Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


Herfstappeltaart schreef op 15-08-2022 om 08:00:

[..]

Ik vind de luxe zelfs tegenvallen. Eten in een ontbijtzaal i.p.v. lekker privé in mijn eigen 'woonkamer' (stacaravan), slaapkamer en zitgelegenheid is 1 ruimte. Als ik wil kan ik 's nachts een eitje bakken, lijkt me in een hotel niet gewenst. Mensen komen op de kamer als ik er niet ben in een hotel (bedden verschonen), ik vind een stacaravan echt een stuk meer privé. Ik krijg de sleutel en er komt een week (of langer) niemand meer. Eigen veranda buiten om te zitten 👌.

Ik ben dit zo ontzettend  eens met je. 

En voor de mensen die beeld hebben bij stacaravans en drukte: kijk bijvoorbeeld eens bij vechtdalchalets,  reggezicht. 

En voor huisjes: vakantiegenezijde in Camerig.  Vooral Landlust met fenomenaal uitzicht vanuit de kamer. 

Nadeel van hotel vind ik ook dat je overal de horeca voor moet hebben.  In een caravan/huis heb je de keuze.  Qua eten heb ik in een mum van tijd wat lekkers en gezonds voor elkaar gemaakt.  Uit eten vind ik eigenlijk veel vermoeiender en het duurt me vaak te lang.

Athan schreef op 15-08-2022 om 04:19:

[..]

Jullie samen misschien wel, als je naar het afgelopen jaar of zo kijkt. Maar Valdemar heeft absoluut gelijk: wie kinderen heeft zal ALTIJD een grotere voetafdruk hebben dan een kinderloze*. Daar valt echt niet tegenaan te bezuinigen. Tenzij jullie extreem zuinig zijn en je kinderen samen met jullie overlijden (zonder dat die zich hebben voortgeplant). Maar daar kun je natuurlijk niet van uitgaan. En dat is ook niet te hopen

* Nou ja, misschien dat een Elon Musk in zijn eentje een grotere voetafdruk heeft dan jullie met zijn vieren. Maar dat geldt dan alleen voor extreem rijken met meerdere huizen en vele, vele vliegkilometers. (En helaas planten die zich ook bijna altijd voort, waardoor hun voetafdruk nog eens verdubbelt - of meer.)

Eens en niet mee eens. Ik denk dat wij relatief echt wel zuinig leven, misschien niet zo zuinig mogelijk maar als ik om mij heen kijk wat mensen allemaal aanschaffen en verbruiken, doen we het niet slecht. Op school hebben de kinderen wel eens hun ecologische voetafdruk moeten bepalen en in beide gevallen kwam ons gezin als kleinste verbruiker van de klas uit de bus. 

Onze kinderen (inmiddels middelbare scholieren) nemen tot nu toe onze gewoontes over. Met zijn vieren verbruiken wij bij lange na niet wat die kennis alléén consumeert. En toegegeven, tenzij onze kinderen kinderloos blijven en/of vroegtijdig overlijden zetten zij ook weer nieuwe mensen op de wereld, moeten ieder later ook hun eigen huis met eigen wasmachine, tv etc. hebben. Maar met een beetje geluk brengen we wel (klein)kinderen voort met een enigszins duurzame levensstijl.

maar uiteindelijk spreek je over kinderen dat betekend dus dat de ecologische voetafdruk wellicht als gezin minder groot is maar er komen wel 2 kinderen en later dus volwassenen de wereld in die een gezin gaan vormen een huis gaan bewonen een auto gaan bereiden op vakantie gaan enzo. 

Wij hebben ons ook vaak verbaasd over het verbruik van anderen wij zitten met ons gas en electra verbruik nog onder dat van eenpersoonshuishoudens en zijn toch met 3 personen. Maar goed ik wandel tegenwoordig regelmatig flinke rondjes door de wijken en begrijp meer en meer van het verbruik een voorbeeld is dat ik in veel huizen een tv aan zie staan een niemand in de woonkamer. Ik weet ook dat veel mensen een vaatwasser en of droger hebben, daar doen wij niet aan. Was droogt aan de lijn en elke avond doen wij de afwas.

Renmuis schreef op 15-08-2022 om 10:20:

[..]

Ik woon in een flatje zonder airco en met een hele gewone douche en toilet

Dit alleen al, en dat geëmmer over zogenaamd primitieve stacaravans. Schijnbaar is een airco al gemeengoed geworden en is een 'hele gewone douche' niet meer de standaard? (bedoel niet dat jij dat vindt Renmuis, maar misschien denk je het wel). Menen sommige mensen hier echt dat een een stacaravan primitíef is als er geen vaatwasser en wasdroger in zit? Een stacaravan vind ik wel altijd een beetje klein, tiny house zou ook niet wat voor mij zijn.  

En het verbruik van verblijf in een hotel zou niet minder duurzaam zijn dan kamperen? Op een hotelkamer worden constant de lakens en handdoeken vervangen, is er airco op de kamer, je bent verplicht in de horeca te eten en daar wordt per definitie meer voedsel weggegooid. Misschien dat glamping net zo verbruikend is, als je met een grote camper o.i.d. op stap gaat, maar anders denk ik dat er echt wel een verschilletje is tussen een hotelvakantie en kamperen met een tent zonder stroom. 

MamaE schreef op 15-08-2022 om 09:57:

[..]

Ben je je wel bewust van je enorme privilege met je boot met allerlei luxe die veel mensen thuis niet eens hebben? Het leest een beetje alsof je vindt dat mensen die in een flat wonen of in niet zo veel luxe apparatuur hebben thuis als een soort halve holbewoners leven.

Dan moet je beter lezen, want zoals ik al schreef gaat het niet om de voorzieningen. Want zelfs met die voorzieningen is het primitiever. Net als met de stacaravan. Dat is ook gewoon primitiever. 

Decembermamma schreef op 15-08-2022 om 10:41:

maar uiteindelijk spreek je over kinderen dat betekend dus dat de ecologische voetafdruk wellicht als gezin minder groot is maar er komen wel 2 kinderen en later dus volwassenen de wereld in die een gezin gaan vormen een huis gaan bewonen een auto gaan bereiden op vakantie gaan enzo.

Wij hebben ons ook vaak verbaasd over het verbruik van anderen wij zitten met ons gas en electra verbruik nog onder dat van eenpersoonshuishoudens en zijn toch met 3 personen. Maar goed ik wandel tegenwoordig regelmatig flinke rondjes door de wijken en begrijp meer en meer van het verbruik een voorbeeld is dat ik in veel huizen een tv aan zie staan een niemand in de woonkamer. Ik weet ook dat veel mensen een vaatwasser en of droger hebben, daar doen wij niet aan. Was droogt aan de lijn en elke avond doen wij de afwas.

Dat is waar. Wij hebben ook een relatief laag verbruik maar hebben ook heel veel spullen niet die anderen wel hebben. Nog steeds een beeldbuis tv omdat die nooit is stukgegaan (vinden mensen best apart), geen elektrische fietsen, de kinderen hebben geen elektronica op hun kamers, en inderdaad doen wij ook niet aan vaatwasser en droger. 

Gingergirl schreef op 15-08-2022 om 09:45:

[..]

Dit is natuurlijk offtopic maar ik vind koken inderdaad luxer dan uit eten gaan. Uit eten gaan vind ik leuk voor een keertje maar als dat op vakantie verplicht 3 weken lang moet vind ik daar niks luxe aan. Altijd afhankelijk van de tijden wanneer het geserveerd wordt, open gaat of constant bedenken waar we nu weer heen moeten, vervolgens weer lang op je eten moeten wachten. Nee voor mij niks ontspannends aan. Maar goed ik vind koken leuk dus dat scheelt.


Ik vind het leuk om elke avond ergens anders te kunnen gaan eten. Ander plaatsje, ander terras/restaurant. Aan 't water of juist op de berg. Afwisseling i.t.t. thuis. 

En zolang je niet in een land bent met hardcore siestasluitingen kun je altijd wel ergens terecht voor een hapje. 

Damoontje schreef op 15-08-2022 om 09:50:

Even reagerend op het begin van het topic. Ik vind het fijn te lezen dat sommige mensen die ongewenst kinderloos zijn, toch een soort opluchting voelen soms. Ik heb dat ook namelijk maar kon het nog niet echt benoemen. Ik voel toch een vrijheid als ik hoor hoe anderen worstelen met energiekosten, boodschappen en al die andere dingen. Vond het zelf een beetje raar, die opluchting terwijl ik toch echt gehoopt had op een gezin. Maar het is dus herkenbaar. Fijn topic.

Ik heb een vriendin gehad die vroeger echt heel graag kinderen wilde, maar haar eerste man verongelukte voor het zover was en man twee was bewust kindvrij en toen koos ze toch voor de man ipv verder zoeken naar iemand die ook kinderen wilde. Als 40-plusser gaf ze regelmatig aan dat ze opgelucht was dat er geen kind was gekomen omdat ze de struggle van andere mensen met hun kroost zag en toen was de maatschappij nog een stuk leefbaarder dan nu. 

troelahoep schreef op 15-08-2022 om 10:44:

Menen sommige mensen hier echt dat een een stacaravan primitíef is als er geen vaatwasser en wasdroger in zit? 

Het zou voor mij geen vakantie zijn als ik ineens met de hand moet gaan afwassen. Lijkt mij vreselijk. En dat is toch net zo valide als dat andere mensen een hotel beklemmend vinden, of het vervelend vinden om iedere dag uit eten te moeten gaan?

Niet elke dag het eten verzinnen, boodschappen doen, koken. Dat kost me dagelijks toch minstens een uur, bij elkaar. Op vakantie ga ik zitten en komen ze een bord voor mijn neus zetten. ‘s morgens lekker ontbijten, elke dag iets anders, gebakken ei zonder dat je in de stank staat, een lekker zoet broodje. Als je weer terug komt op je kamer is je bed opgemaakt.
Nou ja, wat je mist is je voeten in de modder of houtsnippers als je naar buiten stapt, zand in je huisje wat je zelf moet opvegen, een krap douchehokje waar je je elleboog stoot als je je haar wast. Een gammel elektrisch kookplaatje met pannen in Action kwaliteit.
Voor de kinderen kan zo’n camping leuk zijn, maar die van mij hadden het vanaf een jaar of 12 wel gezien. Toen waren ze ook wel klaar met het verplichte vrienden maken op de camping.

Iets met 'ieder zijn meug' en 'leven en laten leven'? Wat heeft dit topic een rare wending genomen. 

Ik denk dat als je aan kinderen begint, je ook moet bedenken hoe je dat milieuvriendelijker kan doen. Kleding doorgeven of krijgen van andere gezinnen, heb je iets nodig, kijk of het ergens tweedehands te krijgen is, dat soort dingen. Alle beetjes helpen, de een zal meer doen dan de ander, maar je kan altijd je best doen.

Netherfield schreef op 15-08-2022 om 11:41:

Ik denk dat als je aan kinderen begint, je ook moet bedenken hoe je dat milieuvriendelijker kan doen. Kleding doorgeven of krijgen van andere gezinnen, heb je iets nodig, kijk of het ergens tweedehands te krijgen is, dat soort dingen. Alle beetjes helpen, de een zal meer doen dan de ander, maar je kan altijd je best doen.

Dan zadel je die kinderen op met 'n trauma op school als ze elke keer in afdragertjes moeten lopen. 

redbulletje schreef op 15-08-2022 om 11:46:

[..]

Dan zadel je die kinderen op met 'n trauma op school als ze elke keer in afdragertjes moeten lopen.

Ik vind wel dat je erg negatief redeneert. Waar baseer je op dat kinderen per definitie een trauma oplopen doir in 2e hands kleding te lopen? Alleen omdat je er zelf niet van houdt?

Gingergirl schreef op 15-08-2022 om 12:25:

[..]

Ik vind wel dat je erg negatief redeneert. Waar baseer je op dat kinderen per definitie een trauma oplopen doir in 2e hands kleding te lopen? Alleen omdat je er zelf niet van houdt?

Ik ben nooit modebewust geweest maar zelfs in mijn kindertijd en jeugd was het al een ding op het schoolplein en uiterlijkheden lijken me anno nu nog veel belangrijker geworden. Het beperkt zich zelfs niet alleen tot kleding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.