Wiebe Nik
24-12-2011 om 03:29
Merkwaardige zin in brief op ouders.nl (borstvoeding en samen slapen)
Op www.ouders.nl staat een stukje van Henk Boeke n.a.v. een mail die is rondgestuurd door de Stichting Wiegedood met daarin kritiek op de Nederlandse vertaling van het boek 'Slapen met je baby'. Even los van de hoofdpunten van dit stukje en deze brief, en van de inhoud van dit boek (discussieer daarover gerust in dit draadje hoor!) – ik kwam een bizarre zin tegen in de brief van de Stichting Wiegedood:
"De suggestie dat de borstvoeding tussen 15 en 40 maanden zou moeten duren, gaat voorbij aan de reële Nederlandse omstandigheden."
Dan vraag ik mij af: wat bedoelen ze met die "reële Nederlandse omstandigheden"?! Welke "reële omstandigheden" heb je nodig om een kind tussen 15 en 40 maanden borstvoeding te geven? Het is mijn ervaring dat je daar helamaal niets voor nodig hebt: geen verlof, geen kolfrecht, geen vrije tijd, geen begeleiding, geen geld, geen materiaal, geen speciale arbeidsomstandigheden, geen borstvoedingscafé's, geen goedkeuring – helemaal niets, want op die leeftijd gebeurt de borstvoeding alleen nog maar af en toe, voornamelijk 's avonds voor het slapen gaan of 's ochtends bij het wakker worden, of op wat voor momenten geschikt zijn voor moeder en kind. En je hebt inmiddels al veel ervaring. Het kan gewoon thuis, niemand hoeft het te merken of te zien, het kost geen extra tijd of geld, kolven is niet meer nodig, kind kan daarnaast gewoon eten, drinken en leven net als alle kinderen. Kind is niet afhankelijk van de borstvoeding en het vormt geen enkele belemmering voor het zelfstandig worden. Ik denk dat bij de meeste kinderen van die leeftijd die nog borstvoeding krijgen, de meeste mensen uit de omgeving dat niet weten. Waar gáát dat zinnetje over?!
Dit los van de discussie of langdurig borstvoeding veel of niet zo veel beschermt tegen borstkanker, of moeders wel of niet zo lang borstvoeding zouden moeten geven, etc., en los van de discussie of samen slapen wel of niet goed is en op welke leeftijd, etc..... Ik vind dit zo'n raar zinnetje dat het voor mij de rest van de, op het eerste gezicht heel redelijke, brief enigszins ondergraaft. Zo'n onlogische zin roept bij mij ook de vraag op: waar gaat dit nu eigenlijk over?
En waarom zouden deze experts (kinderartsen etc.) zich op deze manier impliciet willen richten tegen de aanbeveling van de Wereldgezondheidsraad om ten minste twee jaar borstvoeding te geven?
En wat heeft dat te maken met wel of niet samen met de baby slapen de eerste 6 maanden?!
-----------------------------------
Overigens: Kenniscentrum Borstvoeding is een ludieke actie begonnen en geeft 25 boeken 'Slapen met je baby' gratis aan deskundigen om er een recensie over te schrijven. Zie http://www.borstvoeding.com/ Ik heb zelf geen enkele band met Kenniscentrum Borstvoeding trouwens.
-----------------------------------
p.s.
Onbelangrijk voor deze discussie maar omdat het misschien toch ter sprake komt, mijn achtergrond:
Ik heb mijn kind ruim 50 maanden borstvoeding gegeven, waarvan de laatste tijd af en toe, eens in de paar dagen/weken. Ik was dat nooit zo van plan, maar het is vanzelf zo gelopen. Een belangrijke factor was o.a. dat ik te lui (teerhartig etc.) was om actief af te bouwen en daar ook niet de noodzaak toe zag. Het was nl. helemaal niet belastend. De eerste 6 maanden, ja die vond ik zwaar, maar toen kind ouder was dan een jaar vond ik de borstvoeding totaal geen belasting maar meer iets erbij. Ik ben geen thuisblijfmoeder maar ben na het bevallingsverlof meteen weer gaan werken, eerst parttime maar daarna met verschillende soorten werk naast elkaar min of meer fulltime of vier dagen per week, onregelmatig. Ik ben ook voor werk een paar keer een paar dagen op reis geweest, en vaak 's avonds weg. Kind ging 3 lange dagen per week naar kinderdagverblijf en nu 3 dagen naar naarschoolse opvang. Vader zorgt vanaf de beëindiging van mijn bevallingsverlof ongeveer 50 % voor kind, we verdelen de zorg dus eerlijk. We wonen en werken in Nederland. Dan vraag ik mij af: aan welke "reële Nederlandse omstandigheden" ben ik dan voorbijgegaan?!
En over samen in bed slapen: dat heb ik bij onze jonge baby nooit aangedurfd. Kind sliep wel bij ons op de kamer, in eigen bedje, we hebben precies de aanwijzingen van Stichting Wiegedood opgevolgd. Het leverde zware nachten op. Maar ik sta er wel achter dat we dat toen zo gedaan hebben. Wel heb ik spijt dat we niet een handiger bedje naast ons bed geregeld hebben, waar ik hem makkelijker in en uit had kunnen halen. Daar zou Stichting Wiegedood meer aandacht aan kunnen besteden. (En, niet onbelangrijk, die zware nachten hadden juist als risico dat ik met kind in bed ongepland in slaap viel, hij is zelfs een keer zo op die manier uit ons bed gevallen, omdat ik toen te moe was en hij aan de verkeerde kant bij me was gelegd.) Pas toen kind een stuk ouder en steviger was, hebben we hem als noodmaatregel in ons bed laten slapen, omdat we het niet meer opbrachten om steeds 's nachts op te staan. Hierdoor sliepen we allemaal veel beter en langer. Kind was toen ook oud genoeg om te laten merken dat hij dat het allerfijnste wilde en niet anders wilde. Ik zag toen wat een belangrijke behoefte dit voor hem was. Pas toen we het idee hadden dat hij er aan toe was, hebben we hem in één keer op zijn nieuwe eigen kamer laten slapen, op een volwassen formaat matras. Dat laatste bleek de sleutel te zijn: kind wilde gewoon niet in een klein peuter-/kinderbed slapen. Sindsdien slaapt hij probleemloos alleen.
Sascha2
28-12-2011 om 09:29
Galaxias toch
"ze weten dat kunstvoeding gezondheidsnadelen heeft"
Dit is nou precies zo'n kolderargument dat je te berde brengt. Werkelijk, zo ongenuanceerd. Kunstvoeding brengt helemaal geen gezondheidsnadelen met zich mee. Het is geen ongezond eten, in tegendeel. Hoe kom je erbij omdat te stellen? Dat bv beter voor de gezondheid is, maakt nog niet dat kunstvoeding gezondheidsnadelen heeft. Heb je wel enig idee hoe dit soort uitspraken kunnen overkomen op ouders, die geen of weinig bv hebben gegeven?
Biene M.
28-12-2011 om 09:32
Nee sascha
Ze heeft geen idee, ze is haar eigen wereldje als norm gaan zien.
galaxias
28-12-2011 om 09:39
Sascha
Ik begrijp echt niet waarom je dit een kolderargument noemt. Het is niets anders dan de waarheid ! Ik ben echt geen roepende in de woestijn met deze uitspraak en ik ga ook geen onderbouwing meer zoeken, want blijkbaar ben je daar zelf ook heel goed in.
Een goed artikel met als titel "Borstvoeding; verplicht of vrije keuze" verwoord precies hoe ik (en veel van mijn collega's) erover denken.
http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/borstvoeding-verplicht-of-vrijblijvend.html
Overigens is best moeilijk om de nuance te zoeken als je zoveel tegengas krijgt !
G
galaxias
28-12-2011 om 09:44
Biene
Wat naar om op zo'n manier te communiceren.
Weet je eigenlijk wel wat mijn wereldje is ?
Ik zou graag zien dat borstvoeding gezien word als wat het is; de biologische norm. En dat vrouwen die succesvol borstvoeding willen geven deskundig advies hierover krijgen.
G
Ely
28-12-2011 om 09:47
Dirksmama
'In de praktijk is de begeleiding en houding van mensen die bij borstvoeding helpen helemaal niet spastisch. En al helemaal niet 'Borst Moet'.'
Hoezo: "in de praktijk is"? Heb je er onderzoek naar gedaan of bedoel je jouw praktijk? bedoel je dat je mijn ervaring niet deelt? Dat geloof ik graag. Maar MIJN praktijk is anders en ik weet door het uitwisselen van ervaringen met andere moeders en door het lezen bv op fora dat ik zeker niet de enige ben. Of ik statistisch in de minder- of meerderheid ben heb ik natuurlijk geen idee van.
Ik kan me voorstellen dat jij -met jaren borstvoeding geven per kind- een ander gesprek losmaakt dan ik. Mijn kind bleef afvallen toen dat niet meer de bedoeling was, tot zover dat de artsen het niet acceptabel vonden. Toen kwam bijvoeden dus ter sprake en ben ik op zoek gegaan naar hulp en informatie. Vandaar mijn ervaring.
Voor de goede orde; ik heb idd bijgevoed en kon ook mijn eigen voeding weer zo op peil brengen dat ik redelijk snel terug kon naar volledige bv. Daarom vind ik het zo zonde dat er door borstvoedingsexperts tegen mij (en dus waarschijnlijk ook tegen anderen) werd gezegd dat als je eenmaal had bijgevoed de bv een verloren zaak is.
Ergo; de term spastisch kwam van mij maar ik behoor niet tot de groep die niet wil borstvoeden, integendeel. Ik ben erg pro-bv maar mijn ervaring is dat er een flink aantal deskundigen spastisch doen over bv en daarmee -helaas- hun doel voorbij schieten.
'Als je lang voedt mag je wel geschoffeerd worden blijkbaar'
Dat vind ik spijtig. Ik weet alleen niet door wie allemaal? Ongetwijfeld door Hombre maar volgens mij is allang duidelijk dat hij de enige is die zich hier heeft uitgesproken op zo'n extreme manier over lang-voeden. Misschien dat je IRL er ook op geschoffeerd ben, dat weet ik niet.
Ik ontkom niet aan de indruk dat je de reacties op deze draad op 1 hoop veegt en reageert alsof het 1 persoon is die alles zegt. En dat vind ik onterecht, volgens mij doe je daarmee verschillende mensen tekort, waaronder jezelf.
Biene M.
28-12-2011 om 09:48
Woeha
Ik lig in een deuk, ík communiceer op een nare manier. Prima, ik ben er klaar mee. Kijk eens in de spiegel (bijvoorbeeld naar de reacties die je krijgt).
Sascha2
28-12-2011 om 09:50
Galaxias
Als iets meer voordelen heeft dan kunstvoeding dan maakt dat kunstvoeding nog niet als een gezondheidsnadeel. Ben je mal! Volkoren brood heeft veel voordelen, maar dat betekent nog niet dat meergranenbrood ongezond is. Je blijft vasthouden aan een redenering die gewoon niet klopt en die bovendien zeer kwetsend over kan komen voor diegenen die als dan niet bewust hebben gekozen voor kunstvoeding.
En dat je vervolgens aangeeft dat je echt geen onderbouwing meer gaat zoeken voor deze redenering siert je niet, vind ik. Je stelt in een berichtje aan Liora dat er gezondheidsnadelen zijn aan kunstvoeding, als ik daarop reGeer geef je aan dat het gewoon waar is en da je echt niet meer naar een onderbouwing gaat zoeken. Erg vreemd en wederom ongenuanceerd.
Fiorucci
28-12-2011 om 09:58
Biene (nec)
Ik vind het zo tegenstrijdig, dat stukje tekst wat ik inderdaad ook vond, al googlend. In de laatste alinea blijft dus de stelling overeind staan dat moedermelk hoe dan ook de beste preventie biedt, terwijl bij sommige kinderen het juist beter is om IV te voeden bijvoorbeeld.
galaxias
28-12-2011 om 10:01
Biene
Volgens mij speel ik niet op de persoon zelf, en dat doe jij wel.
G
Kiki
28-12-2011 om 10:02
Galaxias
Kijk van wie je van die felle reacties krijgt, volgens mij allemaal van mensen die jarenlang borstvoeding hebben gegeven, allemaal pro-borstvoeding zijn en onpasselijk worden van de ongenuanceerde toon die jij bezigt.
Ik weet ook dat bv de beste keuze is, maar bepaalde dingen liggen gewoon genuanceerder.
Kijk naar die uitspraak van meneer Goudoever, voeding LIJKT uit te maken, BV geeft WAARSCHIJNLIJK beschermende werking en de allerbelangrijkste nuance die ik meneer Goudoever wel bezigt "Maar het is helaas niet zo dat de kinderen die moedermelk krijgen geen NEC kunnen krijgen."
Hetzelfde geldt voor de longproblemen. Borstvoeding KAN bescherming geven, maar je kan niet stellen dat kinderen die borstvoeding krijgen geen longproblemen krijgen, kijk maar naar mijn zoon, Je kan in het verlengde daarvan dus ook niet zeggen dat ziekenhuisopnames van astmaklantjes voorkomen kunnen worden als ze maar bv krijgen, zo werkt het niet
galaxias
28-12-2011 om 10:07
Sascha
Het mag dus wel gezondheidvoordelen genoemd worden als het over borstvoeding gaat ?
Je mag bijvoorbeeld wel zeggen dat kinderen borstvoeding krijgen een kleinere kans op allergie hebben ? Maar je mag niet zeggen dat kinderen die kunstvoeding krijgen een grotere kans hebben op allergie.
Als je uitgaat van borstvoeding als de norm dan zou het taalgebruik hier ook op aangepast moeten zijn.
En ik sta echt niet alleen in deze mening.
De reden waarom ik geen onderbouwing meer ga zoeken is dat er totaal geen reactie's komen op onderzoek waar ik naar verwijs of negatieve reactie's. Want er zijn altijd wel redenen om te zeggen het onderzoek niet betrouwbaar is of dat dit niet opgaat voor het kind van Pietje of Jantje. En daar pas ik voor.
G
galaxias
28-12-2011 om 10:09
Kiki
Ik citeer, ik stel niet !
Als jij ergens uit kan halen dat ik heb gezegd dat kinderen die borstvoeding krijgen geen longproblemen krijgen dan ben ik de eerste die mijn ongelijk toegeeft.
G
tonny
28-12-2011 om 10:09
Zo is dat kiki
de kracht van de nuance.
Niks is compleet zwartwit, er zijn altijd uitzonderingen en als daarvoor geen begrip mag bestaan, zitten we in een zeer trieste situatie waar niemand wel bij vaart.
Ik vind het trouwens verbazend zeg, zo'n lange draad en zoveel emotie, dat is lang geleden!
Fiorucci
28-12-2011 om 10:10
Galaxias
Natuurlijk mag je gezondheidsvoordelen noemen, die kennen we toch allemaal. Maar als volkorenbrood gezond is, wil dat niet zeggen dat een goede kwaliteit witbrood dus slecht is.
Biene M.
28-12-2011 om 10:10
Toch nog even, galaxias
Jij noemt het op de persoon spelen. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee. Want wat ik zeg is dat er veel emotie en felheid in je communicatie over bv zit. En dat je dat zelf niet meer ziet, doordat je eigen vbn-wereldje je referentiekader is geworden. Lees mijn woorden als opbouwende feedback in plaats van als aanval, doe er wat aan en je zult beter gehoord worden. Is dat niet wat je wilt?
Biene M.
28-12-2011 om 10:12
Fiorucci
Ik denk dat hij dat zegt in relatie tot bv versus kunstvoeding.
liora
28-12-2011 om 10:27
Sascha
Ik sluit me helemaal bij je aan.
Galaxias, jammer jammer dat je niet begrijpt dat het niet geven van bv niet ongezond is. Misschien minder gezond maar ongezond is toch nog wel wat anders.
Overigens is deze draad wel het beste argument dat de opleiding lk op HBO niveau zou moeten zijn. Ik vind de denkfouten die Galaxias maakt namelijk wel symptomatisch voor een MBO-niveau. Galaxias heeft gewoon onvoldoende kennis en begrip van wetenschappelijk onderzoek om het te begrijpen.
Liora
Evanlyn
28-12-2011 om 10:30
Gezondheidsvoordelen
Overigens heeft recent medisch onderzoek volgens mij die gezondheidsvoordelen weer onderuit gehaald, maar daar weet ik niet het fijne van.
Waar het mij om gaat is dat al die zogenaamde steun er helemaal niet bleek te zijn toen het erop aan kwam, en de dames me allemaal lieten vallen als een baksteen zodra ik noodgedwongen voor die vreselijke kunstvoeding had gekozen. Dat deed me aan de werkwijze van een sekte denken. Ik kan me best voorstellen dat het bij anderen anders gaat, maar dat was mijn ervaring. En dan kan galaxias nog zo hard roepen dat zij het anders doet, en dat kan ook best zo zijn, maar dat geldt dus niet voor alle lactatiekundigen. Achteraf gezien vind ik het stom van mezelf dat ik zo lang heb doorgeploeterd, terwijl iedereen vond dat ik goed aanlegde en niet begreep waarom "het" niet werkte.Ik had beter naar mijn gevoel moeten luisteren zodat ik meteen lekker van mijn kindje kon gaan genieten.
galaxias
28-12-2011 om 10:35
Biene
Natuurlijk zit er felheid in emotie in mijn communicatie over borstvoeding. Als ik dat niet meer zou voelen zou ik stoppen met mijn beroep.
En ik hoop dat je je wellicht kunt voorstellen dat het niet makkelijk is om één en ander als opbouwende kritiek te zien, vooral als het niet zo wordt geformuleerd........
G
galaxias
28-12-2011 om 10:38
Evenlyn
Ik zou graag willen weten waar ik dat recente onderzoek kan vinden. Als ik uit mijn nek klets dan wil ik daar zeker het fijne van weten !
En dat er in elke beroepsgroep mensen zijn die het anders doen (of minder goed) dan is jammer genoeg de realiteit. Ik vind het heel jammer dat jij zo'n rotervaring hebt gehad en ik weet uit ervaring dat dit na jaren nog pijn kan doen. (been there,done that).
G
FayW
28-12-2011 om 10:42
Maar wiebe
"Het drinken van koemelk is typisch iets voor Europeanen en hun afstammelingen." Het ging toch over de in Nederland reeele situatie? Het drinken van koemelk is in Nederland normaal.
Heb nu ook informatie gelezen over het voeden van een baby en peuter. Ik vraag mij af op welk kind die voeding dan is aangepast. En er wordt dringend aangeraden eerst de baby te voeden en dan de peuter. Respect voor vrouwen die dat doen.
Moet eerlijk zeggen dat ik wel anders (positiever) over langvoeden denk door dit draadje. Maar mijn eigen grens zou toch bij een jaar liggen (heb ik geen enkele keer gehaald overigens). Met een jaar aten mijn kinderen met de pot mee.
liora
28-12-2011 om 10:43
Galaxias
Passie voor je beroep is prima, leuk en nodig misschien. Maar emotie is niet per se passie.
De emotie die ik bij jou lees is frustratie dat je je zoon 'maar drie maanden' bv hebt gegeven en het idee dat je langer zou zijn doorgegaan met de juiste info.
Maar ga dat niet lopen repareren ten koste van ons en onze kinderen alsjeblieft!
Liora
Sascha2
28-12-2011 om 10:53
Galaxias
De eerste woorden van de hoogleraar die ik tijdens mijn eerste dag op de universiteit trof waren: " als iets niet juist is, is het nog niet per definitie onjuist". Dus ja, je opmerking dat kunstvoeding gezondheidsnadelen heeft klopt niet. Je kunt de voordelen wel noemen, maar niet vervolgens concluderen dat het alternatief dus nadelig is. Want dat is niet zo, tenminste zolang je die kunstvoeding niet uit de frituur haalt .
En bovendien: bv kan een voordeel zijn bij allergieën, maar is niet de gouden oplossing. Net die twee kinderen van me die meer dan 15 maanden bv hebben gehad, zijn behept met allergieën en eczeem, heftige eczeem bovendien. De twee die korter of bujna geen bv hebben gehad, zijn vrij van allergie en eczeem. Profileer het nou niet ls ongezond als dat niet zomis. Kunstvoeding is ook gezond, hoe je het ook wendt of keert.
En tja, jammer dat je niet bereid bent om je stelling te onderbouwen. Volgens mij wordt er wel degelijk gereageerd op je onderbouwingen. Dat je het daar niet mee eens bent, soit, maar ga dan vervolgens niet zomaar wat roepen zonder onderbluwing. Juist jij niet, omdat je je wil profileren als kundige lactatiekundige. Als je je zo wil profileren, dan xul je ook professioneel moeten komen met onderbouwingen, die er bovendien iets toe doen in de NL-maatschappij
galaxias
28-12-2011 om 11:00
Overdenking over taalgebruik
http://blikborstvoeding.wordpress.com/2011/11/27/arminius-keuzevrijheid-en-borstvoeding-1/
(ook deel 2 van de blog is het lezen waard)
G
galaxias
28-12-2011 om 11:07
Sascha
Niemand heeft een reactie gegeven over mijn posting die verwees naar een meta-analyse !
Ziekenhuisopname is een indicatie voor de ernst van ziekte en gaat gepaard met hoge, meetbare kosten. Hieronder informatie over drie publicaties.
In 2003 is een meta-analyse gepubliceerd van zeven onderzoeken naar de relatie tussen ziekenhuisopname vanwege ernstige luchtweginfecties en borstvoedingsduur. In al deze onderzoeken was sprake van tenminste vier maanden uitsluitend borstvoeding en een welvarende populatie; prematuur geboren baby's waren uitgesloten. Na correctie voor sociaaleconomische variabelen en rookgedrag blijkt dat het risico op opname in het ziekenhuis voor ernstige luchtweginfecties meer dan drie maal zo groot is voor baby's die geen borstvoeding hadden gekregen, vergeleken met de kinderen die vier maanden uitsluitend borstvoeding hadden gehad.
http://lib.bioinfo.pl/auth:Bachrach,LR
Nog meer lees"voer": In 2007 is in het kader van de United Kingdom Millennium Cohort Study onderzoek gepubliceerd, gebaseerd op de gegevens van 15.890 kinderen, geboren in 2000-2002; meerlingen, prematuur geboren kinderen en baby's die kort na de geboorte opgenomen waren bijvoorbeeld vanwege geelzien werden uitgesloten.
Van deze grote groep kinderen was 12% de eerste acht maanden tenminste een keer in het ziekenhuis opgenomen. Het risico op ziekenhuisopname bleek aanzienlijk kleiner voor kinderen die uitsluitend borstvoeding kregen vergeleken met degenen die geen borstvoeding kregen. De onderzoekers concluderen dat elke maand 53% van de ziekenhuisopnames voor diarree voorkomen kan worden als alle kinderen uitsluitend borstvoeding krijgen, en 31% bij gedeeltelijk borstvoeding. Voor de lage luchtweginfecties zijn de preventiepercentages 27% en 25% bij uitsluitend of gedeeltelijk borstvoeding.
Borstvoeding beschermt in een welvarend land tegen ernstig ziek worden, met name als kinderen uitsluitend en langdurig moedermelk krijgen. De WHO/UNICEF aanbeveling om zes maanden uitsluitend borstvoeding te geven wordt hiermee opnieuw onderbouwd. Het is volgens de auteurs van dit artikel van groot belang voor de volksgezondheid dat de percentages uitsluitend en langdurig borstvoeding stijgen. De resultaten van dit onderzoek kunnen gebruikt worden om investeringen in de bevordering van borstvoeding af te zetten tegen de kosten van geen borstvoeding. Bovendien kunnen ouders op basis van deze gegevens betere afwegingen maken bij hun keuze voor de voeding van hun baby.
http://pediatrics.aappublications.org/cgi/reprint/119/4/e837.pdf
G
Fiorucci
28-12-2011 om 11:11
Eerlijke informatie,ja. En met alle respect, ik vind deze zin daar niet onder vallen: "En het bewust zorgen voor huid op huidcontact is vrijwel altijd gerelateerd aan het geven borstvoeding." Echt, ik vind dat een hele erge opmerking, die ik met gemak weerleg, en niet alleen uit eigen ervaring.
Primavera
28-12-2011 om 11:11
Biene
Ik was degene die over NEC begon en daar een serie links van zeer recente onderzoeken bijplaatste dat prematuren die moedermelk krijgen daar minder kans op hebben vergelijken dan prematuren die kunstvoeding op basis van koemelk krijgen.
Dat was alleen als antwoord op de berichten die donormelk in onze maatschappij als onnodig en zelfs middeleeuws beschouwden. Het was zeer zeker niet persoonlijk op Fiorucci gericht, maar om algemene informatie te geven over het nut van donormelk ipv kv. (niet ipv IV). Het ziekenhuis aan wie ik melk doneerde laat trouwens niet de melk wegspoelen, die wordt gekolft door de moeders van prematuren die nog geen melk voeding kunnen verdragen, maar vriest deze in of vraagt of ze die willen doneren.
De beschermende factor van moedermelk tegen NEC en sepsis is natuurlijk geen absolute. Het is meer vergelijkbaar met de risicoverlagende factoren voor wiegendood. Door alle bekende risicofactoren uit te sluiten heb je geen enkele garantie dat het je niet toch overkomt, de kans is alleen een stuk kleiner.
En ja Kiki in die zin kun je toch zeggen dat moedermelk geven ipv aangepaste koemelk levens redt net zoals ook rustig gesteld wordt dat door baby's op hun rug te laten slapen ipv op hun buik of bij de ouders op de kamer ipv in een eigen babykamertje, dat een bepaald aantal wiegendood gevallen per jaar scheelt. Je weet achteraf alleen natuurlijk niet welke gevallen.
Deze informatie niet geven om eventuele gevoeligheid van ouders wiens kind aan wiegendood is gestorven omdat of ondanks dat in hun geval bepaalde maatregelen nou wel of niet genomen waren lijkt me grote onzin. Het gaat er toch om dat dit soort kennis zo snel mogelijk algemeen bekend wordt om andere gevallen te kunnen verkomen?
Groeten Primavera
galaxias
28-12-2011 om 11:18
Liora
Even een anekdote. Ik werd gisteren gebeld door een moeder die getriggerd door de tekst op mijn website was,en juist daarom advies van mij wilde. De tekst waardoor ze geprikkeld werd is: " werd ik moeder van drie zonen, die alle drie borstvoeding gehad hebben. Dit ging niet altijd vanzelf. Als ik op de momenten dat het minder goed ging het advies van een deskundige op het gebied van borstvoeding had gehad, was deze bijzondere periode voor mij en mijn kinderen nog fijner geweest! "
Ik repareer niks. Het zou wel erg sneu zijn als ik na twintig jaar nog aan het repareren was.....
G
Biene M.
28-12-2011 om 11:23
Primavera
Ben ik het in principe mee eens, daarom reageerde ik ook niet op jou. Jouw reactie had wat mij betreft volstaan, maar galaxias vond het nodig om er een uit zijn verband gerukte uitspraak van Van Goudoever overheen te gooien die niets toevoegde, behalve controverse en waar gelijkhebberigheid het enige doel van leek te zijn. En zij weet heel goed van Fiorucci's dochter.
Laat er geen misverstand over bestaan: ik ben me zeer bewust van de voordelen van bv, heb er heel wat voor over om het te geven en laat geen kans onbenut om mensen in mijn omgeving er wijzer over te maken. Waar ik hier problemen mee heb is de manier van communiceren van mensen die borstvoeding propageren die onjuist en te emotioneel is en daardoor zijn doel voorbijschiet. Dat doel gaat mij namelijk ook aan het hart.