Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


Dorestad schreef op 14-08-2022 om 21:59:

[..]

Alhoewel ik als semi bejaarde van rust houd, vind ik een hotel, hoe luxe en rustig ook, vreselijk. Ik hoef die luxe niet. Een huisje of stacaravan met eigen sanitair vind ik veel rustiger. En qua prikkels lijkt het mij rustiger dan een hotel

Ik kies altijd kleinschalige b&bs of boutique hotels. Bij voorkeur niet ingesteld op gezinnetjes. Handdoeken die achter je reet worden vervangen in je badkamer, bed gedekt en een heerlijk ontbijt waar je zelf niet voor hoeft te zorgen. Even geen huishoudelijke beslommeringen. Dat hoort voor mij bij vakantie.

Bijtje82 schreef op 14-08-2022 om 19:49:

[..]

Heb deze week al 2 x gelezen over kinderen die hier geboren en getogen zijn, maar gewoon nergens recht op hebben. Sterker nog, er wordt verwacht dat ze vertrekken zodra ze volwassen zijn. Geboren in Nederland, maar gewoon niet mogen werken. Zullen we met die mensen beginnen?

https://www.ad.nl/binnenland/niet-verzekerd-nooit-door-rood-lopen-catharina-20-leeft-al-sinds-haar-geboorte-illegaal-in-nederland~a70c3d7c/

https://www.ad.nl/werk/waarom-jongeren-als-vinicius-18-wel-willen-maar-niet-mogen-werken-kan-niks-met-mijn-diploma~ac95a90e/

Waarom dit er bij halen?Zoveel kunnen dat nooit zijn, dus dat lost weinig op. 

Ik denk dat statushouders, volwassenen uiteraard, beter begeleiden naar betaald werk wel helpt voor de krapte in de arbeidsmarkt.

Ik vraag me als kindvrije wel eens af of ik bereid zou zijn, als ik oud en zwak ben en niet meer voor mezelf kan zorgen, om zoals een indiaan mezelf terug te trekken om te sterven.

Netherfield schreef op 14-08-2022 om 22:14:

Wij hebben heel bewust twee kinderen, de reden voor mij is voornamelijk de overbevolking. Met twee kinderen vervang je jezelf (mijn partner en mij) is mijn gedachte, en blijft het stabiel. En inderdaad hoef ik daardoor geen grotere auto, geen groter huis, etc.

Deze vind ik wel leuk. Ik ben alleenstaand met één kind en daar blijft het wrs bij. Dus ik vervang mezelf.

Bijtje82

Bijtje82

14-08-2022 om 22:33

Treurniet schreef op 14-08-2022 om 22:17:

[..]

Waarom dit er bij halen?Zoveel kunnen dat nooit zijn, dus dat lost weinig op.

Ik denk dat statushouders, volwassenen uiteraard, beter begeleiden naar betaald werk wel helpt voor de krapte in de arbeidsmarkt.

Ze schatten het aantal ongedocumenteerden in Nederland tussen de 23.000 en 58.000...

Maar dat zijn er gelukkig niet zoveel..

Waarom heeft een statushouder meer recht op een baan dan iemand die hier geboren en opgeleid is? Statushouders kosten meer geld in zo'n geval. Die opleiding moet door iemand betaald worden. Bij ongedocumenteerden is de opleiding al betaald. 

Sterker nog, een ongedocumemteerde heeft nog minder rechten dan een statushouder. 

Gingergirl schreef op 14-08-2022 om 21:41:

[..]

Jij hebt wel een heel eenzijdig beeld van kamperen hoor. Hoeft niet perse in een tent natuurlijk. Luxe stacaravan heb je ook een eigen kamer en eigen sanitair. En zit je niet vast aan allerlei regeltjes en openingstijden van bufetten. Schreeuwende kids kun je ook overal tegenkomen. Ieder zijn ding natuurlijk😁. Ik vind hotels een verschrikking.

Sinds corona ook steeds meer eigen sanitair zelfs. Maar inderdaad met een stacaravan heb je dat ook fewoon en een camping heeft alleen maar schreeuwende kinderen? Wat een rare ideeën hebben sommige mensen. Kies een kleine rustige camping. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-08-2022 om 23:53

Elaine68 schreef op 14-08-2022 om 22:18:

Ik vraag me als kindvrije wel eens af of ik bereid zou zijn, als ik oud en zwak ben en niet meer voor mezelf kan zorgen, om zoals een indiaan mezelf terug te trekken om te sterven.

Ik ben daar nog even van verwijderd, maar ik hoop nog steeds dat op het moment dat ik mezelf niet meer kan verzorgen de pil van Drion vrij beschikbaar is. 
En anders beschik ik over de juiste kennis om genoeg medicatie te verzamelen, om er in combinatie met een goede fles whisky nog een fijne avond van te maken. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-08-2022 om 00:05

Flanagan schreef op 14-08-2022 om 21:19:

Ik geloof niet dat wanneer jij je gezin wilt uitbreiden, dat milieubelastend uitpakt. Zo groot is die voetprint van die uitbreiding van nr 2 niet; jullie hoeven geen grotere auto aan te schaffen ( huidige volstaat), ledikantje kan ook doorgeschoven worden, net als de rest van de babyuitzet zoals maxicosi. Als je je zorgen zou gaan maken over de studiekosten, valt dat ook te bezien; we hebben voor elk een studiepot gespaard, ene maakt daar gebruik van, ander heeft een andere carrière en werkt.
Degene die werkt, dient wel met een bedrijfswagen heel wat kilometers af te leggen, maar daardoor kunnen de opdrachtgevers wel hun bedrijf draaiende houden. Onze kinderen ( even in het algemeen) zijn best belangrijk voor de toekomst; laat die uitbreiding je niet weerhouden op basis van klimaat en milieuaspecten...

Natuurlijk is een gezinsuitbreiding steeds milieubelastend. 
Je spreekt over het niet aanschaffen van een grotere wagen en het doorschuiven van de babyuitzet; maar kijk ook gewoon eens naar wat het kind consumeert. Enig idee hoeveel liter water er nodig is voor een lapje vlees of een T-shirt? 
Daarnaast zet je hiermee een toekomstige consument op de planeet, iemand die per definitie veel meer van de planeet zal vragen dan hij gaat teruggeven. 

Elke mens die tegenwoordig geboren wordt is een belasting voor het milieu omdat het evenwicht compleet verstoord is. Wij onttrekken als mens veel meer van deze planeet dan dat we eraan teruggeven. 

Ik kwam vorige week terug van vakantie. Lekker om weer in mijn eigen bed te slapen, maar boodschappen doen, zelf koken en schoonmaken, had ik nog wel even kunnen missen.
Ik heb wel eens een stacaravan gehuurd. Dat ging best, wel elke dag uit eten, en ook eens bij zo’n tent binnen gekeken. Niets voor mij, al dat zand, beperkte ruimte, crappy stoeltjes, behelpen, en het ergste, zodra je wakker wordt naar buiten en onder de mensen. Niet even rustig wakker worden op je eigen wc, binnen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-08-2022 om 00:15

Leene schreef op 14-08-2022 om 13:00:

[..]

Even terug on topic. Ik denk dat je beter 2 of 3 kinderen kunt krijgen dan 1 of geen kind en dan 3 of 4 keer per jaar vliegen, allerlei luxe willen en op die manier de aarde ook uitputten.

En nu niet komen met het argument dat die 2 of 3 kinderen in de toekomst ook weer meer willen want wat ik vaak zie is dat kinderen de levensstijl van ouders overnemen. Dus als ouders milieu bewust zijn en kamperen en weinig spullen hebben is de kans groot dat kinderen dat ook doen. En andersom: als je vaak op vakantie gaat met vliegtuig ( want je bent er zo aan toe... Gehoord op tv tijdens een corona uitbraak, mensen die perse wilde vliegen naar de Antillen) is de kans dat je kinderen alleen nog maar meer vliegen en luxe willen vele malen groter.

Een of twee kinderen maakt geen klap uit voor het milieu ( ik heb het niet over 10 kinderen). Maar wat uitmaakt is hoe je leeft.


Wat een complete nonsens.
Dit is het gedachtengoed wat ik vaak zie terugkomen bij de leden van de groene partij waar ik zelf lid van ben. Oh, het maakt niet uit hoeveel kinderen ik heb want we vliegen niet en proberen zoveel mogelijk zonder de auto te doen, blablabla. 

Natuurlijk maakt het wel uit. Zelfs als deze kinderen de levensstijl van hun ouders overnemen, dan nog zullen ze later een woning nodig hebben, dan nog zullen zij tijdens hun leven een enorme hoeveelheid producten consumeren, dan nog is er de kans dat zij zichzelf voortplanten en daarmee nieuwe consumenten op de wereld zetten. 

Binnen de normale normen kan een kindvrije persoon eigenlijk doen wat hij wilt, hij zal nooit zo belastend worden voor deze planeet als iemand die zelfs maar 1 kind op de wereld heeft gezet. 

Ja maar toch, ik ken ook iemand die vrijgezel is gebleven (en veel geld overhoudt) en 6 x per jaar vliegt voor vakanties, heel veel kleren koopt, een tweede huis heeft waar praktisch niet in wordt gewoond, uit eten gaat etc en heel lang heeft geprobeerd mij en anderen over te halen om samen een weekendje naar Marrakesh of Istanbul te gaan. 
En dan zegt: "dat maakt echt niks uit hoor of je gaat vliegen, dat vliegtuig gaat toch wel." Ik durf te beweren dat wij ondanks onze twee kinderen minder 'verbruiken'. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-08-2022 om 00:46

troelahoep schreef op 15-08-2022 om 00:27:

Ja maar toch, ik ken ook iemand die vrijgezel is gebleven (en veel geld overhoudt) en 6 x per jaar vliegt voor vakanties, heel veel kleren koopt, een tweede huis heeft waar praktisch niet in wordt gewoond, uit eten gaat etc en heel lang heeft geprobeerd mij en anderen over te halen om samen een weekendje naar Marrakesh of Istanbul te gaan.
En dan zegt: "dat maakt echt niks uit hoor of je gaat vliegen, dat vliegtuig gaat toch wel." Ik durf te beweren dat wij ondanks onze twee kinderen minder 'verbruiken'.

Probeer te denken over generaties. Na hem stopt de keten. 
Nog even twee linkjes puur gericht op waterverbruik:

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/watergebruik.aspx

https://www.demorgen.be/nieuws/elke-belg-verbruikt-7-400-liter-water-per-dag-kan-het-met-minder~b55a6841/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

troelahoep schreef op 15-08-2022 om 00:27:

Ja maar toch, ik ken ook iemand die vrijgezel is gebleven (en veel geld overhoudt) en 6 x per jaar vliegt voor vakanties, heel veel kleren koopt, een tweede huis heeft waar praktisch niet in wordt gewoond, uit eten gaat etc en heel lang heeft geprobeerd mij en anderen over te halen om samen een weekendje naar Marrakesh of Istanbul te gaan.
En dan zegt: "dat maakt echt niks uit hoor of je gaat vliegen, dat vliegtuig gaat toch wel." Ik durf te beweren dat wij ondanks onze twee kinderen minder 'verbruiken'.

Jullie samen misschien wel, als je naar het afgelopen jaar of zo kijkt. Maar Valdemar heeft absoluut gelijk: wie kinderen heeft zal ALTIJD een grotere voetafdruk hebben dan een kinderloze*. Daar valt echt niet tegenaan te bezuinigen. Tenzij jullie extreem zuinig zijn en je kinderen samen met jullie overlijden (zonder dat die zich hebben voortgeplant). Maar daar kun je natuurlijk niet van uitgaan. En dat is ook niet te hopen

* Nou ja, misschien dat een Elon Musk in zijn eentje een grotere voetafdruk heeft dan jullie met zijn vieren. Maar dat geldt dan alleen voor extreem rijken met meerdere huizen en vele, vele vliegkilometers. (En helaas planten die zich ook bijna altijd voort, waardoor hun voetafdruk nog eens verdubbelt - of meer.)

Gingergirl schreef op 14-08-2022 om 21:41:

[..]

Jij hebt wel een heel eenzijdig beeld van kamperen hoor. Hoeft niet perse in een tent natuurlijk. Luxe stacaravan heb je ook een eigen kamer en eigen sanitair. En zit je niet vast aan allerlei regeltjes en openingstijden van bufetten. Schreeuwende kids kun je ook overal tegenkomen. Ieder zijn ding natuurlijk😁. Ik vind hotels een verschrikking.

Dit. Zo 'kamperen' wij ook. Heerlijk privé, met eigen sanitair en vrijheid van eten en drinken wanneer wij dat willen. Al ontbijten we om 11 uur.

Ik herken wel wat redbulletje schrijft. Een hotel is anoniemer, de kamers (zeker van luxere hotels) neutraal met weinig prikkels, en echt een toevluchtsoord wat je helemaal af kunt sluiten, met zware gordijnen en dikke muren. Op een camping, met het bijbehorende buitenleven, sta ik toch veel meer aan, zelfs als het een rustige camping is en ik een eigen chalet heb. 

Ik zou beide vakanties wel doen, maar met een jong kind heb ik de voorkeur voor een (rustige) camping. Dan moet ik toch al aanstaan, en kind gewoon naar buiten kunnen gooien is heel fijn (en dat vindt zij ook, gelukkig). Als ik alleen reis, dan heb ik liever een hotel. En in mijn geval bedoel ik dan niet zo'n all-inclusive massa-resort, en ook niet een klein boetiek hotelletje, maar een mooie Hilton / Marriott. De anonimiteit en rust daar, altijd voornamelijk zakenreizigers, is voor mij gewoon heel prettig als uitvalsbasis.

Ik heb niet het idee dat het voor je ecologische voetafdruk uitmaakt of je in een hotel zit of op een camping staat. En voorlopig kan ik het allemaal even niet meer betalen.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.