Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


Battle-Royale schreef op 15-08-2022 om 14:20:

[..]

Maar zelf doe je dan toch ook gewoon mee met die wegwerpmaatschappij?

In zekere zin wel ja, want daardoor levert het mensen die nieuw kopen "iets" op. De beste manier is natuurlijk niks kopen  

Edit: ik reageerde dus ook vooral op het idee dat tweedehands een trauma betekent 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

15-08-2022 om 14:24

Zonnebloem17 schreef op 15-08-2022 om 14:21:

[..]

In zekere zin wel ja, want daardoor levert het mensen die nieuw kopen "iets" op. De beste manier is natuurlijk niks kopen

Of een naaimachine en een lap stof en de knippie oid. Ik vind dat altijd raar dat mensen dan tweedehands kleding gaan kopen en dan denken dat ze zeer millieu en klimaat bewust bezig zijn.

Ik koop nooit tweedehandskleding maar ik koop wel heel bewust. Wàt ik heb draag ik ook echt af. Eerst voor netjes, dan voor poetsen in huis en al laatste voor echt vieze karweitjes als schilderen. Ben erg zuinig op mijn kleding. Als ik weggeweest ben (op visite ofzo) en ik komt thuis gaat mijn kleding netjes op hangertjes en trek ik iets ouders aan voor bankhangen. Idem met schoenen.
Mijn kleinkinderen dragen wel veel tweedehandskleding. Doorgegeven door neefjes en nichtjes van 1 of 2 jaar ouder, dus nog erg up-to-date. Fijn, want ze kunnen lekker ravotten zonder dat je steeds 'pas op en kijk uit' hoeft te roepen.

Battle-Royale schreef op 15-08-2022 om 14:24:

[..]

Of een naaimachine en een lap stof en de knippie oid. Ik vind dat altijd raar dat mensen dan tweedehands kleding gaan kopen en dan denken dat ze zeer millieu en klimaat bewust bezig zijn.

Nou ja het is in zekere zin beter dan nieuw kopen, maar zeker niet vrij van blaam. Dat ben ik met je eens. En het is ook veel beter kleding te repareren en op te dragen! Probeer dat nu ook steeds meer voor mezelf te doen.

Voor ons kindje kopen we veel tweedehands, kleertjes moet die wel hebben. En dan vind ik het zonde alles nieuw te kopen (geen mensen met kinderen om ons heen dus geen dingen gekregen). Zowel qua verbruik als qua geld. Maar ook hier worden soms dingen voor de heb gekocht en niet voor de noodzaak. 

Om on topic te komen, heb ik eerder ook al gereageerd, lastig onderwerp en ergens wel van invloed op de kinderwens maar tegelijkertijd ook niet. Snap alle kanten goed en probeer het kind dat we hebben bewust op te voeden, en zelf het goede voorbeeld te geven. In elk geval niet een "na mij de zondvloed" mentaliteit 

Battle-Royale schreef op 15-08-2022 om 14:24:

[..]

Of een naaimachine en een lap stof en de knippie oid. Ik vind dat altijd raar dat mensen dan tweedehands kleding gaan kopen en dan denken dat ze zeer millieu en klimaat bewust bezig zijn.

Mwah dat moet je wel echt liggen hoor.

Battle-Royale schreef op 15-08-2022 om 14:24:

[..]

Of een naaimachine en een lap stof en de knippie oid. Ik vind dat altijd raar dat mensen dan tweedehands kleding gaan kopen en dan denken dat ze zeer millieu en klimaat bewust bezig zijn.

Nieuwe stof kopen om zelf kleding te maken is minder milieuvriendelijk dan tweedehands kleding. Die stof om zelf kleding te maken moet nieuw gemaakt worden, tweedehands is er al. En het is een kunst om stof zó te knippen dat er weinig afval is.

Battle-Royale schreef op 15-08-2022 om 14:24:

[..]

Of een naaimachine en een lap stof en de knippie oid. Ik vind dat altijd raar dat mensen dan tweedehands kleding gaan kopen en dan denken dat ze zeer millieu en klimaat bewust bezig zijn.

Tweedehands bij de kringloopwinkel kleding kopen is ook gewoon veel  milieubewuster dan een nieuwe lap stof kopen om het zelf te maken.

troelahoep schreef op 15-08-2022 om 10:44:

Menen sommige mensen hier echt dat een een stacaravan primitíef is als er geen vaatwasser en wasdroger in zit?

"Het zou voor mij geen vakantie zijn als ik ineens met de hand moet gaan afwassen. Lijkt mij vreselijk. En dat is toch net zo valide als dat andere mensen een hotel beklemmend vinden, of het vervelend vinden om iedere dag uit eten te moeten gaan?"


  • Primitief werd er door iemand gezegd en dat vind ik nogal een uitspraak, met een negatieve lading. Ik vind het tekenend en zorgelijk dat mensen het hebben van allerhande elektrische apparaten (ook op vakantie) een soort eerste levensbehoefte vinden, of op zijn minst niet meer dan logisch. Dat iedereen een ander soort vakantie leuk vindt, snap ik. Ik vind een hotel met een ontbijtbuffet ook wel fantastisch, maar ik hoop echt dat iemand anders mij wakker schudt als ik ga vinden dat ik daar recht op heb, of als ik ga klagen omdat ik zelf mijn ontbijtbordje moet afwassen. Als je het besef kwijt bent dat een luxe leefstijl niet vanzelfsprekend is vrees ik het ergste voor de mensheid op den duur. 
  • Ik krijg het idee hier op het forum dat er best veel mensen zijn die in het geheel niet verontrust zijn over overconsumptie en/of hun eigen aandeel niet zien. 
Leene

Leene

15-08-2022 om 15:43

Zonnebloem17 schreef op 15-08-2022 om 14:18:

[..]

Volgens mij gaat het erom dat de voetafdruk van iemand in een westers land, veel groter is dan van in een arm land. Dus dat de bevolking hier wel krimpt maar het verbruik hier veel hoger ligt.

Twee grote problemen zijn dat onze welvaart nog steeds toeneemt, plus dat de welvaart ook in andere landen toeneemt, en als zij meegaan doen met ons consumptie niveau, dan hebben we collectief een probleem (nog daargelaten dat het voor anderen hartstikke logisch is dat ze ook meer willen consumeren, als je dat op tv e.d. ziet).

Ja dat klopt ook dat onze voetafdruk te groot is en die moet ook naar beneden als we het leefbaar willen houden. Maar steeds meer mensen in arme gebieden en steeds meer vluchtelingen gaat ons niet helpen. Ik heb al eerder Ghandi aangehaald die zei: " er is genoeg voor ieders 'need' maar niet voor ieders 'greed'.

En ja ik vind het ook logisch dat mensen die nu arm zijn ook meer willen consumeren. 

Ik reageer op mensen die zeggen dat je geen kinderen moet willen ivm de overbevolking en milieu belasting. Maar het heeft 0,0 procent zin om als Nederlandse vrouw geen kind meer te krijgen. Daar los je de wereldwijde problemen echt niet mee op.Wat nodig is, is een eerlijke verdeling van voeding, gezondheidszorg andere middelen en onderwijs. En ook nog vrede... 

Zie het als eenling maar voor elkaar te krijgen. Nogmaals het is buitengewoon simplistisch om te stellen dat als wij geen kinderen meer krijgen de probemen wat betreft milieu en uitputting van de aarde over zijn.

Ja natuurlijk als er geen enkel kind meer wordt geboren en de mensheid uitsterft.. maar dat gaat voor de laatste mensen hier op aarde heel erg naar worden. Denk je eens in een wereld zonder kinderen en jonge mensen. 

Het slaat nergens op en ik denk dat je meer hebt aan vechten voor een eerlijke verdeling dan anderen een schuldgevoel aanpraten dat ze kinderen krijgen. Als je ze zelf niet wil: prima moet je zelf weten maar als je dat alleen maar doet om de aarde ' te redden '  zit je er wel heel erg naast. 

Zonnebloem17 schreef op 15-08-2022 om 14:18:

[..]

Volgens mij gaat het erom dat de voetafdruk van iemand in een westers land, veel groter is dan van in een arm land. Dus dat de bevolking hier wel krimpt maar het verbruik hier veel hoger ligt.

Twee grote problemen zijn dat onze welvaart nog steeds toeneemt, plus dat de welvaart ook in andere landen toeneemt, en als zij meegaan doen met ons consumptie niveau, dan hebben we collectief een probleem (nog daargelaten dat het voor anderen hartstikke logisch is dat ze ook meer willen consumeren, als je dat op tv e.d. ziet).

Dat hebben we al, want de totale uitstoot van de EU, de VS en Canada samen is ruwweg gelijk aan wat men in Azië over 15 jaar aan meeruitstoot heeft ten opzichte van vandaag.

Dus zelfs als de Westerse wereld niets meer uit weet te stoten over 15 jaar, dan nog is het effect daarvan 0 omdat het geheel teniet wordt gedaan door de extra uitstoot in Azië. En ja, dat is dus zonder meeruitstoot in Afrika en Zuid-Amerika.

Het probleem is echt niet de bevolkingsgroei in het Westen.

troelahoep schreef op 15-08-2022 om 15:16:

[..]

"Het zou voor mij geen vakantie zijn als ik ineens met de hand moet gaan afwassen. Lijkt mij vreselijk. En dat is toch net zo valide als dat andere mensen een hotel beklemmend vinden, of het vervelend vinden om iedere dag uit eten te moeten gaan?"


  • Primitief werd er door iemand gezegd en dat vind ik nogal een uitspraak, met een negatieve lading. Ik vind het tekenend en zorgelijk dat mensen het hebben van allerhande elektrische apparaten (ook op vakantie) een soort eerste levensbehoefte vinden, of op zijn minst niet meer dan logisch. Dat iedereen een ander soort vakantie leuk vindt, snap ik. Ik vind een hotel met een ontbijtbuffet ook wel fantastisch, maar ik hoop echt dat iemand anders mij wakker schudt als ik ga vinden dat ik daar recht op heb, of als ik ga klagen omdat ik zelf mijn ontbijtbordje moet afwassen. Als je het besef kwijt bent dat een luxe leefstijl niet vanzelfsprekend is vrees ik het ergste voor de mensheid op den duur.
  • Ik krijg het idee hier op het forum dat er best veel mensen zijn die in het geheel niet verontrust zijn over overconsumptie en/of hun eigen aandeel niet zien.

Recht op zul je mij niet horen zeggen en ik geef over het algemeen ook niet af op kamperen. Je zult het mij niet zien doen, ik blijf liever thuis dan dat ik in een tent moet.

Wat ik in alle reacties wel lees is dat niemand echt het milieu of angst voor de toekomst laat meewegen bij de keuze voor het aantal kinderen. Die angst wordt wel genoemd door kinderlozen. Oftewel, het maakt degenen met kinderen niet uit hoeveel ze er in het verderf storten. De keuze voor een bepaald aantal kinderen is een gevoelskwestie, of wordt begrensd door financiële ruimte. Waarbij er dus ook zat mensen vinden dat je met een laag inkomen prima vier kinderen kunt hebben, want tweedehands kleding is erg hip, uitstapjes kunnen voor niets en je bammetjes neem je mee (als je daarheen gaat op de fiets).

troelahoep schreef op 15-08-2022 om 15:16:

[..]

"Het zou voor mij geen vakantie zijn als ik ineens met de hand moet gaan afwassen. Lijkt mij vreselijk. En dat is toch net zo valide als dat andere mensen een hotel beklemmend vinden, of het vervelend vinden om iedere dag uit eten te moeten gaan?"


  • Primitief werd er door iemand gezegd en dat vind ik nogal een uitspraak, met een negatieve lading. Ik vind het tekenend en zorgelijk dat mensen het hebben van allerhande elektrische apparaten (ook op vakantie) een soort eerste levensbehoefte vinden, of op zijn minst niet meer dan logisch. Dat iedereen een ander soort vakantie leuk vindt, snap ik. Ik vind een hotel met een ontbijtbuffet ook wel fantastisch, maar ik hoop echt dat iemand anders mij wakker schudt als ik ga vinden dat ik daar recht op heb, of als ik ga klagen omdat ik zelf mijn ontbijtbordje moet afwassen. Als je het besef kwijt bent dat een luxe leefstijl niet vanzelfsprekend is vrees ik het ergste voor de mensheid op den duur.
  • Ik krijg het idee hier op het forum dat er best veel mensen zijn die in het geheel niet verontrust zijn over overconsumptie en/of hun eigen aandeel niet zien.

Aangezien gevraagd is om niet meer over vakantieperikelen te praten hier zal ik daar niet op reageren. Als je mijn standpunt daarover wil weten, dan maar even per pm.

Ten aanzien van mijzelf (ik kan alleen maar voor mijzelf praten) zorg ik ervoor dat ik zo min mogelijk verbruik door gebruik te maken van de moderne middelen daarvoor. Zo is mijn woning near as makes no difference een nul op de meter woning. Ik rij vrijwel alle kilometers elektrisch (en die stroom komt dus uit zonnepanelen). De laatste privé vlucht was in 2019. Enz. 

Echter, ik blijf erbij dat het zinloos is om te gaan consuminderen. We moeten naar alternatieven. De mens gaat gewoon door met consumeren. Heel veel consumptie is niet eens een keuze. Ik kan mijzelf dan wel op de borst gaan slaan met dat ik zelf energie opwek, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. Het is voor mij makkelijk praten. Voor heel veel mensen is hun consumptie vooral noodzakelijk. Natuurlijk kunnen die de verwarming naar 16 graden zetten en nog maar 1 maaltijd eten. En alles op de fiets. Maar dan overvraag je een beetje vind ik. Beter steken we geld in veelbelovende startups die met nieuwe technieken komen voor energieopwekking, CO2 uit de lucht filteren, enz.

MMcGonagall schreef op 15-08-2022 om 15:47:

Oftewel, het maakt degenen met kinderen niet uit hoeveel ze er in het verderf storten. 

Ik denk dat je dat verkeerd ziet. Ik denk dat die mensen gewoon hun leven leiden en dat ze niet denken dat we de wereld gaan redden door te consuminderen en het geboortecijfer in Europa nog verder te laten zakken (het is al zorgwekkend laag).

Even zonder dat ik daar een waardering aan hang. Het zijn simpelweg andere visies.

DS1971 schreef op 15-08-2022 om 12:49:

[..]

Loop jij zelf ook in gebruikte kleding dan?

Als ik iets leuks zie bij de kringloop zeker. Maar ik heb ook nieuwe dingen. Beetje in de mix. Bij kleine kinderen is het makkelijker omdat het dan nog niet afgedragen is en het vorige kind er snel uitgegroeid is. Daarnaast draag ik mijn kleding vrij lang, het gaat alleen weg als het versleten of stuk is, of als het niet meer past. 

Esther-Forumbeheer

Esther-Forumbeheer

15-08-2022 om 17:03

Graag nog even aandacht voor de (herhaaldelijke) oproep van de TS. Dus niet meer inhoudelijk over vakanties beginnen. Wel als jouw manier van vakantievieren te maken had met je beslissing of je nog een kind wilde of niet. Mocht je dit te laat zien: je kunt je getypte tekst ook weer leegmaken dan verwijder ik de reactie. Een nieuwe discussie over vakantie met kinderen is natuurlijk ook altijd welkom. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.