Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wiebe Nik

Wiebe Nik

24-12-2011 om 03:29

Merkwaardige zin in brief op ouders.nl (borstvoeding en samen slapen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dirksmama

Toch kan ik wel meevoelen met Dirksmama. In het arabische thuisland van mijn ex-man was het zoveel geaccepteerder om zelf (lang) borstvoeding te geven en de hele familie hielp mee om het mogelijk te maken. Maar daar had je weer dat het als ' modern' gezien werd en een teken van welvaart als je flessevoeding kon geven. De Nederlandse realistische situatie verschilt van die van anderen, er is altijd een context. En het is zeker zinvol om daar van te leren maar niet zo zinvol om daar oordelen aan te verbinden.
En ja, ik denk ook nog weleens ' domme Hollanders' en ' PVV-stemmers' maar meestal houdt ik dat voor me. Het helpt niet om mensen te overtuigen.

Fiorucci

Fiorucci

02-01-2012 om 18:21

Ja, het merk maakt uit, zo is Frisolac lichter verteerbaar dan Nutrilon. Bij twee van mijn kinderen was dat het verschil tussen al dan niet buikkrampjes hebben.

Primavera

Primavera

02-01-2012 om 19:24

Niet besmet water, maar besmet poeder

Als je poedermelk als kv gebruikt is de melkpoeder zelf niet steriel en kan in de fabriek al potentieel dodelijke baterieën bevatten. Dat is wettelijk toegestaan. Vooral als je flesvoeding niet per keer aanmaakt, maar per meerdere keren kunnen die zich vermenigvuldigen tot hoeveelheden die ook zeer bedreigend kunnen zijn voor een gezonde zuigeling. Prematuren en zieke baby's zijn natuurlijk nog vatbaarder hiervoor. Een zeer enkele keer gebeurd het dat een gezonde baby overlijd hierdoor terwijl de flesvoeding gewoon correct was klaar gemaakt.
Ook ga er wel eens wat mis bij de produktie van zuigelingenvoeding.
En verder zijn er natuurlijk ook mensen die voor kv kiezen en daarmee niet hygienisch bezig zijn of zich niet aan de voorgeschriften houden en zo de nieren van het kind teveel belasten, enz.
Misschien dat alles bij elkaar in de westerse wereld op het genoemde aantal uitkomt, dat weet ik niet. Ik vind alleen dat de derde oorzaak die ik genoemd heb niet iets is wat je op de rekening van kv kan schrijven.
Primavera

Sorry, ik dacht internationaal. Nee ik geloof niet dat in Nederland kinderen overlijden door kunstvoeding.

Wel is ondervoeding nog mogelijk. Maar dat kan ook met borstvoeding.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pilar, buikligging

Mijn kinderen hebben nooit op de buik geslapen, waar haal je dat vandaan? Ze sliepen op de zij, inderdaad zoals iemand hier schreef, met een opgerolde handdoek als ondersteuning. Dan sliepen ze prima. Legde je ze op de rug, dan was het krijsen tot ze opgepakt of op de zij gelegd werden. Hoe diep ze ook in slaap waren, op de rug schrokken ze meteen wakker, terwijl ze op de zij gewoon slapend neergelegd konden worden.

Op je vleesverhaal ga ik verder niet in, ik zie totaal het verband niet met dit topic. Ik heb al zo vaak geschreven, bv kan dan wel goed zijn, maar dat is niet de reden dat ik het ruim 11 jaar gegeven heb. De reden daarachter is gewoon pure luiheid en gemakszucht. Niets meer, niets minder.

Dirksmama

Dirksmamma, Ik heb het verkeerd geinterpreteerd over die buikligging. Sorry. En dan nog hoor, je moet het allemaal zelf weten. Ik probeer alleen andermans gedachtegang te begrijpen en dat lukt me niet altijd. Niet meer en niet minder.
En idd ik weet dat jij idd bv gegeven hebt omdat je het zo makkelijk vond. Dat probeer ik ook te begrijpen, maar dat lukt ook niet altijd. Ik vind het echt heeeel ingewikkeld die borstvoeding. Allemaal problemen waar je tegen aan kan lopen, tepelkloven, wel of niet goed aanhappen, hoe vaak is 'normaal', enz enz. Ik zou er echt zooo verschrikkelijk bloednerveus van worden. Ik vind fles echt makkelijk, hoewel dat ook problemen kan geven hoor. Dat hebben we ook wel gehad. Welke voeding, welke speen enz. MAar toch.......de structuur in het voeden, de dagindeling, anderen die vanaf begin flesje kunnen geven en jij dus hele dag weg van je pasgeboren baby enz enz. Geen speciale bv bh;s nodig enz. Nou ja, ik probeer het echt te begrijpen, maar vind het moeilijk.
Blijkbaar verschillende mensen, verschillende belevingen. MOet kunnen. Gelukkig vind jij dat ook zo.

Wiebe Nik

Wiebe Nik

02-01-2012 om 21:59

P: artikel overlijden baby's door kv vs

P,

Wat googelen leverde mij dit artikel op, waarin uitgerekend wordt dat in de VS per 1000 baby's er 4 baby's extra overlijden door het gebruik van kunstvoeding. De oorzaken zijn divers, een optelling van alle verhoogde risico's op ziekten, wiegedood, etc. Lees het artikel maar, het is nogal uitgebreid en er wordt naar allerlei onderzoeken verwezen. Onderaan staan reacties van de schrijfster op kritiek. Ik heb het artikel zelf nog niet helemaal gelezen (druk met andere dingen).

http://thebabybond.com/InfantDeaths.html

Izar

PVV stemmen heeft voor mij te maken met kortzichtigheid en gebrek aan nuance. En ach, elk land heeft zo de eigen blinde vlekken, ondeskundigheid, belangen, voor- en nadelen. Je kunt er natuurlijk wat van vinden maar ik zou vrouwen en mannen die voor kunstvoeding kiezen hun eigen redenen laten, dat is voor mij geen reden om mezelf superieur te voelen. Tijden en inzichten veranderen, maar ik heb zelf vroeger ook weleens gedacht dat kunstvoeding een betere verdeling tussen partners mogelijk maakt, het is maar net wat mogelijk is en wat het zwaarste weegt, en die beslissing kun je niet voor andere mensen maken, alleen voor jezelf. Ik vind het zelf ook niet erg fijn dat iedereen altijd maar een mening over opvoeden en kinderen heeft waarin de eigen mening superieur wordt voorgesteld. Ik vind dus dat er te makkelijk voor ouders gedacht wordt en dat er te makkelijk gekozen wordt voor een standaardbenadering. Zelf wil ik liever precies weten hoe het zit. En dat zoek ik dan zelf wel uit, zo eigenwijs ben ik wel.

Groenlinks en kunstvoeding horen bij elkaar

Was het niet Femke Halsema die in de Viva Mama in 2007 zich positief uitliet over flesvoeding?

(Niet ter zake meer doende discussie voor Femke Halsema natuurlijk want haar kinderen zijn nu in de basisschoolleeftijd.)

Misschien moet een bv of juist een kv club eens aan diverse politici vragen of zij bv dan wel kv hebben gehad in de eerste 6 maanden van hun leven Lijkt me een gaaf onderzoek.

Viridantia

dc

dc

02-01-2012 om 23:07

Pilar - ingewikkeld

Ik denk dat als borstvoeding gewoon goed loopt, het heel erg makkelijk is, en bij de meeste mensen zijn er gewoon niet zoveel problemen. Ik heb bij 3 kinderen de eerste week pijn gehad, en daarna op 1 keer na niet meer. Ik geef op verzoek, bij eerste wat te vaak achteraf gezien, maar dat leer je ook. Ik heb me er nooit druk om gemaakt. Als je bang bent dat ze niet genoeg hebben gehad, geef je gewoon nog een borst.

Een borstvoedingsbh is een gewone bh met een sluitinkje extra. En als ik wegga dan geeft mijn man gewoon een flesje. In het begin afgekolfde melk, daarna kv.

Ik moet juist weer niet denken over het altijd voorbereid op stap gaan met eten en flesje mee, ergens vinden om het water op te warmen, midden in de nacht je bed uit om een flesje klaar te maken (hoewel ik dat nu van te voren klaar maak als ik drink, maar volgens mij moet je dat bij jonge baby's juist weer niet doen ivm bacteriegevaar).

Dus het is inderdaad een verschil in beleving

dc

dc

02-01-2012 om 23:17

Kaaskopje - ene voeding

"Waarom is het erg om die enkele voeding te vervangen door iets anders?"

Mijn man drinkt 1 glas vruchtensap per dag. 1 glas? Waar heb je het dan over? Kan hij net zo goed water drinken toch? Of zou er een meerwaarde zitten in dat ene glas vruchtensap?

Ik zou niet weten waarom ik zou stoppen als mijn kind nog uit de borst wil drinken. Het zit boordevol hetgene wat mijn kind specifiek op dat moment nodig heeft. Met een man en 1 kind met een fruitallergie, vind ik het fijn te weten dat ik me over vitamines de eerste jaren in elk geval niet druk hoef te maken.

Verder wisten ze op de creche bij mijn 2e ook niet dat hij thuis borstvoeding kreeg. Daar had hij een pak kunstvoeding staan voor overdags.

Het maakt me echt niet uit als anderen liever flesvoeding geven of eerder stoppen met bv, om wat voor reden dan ook, zolang de keuze maar gemaakt wordt op basis van eerlijke informatie, en niet een sociaal geduwde keuze is. Je wilt niet weten hoe vaak ik wel niet van mijn arts te horen heb gekregen "dat ik nu best wel kon stoppen hoor", en er heel vreemd gereageerd werd dat ik ervoor koos om niet aan een bepaald medicijn te gaan, omdat ik NIET wilde stoppen. Heel vervelend als je je daarover moet verdedigen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2012 om 23:35

Wiebe nik

Jij gaf/geeft je kind dus alleen nog wat te drinken als het jou uitkomt. Prima. Maar ik heb ook meegemaakt dat kinderen bepaalden wanneer het uitkwam. Gewoon tussen andere mensen, hup trui omhoog en 'mamma, drinken!'.
Ik ben een moeder die erg graag rekening houdt met wat haar kinderen willen, maar daar zitten wel grenzen aan. Borstvoeding blijven geven omdat kind het nog zo graag wil is schattig natuurlijk, maar ik vind het niet raar als moeders daar op een gegeven moment geen zin meer in hebben. Het is in een westers land als dat van ons ook niet van levensbelang, want er is ook water dat veilig genoeg is om te drinken en het is bij ons normaal om koeienmelk te nuttigen. Of een peuter die melk nu in de vorm van kaas krijgt of een bekertje 'opvolg'melk is dan verder niet zo interessant. Dus als 'langvoeden' louter staat voor een heimelijk slokje voor het slapen gaan, vraag ik mij af waarom de voorstanders hiervan daarover doen alsof wij onze kinderen hier in Nederland heel wat onthouden als we na een maand of 9 met borstvoeding stoppen. 'We' in het algemeen uiteraard, want 'we' hebben hier kort- en langvoeders en alles er tussenin.
Wat betreft een kdv en borstvoeding kan het natuurlijk bij grotere kinderen zijn dat er in de avond nog bv gegeven wordt buiten beeld van het kdv, maar bij baby's van 3 maanden ligt dat anders lijkt mij.

Ely

Ely

02-01-2012 om 23:47

Annej (ot)

Ik vind een heel volk over 1 kam scheren nou ook niet echt getuigen van intelligentie en nuance.
Wel van superioriteitswaan trouwens

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ach pilar

Ik zou juist bloednerveus worden van heel veel dingen die jij nu noemt als voordeel van kunstvoeding geven. Iedereen een andere insteek he?

O, en Kaaskopje, kinderen kregen hier geen borst omdat het schattig was, maar omdat het handig was. Zeker omdat die kaas en dat glas melk vanwege allergie gewoon niet konden. En tot iets heimelijks heb ik het nooit willen degraderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2012 om 23:49

Ik heb er nogal lang over gedaan om de reactie naar Wiebe Nik af te ronden. Ik zou in herhaling vallen in een reactie naar jou. Behalve over de vergelijking met een glas fruitsap. In plaats van vruchtensap te drinken kun je ook een sinaassappel eten en een kop thee drinken. Kunstmelk zit ook vol gezonde stoffen en als het kind er groente, of een appeltje naast krijgt of een mandarijntje zit daar ook het nodige in. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is dat je man een fruitallergie heeft maar toch vruchtendrank nuttigt. Geldt de allergie voor een bepaald fruitsoort?
Ik geloof dat ik er echt mee moet stoppen want ik verbaas me teveel en dat maakt het niet makkelijk neutraal te reageren. Ik respecteer jouw keuzes en misschien is het niet erg als ik ze niet helemaal begrijp.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2012 om 23:50

Dirksmama

Ik geloof niet dat ik mijn reactie naar jou schreef.

Ely

Dirksmama is nog steeds een Nederlander en ze bedoelt vast niet alle Nederlanders.
Maar natuurlijk zit er een hoop wij-zij denken in de argumenten en dat helpt niet.
Alleen al de aanname in de openingsmail van Wiebe Nik:
"De suggestie dat de borstvoeding tussen 15 en 40 maanden zou moeten duren, gaat voorbij aan de reële Nederlandse omstandigheden."
Blijkbaar is er een soort standaard ' Nederlandse' omstandigheid waar ik me in elk geval niet in herken. En vervolgens moeten de adviezen uitgaan van die aangenomen ' Nederlandse' omstandigheid en dan mag iedereen daar van de adviezen mee profiteren, niet dus.

Wiebe Nik

Wiebe Nik

03-01-2012 om 00:17

Kaaskopje hou op!

Kaaskopje: "Borstvoeding blijven geven omdat kind het nog zo graag wil is schattig natuurlijk, maar ik vind het niet raar als moeders daar op een gegeven moment geen zin meer in hebben..... Dus als \'langvoeden\' louter staat voor een heimelijk slokje voor het slapen gaan, vraag ik mij af waarom de voorstanders hiervan daarover doen alsof wij onze kinderen hier in Nederland heel wat onthouden als we na een maand of 9 met borstvoeding stoppen."

Kaaskopje, er is NIEMAND die hier doet alsof jullie je kinderen heel wat onthouden als je niet langer dan 9 maanden borstvoeding geeft. NIEMAND. Hoe kan het nou toch dat je dat er de hele tijd bijhaalt?!

Het is juist andersom: de langvoeders worden aangevallen, of met ongeloof benaderd, alsof we een soort freaks zijn of er weet ik wat voor rare beweegredenen voor hebben.

Je mag je echt van mij verwonderen hoor, maar door zo de hele tijd door te zagen dat het onbegrijpelijk en onnodig is om zo lang nog te borstvoeden – dat vind ik niet alleen dom maar ook onprettig.

En hoeveel je rekening houdt met je kinderen, en wat je moeilijk en makkelijk vindt, wat je een zware of lichte belasting vindt, dat is voor ieder individu anders en heeft niets met borstvoeding te maken. Lees nou toch eens wat dc, dirksmama en ik hier de hele tijd schrijven: wij vinden/vonden de lange borstvoeding makkelijk en handig. Het is voor ons geen offer. (Waarbij ik aanteken dat ouders gewoonlijk heel wat "offers" voor hun kinderen brengen, en dat daar ook niets verkeerds aan is maar dat dit hoort bij ouderschap – ook dit staat los van borstvoeding.)

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2012 om 00:44

Wiebe nik

Kaaskopje, er is NIEMAND die hier doet alsof jullie je kinderen heel wat onthouden als je niet langer dan 9 maanden borstvoeding geeft. NIEMAND. Hoe kan het nou toch dat je dat er de hele tijd bijhaalt?!
Het kan een misverstand zijn, maar hoe kom ik dan aan de indruk dat niet langer dan noodzakelijk borstvoeden gezien wordt als 'je kind iets onthouden'. Is dat echt alleen mijn foute indruk?
Ik vind het wel jammer dat je mijn manier van reageren dom noemt, dát vind ik onprettig. Ik gaf aan dat ik met de discussie wil stoppen, omdat ik de keuze voor langer voeden wil respecteren ook al zou ik andere keuzes maken.

P ( over voeden in de jaren 70).

In de jaren 70 lag de borstvoeding in Nederland op zijn gat. Dit kwam o.a door de succesvolle reclamecampagnes van de kunstvoedingsfabrikanten, door de emancipatie en door het feit dat vrouwen nergens de juiste informatie over borstvoeding kregen. In die jaren is Vereniging Borstvoeding Natuurlijk opgericht. ( met als doel toendertijd om borstvoeding te vermaatschappelijken). Als je toen borstvoeding gaf was het te danken aan je eigen vermogen om in jezelf te geloven en je gevoel te volgen. Borstvoeding was toen aan zoveel regeltjes gebonden dat het bij veel vrouwen al na korte tijd fout ging. Veel borsten maken gewoon niet genoeg melk als je maar elke vier uur mag voeden (en dan ook nog een bepaald aantal minuten per borst).
G

Annej

De reele Nederlandse omstandigheden is de werkelijke situatie, niet een standaard waar iedereen aan moet voldoen. Langer dan 15 maanden borstvoeding geven wordt in Nederland maar door een klein percentage moeders gedaan. Dat is de werkelijke situatie. Algemene opmerkingen/adviezen over borstvoeding met daarbij langer voeden dan 15 maanden als uitgangspunt gaan voorbij aan de situatie zoals die nu in Nederland is. Ik begrijp niet waarom dat zo'n vreemde opmerking is.
Hoewel ik het wel met Wiebe eens ben dat het verband met wiegedood en langvoeden onduidelijk is. Samen slapen is volgens de stichting Wiegedood alleen gevaarlijk als een baby jonger dan 4 maanden is.
Zou leuk zijn als de briefschrijvers zelf uit kunnen leggen wat ze precies met die opmerking bedoelen.

Fiorucci

Fiorucci

03-01-2012 om 10:28

maar dat weet je toch niet vantevoren? Dus als je zwanger bent? En dan nog kun je daar geen informatie over maken.
Nee, ik zeg ook niet dat je er info over kunt maken. Maar er zit wel verschil in de voedingen, ook tussen de zgn. standaardvoedingen, daar ging het mij om.

Fiorucci

Fiorucci

03-01-2012 om 10:30

Fay w

Samen slapen is volgens de stichting Wiegedood alleen gevaarlijk als een baby jonger dan 4 maanden is.
En daar ben ik het dus niet mee eens. Met de bekende spelregels kan dit prima.

jeltje

jeltje

03-01-2012 om 10:31

Dc, je zegt in je reactie tegen Pilar: voor de meeste vrouwen zijn er niet zoveel problemen. Maar waarom haken er dan toch zoveel af? Zeker na 3 maanden? Willen ze niet meer, zijn ze niet goed voorgelicht, of zijn er toch wel problemen? Waarschijnlijk een combinatie van alles, maar ik vraag me af of het feit dat langer voeden ( en dan heb ik het niet eens over langer dan 15 maanden) relatief weinig voorkomt, er niet op kan duiden dat veel vrouwen wel problemen ervaren? Praktisch of anderszins. Wellicht oplosbare problemen, maar dat zal lang niet altijd zo zijn. Ik denk dat je voorzichtig moet zij in het projecteren vanuit je eigen situatie, kennelijk ligt het voor veel vrouwen, jammer genoeg, anders.

In mijn eigen omgeving ken ik maar 1 vrouw die direct voor kv ging. En ik ken er een paar die tot 9-12mnd zo'n 2 keer per dag bv gaven. De rest stopte ergens in de eerste weken (zoals ik) wegens problemen, en de meerderheid tussen 3 en 6 maanden, meestal omdat ze het niet langer praktisch vonden, bijv in combinatie met werk.

Fio

Ja dat had je al gezegd. Maar daar ging mijn opmerking niet over.

Problemen

Ik denk dat het tegenwoordig wel veel makkelijker is om goede informatie te vinden en dat de kans dat borstvoeding lukt dan ook toeneemt.
Toch zijn er volgens mij nog steeds remmende factoren. En natuurlijk zijn sommige beginners ook onzeker. Je hoopt dat er op tijd mensen omheen zijn die een praktische tip of een inzicht kunnen geven dat hout snijdt want ja, het is ook best aanpassen en inpassen in je leven zeker als je weer aan het werk gaat.
Je moet maar bedenken dat je bv en kv kunt combineren. Je moet maar genoeg geduld en meewerking (van partner en van de creche) krijgen als je je baby aan flesvoeding gaat wennen. Het helpt als je werkgever je faciliteert maar er valt nog genoeg aan te passen.
Zelf vond ik bv inderdaad ook eenvoudiger en rustiger dan kv maar het was wel doorzetten hier en daar, gelukkig had ik zelf al ervaring als hulpverlener, maar dan nog is het wat anders als het om jezelf gaat. En gelukkig had ik familie en vrienden die zelf borstvoeding hadden gegeven. Helpt ook.
Dus ja, je wilt dat mensen beredeneerde keuzes maken en liever niet struikelen over problemen die misschien wel opgelost kunnen worden.

Anne j

Ik denk dat je zeker een punt hebt als je zegt dat het tegenwoordig minder moeilijk is om goede informatie te vinden/krijgen. Ik zie het ook heel duidelijk op OO. Toen ik hier in de beginjaren kwam (voor mij nu 12 en half jaar geleden) was het soort vragen dat hier over borstvoeding werd gepost heel anders. Het ging echt over het ontbreken van de basiskennis bij ouders. Wat m.i. zeker een vlucht heeft genomen is het aantal vrouwen dat op de diverse fora het antwoord op hun vragen kan vinden. Jammer genoeg betekend dit vaak wel dat ze al problemen (hebben) ervaren. Er is een grote groep die al stopt voor ze dit stadium hebben bereikt. Ik denk dat de voorbereiding op de borstvoedingsperiode beter kan. En daar ligt ook een stuk verantwoordelijkheid voor de ouders zelf. Ik kom nog te vaak tegen dat een moeder tegen mij zegt dat ze dacht dat het wel vanzelf zou gaan. Jammer genoeg verloopt het geven van borstvoeding toch niet altijd zo natuurlijk als gewenst. Als je op dat moment dan ook niet weet bij wie je aan kunt kloppen voor steun en informatie, dan is de stap naar ermee stoppen soms erg klein.
G

Gut kaaskopje

Wat jammer voor je dat je niet naar mij schreef. Maar mijn opmerking kun je ook algemeen opvatten. Ik ken namelijk geen vrouwen die langvoeden omdat het schattig of vertederend zou zijn. Jij wel dan?

Ouders Online en borstvoeding

Zonder OO had ik nooit ruim 11 jaar borstvoeding kunnen geven. Zonder OO en de informatie en steun die ik via OO kreeg had het hele borstvoeden hooguit 2 maanden geduurd.

dc

dc

03-01-2012 om 18:17

Jeltje - problemen

Tja, als ik om me heen kijk dan zie ik dat de meeste vrouwen geen problemen hebben als het eenmaal loopt. De meeste kiezen ervoor om te stoppen omdat ze het gewoon wel "welletjes vinden", hopen dat de baby op de fles eindelijk gaat doorslapen, of omdat ze niet (meer) willen kolven op werk. De meeste problemen zijn opstartproblemen, en ik denk dat daar nog veel werk te verrichten is. Zelfs in ziekenhuizen is de eerste voorlichting en begeleiding echt om te huilen. (nou ja, in de 2 waar ik ben bevallen dan )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.