Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wiebe Nik

Wiebe Nik

24-12-2011 om 03:29

Merkwaardige zin in brief op ouders.nl (borstvoeding en samen slapen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sascha2

Sascha2

29-12-2011 om 23:19

Dirksmama

Tja, google is your friend, en dan nog krijg je allerhande informatie die niet juist is. Geloof me, ik heb de informatie vanuit SBO zelf gekregen, ik ga niet zomaar wat roepen uiteraard. SBO (samenwerkende borstvoeding organisaties) gaf mij duidelijk aan, dat zowel de beroepsvereniging van lactatiekundigen (NVL,onderdeel van SBO overigens) als de beroepsopleiding van lactatiekundigen (SBL) met klem bestrijden dat het een (post)hbo-opleiding is. Dat is het namelijk niet. Het is een van de grootste misverstanden van het beroep dat steeds maar gedacht wordt dat het een (post)hbo-opleiding zou zijn, aldus SBO. Bovendien wordt deze bestrijding onderschreven door juist diegene, die de opleiding naar NL heeft gehaald. Volgens de informatie die ik van genoemd orgaan rechtstreeks heb ontvangen kun je de opleiding ten hoogste als (post)mbo inschalen.
Verder zal het mij om het even zijn, ik vind opleidingsniveau niet belangrijk om mee te schermen. Juiste informatie daarentegen wel, ook over opleidingsniveau.

Sascha2

Sascha2

29-12-2011 om 23:23

Mar

De geitenpoedermelk kun je tegenwoordig ook in NL kopen. Ik gaf het aan mijn jongste dochter, toen zij geen bv meer kreeg. Ik dacht ook dat de eiwitten kleiner zijn dan koemelkeiwitten, waardoor de eiwitten wat makkelijker te verteren zouden zijn. Precies weet ik het niet, maar mijn dochter vaarde er wel op en daar ging het om.

billie

billie

29-12-2011 om 23:23

Moeilijk

Ik vind het dubbel allemaal. Want ik vind de taboes rondom langvoeden, die er mi echt nog zijn, wel jammer en hebben mij wel degelijk beinvloed in mijn keuzes toendertijd. Ik ben bij beide kinderen gestopt rond de 20 maanden, achteraf had ik wel langer willen voeden want mijn kinderen vonden het stoppen best moeilijk. Ik was er zelf redelijk klaar mee maar weet ook zeker dat ik beinvloed ben door de heersende meningen. Mijn kinderen waren er iig absoluut niet klaar mee.
Van de andere kant vond ik de combi bv en bijv werken echt enorm zwaar. En werken is toch weer de norm hier. Ik kreeg prachtig de kolfruimte etc etc, maar het werkte bij ons toch niet. Zowieso al het overgaan naar een schema, terwijl mijn baby met 4 maanden echt niet toe was aan een schema. Kostte ons enorm veel moeite. Daarbij weigerde hij de fles, hetgeen heel erg moeizaam verliep allemaal. Door alle drukte liep mijn productie toch terug, en baby die prachtig doorsliep de eerste maanden begon 's nachts bij te tanken. Op een bepaald moment sliep hij alleen nog maar heel korte stukjes en wilde hij de hele nacht zoiets drinken. Ik vond bv geven altijd heel fijn maar die periode, achteraf geen idee meer hoelang dat was, maar iets van maanden, was echt puur overleven. Genieten van de baby was er niet meer bij. Bij de tweede was het iets relaxter omdat ik 3 maanden langer thuis was, maar de combi werken-bv vond ik echt helemaal niets. Door *iedereen* wordt er gedaan alsof bv alleen maar simpel en makkelijk is, je doet het even tussendoor en kan tussen alle bedrijven door. Mijn ervaring is echt anders.

jeltje

jeltje

29-12-2011 om 23:50

Precies dirksmama

Het feitr op zichzelf staat niet ter discussie, het steeds maar herhalen ervan straalt superioriteit uit. Zo ervaar ik het.

Natuurlijk is borstvoeding the real thing. Ik heb nog niemand dat horen ontkennen. Maar wat bereik je er nou mee door dat steeds maar te benadrukken, of door kv steeds als second best of zelfs schadelijk weg te zetten? Je strijkt moeders die geen/weinig bv hebben gegeven steeds weer tegen de haren in of kwetst ze zelfs. De succesvol voedende moeders hoef je al niet meer te overtuigen. Resultaat: anti-reclame, weerzin en
emotionele en nare discussies, en je bereikt niets. Behalve dat G's reputatie wordt ondergraven als ze niet sterk genoeg argumenteert etc. Doodzonde.

En ja, het benadrukken van the real thing, en neerhalen van the second best option, steeds maar weer, en steeds maar weer met de argumenten dat als vrouwen nou maar beter geinformeerd waren het niet nodig was, en dat maar 2% niet genoeg melk aanmaakt etc etc etc vind ik behoorlijk superieur overkomen. Wij niet-succesvol borstvoedende moeders wéten het nou wel. We hebben onszelf dus niet voldoende geinformeerd, niet genoeg doorgezet, niet voldoende hulp gezocht etc. En we veranderen er niets meer aan....

Wat móet ik nou nog met de wetenschap die ik toch al wel had dat bv het best is? Ik bén naar cursus in het borstvoedingscentrum geweest, twee keer zelfs, ik héb lactatiekundigen thuis op bezoek gehad, en ben veelvuldig bij ze geweest. Ik heb eindeloos op de plee zitten kolven (want zat midden in een verbouwing en had nergens in huis gordijnen, en waar ik ze wel had zaten bouwvakkers), ik vervoerde mijn 'witte goud' eindeloos naar het ziekenhuis waar mijn dochter het via een neussonde kreeg. Dus waar ging het mis? Nou, beide kinderen vielen ruim 15% af, en ik kon er niet tegenop kolven/voeden. En na mijn beide keizersnedes en vrij langdurige ziekenhuisopnames trók ik het niet om mezelf 's nachts ook nog iedere twee uur te laten kolven, want ik was zó uitgeput. Dus dat kan ik mezelf best blijven verwijten, want als ik dat wel had gedaan had ik misschien wel voldoende produktie gehad. Maar 2% van de vrouwen heeft niet voldoende melk, toch? Dus het zal wel aan mijn doorzettingsvermogen hebben gelegen.

(Trouwens, mijn bakker bakt erg lekker brood, echt zelf, en geen afbakbroodjes. Ikzelf bak er letterlijk niets van. Net als die borstvoeding...)

Jeltje

Ik "strooi" links rond omdat mensen er naar vragen, want ik moet blijkbaar iets bewijzen !!
Ik sta voor wat ik zeg en als ik sommige mensen hiermee tegen de haren in strijk dan vind ik dat erg jammer, maar dan is dat niet anders. Ik sta (ook in mijn beroep) bekend als iemand die zegt waar het op staat (als mij om mijn mening gevraagd wordt). Ik kan heel erg empatisch zijn, maar vraag mij niet om wollig en rozewolkerig te gaan zitten doen en om de hete brij heen te draaien. Sommige mensen moeten even aan mij wennen, maar uiteindelijk waarderen de meeste mensen mij om mijn rechtdoorzee aanpak. Buiten het feit dat ik professional ben, ben ik (gelukkig) ook een mens met mijn eigen gevoelens en ervaringen. Die twee zaken kan en wil ik niet scheiden. Met mijn reputatie zit het wel goed. Zolang moeders mij voor herhalingsconsulten vragen en aanbevelen bij anderen ervaren zij blijkbaar andere zaken dan die jij noemt.
G

Mar

Mar

29-12-2011 om 23:57

Ja precies jeltje (dirksmama)

Jeltje tegen Dirksmama "Je strijkt moeders die geen/weinig bv hebben gegeven steeds weer tegen de haren in of kwetst ze zelfs. De succesvol voedende moeders hoef je al niet meer te overtuigen. Resultaat: anti-reclame, weerzin en

emotionele en nare discussies, en je bereikt niets. Behalve dat G's reputatie wordt ondergraven als ze niet sterk genoeg argumenteert etc. Doodzonde.

En ja, het benadrukken van the real thing, en neerhalen van the second best option, steeds maar weer, en steeds maar weer met de argumenten dat als vrouwen nou maar beter geinformeerd waren het niet nodig was, en dat maar 2% niet genoeg melk aanmaakt etc etc etc vind ik behoorlijk superieur overkomen."

Ja precies. Het lijkt wel, ik zou bijna zeggen, nou ja, ik zeg het toch: Nederlandse redenettekunst op zijn allerslechtst en bekrompenst.

Herhalen

Hoi Jeltje,
Ik blijf sommige zaken herhalen omdat er steeds weer vragen over komen, en omdat de mensen in deze draad die een andere mening hebben (zoals jij) ook blijven herhalen. Wat straalt dat dan uit ? Zeker geen superioriteit ? Je meet met twee maten en daar kan ik slecht tegen.
Als ik je verhaal lees heb je het zeker niet makkelijk gehad. Je hebt je beslissing om te stoppen met de borstvoeding toch op basis van goede informatie en advies genomen, en omdat je het niet meer trok. Denk je nu echt dat "wij" zouden durven beweren dat het aan je doorzettingsvermogen lag ? En al zouden "wij" dat doen dan heb jij daar toch lak aan. Jij weet toch hoe het werkelijk zat. Nergens voor nodig om in de slachtoffer-rol te duiken dus.
G

Mar

Mar

30-12-2011 om 00:03

Maar galaxia

waarom ga je nu tegen Jeltje van leer? Zij ondersteunt je toch:
"Behalve dat G's reputatie wordt ondergraven als ze niet sterk genoeg argumenteert etc. Doodzonde."

Mar

Kan jij mij vertellen wat dan de redenen zijn waarom er in Nederland zoveel vrouwen stoppen met de borstvoeding nadat 80% er aanvankelijk wel mee begint ?
Wat heeft mijn uitspraak in godsnaam met superieur voelen te maken ?
Op je persoonlijke aantijgingen ga ik verder maar niet in.
G

Mar

Mar

30-12-2011 om 00:07

Ho ho

Welke persoonlijk aantijgingen? Noem ze eens. Ik heb het met jou alleen over geitenmelk gehad (waar ik overigens nog geen antwoord heb gehad) en het feit dat je tekeer gaat tegen Jeltje. Dat superieur is volgens mij een opmerking van Jeltje tegen Dirksmama. Zoek maar na.
Misschien zit je toch wat te veel met persoonlijke belangen en fanatiek in deze discussie want je gaat dingen en mensen door elkaar halen.

Mar

Als je zelf even googelt op geitenmelk bij allergie zal je lezen dat er een kruisallergie kan optreden als een kind met koemelkallergie, geitenmelk krijgt.
Als je geen borstvoeding meer kunt of wilt geven en ook geen donormelk dan lijkt de beste optie nog om hypo-allergene kunstvoeding te geven.
Overigens kunnen ernstig allergische kinderen daar soms ook niet tegen (zelfs niet tegen de meest hypo-allergene soorten). Een cliënt van mij heeft haar dochter dus min of meer noodgedwongen tot haar tweede jaar borstvoeding gegeven terwijl ze zelf een streng dieet volgde. Overigens kwam ze tijdens die periode erachter dat ze zelf ook allergisch wat voor van alles en nog wat. Ze had geen last meer van de onverklaarbare buik en darmklachten die ze al had vanaf dat ze kind was, en ze zat veel beter in haar vel.
G

Mar

Dus je opmerking over redenette kunst en bekrompenheid was niet voor mij bedoeld ?
G

Mar

Mar

30-12-2011 om 00:16

Ja dág, galaxia

Eerst ga je tegen me tekeer, dan wijs ik je fijntjes op dat het anders zit daar ga je dan voor het gemak maar niet op en en dan krijg ik een soort college over geitenmelk? Geen zin meer in, hoor op deze manier. Belerend, jakkie bah.

Mar

Mar

30-12-2011 om 00:17

Oh toch nog

nee, die was voor dirksmama, lees nou goed, ook Jeltje. Ik ben afgehaakt, doewie

jeltje

jeltje

30-12-2011 om 00:27

Aargh!

Galaxias, je snapt het echt niet, en dat moet ik mezelf verwijten, kennelijk weet ik het niet over te brengen, zélfs als ik jou in jouw professionaliteit alleen maar steun! Ik probeer je alleen maar te wijzen op hoe je effectiever kan zijn in je boodschap, maar dat komt kennelijk niet over.

Ik geloof zo dat vrouwen herhalingsconsulten willen, ik zeg zelfs dat ik je graag in de buurt had gehad destijds, want ik geloof echt dat je goed bent in je vak. En dat je niet wollig doet/bent had alleen maar voor je gepleit. (Overigens heb ik zelfs destijds ook veel aan jouw advies gehad, zo'n 6 jaar geleden, op een ander forum, maar dat weet je vast niet meer).

Ik héb geen anderen mening: ook ik zeg dat bv het best is. Ik zou dus niet weten waar ik superieur over doe. Ik zeg alleen dat het niet effectief is, zelfs contraproductief, om dat steeds te herhalen. Maar ik hou erover op. Het komt kennelijk echt niet binnen. En dat vind ik oprecht jammer, omdat je een goede zaak in mijn ogen zo meer kwaad dan goed doet.

PS Bovenstaande had ik ingetikt, toen ik nogmaals jouw laatste bericht lees, en ik heb de neiging al het aardige wat ik zeg direct weg te halen. Hoe durf je om als reactie op iemand die haar verhaal doet te zeggen dat ik 'in de slachtoffer-rol duik'? Ik schets hoe het voelt als je wéét dat je niet bij die 2% vrouwen hoort die niet genoeg melk aanmaakt, en dat er dus geen andere conclusie rest dan dat je niet hard genoeg je best hebt gedaan. En wat dan het effect is als steeds maar weer wordt ingewreven dat bv het best is. Ik ben er namelijk van overtuigd, en mijn lactatiekundige met mij, dat ik mijn produktie op peil had kunnen brengen. Maar ik bracht het niet (meer) op. En nee, 'jullie' zeggen niet dat het aan mijn doorzettingsvermogen lag. Jullie doen alleen uitspraken in het algemeen. Maar iedere vrouw die dit draadje leest relateert dat aan haar eigen ervaringen. En dan kan je niet opeens zeggen, als ik mijn eigen ervaringen spiegel aan wat jij in het algemeen zegt, dat ik dan in een slachtoffer-rol duik. Nee, ik extrapoleer gewoon wat jij zelf inbrengt!
Tjonge, ik hoop dat je bedside manners beter zijn, en dat als een client van jou met zo'n soort verhaal komt, je niet tegen haar zegt dat het 'nergens voor nodig is om in de slachtoffer-rol te duiken'.

Zoals velen voor mij ben ik er nu ook klaar mee. Zeg eens G, hoeveel mensen zijn er nu afgehaakt in reactie op jouw postings? Was dat de bedoeling?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2011 om 01:01

Dirksmama

Borstvoeding IS nou eenmaal \'the real thing\' en kunstvoeding is een vervanging.
Ik ben met je eens dat borstvoeding het meest natuurlijke is en dat flesvoeding vervanging is, maar als ik Galaxias mag gelovem moeten we de kunst van het borstvoeden met een zeer uitgebreide gebruiksaanwijzing te lijf gaan.
Is het niet ook deels de liefde waarmee je iets doet? Een zelfgebakken broodje kan naar karton smaken als het zonder liefde wordt aangeboden, een voorgebakken broodje kan prima smaken als het met liefde is gemaakt en opgediend. Als je een baby warm tegen je aanlegt, over het wangetje aait, zachtjes liedjes zingt, verliefd in de oogjes kijkt kun je van flesvoeding zeggen wat je wilt, maar die baby geniet op zo'n moment net zo goed als een kind aan de borst. Flesvoeding is niet effe een poedertje oplossen in water.

mar

mar

30-12-2011 om 01:03

Volgens mij vergist ze zich jeltje

Volgens mij is Galaxias in de bonen en ziet ze jouw posting naar Dirksmama aan voor een aanval van jou op haar. Een groot misverstand want daarop gaat ze weer in de tegenaanval en daar baal jij weer van (begrijpelijk). Maar het geeft wel het rode waas voor de ogen aan dat sommigen krijgen als ze menen voor bv te moeten pleiten. En dan te bedenken dat jij en ik nog voorstanders zijn van bv! (jammer genoeg niet gelukt, maar dat vinden we dan ook allebei heel jammer).
Overigens geheel off-topic vind ik Galaxias ook niet zo'n sterke nick: het betekent immers: melk-weg

liora

liora

30-12-2011 om 08:43

Jeltje

Hoi Jeltje,

Ben het roerend met je eens op alle punten. Behalve twee: ik denk niet dat Galaxias een heel goede lactatiekundige is, daarvoor is ze te dogmatisch. En het tweede punt: ik vind de verwijzingen naar het niveau van een opleiding allerminst onsmakelijk. Het verklaart namelijk waarom het voor haar lastig is om onderzoeksresultaten te interpreteren en citeren.
De opleiding is in ieder geval MBO, en niet post-HBO, zoals ze dacht.

Liora

Jeltje

Wat stoort herhalen je nou als je het toch al weet? Er zullen zat mensen meelezen die het misschien nog niet weten. Ik vind dat je zeurt, en ik had niet eens door dat je het tegen mij had, volgens mij richtte je je toch echt tegen Galaxias.

En Liora, het is GEEN MBO-opleiding. MBO-ers mogen inschrijven als ze een HBO-instroomniveau aankunnen.
Wereldwijd is het gewoon een Graduate course. En MBO is niet gelijk aan Graduate, zelfs niet als je zou denken dat het Nederlandse opleidingsniveau ver superieur zou zijn aan dat van bijvoorbeeld de VS, Indonesië, Israel, Australië, Zweden, Canada of het Verenigd Koninkrijk of waar dan ook.

Jeltje en mar

Ik zag inderdaad de posting naar Dirksmama als een aanval van Jeltje op mij. Wellicht kunnen jullie je voorstellen dat het mij onderhand ook aan het duizelen is ?
G

Cypres

Cypres

30-12-2011 om 11:47

Niveau

In Nederland kun je met een MBO-opleiding en zelfs met alleen middelbare school terecht bij de opleiding voor lactatiekundige. Mits je bereid bent om €5.246 op te hoesten voor 30 contactdagen. Men komt voor toelating in aanmerking met een MBO-opleiding bijvoorbeeld als kraamverzorgende, maar vrijstelling is dus mogelijk wegens 'ervaringsdeskundigheid'. De opleiding beweert aan te sluiten op HBO-niveau, maar dat is een beetje raar. Want een kraamverzorgende met MBO wordt gewoon toegelaten. Dit vind ik toe te juichen, want dan kun je tenminste om lactatiekundigen heen, dat is handiger om de redenen die ik in eerdere postings noemde. Een goede kraamverpleegkundige/verzorgende is goud waard.
Maar goed, veel opleidingen zetten zich ondanks dit liberale toelatingsbeleid, om begrijpelijke redenen zo hoog mogelijk in de markt. Dat doen allerlei natuurgeneeswijzen ook, zichzelf een HBO-opleiding noemen. En intussen een toelatingsbeleid hebben dat uitgaat van een lager niveau. Daarom vind ik een HBO-niveau alleen geloofwaardig als er volgens de regels wordt geaccrediteerd.
Wie het Nederlandse diploma heeft, is nog niet internationaal gecertificeerd. Daarvoor moet je een IBLCE-examen doen, waarvoor de Nederlandse opleiding voorbereidt. Kijk je op de site van de IBLCE, dan zie je dat het in andere landen mogelijk is om een online cursus te doen ter voorbereiding op dit examen. Er zijn daarbij allerlei instapniveaus, afhankelijk van je achtergrond en vooropleiding. Wie geen medische achtergrond heeft, moet een aantal basismodulen anatomie, fysiologie etc. doen op het niveau van "tertiair onderwijs". Dirksmama, dat "graduate course" valt dus nogal mee. Het internationale IBLCE programma mikt op het propageren van borstvoeding en dan is het belangrijk dat deelname aan het examen voor zoveel mogelijk soorten professionals en leken mogelijk is.

Dus galaxias

Stop ermee, dit doet je meer kwaad dan goed.......

Jeltje

Wat ik bedoel te zeggen als reactie op jouw verhaal over het toen is gegaan, is het volgende: Je hebt jouw beslissing om te stoppen met de borstvoeding toendertijd genomen. Je kon niet meer en was op. (punt)
Probeer alsjeblieft de informatie en opmerkingen niet te relateren aan je eigen ervaringen (hoe moeilijk dat ook is). En natuurlijk zal ik een moeder die door hetzelfde gaat van harte steunen in de beslissing die ze uiteindelijk neemt of heeft genomen. Juist omdat ik weet hoe het voelt als je denkt dat je geen kant meer uit kunt en in een spagaat zit met je verstandelijke beredeneringen en je gevoel. Het was niet de bedoeling dat er mensen afhaakten, maar zulke dingen gebeuren jammer genoeg. Waar ik mij wel over verbaas is dat postings die "mijn" uitspraken ondersteunen ( over het juiste taalgebruik als het gaat over voordelen of nadelen) nauwelijks aandacht krijgen. Ik ben geen roepende in de woestijn. Het is zelfs zo dat er tijdens een wereldwijd (online) bijscholingscongres een lezing is gehouden over het juiste taalgebruik als het gaat om voorlichting over borstvoeding. http://www.health-e-learning.com/courses/experts-in-lactation/218-xl32
Als je googeled op Watch you language kan je er meer over vinden.
G

Cypres

Cypres

30-12-2011 om 11:50

En waar blijft die vertaalster nou

En intussen zit ik maar te wachten op de beloofde reactie van die andere lactatiekundige: Marianne Vanderveen-Kolkena. Ze zou tussen kerst en oud en nieuw reageren. Ik ben echt heel benieuwd. Het zou bovendien deze draad weer on topic helpen, die begint te verzanden in welles-nietes.

Cypres

Voor zover ik weet is ze hard bezig met haar reactie. Omdat ze dit zeer zorgvuldig wil voorbereiden (en ook afhankelijk is van de inbreng van de schrijver van het boek) laat het denk ik nog even op zich wachten.
G

Wiebe Nik

Wiebe Nik

30-12-2011 om 13:30

Jeltje

Jeltje, die posting van jou die je aan Dirksmama gericht had, ging vrijwel geheel over Galaxias. Niet zo netjes. En het verbaast mij niet dat Galaxias zich daardoor aangevallen voelt en er op reageert. Mar, dat heeft niets met "in de bonen" te maken.

http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=7&template=1&actueel=1&archief=0&thread=171878&forumsel=1&forum=1&post=2826363

Ik vind niet dat Galaxias zich superieur opstelt. Wel vind ik dat er iets mis is met voorlichting over borstvoeding èn wiegedood in het algemeen. Daarover meer in een volgende posting.

Jeltje, ik denk dat ik in een vergelijkbare positie als jij heb gezeten: moeilijke omstandigheden, kind in het ziekenhuis, veel kolven (tot huilens toe wat mij betreft), niet genoeg melkproductie (ik ben alleen niet gestopt, maar doorgegaan met kolven en borstvoeden, en heb flink bijgevoed met kunstvoeding). Ik herken je frustratie. Ik werd ook woedend als ik weer las "vrijwel alle vrouwen hebben genoeg melk". Ook ik voelde me altijd schuldig dat ik te weinig kolfde. Maar ik denk niet dat dit te maken heeft met een superieure houding van Galaxias e.a., of het herhalen van de boodschap, maar met dat er iets wezenlijks ontbreekt in de voorlichting over borstvoeding. Daarover later meer. Ook heb ik vragen over die "2 %". Maar los daarvan, 2 % is best veel, 1 op de 50. Maar later meer hierover.

jeltje

jeltje

30-12-2011 om 14:03

Laatste keer

Ik wilde echt niet meer reageren, maar nu wordt er zoveel over mijn inbreng beweerd dat ik wel moet. In tegenstelling tot hoe mar het leest, ging mijn algemene punt inderdaad over g's inbreng. Aangezien zij zich presenteert als professional beoordeel ik haar inbreng anders dan dirksmama. Wat die laatste beweert is wat mij betreft gewoon een mening en daar lig ik niet wakker van. In de wisseling met dirksmama bestrijdt zij iets wat ik over g's inbreng zeg, dus ik kan daar moeilijk anders op ingaan dan nogmaals proberen uit te leggen wat ik bedoel. Dat heeft niet zoveel met niet netjes te maken.
Verder blijft iedereen herhalen dat g toch gelijk heeft, of dat herhaling nodig is of niets uitmaakt. Ik bestrijd haar gelijk niet, ik probeer een suggestie te doen om effectiever te zijn in het uiteindelijke doel: meer vrouwen die langer bv geven. Volgens mij bereik je dat wel door vrouwen met raad en daad bij te staan, zoals g in de praktijk doet, en niet door allerlei boude uitspraken te doen. Die leiden af en roepen weerstand op, zeker als ze discussie oproepen.

En dan nog voor g: ik vind nog steeds dat een excuus over mijn slachtoffergedrag gepast is, jij kennelijk niet. Ik had trouwens ook best begrepen dat je zo'n glijer maakt als je van zoveel kanten onder vuur wordt genomen, maar dan nog...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wiebe Nik

Wiebe Nik

30-12-2011 om 14:08

Redundancy

Ik zie hier steeds postings voorbijkomen in de trant van "mijn kind heeft kunstvoeding gekregen en is heel gezond/goed gehecht". Gelukkig maar!

Gelukkig is er in de natuur (en ook in cultuur, bijv. de taal) een overschot aan mechanismen die bevorderlijk zijn voor de overleving. Zo kun je bijv. een telefoongesprek voeren over een slechte verbinding, en elkaar toch nog begrijpen.

Gelukkig is borstvoeding niet de enige manier voor een baby om zich te voeden en te hechten. Het is wel een belangrijke manier, maar als het er niet is, dan zijn dan kan daarin ook voorien worden op andere manieren. Het zelfde geldt voor tal van andere aspecten van het opgroeien. Voor de meeste baby's is de mama erg belangrijk bijv., maar ook zonder mama kan een baby prima opgroeien. Ik was verbaasd over de enorme levensdrang van mijn kind en hoe hij er zelf voor zorgde dat hij kreeg wat hij nodig had. En dat hij ondanks allerlei sub-optimale omstandigheden wel goed kon opgroeien. En verbazingwekkend vind ik die oude onderzoeken van Oosteuropese kindertehuizen waaruit blijkt wat voor grote positieve gevolgen kleine veranderingen al hebben. Alsof kinderen alles met beide handen aangrijpen om zo goed mogelijk op te groeien!

Die redundancy is er niet voor niets: zonder zo'n overschot wordt overleving veel moeilijker.

Dus, als de omstandigheden verder prima zijn, dan kan een baby ook goed opgroeien met kunstvoeding. De nadelen zijn statistisch en zijn dus moeilijk direct naar een individueel niveau te vertalen. Maar, als er wel een probleem is met de verdere (innerlijke of uiterlijke) omstandigheden, dan wordt het moeilijker. Dan gaat elke factor zwaarder tellen. Een telefoongesprek over een slechte verbinding is wel een probleem als je slechthorend bent bijv. Bij prematuren bijv. is borstvoeding een stuk belangrijker dan bij Niets Aan De Hand kinderen.

Mij lijkt het wel een punt dat je niet van te voren kunt weten of je een NADH-kind krijgt, en dus niet hoe belangrijk de borstvoeding voor dit kind zal zijn. Maar als het kind er eenmaal al een tijdje is, dan kun je de beslissing om wel/geen borstvoeding meer te geven beter afstemmen op de situatie van het kind.

Dit neemt niet weg dat statistisch gezien borstvoeding beter is voor alle kinderen. Alleen weet je niet op individueel niveau hoeveel beter, en kan het dus heel goed dat een met kunstvoeding gevoed kind kerngezond en prima gehecht is.

Doel bereiken

Volgens mij wordt hier helemaal niet door mensen gepost met het doel door die postings hier moeders langer te laten voeden. Dus op dat punt slaat Jeltjes kritiek en ook de kritiek van anderen (over stroop en azijn enzo) nergens op.

Op plekken waar je moeders steunt of informeert is de taal en de insteek en de reactie heel anders. Maar deze hele draad gaat helemaal niet over het 'overhalen' van prille moeders.

De reacties hier draaien uiteindelijk gewoon om de 'reële situatie' in Nederland, namelijk erg weinig en erg kort borstvoeding. En een boek dat rept van kinderen van 15 maanden die bij de ouders in bed liggen en die borstvoeding krijgen. En een recensie die het boek afkraakt omdat 15 maanden borstvoeding niet reëel is in Nederland.

Goed en dan moet er blijkbaar weer gemutst worden over kinderen die ook zonder borstvoeding heel uitgebalanceerd en gezond zijn, en over nachtmerrie-ervaringen van voedende moeders. Maar dat is toch allemaal helemaal niet relevant? Erg fijn voor die kinderen hoor en erg jammer voor die moeders, en in een ander draadje kunnen we er best nog eens over bomen.
Maar dat is het verhaal hier niet.

Marianne heeft een boek van McKenna vertaald. Een man die in eigen land ook niet de algemene publieke opinie verkondigd. Menig Canadees zal met dezelfde prutargumenten over de 'reële situatie' komen als de Nederlandse recensent, want zo ontzettend voorlopen op borstvoedingsgebied doen ze nou ook weer niet in Canada.
Vervolgens vloeien kritiek op de kwaliteit van de vertaling (die ik niet kan beoordelen, ik heb het boek niet gezien) en kritiek op de inhoud in elkaar over.

En dan komen ze met de reële Nederlandse situatie aanzeulen. Ik heb al eerder gezegd, die reële Nederlandse situatie is wat mij betreft een slechte situatie, die stukken beter zou kunnen.
Ik heb de indruk dat dit boek voor mensen die NIET mainstream opvoeden, en die waarschijnlijk de naam McKenna toch al kennen, een boek is dat goed ontvangen zal worden.

En voor de mensen met 6 maanden voor de bevalling volgeschilderde babykamertjes, die kind niet op de kamer willen, die aan hun borst geen polonaise willen niet. So what? Nou en? Niemand zegt toch dat ze MOETEN samenslapen? Niemand zegt toch dat ze MOETEN borstvoeden? Als ze hun kind apart willen laten, als ze hun kind willen flessen, ze doen maar, hun keuze.

Maar laat mensen die WEL gewoon zelf willen voeden en die dan langer willen dan gemiddeld, en die in een familiebed willen slapen, dan ook gewoon hun gang gaan. En als er dan eens een boek komt dat die niet mainstream mensen gelijk geeft, ga dan niet meteen dat boek zitten afkraken. Je kunt dan toch ook gewoon zeggen, 'niet mijn manier'?
Stichting Wiegendood moet m.i. ophouden met onnodige bangmakerij over samenslapen, en eindelijk eens toegeven dat een apart slapend kind een hoger risico loopt. Dat is reëler dan alleen maar aan komen hobbelen met de 'reële situatie'. Er zijn zoveel plekken op de wereld waar de reële sitautie ver weg ligt van de ideale situatie. Dat geldt voor Nederland even goed als voor Somaliland of zo. Wil dat zeggen dat je je neer moet leggen bij de reële situatie? Of dat je je best mag doen de reële situatie te verbeteren?

Ondertekening brief

Zie nu pas dat de brief ondertekend is door Monique l'Hoir...ja geen wonder, die is al jarenlang bezig met het tegenwerken van langvoeden en samenslapen. Die kun je echt niet serieus nemen op dat punt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.