Wiebe Nik
24-12-2011 om 03:29
Merkwaardige zin in brief op ouders.nl (borstvoeding en samen slapen)
Op www.ouders.nl staat een stukje van Henk Boeke n.a.v. een mail die is rondgestuurd door de Stichting Wiegedood met daarin kritiek op de Nederlandse vertaling van het boek 'Slapen met je baby'. Even los van de hoofdpunten van dit stukje en deze brief, en van de inhoud van dit boek (discussieer daarover gerust in dit draadje hoor!) – ik kwam een bizarre zin tegen in de brief van de Stichting Wiegedood:
"De suggestie dat de borstvoeding tussen 15 en 40 maanden zou moeten duren, gaat voorbij aan de reële Nederlandse omstandigheden."
Dan vraag ik mij af: wat bedoelen ze met die "reële Nederlandse omstandigheden"?! Welke "reële omstandigheden" heb je nodig om een kind tussen 15 en 40 maanden borstvoeding te geven? Het is mijn ervaring dat je daar helamaal niets voor nodig hebt: geen verlof, geen kolfrecht, geen vrije tijd, geen begeleiding, geen geld, geen materiaal, geen speciale arbeidsomstandigheden, geen borstvoedingscafé's, geen goedkeuring – helemaal niets, want op die leeftijd gebeurt de borstvoeding alleen nog maar af en toe, voornamelijk 's avonds voor het slapen gaan of 's ochtends bij het wakker worden, of op wat voor momenten geschikt zijn voor moeder en kind. En je hebt inmiddels al veel ervaring. Het kan gewoon thuis, niemand hoeft het te merken of te zien, het kost geen extra tijd of geld, kolven is niet meer nodig, kind kan daarnaast gewoon eten, drinken en leven net als alle kinderen. Kind is niet afhankelijk van de borstvoeding en het vormt geen enkele belemmering voor het zelfstandig worden. Ik denk dat bij de meeste kinderen van die leeftijd die nog borstvoeding krijgen, de meeste mensen uit de omgeving dat niet weten. Waar gáát dat zinnetje over?!
Dit los van de discussie of langdurig borstvoeding veel of niet zo veel beschermt tegen borstkanker, of moeders wel of niet zo lang borstvoeding zouden moeten geven, etc., en los van de discussie of samen slapen wel of niet goed is en op welke leeftijd, etc..... Ik vind dit zo'n raar zinnetje dat het voor mij de rest van de, op het eerste gezicht heel redelijke, brief enigszins ondergraaft. Zo'n onlogische zin roept bij mij ook de vraag op: waar gaat dit nu eigenlijk over?
En waarom zouden deze experts (kinderartsen etc.) zich op deze manier impliciet willen richten tegen de aanbeveling van de Wereldgezondheidsraad om ten minste twee jaar borstvoeding te geven?
En wat heeft dat te maken met wel of niet samen met de baby slapen de eerste 6 maanden?!
-----------------------------------
Overigens: Kenniscentrum Borstvoeding is een ludieke actie begonnen en geeft 25 boeken 'Slapen met je baby' gratis aan deskundigen om er een recensie over te schrijven. Zie http://www.borstvoeding.com/ Ik heb zelf geen enkele band met Kenniscentrum Borstvoeding trouwens.
-----------------------------------
p.s.
Onbelangrijk voor deze discussie maar omdat het misschien toch ter sprake komt, mijn achtergrond:
Ik heb mijn kind ruim 50 maanden borstvoeding gegeven, waarvan de laatste tijd af en toe, eens in de paar dagen/weken. Ik was dat nooit zo van plan, maar het is vanzelf zo gelopen. Een belangrijke factor was o.a. dat ik te lui (teerhartig etc.) was om actief af te bouwen en daar ook niet de noodzaak toe zag. Het was nl. helemaal niet belastend. De eerste 6 maanden, ja die vond ik zwaar, maar toen kind ouder was dan een jaar vond ik de borstvoeding totaal geen belasting maar meer iets erbij. Ik ben geen thuisblijfmoeder maar ben na het bevallingsverlof meteen weer gaan werken, eerst parttime maar daarna met verschillende soorten werk naast elkaar min of meer fulltime of vier dagen per week, onregelmatig. Ik ben ook voor werk een paar keer een paar dagen op reis geweest, en vaak 's avonds weg. Kind ging 3 lange dagen per week naar kinderdagverblijf en nu 3 dagen naar naarschoolse opvang. Vader zorgt vanaf de beëindiging van mijn bevallingsverlof ongeveer 50 % voor kind, we verdelen de zorg dus eerlijk. We wonen en werken in Nederland. Dan vraag ik mij af: aan welke "reële Nederlandse omstandigheden" ben ik dan voorbijgegaan?!
En over samen in bed slapen: dat heb ik bij onze jonge baby nooit aangedurfd. Kind sliep wel bij ons op de kamer, in eigen bedje, we hebben precies de aanwijzingen van Stichting Wiegedood opgevolgd. Het leverde zware nachten op. Maar ik sta er wel achter dat we dat toen zo gedaan hebben. Wel heb ik spijt dat we niet een handiger bedje naast ons bed geregeld hebben, waar ik hem makkelijker in en uit had kunnen halen. Daar zou Stichting Wiegedood meer aandacht aan kunnen besteden. (En, niet onbelangrijk, die zware nachten hadden juist als risico dat ik met kind in bed ongepland in slaap viel, hij is zelfs een keer zo op die manier uit ons bed gevallen, omdat ik toen te moe was en hij aan de verkeerde kant bij me was gelegd.) Pas toen kind een stuk ouder en steviger was, hebben we hem als noodmaatregel in ons bed laten slapen, omdat we het niet meer opbrachten om steeds 's nachts op te staan. Hierdoor sliepen we allemaal veel beter en langer. Kind was toen ook oud genoeg om te laten merken dat hij dat het allerfijnste wilde en niet anders wilde. Ik zag toen wat een belangrijke behoefte dit voor hem was. Pas toen we het idee hadden dat hij er aan toe was, hebben we hem in één keer op zijn nieuwe eigen kamer laten slapen, op een volwassen formaat matras. Dat laatste bleek de sleutel te zijn: kind wilde gewoon niet in een klein peuter-/kinderbed slapen. Sindsdien slaapt hij probleemloos alleen.
galaxias
31-12-2011 om 15:32
Rugligging
Er zijn deskundigen die zeggen dat je met rugligging ook kans op ademhalingsproblemen kunt krijgen. Of dit gelinkt kan worden aan hogere wiegendoodcijfers zou ik zo snel niet durven beweren. Ik dacht dat toen juist het advies was om je kind niet meer op de buik te leggen vanwege een verhoogde kans op wiegendood. Ik was toen nog kraamverzorgende en kreeg een paar jaar later mijn eerste kind. Hij sliep erg slecht op zijn rug (afwijkende schedelvorm) en wij hebben hem dus op zijn buik laten slapen (met babyfoon altijd aan en toch de altijd aanwezig angst dat er iets fout kon gaan).
G
galaxias
31-12-2011 om 15:35
Fiorucci
Maar als in de arme landen meer kinderen bij hun ouders slapen (of in hetzelfde bed) en ze krijgen meer borstvoeding dan zou je dus beide factoren kunnen opvoeren voor het feit dat daar minder wiegendood voorkomt. ( ik weet dat goed onderzoek nog veel meer factoren meeweegt dus daar hoeft niemand mij op te wijzen
Als je kijkt op de website van Stichting Wiegedood staat kunstvoeding geven in het rijtje van risicofactoren.
G
galaxias
31-12-2011 om 15:45
Brian palmer over wiegendood
Via de volgende link kan je meer lezen over de visie van Brian Palmer over wiegendood. In zijn informatie ook meer over de relatie tussen het geven van kunstvoeding en wiegendood. Soyant detail is dat de bevindingen van Monique L'hoir (stichting Wiegendood) ook nog aangehaald worden in de presentatie (en niet op een positieve manier).
http://www.brianpalmerdds.com/pdf/sids.pdf
G
Rosase
31-12-2011 om 16:19
Galaxias
Ik kom niet door de plaatjes heen....
Kun je wellicht een tipje van de sluier oplichten?
Fiorucci
31-12-2011 om 16:30
G brian palmer
Ik vind het wel er beknopt en vooral veel oneliners, dus echt chocola kan ik er net van maken..
Ely
31-12-2011 om 16:33
Twee dingen
Waarom heet die stichting niet Stichting Wiegendood Preventie? Of iets in die trant, ik vind dit zo naar. Bijna zoiets als de Dag van de Kindermishandeling, brrr
Ten tweede, ik heb me er niet in verdiept en al helemaal geen links nageplozen dus vergeef mij als het antwoord ergens staat. Maar weet 'men' in arme landen bij kinderen dan altijd de doodsoorzaak? Maw dat daar geen wiegendood zou voorkomen is dat niet dat het niet die stempel krijgt?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Fiorucci
31-12-2011 om 16:33
Herstel
Ik vind het wel erg beknopt en vooral veel oneliners, dus echt chocola kan ik er niet van maken.
Fiorucci
31-12-2011 om 17:02
Ik weet dat kunstvoeding in het rijtje staat, en verkeer echt niet in complete ontkenning hiervan. Maar het blijft heel vreemd dat apart slapen dan niet in het rijtje staat, vindt je niet?
dc
31-12-2011 om 17:51
Fio
Dat is inderdaad heel vreemd, en ik heb ze er zelfs weleens een vraag over gestuurd. Wacht nog steeds op antwoord. Het is namelijk al sinds 1996 bekend, en in omliggende landen (in elk geval Frankrijk en Engeland) is het officiële advies om een baby tot 6 maanden in de kamer van de ouders te laten slapen. (niet in bed, maar in een wiegje op de slaapkamer, want ook hier schatten ze de inteliggentie van ouders triest laag in).
Je kunt het onderzoek nalezen op:
FayW
31-12-2011 om 19:18
Leuk artikel
Vind het wel een interessant onderwerp. Ik was toen mijn kinderen baby waren bang dat ze per ongeluk onder ons dekbed terecht zouden komen. Tijdens het googlen vond ik deze blog, vind het wel leuk en duidelijk geschreven. En ik vind het aan je-bed-klik-wiegje erg leuk (onderaan het artikel).
http://www.inbakeren.nl/blog/samen-slapen-met-je-baby-veilig-slapen-over-bed-sharing-co-sleeping-en-rooming-in/
Elisabeth B.
31-12-2011 om 19:25
Cypers
Je vraagt naar de mannen; in mijn post heb ik het over ONZE jongste die tussen ONS in lag vannacht. Vader wordt dus gekend.
Elisabeth B.
31-12-2011 om 19:30
Apart slapen
Al mijn kinderen hadden als baby een eigen bed en een eigen kamer, grenzend aan de onze. De reële situatie was dat ze de facto vaak Russen ons insliepen (en wij slapen onder een dekbed...)
Elisabeth B.
31-12-2011 om 19:32
Zijligging
Mijn baby's sliepen vooral op hun zij- lekker makkelijk steeds een andere zij naar gelang welke borst ze moesten krijgen. Nooit last gehad van voorkeurshouding, afgeplat achterhoofd etc.
Kaaskopje
01-01-2012 om 03:29
Galaxias en wiebe nik
Er zijn inderdaad meer wegen die naar Rome leiden, maar het is wel prettig als mensen het gevoel hebben dat het ook verantwoord is om van een andere weg naar Rome gebruik te maken. In een land als Nederland is het redelijk verantwoord om een andere weg te nemen.
Wiebe Nik: Maar het is heel naar om een schuldgevoel te hebben als de borstvoeding te moeilijk was maar je "gekozen" zou hebben om die moeite niet te doen. ===
Met het eerste deel van de zin ben ik met je eens. Ik ben zo iemand. En ik vind het niet vervelend om te zeggen dat ik ervoor gekózen heb om niet meer moeite te doen voor borstvoeding. Ik ben daar in een later stadium wel eens een beetje onzeker door gweest, maar dat heb ik weer achter mij gelaten. Ik zie bij mijn dochters geen aanwijzing dat mijn flessekind te kort is gedaan met kunstvoeding en het borstkind aanwijsbaar gezonder in het leven staat.
Ik vind het onzin om het niet over 'keuzes' te mogen hebben. In de meeste gevallen is het vaak toch een bewuste keus om met borstvoeding te beginnen of weer te stoppen en in een aantal gevallen wordt die keus helaas voor je gemaakt.
Tinus_p
01-01-2012 om 14:13
Correctie en aanvulling
Galaxias:
Er zijn deskundigen die zeggen dat je met rugligging ook kans op ademhalingsproblemen kunt krijgen. Of dit gelinkt kan worden aan hogere wiegendoodcijfers zou ik zo snel niet durven beweren."
Ik halade eerder in dit draadje buik- en rugligging door elkaar, maar iig zijn de cijfers overduidleijk: Rugligging is beter. Je kunt allerlei theoretische discussies voeren over voordelen van buik- versus rugligging, maar onderzoek (de praktijk) wijst simpelweg uit dat rugligging beter is -veel beter. Exit de theoretische voordelen van buikligging.
dirksmama
01-01-2012 om 20:08
Enkel nadeel van rugligging
Mijn kinderen deden werkelijk geen oog dicht als ze op de rug werden neergelegd.
Zelf word ik vaak in paniek wakker als ik in mijn slaap op mijn rug beland, of ik heb dan nare nachtmerries. Dus ze hebben het van geen vreemde.
Zoon is nu twaalf, en belandt hij pe rongeluk op de rug in zijn slaap dat volgen er in de slaap karatetrappen.
Om die reden wordt en werd er hier in huis niet op de rug geslapen. Al is het dan cijfermatig gezien veiliger, het werkt voor ons niet.
Pilar
01-01-2012 om 21:15
Huh dirksmama?
Dat snap ik dan weer niet Dirksmama. Bv vanwege allerlei gezondsheids positieve redenen en geen fv want kans op....
Maar dan wel je kind op de buik?????
Ik ben oprecht verbaasd...
Fiorucci
01-01-2012 om 21:27
Pilar
Maar als je kind werkelijk geen oog dicht doet schiet je met rugligging ook niks op. Mijn kinderen sliepen als baby op hun buik op mijn buik, of op hun zij naast mij. Uiteraard met verder in achtneming van alle voorzorgsmaatregelen, ik sliep dus bijvoorbeeld niet onder een dekbed.
Pilar
01-01-2012 om 21:38
Fiorucci
Ja, Fiorucci, ik begrijp het op zich erg goed. Tuurlijk geef rugligging bij sommige kindjes problemen. En dan kies je misschien toch voor het minder veilige/gezondste. Ik snap alleen niet zo goed dat iemand zoo 'fanatiek' is over alle gezondsheidsredenen van bv en nadelen noemt van fv, dat je dan kennelijk wel over de nadelen van rugligging heen kan stappen ofzo. In mijn hoofd rijmt dat ergens niet...
Wel als je over allebei wat genuanceerd bent....
Snap je...
Pilar
01-01-2012 om 21:40
En..
Net zo min als dat ik snap dat fanatieke bv ers later hun kinderen wel vlees te eten geven, terwijl toch ook beweze is dat sommige vleessoorten kankerverwekkend zijn enzo. Ik snap de logica erachter niet...
Ik snap niet dat je met het een zo fanatiek doelt op gezondheidsvoordelen en op andere gebieden je daar niet naar kijkt...
Zoiets...
Vic
01-01-2012 om 21:40
Op de zij
Toen mijn oudste werd geboren (12,5 jaar geleden) was het advies om kinderen op hun zij te leggen, met een opgerolde handdoek om te voorkomen dat ze terugrolden. Je moest dan per slaapje van kant wisselen om te voorkomen dat het hoofdje scheef groeide. Bij jongste (7) moesten kinderen ineens op hun rug slapen. Dat heb ik nooit gedaan, i.v.m. het gevaar van een plat achterhoofd, maar haar net als oudste op haar zij gelegd.
Pilar
01-01-2012 om 21:42
En..
Of...heb ik ook al eens vaker gnoemd...je met je baby die dan zooo lang gezonde bv krijgt in rotterdam of amsterdam blijft wonen, waarbij je weet hoeveel ongezonde lucht ze inademen met alle gezondsheidstoestanden van dien...
Ik snap gewoon niet hoe mensen zo fanatiek over het een kunnen zijn en het ander kennelijk niet over nadenken.
dc
01-01-2012 om 22:46
Fanatiek?
Ik vind haar helemaal niet fanatiek over borstvoeding, dus dat is jouw interpretatie.
Met jouw redenatie kun je als je in Rotterdam woont net zo goed gaan roken, want de lucht is toch al vervuild. Vind ik persoonlijk een beetje kromme logica.
Elisabeth B.
01-01-2012 om 23:18
Radicale logica
Snap de logica niet van Pilars laatste postings. Klinkt nogal radicaal en compromis loos. Als je borstvoeding geeft is vlees eten en in de stad wonen uit den boze, er zijn dus erg veel moeders die in de ogen van Pilar fout bezig zijn.
En als je dezelfde radicale (in mijn ogen vreemde) logica doorvoert, maakt het niet uit als je geen borstvoeding hebt gegeven? Dat kun hè echt niet menen ...
Wiebe Nik
02-01-2012 om 01:00
Nederland (mar)
Mar: "Ik baal alleen van tot vijf of zes keer met het argument komen dat Nederland zo stom is op dit en allerlei gebieden. Dat vind ik nou de discussie vervuilen."
De opmerkingen van Dirksmama over Nederland zijn juist wel on topic, want deze draad gaat over wat Stichting Wiegedood schreef over de Nederlandse omstandigheden m.b.t. borstvoeding na 15 maanden.
De lawine aan postings over borst-/kunstvoeding van 0 tot 15 maanden is daarentegen off topic. Ik verwonder me wat dit voor obsessie is, waarom men daar steeds maar weer op terug komt. En waarom men daar dan geen eigen draadje over start.
Ik vind het bovendien verfrissend en interessant om visies vanuit het buitenland over de Nederlandse situatie te lezen.
Primavera
02-01-2012 om 02:05
Wel de nadelen van buikligging noemen, maar niet die van een bab
Wat ik erg vreemd vindt is dat de stichting wiegendood met ditzelfde excuus dat het niet in de Nederlandse realiteit zou passen jarenlang heeft verzwegen dat het op een eigen kamer leggen van een baby gevaarlijk is.
Dan is het ineens een eigen keus die verdedigbaar is omdat de ouders toch ook moeten kunnen slapen. Alleen op de buik in de kamer van de ouders leggen opdat zowel kind als ouders goed slapen bij slaapproblemen van de baby op de rug is ineens not-done, onverstandig, onbegrijpelijk, enz, terwijl het N.B. dezelfde kans op wiegendood geeft als een baby op de rug in een babykamertje.
Dit is al decennia bekend en wat doen ze in Nederland? Ze gaan een zeer misleidende campagne tegen samenslapen maken! Dàt vindt ik nu onbegrijpelijk, die weerstand, bijna haat zou ik zeggen, tegen samenslapen. Onderzoek heeft aangetoont dat voor een baby van niet-rokende ouders er geen verhoogd risico is en voor ouders die wel roken (niet in de slaapkamer) alleen de eerste weken.
Aan ingewikkeldheid van de regels kan het ook niet liggen, want om een baby koste wat het kost alleen te slapen wordt om een één of andere reden ingewikkelde praktijken met een heleboel regels als inbakeren geadviseerd, ondanks dat toen het eindelijk onderzocht werd dit geen enkele toegevoedgde waarde voor de doelgroep van huilbaby's bleek te hebben.
Zelfs voor kinderen voor wie buikligging (natuurlijk wel op de kamer van de ouders) wel is aan te raden zoals baby's met ernstige reflux, wordt dat verzwegen, maar het volkomen oneffectieve matrasje-omhoog gepropageert.
Primavera
Kaaskopje
02-01-2012 om 02:57
Mijn eindconclusie
van dit draadje is, dat het een wonder is dat ik twee levende en vrij normaal gezonde dochters door de baby- en kindertijd heb weten te loodsen. De een een buikligster, de ander op de rug, allebei na een aantal maanden op een eigen kamer, de een de fles, de ander te kort aan de borst (maar 8 maanden...) Ik ben blij dat die tijd achter me ligt, echt waar. Misschien komt het doordat ik me al over zoveel andere dingen zorgen heb gemaakt dan fles/borstvoeding en bij ons op de kamer of een eigen kamer. Pubers en uitgaan bijvoorbeeld... Voor wie zich nu vooral druk maakt om die eerste maanden: maak je borst maar nat voor als de tijd is aangebroken dat ze uit mogen, rijles mogen nemen, alleen op vakantie gaan... Dan zou je willen dat het genoeg was dat ze op de juiste manier in bed liggen en verantwoord voedsel binnen krijgen.
Pilar
02-01-2012 om 08:33
Elisabeth
Elisabeth: ik vind helemaal niet dat veel moeders fout bezig zijn. Dat heb ik niet gezegd. Ik vraag me alleen oprecht af en begrijp niet goed waarom bv wel zo belangrijk wordt gevonden, maar bv het weglaten van vlees niet. terwijl tch net zo goed bewezen is dat vlees risicos met zich meeneemt. Ik begrijp niet goed dat de eerste jaren zo gelet wordt p die gezonde bv en later minder op andere ongezonde voedingstofen.
Zo heb ik een vriendin die 2.5 haar dochter bv gaf en daarna kreeg kind als lunch chips, omdat ze geen boterham, luste. Nou, dan breekt echt mijn klomp. En tegen mij maar de nadelen van kv blijven noemen. HUH???????????? En ik vraag me gewoon, zonder verder enkel oordeel of iets af of bv een kv gevoed kind niet beter af is in Zwitserland met schone lucht, dan een bv gevoed kind in rotterdam. MIsschien bedoel ik te zeggen/vragen of er niet meer is dan alleen de bv.
Pilar
02-01-2012 om 08:35
Kaaskopje
kaaskopje: hier ook tweeb wonderkindjes zo te lezen.... Wat een geluk hebben wij...
Primavera
02-01-2012 om 09:33
Draaf toch niet zo door
Pilar en Kaaskopje is het nou werkelijk zo moeilijk om het idee van statistisch verhoogd risico te begrijpen?
Natuurlijk zullen de meeste baby's het ook prima overleven zelfs al worden ze op de buik in een eigen kamertje onder een dekbedje gelegd, krijgen ze kv en hebben ze in huis rokende ouders. Daarom heeft het ook zo lang geduurd voordat men doorkreeg dat de combinatie buikslapen/alleen-liggen zo erg risico verhogend was.
Waar het in dit draadje om gaat is dat er door officiele instanties geen eerlijke informatie wordt gegeven hierover omdat zij even beslissen dar dat niet zou passen bij de reeele situatie. En dus worden mensen niet goed ingelicht en denken bijv. nog steeds dat de wiegendoodpiek van de vorige generatie alleen lag aan buikligging ipv de combinatie ervan met alleen liggen. Of dat lang bv geven iets heel geks is en alleen voorkomt bij vreemde types die geen afscheid van de baby tijd kunnen nemen of sexueel gefrustreerde moeders. Of dat als je je baby niet als de bliksem leert om alleen in slaap te vallen je een kind kweekt die dat vervolgens noooooit zal kunnen en tot z'n 18de bij de ouders is bed zal liggen.
Het probleem is dat eerlijke informatie verkregen door voortschreidend inzicht achter wordt gehouden, omdat het not-done zou zijn of 'te moeilijk' voor ons 'simpele' ouders.
Groeten Primavera