Wiebe Nik
24-12-2011 om 03:29
Merkwaardige zin in brief op ouders.nl (borstvoeding en samen slapen)
Op www.ouders.nl staat een stukje van Henk Boeke n.a.v. een mail die is rondgestuurd door de Stichting Wiegedood met daarin kritiek op de Nederlandse vertaling van het boek 'Slapen met je baby'. Even los van de hoofdpunten van dit stukje en deze brief, en van de inhoud van dit boek (discussieer daarover gerust in dit draadje hoor!) – ik kwam een bizarre zin tegen in de brief van de Stichting Wiegedood:
"De suggestie dat de borstvoeding tussen 15 en 40 maanden zou moeten duren, gaat voorbij aan de reële Nederlandse omstandigheden."
Dan vraag ik mij af: wat bedoelen ze met die "reële Nederlandse omstandigheden"?! Welke "reële omstandigheden" heb je nodig om een kind tussen 15 en 40 maanden borstvoeding te geven? Het is mijn ervaring dat je daar helamaal niets voor nodig hebt: geen verlof, geen kolfrecht, geen vrije tijd, geen begeleiding, geen geld, geen materiaal, geen speciale arbeidsomstandigheden, geen borstvoedingscafé's, geen goedkeuring – helemaal niets, want op die leeftijd gebeurt de borstvoeding alleen nog maar af en toe, voornamelijk 's avonds voor het slapen gaan of 's ochtends bij het wakker worden, of op wat voor momenten geschikt zijn voor moeder en kind. En je hebt inmiddels al veel ervaring. Het kan gewoon thuis, niemand hoeft het te merken of te zien, het kost geen extra tijd of geld, kolven is niet meer nodig, kind kan daarnaast gewoon eten, drinken en leven net als alle kinderen. Kind is niet afhankelijk van de borstvoeding en het vormt geen enkele belemmering voor het zelfstandig worden. Ik denk dat bij de meeste kinderen van die leeftijd die nog borstvoeding krijgen, de meeste mensen uit de omgeving dat niet weten. Waar gáát dat zinnetje over?!
Dit los van de discussie of langdurig borstvoeding veel of niet zo veel beschermt tegen borstkanker, of moeders wel of niet zo lang borstvoeding zouden moeten geven, etc., en los van de discussie of samen slapen wel of niet goed is en op welke leeftijd, etc..... Ik vind dit zo'n raar zinnetje dat het voor mij de rest van de, op het eerste gezicht heel redelijke, brief enigszins ondergraaft. Zo'n onlogische zin roept bij mij ook de vraag op: waar gaat dit nu eigenlijk over?
En waarom zouden deze experts (kinderartsen etc.) zich op deze manier impliciet willen richten tegen de aanbeveling van de Wereldgezondheidsraad om ten minste twee jaar borstvoeding te geven?
En wat heeft dat te maken met wel of niet samen met de baby slapen de eerste 6 maanden?!
-----------------------------------
Overigens: Kenniscentrum Borstvoeding is een ludieke actie begonnen en geeft 25 boeken 'Slapen met je baby' gratis aan deskundigen om er een recensie over te schrijven. Zie http://www.borstvoeding.com/ Ik heb zelf geen enkele band met Kenniscentrum Borstvoeding trouwens.
-----------------------------------
p.s.
Onbelangrijk voor deze discussie maar omdat het misschien toch ter sprake komt, mijn achtergrond:
Ik heb mijn kind ruim 50 maanden borstvoeding gegeven, waarvan de laatste tijd af en toe, eens in de paar dagen/weken. Ik was dat nooit zo van plan, maar het is vanzelf zo gelopen. Een belangrijke factor was o.a. dat ik te lui (teerhartig etc.) was om actief af te bouwen en daar ook niet de noodzaak toe zag. Het was nl. helemaal niet belastend. De eerste 6 maanden, ja die vond ik zwaar, maar toen kind ouder was dan een jaar vond ik de borstvoeding totaal geen belasting maar meer iets erbij. Ik ben geen thuisblijfmoeder maar ben na het bevallingsverlof meteen weer gaan werken, eerst parttime maar daarna met verschillende soorten werk naast elkaar min of meer fulltime of vier dagen per week, onregelmatig. Ik ben ook voor werk een paar keer een paar dagen op reis geweest, en vaak 's avonds weg. Kind ging 3 lange dagen per week naar kinderdagverblijf en nu 3 dagen naar naarschoolse opvang. Vader zorgt vanaf de beëindiging van mijn bevallingsverlof ongeveer 50 % voor kind, we verdelen de zorg dus eerlijk. We wonen en werken in Nederland. Dan vraag ik mij af: aan welke "reële Nederlandse omstandigheden" ben ik dan voorbijgegaan?!
En over samen in bed slapen: dat heb ik bij onze jonge baby nooit aangedurfd. Kind sliep wel bij ons op de kamer, in eigen bedje, we hebben precies de aanwijzingen van Stichting Wiegedood opgevolgd. Het leverde zware nachten op. Maar ik sta er wel achter dat we dat toen zo gedaan hebben. Wel heb ik spijt dat we niet een handiger bedje naast ons bed geregeld hebben, waar ik hem makkelijker in en uit had kunnen halen. Daar zou Stichting Wiegedood meer aandacht aan kunnen besteden. (En, niet onbelangrijk, die zware nachten hadden juist als risico dat ik met kind in bed ongepland in slaap viel, hij is zelfs een keer zo op die manier uit ons bed gevallen, omdat ik toen te moe was en hij aan de verkeerde kant bij me was gelegd.) Pas toen kind een stuk ouder en steviger was, hebben we hem als noodmaatregel in ons bed laten slapen, omdat we het niet meer opbrachten om steeds 's nachts op te staan. Hierdoor sliepen we allemaal veel beter en langer. Kind was toen ook oud genoeg om te laten merken dat hij dat het allerfijnste wilde en niet anders wilde. Ik zag toen wat een belangrijke behoefte dit voor hem was. Pas toen we het idee hadden dat hij er aan toe was, hebben we hem in één keer op zijn nieuwe eigen kamer laten slapen, op een volwassen formaat matras. Dat laatste bleek de sleutel te zijn: kind wilde gewoon niet in een klein peuter-/kinderbed slapen. Sindsdien slaapt hij probleemloos alleen.
liora
30-12-2011 om 19:29
Stoppen met bv
Ik wil ook steeds stoppen, maar nog even dit. Er lijkt hier een soort aanname te heersen dat stoppen met bv voor de 20 (?) maanden pijnlijk is, soms begrijpelijk, mogelijk met meer info nog af te wenden was geweest.
Nou ik stopte na twee maanden, gewoon omdat ik er geen zin meer in had. Ik kon het best opbrengen, vond het wel gedoe, maar nooit een kloof gehad, supermelk, baby groeide goed, maar ik vond het lastig in het openbaar te voeden en ik vond het wel mooi geweest.
Dat kan dus ook gewoon hoor. Stoppen omdat je niet meer wil. Heb er totaal geen nare gevoelens bij gehad.
Liora
galaxias
30-12-2011 om 19:30
Jeltje
Ik wil je heel graag mijn excuses maken want ik heb je totaal verkeerd begrepen ! Ik dacht dat jouw posting overgoten was met sarcasme (en dan vooral richting mij). Ik zou hier best 1 op 1 over willen praten, maar weet even niet hoe (zonder mezelf nog meer bloot te geven dan ik al heb gedaan).
G
galaxias
30-12-2011 om 19:33
Liora
Bij mijn oudste kind wilde ik niet stoppen, maar dacht dat het niet anders kon. Hij was drie maanden.
Bij de middelste wilde ik heel graag stoppen want hij beet mij tot bloedens toe en het voeden was daardoor helemaal niet leuk mee (understatement). Hij was negen maanden.
Bij de jongste wilde ik absoluut niet stoppen, maar hij wel (van de éne op de andere dag). Eigenlijk was het zoals ik had bedacht. Voeden op verzoek (zolang je het allebei nog prettig vindt). Ik was verdrietig en voelde mij afgewezen. ( hij was anderhalf jaar).
G
B
galaxias
30-12-2011 om 19:40
Dirksmama
Omdat jij en ik op diverse ouder en kind fora vragen over o.a borstvoeding beantwoorden begrijp ik heel goed wat je bedoelt. Ik denk dat het in zo'n discussie als deze verrekte moeilijk is om duidelijk te maken dat je een bepaalde mening over borstvoedingsgerelateerde zaken kunt (en mag) hebben, maar die mening in je informatie naar ouders natuurlijk nooit zo uitdraagt. Ik denk dat dit niet goed begrepen word. (maar ik kan het mis hebben). Bij het beantwoorden van borstvoedingsvragen (zoals wat doe ik aan overvolle borsten en een kind dat niet wil drinken) gaat het ook niet om mijn mening, maar om de informatie die ik over dat onderwerp kan geven aan die moeder. Mijn mening geef ik pas aan zo'n moeder als ze er uitdrukkelijk om vraagt (en dan denk ik nog drie keer na hoe ik het breng).
G
galaxias
30-12-2011 om 19:54
Liora
Wist je trouwens hoe ongelofelijk kleinerend jouw opmerking is waarin je denkt te weten dat ik geen goede LK ben ?
En dan vinden sommigen hier dat ik superieur overkom .....
De rest van je posting is al niet veel beter trouwens.
G
liora
30-12-2011 om 20:25
Galaxias
Je begrijpt mensen zo verkeerd en alles wat je zegt wordt zo verkeerd begrepen... Communiceren is toch meer dan de helft van het beroep lijkt me.
Kijk maar naar je woordenwisseling met Jeltje: eerst denk hè dat ze het tegen hou heeft maar dat is niet zo. Vervolgens vat je haar persoonlijke en emotionele verhaal op als doordrenkt met ironie. Lijkt me lastig aan het kraambed.
jeltje
30-12-2011 om 21:22
Galaxias
Dank je, dat waardeer ik erg!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
dirksmama
30-12-2011 om 22:29
Liora
Als jij het met 2 maanden mooi genoeg vond, nou dan was het toch gewoon mooi genoeg? Ik zie alleen niet helemaal in wat dit toevoegt in de discussie. Je voedt of je voedt niet, lang of kort. Maar kom niet met onzin dat 15 maanden bv niet strookt met de 'reële situatie' of dat het verwerpelijk zou zijn, zoals de wiegendoders in hun brief stellen of anderen hier verkondigen. Als je 15 of 50 maanden voedt dan IS dat namelijk de reële situatie waarin je je bevindt. Net zoals jouw reële situatie was dat je het met 2 maanden mooi genoeg vondt.
Verder zal ik waarschijnlijk even laag opgeleid zijn als Galaxias, ik begreep namelijk ook niets van Jeltjes verhaal. Wel raar, ik schijn namelijk hoogbegaafd te zijn.
dirksmama
30-12-2011 om 22:45
Nogmaals jeltje en mar
Het hoe en wat van anderen, het leed of het succes, daar GAAT het helemaal niet om. Over de kwaliteiten van bv vs kv ook niet. Dus wat jullie nou blijven mekkeren over irritatie die jullie voelen als er herhaald wordt dat bv zo goed is, ik kan er niets mee. Jammer als je ervaringen niet leuk waren. Jammer als je iets niet kon opbrengen wat een ander wel kon. Of fijn als je er tevreden mee was, maar dat is helemaal het onderwerp niet.
Het GAAT hier helemaal niet om al dan niet mislukken van een bv-relatie, het gaat niet over al dan niet superieure voeding.
Het gaat er om dat de wiegendoders beweren dat het niet reëel is om te stellen dat 15-40 maanden borstvoeding normaal is. Nou vind ik de wiegendoders op meer punten minder reëel dat ze zichzelf laten voorkomen, zoals hun absolute fatwa tegen het samenslapen. The National Childbirth Trust en Unicef in Groot-Brittannië kunnen de slaapadviezen heel wat duidelijker onder woorden brengen. Maar de wiegendoders gaan er van uit dat Nederlandse ouders blijkbaar het IQ van een ganzenei hebben en het liefst dronken of stoned in bed rollen over hun kroost heen of zo. Als je je graag in hun beeld van een Nederlandse ouder herkent, ga je gang maar hoor.
Maar met het soort onzin dat ze in de brief verkondigen komen ze aan MIJN realiteit. In mijn gezin was 15 maanden bv KORT, ze waren toen nog maar net begonnen. In ons gezin was samenslapen de norm. Tot ieders tevredenheid. En qua veiligheid hoefden we niet meer trucjes uit te halen dan alle veiligheidsmaatregelen die mainstream ouders uithalen om de wieg veilig te maken. Plus dat we geen babyfoon nodig hadden.
Nogmaals, over de kwaliteit van het boek kan ik niet oordelen, noch over de kwaliteit van de vertaling. Wat ik tot nu toe van McKenna gelezen heb zijn dingen die op mij aannemelijk overkomen. De wiegendoodfundamentalisten zullen het allemaal niets vinden, jammer voor ze dan maar, en helemaal jammer dat ze die eenzijdige mening over Nederland heen blijven storten. Dankzij SIRE, die 'borstvoeding' altijd te controversieel vinden, de zielepieten.
galaxias
30-12-2011 om 22:46
Liora
Vertel mij wat ik verkeerd begrepen heb aan de opmerking dat ik niet geschikt ben voor mijn beroep omdat ik dogmatisch denk ?
Wellicht weet jij ook dat communiceren via het internet heel anders is als communiceren als je de stem van iemand hoort en de lichaamstaal kunt zien ?
Als jouw communicatie in het echie ook maar een spatje lijkt op hoe je hier af en toe tekeer gaat .......
( en ik ben niet de eerste die dat opmerkt). En, ja, ik heb het ook al vaker gelezen als het gaat over mijn postings in onderwerpen die me na aan het hart liggen.
G
liora
30-12-2011 om 22:57
Galaxias
Je kunt dit draadje denk ik beter gebruiken om eens goed na te denken over wat mensen tegen jou zeggen. Ik denk dat je daar echt veel aan kunt hebben!
Kaaskopje
30-12-2011 om 23:56
Wiebe nik
Met je laatste reactie (14.08u.) ben ik het in grote lijnen wel eens. Mijn insteek is ook geweest dat ik borstvoeding zou geven. En waarom niet, als de omstandigheden het tenminste toelaten?
Jij lijkt het met iemand als ik eens te zijn dat het dus geen ramp is om in Néderland voor flesvoeding te kiezen als de omstandigheden daar om vragen.
galaxias
31-12-2011 om 00:18
Kaaskopje
Ik vind het ook geen ramp als mensen voor kv kiezen als de omstandigheden ernaar zijn. Soms zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Het is fijn als ze daarvan op de hoogte zijn.
G
Wiebe Nik
31-12-2011 om 00:21
Kaaskopje: "keuze"
"Jij lijkt het met iemand als ik eens te zijn dat het dus geen ramp is om in Néderland voor flesvoeding te kiezen als de omstandigheden daar om vragen."
Ja maar Kaaskopje, daar gaat de discussie in dit draadje toch helemaal niet over? De discussie in dit draadje gaat over iets heel anders, nl. dat Stichting Wiegedood stelt dat het "niet reëel" is om in NL langer dan 15 maanden borstvoeding te geven. Ik vind het zo merkwaardig dat de discussie steeds weer gedraaid wordt naar borst- vs kunstvoeding onder 1 jaar... wat is dat toch voor obsessie...
Trouwens, "als de omstandigheden daar om vragen", dan vind ik niet dat er echt van een "keuze" sprake is. Dan wordt je min of meer door de omstandigheden gedwongen... nou ja, er kan natuurlijk een soort grijze zone zijn, waarin de borstvoeding door omstandigheden (heel) moeilijk is en het dus de vraag wordt hoeveel moeite je er voor kan/wil doen. Maar dan nog vind ik het woord "keuze" wat misplaatst, omdat een soort "vrijheid blijheid" suggereert en het de ernst van de reële omstandigheden geen recht doet.
Daarom wordt ik ook zo kriebelig van steeds weer dat woord "keuze" dat gebezigd wordt in de voorlichting over zowel borst- als kunstvoeding. Het doet geen recht aan dat er wel degelijk een waardeverschil tussen beide opties is, en het doet ook geen recht aan al die moeders die wel borstvoeding willen geven maar niet kunnen (door wat voor omstandigheden dan ook). En dat "kunnen" is inderdaad een rekbaar begrip. Maar het is heel naar om een schuldgevoel te hebben als de borstvoeding te moeilijk was maar je "gekozen" zou hebben om die moeite niet te doen. En met moeilijk bedoel ik dat soort verhalen als dat van Jeltje: hoe vaak kun je kolven als je zelf of je kind in het ziekenhuis ligt; of het verhaal van Pilar, etc... Het woord "keuze" vind ik dan echt misplaatst, over dat soort situaties zou in het algemeen veel genuanceerder gesproken moeten worden.
En nee, natuurlijk is flesvoeding geen ramp (niemand beweerde dat hier toch?) als het poeder en het water van goede kwaliteit zijn. Maar besef wel dat dit een luxe is. Ik kan me eigenlijk vooral reële omstandigheden voorstellen waarbij flesvoeding onmogelijk of zeer onwenselijk is...
jeltje
31-12-2011 om 00:30
Dirksmama
Natuurlijk begon de draad met samen slapen en langvoeden. Daar heb ik het helemaal niet over gehad, ik heb met het eerste geen enkel probleem (veelvuldig gedaan) en het tweede, zoals bekend, niet.
Ik heb louter gereageerd op de discussie die zich daarom heen ontspon waarin het wel over voor- en nadelen van bv ging, en er allemaal emoties loskwamen. Ik heb geprobeerd een suggestie te doen hoe dat voorkomen kon worden, omdat het volgens mij allemaal weerstand opriep die onnodig en contraproductief was. Galaxias begrijpt dat inmiddels, (en is het er misschien niet mee eens, maar dat hoeft ook helemaal niet) jij kennelijk niet. Ik weet niet welk punt je nou nog tov mij wil maken. Dat we een off topic discussie voeren? Ja, dat is waar, maar daar was ik niet mee begonnen.
Fijn joh, dat je hoogbegaafd bent! Wil je mijn iq ook weten?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Mar
31-12-2011 om 02:06
Dirksmama
Je hoeft niet meer aan mij te schrijven hoor. Ik lees je postings niet meer. Ik vind dat je je heil beter kan zoeken op buitenlandse (althans niet-Nederlandse) fora. Hier loop je toch maar het risico in Nederlandse discussies te belanden.
Elisabeth B.
31-12-2011 om 07:09
Hier
Nadat onze tweeënhalf jarige de hele nacht tussen ons in geslapen heeft, heb uk hem net de borst gegeven. Hij is niet wakker geweest vannacht, we hebben goed geslapen. Gelukkig maar, er was hier geen bed voor onze kleinste.
Voor mij is dit de reële situatie en ik ben zo Nederlands als maar zijn kan. O ja, ik werk 36 uur per week en ben geen supermoeder of zo. Suboptimaal dus de ogen van vele Nederlanders, want mijn kinderen hebben geen thuisblijfmoeder.
Elisabeth B.
31-12-2011 om 07:21
Dirksmama
Blijf vooral hier schrijven, het zou saai zijn zonder jouw bijdragen. Als er enkel gelijkgestemden zijn, wordt geen (Nederlandse) gewoonte meer ter discussie gesteld.
dc
31-12-2011 om 10:26
Waardeloos
De mond willen snoeren omdat mensen blijkbaar niet "op de correcte wijze" communiceren of het niet eens zijn met anderen.
Persoonlijk kan ik niets superieurs of wat dan ook in G's reacties ontdekken, wel dat ze steeds persoonlijk de verdediging in moet. En ik vind Dirksmama's posts duidelijk en ik ben het in grote lijnen gewoon met haar eens.
dirksmama
31-12-2011 om 10:48
Zoals ik al zei
Dédain.
Lijkt me trouwens lastig om een draad te volgen als je bijdragen van bepaalde mensen compleet overslaat. Raak je toch sneller de clou kwijt vrees ik.
Mar
31-12-2011 om 11:05
Dedain (anne j e.a,)
Even voor duidelijkheid: ik vind het verder prima wat Dirksmama van borstvoeding vindt hoor, moet zij weten, Ik baal alleen van tot vijf of zes keer met het argument komen dat Nederland zo stom is op dit en allerlei gebieden. Dat vind ik nou de discussie vervuilen. En ja, dan krijg ik iets van: als het hier dan zo beroerd is, wat doe je dan nog op een Nederlands forum?
Cypres
31-12-2011 om 11:29
Waar ik nou nog wel benieuwd naar ben
Blijven bij mij nog wat vragen liggen.
1. Wat is een wiegendoder? Is dat iemand die wiegjes vermoordt of zo?
2. Volgens mij zijn we het allemaal eens in deze draad dat iedereen vooral moet doen waar zij of hij zin in heeft. Grappig is ook dat vaders nergens worden genoemd. Hier heb ik over zowel soort voeding, als waar baby slaapt, altijd met mijn man overlegd. Maar in deze draad gaat het altijd over "Nederlandse moeders die 'makkelijk' met bv stoppen" enz. enz.
3. Waar haalt men ruim 5000 euro vandaan om een opleiding tot lactatiekundige te bekostigen?
galaxias
31-12-2011 om 11:44
Cypres
In je tweede vraag haal je een belangrijk onderwerp aan. Als moeders geen steun krijgen vanuit hun nabije omgeving (partner,ouders,vrienden etc) is het een stuk moeilijker om succesvol borstvoeding te blijven geven als er onverwachte/ongewenste hobbbels op je pad komen. Er is zelfs onderzoek naar gedaan (cijfers heb ik momenteel niet paraat).
Op je derde vraag kan ik een duidelijk antwoord geven. Veel lactatiekundigen volgen de opleiding omdat hun werkgever die betaald (denk aan een ziekenhuis, een consultatiebureau of een kraambureau). Overigens zijn niet alle opleidingen even duur. Ik heb de opleiding in België gedaan (ook door mijn werkgever betaald) en daar was het toen een stuk goedkoper. De LK's die de opleiding zelf betaald hebben hebben hard gespaard.
G
galaxias
31-12-2011 om 11:47
Dank je wel voor je steun ! Dat kon ik wel even gebruiken. Het valt niet mee om overeind te blijven in zo'n heftige discussie, en ik heb inderdaad gemerkt dat dit niet altijd een positieve uitwerking heeft op de manier waarop ik reageerde.
Hoge bomen vangen veel wind, maar ik sta er nog
Warme groet "uit volle borst",
G
Tinus_p
31-12-2011 om 13:32
Wiegedood als welvaartsziekte
Dirksmama:
Stichting Wiegendood moet m.i. ophouden met onnodige bangmakerij over samenslapen, en eindelijk eens toegeven dat een apart slapend kind een hoger risico loopt. Dat is reëler dan alleen maar aan komen hobbelen met de 'reële situatie'. Er zijn zoveel plekken op de wereld waar de reële sitautie ver weg ligt van de ideale situatie. Dat geldt voor Nederland even goed als voor Somaliland of zo. Wil dat zeggen dat je je neer moet leggen bij de reële situatie? Of dat je je best mag doen de reële situatie te verbeteren?"
Deze hartekreet mbt de reéle situatie steun ook (los van de vraag of alle details kloppen).
Ik werkte 16 jaar geleden nog op de universiteit, en toen de eerste wiegendood acties (over rugligging etc) werden gevoerd, heb ik de bijbehorende publicaties in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde gewoon opgezocht in de universiteitsbibliotheek. Wat me opviel (naast het verpletterende bewijs dat rugligging en dekbedjes echt slecht zijn) was dat wiegendood een welvaartziekte is -wiegedood komt voor in rijke landen, niet in arme. Dat suggereert onmiddellijk dat wiegedood van alles te maken heeft baby's die slapen in aparte slaapkamers -arme mensen hebben geen aparte babykamer.
Overigens: antropoloog Marvin Harris (in Cannibals and Kings) suggereert dat het risico van 'smothering' (overlijden van baby in bed van ouders) van oudsher overgewaardeerd is, om de cynische reden dat veel zogenaamde smothering eigenlijk bewuste infanticide is door ouders die niet in staat zijn adequaat voor hun kind te zorgen.
galaxias
31-12-2011 om 13:59
Tinus
Dan is de link met het niet krijgen van borstvoeding natuurlijk ook snel te leggen.
In rijke landen krijgen meer kinderen kunstvoeding. Dat is trouwens ook de conclusie van Stichting Wiegedood.
G.
Fiorucci
31-12-2011 om 14:41
Nou,nee, er zijn zat mensen wiens kind bv krijgt en toch apart slaapt, dus ik vind dat geen goede conclusie. Daarbij, in sommige arme landen is kv gevaarlijker vanwege slecht drinkwater, een extra reden om bv te geven als je daar woont lijkt mij. Nog los van het feit dat men wellicht geen kv kan betalen.