Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wiebe Nik

Wiebe Nik

24-12-2011 om 03:29

Merkwaardige zin in brief op ouders.nl (borstvoeding en samen slapen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarom denk je dat ik werk heb
Wij krijgen bij ons kraambureau vaak kraamvrouwen thuis uit het ziekenhuis die door de onjuiste begeleiding al kapotte en bloedende tepels hebben, en waar het kind zonder enige medische indicatie binnen enkele uren de eerste fles kunstvoeding binnen had (en echt niet omdat de ouders dat zo graag wilden). Breek me de bek niet open.......
G

Vic

Vic

03-01-2012 om 20:38

Ziekenhuis

Daar heb ik me ook over verbaasd. Het ziekenhuis waar ik bevallen ben heeft een of ander borstvoedingscertificaat en verpleegkundigen die een speciale cursus hebben gevolgd. Toch kreeg ik de eerste keer mijn baby gelijk aangelegd met de opmerking dat ik na 20 minuten van borst moest wisselen. Op dag twee vonden ze uraten (?) in de luier en werd prompt (volgens protocol) bijvoeding gegeven. Blijkbaar hanteert het ziekenhuis andere normen dan lactatiekundigen.

jeltje

jeltje

03-01-2012 om 21:06

Dc problemen

Ja, ik denk ook dat het bij vrouwen die al even op gang is niet meer om de problemen gaat die je in de eerste tijd ziet (kapotte tepels, onder- of overproductie etc). Maar ik begreep jouw antwoord aan Pilar zo, dat jij stelde dat er geen problemen meer waren als vrouwen eenmaal op gang zijn. Als ze dan stoppen is het omdat het welletjes is. Ik vroeg me dus af wat er nou achter dat 'welletjes' schuil gaat. Geen zin? Of toch (zie ik soms bij vriendinnen) juist ook de praktische problemen rondom werk, kolven, delen van zorg met partner etc? Kortom, klopt jouw suggestie dat er geen problemen meer zijn na die eerste opstarttijd, of zijn er alleen andersoortige problemen?
(Hoef jij ook geen antwoord op te weten hoor, maar ik vroeg het me gewoon af).

En dan die ziekenhuizen...brrr. Mijn naarste herinnering was een rokende verpleegster die 's nachts mijn baby bij mij aanlegde, en voortdurend met die rook-adem in mijn gezicht zat. Ik kon haar wel sláán!! OOk niet bevorderlijk voor het zog...Heb het ook nog later wel gemeld in het na-gesprek met het zkh. En ik kon niets, want keizersnee, dus ik was helemaal afhankelijk van die voortdurend wisselende dames. Diezelfde verpleegster vond dat mijn baby lief sliep en dus wel een voeding mocht overslaan (jaja, voeden op verzoek, maar dan verkeerd) terwijl ze die dag van de neonatologie af was gekomen omdat ze veel te rap gewicht verloor, en het net weer leek te gaan. Juist, dat werd dus de volgende ochtend wéér neo, neussonde erin, en ik heb het meisje nooit meer aan de borst gehad.
Nee, dat lieg ik. Na 4 weken wel, met hulp van een lactatiekundige. En we konden het nog! Heel ontroerend. Alleen, meisje moest per sé een bepaalde hoeveelheid voeding per dag krijgen, anders zou ze weer haar neussonde krijgen. Dat betekende dus wegen-voeden-wegen-bijvoeden, 1,5 uur later kolven, 1,5 uur later weer wegen-voeden-wegen-bijvoeden etc 24/7. Toen was t klaar.

Sorry, ik dwaal af. Dit draadje haalt veel boven!!

Dc: Ja, ik weet dat veel vrouwen bv makkelijker vinden enz. Jullie hebben het me al vaker uitgelegd. Ik blijf het echter moeilijk vinden om me erin te verplaatsen. Ik ben wrs ook geen maatstaf ivm mijn verleden, dat realiseer ik me ook. Het idee dat mijn kind bepaalt over MIJN lichaam enz zijn denk ik zeldzame gevoelens. Maar los daarvan....ik zou echt hyper nerveus worden als ik niet weet of mijn kind van de honger huilt of toch iets anders, heeft ie wel genoeg enz. Ik zou 24 uur in de stress zitten. En dat vele voeden zou ik ook tureluurs van worden. Ik hoor bij bv wel eens van 10 voedingen in 24 uur!!!! Bizar vind ik dat!!!!! Mijn baby's zaten binnen know time op 6 voedingen, je wist op gegeven moment ook gewoon dat ze niet meer mochten en na 8 weken sliepen ze beide door. Dus dat van 's nachts eruit om een flesje te maken vond ik erg meevallen. Wat is 8 weken....... En ik geloof toch dat je wel mag stellen dat kv babys iets sneller doorslapen dan bv baby's. Over het algemeen... Toch???? Bovendien haalde papa dat flesje en hoefde ik er net zo goed als jij niet eruit. Sterker...papa deed vaak de nachtvoeding en ik sliep gewoon 9 uur aan 1 stuk door. Zalig!!! Verder heb ik de indruk dat bv toch meer problemen geeft dan kv... Altahns....dat maak ik op aan de vele bv vragen hier op forum. Maar misschien zit ik mis.. Ook het zo doodmoe zijn die babytijd wat ik vaak hoor ken ik dus totaal niet, daar ik gewoon goede nachten maakten na 8 weken en zelfs die eerste 8 weken. Ook dat vind ik echt een zegen. Ik krijg vaak de indruk dat die moeheid toch een schaduw werpt over de babytijd. Ik vind dat zooo zonde. en nee...kv is zeker niet ideaal. Wij hebben bij mijn oudste de eerste weken ook getobt. Uiteindelijk bleek hij koemelkallergie en kreeg hij met 8 weken nutramigen en werd het de meest makkelijke baby ooit. Dus idealiseer kv niet hoor.... En gewoon warm water in thermoskan, poeder afgemeten in flesje. Als je flesje nodig hebt water bijvullen, schudden en klaar is kees. easy!! Kost je 2 minuten. Maar ja......zo zie ik het dus....

Primavera

Primavera

03-01-2012 om 23:14

Hangt van de baby af, pilar

Pilar, mijn ervaring is dat snel door slapen helemaal van de baby afhangt en niet van het soort voeding. Ik heb alle 4 kinderen bv gegeven, de eerste en de laatste sliepen binnen 3 weken door, de twee er tussen in juist niet. De tweede omdat hij last van reflux had en de derde omdat dat zo'n hongerige baby was dat hij gewoon nog heel lang nachtvoeding nodig had.
Il heb ook zeer relaxte babytijden gehad, vooral toen ik bij de tweede besloot om ze bij mij in bed te nemen ipv allerlei regels te volgen omdat baby's zogenaamd zouden moeten leren om in slaap te vallen of alleen te slapen. Dat bleek allemaal flauwekul te zijn en verpest volgens mij menige babytijd van ouders.
Alleen tja, ondanks dat er al decennia lang wetenschappelijk bewijs ligt dat dat geen kwaad kan wordt dat toch door de stichting wiegendood afgeraden. Het past kennelijk niet bij HUN realiteit.

Groeten Primavera

Primavera

Primavera: toch hoor ik ook wel vaker hier op het forum dat kv baby's sneller doorslapen dan bv baby's. Over het algemeen. En dat 10 voedingen bij bv doodnormaal is.

Tja, en dat samenslapen....is ook al helemaal niks voor mij. Ondanks welk advies dan ook. Mijn oudste heeft 3 nachten naast me gstaan in een reiswieg en ik werd gek van hem. Hij zwaaide steeds met zijn armen en maakte geluid waardoor ik hele nacht wakker was. Na drie nachten in eigen kamertje gelegd en nooit problemen gehad nergens niet mee. Mijn jongste heeft geloof ik helemaal niet bij me gelegen. De eerste 10 dagen lag ik in ziekehuis en ging hij 's avonds na de laatste fles van 23.00 naar de algemene babykamer waar hij de hele nacht bleef en zo nodig aandacht kreeg van zusters. Het was voor mijn eigen gezondheid van groot belang dat ik goede nachten zou maken, vandaar deze vorm. eenmaal thuis ging ie naar zolder, want daar was zijn kamertje en sliep prinsheerlijk in zijn eigen bedje. Ook nooit problemen mee gehad. Ik heb extreem goede slapers.
Voor mij dus echt never en nooit samen slapen. Ik heb er niks mee. Maar dat zal van moeder tot moeder verschillen, want ik weet dat er inderdaad mensen bij zweren.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2012 om 00:30

Pelle

Helemaal aan het begin van het draadje hebben we het al gehad over buitenshuis voeden dus ik vind het wel jammer dat jij er nu nog vanuit gaat dat als je een dreumes of ouder bv geeft dat dat dan de hele dag zou moeten, buitenshuis zou moeten en als kind het eist.===
Blijkbaar, gezien de reacties, is dat hier op OO niet gebruikelijk, maar ik heb er tussen gezeten, dus het gebeurt wel.

Wiebe Nik

Wiebe Nik

04-01-2012 om 01:45

Kaaskopje: lll?

Kaaskopje: "maar ik heb er tussen gezeten, dus het gebeurt wel."

Dat was toch bij een bijeenkomst van La Leche League? Dat lijkt mij nou niet bepaald "openbaar", maar eerder een soort vrijplaats waar moeders eindelijk ongegeneerd hun peuters en kleuters de borst kunnen geven. Het heeft veel indruk op je gemaakt!

dc

dc

04-01-2012 om 08:21

Pilar

Volgens mij slapen kinderen op kv in het algemeen inderdaad eerder door, maar het is niet duidelijk of dat nou echt goed is.

Zonder wie dan ook hierover aan te willen vallen of een schuldgevoel aan te praten, en enkel terwille van de discussie, het zou een van de redenen kunnen zijn dat kunstvoeding een verhoogd risico geeft op SIDS. Baby's slapen te diep en te lang en zijn daar eigenlijk niet voor gemaakt.

De moeheid ken ik voornamelijk door ijzertekort, door samen te slapen kom je juist ook heel snel weer bij. Nou ja, ik tenminste, want de nachtvoedingen gingen halfslapend. Ik ben nu veel moeer, nu mijn baby in haar eigen kamer slaapt en nog 2 keer per nacht eten wil. (8 mnd, en ze krijgt dus ook vast voedsel, en ook regelmatig kv, het is gewoon zo'n groot meisje, je kunt er niet tegenaan voeden overdags).

Op mijn man kan ik 's nachts echt niet rekenen. Tegen de tijd dat hij wakker wordt van een huilende baby, ben ik al klaarwakker en zwaar geirriteerd dat hij er nog niet heen is. Hij doet de ochtenden En aan de babygeluidjes was ik na een week wel gewend. Net zoiets als het snurken van mijn man.

10 voedingen is in het begin en op sommige regeldagen normaal ja. In het begin voedde ik elke 2 uur, regelmatig periodes dat dit dag en nacht doorging (5mnd). Ik heb ook altijd grote baby's gehad (4,5kg +), dus die hadden ook aardig wat nodig. Maar ik heb het echt nooit een probleem gevonden. Die onzekerheid die jij beschrijft ken ik echt niet. Als ze net gegeten hebben en ze mopperen, dan leg ik ze gewoon in bed. Als ik twijfel, dan geef ik de borst en merk ik vanzelf als het kind in slaap valt en gooi ik het alsnog in bed

Limi

Limi

04-01-2012 om 09:01

10 voedingen

Ik heb er ook tijden 12 gehad Maar ze duurden 5 minuten, wie kan DAT nou een belasting vinden??? Ik nam ze overal mee naar toe. 5 minuten kan altijd en overal, op de grond met mijn rug tegen een muur of zo, daar hoef je geen rekening mee te houden.
Overigens snap ik weer helemaal niks van mensen die zo weinig mogelijk last willen hebben van een baby, dus zo snel mogelijk zo weinig mogelijk voedingen, en die in de stress raken als baby niet slaapt van voeding tot voeding. Maar ik vond het dan ook echt gezellig als ik iets zat te doen en de baby lag er de hele dag bij in de wipper/op de grond/op schoot.

DC: mag ik vragen waarom je baby van 8 maanden nu dan WEL in eigen kamertje ligt???? Dat snap ik dan wer niet als samen slapen zo fijn en makkelijk is?????

Tja en nu noem je weer een mogelijk risico van een babay de heerlijk de hele nacht doorslaapt. Ik heb er niet zoveel mee eerlijk gezegd. Bovendien begreep ik net dat er ook bv babys zijn die met 3 weken doorslapen dus die lopen dat risico ook.
Ik denk zelf dat met je baby in een auto stappen en een dodelijk of ernstig ongeluk krijgen een groter risico is dan een kind dat te lang doorslaap, of dood gaat aan weigendood enz enz. En dat doen we toch ook allemaal???????? Ik snap dat gewoon niet.
En aan een snurkende man wen ik net zo min als aan een baby met geluidjes en zwaaiende armen. Ik wordt er steevast wakker van.

Limi

Limi: het gaat niet om zo weinig mogelijk last willen hebben van een baby. Dat vind ik nogal negatief geinterpreteerd. HEt heeft voor mij veel en veeel meer te maken met structuur en duidelijkheid die flesvoeding me geeft. Een ritme waar ik en mijn babys het prima op doen en die met bv in mijn ogen ver te zoeken is. En ja 10 voedingen vind ik een behoorlijke belasting, ookal duren ze bij jou maar 5 minuten. Ten eerste is dat echt niet bij iedereen het geval en ken ik zat verhalen over moeders die zo ongveeer de hele dag zitten te voeden. Ik zou daar aan onderdoorgaan. En ja, ik heb graag tijd voor mezelf, ben niet zo'n moeder die 24 per dag met een baby bezig kan zijn als het niet nodig is. Is daar iets mis mee dan???

Fiorucci

Fiorucci

04-01-2012 om 09:50

Pilar

Ik denk dat eea ook enorm baby-afhankelijk is. Sommige kinderen tutten ook ontzettend met de fles en dan zit je ook 20 minuten per voeding te emmeren, of ze komen al veel eerder voor een voeding dan gepland..Een van mijn kinderen heb ik dan met fles ook min of meer op verzoek gevoed, met inachtneming van de grote lijn uiteraard. En mijn kinderen sliepen alledrie heel laat door, en kregen nog lang een late voeding,ondanks flesvoeding.

tonny

tonny

04-01-2012 om 10:04

Vertrouwen

Je moet als moeder datgene doen waarin je vertrouwen hebt en waar je je goed bij voelt. Dat is soms een zoektocht, want ieder heeft zo z'n verwachtingen bij wat een moeder 'hoort te doen'.

Daarbij is elke baby anders en met de één klikt het soms makkelijker dan met de ander, er is nogal verschil in temperament en als je je als moeder onzeker begint te voelen over wat de baby bedoelt en wat anderen van je verwachten, dan kan het allemaal knap ingewikkeld worden. Dan is een fles waaraan je kunt zien hoeveel er nog in zit misschien makkelijker dan een borst zonder kijkglas

Ook is het nog eens zo dat borstvoeding minder makkelijk gaat als je je opgejaagd en gespannen voelt. Nou ja, een flesdrinkende baby zal vast ook aanvoelen dat degene die de fles vasthoudt zich niet helemaal jofel voelt, maar de melkstroom hangt daarmee niet samen.

Hoe je je lijf ervaart kan ook een rol spelen, dat heeft Pilar herhaaldelijk uitgelegd maar de meesten gaan daarop nauwelijks in. Dat kun je ook alleen meevoelen als je zoiets hebt meegemaakt, denk ik.

Wat samen slapen betreft - ik had ook altijd hinder van samenslapende kleintjes. Heb vroeger motiverende boeken gelezen over de waarde van allemaal samen 's nachts, de verbondenheid enzo, maar bij mij werkt het niet. Dan maar ukkie (was dan van de borst af, maar dat garandeert bepaald geen rustige doorslaapnachten, helaas) in het grote bed en ik elders - zo ging dat vroeger weleens, man had er minder last van.

Voor de statistieken: heb viermaal borstvoeding gegeven, de grootste liefhebber tot iets na de eerste verjaardag geloof ik, zo'n gezelligheidsslokje. Het gaat dan niet meer om voeding maar om contact, of zeg ik nu iets heel raars. Enkele jaren borstvoeding (klinkt dat langer/korter dan 40 maanden?) was niet aan de orde, bij geen van beide partijen. Alles heeft zijn tijd.

Tonny

tony: Ja ik geloof ook wel dat het veel te maken heeft met temperament en karakter van je kindje. De ene baby is duidelijker dan de anderen. Ik was jaren voorstander van een babay'tje poosje laten huilen om het zelf in slaap te laten vallen en heb dat wellicht teveel geprojecteerd op andere baby's. Ik ben nog steeds overtuigd dat het bij veel baby's goed zal werken, maar begrijp na mijn tweede OOK de moeders die zeggen dat het echt niet werkt en niet goed voelt. Mijn jongste werkte het totaal niet bij. Zo zie je maar hoe je zomaar van je geloof kan afvallen. Ik oordeel niet zo snel meer.........MAar goed...das weer een ander onderwerp.
Tja: er zijn idd maar weinig mensen die ingaan op het stukje lijfbeleving wat je echt wel moet hebben als je een geslaagde bv wil geven. Die beleving heb ik niet, totaal niet, maar ik ben daarmee vast een uitzondering. Ik gruwel echt van het idee van een kind aan de borst 10 voedingen per dag en HIJ/ZIJ bepaalt wanneer. k zou er dood en dood ongelukkig van worden. Of de voedingen nou 5 minuten duren of 20 minuten. Mij echt niet gezien.

Fiorucci

Fiorucci: Ja, het heeft allemaal misschien niet met flesvoeding te maken. DAAR ben ik nou nieuwsgierig naar: of het wetenschappelijk bewezen kan worden dat fv eerder doorslapende kindertjes geeft??? Ik idealiseer fv misschien toch een beetje, omdat het bij mijn kinderen zoooo goed werkte. Het ritme, de structuur, snel doorslapen. Het zal vast niet altijd zo werken....

Fiorucci

Fiorucci

04-01-2012 om 11:44

Pilar

Ik denk dat vroeg doorslapen van diverse factoren afhankelijk is, dus dat zal lastig te bewijzen zijn. Als je zoals mijn oudste veel buikpijn hebt wordt doorslapen lastig, of als een kind een lichte slaper is, zoveel factoren kunnen een rol spelen!

Limi

Limi

04-01-2012 om 12:02

Pilar

"Tja: er zijn idd maar weinig mensen die ingaan op het stukje lijfbeleving wat je echt wel moet hebben als je een geslaagde bv wil geven. Die beleving heb ik niet, totaal niet, maar ik ben daarmee vast een uitzondering. Ik gruwel echt van het idee van een kind aan de borst 10 voedingen per dag en HIJ/ZIJ bepaalt wanneer."

Nou nee, hij bepaalt wanneer hij hónger heeft. Ik bepaal wanneer ik daar wat aan doe. Soms moesten ze even wachten, soms voedde ik voordat ze honger hadden omdat me dat beter uitkwam. Het is allemaal niet zo extreem.
Maar het gaat je denk ik vnl op de borst, niet om dat de baby bepaalt, want een baby met een fles bepaalt ook zelf wanneer hij honger heeft.

dc

dc

04-01-2012 om 12:53

Pilar- eigen kamertje

Het is simpel, omdat ze uit de cosleeper gegroeid is, en ik het niet verantwoord vind om haar in het grote bed zonder omheining te leggen. Ze gaat vroeger naar bed dan ik

Dus nu gaat ze zonder problemen in haar eigen bedje slapen. De verhoogde risicotijd voor SIDS is trouwens tot 6 maanden, dus dat heb ik aangehouden.

Baby's kunnen helaas aan een heleboel dingen doodgaan, maar ik ben gewoon echt panisch voor SIDS. Een kindje in mijn familie is op die manier overleden, dus ik ben er misschien wel een beetje getraumatiseerd over.

Wat betreft jouw redenen om geen borstvoeding te geven, ik snap dat heel goed. En je hebt gelijk dat ik controle verliezen over mijn lichaam niet erg vind. Nou ja, ik voel het gewoon niet zo.

Tink

Tink

04-01-2012 om 14:28

Dc (beetje o.t.)

"Je wilt niet weten hoe vaak ik wel niet van mijn arts te horen heb gekregen "dat ik nu best wel kon stoppen hoor", en er heel vreemd gereageerd werd dat ik ervoor koos om niet aan een bepaald medicijn te gaan, omdat ik NIET wilde stoppen. Heel vervelend als je je daarover moet verdedigen."

Ja, heel vervelend. Maar gelukkig had je die keus dus wel. Ik had die niet, moest na ongeveer 12 weken stoppen met het borstvoeding geven aan mijn jongste omdat het voor mijn eigen gezondheid niet langer verantwoord was als ik bepaalde medicijnen niet ging slikken. Ik vond het vreselijk, heb een week alleen maar gehuild, maar het moest echt.
Ze is verder prima groot geworden op kv hoor, maar ik wilde het toch even kwijt. Je hebt gewoon niet altijd de keuze.
(En ik vind het nog steeds erg want het liep prima. Ik had, net als bij mijn zoons, willen doorgaan tot ze er zelf mee stopte. Jongste zoon deed dat pas na ongeveer 2½ jaar.)

dc

dc

04-01-2012 om 15:19

Tink -ook ot

Nou, toen ik een postnatale depressie had, gaf de arts me de keus niet. Die zei dat ik moest stoppen. Ik ben heel erg blij dat ik - dankzij OOL- wist dat dat niet nodig was. (Ik bleek trouwens echt een enorm ijzertekort te hebben).

Het lijkt me echt vreselijk om te moeten stoppen als je er niet klaar voor bent!

Tink

Tink

04-01-2012 om 16:15

Ook ik was toen blij met OO, en met de mails die ik met een paar OO-ers met veel bv-kennis heb gewisseld. Helaas hielp er geen moedertjelief aan in mijn geval. Echt fijn dat jij dankzij deze info wist dat je wél door kon gaan! Want moeten stoppen als je beide (moeder en kind) niet wilt, pfffff, dat wens ik niemand toe hoor.

Ely

Ely

04-01-2012 om 18:46

Nou p

Dat lees ik helemaal niet in Pilar's postings, dat het oerdom zou zijn om aan bv te beginnen. Ik vind ook niet dat ze er veel bijhaalt. Althans geen dingen die ik niet kan plaatsen.
Ik vind dat je een beetje hard reageert op Pilar. Ze heeft een duidelijke mening over een aantal aspecten maar die mening komt nou niet bepaald uit de lucht vallen. En de reden waarom ze de bv belastend vindt lijkt mij terecht en vooral triest.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P: ik moet even nadenken over jouw reactie. Nee, ik vind het absoluut niet oerstom om bv te geven. Dat heb ik ook nergens gezegd idd. Ik weet dat veel moeders er vreselijk van genieten en het als een prachtervaring ervaren enz enz. Prachtig vind ik dat!!!!! Ik zit zelf alleen zo verschrikkelijk totaal anders in elkaar. Ja, dat zal deels te maken hebben met mijn verleden, dat heb ik zelf benoemd, maar heeft ook deels te maken met mijn karakter wie ik ben. Vandaar dat ik ook wel degelijk andere dingen noem die ik ervaar als 'nadeel' van borstvoeding. Zoals niet de hele nacht door kunnen slapen, althans, moeilijker doordat je zelf moet voeden, de regelmaat, het vele voeden, niet zo makkelijk de eerste periode weg kunnen zoals bij fv en nou ja, wat ik allemaal genoed heb. Ik zie dat voor MEZELF gewoon echt als nadelen. Ik ben erg van structuur, duidelijkheid, ritme, regelmaat en de bv is voor mij een ongrijpbaar iets waar ik absoluut niet mee om zou kunnen gaan. Ik vond het heerlijk om gewoon elke 4 uur een flesje te geven, te weten dat dat normaal gesproken genoeg is en dan lekker tutten met baby op schoot, daarna nog even lang of kort slapen enz enz. Sorry, ik kan er niks aan doen. Zo voel ik het gewoon. Net zoals veel hier die bv zo heerlijk vinden en totaal geen last hebben van de onzekerheid die ik erin zie. Ik ben niet zo'n moeder die het heerlijk vind om haar baby de hele dag om zich heen te hebben, ik ben erg gesteld op ook een stukje MEZELF. Misschien door mijn verleden, maar zeker ook omdat ik gewoon zo in elkaar steek.
Ik probeer te begrijpen hoe anderen denken en ik vind dat ook wel eens moeilijk, maar doe wel mijn best.
Dus nee hoor, ik vind het verre van oerdom om bv te geven, alleen ik voel en ervaar en zie het totaal anders. Dat mag toch wel???

En ja, voor elke moeder is goede nachtrust van belang, maar ik raak in een psychose bij slaaptekort en voor mij is is het dus zo mag ik denk ik wel zeggen even net wat belangrijker dan bij een gemiddelde moeder om mijn 9 uurtjes te maken. Het was voor ons zelfs een voorwaarde om aan een tweede kindje te beginnen, dat mijn man de nachtvoedingen zou doen. Als hij daar niet mee ingestemd had was ik niet aan een tweede begonnen. Niet voor mezelf en niet voor mijn gezin en kindje.

En ik vind het een beetje moeilijk dat je mijn bewuste keuze voor fv alleen gooit op mijn verleden. Ik weet het, het is een inkoppertjes, maar het ligt toch net even anders.

P" ja ik begrijp het wel. MAar het is gewoon niet zo zwart wit. Er zijn voor mij meerdere redenen om voor fv te kiezen, maar de belangrijkste is misschien wel mijn verleden. Ik weet niet precies hoe het zit. Als ik mijn verleden niet had zou ik misschien makkelijker over de in mijn ogen nadelen van bv heen kunnen stappen, omdat je dan misschien gewoon de mooiheid en puurheid van bv zou kunnen zien en die 'nadelen' niet meer ziet en/of ervaart. Ik weet niet hoe het/ik zou zijn geweest zonder mijn misbruik verleden. Maar zoals ik uitlegde ben ik ook gewoon zo van de structuur en de duidelijkheid , nou ja, alles wat ik noemde. IK vind het zeker niet gek en vervelend dat mensen zeggen: probeer het toch eens enz. Alleen de aanhoudendheid en de fanatiekheid vind ik moeilijk. En vooral het gevoel wat ik vaak kreeg dat het vooral oerstom en zelfs gevaarlijk was om fv te geven. Ik vind dat ik het recht heb om welke redenen dan ook om fv te geven en daar kun je heel leuk met elkaar over gedachte van wisselen, maar daar moet het voor mij wel bij blijven. Gaan 'dreigen' met giftige poeder of weet ik wat hoe het wel eens gezegd wordt vind ik gewoon moeilijk. Het meest erge wat ik meegemaakt heb is dat ze me geen stuwingstabletje wilde geven omdat ik er toch zelf voor koos om geen bv te geven. Met een fikse borstontsteking als gevolg, waardoor ik mijn baby'tje twee dagen niet kon vasthouden. Vreselijk.
Overigens weet nagenoeg niemand van mijn achtergrond en heb ik dit zelden benoemd als reden voor geen bv willen geven. Het is nogal prive.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2012 om 01:38

Wiebe nik

Misschien heeft het een verkéérde indruk bij mij achtergelaten omdat ik het vriendelijk gezegd heel apart vond. Het heeft er mede voor gezorgd dat ik niet zoveel zin meer had in die bijeenkomsten. Alle remmen los heeft op mij een averechts effect gehad. Los daarvan heb ik in 'het wild' ook wel eens zo'n situatie meegemaakt en het is niet mijn stijl.

Fiorucci

Fiorucci

05-01-2012 om 09:51

Kaaskopje

Ach ja, ik zie in het openbaar wel meer dingen die niet mijn stijl zijn, maar ik kan er dan toch in het geheel niet mee zitten eigenlijk. Ik blijf het heel apart vinden dat zowiezo voeden in het openbaar zo not done is in dit land.

Cypres

Cypres

05-01-2012 om 10:30

Waar blijft die vertaalster

Ze zou tussen kerst en oud en nieuw reageren. Zegt Galaxia dat ze het zorgvuldig wil aanpakken en dus duurt het langer. Zal wel, maar ik krijg nu toch de indruk dat we niets meer gaan vernemen. Het duurt wel erg lang. Jammer, nu verloopt een interessante kwestie in reacties die iedereen wel kan dromen, omdat een aantal vaste forummers nu eenmaal in elke draad opduiken.
Het moet in een aantal (werk)dagen toch mogelijk zijn om in overleg met de auteur tot een reactie te komen. Vreest ze verdere negatieve uitspraken over haar boek en dus gevolg voor mogelijke inkomsten? Wie geschoren wordt moet stilzitten, zoiets?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.