Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wiebe Nik

Wiebe Nik

24-12-2011 om 03:29

Merkwaardige zin in brief op ouders.nl (borstvoeding en samen slapen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

28-12-2011 om 11:41

Primavera

Ik mis in de teksten over NEC toch nog steeds het feit dat bv bij sommige prematuren gewoon niet verstandig is. De strekking van je links begrijp ik, maar mijn kind had het gewoon nooit mogen krijgen op dat moment. Het deed er helemaal niet toe of het bv of kv was. Dus vind ik het ook niet passen in een discussie als deze.

Biene

Teruglezend in de draad zie ik je denkt dat Dirksmama wellicht medewerker van de VBN is. Dat is zij niet. Ze is wel lid (volgens mij) maar daar is het uiteindelijk bij gebleven. De uitspraken die zij hier doet doet ze op persoonlijke titel (net als ik trouwens).
G

Evanlyn

Soms is het tijdelijk nodig om bijvoeding te geven. Als een baby meer dan 10% is afgevallen of er zijn andere medische redenen waarom het kindje meer voeding nodig heeft. Als de moeder niet voldoende melk kan (na) kolven of geen donormelk wil of kan gebruiken dan ben ik de laatste die het gebruik van kunstvoeding tegen zal houden.
G

Fayw

Als een vrouw gaat tandemvoeden dan is de voeding aangepast op het jongste kind. Om te voorkomen dat er voor de baby wellicht niet voldoende melk is wordt er vaak het advies gegeven om eerst de baby te laten drinken. Maar omdat er twee kinderen drinken maken de borsten ook meer melk (vraag is aanbod) en zal het in de praktijk niet vaak voorkomen dat een tandemmoeder te weinig melk heeft. Het is goed om te lezen dat je toch anders bent gaan denken over langvoeden. De meeste kinderen die met een jaar borstvoeding krijgen eten met de pot mee. Ze krijgen daarnaast echter nog gewoon borst. Bij veel mensen heerst het idee dat kinderen die lang borstvoeding krijgen weinig anders eten buiten moedermelk. Dat is meestal niet zo.
G

Pauze

Ik ga even in de time out. Een bonkende hoofdpijn en het feit dat mijn wereld inderdaad meer is als borstvoeding zijn hier de redenen van. Jullie zijn mij hier vast wel weer terug (vanavond ofzo).
G

Vbn

Gelieve mij niet met VBN te associeren. Ik ben donateur, meer niet, maar zit verder niet op hun lijn. Net zo min als ik het met alles van Verdrukte Christenen, Natuurmonumenten, Onze Taal of welke organisatie dan ook waar ik aan doneer eens ben.

Tinus_p

Tinus_p

28-12-2011 om 13:09

Wat is normaal

FayW:
""Het drinken van koemelk is typisch iets voor Europeanen en hun afstammelingen." Het ging toch over de in Nederland reeele situatie? Het drinken van koemelk is in Nederland normaal."
Dus?
Als iets 'normaal' is, is het nog niet 'goed'. Genuanceerd; het lijkt me zinvol om kritisch te zijn op dit soort dingen, juist omdat we ze vanuit gewoonte normaal vinden, terwijl andere mensen dat helemaal niet zo normaal vinden. Mijn favoriete vergelijking is die van het thuislunchen door basisschoolkinderen: in NL zijn hordes mensen ervan overtuigd dat dit 'normaal' is, en een soort eerste levensbehoefte van die kinderen, terwijl pakweg 150 km naar het zuiden, in Belgie, het normaal is dat basisschoolkinderen op school lunchen en het idee dat kinderen voor de lunch naar huis zouden gaan volkomen mallotig is.

In dit geval: Koemelk is overgewaardeerd. Het is een nuttige voedingsbron, rijk aan vet en eiwit (niet aan calcium, trouwens), maar makkelijk vervangbaar/misbaar; er zijn letterlijk hele volksstammen die het zonder doen.

Mijn theorie is, dat westeuropeanen koemelk aan hun baby's zijn gaan geven, om 'lactation-induced amennorrhoe' (borstvoeding als anticonceptie) tegen te gaan. Dat verhoogt het geboortecijfer, wat gezien de enorme kindersterfte aan infectieziektes zinvol was. 'Primitieve volkeren' hebben dit probleem blijkbaar niet (of iig niet zo extreem, er is natuurlijk wel kindersterfte, maar lager dan in west-europa, wat komt door de lagere bevolkingsdichtheid); Marvin Harris beschrijft in Cows, Pigs, wars and Witches juist de moeite die primitieve volkeren nemen om het geboortecijfer te verlagen.

Dus niks tinus

De discussie ging hier over de reeele Nederlandse situatie. Niet of dat goed of slecht is. Reeel is dat de meeste kinderen in Nederland niet langer dan 15 maanden borstvoeding krijgen en dat kinderen in Nederland koemelk drinken. Dat is geen waardeoordeel, maar gewoon zoals het nu eenmaal is.

Tinus_p

Tinus_p

28-12-2011 om 14:12

Fayw, volgens mij ging het daar wel over.

FayW:
"De discussie ging hier over de reeele Nederlandse situatie. Niet of dat goed of slecht is."
Volgens mij ging het daar WEL over. En of je je moet neerleggen bij een situatie waarvan je vindt dat die niet optimaal is.

Cypres

Cypres

28-12-2011 om 14:38

Zakelijk en zuur allebei met een z

Galaxia, ik kijk hier zakelijk naar. Dan ga ik ervan uit dat het waar is wat lactatiekundigen zeggen over tekortschietende kraamverzorgsters. Die van mij had veel verstand van borstvoeding en ruime ervaring, zo was mijn indruk. Maar misschien hebben de meeste kraamverzorgenden wel degelijk onvoldoende kennis van borstvoeding, ik weet het niet. Laten we er even van uitgaan dat dit geen geroddel of zuur commentaar is van lactatiekundigen en dat kraamverzorgsters werkelijk tekort schieten op dit punt.
Als dan dus de kraamverzorgende onvoldoende is opgeleid om borstvoeding goed te begeleiden, dan moet die opleiding worden verbeterd. Dat geldt ook voor verpleegkundigen op kraamafdelingen. Deze hulpverleners hebben een veel uitgebreider contact met moeder en kind dan een lactatiekundige die per consult ingeschakeld en betaald moet worden. Zij zien meer het hele plaatje en zijn breder opgeleid op het gebied van kraamzorg dan alleen het aspect voeding. En de kraamverzorgenden/kraamverpleegkundigen kunnen dan ook veel gemakkelijker opvolgen hoe die voedingsmomenten verlopen en signaleren waar het aan schort als het niet gaat. Of volgen wat de wensen en draagkracht van de moeder zijn, die veranderlijk kunnen zijn.
Het is op termijn veel goedkoper om te investeren in verbetering van die opleidingen op dit punt, dan losse consulten met lactatiekundigen die zich laten voorstaan op een HBO-niveau dat ze helemaal niet hebben, te betalen. Ik vind die constructie van een uitgebreidere opleiding veel aantrekkelijker, ook al omdat iedereen dan automatisch betere zorg krijgt aangeboden op dit punt, niet alleen degenen die hun portemonnee kunnen trekken of de lactatiekundige weten te vinden. De basisverzekering is hiervoor niet geschikt, je gaat dan hulpverleners betalen die totaal éénzijdig zijn opgeleid en die in een gat in de markt springen dat niet wordt veroorzaakt door een tekort, maar door een fout ergens anders in het traject. Ik vind het echt goedkoper en verstandiger om het probleem bij de basis aan te pakken. Dat jij dat een zure houding vindt, is echt jouw probleem. Ik heb als premiebetaler een wens voor zo adequaat mogelijke zorg waarbij onnodige kosten en drukte (veel verschillende hulpverleners aan mijn bedje) worden vermeden. Wie dat als belanghebbende dan "zuur" noemt, diskwalificeert vooral zichzelf. Onno vindt niet-gelovers in homeopathie ook zuur. Tja.

Okee

Volgens mij ging de discussie daar NIET over. En als dat wel zo is, dan heb je aan mij niet veel. Ik heb geen uitgesproken mening over koemelk en of de manier waarop dat in Nederland geconsumeerd is optimaal is of niet.
Ben wel nieuwsgierig geworden naar de geschiedenis van koemelk. Ik dacht dat de oermensen al beesten hielden voor melk en vlees.

Oermens en melk

Even gegoogled op oermens en melk. De oermens kon niet tegen melk...
http://www.intermediair.nl/artikel//42277/oermens-kon-niet-tegen-melk.html

Kan het toch niet laten

Hoi Cypres,
Je verhaal klinkt goed. Ik denk zeker dat de opleiding moet worden verbeterd. Alleen denk je nu alleen aan de problemen die in de kraamweek kunnen ontstaan. Omdat veel van de problemen na de kraamweek ontstaan ondervang je daarmee slechts een deel van de ellende. Zorgverleners moeten hun beperkingen/tekortkomingen gewoon erkennen en doorverwijzen bij borstvoedingsproblemen. Als ik doorgezakte voeten heb krijg ik ook een doorverwijzing voor de podoloog. (ik noem slechts een voorbeeld). Als je als huisarts slechts drie uur over borstvoeding hebt gehad in je opleiding kan je m.i. geen goed borstvoedingsadvies geven. Natuurlijk kan je een moeder met kapotte tepels een zalfje geven, maar als het achterliggende probleem niet aangepakt wordt (hoogstwaarschijnlijk aanleg of aanhapproblemen) zal ze nog een paar keer voor een herhalingsrecept komen (zalfje werkt niet) en hoogstwaarschijnlijk gaan afbouwen omdat ze het van ellende niet meer ziet zitten.
Overigens vond ik jouw zure houding zuur, omdat je je mening over lactatiekundigen baseerde op je ervaring met één lactatiekundige.
G

Je vraag over hoe lang kinderen donormelk drinken zal ik snel beantwoorden. Ik heb hem neergelegd bij Chella Verhoeven, IBCLC en initiatiefneemster van het moedermelknetwerk. Zij heeft hier meer gegevens over. Ik ken meerdere moeders die doneren. Een ex-collega van mij heeft haar dochter zeker tot een jaar met een borstvoedingshulpset donormelk gegeven. Ze had zelf te weinig klierweefsel. (dit heeft ze bij meerdere kinderen gedaan trouwens). Bij tandemvoeden past de melk zich inderdaad aan naar de behoefte van de pasgeboren baby. Dat maakt deze melk nog niet ongeschikt voor een groter kind. Het is nog altijd te verkiezen boven geen moedermelk/borstvoeding. Grappig hoe dit altijd genoemd wordt ! Bij kunstvoeding maakt niemand zich hier druk om. Blijkbaar is dan opeens wel acceptabel dat alle baby's van 0 tot en met 6 maanden blijkbaar goed floreren op kunstvoeding van dezelfde samenstelling......
Ik heb nog even verder zitten zoeken, maar ik kan op dit moment even niet vinden waaraan die vier kinderen zijn overleden. Als ik het vind ben jij de eerste die het hoort.
G

Cypres

Cypres

28-12-2011 om 15:10

Baseren

Ik baseer me niet op mijn eigen ervaring alleen. Ik baseer me ook op mijn ervaringen met kraamverzorgenden en kraamverpleegkundigen. Die zijn uitstekend. Borstvoeding begint in de kraamweek. Ik ga ervan uit dat daar ook de meeste problemen ontstaan. Is dat niet zo, dan zie ik graag cijfermateriaal waaruit blijkt dat de meeste problemen met borstvoeding ontstaan ná de eerste week.
Voor problemen na de kraamweek, zou het dan toch mogelijk moeten zijn om terecht te kunnen bij een consultatiebureau, of verpleegkundige in een huisartsenpraktijk. Of desnoods leidt je dieetisten op in de ins en outs van borstvoeding. Ik vind het echt onnodig en veel te duur om voor een dergelijk kleinschalig deelprobleem dan weer een apart soort hulpverlener in het leven te roepen.

Cypres

Via de volgende link kan je cijfers vinden http://www.zorgvoorborstvoeding.nl/bestanden/goedgevoed-12-3-jubileumnrw.pdf (blz. 40).
Zolang andere zorgverleners onvoldoende scholing hebben gehad over borstvoeding zal het beroep lactatiekundige alleen maar groeien. (en dat doet het).
Het is geen kleinschalig deelprobleem.
Mijn ervaringen met kraamverzorgenden,kraamverpleegkundigen,artsen,CB verpleegkundigen,diëtisten en andere zorgverleners is jammer genoeg minder positief (soms tenenkrommend negatief). Gelukkig is er regelmatig een zorgverlener die wel open lijkt te staan voor overleg. Ik realiseer me dat mijn mening niet meer objectief omdat ik doorgaans alleen geconsulteerd word als er al ellende ontstaan is of dreigt te ontstaan, of als mensen al onvolledig of ondeskundig advies hebben gehad. Ik realiseer met echter ook dat het slechts het topje van de ijsberg is wat mijn collega's en ik voorbij zien komen. Er zijn immers genoeg mensen die klakkeloos aannemen wat hun verteld wordt en niet verder gaan zoeken of vragen om een second opinion.
G

Tinus_p

Tinus_p

28-12-2011 om 15:56

Korte geschiedenis van melk

FayW:
"Ik dacht dat de oermensen al beesten hielden voor melk en vlees."
Zoals je al aangeeft: melkdrinken is een tamelijk recente uitvinding, die waarschijnlijk 5-6000 jaar geleden is ontstaan in de Oekraïne (tegelijk met de domesticatie van het paard) en zich vandaaruit heeft verspreid over Europa, en delen van Azie (ruwweg de regio's waar Indo-europese talen worden gesproken). Waarschijnlijk is het op een aantal plaatsen in Afrika onafhankelijk ontstaan, maar met marginale verspreiding. Melkdrinken komt van oorsprong alleen voor onder (nomadische) veetelers, daarom is het bv nooit ontstaan in delen van de wereld waar geen vee rondloopt (amerika), of waar men varkens houdt die om de een of andere reden ongeschikt zijn voor melkproductie (Azie, polynesie).

Gezondheidsvoordelen vs nadelen - perspectief

Opvallend dat een aantal mensen zo vallen over het feit dat Galaxias stelde dat het geven van kunstvoeding gezondheidsnadelen oplevert. Waarom vraag ik me dan af, dit is namelijk toch gewoon een feit? Het is alleen geredeneerd vanuit een ander perspectief dan wij gewend zijn, namelijk vanuit het perspectief dat borstvoeding de norm is. Normaal wordt gezegd dat het geven van borstvoeding voordelen heeft voor zowel de gezondheid van de moeder (minder kans op sommige soorten kanker) als voor het kind (minder kans op oorontsteking bijvoorbeeld). Hierbij gaat men echter uit van kunstvoeding als de norm. Draai het om en kijk vanuit borstvoeding als de norm, en je komt dus op nadelen. Bij het niet geven van borstvoeding heeft je kindje dus meer kans op bijvoorbeeld oorontsteking en de moeder meer kans op eierstokkanker. Dat lijken me toch wel gezondheidsnadelen? Galaxias zegt dus iets wat simpelweg een feit is, maar zij gaat uit van borstvoeding als de norm, waardoor het ineens een stuk confronterender is. Maar niet minder waar.

Fiorucci

Fiorucci

28-12-2011 om 16:08

Tinus

Ik ben het helemaal met je eens, melk wordt in NL hevig overgewaardeerd. Het Joris driepintersyndroom,vrees ik..)
Zeg voor de grap maar eens op een cb dat je peuter geen melk lust....

Nogmaals perspectief

Ik weet niet meer wie het zei, maar iemand vertelde dat zij borstvoeding geven helemaal niet mooi of extra speciaal of iets dergelijk vond, maar het puur zag als voeding, niets meer en niets minder. Maar voor wie is die voeding? Voor je kind! Dus ook al zie je het zelf alleen als voeding, wil dat nog niet zeggen dat dit voor je kindje ook zo is. Die haalt daar wel geborgenheid en troost uit.
Ik zie het in mijn omgeving gebeuren dat mensen hun huilende baby/dreumes een speen geven. Dan is er niemand die daar over valt, niemand die zegt; wanneer stop je nou eens met die speen 'er in te stoppen' (zoals dat zo lekker denigrerend over de borst gezegd wordt). Maar gebruik je de borst als troost, dan vinden mensen dat ineens raar of abnormaal, maak je je kind te afhankelijk en wat al niet meer. Maar als een baby zou kunnen kiezen, wat denk je dan dat hij liever heeft: een speen of een borst als troost?

Cypres

Cypres

28-12-2011 om 16:24

Folder gelezen

Galaxias, wat betreft je link: veel feitelijke informatie vind ik niet in de folder. Wel een grafiek waaruit blijkt hoeveel procent van de moeders na hoeveel tijd nog borstvoeding geven. Over oorzaken van stoppen, staat er niet zoveel, behalve dat er na 3 maanden een grote dip is, als men weer gaat werken.
Verder zie ik in die folder dat er druk wordt gewerkt aan wat ik hier zit te propageren: kraamverzorgenden, verpleegkundigen en verloskundigen voorzien van meer kennis over borstvoeding. Ook wordt in deze propaganda gesteld dat het invoeren van "10 vuistregels" in ziekenhuizen (o.a. aanleggen, aanleggen en aanleggen), goede resultaten heeft.
Ik zie hier niks over de noodzaak van ingrijpen door lactatiekundigen na de kraamtijd. Eerder een pleidooi voor inderdaad integreren van de benodigde kennis bij bestaande beroepsbeoefenaren.
En overigens zijn we nog steeds off topic. Dit ging over een mogelijk slecht vertaald boek met mogelijk twijfelachtige adviezen.

Fiorucci

Fiorucci

28-12-2011 om 17:22

Jeekaa

Dat is inherent aan voeding in het algemeen, dat je er ook troost en geborgenheid in kunt vinden, dat is niet voorbehouden aan bv. Overigens, ik deel niet je mening dat niemand valt over speengebruik. Neem alleen al het cb, om maar iets te noemen.

Sascha2

Sascha2

28-12-2011 om 17:25

Nog even galaxias

Ik zou het wel prettig vinden als je nog even reageert op mijn stelling dat de opleiding voor lactatiekundige niet post-hbo is.

dc

dc

28-12-2011 om 18:58

Ik denk dat je gelijk hebt, maar dat borstmelk voor een 1 jarig kind nog altijd beter is dan aangepaste koemelk.

Ik denk niet dat er genoeg melk voor jonge baby's beschikbaar is.

Vind het trouwens knap hoor, dat kolven voor andere baby's. Mij lukte het niet eens voor mijn eigen baby's!

Als je je melk doneert aan het moedermelknetwerk mag je kindje niet ouder dan een jaar zijn. De melk van een donor met een kindje van dezelfde leeftijd zal waarschijnlijk wat meer aangepast zijn, maar ook de melk van een kindje wat ouder is is nog geschikt. Het blijft immers humane melk.
Die verschillen zijn overigens niet levensgroot hoor.
G

Sascha

Ik heb altijd begrepen dat het wel zo is. Ik kan er met googelen ook verder niet meer over vinden als jij hebt gevonden. Je hebt gelijk.
Ik heb mij eerder ook verder niet verdiept in de Nederlandse opleiding omdat ik de opleiding in Gent heb gevolgd. Daar heet het overigens post graduaat. Mijn medestudenten waren bijna allemaal vroedvrouw of verpleegkundige op de kinder of kraamafdeling.
G

Jeeka

Dank je wel voor je bijval ! Ik ben mij ervan bewust dat wat ik zeg voor veel mensen als een schok komt, maar het is inderdaad niets meer of minder als borstvoeding als de norm nemen. Blijkbaar is kunstvoeding in Nederland zo de norm dat zelfs de hoger opgeleiden hier aanwezig (vast HBO scholing genoten) het kwartje niet horen vallen.
G

Sascha2

Sascha2

28-12-2011 om 19:34

Galaxias

Dank voor je reactie vwb opleiding

Sascha2

Sascha2

28-12-2011 om 19:41

En hou nou toch eens op

Galaxias, jij blijft generaliseren he? Je bent je ervan bewust dat je opmerkingen voor velen als een schok zullen overkomen? De norm hier zou zodanig zijn dat zelfs de hogeropgeleiden het kwartje niet horen vakken? Erg onprofessioneel hoor, om dat soort opmerkingen te plaatsen. Ik ben er wel klaar mee.
Het is al eerder aan je bericht, maar juist diegenen die hier kritisch reageren zijn die moeders, die lang voeden. Die veel kinderen hebben en die allemaal bv promoten. Lekker makkelijk dan he, om je te uiten in algemene onzinopmerkingen. Erg jammer, want constructief zal het dan niet worden.
Zoals gezegd: ik ben er wel klaar mee.

Vic

Vic

28-12-2011 om 19:52

Sacha2

Ik vind jou irritanter dan Galaxias met je zeurreacties en drammen om bevestiging.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.