Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


Dorestad schreef op 14-08-2022 om 21:59:

[..]

Alhoewel ik als semi bejaarde van rust houd, vind ik een hotel, hoe luxe en rustig ook, vreselijk. Ik hoef die luxe niet. Een huisje of stacaravan met eigen sanitair vind ik veel rustiger. En qua prikkels lijkt het mij rustiger dan een hotel

Ik vind de luxe zelfs tegenvallen. Eten in een ontbijtzaal i.p.v. lekker privé in mijn eigen 'woonkamer' (stacaravan), slaapkamer en zitgelegenheid is 1 ruimte. Als ik wil kan ik 's nachts een eitje bakken, lijkt me in een hotel niet gewenst. Mensen komen op de kamer als ik er niet ben in een hotel (bedden verschonen), ik vind een stacaravan echt een stuk meer privé. Ik krijg de sleutel en er komt een week (of langer) niemand meer. Eigen veranda buiten om te zitten 👌.

Valdemar schreef op 15-08-2022 om 00:15:

[..]

Wat een complete nonsens.
Dit is het gedachtengoed wat ik vaak zie terugkomen bij de leden van de groene partij waar ik zelf lid van ben. Oh, het maakt niet uit hoeveel kinderen ik heb want we vliegen niet en proberen zoveel mogelijk zonder de auto te doen, blablabla.

Natuurlijk maakt het wel uit. Zelfs als deze kinderen de levensstijl van hun ouders overnemen, dan nog zullen ze later een woning nodig hebben, dan nog zullen zij tijdens hun leven een enorme hoeveelheid producten consumeren, dan nog is er de kans dat zij zichzelf voortplanten en daarmee nieuwe consumenten op de wereld zetten.

Binnen de normale normen kan een kindvrije persoon eigenlijk doen wat hij wilt, hij zal nooit zo belastend worden voor deze planeet als iemand die zelfs maar 1 kind op de wereld heeft gezet.

Is jouw oplossing dat de mensheid dan maar moet uitsterven ofzo?

Regendrup.

Regendrup.

15-08-2022 om 08:39 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 14-08-2022 om 22:33:

[..]

Ze schatten het aantal ongedocumenteerden in Nederland tussen de 23.000 en 58.000...

Maar dat zijn er gelukkig niet zoveel..

Waarom heeft een statushouder meer recht op een baan dan iemand die hier geboren en opgeleid is? Statushouders kosten meer geld in zo'n geval. Die opleiding moet door iemand betaald worden. Bij ongedocumenteerden is de opleiding al betaald.

Sterker nog, een ongedocumemteerde heeft nog minder rechten dan een statushouder.

Nee sorry, ik wil niet dat de discussie deze kant op gaat. Heeft helemaal niks te maken met mijn vraag.

Laat het achterwege alsjeblieft.

Herfstappeltaart schreef op 15-08-2022 om 08:00:

[..]

Ik vind de luxe zelfs tegenvallen. Eten in een ontbijtzaal i.p.v. lekker privé in mijn eigen 'woonkamer' (stacaravan), slaapkamer en zitgelegenheid is 1 ruimte. Als ik wil kan ik 's nachts een eitje bakken, lijkt me in een hotel niet gewenst. Mensen komen op de kamer als ik er niet ben in een hotel (bedden verschonen), ik vind een stacaravan echt een stuk meer privé. Ik krijg de sleutel en er komt een week (of langer) niemand meer. Eigen veranda buiten om te zitten 👌.

Thuis eten en zelf koken vind je luxer dan uit eten? Zelf schoonmaken luxer dan een huishoudelijke hulp?

En ik ben verder geen expert op het gebied van campings, maar stacaravans zijn doorgaans heel primitief. Nou kan ik best iets primitievers hebben, een boot is een beetje te vergelijken met kamperen op zee, maar op de boot (luxe uitgerust met elektrisch sanitair, aparte douchecabines, airco, vaatwasser en was-/droogcombinatie) neem ik daar genoegen mee vanwege de omgeving en vrijheid.

En de camping is dan weer geen aansprekende omgeving. Het is toch vaak in een bos of veld (dus vies als het regent) en veel gezinnen met kleine kinderen die je niet kan ontlopen. In een hotel heb je eigenlijk geen contact met andere gasten als je dat niet wil. Veel anoniemer. En in een haven weer wel, maar dan heb je allemaal dezelfde hobby.

En dat is misschien waarom ik het niets vind: kamperen is niet mijn hobby.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-08-2022 om 08:44

DS1971 schreef op 15-08-2022 om 08:28:

[..]

Is jouw oplossing dat de mensheid dan maar moet uitsterven ofzo?

Naar mijn idee moeten we er alles opzetten om te komen naar een passieve bevolkingskrimp en naar een minder belastende manier van leven. 
Op dit moment zijn wij op grote schaal grondstoffen aan het verbruiken die er duizenden jaren over gedaan hebben om zich te vormen, dit is een levensstijl die op lange termijn simpelweg onhoudbaar is. 

Als kind maakte ik mij zorgen over het gegeven dat onze zon over 4 miljard jaar onze planeet zou opslokken, maar eigenlijk was dit compleet onzinnig. Aan het tempo waarmee we nu de planeet leegroven, blijft er over duizend jaar nog maar weinig van onze beschaving over. We zijn een parasiet die het lichaam van de gastheer uitleeft. 

Valdemar schreef op 15-08-2022 om 08:44:

[..]

Naar mijn idee moeten we er alles opzetten om te komen naar een passieve bevolkingskrimp en naar een minder belastende manier van leven.
Op dit moment zijn wij op grote schaal grondstoffen aan het verbruiken die er duizenden jaren over gedaan hebben om zich te vormen, dit is een levensstijl die op lange termijn simpelweg onhoudbaar is.

Als kind maakte ik mij zorgen over het gegeven dat onze zon over 4 miljard jaar onze planeet zou opslokken, maar eigenlijk was dit compleet onzinnig. Aan het tempo waarmee we nu de planeet leegroven, blijft er over duizend jaar nog maar weinig van onze beschaving over. We zijn een parasiet die het lichaam van de gastheer uitleeft.

Nee, wij zijn een organisme met een ongelofelijk aanpassingsniveau, die steeds maar weer nieuwe oplossingen verzint voor problemen. Daarom zijn we met steeds meer. Zelfs een pandemie krijgt ons er inmiddels niet meer onder. Dat schudden we af als een paard een vlieg afschudt.

De aarde heeft meer dan genoeg resources voor ons allemaal, mits we de juiste keuzes maken. Om te beginnen door niet zo oliedom te zijn en kerncentrales te sluiten. Door werk te maken van nieuwe kerncentrales. En in de tussentijd andere oplossingen bedenken.

DS1971 schreef op 15-08-2022 om 08:43:

[..]

Thuis eten en zelf koken vind je luxer dan uit eten? Zelf schoonmaken luxer dan een huishoudelijke hulp?

En ik ben verder geen expert op het gebied van campings, maar stacaravans zijn doorgaans heel primitief. Nou kan ik best iets primitievers hebben, een boot is een beetje te vergelijken met kamperen op zee, maar op de boot (luxe uitgerust met elektrisch sanitair, aparte douchecabines, airco, vaatwasser en was-/droogcombinatie) neem ik daar genoegen mee vanwege de omgeving en vrijheid.

En de camping is dan weer geen aansprekende omgeving. Het is toch vaak in een bos of veld (dus vies als het regent) en veel gezinnen met kleine kinderen die je niet kan ontlopen. In een hotel heb je eigenlijk geen contact met andere gasten als je dat niet wil. Veel anoniemer. En in een haven weer wel, maar dan heb je allemaal dezelfde hobby.

En dat is misschien waarom ik het niets vind: kamperen is niet mijn hobby.

Vind je een boot met meer dan alles wat ik thuis heb nu 'iets primitiever'?

De meeste mensen hebben niet eens een boot. Ik heb thuis ook geen droger en geen vriezer en geen airco.

DS1971 schreef op 15-08-2022 om 08:43:

[..]

Thuis eten en zelf koken vind je luxer dan uit eten? Zelf schoonmaken luxer dan een huishoudelijke hulp?

En ik ben verder geen expert op het gebied van campings, maar stacaravans zijn doorgaans heel primitief. Nou kan ik best iets primitievers hebben, een boot is een beetje te vergelijken met kamperen op zee, maar op de boot (luxe uitgerust met elektrisch sanitair, aparte douchecabines, airco, vaatwasser en was-/droogcombinatie) neem ik daar genoegen mee vanwege de omgeving en vrijheid.

En de camping is dan weer geen aansprekende omgeving. Het is toch vaak in een bos of veld (dus vies als het regent) en veel gezinnen met kleine kinderen die je niet kan ontlopen. In een hotel heb je eigenlijk geen contact met andere gasten als je dat niet wil. Veel anoniemer. En in een haven weer wel, maar dan heb je allemaal dezelfde hobby.

En dat is misschien waarom ik het niets vind: kamperen is niet mijn hobby.

Dit is natuurlijk offtopic maar ik vind koken inderdaad luxer dan uit eten gaan. Uit eten gaan vind ik leuk voor een keertje maar als dat op vakantie verplicht 3 weken lang moet vind ik daar niks luxe aan. Altijd afhankelijk van de tijden wanneer het geserveerd wordt, open gaat of constant bedenken waar we nu weer heen moeten, vervolgens weer lang op je eten moeten wachten. Nee voor mij niks ontspannends aan. Maar goed ik vind koken leuk dus dat scheelt.

En stacaravans primitief...dat valt wel mee hoor. Wij hadden een hele ruime met prachtig sanitair, vaatwasmachine, jacuzzi, grote veranda en eigen tuin. Het is maar net wat je boekt natuurlijk.

Zelf schoonmaken, ach die paar bordjes in een vaatwasser zetten is het werk niet. Liever dat dan hotelpersoneel wat dagelijks in je kamer komt en in je spullen zit te neuzen. 

Locatie kun je ook zelf kiezen, alsof er alleen maar campings in het bos zijn, wij gaan altijd naar campings aan zee.

Bij een hotel zit je of op je kamer of altijd tussen andere mensen vind ik echt niet ontspannend zo weinig vrijheid. Maar zoals eerder gezegd over vakanties kun je topics vol schrijven voor ieder wat wils. Ik vind luxe ook niks met een leuke ontspannen vakantie te maken hebben.

Wat betreft de milieukwestie; natuurlijk is het krijgen van kinderen milieuonvriendelijk. Echter maak ik weleens mee dat iemand dan heel bewust niet aan kinderen begint vanwege het milieu maar allesbehalve milieuvriendelijk leeft. Blijft dan wel dubbel vind ik.

DS1971 schreef op 15-08-2022 om 08:28:

[..]

Is jouw oplossing dat de mensheid dan maar moet uitsterven ofzo?

Wat denk je dat er gebeurt als we zo doorgaan? Om maar te zwijgen over de kinderen die op dit moment sterven van de honger.

Mensen krijgen natuurlijk kinderen en dat moet ook, maar krab af en toe eens achter je oor.

Even reagerend op het begin van het topic. Ik vind het fijn te lezen dat sommige mensen die ongewenst kinderloos zijn, toch een soort opluchting voelen soms. Ik heb dat ook namelijk maar kon het nog niet echt benoemen. Ik voel toch een vrijheid als ik hoor hoe anderen worstelen met energiekosten, boodschappen en al die andere dingen. Vond het zelf een beetje raar, die opluchting terwijl ik toch echt gehoopt had op een gezin. Maar het is dus herkenbaar. Fijn topic. 

MamaE schreef op 15-08-2022 om 09:31:

[..]

Vind je een boot met meer dan alles wat ik thuis heb nu 'iets primitiever'?

De meeste mensen hebben niet eens een boot. Ik heb thuis ook geen droger en geen vriezer en geen airco.

Ja. Maar dat zit hem meer in dat alles gewoon wat kleiner is op een boot. Op zich is de douche prima, maar je hebt net wat minder ruimte. Zelfde met het toilet. De keuken is functioneel, maar kleiner. Enz. 

Dus je kan wel alle functionaliteiten hebben, het blijft primitiever. Tenzij je natuurlijk een enorm yacht hebt met crew. Maar nog afgezien van de extreme kosten die je dan hebt, dan ben je niet meer zelf aan het varen, maar passagier. 

DS1971 schreef op 15-08-2022 om 09:51:

[..]

Ja. Maar dat zit hem meer in dat alles gewoon wat kleiner is op een boot. Op zich is de douche prima, maar je hebt net wat minder ruimte. Zelfde met het toilet. De keuken is functioneel, maar kleiner. Enz.

Dus je kan wel alle functionaliteiten hebben, het blijft primitiever. Tenzij je natuurlijk een enorm yacht hebt met crew. Maar nog afgezien van de extreme kosten die je dan hebt, dan ben je niet meer zelf aan het varen, maar passagier.

Ben je je wel bewust van je enorme privilege met je boot met allerlei luxe die veel mensen thuis niet eens hebben? Het leest een beetje alsof je vindt dat mensen die in een flat wonen of in niet zo veel luxe apparatuur hebben thuis als een soort halve holbewoners leven.

DS1971 schreef op 15-08-2022 om 09:51:

[..]

Ja. Maar dat zit hem meer in dat alles gewoon wat kleiner is op een boot. Op zich is de douche prima, maar je hebt net wat minder ruimte. Zelfde met het toilet. De keuken is functioneel, maar kleiner. Enz.

Dus je kan wel alle functionaliteiten hebben, het blijft primitiever. Tenzij je natuurlijk een enorm yacht hebt met crew. Maar nog afgezien van de extreme kosten die je dan hebt, dan ben je niet meer zelf aan het varen, maar passagier.

Dit is toch niet serieus te nemen....

Damoontje schreef op 15-08-2022 om 09:50:

Even reagerend op het begin van het topic. Ik vind het fijn te lezen dat sommige mensen die ongewenst kinderloos zijn, toch een soort opluchting voelen soms. Ik heb dat ook namelijk maar kon het nog niet echt benoemen. Ik voel toch een vrijheid als ik hoor hoe anderen worstelen met energiekosten, boodschappen en al die andere dingen. Vond het zelf een beetje raar, die opluchting terwijl ik toch echt gehoopt had op een gezin. Maar het is dus herkenbaar. Fijn topic.

Mooi gezegd.

MamaE schreef op 15-08-2022 om 09:57:

[..]

Ben je je wel bewust van je enorme privilege met je boot met allerlei luxe die veel mensen thuis niet eens hebben? Het leest een beetje alsof je vindt dat mensen die in een flat wonen of in niet zo veel luxe apparatuur hebben thuis als een soort halve holbewoners leven.

Ik woon in een flatje zonder airco en met een hele gewone douche en toilet, en ik ervaar het precies zo op de boot van mijn broer. Primitiever is misschien niet het goede woord, maar het is allemaal wel klein en krap, en dat maakt het voor mij minder comfortabel, ondanks de nieuwste snufjes. Tiny house zou ook niets voor mij zijn, ook al zullen genoeg mensen vinden dat wij al heel klein wonen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.