Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wiebe Nik

Wiebe Nik

24-12-2011 om 03:29

Merkwaardige zin in brief op ouders.nl (borstvoeding en samen slapen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

27-12-2011 om 12:02

Galaxias

Ik vind he tprima dat jij een warm pleidooi houdt voor borstvoeding. Maar wat je nu aanhaalt is natuurlijk een lachertje. Wil je nu echt de situatie in NL vergelijken met Rusland, Thailand. Bovendien zijn er achterliggende factoren die een veel belangrijker rol spelen. En is het in de steek laten van een baby' nu werkelijk zo'n groot probleem in NL? En hoe los je dit probleem dan op met brostvoeding; onder dwang moeders die blijkbaar niet veel op hebben met hun pasgeboren baby dat ze het willen afstaan, dwingen tot borstvoeding?

En ben ik de enige die echt helemaal niets kan voorstellen bij 'donorborstvoeding'? Brrrrr! Dat klinkt behoorlijk middeleeuws!

Cypres

Cypres

27-12-2011 om 12:04

On topic bis

Blijft staan het begin van deze draad. Dat is het stuk van Henk Boeke op de site en de beoordeling van het vertaalde boek. Dat gaat over "samen slapen met je baby" en niet speciaal over borstvoeding.
Er gaat aardig wat geld om in "natuurlijk omgaan met je baby"land. Een consult bij deze lactatiekundige/zelfbenoemde vertaalster kost ongeveer 45 euro per uur als je naar de praktijk komt. Telefonisch komt het op 10 euro voor een kwartier. De verkoop van haar boek doet ze ook via de website van de praktijk.
Ik heb destijds uitstekend advies gehad van de kraamverzorgster. Daardoor kwam de borstvoeding in ieder geval op gang. Later bellen met zo'n "lactatiekundige" leverde daarentegen niets op, behalve een welles-nietes discussie over of het nu ik wel of niet onvoldoende voeding produceerde. Zo'n "lactatiekundige" is niet bereid om haar eigen visie ter discussie te stellen. En dat is altijd levensgevaarlijk. Ik vond het voordeel van de reguliere kraamverzorgster dat die veel meer aansloot bij mijn specifieke situatie, zonder last te hebben van allerlei ideologische hangups. Ze was bij mij thuis, zag wat er wel en niet goed ging en was oplossingsgericht, in plaats van te wuiven met het vingertje over wat wel en niet "natuurlijk" en "goed voor je baby" is. Zo hoort het in mijn ogen met hulpverlening aan ouders en kinderen te gaan. De macht aan ouders en de hulpverlener als iemand die een dienst levert!! Niet iemand die ouders wel eens even zal vertellen waar een baby moet slapen, waarom je per se borstvoeding moet geven enz. enz. En nogmaals, voor mijn gezondheid wil ik advies van een professional. En mijn vertalingen wil ik gedaan hebben door een vertaalster. Dat zijn niet voor niets vakken waar je voor moet leren.
Wat ik intrigerend vind, is dat de opleiding tot lactatiekundige bedoeld is voor gezondheidszorgprofessionals. En dat is deze mevrouw niet, ze meldt alleen een middelbare school en het hebben van een aantal kinderen als verdere vooropleiding. Ik ben wel nieuwsgierig naar hoeveel deskundigheid men nu krijgt voor 10 euro per kwartier.

Vic

Vic

27-12-2011 om 12:14

Uurtarieven

Een kraamverzorgster rekent ook een uurtarief van om en nabij de 40 euro per uur. Ook daar ben je qua deskundigheid afhankelijk van de ervaring en het gezonde verstand van de verzorgster. De opleiding die ze moeten volgen (MBO3 ofzo) is slechts een minimale basis.

Fiorucci

Fiorucci

27-12-2011 om 12:18

Galaxias

Sinds wanneer staat flesvoeding geven huid op huid contact in de weg? Mijn baby's sliepen hun eerste jaar op mijn borst. Daarbij, in Rusland heerst een ijzeren ziekenhuisregime, dat kun je niet vergelijken met dit land.

Cypres

Cypres

27-12-2011 om 12:40

Maar vic geld verdienen aan wat

Neem ik direct van je aan. Maar kraamzorg wordt voor een groot deel vergoed vanuit het basispakket. Consult bij een lactatiekundige wordt door veel verzekeringen niet vergoed, of anders via een aanvullend pakket. Dat betekent dat deze "hulp" die zichzelf zo op de borst (lollig woord in dit verband) klopt over "natuurlijk", "het beste voor babies" enzovoort, zichzelf opdringt, maar alleen beschikbaar is voor degenen die dat kunnen betalen. Vind ik altijd zo onsympathiek. Wees dan eerlijk: "Beste ouders, ik vind borstvoeding het beste en u moet uw baby bij u in bed laten slapen en met het uitventen van deze slogans verdien ik mijn inkomen. Morrelen aan deze meningen stel ik dus niet op prijs". Zoiets. Wel zo duidelijk.
Dat is namelijk het verschil met die kraamverzorgster/verzorger. Die verdient haar of zijn geld met hulp aan huis rond de bevalling. Niet met een ideologie. Is er een nieuw of gewijzigd inzicht, dan druppelt dat hopelijk toch ook via die MBO3 opleiding door.

Cypres

Een kraamverzorgende heeft doorgaans niet meer dan de algemene borstvoedingskennis die zij in haar opleiding genoten heeft. Dat is niet veel. Een lactatiekundige heeft hier een post-HBO studie voor moeten volgen. De LK waar jij het over hebt is jaren contactpersoon van een borstvoedingsvereniging geweest en is daarom toegelaten tot de opleiding voor lactatiekundigen. Artsen kunnen deze opleiding ook volgen (zonder veel andere eisen). Als je nagaat dat de gemiddelde artsenopleiding maar enkele uren besteed aan het onderwerp borstvoeding komt hopelijk het besef dat deze LK haar sporen in het "borstvoedingswereldje" echt wel heeft verdiend !
Dat een consult bij een LK uit eigen zak moeten worden betaald ligt aan de zorgverzekeraars. Het zou gewoon in het basispakket moeten zitten. Waarom wel hypo-allergene kunstvoeding (geheel !) vergoeden en niet het consult van een LK ? Overigens moet je voor kraamzorg ook een eigen bijdrage betalen. Bij het kraambureau waar ik werk is het consulteren van de LK in de kraamtijd gratis (ik meen 3,30 Euro, eigen bijdrage).
Zo kan het dus ook.
G

Fiorucci

De meeste ouders geven de fles niet met huid op huid contact, en de meeste ouders (zeker ouders die geen borstvoeding geven) slapen niet huid op huid met hun kindje. Ik liet deze cijfers zien om duidelijk te maken dat rooming in, en nauw contact met je kindje de band verstevigen. Bij borstvoeding heb je automatisch al minimaal acht keer per etmaal huid op huid contact met je kindje ( al gauw zo'n vier uur per etmaal minimaal). Tenzij je hier erg attent op bent kan je dit ook met een kindje hebben dat geen borstvoeding krijgt, maar je zult toch wel moeten erkennen dat dit bijna nooit voorkomt ?
G

Meike

Meike

27-12-2011 om 13:15

Nou galaxias

nou, ik ben een practig studie-object want heb 1 x grandioos 'gefaald' met het geven van bv en 1x doorgegaan tot 12 maanden. Dat laatste overigens mede dankzij de vele info die ik hier van dirksmama kreeg en waarvoor ik nog steeds dankbaar ben. Maar ik kan me toch niet herinneren dat ik nou veel minder huidcontact had met nr 1. Als je flesvoeding geeft, raak je je baby toch ook steeds aan?! Vaak hadden we dan toch echt wel huidcontact hoor. Overigens zijn beiden mannen erg aan me gehecht ( soms iets teveel, haha). Alleen qua allergien was de bv wel een heel groot voordeel.

mix

mix

27-12-2011 om 13:30

Als kunstvoeding

voorhanden is, vind ik donormelk niet nodig. Dat de WHO of Unisef dat zouden zeggen doet me niet zoveel (de site moedermelknetwerk spat overal op bij het trefwoord donormelk, zelfs op wiki, dus dan zou ik wel een andere link willen zien, evenals de site natuurlijk ouderschap, die uiteraard al doet vermoeden hoe zij in het leven staan).
Bloeddoneren kan een leven redden, kunstvoeding evengoed, daar heb je geen donorvoeding voor nodig en dat bepaal je als ouder zelf.

Fiorucci

Fiorucci

27-12-2011 om 13:44

Galaxias

Nooit voorkomt? Hoe kom je daar nou toch bij? Er zijn zoveel ouders die bewust zorgen voor huid op huid contact, zelfs bij prematuren. Dat was 19 jaar geleden al heel gewoon, en echt niet alleen in mijn gezin. Dat is toch niet alleen gekoppeld aan het geven van bv?

Belle Époque

Belle Époque

27-12-2011 om 13:44

Klaar mee

En weer heb ik me laten verleiden te reageren in een zinloze discussie.

Yeah right, donormelk wordt in kratten aangeleverd... Kom op, dames, reality check! Of om in Dirksmama's jargon te blijven: pleur toch op

Wat ik dan ook maar zal doen

Kleine tip nog voor de "je kán, als je maar wíl"-drammers: je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn, ook als je voor een zeer goede zaak werkt

Vic

Vic

27-12-2011 om 13:58

Cypres

Als je met 1 of 2 consulten je bv op gang krijgt, is het de investering wel waard. KV is ook duur.

Fiorucci

Je begrijpt me denk ik verkeerd. Ik bedoel dat zoveel huidcontact als bij borstvoeding nooit voor zal komen bij kindjes die uitsluitend fles krijgen. ( ik refereer daarbij aan minimaal vier uur huidcontact per etmaal).
En het bewust zorgen voor huis op huidcontact is vrijwel altijd gerelateerd aan het geven borstvoeding.
G

Belle

Ik ken inderdaad kindjes die op donormelk zijn groot geworden. Meestal zijn er meerdere donoren nodig, maar het is echt mogelijk als je wilt.
Natuurlijk niet voor moeders die geen zin hebben om hun kind aan te leggen of er geen moeite voor willen doen of hebben gedaan. Je kunt denken aan moeders die door een borstoperatie (of amputatie) niet voldoende melk kunnen produceren voor hun kindje, of moeders die zulke zware medicijnen moeten gebruiken dat ze daarmee niet mogen voeden, of kindjes die ernstig allergisch zijn of een maag of darmziekte en geen kunstvoeding verdragen.
Jammer genoeg zijn er nog te weinig ziekenhuizen die zich hiermee bezig houden, maar waarom zou je geen gebruik maken van de melk van een donor als het zo makkelijk is ?
Enne, ik hoop toch echt dat je mij niet onder de "je kán, als je maar wilt" drammers schaart, want dan is het wel duidelijk dat je mij niet kent.
Ook moeders die niet meer kunnen of niet meer willen kunnen bij mij terecht en ook dan krijgen ze de informatie en de steun waar ze recht op hebben !
G

mix

mix

27-12-2011 om 14:16

"Ik bedoel dat zoveel huidcontact als bij borstvoeding nooit voor zal komen bij kindjes die uitsluitend fles krijgen. ( ik refereer daarbij aan minimaal vier uur huidcontact per etmaal). "

Wat voor huidcontact bedoel je nou? Het gezichtje/handje bij de borst? Het kind is toch gewoon gekleed?Zelfs bij flesvoeding komt het kindje nog dichtbij de borsten in de buurt en ruikt de moeder. Je lijkt of je vindt dat borstcontact het enig zaligmakende (huid)contact is.
Ik durf te stellen dat ik meer (huid)contact had dan de veel borstvoedende moeders met een huilbaby.
Je kunt op zoveel manieren (huid)contact hebben, met je handen, massage, in je nek, op schoot, tegen je gezicht, kusjes geven en knuffelen, handjes vasthouden, douchen/in bad. Ik deed niet anders.
Ook jammer dat dit contact er dan alleen is tussen moeder en kind en dat de vader dan maar gebrekkig zijn best moet doen maar het altijd aflegt tegen de moeder.

Chippie

Chippie

27-12-2011 om 14:16

Galaxias

De meeste borstgevende moeders hebben hun kind echt geen vier uur aan de borst hangen. Een kwartiertje per keer maximaal. En het snoetje maakt dan wel contact met de huid van de moeder, maar meer huid op huid contact is het niet. Dat heeft in mijn ogen weinig te maken met bewust zorgen voor huid op huid contact. Sterker nog; kunstvoedingsmoeder zijn er misschien wel bewuster mee bezig omdat dat niet borstvoeding kan. Ondertussen wordt er vaak gewoon doorgekwaakt, geslapen, etc. Ik vond een groot voordeel van kunstvoeding dat je je kindje tenminste kunt zien (ipv een snoetje dat weggestouwd is in een borst), je kunt oogcontact maken, etc. Daarbij vergeleken vond ik borstgevende moeders (die keren dat ik erbij aanwezig was) helemaal niet bewust bezig met voeden, huidcontact, hechten... Juist dat leek mij zo handig: overal en nergens aanleggen, drinken, andere borst, klaar! Maar dat zegt dus nou net helemaal niets over huid-op-huidcontact.

Chippie

Chippie

27-12-2011 om 14:19

Huidophuidcontact vader kind

Galaxias, hoe zit het eigenlijk met het huid op huidcontact tussen vader en kind. Dat is bij borstvoeding dus bijna uitgesloten? Voordeel van kunstvoeding is dat de vader ook eens kans maakt op bewust huid/huidcontact.
Kunstvoeding de oplossing voor kind-verlaten-door-vader-syndroom?

Cypres

Cypres

27-12-2011 om 14:23

Post hbo

Een post HBO opleiding is niet erg HBO als ervaringsdeskundigen hem ook kunnen halen. Overigens vermeldt de website van de opleiding zelf een HBO niveau en geen post HBO. En er staat bij dat mensen met MBO (zoals kraamverzorgenden) ook worden toegelaten. Zo verschrikkelijk geleerd is die opleiding dus niet, dat kan dan namelijk nooit. Wel een dure opleiding, zag ik.
Mijn kraamverzorgende had veel kijk op borstvoeding en de ins en outs ervan, zodat ik met tepelkloven, slecht happende baby en nog zo wat complicaties, gewoon 7 maanden borstvoeding heb kunnen geven. Terwijl ik, ik zei het al, een slechte melkkoe ben. Niets hoeven bijbetalen en geen 180 euro kwijt voor 2 uur consult.
En ondanks het slechte advies van een 'lactatiekundige' na de kraamtijd.
Het valt me op dat veel natuurgeneeswijzen en ook dit soort opleidingen, zich zo hoog mogelijk in de markt zetten, qua niveau en kosten en voor het overige eigenlijk iedereen toelaten. Interessant fenomeen. Ik vind dat een opleiding alleen HBO is, als ze ook worden geaccrediteerd. Juist omdat allerlei obscure cursussen zich maar HBO of post HBO noemen, de term raakt nogal vervuild.
En ja, allerlei onbewezen therapieën en ideologieën wensen in het basispakket te worden opgenomen. Natuurlijk. Ik wil ook wel in het basispakket. Kassa!!

Tinus_p

Tinus_p

27-12-2011 om 14:28

Voorlichtersvalkuil

Ik heb ongeveer het hele draadje gelezen, my 2 cents (met wat overlap met eerdere reacties)

Om te beginnen, de werkgroep wiegendood verdient enig krediet: Deze werkgroep (en vooral kinderarts Guus de Jonge) hebben obv wat simpel onderzoek wat simpele adviezen opgesteld die hebben gezorgd voor een spectaculaire daling van de wiegendoodcijfers (zijstapje voor de minister van VWS: mss wel de meest kosteneffectieve ingreep van de laatste 25 jaar).

Maar ik vrees dat deze werkgroep nu in een voorlichtersvalkuil is getrapt. Die valkuil heet 'de eenduidige en realistische boodschap'. Het startcitaat van Wiebe Nik is daar een treffend voorbeeld van: "De suggestie dat de borstvoeding tussen 15 en 40 maanden zou moeten duren, gaat voorbij aan de reële Nederlandse omstandigheden." Het gaat er dus niet om, of 40 maanden borstvoeden wel of niet inhoudelijk beter is; de werkgroep aanvaard als voldongen feit dat dat geen Nederlandse gewoonte is, en dat zoiets 'dus' ongeschikt is als onderdeel van voorlichting (want het roept weerstand op bij de doelgroep), en als het niet ter sprake mag komen, dan moet ook ontkend wordne dat het een relevant feit is -want de voorlichtingsboodschap moet simpel en eenduidig zijn. An inconvenient truth, eigenlijk.
Maar terwijl een deel van 'het grote publiek' graag een simpele eenduidige boodschap wil ('doe dit, doe dat niet, geen dekbedjes, wel rugligging), wil een ander deel van het grote publiek juist nuance en details; dat zijn vaak ook de mensen die veel moeite willen doen om iets goed te doen. Dat is de groep, die wil co-slapen, en de lastige voorzorgsmaatregelen in acht wil nemen. En dat is ook de groep die hele lastige vragen gaat stellen, en de simpele voorlichtersboodschap effectief gaat fileren, waarna de voorlichters te kijk komen te staan als 'onvolledig' of 'halvewaarhedenvertellers' en dus: 'onbetrouwbaar' -en ook dat is een simpele boodschap. Ik heb de indruk, dat het Voedingscentrum hiermee worstelt: hun simpele boodschappen zijn net iets te vaak gefileerd.

Fiorucci

Fiorucci

27-12-2011 om 14:54

Kom nou toch, ik zie zat bv moeders die ondertussen met andere dingen bezig zijn, ik bestrijdt het aureool rondom de bv-moeder die tijdens het voeden echt alleen maar met haar baby bezig is. Ondertussen wordt koffie gedronken, peuterneuzen afgeveegd, telefoongesprekken gevoerd, noem maar op. "En het bewust zorgen voor huis op huidcontact is vrijwel altijd gerelateerd aan het geven borstvoeding." Nee, lees mijn posting, dat ben ik gewoon niet met je eens. Ook moeders die flesvoeding geven kennen het belang van huidcontact!

Cypres

Cypres

27-12-2011 om 15:12

Voorlichtersvalkuil bis

Tinus de "andere kant" maakt zich nog in ergere mate schuldig aan "de boodschap moet eenduidig zijn." Borstvoeding, borstvoeding en nog eens borstvoeding. En als het niet lukt, dien je professionele hulp in te roepen, want borstvoeding moet!! Ik zie geen enkel relativeringsvermogen.
Iets dergelijks geldt voor co-slapen. Het wordt als zaligmakend voorgesteld. En dat is wel een erg simpele boodschap.
De inconvenient truth die ik zoek is: "u kunt veel meer zelf dan u denkt, ook zonder lactatiekundige boekhandelaar en u mag zelf kiezen en afwegen". Als u voor kunstvoeding wenst te kiezen bent u geen slechte ouder.
Ik ben daarbij geen aandeelhouder kunstvoeding, maar een biologische en adoptiemoeder die één kind borstvoeding heeft gegeven en met al haar kinderen rooming-in heeft toegepast. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om vriendinnen die kunstvoeding wilden geven naar een 'lactatiekundige' te verwijzen. Of dito's die hun baby van meet af aan op een eigen kamer legden een vertaling over co-slapen in handen te drukken. Het idee alleen al, brrrr.

Kiki

Kiki

27-12-2011 om 15:50

Galaxias,

ik ben zo'n borstvoedende moeder die met veel andere dingen bezig is tegelijkertijd met het borstvoeden. Ik lees een boekje, ik kijk eens op OOL en dat is als ik geluk heb.

Maar ik heb ook nog twee kinderen rondlopen van 2 en 3 die samen een zeer behendig team zijn in de catagorie "hoe sloop ik een huis" en dan heeft mijn lieve drinkende schat toch echt niet alle aandacht van de wereld.

Ik denk zelf dat elk derde kind, als we jouw redenatie volgen, problemen gaat krijgen met de hechting.
Want tja, bij het enige kind heb je inderdaad zeeen van tijd om te zennen op de bank, heb je het uren in je armen, ben je heerlijk met hem bezig, die huidcontact, die voeding, die hechting gaat puik

Dan komt nummer 2 en die moet aandacht al delen, gelukkig slaapt nummer 1 ook nog 2 a 3 uur op een dag, dus dat urenlang huidcontact zitten maken en zennen en borstvoeding geven op verzoek wordt toch wel minder. "Ja lieve baby, ik weet dat je honger hebt, maar mamma moet even een poepluier van je broer verschonen en even een boekje voor hem pakken dan kan hij lezen, want de vorige keer kleurde hij de muur onder en toen moesten we het voeden ook onderbreken om de schade in te perken"
Nee, dan arme nummer 3, je oudste slaapt niet meer of nauwelijks en vraagt (zuigt) de hele dag aandacht, Als team halen ze je keukenkastjes leeg en dreigen een waterballet te veroorzaken. En ja je weet dat je lieve baby honger heeft, maar ja oudste moet toch op tijd de deur uit voor zijn kerstontbijt. Hij moet toch even wat sneller drinken en tja heerlijk bovenop mamma slapen in haar armen is geweldig, maar nauwelijks praktisch als je ook nog wat in je huishouden moet doen en nummer 1 en 2 bezig moet houden en rampen moet voorkomen

Nee zo'n nummer 3 komt er maar bekaaid vanaf.

Ha, ha kiki

Onze vierde kreeg 's morgens eerst snel een borst. Daarna eerstde andere drie kinderen naar school (aangekleed krijgen, eten etc.) en daarna kreeg hij wat langer te eten.

Hier overdag echt geen urenlang geknuffel. Geen tijd voor.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

caroline65

caroline65

27-12-2011 om 17:59

Tja

In het verleden trok ik me dit soort draadjes enorm aan. Ik heb ook wel eens aan dat soort discussies deelgenomen. tegenwoordig denk ik alleen nog maar:'Daar zijn ze weer. Duh...' en ga me met mijn kinderen bemoeien. Ze zijn goed terecht gekomen ondanks diverse profetien in het verleden. Ze zijn gezond, zitten op het VWO en zijn veilig gehecht. Het kan dus met toch met nagenoeg alleen flessenvoeding.

Wat maakt het uit?

Mensen staan vaak genoeg op mijn tenen, ik heb geen zin meer om verder rekening te houden met Nederlandse tenen. Mijn indruk van weer een paar weken Nederland is dat we met een land met chronische zielepieten te maken hebben met ellenlange tenen. O, ja en ze weten het altijd beter dan de rest van de wereld.

De reële situatie sucks, maar dan moet je natuurlijk alles gaan aanpassen aan de reële situatie, in plaats van proberen die zuigende reële situatie aan te passen.

Wat borstvoeding bij adoptie betreft: dat moet genuanceerder. Het wordt in Nederland als volkomen weird beschouwd, op andere plaatsen van de wereld is het gelukkig geaccepteerder. Zonder twijfel heeft de zeer moeizame adoptiecultuur in Nederland daar ook mee te maken. Je bent veel en veel langer in verwachting van een adoptiekindje en de regelgeving maakt het voor veel mensen ook nog eens vrijwel onmogelijk om ooit de droom van een adoptie te bereiken, de kans op onderweg stranden is erg groot.
Gelukkig zijn de meeste mensen die ik ken die geadopteerd hebben mensen die dat uit liefde en idealisme gedaan hebben en niet uit teleurstelling.
Maar het klopt, borstvoeding na adoptie is in Nederland erg bijzonder.

Zoals ik al eerder schreef, doe of laat vooral met je kind wat je wilt, maar ZEUR NIET, ZEUR NIET, ZEUR NIET, om met Annie M.G. te spreken.
Als je het een onmogelijke opgave vindt om je kind 6 uur, 6 dagen of 6 maanden aan je borst te hebben, so what? Dan doe je dat niet. Maar ga geen gekke dingen zeggen over mensen die dat wel doen of die het 6 jaar doen. Niet jouw probleem toch als zij dat wel doen?

Als je wilt hechten, koop een pak hechtpleisters.

Ik ga totaal niet komen met onderzoeken, links of wat dan ook. Er zijn toch altijd smart asses die ze kunnen weerleggen, paarlen voor de zwijnen, zonde van de moeite.

Ik doe wat ik doe, en ik ben geen supermens of freak. Maar ik raak wel flink pissig als dat gesuggereerd wordt. Dat zijn dan mijn lange tenen. Aangenaam kennis te maken.

caroline65

caroline65

27-12-2011 om 18:04

Oh ja

Vergeten erbij te zetten: ze zijn ook nog eens zelden ziek.

Mar

Mar

27-12-2011 om 18:07

Haha dirksmama

" en ze weten het altijd beter dan de rest van de wereld."
Wat een zwaar geval van wat je zegt ben je zelf. Ik zou zeggen: peer 'm dan ook van Nederlandse fora.

tonny

tonny

27-12-2011 om 18:19

Mijn duit

Lang geleden werden mijn baby's geboren. Ze kregen de borst (mijn schoonzus zei: als het tot een half jaar lukt, kun je mooi overstappen op een hapje en een bekertje en dat flessengedoe overslaan. Opvolgmelk etctera was nog niet uitgevonden in die tijd.) naar tevredenheid. Heb ook nog jaren in een borstvoedingsorganisarie meegewerkt omdat ik dat zinvol, leerzaam en gezellig vond.
Enorm lang heb ik nooit gevoed, ik voldoe geheel aan de Nederlandse realiteit De eerste weken lag de baby op onze kamer/ in ons bed, maar dan sliep ik toch echt niet lekker. Daarna naar de eigen kamer, waarbij we wel reageerden op signalen die tot ons kwamen.

Toen kwam nummer vier.
Volslagen onverwachte vroeggeboorte, na een spoedkeizersnede onder volledige narcose waarna ze naar een ander ziekenhuis werd gevoerd waardoor ik pas na een paar dagen (!) in het echt kon kennismaken. Ik voelde me meer een tante dan haar moeder. Wat een contrast met die andere drie.

Eén ding wist ik zeker: dit ukkie moet en zal ik aan de borst krijgen, anders wordt het nooit mijn kind.Zo voelde dat voor mij. Het was zo anders als bij de andere drie.
Voor míj was die wijze van hechting van groot belang en dankzij mijn ervaring en de opgedane kennis is het gelukt. Leuk is het nooit helemaal geworden, ze dronk altijd matigjes en vaker aanleggen ho maar, dan hapte ze echt niet.

Lang geleden allemaal. Je kunt elk kind maar eenmaal grootbrengen en daardoor kun je nooit écht weten hoe het was geweest als, als...
Maar voor mij was borstvoeding als middel om gehecht te raken heel belangrijk.

Aan al die borstvoedingsepisodes denk ik nu vrijwel nooit meer terug. Nou ja, bij de komst van mijn twee kleinkindjes.
Het is voor jonge mensen die geheel over hun eigen regie gaan erg wennen als zo'n hummel dat allemaal in de war schopt. Borstvoeding is daarin extra 'anders' omdat het je eigen lijf betreft.

Maarre - ik ga deze draad verlaten.

Het was weer lang geleden zeg, zo'n verhitte borstvoedingsdiscussie.

Tja mar

Ik weet niets beter hier hoor. Een heleboel anderen misschien wel, maar het enige wat ik wil is gewoon kunnen doen wat ik wil, zonder gezanik over 'ongebruikelijk', en ja, ik vind dat de reële situatie in Nederland op veel punten flink zuigt. Maar dat merk je pas goed als je niet de hele tijd in Nederland bent waarschijnlijk. Want dan bestaat 'normaal' niet meer, dan ben je zelf de norm geworden in plaats van wat 'men' vindt. Heerlijk bevrijdend hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.