Wiebe Nik
24-12-2011 om 03:29
Merkwaardige zin in brief op ouders.nl (borstvoeding en samen slapen)
Op www.ouders.nl staat een stukje van Henk Boeke n.a.v. een mail die is rondgestuurd door de Stichting Wiegedood met daarin kritiek op de Nederlandse vertaling van het boek 'Slapen met je baby'. Even los van de hoofdpunten van dit stukje en deze brief, en van de inhoud van dit boek (discussieer daarover gerust in dit draadje hoor!) – ik kwam een bizarre zin tegen in de brief van de Stichting Wiegedood:
"De suggestie dat de borstvoeding tussen 15 en 40 maanden zou moeten duren, gaat voorbij aan de reële Nederlandse omstandigheden."
Dan vraag ik mij af: wat bedoelen ze met die "reële Nederlandse omstandigheden"?! Welke "reële omstandigheden" heb je nodig om een kind tussen 15 en 40 maanden borstvoeding te geven? Het is mijn ervaring dat je daar helamaal niets voor nodig hebt: geen verlof, geen kolfrecht, geen vrije tijd, geen begeleiding, geen geld, geen materiaal, geen speciale arbeidsomstandigheden, geen borstvoedingscafé's, geen goedkeuring – helemaal niets, want op die leeftijd gebeurt de borstvoeding alleen nog maar af en toe, voornamelijk 's avonds voor het slapen gaan of 's ochtends bij het wakker worden, of op wat voor momenten geschikt zijn voor moeder en kind. En je hebt inmiddels al veel ervaring. Het kan gewoon thuis, niemand hoeft het te merken of te zien, het kost geen extra tijd of geld, kolven is niet meer nodig, kind kan daarnaast gewoon eten, drinken en leven net als alle kinderen. Kind is niet afhankelijk van de borstvoeding en het vormt geen enkele belemmering voor het zelfstandig worden. Ik denk dat bij de meeste kinderen van die leeftijd die nog borstvoeding krijgen, de meeste mensen uit de omgeving dat niet weten. Waar gáát dat zinnetje over?!
Dit los van de discussie of langdurig borstvoeding veel of niet zo veel beschermt tegen borstkanker, of moeders wel of niet zo lang borstvoeding zouden moeten geven, etc., en los van de discussie of samen slapen wel of niet goed is en op welke leeftijd, etc..... Ik vind dit zo'n raar zinnetje dat het voor mij de rest van de, op het eerste gezicht heel redelijke, brief enigszins ondergraaft. Zo'n onlogische zin roept bij mij ook de vraag op: waar gaat dit nu eigenlijk over?
En waarom zouden deze experts (kinderartsen etc.) zich op deze manier impliciet willen richten tegen de aanbeveling van de Wereldgezondheidsraad om ten minste twee jaar borstvoeding te geven?
En wat heeft dat te maken met wel of niet samen met de baby slapen de eerste 6 maanden?!
-----------------------------------
Overigens: Kenniscentrum Borstvoeding is een ludieke actie begonnen en geeft 25 boeken 'Slapen met je baby' gratis aan deskundigen om er een recensie over te schrijven. Zie http://www.borstvoeding.com/ Ik heb zelf geen enkele band met Kenniscentrum Borstvoeding trouwens.
-----------------------------------
p.s.
Onbelangrijk voor deze discussie maar omdat het misschien toch ter sprake komt, mijn achtergrond:
Ik heb mijn kind ruim 50 maanden borstvoeding gegeven, waarvan de laatste tijd af en toe, eens in de paar dagen/weken. Ik was dat nooit zo van plan, maar het is vanzelf zo gelopen. Een belangrijke factor was o.a. dat ik te lui (teerhartig etc.) was om actief af te bouwen en daar ook niet de noodzaak toe zag. Het was nl. helemaal niet belastend. De eerste 6 maanden, ja die vond ik zwaar, maar toen kind ouder was dan een jaar vond ik de borstvoeding totaal geen belasting maar meer iets erbij. Ik ben geen thuisblijfmoeder maar ben na het bevallingsverlof meteen weer gaan werken, eerst parttime maar daarna met verschillende soorten werk naast elkaar min of meer fulltime of vier dagen per week, onregelmatig. Ik ben ook voor werk een paar keer een paar dagen op reis geweest, en vaak 's avonds weg. Kind ging 3 lange dagen per week naar kinderdagverblijf en nu 3 dagen naar naarschoolse opvang. Vader zorgt vanaf de beëindiging van mijn bevallingsverlof ongeveer 50 % voor kind, we verdelen de zorg dus eerlijk. We wonen en werken in Nederland. Dan vraag ik mij af: aan welke "reële Nederlandse omstandigheden" ben ik dan voorbijgegaan?!
En over samen in bed slapen: dat heb ik bij onze jonge baby nooit aangedurfd. Kind sliep wel bij ons op de kamer, in eigen bedje, we hebben precies de aanwijzingen van Stichting Wiegedood opgevolgd. Het leverde zware nachten op. Maar ik sta er wel achter dat we dat toen zo gedaan hebben. Wel heb ik spijt dat we niet een handiger bedje naast ons bed geregeld hebben, waar ik hem makkelijker in en uit had kunnen halen. Daar zou Stichting Wiegedood meer aandacht aan kunnen besteden. (En, niet onbelangrijk, die zware nachten hadden juist als risico dat ik met kind in bed ongepland in slaap viel, hij is zelfs een keer zo op die manier uit ons bed gevallen, omdat ik toen te moe was en hij aan de verkeerde kant bij me was gelegd.) Pas toen kind een stuk ouder en steviger was, hebben we hem als noodmaatregel in ons bed laten slapen, omdat we het niet meer opbrachten om steeds 's nachts op te staan. Hierdoor sliepen we allemaal veel beter en langer. Kind was toen ook oud genoeg om te laten merken dat hij dat het allerfijnste wilde en niet anders wilde. Ik zag toen wat een belangrijke behoefte dit voor hem was. Pas toen we het idee hadden dat hij er aan toe was, hebben we hem in één keer op zijn nieuwe eigen kamer laten slapen, op een volwassen formaat matras. Dat laatste bleek de sleutel te zijn: kind wilde gewoon niet in een klein peuter-/kinderbed slapen. Sindsdien slaapt hij probleemloos alleen.
Belle Époque
27-12-2011 om 18:26
Ik krijg opeens een goed idee!
Laten we weer gauw eens een OOL-feuilleton op poten zetten, want ik heb opeens enorme inspiratie...!
GENISTA!!! Waar zit je?
dirksmama
27-12-2011 om 18:28
Izar
Als je naar de cijfers kijkt en als je in het wild rondkijkt WIL het merendeel het niet eens.
Er wordt wel vaak naar misplaatst medelijden gevist (want ja op dag drie hadden ze kloven als ravijnen en dat kind wilde wel 8 keer op een dag drinken, en o ja kind wilde ook steeds tijdens gezellig telefoongesprek of de koffievisite aan de borst).
En DAT nodeloos zielig doen, DAT vind ik pas beledigend en pijnlijk voor die vrouwen die WEL echt alles op alles gezet hebben, en die er echt verdriet om hebben.
Wees dan gewoon eerlijk, zeg dat je er geen zin meer aan had. Dan doe je meer recht aan de vrouwen die met pijn opgeven of die met moeite volhouden.
Een kind zet je wereld op de kop, het zou voor de goedwillenden beter zijn als de nodeloze zielepieten gewoon aan zichzelf en de wereld toegeven dat ze een wereld compleet op de kop niet aankonden
Rosase
27-12-2011 om 18:28
Kaaskopje
Ja, nee natuurlijk mag jij je daar in stilte over verwonderen.
Ik vind verwonderen namelijk iets anders dan afkeuren of veroordelen. En ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat alleen domme mensen langvoeden veroordelen.
dirksmama
27-12-2011 om 18:30
Wanr
Ik ken ook vrouwen die inderdaad met veel verdriet en moeite de borst hebben opgegeven. En situaties waarin borst simpelweg niet de handigste keuze was.
Maar door de zeurpieten komen dat soort situaties in een verdomhoekje, waar ze niet horen.
dirksmama
27-12-2011 om 18:35
Nee
Ik noem niet iedereen op dit forum chronische zeurpieten met lange tenen.
Dat is meer een observatie over wat ik om me heen zie en hoor, TV, krant, die blonde griezel in de gedoogregering enzo.
En maar bang zijn voor een handjevol moslims, en maar klagen over hoge zorgkosten maar wel een all-you-can-eat verzekering willen, en maar bang zijn voor een crisis.
Volgens mij was de doem in de jaren 80 nog altijd groter.
vlinder72
27-12-2011 om 18:46
Zeurpieten
Je bent mij helemaal kwijt Dirksmama. Ik snap niet meer wat je nou wilt zeggen. Ik heb zelf 4 kinderen. Twee hebben borstvoeding gekregen, twee niet. Lang verhaal. Ga ik hier niet uitleggen. Is ook niet nodig, het doet er namelijk niet toe. Het gaat erom dat het mijn keuzes waren.
En gezeur? Ik heb het nooit gehoord. Kolven? Mijn werkgever vond het geen probleem. Omgeving? Ik heb werkelijk nooit maar dan ook nooit van iemand commentaar gehad.
Dat commentaar en gezeur zit echt in je hoofd. Misschien is het alvast een idee om een andere krant te gaan lezen, sommige internetpagina's over te slaan en het commentaar op nu.nl vooral over te slaan.
Nederlanders zijn helemaal niet zulke zeurpieten. Ja, sommige mensen zeuren en klagen maar die mensen heb je nou eenmaal altijd. Op school, werk, omgeving valt het allemaal heel erg mee. En ik werk op een klachtenafdeling. Klagen, zeuren etc. Is mijn werk. En mijn ervaring met nederlanders is dat het ontzettend meevalt. Zelfs als er iets heel ergs gebeurd zijn ze ontzettend redelijk.
Primavera
27-12-2011 om 19:08
Middeleeuws??? levensreddend, zul je bedoelen
Jammer dat het idee van donor-melk zo not-done is bij sommigen en als onnodig, overdreven of zelfs middeleeuws wordt gezien. Ik ben zo'n middeleeuwse domormelkmoeder, die maandelang gekolft heeft om te zorgen dat haar grote overschot aan melk naar prematuurtjes en ernstig zieke baby's kon gaan wiens moeders zelf niet genoeg konden produceren.
Het ziekenhuis stuurde niet voor de lol daar een speciale auto voor om de melk op te halen en de kosten om van te voren mijn bloed te analiseren op eventuele vervelende ziekten hebben ze ook niet gemaakt alleen voor ideologische doeleinden.
Donormelk blijkt als je de kosten meerekend van de behandeling van ernstige aandoeningen als NEC en sepsis meerekend goedkoper te zijn en levens te sparen, ook in onze westerse wereld. Niet van deze mogelijkheid gebruik maken alleen omdat het volgens ons cultuurbeeld not-done is vind ik juist weer bijzonder kortzichtig.
Groeten Primavera
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11533843
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12033080
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20443660
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21609278
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17943776
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19800748
Mar
27-12-2011 om 19:10
Dirksmama
Ik herhaal: maar ga dan toch weg van Nederlandse fora.
En nog even dit: ik ben zo'n erg geval die alles op alles heeft gezet om wel borstvoeding te geven en die in het verdomhoekje zou komen door anderen die gewoon geen borstvoeding willen geven: ik wil het heeeeel erg graag zonder jouw steun doen hoor.
Limi
27-12-2011 om 19:14
Dirksmama
"Er wordt wel vaak naar misplaatst medelijden gevist (want ja op dag drie hadden ze kloven als ravijnen en dat kind wilde wel 8 keer op een dag drinken, en o ja kind wilde ook steeds tijdens gezellig telefoongesprek of de koffievisite aan de borst).
En DAT nodeloos zielig doen, DAT vind ik pas beledigend en pijnlijk voor die vrouwen die WEL echt alles op alles gezet hebben, en die er echt verdriet om hebben.
Wees dan gewoon eerlijk, zeg dat je er geen zin meer aan had. Dan doe je meer recht aan de vrouwen die met pijn opgeven of die met moeite volhouden. "
Ik snap wel wat je bedoelt.
Laatst nog. De ene: och, twee uur lang aan de borst en het kind dronk niks, dus ze gaf nu maar een paar dagen de fles, want het was zo'n gestress en zo vervelend dat hij niks wilde drinken.
Maar het lag helemaal niet aan het kind of aan de borst, zoals zij deed voorkomen, maar aan het feit dat ze te vroeg met een flesje was begonnen. Klassieke valkuil.
De andere: zo vreemd vond ze het, kindje was na de eerste maand gaan afvallen. Niemand wist wat er was.
Kindje kreeg vijf borstvoedingen per dag. Vaker voeden wilde ze absoluut niet. Liever een flesje na.
En ik kan de verhalen al voorspellen: ik had niet genoeg voeding en ik heb er alles aan gedaan (want om de 3 uur voeden is toch onmenselijk?!)
Mar
27-12-2011 om 19:15
Donormelk
en weer even on-topic: donormelk is natuurlijk een eeuwenoud en niet per se laakbaar systeem. Maar vergeten nou ook niet dat moedermelk juist zo goed is omdat het helemaal is afgestemd op het eigen kind: de grootte, het geslacht, wat voor weer het is e.d. Dat aspect verlies je met donormelk.
Primavera
27-12-2011 om 19:18
Mar
Niemand betwist dat melk van de eigen moeder het beste is, maar onderzoek (zie links van mijn vorige bericht) toont dus aan dat in ieder geval voor prematuren donormelk wel een stuk beter is dan kunstvoeding, met donormelk overleven er meer en beter.
Groeten Primavera
Tinus_p
27-12-2011 om 19:24
Cypres
Cypres:
"Tinus de "andere kant" maakt zich nog in ergere mate schuldig aan "de boodschap moet eenduidig zijn."
Errug contructief, dat zwartwit denken in kampen.
Ely
27-12-2011 om 19:25
Ehm dirksmama
'De gemiddelde Nederlandse vrouw die ik in het wild tegenkom is te bedonderd om er veel energie in te steken. En ja, er zijn ook vrouwen die veel moeite en verdriet hebben. Gek genoeg kom ik die alleen op fora tegen en nooit in real life'
Hoeveel Nederlandse vrouwen ken jij in real life op het niveau dat je dit soort dingen bespreekt? Als je IRL net zo ongenuanceerd en bewust kwetsend naar andere mensen doet als hier kunnen dat er nooit veel zijn. Of je trekt net zulke azijnpissers aan als je zelf bent. Dat verklaart meteen je beeld van anderen.
Ik heb nog nooit aan Wilders gedacht in termen van genuanceerd maar na het lezen van jouw postings is mijn norm verschoven.
Hemeltjelief wat klink jij beperkt in je wereldbeeld zeg. Je verwijst continu naar andere landen maar je klinkt alsof je nog nooit je eigen grenzen hebt verlegd. Nog nooit jezelf hebt uitgedaagd de wereld door de bril van een ander te bekijken.
Zonde dat er zo lelijk gestreden wordt over zo'n mooi onderwerp.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Fiorucci
27-12-2011 om 19:27
Primavera
Er is nog steeds te weinig bekend over NEC om te stellen dat moedermelk dit kan voorkomen. Was het maar zo simpel! Mijn premature dochter, die nu 21 jaar zou zijn, kreeg NEC ondanks het feit dat ze louter en alleen mijn moedermelk kreeg. Nog steeds staan artsen voor een raadsel, waarom krijgt de ene prematuur het wel en de ander niet. Waarom komt NEC het ene jaar vaak voor en andere jaren geheel niet. Destijds vond de professor die haar behandelde dat zij bij nader inzien beter eerst IV voeding had moeten krijgen ipv moedermelk. Dus je stelligheid wat betreft NEC wordt bepaald niet gedeeld.
galaxias
27-12-2011 om 19:27
Berber
Ik snap dat sommige zaken die hier aan de orde komen kwetsend zou kunnen zijn (of dat ook zijn) voor sommige vrouwen. Vooral de vrouwen die informatie krijgen waar ze niet van op de hoogte waren voor ze borstvoeding gingen geven. Wellicht hadden ze andere keuzes gemaakt als ze de juiste informatie hadden gehad ? Als ik voor mijzelf (en veel van de moeders die ik heb begeleid) mag spreken dan denk ik van wel. Als ik betere begeleid was in de ziekenhuisperiode na de keizersnede van mijn zoon had ik wellicht andere keuzes gemaakt. Als ik mezelf beter had voorbereid had ik wellicht andere keuzes gemaakt. Als ik van mijn huisarts en het CB de juiste informatie had gehad had ik wellicht andere keuzes gemaakt. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Omdat ik als geen ander weet hoe belangrijk het is om goed geïnformeerd je keuzes te maken hecht ik er heel veel belang aan dat mensen de juiste informatie krijgen, ook al betekend dit dat het niet altijd leuk is om te horen. Als je bedenkt dat slechts 2% van de vrouwen lichamelijk niet in staat is om (genoeg) moedermelk te produceren en er een veel grotere groep met de borstvoeding stopt omdat ze denken dat ze niet genoeg melk hebben dan gaan er een aantal zaken bij de begeleiding met borstvoeding helemaal mis.
G
Vic
27-12-2011 om 19:35
Galaxias
Dat klopt, ik heb regelmatig van mensen gehoord dat ze niet voldoende voeding hadden. Maar ik ga ze dan niet wijzer maken dan ze zijn, het is al erg genoeg zonder dat ze zich er bewust van zijn dat het misschien wel anders had gekund. Aan de andere kant heb ik ook wel mensen zien aanmodderen (of zes maanden lang kolven omdat aanleggen niet lukt), waarvan ik denk dat ze beter op kv over hadden kunnen gaan. Ik ben dan ook geen LK en denk al snel 'gaat het niet, dan maar niet'. Het is gelukkig in Nederland ook geen zaak van levensbelang als de bv niet lukt.
galaxias
27-12-2011 om 19:35
Cypres
Wat jammer dat je toen een slechte lactatiekundige hebt getroffen. Wel jammer dat je daardoor alle lactatiekundigen over één kam scheert. Het nut van een lactatiekundige valt overigens niet onder onbewezen therapie of ideologieën. Als meer vrouwen succesvol borstvoeding zouden geven besparen we miljoenen op de nederlandse gezondheidszorg. En dat is wel iets om bij stil te staan ! Een groot deel van de kinderen die in het ziekenhuis komt voor klachten aan de luchtwegen had daar waarschijnlijk niet gelegen als ze borstvoeding hadden gehad. Meer over het effect van borstvoeding op chronische ziektes kan je lezen via:
http://www.zorgvoorborstvoeding.nl/bestanden/chronic-diseases.pdf
Misschien toch maar in het basispakket doen ?
G
galaxias
27-12-2011 om 19:43
Fiorucci
Ik wilde er niet over beginnen omdat ik weet dat jullie dochter NEC kreeg. De inzichten hierover zijn echter wel veranderd de afgelopen jaren. Er blijven inderdaad een aantal kinderen dat NEC krijgt met fatale gevolgen. Maar het merendeel van de prematuren krijgt geen NEC als ze moedermelk krijgen (hetzij van hun eigen moeder, hetzij van een donor). Hier de uitpraak van Hans van den Goudoever (kinderarts van het Erasmus MC en initiatiefnemer van de moedermelkbank):
Moedermelkkinderen blijken minder vatbaar voor infecties en maken een gezondere geestelijke ontwikkeling door. Daarbij krijgen ze veel minder vaak ernstige darmziekten. Vorige jaar overleden 25 kinderen in het Sophia aan zo’n darmziekte. Wanneer zij moedermelk hadden gekregen, was dit aantal waarschijnlijk vijf geweest."
G
Kiki
27-12-2011 om 19:55
Galaxias
"Een groot deel van de kinderen die in het ziekenhuis komt voor klachten aan de luchtwegen had daar waarschijnlijk niet gelegen als ze borstvoeding hadden gehad"
Je kan dat soort conclusies gewoon niet op die manier trekken, dat is waar je iedere keer de fout ingaat en jezelf continu zit te overschreeuwen. Het diskwalificeert jezelf als deskundige
Er zijn bij dat soort onderzoeken een hoop mitsen en maren en borstvoeding heeft heus wel baat en dat geloof ik oprecht, maar je kan niet zomaar stellen dat astmatische kinderen in ziekenhuizen daar niet gelegen hadden als ze borstvoeding hadden gehad.
Mijn tweede zoon heeft zware astma, maar die heeft langer borstvoeding gehad dan mijn oudste die nergens last van heeft. Het kind van mijn nichtje heeft ook een jaar borstvoeding gehad en lag met Kerst in het ziekenhuis na een astma-aanval.
Kiki
27-12-2011 om 20:03
Met alle respect
Je kan gewoon niet dat soort uitspraken doen en zeggen dat er 20 kindjes zijn overleden omdat ze geen donormelk kregen.
Borstvoeding kan positief zijn, maar ik geloof niet dat er per jaar 20 prematuren doodgaan omdat ze geen donormelk kregen.
Kiki
27-12-2011 om 20:12
En verder
"Omdat ik als geen ander weet hoe belangrijk het is om goed geïnformeerd je keuzes te maken hecht ik er heel veel belang aan dat mensen de juiste informatie krijgen, ook al betekend dit dat het niet altijd leuk is om te horen."
Maar je geeft mensen niet de juiste informatie Galaxias, je geeft ze informatie gebaseerd op jouw stellige dogmatische overtuiging dat borstvoeding het evangelie is. Jij leest bepaalde conclusies in onderzoeken veel stelliger dan ik doe en je neemt conclusies over zonder de achtergronden te checken en de nuance te zoeken.
Dat zorgt, ongetwijfeld met goede bedoelingen dat geloof ik dan nog wel, er voor dat moeders zich of schuldig voelen aan iets waar ze niets aan kunnen doen of dat ze zo'n weerzin tegen dat borstvoeden krijgen dat ze het niet eens meer gaan doen. (want ze kunnen het toch niet goed doen)
Inderdaad, er is een hoop te winnen met goede begeleiding, maar dan moet het dan goede begeleiding zijn en niet door iemand die heel dogmatisch twijfelachtige onderzoeken voor waar aan neemt omdat ze toevallig pro-borstvoeding zijn.
Borstvoeding is goed, heilzaam, gezellig, intiem, maar het is niet het geneesmiddel tegen alles of het wondermiddel wat alle nare chronische ziekten voorkomt. Doordat te claimen kwets je twee soorten moeders, moeders die wel borstvoeding hebben gegeven en wiens kind toch ziek werd en moeders die een ziek kind hebben en dan ook nog te horen krijgen dat ze dan maar borstvoeding hadden moeten geven
Fiorucci
27-12-2011 om 20:13
Galaxias
Je hoeft mij niet te sparen hoor..) Die discussie hadden we al eerder en er was toen een site over bv die wel degelijk hun info over NEC hebben aangepast nav een mail die ik hen schreef. Mijn dochter lag in Sophia, en ik weet dat diezelfde professor die haar behandelde er nog steeds zo over denkt anno 2011. Het gaat hem om het feit dat je niet zomaar elke prematuur gelijk moedermelk moet geven. Daarin moet een afweging worden gemaakt nav gewicht, prematuriteit en dysmaturiteit. Hij zou mijn dochter nooit gelijk moedermelk gegeven hebben als zij in Sophia zou hebben gelegen de eerste week. Daarbij,nogmaals, is er nog steeds zo weinig bekend over het ontstaan van NEC dat ik de mening die van den Goudoever heeft niet snel zal uitdragen.
Kiki
27-12-2011 om 20:18
P, nou misschien niet haar uitspraak
maar ze zet hem hier wel neer en volgens mij is die uitspraak ook wat genuanceerder dan dat ene citaat wat hier neergezet wordt.
Fijn om te horen als je een van die 20 moeders bent, maar ook fijn als jij de moeder bent van een prematuurtje dat geen borstvoeding kreeg in datzelfde Sophia. Dan krijg je nog even een trap na.
tonny
27-12-2011 om 20:27
Fiorucci - ot
mijn dochter lag in mei 1991 ook in Sophia (en ik in Dijkzigt, toen was dat nog een aardig eindje van elkaar verwijderd).
Het was voor mij een ontnuchtering dat ze geen moedermelk mocht en dat ik alleen maar kon afkolven om de voeding op gang te brengen- ik moest de melk zelf door de wasbak spoelen.
Dochter heeft trouwens geen moeilijkheden gehad wat haar spijsvertering betreft, we hebben geluk gehad... Akelig dat er nog steeds veel onduidelijkheid is over NEC. De dochter waarover ik schrijf studeert/werkt nu in het ziekenhuis waar ze ooit geboren werd.
dirksmama
27-12-2011 om 20:42
Dedain
Ik stoor me enorm aan het dédain van veel mensen in deze draad.
Het begint over een raar overkomende zin in een boekrecensie.
Blijkbaar zijn alle normale argumenten op, want hoogopgeleid OO gaat opeens beginnen over het opleidingsniveau van de vertaalster. En dan over haar tarieven als lactatiekundige. En dan wordt haar verweten dat ze via haar beroep blijkbaar een inkomen wil genereren.
Over azijnpissen gesproken zeg.
Tjonge, dan hebben Mieke en Marianne geen universitaire opleiding. Dan ga je daar lekker over liggen zeiken, omdat hun opvattingen niet in je straatje passen.
En dan ga je ook maar meteen meieren over de onzin van borstvoeden enzo.
OO-publiek is erg slim, en ja hoor, op alles valt een argument te weerleggen. Doodvermoeiend. En niet leuk.
Hou toch op, of pleur toch op, whatever.
Ook in eigen land is McKenna niet mainstream. Maar dat maakt hem nog niet ongeschikt voor de niet mainstream mensen in andere landen, ook niet voor Nederland.
Als mensen hun kind 60, 70 of 80 maanden willen voeden, laat ze. En kom niet met incest bullshit of plezier voor de moeder. Kan wel zijn dat dat niet de reële situatie voor mainstreamers is.
Verder, opvallend dat OO wel erg achter een nieuwkomende troll als Hombre aanhobbelt in deze draak.
Shonagh
27-12-2011 om 21:03
Hier donorkind
Ik laat de bv discussie aan me voorbij gaan maar wil even melden dat ik als prematuurtje ( 35 weken) en bijna 4 pond werd (bij)gevoed door een tante, die een dochter van 3 maanden had toen ik werd geboren. Doordat mijn moeder kraamverzorgster was geweest dacht de (verlossende) huisarts dat mijn moeder dit klusje wel zou klaren. Ze heeft doodsangsten uitgestaan, met dat ielige kindje waar ze niet genoeg voeding voor had. Kunstvoeding was er niet, koeienmelk was het alternatief. Ik had altijd een hekel aan deze tante en toen ik later hoorde dat ik bij haar aan de borst was geweest, werd het er niet beter op :o) We praten over 1956.............
Fiorucci
27-12-2011 om 21:12
Dirksmama
Ik vind helemaal niet dat heel oo achter Hombre aanhobbelt. Ik zie veel nuance, maar dat moet je wel willen zien natuurlijk. Het zal mij persoonlijk roesten of iemand een dag of jaren voedt. Leven en laten leven.
Fiorucci
27-12-2011 om 21:14
Tonny
Mijn dochter lag daar in oktober/november 1990. Ik ben blij te lezen dat het jouw dochter zo goed gaat! Ik snap je ontnuchtering, maar gezien het beleid aldaar is het dus begrijpelijk.
Jade
27-12-2011 om 21:55
Sewe en kaaskopje,
inderdaad, het is een heel proces, en inderdaad, Dirksmama stapt daar wel heel gemakkelijk overheen.
Laminaat geeft aan dat Dirksmama woord voor woord liegt......het enige woord wat Dirksmama liegt is het woord 'gewoon'. Zo gewoon is het dus niet
Jade
27-12-2011 om 21:59
Laminaat,
ik heb al aangegeven dat Dirksmama te makkelijk denkt over adoptiefmoeders, die "gewoon" borstvoeding zouden kunnen geven.
"Overigens ben ik een voorstander, maar niet een voorvechter van borstvoeding. Mensen moeten dat soort dingen gewoon zelf weten en mits de voorlichting in orde is, lijkt het me dat we ons dan verder niet moeten bemoeien met hun keuze."
Daar ben ik het volmondig met je eens!