Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wiebe Nik

Wiebe Nik

24-12-2011 om 03:29

Merkwaardige zin in brief op ouders.nl (borstvoeding en samen slapen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jade

Jade

27-12-2011 om 22:15

Heuh?

Dirksmama: "Verder, opvallend dat OO wel erg achter een nieuwkomende troll als Hombre aanhobbelt in deze draak."

What the F*****ck?? Hoe kom je daar nu weer bij??

Cypres

Cypres

27-12-2011 om 22:18

Niks basispakket

De kraamverzorgster is in een veel betere positie om borstvoeding te begeleiden. Die doet niet een of twee consulten, maar ziet moeder en kind veel langer en intensiever. Die kan dus zo nodig beter worden opgeleid.
Voor overige informatie kan een website worden ingericht. Geen extra praktijkjes in de lucht houden, scheelt boel geld en gedoe.

Betere positie ja

Inderdaad kraamverzorgster heeft ideale positie voor de begeleiding. Maar in de praktijk valt het soms nogal tegen (collegamoeder kreeg op dag vijf te horen 'meid hou er toch mee op, op een fles worden ze ook groot' - tja ze worden inderdaad groot, maar voor een moeder die andere plannen had is dat toch niet echt een opbeurende opmerking).

Er wordt even over het hoofd gezien dat lactatiekundige gewoon een vak is dat wereldwijd bestaat.
Het is geen hobbietje van borstvoedingsfanaten of zo. Zo komen een aantal reacties hier wel over.
Kraamverzorgsters zijn dat niet. Da's hollandse traditie. En met alle huidige ontwikkelingen en bezuinigingen kun je je afvragen hoe lang dat vak nog zal bestaan. Want als meer en meer vrouwen in het ziekenhuis bevallen, wat voegt een kraamverzorgster dan nog toe?

(Ik heb overigens nooit kraamzorg gehad, daarvoor lagen we te lang in het ziekenhuis).

Ely

Ely

27-12-2011 om 23:00

Galaxias: 2%? ea

'Als je bedenkt dat slechts 2% van de vrouwen lichamelijk niet in staat is om (genoeg) moedermelk te produceren en er een veel grotere groep met de borstvoeding stopt omdat ze denken dat ze niet genoeg melk hebben dan gaan er een aantal zaken bij de begeleiding met borstvoeding helemaal mis. '

Waar komt die 2% vandaan? En hoe groot is dan de groep die stopt omdat ze denken dat ze niet genoeg melk hebben? Of wordt er aangenomen dat er om die reden gestopt wordt?
Ik denk dat er veel meer borstvoeding gegeven zal worden als dat verschillende borstvoedingsdeskundigen het spastische Borstvoeding Moet eens konden loslaten. Als de voorlichting ontspannen zou worden gegeven en de adviezen oplossingsgericht ipv borstvoedingsgericht. Ik heb destijds 'deskundigen' gesproken die zeiden dat als je eenmaal had bijgevoed je beter helemaal kon stoppen. Dat vind ik zo triest.
Ik ervaar de wijze waarop wordt gesproken over moeders die stoppen met bv als ver van de praktijk en met veel te veel getheoretiseer. Als de praktijk aangeeft dat veel vrouwen stoppen terwijl de theorie zegt dat het niet zou hoeven, kun je wel heel hard schreeuwen maar misschien is luisteren uiteindelijk effectiever? Eerst begrijpen, dan begrepen willen worden.

O en nog even voor de goede orde en in het algemeen; hoe lang iemand borstvoeding geeft mag ze wat mij betreft zelf weten, lijkt me niet iets waar je verantwoording over hoeft af te leggen. Dat gezegd hebbende voeg ik nog een ding toe: ook al geef je borstvoeding tot je kind het huis uit gaat en ben je daar waanzinnig trots op, het geeft je niet het recht andere mensen te schofferen en vooral niet op iets waar ze hoogstwaarschijnlijk zelf al verdriet van hebben.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sascha2

Sascha2

27-12-2011 om 23:23

Opleidingsniveau lk

Galaxias, je geeft aan dat de opleiding voor een lactatiekundige post-hbo is. Maar dat klopt niet. Het is een mbo-opleiding. Of mis ik iets en is er een verdiepende opleiding mogelijk?

Evanlyn

Evanlyn

27-12-2011 om 23:32

Lactatiekundigen/borstvoeding natuurlijk

Het probleem met lactatiekundigen is dat ze alleen op kantooruren beschikbaar zijn. En babies houden zich daar helaas niet aan. Ik ben tevoren ook nog naar een cursus van Borstvoeding Natuurlijk geweest. Iedereen had maar één boodschap: goed aanleggen. Dat deed ik, en vaak, maar er kwam niets. Daarop had niemand nog iets anders te bieden dan weer: goed aanleggen! Wat een flauwekul.

Het bleef een zeer punt, ik had zo mijn best gedaan. En het duurde eindeloos voordat mijn borsten weer geheeld waren. Dan kreeg je daar overheen nog de afkeuring van allerlei mensen die er dan maar vanuit gingen dat ik "wel niet goed aangelegd zou hebben" of "het te snel opgegeven zou hebben". De dames van Borstvoeding Natuurlijk waren ook meteen verdwenen. Gelukkig vond ik uiteindelijk een goed antwoord op de eeuwige vraag: "Voed je zelf?" Antwoord: "Ja hoor, helemaal zelf. Met een flesje."

En toen begon de mooie tijd. Want ik herinner me nog hoe mooi mijn dochter me in de ogen keek tijdens de voedingen, fijn in mijn armen. En dat had bij borstvoeding lekker niet gekund omdat die borst in de weg had gezeten. Ze is uitstekend gehecht.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2011 om 23:56

Drommels

Flessenvoeding is van hoogstaande kwaliteit, denk ik. zelfs ons toiletwater is uitstekend geschikt om flessenvoeding aan te maken===
Mijn dochter heeft er (toiletwater) vandaag zelfs 30 euro voor neergeteld. Alleen maar omdat er Calvin Klein op staat!

dc

dc

28-12-2011 om 00:03

In de ogen kijken - beetje ot

Ik heb nu al 2 mensen gelezen die zeggen dat je met een flesje je baby in de ogen kunt kijken, maar met de borst niet.

Ik kijk mijn meisje heel vaak in de ogen als ze aan de borst ligt. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen?

Tjpnge,jonge

Er worden hier zoveel fout en onjuiste aannames gedaan dat ik gewoon niet weet waar ik moet beginnen.......
Evanlyn, hoe kom je erbij dat lactatiekundigen alleen op kantooruren beschikbaar zijn ? De lacatatiekundigen die een eigen praktijk hebben zijn gewoon altijd bereikbaar hoor. Ik heb s'avonds tot laat mijn telefoon aanstaan (kreeg om half tien vanavond nog een telefoontje van een cliënt). Zelfs tijdens de feestdagen staat mijn telefoon aan. Goed aanleggen is inderdaad de basis van borstvoeding. Als je tepels eindeloos nodig hebben om te helen dan lijkt het er toch op dat er iets met het aanleggen of aanhappen niet goed is gegaan. En dan komt de productie ook niet goed op gang....
Ik hoop voor je dat er een deskundige meegekeken heeft met een voeding want bij het vermoeden van aanleg of aanhapproblemen is dat wel een aanrader. Ik hoor zo vaak dat vrouwen dan zeggen dat ze baby volgens de kraamverzorgende goed aan de borst lag. Als ik dan door vraag heeft moeder de hele voeding met kromme tenen en huilend van de pijn in bed gelegen. Dan is er toch iets fout gegaan. Als tepels eruit zien of ze klem hebben gezeten dan is dat ook zo
En bijna altijd is daar iets aan te doen. En soms ligt het bijv. aan de anatomie van het mondje van de baby of heeft de baby een te korte tongriem. Dat laatste is binnen enkele uren te verhelpen. Je moet alleen wel de know how hebben en weten naar wie je kunt doorverwijzen.
G

Wiebe Nik

Wiebe Nik

28-12-2011 om 00:19

Mijn ervaringen met lactatiekundigen

Tjonge wat slaat dit draadje op hol en wat worden er een lelijke dingen over lactatiekundigen gezegd.

Ik heb juist een hele goede ervaring met de persoonlijke, niet-dogmatische benadering van een lactatiekundige.

Allereerst waren mijn ervaringen met de lactatiekundigen in twee ziekenhuizen slecht: ze deden niet meer dan een standaard-praatje afdraaien terwijl mijn situatie goede speciale begeleiding nodig had, en ze weigerden naar mij en mijn kind (zowel aanleggen als kolven) te komen kijken. De verpleging maakte er trouwens nog meer een potje van: ze zeiden allemaal wat anders en soms de raarste dingen, vaak tegenstrijdig, en als ik daar dan wat van zei dan haalde ik me vreemde dingen in mijn hoofd. Dit waren trouwens borstvoedingsgecertificeerde ziekenhuizen. Wat wel heel positief was dat de verpleegkundigen van de IC waar mijn kind lag, me op het hart drukten hoe belangrijk de moedermelk voor hem was en dat elke druppel winst was. Dat "elke druppel is winst" is voor de rest van de bv-periode in mijn hoofd gebleven. Dat is een enorm positieve benadering. En het ondersteunde mij ook toen ik te weinig moedermeld produceerde. Zonder die slagzin had ik het niet zo lang volgehouden denk ik.

Toen de situatie eenmaal genormaliseerd was, ben ik zelf naar een borstvoedingscentrum gegaan dat mij via via was aangeraden. En dat was geweldig! De lactatiekundige die ik daar consulteerde keek allereerst heel goed technisch naar drinktechniek, aanleggen, tongriempje etc. Vervolgens luisterde en sprak ze goed over mijn/onze situatie. Haar aanpak was om tot een oplossing te komen die goed bij mij en onze situatie paste; het beste voor moeder en kind. Daarbij ging ze absoluut niet uit van "borstvoeding boven alles". Ze bereidde me er op voor dat de kans groot was dat het me niet meer zou lukken om "volledige" borstvoeding te geven. Maar ze gaf ook duidelijk aan wat de voordelen waren van de borstvoeding die ik wel kon geven. Ze vertelde dat borst- en kunstvoeding prima te combineren zijn, mits je het met beleid doet. En dat je daarin ook je eigen keuzes kunt maken. Dat luchtte mij ontzettend op, want ik had begrepen uit de standaard borstvoedingsvoorlichting dat eenmaal kunstvoeding geven het einde van de borstvoeding betekent (ze gaf ook aan dat zij dat heel kwalijk vond dat dat uitgedragen werd). Ook spoorde ze me aan om nu de situatie toch zo was, om dan maar wel te genieten van het feit dat mijn kind ook uit de fles kon drinken: meer vrijheid, makkelijk paar dagen weg kunnen, etc. Op deze manier heb ik borst- en kunstvoeding kunnen blijven combineren en ben ik tot ca. 50 maanden doorgegaan met de borstvoeding. Dit heeft dus in liters/uren borstvoeding uiteindelijk heel veel opgeleverd. Ook mijn huisarts was trouwens heel positief, die zei ook zoiets als "ach inderdaad, wat je in het begin te weinig had dat compenseer je dan weer met de langere duur...".

Overigens was deze praktijk ook buiten kantooruren te bereiken (inspreken op het antwoordapparaat). Deze lactatiekundige heeft me wel eens 's avonds teruggebeld toen ze dacht dat dat nodig was n.a.v. mijn eerdere telefoontje. Dat vond ik inderdaad ontzettend fijn.

Dat gezeur hier over uurtarieven en telefonische consulten vind ik echt laag bij de gronds. Een IT-bedrijf dat MBO-ers standaard-kantoordingen laat regelen kost al veel meer per uur - en dat kost veel meer uren ook nog. En hoeveel kost een loodgieter?

Ik heb in totaal maar een paar consulten gehad (ook later een keer telefonisch) en ik heb daar ontzettend veel aan gehad. Belachelijk dat het niet door alle zorgverzekeraars wordt vergoed! Terwijl ze wel de dure speciale kunstvoeding vergoedden, dat is dus prijstechnisch gezien gewoon dom... Ik heb het zelf betaald en vond het het geld zeker waard. En een kind kost toch sowieso geld?

Wat kost een schilder Per uur Tussen de €35 en €45

Wat kost een automonteur Per uur Tussen de €45 en €55

Wat kost een tegelzetter Per uur Tussen de €32,50 en €40

Wat kost een metselaar Per uur Tussen de €35 en €50

Kiki ( luchtwegproblemen en borstvoeding).

Je kunt de cijfers die mijn uitspraak ondersteunen hieronder lezen:

Ziekenhuisopname is een indicatie voor de ernst van ziekte en gaat gepaard met hoge, meetbare kosten. Hieronder informatie over drie publicaties.
In 2003 is een meta-analyse gepubliceerd van zeven onderzoeken naar de relatie tussen ziekenhuisopname vanwege ernstige luchtweginfecties en borstvoedingsduur. In al deze onderzoeken was sprake van tenminste vier maanden uitsluitend borstvoeding en een welvarende populatie; prematuur geboren baby's waren uitgesloten. Na correctie voor sociaaleconomische variabelen en rookgedrag blijkt dat het risico op opname in het ziekenhuis voor ernstige luchtweginfecties meer dan drie maal zo groot is voor baby's die geen borstvoeding hadden gekregen, vergeleken met de kinderen die vier maanden uitsluitend borstvoeding hadden gehad.
http://lib.bioinfo.pl/auth:Bachrach,LR
G

Fiorucci

Ik denk ook niet dat iedere prematuur gelijk moedermelk zou moeten krijgen. Sommige prematuren moeten nog helemaal niets in hun darmen krijgen, maar als er dan iets gegeven gaat worden zou het dan niet heel onlogisch zijn om zo'n kwetsbaar kindje bewerkte koemelk te geven ? Zo word er ook heel vaak niet tegen ouders verteld dat er door hun kostbaar gekolfde moedermelk nog even een fortifier op basis van koemelk word gemengd. Dat vind ik dus foute informatie en het geeft een grotere kans op o.a allergie voor de prematuur.
G

Ely

Deze cijfers komen uit een TNO rapport uit 2007. Hier staat o.a het volgende in:
Interpretatie van de belangrijkste redenen om te stoppen
Het argument te weinig melk is zeer opvallend omdat het leeuwendeel van de moeders (ongeveer 98%) fysiologisch in staat is om voldoende borstvoeding te geven.
Inadequate drinktechniek of het onvoldoende vaak aanleggen van de baby zou, indien onopgemerkt, dit effect kunnen veroorzaken. Dit pleit voor voldoende en adequate begeleiding bij borstvoeding in de eerste maand na de bevalling en ook daarna. Een andere verklaring voor het feit dat veel moeders te weinig melk als hoofdmotief noemen om kunstvoeding bij te geven, terwijl hier fysiologisch gezien geen aanleiding toe is, kan liggen in onzekerheid van moeders aangaande het kunnen geven van borstvoeding (eigen effectiviteit).

In dit perspectief moet ook het motief borstvoeding is pijnlijk gezien worden, het kan de onzekerheid vergroten en aanleiding geven tot angstgevoelens. Daarnaast kan het op onjuiste wijze aanleggen een rol spelen. In beide situaties kan adequate begeleiding een positieve rol spelen, maar ook het zien van andere moeders die borstvoeding geven. Aan de andere kant kan ook niet uitgesloten worden dat te weinig melk als sociaal wenselijk antwoord gegeven wordt om het stoppen met borstvoeding te motiveren.

Kortom, het is onduidelijk wat met te weinig melk wordt bedoeld; is er inderdaad sprake van te weinig melk door inadequate borstvoedingstechniek of staat te weinig melk voor iets anders, zoals de onzekerheid van moeder of verminderde motivatie. Het verdient dan ook aanbeveling te onderzoeken waar de reden te weinig melk
vandaan komt.
G

Cypres

De meeste kraamverzorgenden hebben niet de kennis in huis of de vaardigheden om de vaardigheden te beheersen die een goede lactatiekundige beheerst (of zou moeten beheersen).
Het is jammer dat je zo zuur en negatief bent geworden door jouw slechte ervaring met die éne lactatiekundige. Het siert je niet.
G

Wellicht lagen die kinderen op zo'n manier aan de borst dat oogcontact niet mogelijk was ? (ik kan mij er ook niets bij voorstellen, want ik heb altijd oogcontact met mijn kinderen gehad tijdens het voeden, terwijl ik toch een flink warm buffet heb
G

Nu maar naar bed...

Want om half acht gaat mijn wekker. Ook in de vakantie ben ik bereikbaar voor cliënten (voor, tijdens en na kantooruren). Ik hoop dat ik wel een feestdagentoeslag mag vragen voor eerste en tweede kerstdag en voor nieuwjaardag .......
G

Wiebe Nik

Wiebe Nik

28-12-2011 om 01:34

"hangen", "lebberen": bah!

Hoewel velen zich hier voelen aangevallen door pro-borstvoedings-forummers, valt mij in deze discussie vooral op dat er met zulke nare woorden over borstvoeding wordt geschreven. Hoewel borstvoeding voor mij niet iets heiligs, moois of puurs is, vind ik het wel heel onprettig als er steeds geschreven wordt over "aan de borst hangen" etc. Ik heb nog nooit een kind aan mijn borst laten hangen, nog nooit een tepel/borst in het mondje gestopt, en ook nog nooit een borst uit mijn jas geplukt. En ik ben ook geen (goeie/slechte) melkkoe.

En dat terwijl ook nog in het begin van dit draadje moeders die 40 maanden of langer borstvoeden, beschuldigd werden van seksueel misbruik.

Een bloemlezing:

"op je schoot hangend aan een tepel"

"De meeste borstgevende moeders hebben hun kind echt geen vier uur aan de borst hangen."

"Ik ben niet zo'n goeie melkkoe."

"Hoe moet een vader een kind troosten als moeder het kind alleen maar geleerd heeft dat het ophoudt met huilen als je er een tepel in stopt?"

"want natuurlijk stop je onder het jaar de borst in het mondje als het huilt"

"Als je als moeder alleen in staat bent om troost te bieden met een ontblote borst, dan is dat niet echt creatief te noemen, alleen maar gemakkelijk. Ik zou mijn borst echt niet uit mijn jas geplukt hebben midden in Blokker bij een ontroostbaar kind."

"Mijn dochter heeft geen idee hoe lang ze aan me gehangen heeft"

"Zo`n kind van 10 kilo wat aan je borst hangt wordt ook wat troosteloos gelebber."

Wiebe Nik

Wiebe Nik

28-12-2011 om 01:48

Wil40, serwe: genot voor het kind, niet per se voor de moeder

wil40:
wiebe nik "En natuurlijk is het lichamelijke contact en het genot een belangrijk bestanddeel van de borstvoeding".
wil40: Hoezo "natuurlijk"? Met het woord natuurlijk beweer je dat dit voor iedere vrouw telt die bv geeft of heeft gegeven. Ik moet je teleurstellen, dat telt niet voor iedere vrouw.

Serwe: 'Ik heb zelf het geven van borstvoeding nooit als iets emotioneels ervaren. Het was rationeel gezien de beste keuze (beste voeding voor kind en meest praktische) maar het emotionele aspect heb ik zelf nooit zo ervaren.'

Met "genot" bedoelde ik het genot van het kind. In mijn ervaring is borstvoeding voor de moeder geen onverdeeld genoegen. Dat hoeft ook niet; waarom zou je alleen maar dingen doen die je leuk/fijn vindt? Soms is het goed om dingen te doen omdat ze goed of nuttig zijn, of fijn op de lange termijn, of om een ander een plezier te doen. Ik bedoelde dat ik aan mijn kind merkte, vooral toen hij wat ouder werd, hoe ontzettend fijn en belangrijk hij de borstvoeding vond, en hoe ontzettend veel goed het hem deed: daarna was hij vaak weer als herboren, rustig, prettig, etc.

En tja borstvoeding (niet: moedermelkvoeding) is niet mogelijk zonder lichamelijk contact, dus daarom is lichamelijk contact natuurlijk/vanzelfsprekend een belangrijk bestanddeel van borstvoeding. Lijkt mij een open deur. En hiermee beweer ik dus helemaal niet dat het niet mogelijk is om lichamelijk contact te hebben bij het geven van kunstvoeding.

Wiebe Nik

Wiebe Nik

28-12-2011 om 02:04

Fayw

FayW: "Mensen houden al eeuwen koeien, geiten, yaks of kamelen voor hun melk."

Het grootste deel van de mensheid verdraagt geen melk. Het drinken van koemelk is typisch iets voor Europeanen en hun afstammelingen. 70 % van de volwassen wereldbevolking is lactose-intolerant. De meeste baby's en jonge kinderen kunnen zolang lactose verdragen gedurende de borstvoedingsperiode. Ook hieraan zie je dat "lang voeden" normaal is:

"Baby's krijgen bij de geboorte voldoende lactase mee om de lactose in melk te kunnen verteren. Het is voor de mens eigenlijk heel gewoon dat de lactaseproductie vanaf een leeftijd van een paar jaar continu afneemt omdat dan geen lactose meer verteerd hoeft te worden. De leeftijd waarop dit gebeurt is afhankelijk van de etniciteit: bijvoorbeeld onder mestiezen in Peru worden 30-55% van de kinderen lactose-intolerent voor het vierde levensjaar[10] voor Noord-Europeanen en Chinezen is dit respectievelijk 6 en circa 30%. In de laatste eeuwen zijn de Europeanen (en ook hun afstammelingen, de Amerikanen en Australiërs) steeds meer melkproducten gaan consumeren, zodat het grootste deel van hen nu hun hele leven lactase produceert. Daardoor wordt lactose-intolerantie in deze landen als aandoening gezien, hoewel het eigenlijk de natuurlijke toestand is."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose-intolerantie

Ca. de helft van de kinderen met koemelkallergie groeit daar overheen als ze 4-5 jaar zijn, en ca. de helft na 1 jaar. Ook dit pleit voor lang borstvoeden!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koemelkallergie

"Ik zie het nut niet van langvoeden. Kind maakt allang zelf antistoffen aan."

Die antistoffen-productie is pas bij een jaar of 5 op niveau. Zie bijv. draadje in huis-tuin-keuken over rauw ei.

"Lijkt mij ook lastig als je meer kinderen hebt, voeden terwijl je zwanger bent en daarna baby en peuter aan de borst."

Tja ik heb het zelf niet gedaan en ik weet niet of ik het in een ander leven ooit gedaan zou hebben (zoiets weet je niet van te voren denk ik). Sowieso lijkt twee kinderen opvoeden mij al lastig! Maar er zijn wel degelijk moeders die baby en peuter beide voeden hoor, zie www.borstvoeding.com voor allerlei voorbeelden.

Fiorucci

Fiorucci

28-12-2011 om 07:40

Dirksmama

Bevallen in een ziekenhuis sluit kraamhulp niet uit. Je kunt toch poliklinisch bevallen. Om 12.00 bevallen en om 16.00 weert huis, zoals mijn laatste bevalling. Helaas worden de kraamzorguren zo beperkt dat tijd om te helpen met bv minder wordt vrees ik.

Fiorucci

Fiorucci

28-12-2011 om 07:41

Galaxias

Maar ik zeg toch ook nergens dat het geen bv zou moeten zijn, wat prematuren moeten krijgen? Ik snap volkomen dat het eerste keus is. Maar stellen dat het beschermd tegen NEC, dat vind ik een aanname die niet 100% sluitend is.

liora

liora

28-12-2011 om 08:44

Galaxias

"Ik heb s'avonds tot laat mijn telefoon aanstaan (kreeg om half tien vanavond nog een telefoontje van een cliënt). Zelfs tijdens de feestdagen staat mijn telefoon aan."

Je schijnt het niet in de gaten te hebben maar ik denk niet dat je telefoon nog veel zal gaan na de dingen die je in deze draad zegt. Je beschuldigt eigenlijk iedereen die geen bv geeft ervan schade aan haar kind te berokkenen. Shame on you!

Liora

Geen mbo

Van de site van de Hogeschool Utrecht.

Opleiding Lactatiekunde De opleiding Lactatiekunde bereidt u voor op het beroep van lactatiekundige en op het internationale examen voor Lactatiekundige (IBLCE).

Toelatingseisene opleiding is bedoeld voor beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg met als aandachtsveld ouder- en kindzorg. Minimaal wordt een MBO-opleiding als kraamverzorgende verwacht, waarbij wordt aangetekend dat de opleiding op HBO-niveau aansluit.

Spastisch?

"Ik denk dat er veel meer borstvoeding gegeven zal worden als dat verschillende borstvoedingsdeskundigen het spastische Borstvoeding Moet eens konden loslaten. Als de voorlichting ontspannen zou worden gegeven en de adviezen oplossingsgericht ipv borstvoedingsgericht. Ik heb destijds 'deskundigen' gesproken die zeiden dat als je eenmaal had bijgevoed je beter helemaal kon stoppen. Dat vind ik zo triest. "

In de praktijk is de begeleiding en houding van mensen die bij borstvoeding helpen helemaal niet spastisch. En al helemaal niet 'Borst Moet'.

Dat is een aanname die ik hier nou de hele tijd lees van een aantal mensen. Net als de aanname dat ik een soort fundamentalistische heks zou zijn die nu en in het verleden continnue op de tenen van mensen zou staan en die blijkbaar nooit iets redelijks zegt (volgens Berder).
Ik baal enorm van die aannames over mijn persoon. Zo ben ik niet, zo functioneer ik niet, en zo gedraag ik mij in het dagelijks leven ook helemaal niet.

MIJN lange tenen worden nooit gerespecteerd. Dankubeleefd.

Het zou fijn zijn als mensen in Nederland eens wat nuchterder en minder zielig zouden doen over borstvoeding. Gewoon, als default geef je het om de simpele reden dat de meeste vrouwen geboren worden met een of twee borsten die voor dat doel nou eenmaal geschapen zijn. En gaat dat niet, nou dan doe je het niet. En dan zeg je gewoon 'not my cup of tea' of 'didn't work for me'. Als je niet kunt of wilt lopen pak je de bus of de fiets of desnoods de auto. Als je niet kunt of wilt voeden dan pak je een fles. Maar de meeste mensen blijven toch geboren worden met 2 benen om mee te lopen, dat blijft de default.
Als je niet kunt of wilt lopen ga je niet meieren over loopfundamentalisten. Als je niet kunt of wilt voeden, mekker dan ook niet over spastische borstenmafia.

Als je lang voedt mag je wel geschoffeerd worden blijkbaar. Want dan pleeg je incest en ben je een onhandige moeder die pakjes drinken vergeet mee te nemen en je doet het alleen maar voor jezelf.

Fiorucci

Ik had je verkeerd begrepen. Ik dacht dat jouw arts bedoelde dat er in sommige gevallen beter niet voor moedermelk gekozen kon worden als eerste voeding. Dat leek mij een bijzonder kromme redenering. Wellicht was het toen jullie dochtertje geboren werd minder gangbaar dat hele kleine prematuren eerst via het infuus hun vocht binnen kregen, en dat er pas na enige tijd heel voorzichtig via de sonde hele kleine hoeveelheden colostrum/moedermelk werden gegeven ? Ik denk sowieso niet dat je zou kunnen zeggen dat moedermelk/borstvoeding beschermt tegen NEC. Volgens mij is dat ook niet wat Hans van den Goudoever zegt. Ik denk wel dat je kunt zeggen dat moedermelk/borstvoeding de kans op NEC aanmerkelijk kleiner maakt.
G

Fiorucci

Fiorucci

28-12-2011 om 09:15

Galaxias

Het ziekenhuis waar zij geboren werd,gaf moedermelk aan elke prematuur. Volgens het Sophia, waar zij later werd opgenomen was dat toen al achterhaald. Zij zouden het zeker niet gelijk gegeven hebben. Ik denk ook dat moedermelk wellicht de kans op NEC verkleint, maar dat dat geldt voor een bepaalde groep prematuren, niet voor alle prematuren. Die nuance mis ik dan ook in de stelling van Goudoever.

Liora

Ik beschuldig niemand. Wie de schoen past trekke hem aan. Ik heb mijn eigen oudste kind ook maar drie maanden borstvoeding gegeven. Daarna ben ik overgegaan op kunstvoeding. Ik heb hem daar zeker schade mee berokkend. Hij was zo allergisch als een deur namelijk en kreeg bijna een anafalactische shock van de eerste fles die ik hem gaf. Later bleek dat zijn allergie al getriggerd was in het ziekenhuis waar hij zonder ons medeweten als kunstvoeding had gekregen. Enne, veel van mijn cliënten weten precies waarom ze borstvoeding willen (blijven) geven. Ze weten dat kunstvoeding gezondheidsnadelen heeft. Daarom bellen ze een lactatiekundige als ze problemen hebben en er niet uit komen. Mensen die geen borstvoeding geven bellen mij doorgaan niet Liora
(hoewel ik ook wel door Oma's, vriendinnen en zusje gebeld wordt als het gaat om problemen bij hun familieleden!).
De uitspraken die ik hier doe loop ik niet dagelijks op mijn werkplek te ventileren. Als men er mij naar vraagt ben ik er wel eerlijk over hoe ik over bepaalde zaken denk. Het gaat er echter niet om hoe ik erover denk. Het gaat om de cliënt en haar kindje, en om wat ik kan bijdragen om hun probleem op te lossen of te verlichten. En als dat is door een afbouwschema met moeder uit te dokteren dan is dat ook zo. Ik snap ook niet goed waarom de meningen over een borstvoedingsvereniging hier zo afkeurend zijn. Ik ben zelf jarenlang vrijwilligster geweest (en nog) en zo ken ik mijn vereniging niet. Ik verzorg op mijn werk informatieavonden over borstvoeding voor zwangeren volgens dezelfde formule als ik jarenlang voor de VBN heb gedaan en als er iets voorop staat is het vrijblijvend informeren. En dat is wat ik ook terug hoor van de zwangeren. Een contactpersoon van onze vereniging zal gedurende haar opleiding leren dat het woord "moeten" not done is (behalve als er levensgevaar is).
G

Biene M.

Biene M.

28-12-2011 om 09:21

Nog eens van goudoever en nec

Dit citaat geeft een beter beeld van wat Van Goudoever meldt over NEC en voeding:

"Naast bacteriën lijkt voeding een rol te spelen, waarbij kinderen die moedermelk krijgen minder kans (drie tot tien keer minder) op de ziekte lijken te hebben. Maar het is helaas niet zo dat de kinderen die moedermelk krijgen geen NEC kunnen krijgen. Daarnaast is het ook zo dat kinderen die te licht zijn voor de duur van de zwangerschap (pre-dysmaturen) een hogere kans hebben. Maar de belangrijkste factor is de zwangerschapsduur. Hoe korter die is, hoe meer kans op het ontwikkelen van NEC.

Ook de snelheid in het opklimmen van de sondevoeding zou een rol kunnen spelen, alsmede de geconcentreerdheid van de voeding. Zeer geconcentreerde voeding kan de slijmvlieslaag van de darm beschadigen.

Preventie

Het geven van moedermelk aan de te vroeg geboren kinderen is op dit moment de beste preventieve maaregel. De beschermende rol van moedermelk komt waarschijnlijk door de afweerstoffen in de melk en doordat moedermelk zorgt voor een betere samenstelling van de bacteriën in de darm. Maar helaas is moedermelk niet altijd mogelijk."

En dan nog een persoonlijke toevoeging: Fiorucci neemt het zo te zien laconiek op, maar ik vind het bijzonder onsmakelijk om hier je gelijk te willen halen over dat punt terwijl je weet dat iemand hier haar kind aan die vreselijke aandoening heeft verloren. Bewaar dit soort informatie voor een draad in zwangerschap of babytijd en wees dan volledig in je informatie.

Sascha2

Sascha2

28-12-2011 om 09:24

Geen hbo

Dat een opleiding aansluit op hbo, maakt de opleiding nog niet een hbo-opleiding. Integendeel zelfs. Bovendien wordt de opleiding weliswaar op de hogeschool Utrecht gegeven, maar dat is louter een kwestie van keuze: het was de enige instelling die ruimte bood voor deze specifieke opleiding, maar niet op hbo-niveau.

Het maakt me normaal gesproken werkelijk totaal niet uit wat het niveau van een opleiding is. Maar galaxias poneert hier met gemak stellingen, die zo ongenuanceerd en zo niet-onderbouwd zijn, dat ik het niet kan rijmen met haar doel professioneel over te komen. En als ze dan ook nog (met in mijn beleving bombarie) aangeeft dat de op,eidi g post-hbo is, wat dus niet waar is, dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat ze dat aangeeft om kracht bij haar ongenuanceerde stellingen te zetten. En daar val ik over, want ook dat gegeven is niet juist.
Ik wil zeker niet het vak lactatiekundige afkraken, integendeel. Maar hou het professioneel en kom niet met allerhande uit de lucht gegrepen argumenten aanzetten.

Biene M.

Biene M.

28-12-2011 om 09:28

Vbn

Laatst vroeg een collega me waarom ik nog BV geef aan mijn kind van bijna 1. Wat later kwam een andere collega, die ik niet ken, naar me toe om te zeggen dat ze het zo prettig vond dat ik zo laconiek reageerde. Ze was in opleiding voor contactpersoon bij de VBN en had behoorlijk moeite met de felheid daar en de emotie die er daar altijd bij zit als er over BV gesproken wordt. Ik heb nooit te maken gehad met die vereniging en de enigen van wie ik weet dat ze ermee geassocieerd zijn zijn Galaxias en Dirksmama maar ik kan me helemaal voorstellen wat mijn collega bedoelde.

Als ik mijn peuter iets duidelijk wil maken en ik doe dat met veel emotie en op luide toon, dan sluit hij zich af en dringt er niets meer door. Ik kan hem veel beter bereiken als ik rustig en respectvol tegen hem praat. Peuters verschillen wat dit betreft niet noemenswaardig van volwassenen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.