Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


Regendrup. schreef op 15-08-2022 om 12:55:

Ik ga nog 1 poging doen om vriendelijk vragen om alle zijweggetjes kort te bewandelen en er niet eindeloos op door te gaan: dit is geen vakantie discussie topic. Heel interessant, maar open daar aub een nieuw topic over.

Want kan me niet voorstellen dat je manier van op vakantie gaan meeneemt in het wel of niet meerdere kinderen krijgen.

Ja sorry Regendrup, je hebt gelijk.

watertoren schreef op 15-08-2022 om 13:03:

[..]

Ja haha nieuwe kleren schaamte en vliegschaamte en vleesschaamte. Ik heb daar gelukkig geen last van.

Ik ook niet. Ik kijk naar mijzelf en heb best veel geïnvesteerd in duurzaamheid. Vind dat ook belangrijk. Maar ik geloof niet in consuminderen. Ik geloof in alternatieven. En dat doe ik voor mijzelf. Ieder zijn eigen afwegingen.

Regendrup. schreef op 15-08-2022 om 12:55:

Ik ga nog 1 poging doen om vriendelijk vragen om alle zijweggetjes kort te bewandelen en er niet eindeloos op door te gaan: dit is geen vakantie discussie topic. Heel interessant, maar open daar aub een nieuw topic over.

Want kan me niet voorstellen dat je manier van op vakantie gaan meeneemt in het wel of niet meerdere kinderen krijgen.

Ik ken zeker mensen die dat meegenomen hebben in hun keuze; vrienden van ons hebben bewust maar 1 kind, want o jee bij meer kinderen kunnen we misschien wel niet meer 3x per jaar op vliegvakantie en met 1 blijft het voor ons betaalbaar. Zo ver zijn wij niet gegaan.

Wij vinden het belangrijk  dat onze kinderen zich er bewust van zijn dat geluk niet afhangt van dure vliegvakanties, vaak uit eten, alles altijd maar nieuw moeten hebben. Daarmee bedoel ik dus niet dat er vliegschaamte, nieuwe kleding schaamte etc mee gecreeerd moet worden, uiteindelijk bepaald iedereen zelf. Maar het valt gewoon op dat er mensen zijn die bewust geen kinderen willen ...want milieuonvriendelijk maar vervolgens zelf totaal milieuonvriendelijk leven, erg dubbel.

watertoren schreef op 15-08-2022 om 13:03:

[..]

Ja haha nieuwe kleren schaamte en vliegschaamte en vleesschaamte. Ik heb daar gelukkig geen last van.

Tja, wees er maar trots op. Ik denk dat de toekomst er wat minder zorgelijk uit zou kunnen zien als juist wat meer mensen wel last hebben van dit soort schaamte.

Wie behoefte heeft aan een leestip: "Winterthur" van Alexander Nieuwenhuis. Zeer leesbaar, zeer verontrustend. 


DS1971 schreef op 15-08-2022 om 12:51:

[..]

Iedereen moet het zelf weten natuurlijk, maar de soort van verplichting die erover werd uitgesproken vond ik in ieder geval bijzonder.

Het is zeker geen verplichting maar sommige hebben er een scheef beeld van, bijna alles wat ik 2ehands koop is namelijk gloednieuw met de kaartjes er nog aan. Er is veel overconsumptie.

Ik vind het weer bijzonder om te lezen dat er zo wordt neergekeken op bv 2ehands, kamperen, zelf koken etc. 

Jippox schreef op 15-08-2022 om 13:33:

[..]

Tja, wees er maar trots op. Ik denk dat de toekomst er wat minder zorgelijk uit zou kunnen zien als juist wat meer mensen wel last hebben van dit soort schaamte.

Wie behoefte heeft aan een leestip: "Winterthur" van Alexander Nieuwenhuis. Zeer leesbaar, zeer verontrustend.


Leuk een leestip bedankt!

Ik heb geen kinderen (bewust) en ik probeer ook wel een beetje op te letten wat ik doe (lukt niet altijd).


Gingergirl schreef op 15-08-2022 om 13:35:

[..]

Het is zeker geen verplichting maar sommige hebben er een scheef beeld van, bijna alles wat ik 2ehands koop is namelijk gloednieuw met de kaartjes er nog aan. Er is veel overconsumptie.

Ik vind het weer bijzonder om te lezen dat er zo wordt neergekeken op bv 2ehands, kamperen, zelf koken etc.

Neerkijken is denk ik niet het goede woord. Iedereen moet zelf weten wat hij doet. Het is meer zelf een afkeer hebben van tweedehands, kamperen enz.

Bijtje82

Bijtje82

15-08-2022 om 13:52

redbulletje schreef op 15-08-2022 om 12:28:

[..]

Ik ben nooit modebewust geweest maar zelfs in mijn kindertijd en jeugd was het al een ding op het schoolplein en uiterlijkheden lijken me anno nu nog veel belangrijker geworden. Het beperkt zich zelfs niet alleen tot kleding.

Mijn dochters krijgen regelmatig afdankertjes of gewoon nagenoeg nieuwe kleding doorgeschoven. Lopen er heel verzorgd bij.

Tenzij papa ze kleedt..🤣

Leene

Leene

15-08-2022 om 13:52

Valdemar schreef op 15-08-2022 om 00:15:

[..]

Wat een complete nonsens.
Dit is het gedachtengoed wat ik vaak zie terugkomen bij de leden van de groene partij waar ik zelf lid van ben. Oh, het maakt niet uit hoeveel kinderen ik heb want we vliegen niet en proberen zoveel mogelijk zonder de auto te doen, blablabla.

Natuurlijk maakt het wel uit. Zelfs als deze kinderen de levensstijl van hun ouders overnemen, dan nog zullen ze later een woning nodig hebben, dan nog zullen zij tijdens hun leven een enorme hoeveelheid producten consumeren, dan nog is er de kans dat zij zichzelf voortplanten en daarmee nieuwe consumenten op de wereld zetten.

Binnen de normale normen kan een kindvrije persoon eigenlijk doen wat hij wilt, hij zal nooit zo belastend worden voor deze planeet als iemand die zelfs maar 1 kind op de wereld heeft gezet.

Ik snap oprecht niet waar jij en Athan( dacht ik) en anderen zich nu zo druk om maken.
Het vervangingsniveau is 2,1 kind, dat is het aantal kinderen wat nodig is om de bevolking op peil te houden. Dus dan spreken we niet over groei maar op hetzelfde niveau houden!

Nederland zit daar al jaren en jaren onder!! in 2020 was dat 1,54!!!!!!!! De Nederlandse bevolking krimpt al. Dus wat zitten jullie nu te wauwelen. De groei in Nederland komt door de immigratie.  Dat is niet altijd verkeerd en ik vind dat mensen een veilig heenkomen mogen zoeken. Maar goed laten we het daar  nu niet over hebben want dat is de discussie niet en maakt ook altijd veel los. Maar er gebeurt al jaren wat jullie willen, namelijk krimp van de eigen oorspronkelijke bevolking.

 Het zijn wereldwijd nog steeds de armen die het meeste kinderen krijgen. Om te voorkomen dat de hele wereld op drift raakt en te zorgen dat vrouwen wereldwijd niet als legmachines worden gebruikt ( even plat gezegd) is een stijging van het inkomen en meer onderwijs nodig in grote gedeeltes van de wereld en vrede! ( En met name China en Rusland in bedwang houden op dit moment)
Tsja, ik heb niet de illusie dat ik hier heel veel invloed op heb. Jullie wel?

Het is allemaal zo simplistisch als wat om te zeggen, liever geen kinderen want  "o , o het milieu" Want ergens anders op de wereld worden nog steeds heel veel kinderen geboren en ook vaak nog in kansarme milieu's. Dus als je echt wat wilt doen aan de overbelasting zou ik zeggen: Ga ontwikkelingswerk doen, steun projecten voor onderwijs wereldwijd. Heb je extra tijd en geld voor als je geen kinderen hebt. Dus ik verwacht veel van jullie  op dit gebied  

Als er hier iemand is die erg naar kinderen verlangt zou ik zeggen, Doe het!

Geef ze goede educatie, geef ze mee dat we niet alles voor ons zelf moeten houden. leer ze milieubewust te leven... 
Beter een paar wereldburgers erbij met goede kansen dan legers kanslozen. Niet omdat ik mensen daar geen kinderen gun maar omdat het duidelijk is dat een stijging in welvaart altijd!! heeft gezorgd voor een daling van het geboortecijfer. Of je moet net als China doen: vrouwen verbieden om meer dan 1 kind te krijgen. Maar we weten dat dit geleidt heeft tot  een overschot aan mannen, veel meisjes werden geaborteerd. En dat is ook weer niet gunstig... legers ongetrouwde mannen, is ook bepaald niet veilig voor vrouwen die er nog wel zijn. Kortom... ieder bewust ingrijpen en te simplistische ideeën gaan ons niet helpen.

Ik zou niet al te bang zijn om een kind te krijgen we zitten nog lang niet aan het vervangingscijfer in Nederland, laat staan aan zulke hoge cijfers dat Nederland gaat groeien. Dan is er nog de discussie van de groei door immigratie maar dat is voor een ander draadje en ik kan nu al zeggen dat ik daar niet aan mee doe.


Je neemt toch geen kind om het vervangingscijfer op peil te houden? Ik zou juist kijken naar wat voor toekomst een potentieel kind tegemoet gaat. Dat lijkt me anno nu toch stukken minder rooskleurig dan in de gouden jaren 70 tot pakweg 2000.

Leene

Leene

15-08-2022 om 14:03

redbulletje schreef op 15-08-2022 om 13:55:

Je neemt toch geen kind om het vervangingscijfer op peil te houden? Ik zou juist kijken naar wat voor toekomst een potentieel kind tegemoet gaat. Dat lijkt me anno nu toch stukken minder rooskleurig dan in de gouden jaren 70 tot pakweg 2000.

Natuurlijk redbulletje, daar kijk je ook naar maar ik reageer op diegenen die zeggen dat je geen kinderen meer moet krijgen omdat de wereld bevolking moet krimpen. Maar dat gebeurd al jaren in de meeste West Europese landen. Zelfs als Pietje en Truusje drie ipv één kind krijgen ( hoe durven ze he, drie kinderen dat is toch wel de grootste misdaad die er bestaat volgens sommigen)

Maar het heeft helemaal geen mallemoer zin dat onze bevolking krimpt als de rest van de wereld en dan met name in landen met veel problemen de bevolking keihard blijft groeien en ook nog eens landen met soms een extreem laag en slecht onderwijsniveau. 
Misschien kunnen jullie daar eens je ideeën over geven in plaats van iedereen in Nederland die meer dan één of twee kinderen wil een mega schuldgevoel aanpraten maar wel verwachten dat je verpleging en verzorging krijgt als je oud en ziek bent en graag ook nog in eigen taal wil worden geholpen.

redbulletje schreef op 15-08-2022 om 11:46:

[..]

Dan zadel je die kinderen op met 'n trauma op school als ze elke keer in afdragertjes moeten lopen.

Ben nog niet bij met lezen maar... haha wat een onzin.

Vintage is hip. Het is maar net hoe je het verpakt. Het gaat vaak om het wel/niet KUNNEN kopen (dus ervaren armoede), wat stress veroorzaakt.

Overigens kan je prachtige spullen op vinted vinden, omdat zo veel mensen mee doen aan de wegwerp maatschappij. Het beeld van hobbezakken uit de kringloop klopt allang niet meer. 

Gingergirl schreef op 15-08-2022 om 13:35:

[..]

Het is zeker geen verplichting maar sommige hebben er een scheef beeld van, bijna alles wat ik 2ehands koop is namelijk gloednieuw met de kaartjes er nog aan. Er is veel overconsumptie.

Ik vind het weer bijzonder om te lezen dat er zo wordt neergekeken op bv 2ehands, kamperen, zelf koken etc.

Ik kijk er niet op neer hoor. Ik maak zelf andere afwegingen.

Leene schreef op 15-08-2022 om 14:03:

[..]

Natuurlijk redbulletje, daar kijk je ook naar maar ik reageer op diegenen die zeggen dat je geen kinderen meer moet krijgen omdat de wereld bevolking moet krimpen. Maar dat gebeurd al jaren in de meeste West Europese landen. Zelfs als Pietje en Truusje drie ipv één kind krijgen ( hoe durven ze he, drie kinderen dat is toch wel de grootste misdaad die er bestaat volgens sommigen)

Maar het heeft helemaal geen mallemoer zin dat onze bevolking krimpt als de rest van de wereld en dan met name in landen met veel problemen de bevolking keihard blijft groeien en ook nog eens landen met soms een extreem laag en slecht onderwijsniveau.
Misschien kunnen jullie daar eens je ideeën over geven in plaats van iedereen in Nederland die meer dan één of twee kinderen wil een mega schuldgevoel aanpraten maar wel verwachten dat je verpleging en verzorging krijgt als je oud en ziek bent en graag ook nog in eigen taal wil worden geholpen.

Volgens mij gaat het erom dat de voetafdruk van iemand in een westers land, veel groter is dan van in een arm land. Dus dat de bevolking hier wel krimpt maar het verbruik hier veel hoger ligt. 

Twee grote problemen zijn dat onze welvaart nog steeds toeneemt, plus dat de welvaart ook in andere landen toeneemt, en als zij meegaan doen met ons consumptie niveau, dan hebben we collectief een probleem (nog daargelaten dat het voor anderen hartstikke logisch is dat ze ook meer willen consumeren, als je dat op tv e.d. ziet). 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

15-08-2022 om 14:20

Zonnebloem17 schreef op 15-08-2022 om 14:15:

[..]

Ben nog niet bij met lezen maar... haha wat een onzin.

Vintage is hip. Het is maar net hoe je het verpakt. Het gaat vaak om het wel/niet KUNNEN kopen (dus ervaren armoede), wat stress veroorzaakt.

Overigens kan je prachtige spullen op vinted vinden, omdat zo veel mensen mee doen aan de wegwerp maatschappij. Het beeld van hobbezakken uit de kringloop klopt allang niet meer.

Maar zelf doe je dan toch ook gewoon mee met die wegwerpmaatschappij?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.