Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


Leene schreef op 15-08-2022 om 15:43:

[..]

Ja dat klopt ook dat onze voetafdruk te groot is en die moet ook naar beneden als we het leefbaar willen houden. Maar steeds meer mensen in arme gebieden en steeds meer vluchtelingen gaat ons niet helpen. Ik heb al eerder Ghandi aangehaald die zei: " er is genoeg voor ieders 'need' maar niet voor ieders 'greed'.

En ja ik vind het ook logisch dat mensen die nu arm zijn ook meer willen consumeren.

Ik reageer op mensen die zeggen dat je geen kinderen moet willen ivm de overbevolking en milieu belasting. Maar het heeft 0,0 procent zin om als Nederlandse vrouw geen kind meer te krijgen. Daar los je de wereldwijde problemen echt niet mee op.Wat nodig is, is een eerlijke verdeling van voeding, gezondheidszorg andere middelen en onderwijs. En ook nog vrede...

Zie het als eenling maar voor elkaar te krijgen. Nogmaals het is buitengewoon simplistisch om te stellen dat als wij geen kinderen meer krijgen de probemen wat betreft milieu en uitputting van de aarde over zijn.

Ja natuurlijk als er geen enkel kind meer wordt geboren en de mensheid uitsterft.. maar dat gaat voor de laatste mensen hier op aarde heel erg naar worden. Denk je eens in een wereld zonder kinderen en jonge mensen.

Het slaat nergens op en ik denk dat je meer hebt aan vechten voor een eerlijke verdeling dan anderen een schuldgevoel aanpraten dat ze kinderen krijgen. Als je ze zelf niet wil: prima moet je zelf weten maar als je dat alleen maar doet om de aarde ' te redden ' zit je er wel heel erg naast.

Het is wel heel simpel om goed te praten om toch maar meer en meer kinderen te blijven krijgen omdat 1 Nederlandse vrouw het verschil niet zou kunnen maken. Als we lekker met zijn alle blijven roepen dat onze input het wereldwijd niet oplost zullen ze dat in de andere landen ook blijven roepen. Net zoiets als je kinderen leren om.een papiertje in de prullenbak te gooien en bij gebrek aan prullenbak in je zak te steken. Als toch tal van mensen het gewoon op straat flikkeren..waarom.zou ik mijn kind dan leren het wel netjes weg te gooien.

Mijn buurvrouw deelde altijd mijn mening over 1 kind krijgen zodat je als echtpaar ervoor zorgt dat er na je dood 1 persoon minder op aarde is. Maar goed haar dochter was het niet eens en inmiddels is ze zwanger van haar derde en vierde kind in 5 jaar.

even terug naar TO.

Ik denk dat iedereen die voor een gezin kiest, gelooft in een nieuw begin. Nieuw leven, in jouw huis, jouw bestaan. Een ultieme nieuwe kans. Verwondering. Hoop, ook. 
Verstand en gevoel botsen, schrijft TO. Dat zullen velen herkennen. Maar ik denk dat de kostbare kans die iemand ziet, sterker is dan ervan afzien vanwege het milieu of de kosten.

Ik maak even de ( slechte) vergelijking met het in huis halen van een gezelschapsdier. Ook daarin spelen het milieu en de kosten een ondergeschikte rol. Het gaat om iets levends wat helemaal bij je hoort. Iets spannends ook, want leven is altijd onberekenbaar.

TO twijfelt over een tweede kind. Alleen zij zelf weet de zwaarte van die twijfel. Ze zal daar zelf een weg in vinden. Ondanks of dankzij de uitdijende discussie hier. 

Leene ik heb niet je hele post gelezen, ik vond de toon niet prettig.
Maar we worden ook ouder tegenwoordig, de meesten van ons gaan pas dood als de kleinkinderen al een aardige leeftijd bereikt hebben dus echt vervangen is geen sprake van. En de voetafdruk van een kind hier is vele malen groter dan van een kind in een arm land.

Ikzelf ga ook niet meer zo gauw aan een gezelschapsdier beginnen. Ze eten vlees en er lopen er al zoveel rond. We moeten echt veel beter na gaan denken over zulke zaken, vooral al die doorgefokte hondjes is toch ook ergerlijk, verbied dat toch, die beestjes hebben ook geen leven.

Prima als mensen zeggen het maakt niet uit wat wij doen, Azie verpest alles voor ons allemaal, maar dan nog moeten jullie kinderen daarmee leven. 

Leene

Leene

15-08-2022 om 18:41

Decembermamma schreef op 15-08-2022 om 17:40:

[..]

Het is wel heel simpel om goed te praten om toch maar meer en meer kinderen te blijven krijgen omdat 1 Nederlandse vrouw het verschil niet zou kunnen maken. Als we lekker met zijn alle blijven roepen dat onze input het wereldwijd niet oplost zullen ze dat in de andere landen ook blijven roepen. Net zoiets als je kinderen leren om.een papiertje in de prullenbak te gooien en bij gebrek aan prullenbak in je zak te steken. Als toch tal van mensen het gewoon op straat flikkeren..waarom.zou ik mijn kind dan leren het wel netjes weg te gooien.

Mijn buurvrouw deelde altijd mijn mening over 1 kind krijgen zodat je als echtpaar ervoor zorgt dat er na je dood 1 persoon minder op aarde is. Maar goed haar dochter was het niet eens en inmiddels is ze zwanger van haar derde en vierde kind in 5 jaar.

Je leest mijn posts  niet goed. We zitten al onder het vervangingsniveau. Dus om de Nederlandse bevolking op hetzelfde niveau te houden moet de Nederlandse vrouw 2,1 kind krijgen, we zaten in 2020 op 1,54 kind per vrouw. Dus de bevolking wordt al minder.

Ik zeg niet dat iedere vrouw 5 kinderen moet krijgen, waar zeg ik dat?  Dat gaat gewoon niet gebeuren dat geboorte cijfer krijgen we echt niet meer met een halve punt omhoog. Dat de dochter van je buurvrouw nu 4 kinderen heeft of iemand op de Bible Belt nog 12 kinderen krijgt zorgt er niet voor dat dit cijfer omhoog gaat.

Ik zeg ook niet dat het geboortecijfer in andere landen niet omlaag moet. Ik zeg juist dat overal ter wereld waar vrouwen meer onderwijs en meer welvaart krijgen het geboorte cijfer omlaag gaat. Overal zonder uitzondering. Dan moeten we daar wat aan doen, aan een eerlijker verdeling van middelen en aan beter onderwijs met name ook aan vrouwen. Een betere welvaart daar zorgt er ook voor dat niet iedereen meer naar West-Europa wil.

En ik weet dat onze voetafdruk groter is dan van arme mensen. Daar moeten we ook wat aan doen. 
Maar ik vind het juist simpel om anderen kinderen te ontzeggen voor het milieu dat is echt nonsens. Het milieu wordt niet beter als jij jezelf kinderen ontzegt. 

Het zit heel erg vast op oneerlijke verdeling. Lees nou eens wat ik zeg.

Elaine68 schreef op 15-08-2022 om 18:22:

Leene ik heb niet je hele post gelezen, ik vond de toon niet prettig.
Maar we worden ook ouder tegenwoordig, de meesten van ons gaan pas dood als de kleinkinderen al een aardige leeftijd bereikt hebben dus echt vervangen is geen sprake van. En de voetafdruk van een kind hier is vele malen groter dan van een kind in een arm land.

Ikzelf ga ook niet meer zo gauw aan een gezelschapsdier beginnen. Ze eten vlees en er lopen er al zoveel rond. We moeten echt veel beter na gaan denken over zulke zaken, vooral al die doorgefokte hondjes is toch ook ergerlijk, verbied dat toch, die beestjes hebben ook geen leven.

Prima als mensen zeggen het maakt niet uit wat wij doen, Azie verpest alles voor ons allemaal, maar dan nog moeten jullie kinderen daarmee leven.

De leeftijd waarop mensen aan kinderen beginnen wordt juist steeds ouder dus dan gaat het verhaal niet op dat kleinkinderen nog lang van hun grootouders kunnen genieten.

Regendrup.

Regendrup.

15-08-2022 om 18:48 Topicstarter

Wilgenkatje- schreef op 15-08-2022 om 18:03:

even terug naar TO.

Ik denk dat iedereen die voor een gezin kiest, gelooft in een nieuw begin. Nieuw leven, in jouw huis, jouw bestaan. Een ultieme nieuwe kans. Verwondering. Hoop, ook.
Verstand en gevoel botsen, schrijft TO. Dat zullen velen herkennen. Maar ik denk dat de kostbare kans die iemand ziet, sterker is dan ervan afzien vanwege het milieu of de kosten.

Ik maak even de ( slechte) vergelijking met het in huis halen van een gezelschapsdier. Ook daarin spelen het milieu en de kosten een ondergeschikte rol. Het gaat om iets levends wat helemaal bij je hoort. Iets spannends ook, want leven is altijd onberekenbaar.

TO twijfelt over een tweede kind. Alleen zij zelf weet de zwaarte van die twijfel. Ze zal daar zelf een weg in vinden. Ondanks of dankzij de uitdijende discussie hier.

Wat mooi gezegd! Zo is het natuurlijk ook. Ben benieuwd hoe we er over een tijdje over denken. 

Leene

Leene

15-08-2022 om 18:54

Elaine68 schreef op 15-08-2022 om 18:22:

Leene ik heb niet je hele post gelezen, ik vond de toon niet prettig.
Maar we worden ook ouder tegenwoordig, de meesten van ons gaan pas dood als de kleinkinderen al een aardige leeftijd bereikt hebben dus echt vervangen is geen sprake van. En de voetafdruk van een kind hier is vele malen groter dan van een kind in een arm land.

Ikzelf ga ook niet meer zo gauw aan een gezelschapsdier beginnen. Ze eten vlees en er lopen er al zoveel rond. We moeten echt veel beter na gaan denken over zulke zaken, vooral al die doorgefokte hondjes is toch ook ergerlijk, verbied dat toch, die beestjes hebben ook geen leven.

Prima als mensen zeggen het maakt niet uit wat wij doen, Azie verpest alles voor ons allemaal, maar dan nog moeten jullie kinderen daarmee leven.

Je snapt mij niet goed. Het vervangingscijfer houdt in het aantal kinderen dat een vrouw moet krijgen om de bevolking op hetzelfde peil te houden. Dat is 2.1 kind per vrouw. Daar zitten we in Nederland al jaren onder. Je uitspraak dat van echt vervangen geen sprake is snap ik niet... je snapt denk ik niet wat bedoelt wordt met vervangingscijfer.
En ja onze voetafdruk van ons allemaal is veel groter dan degene die in Afrika wonen.

En daarom zeg ik ook dat we de middelen eerlijker over de wereld moeten verdelen. Waarschijnlijk gaat dan het geboortecijfer in andere landen ook naar beneden.
Waarom moeten wij 5 keer per jaar naar een vakantiebestemming vliegen, waarom na ons de zondvloed? waarom zoveel spullen, waar we gewoon in stikken. Waarom wil nu iedereen weer een elektrische fiets met accu's waar materialen voor nodig zijn die kinderen in Congo daar uit de mijnen moeten halen, waarom de auto pakken als je gezond bent voor een ritje van 3 kilometer. etc etc 
Ik zeg helemaal niet "na ons de zondvloed" waar ik tegen ageer is de opmerking: "We moeten minder kinderen krijgen, je mag geen kinderen krijgen, je bent aso als je meer dan 1 kind krijgt etc" en dit als oplossing presenteren voor alle problemen.
Dat is pas simpel! 
De vraag was of je meer kinderen moet willen mede ivm milieubelasting maar dat ene kind wat je meer neemt gaat op wereld niveau niet uitmaken. Zolang niet elke Nederlandse vrouw maar geen 5 kinderen baart.

Maar ik zie dat niet gebeuren, jij wel? Waar we het over moeten hebben is eerlijker verdeling van de middelen die beschikbaar zijn in de wereld en niet meer vinden dat we het recht hebben op van alles en nog wat. En ik worstel daar ook mee.. absoluut.

Er zijn ook mensen die geen kinderen meer willen uit angst voor oorlogen, armoede etc. Dat kan, dat is weer een andere discussie, maar ontzeg anderen geen kinderen met oneigenlijke argumenten. 

Als je echt wil dat het geboortecijfer wereldbreed omlaag gaat, moet je zorgen dat de welvaart eerlijker over de wereld is verdeeld en niet de dochter van de buurvrouw veroordelen als ze haar tweede of derde kind krijgt.

Wilgenkatje- schreef op 15-08-2022 om 18:03:

even terug naar TO.

Ik denk dat iedereen die voor een gezin kiest, gelooft in een nieuw begin. Nieuw leven, in jouw huis, jouw bestaan. Een ultieme nieuwe kans. Verwondering. Hoop, ook.
Verstand en gevoel botsen, schrijft TO. Dat zullen velen herkennen. Maar ik denk dat de kostbare kans die iemand ziet, sterker is dan ervan afzien vanwege het milieu of de kosten.

Ik maak even de ( slechte) vergelijking met het in huis halen van een gezelschapsdier. Ook daarin spelen het milieu en de kosten een ondergeschikte rol. Het gaat om iets levends wat helemaal bij je hoort. Iets spannends ook, want leven is altijd onberekenbaar.

TO twijfelt over een tweede kind. Alleen zij zelf weet de zwaarte van die twijfel. Ze zal daar zelf een weg in vinden. Ondanks of dankzij de uitdijende discussie hier.

Mooi omschreven! Zo ervaar ik het ook. Het is een soort emotie die je niet zo maar uit kan zetten.

Herfstappeltaart schreef op 15-08-2022 om 08:00:

[..]

Ik vind de luxe zelfs tegenvallen. Eten in een ontbijtzaal i.p.v. lekker privé in mijn eigen 'woonkamer' (stacaravan), slaapkamer en zitgelegenheid is 1 ruimte. Als ik wil kan ik 's nachts een eitje bakken, lijkt me in een hotel niet gewenst. Mensen komen op de kamer als ik er niet ben in een hotel (bedden verschonen), ik vind een stacaravan echt een stuk meer privé. Ik krijg de sleutel en er komt een week (of langer) niemand meer. Eigen veranda buiten om te zitten 👌.

Ik vind het allemaal wel z’n voordelen hebben, daarom wissel ik ook graag af. 

Het liefst meestal wel wat kleinschaliger en lokaal gelegen, met hotels zo min mogelijk ketens. Wat niet wil zeggen dat ik nooit in een hotelketen slaap van een grote naam.


redbulletje schreef op 15-08-2022 om 18:47:

[..]

De leeftijd waarop mensen aan kinderen beginnen wordt juist steeds ouder dus dan gaat het verhaal niet op dat kleinkinderen nog lang van hun grootouders kunnen genieten.

De baby van nu wordt 100 jaar oud. 100!

Elaine68 schreef op 15-08-2022 om 19:13:

[..]

De baby van nu wordt 100 jaar oud. 100!

Daar geloof ik helemaal niks van! De kwaliteit van leven keldert enorm dus dat heeft ook invloed op de levensduur lijkt me. En als je niet vanzelf dood gaat dan wil je wel dood in deze verrotte maatschappij.

Misschien wordt de nieuwgeboren baby van nu wel de briljante wetenschapper die alle wereldproblemen gaat oplossen

Leene ik had me niet gerealiseerd dat je van mening bent dat wij wat in moeten leveren ten gunste van arme mensen. 
Ik heb 6 jaar met mijn mobieltje gedaan, inderdaad omdat kinderen de mijnen in moeten voor een nieuwe.
In 2016 heb ik voor het laatst gevlogen, want ik wil daar kritisch in zijn. 
Maar als ik op instagram/facebook kijk gaan "vrienden" gewoon vliegen voor een weekendje Ibiza. En die hebben kinderen. Die gaan niks inleveren hoor.
En ik koop ook gewoon veel te veel. Eerlijk is eerlijk. Ik doe wel mijn best, maar je wordt toch beinvloedt door je omgeving.

Eigenlijk ben ik bang dat er gewoon geen oplossing meer is.

Herfstappeltaart schreef op 15-08-2022 om 19:16:

Misschien wordt de nieuwgeboren baby van nu wel de briljante wetenschapper die alle wereldproblemen gaat oplossen

Geloof je dat echt?

redbulletje schreef op 15-08-2022 om 19:15:

[..]

Daar geloof ik helemaal niks van! De kwaliteit van leven keldert enorm dus dat heeft ook invloed op de levensduur lijkt me. En als je niet vanzelf dood gaat dan wil je wel dood in deze verrotte maatschappij.

Even off topic, voor iemand die zo veel heeft als jij zie je het wel enorm somber in. Ik begin me echt af te vragen ofdat je daar niet iets mee moet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.