurvrouw veroordelen als ze haar tweede of derde kind krijgt.

En zie hier een oprechte voorstander van "iedereen leven als Afrikaan". 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.