Wiebe Nik
24-12-2011 om 03:29
Merkwaardige zin in brief op ouders.nl (borstvoeding en samen slapen)
Op www.ouders.nl staat een stukje van Henk Boeke n.a.v. een mail die is rondgestuurd door de Stichting Wiegedood met daarin kritiek op de Nederlandse vertaling van het boek 'Slapen met je baby'. Even los van de hoofdpunten van dit stukje en deze brief, en van de inhoud van dit boek (discussieer daarover gerust in dit draadje hoor!) – ik kwam een bizarre zin tegen in de brief van de Stichting Wiegedood:
"De suggestie dat de borstvoeding tussen 15 en 40 maanden zou moeten duren, gaat voorbij aan de reële Nederlandse omstandigheden."
Dan vraag ik mij af: wat bedoelen ze met die "reële Nederlandse omstandigheden"?! Welke "reële omstandigheden" heb je nodig om een kind tussen 15 en 40 maanden borstvoeding te geven? Het is mijn ervaring dat je daar helamaal niets voor nodig hebt: geen verlof, geen kolfrecht, geen vrije tijd, geen begeleiding, geen geld, geen materiaal, geen speciale arbeidsomstandigheden, geen borstvoedingscafé's, geen goedkeuring – helemaal niets, want op die leeftijd gebeurt de borstvoeding alleen nog maar af en toe, voornamelijk 's avonds voor het slapen gaan of 's ochtends bij het wakker worden, of op wat voor momenten geschikt zijn voor moeder en kind. En je hebt inmiddels al veel ervaring. Het kan gewoon thuis, niemand hoeft het te merken of te zien, het kost geen extra tijd of geld, kolven is niet meer nodig, kind kan daarnaast gewoon eten, drinken en leven net als alle kinderen. Kind is niet afhankelijk van de borstvoeding en het vormt geen enkele belemmering voor het zelfstandig worden. Ik denk dat bij de meeste kinderen van die leeftijd die nog borstvoeding krijgen, de meeste mensen uit de omgeving dat niet weten. Waar gáát dat zinnetje over?!
Dit los van de discussie of langdurig borstvoeding veel of niet zo veel beschermt tegen borstkanker, of moeders wel of niet zo lang borstvoeding zouden moeten geven, etc., en los van de discussie of samen slapen wel of niet goed is en op welke leeftijd, etc..... Ik vind dit zo'n raar zinnetje dat het voor mij de rest van de, op het eerste gezicht heel redelijke, brief enigszins ondergraaft. Zo'n onlogische zin roept bij mij ook de vraag op: waar gaat dit nu eigenlijk over?
En waarom zouden deze experts (kinderartsen etc.) zich op deze manier impliciet willen richten tegen de aanbeveling van de Wereldgezondheidsraad om ten minste twee jaar borstvoeding te geven?
En wat heeft dat te maken met wel of niet samen met de baby slapen de eerste 6 maanden?!
-----------------------------------
Overigens: Kenniscentrum Borstvoeding is een ludieke actie begonnen en geeft 25 boeken 'Slapen met je baby' gratis aan deskundigen om er een recensie over te schrijven. Zie http://www.borstvoeding.com/ Ik heb zelf geen enkele band met Kenniscentrum Borstvoeding trouwens.
-----------------------------------
p.s.
Onbelangrijk voor deze discussie maar omdat het misschien toch ter sprake komt, mijn achtergrond:
Ik heb mijn kind ruim 50 maanden borstvoeding gegeven, waarvan de laatste tijd af en toe, eens in de paar dagen/weken. Ik was dat nooit zo van plan, maar het is vanzelf zo gelopen. Een belangrijke factor was o.a. dat ik te lui (teerhartig etc.) was om actief af te bouwen en daar ook niet de noodzaak toe zag. Het was nl. helemaal niet belastend. De eerste 6 maanden, ja die vond ik zwaar, maar toen kind ouder was dan een jaar vond ik de borstvoeding totaal geen belasting maar meer iets erbij. Ik ben geen thuisblijfmoeder maar ben na het bevallingsverlof meteen weer gaan werken, eerst parttime maar daarna met verschillende soorten werk naast elkaar min of meer fulltime of vier dagen per week, onregelmatig. Ik ben ook voor werk een paar keer een paar dagen op reis geweest, en vaak 's avonds weg. Kind ging 3 lange dagen per week naar kinderdagverblijf en nu 3 dagen naar naarschoolse opvang. Vader zorgt vanaf de beëindiging van mijn bevallingsverlof ongeveer 50 % voor kind, we verdelen de zorg dus eerlijk. We wonen en werken in Nederland. Dan vraag ik mij af: aan welke "reële Nederlandse omstandigheden" ben ik dan voorbijgegaan?!
En over samen in bed slapen: dat heb ik bij onze jonge baby nooit aangedurfd. Kind sliep wel bij ons op de kamer, in eigen bedje, we hebben precies de aanwijzingen van Stichting Wiegedood opgevolgd. Het leverde zware nachten op. Maar ik sta er wel achter dat we dat toen zo gedaan hebben. Wel heb ik spijt dat we niet een handiger bedje naast ons bed geregeld hebben, waar ik hem makkelijker in en uit had kunnen halen. Daar zou Stichting Wiegedood meer aandacht aan kunnen besteden. (En, niet onbelangrijk, die zware nachten hadden juist als risico dat ik met kind in bed ongepland in slaap viel, hij is zelfs een keer zo op die manier uit ons bed gevallen, omdat ik toen te moe was en hij aan de verkeerde kant bij me was gelegd.) Pas toen kind een stuk ouder en steviger was, hebben we hem als noodmaatregel in ons bed laten slapen, omdat we het niet meer opbrachten om steeds 's nachts op te staan. Hierdoor sliepen we allemaal veel beter en langer. Kind was toen ook oud genoeg om te laten merken dat hij dat het allerfijnste wilde en niet anders wilde. Ik zag toen wat een belangrijke behoefte dit voor hem was. Pas toen we het idee hadden dat hij er aan toe was, hebben we hem in één keer op zijn nieuwe eigen kamer laten slapen, op een volwassen formaat matras. Dat laatste bleek de sleutel te zijn: kind wilde gewoon niet in een klein peuter-/kinderbed slapen. Sindsdien slaapt hij probleemloos alleen.
Wiebe Nik
29-12-2011 om 15:31
Evanlyn
Evanlyn,
Wijs dan eens precies aan waar en door wie in dit draadje
- (jouw) keuzes niet geaccepteerd worden
- er vervelende opmerkingen zijn gericht op degene bij wie de borstvoeding niet lukt.
Ik zie het niet hoor, in dit draadje. Is het geen kronkel in je eigen hoofd? Het is heel naar dat jij dat destijds zo hebt meegemaakt, die nare opmerkingen, maar projecteer het niet op anderen!
Ik lees in dit draadje wel een ander geval van "keuze niet accepteren": Hombre die het verwerpelijk vindt als moeders 40 maanden of langer borstvoeding geven en het zelfs vergelijkt met seksueel misbruik.
FayW
29-12-2011 om 15:35
Nou wiebe
Als kunstvoeding bijv. vergeleken wordt met roken en jij dat niet als negatief t.o.v. kunstvoeding ziet, wat is dan wel negatief?
Wat Hombre zegt over langvoeden is belachelijk, er is niemand in dit draadje die hem bijvalt daarover.
dc
29-12-2011 om 15:45
Fay
Hou eens op over dat roken. Het werd expliciet NIET met kunstvoeding vergeleken. Het was enkel om aan te tonen hoe je een stelling kunt plaatsen, en welke daarbij de norm is. Ongelukkig gekozen als voorbeeld, maar niet meer dan dat.
FayW
29-12-2011 om 15:51
Goed hoor ik hou op.
Dit was ook een aardige over kunstvoeding:
"Ik denk er meer kinderen onder lijden als ze geen borstvoeding hebben gehad ! Sterker nog; ik weet het wel zeker. En dan gaat het niet alleen om de gezondheidsnadelen van kunstvoeding, maar ook om de emotionele aspecten !"
En nu stop ik echt met deze discussie.
Kaaskopje
29-12-2011 om 16:15
Dirksmama
Waarom hou je je eigenlijk nog bezig met wat er in Nederland gebeurt als álles wat je over Nederland weet te vertellen negatief is?
Ik vind nuchter zeker niet hetzelfde als nonchalant want dat zou betekenen dat je er luchtig mee omgaat, terwijl dat voor de meeste verse moeders niet opgaat.
mix
29-12-2011 om 16:19
Nadeel/voordeel
vind ik van niet. Als het ene een voordeel heeft, heeft het andere dat specifieke voordeel misschien niet, maar dat hoeft nog geen nadeel te zijn. Appel of peer, valt allebei iets over te zeggen ivm voordelen, betekent niet dat het andere geen voordelen kan hebben op andere vlakken en daarmee per definitie aan de kant geschoven hoeft te worden, t is allebei fruit/voeding. De kreet je wilt toch het beste voor je kind geldt voor ons allemaal. Niemand kan een specifieke beslissing beoordelen omdat het een persoonlijke keuze is waar misschien heel wat (leed) achter zit.
De zin dat nederlanders er niet nuchter in staan en dat nuchter iets anders is dan nonchalant, maw nederlanders staan nonchalant in het geven van borstvoeding vond ik erg vervelend. Je kent niet alle voedende vrouwen toch? Ik heb anderen nooit verteld over de problemen die ik had, dus ik ging ook over de tong, in diverse opzichten. Dat heeft meer kapot gemaakt dan geheeld, dat blijkt wel uit het feit dat het me 22 jaar na dato nog verschrikkelijk giftig maakt.
Wiebe Nik
29-12-2011 om 16:23
Fayw: logica en stok
"Ik denk er meer kinderen onder lijden als ze geen borstvoeding hebben gehad !"
FayW, die opmerking sloeg op de beschuldiging dat langvoeden slecht zou zijn. Er staat eigenlijk: "Ik denk dat er meer kinderen onder lijden als ze geen borstvoeding hebben gehad dan dat er kinderen onder lijden als ze lang borstvoeding hebben gehad."
Aangezien kinderen niet lijden onder het lang krijgen van borstvoeding, is deze stelling eigenlijk een open deur. Het gaat dus om "meer dan niet". Zelfs als er heel weinig kinderen lijden doordat ze geen borstvoeding hebben gehad, dan nog is de stelling waar. En ja, er zijn allerlei manieren waarop kinderen KUNNEN lijden onder het feit dat ze geen borstvoeding hebben gehad (uit de derde wereld en het Oostblok zijn gruwelijke voorbeelden). Dat betekent dus helemaal niet dat alle of de meeste of veel kinderen lijden die geen borstvoeding hebben gehad.
Dan nog is het niet de manier waarop ik zoiets zou zeggen (ik heb het dan ook niet geschreven). Maar ik vind de manier waarop het hier geïnterpreteerd blijft worden (ondanks latere uitleg van de schrijfster), lijken op het zoeken naar een stok om de hond te slaan.
dirksmama
29-12-2011 om 16:40
Nuchter en emoties
Deze hele discussie is zo ontzettend Nederlands. Met alle emoties die heen en weer vliegen.
Ik sta ervan versteld dat de schuldgevoelens nog niet opgediept zijn.
Nuchter met borstvoeding omgaan vind ik: je geeft borstvoeding, want dat is de normale voeding voor een baby. Geef je dat niet, om wat voor reden dan ook, nou dan geef je het niet. Verder geen gemekker. Je doet iets, en lukt het niet of wil je het niet nou dan niet.
Als alle vrouwen die bij de eerste keren sex, als het allemaal nog onwennig is en soms wat pijnlijk, er net zo gemakkelijk mee ophielden als met borstvoeding dan zou deze hele duscussie er niet zijn.
dirksmama
29-12-2011 om 16:42
Stress vanwege voordelen
Als vrouwen in de stress schieten omdat iets dat voordelen geeft niet lukt, dan moet je het gewoon niet meer over die voordelen hebben.
Voor mij heeft borstvoeding geen voordelen, het is normaal. En aan normaal doen hangen, behalve dan dat abnormaal zijn moeilijker is, volgens mij geen voor- of nadelen.
FayW
29-12-2011 om 16:48
Tuurlijk wiebe (nu echt laatste reactie)
Mensen die in dit draadje negatieve opmerkingen lezen over kunstvoeding hebben een kronkel in hun hoofd. Mensen zoals ik dus. Prima hoor.
Fiorucci
29-12-2011 om 17:04
Dirksmama
"Deze hele discussie is zo ontzettend Nederlands." Tja, niet echt verrassend op een nederlands forum. Ik ben het verder gewoon met je eens, hoor, je doet het,of niet, ook prima. Overigens kan ik me wel draadjes herinneren waarin je toch minder laconiek was hierin..
Fiorucci
29-12-2011 om 17:06
Primavera
Natuurlijk kan kv ook stress geven, ik denk dat het voor iedereen persoonlijk is en afhankelijk van zoveel factoren. ik had een ventje die geen bal snapte van goed happen, en een kraamhulp die niks wist van aanleggen. Na vier dagen begon zoonlief fladderig te worden dus er moest eten in. Die kv gaf veel rust!
Kaaskopje
29-12-2011 om 17:10
Wiebe nik
en anderen die over mijn opmerking 'koste wat kost' vallen. Dat zal inderdaad niet letterlijk zo gezegd zijn, maar de wijze waarmee alle mitsen en maren van tafel geveegd worden waardoor iemand besluit of heeft besloten toch op flesvoeding over te stappen voelt wel zo.
Mijn dochter wilde bijvoorbeeld de borst niet accepteren, dat was een heel gedoe. Nu járen verder vind ik dat eigenlijk heel verklaarbaar omdat ik nu weet hoe ze is. In de reacties die ik hier lees zie ik op verhalen waarin de borst niet lukte zie ik vooral 'jammer, met hulp was het wel gelukt!' Nou niks jammer dan wat mij betreft. Het was goed zo. En die houding lijkt niet zo acceptabel te zijn. Zie Dirksmama met 'nonchalant' ipv nuchter.
Kaaskopje
29-12-2011 om 17:17
Dirksmama
Mijn eerste keer seks was niet pijnlijk. Het lukte ook gelijk. Dat ik geen rits kinderen in alle kleuren van de regenboog heb ligt dan ook niet aan die start.
Pilar
29-12-2011 om 18:44
Bewust fles
Ik volg deze discussie half. Ik wilde toch even iets zeggen. Ik heb een zoon van 13 jaar die ik geen borstvoeding heb willen geven. 13 Jaar geleden heb ik hier erg veel commentaar op gekregen, ook hier op forum, waarom ik het toch niet eens wilde proberen. Ik werd in een lastige situatie gedwongen, want ik had geen zin in mijn verhaal vertellen. Ik ben in verleden sexueel misbruikt en dat heeft gemaakt dat ik erg veel waarde hecht aan mijn lijf is van mij en ik bepaal wanneer iemand daar wel of niet aan zit. Ik vind het een angstaanjagend idee om een kind aan de borst te hebben, die bepaald wanneer het moet drinken enz. Vreselijk gewoon. Ik kon het niet opbrengen om te gaan voeden zelf. Ik heb echt vreselijk veel negatieve reacties gekregen, omdat ik het niet eens wilde proberen. Misschien valt het mee, het is zo goed, het is zooo heerlijk enz. Nou, niet voor mij dus. Ik kreeg in ziekenhuis geeneens een stuwingstabletjes want het was mijn eigen schuld dat ik niet wilde voeden met een fikse borstontsteking als gevolg, met koorts enz. Waardoor ik 2 dagen mijn pasgeborene niet eens kon vasthouden van de pijn. En dan maar horen dat kv nadelen heeft, mijn kind nu zeker eczeem en allergie zou krijgen enz. Nou zat ie bij geboorte al onder eczeem en dat heb ik vaak moeten horen. Had je maar.....
Ik heb echt de meest vreselijke reacties gehad. Ook niemand snapte het argument dat ik het heerlijk vond om de nachten door te slapen zodat mijn man lekker felsje kon geven. En niemand snapte dat ik berhaupt mijn baby van 2 weken achterliet de hele dag bij papa, omdat ik er graag tussenuit wilde. Dat kon vawege die fles. Heerlijk.
Bij mijn tweede, nu 3 jaar, was ik een stuk mondiger en verkondigde gewoon dat ik geen bv kon geven vanwege mediactie. Dat werd beter geaccepteerd. Je slaat blijbaar dan een discussie al snel een soort van dood.
Tegen emotionele redenen moet je je kennelijk heftiger verdedigen. DUs ja, ik ben ook een beetje 'allergisch' voor heftige pro bv uitspraken. Realiseer jullie alstjeblieft dat het wel eens heeeeel gevoelig kan liggen allemaal.
Pilar
galaxias
29-12-2011 om 19:21
Pilar
Ik vind het het heel moedig dat je je zo kwetsbaar op wilt stellen en je verhaal hier wilt vertellen. Het moet heel erg geweest zijn om die negatieve reactie's te krijgen na de geboorte van je oudste zoon. Wij zaten toen tegelijk op OO ( ik vanaf dat onze middelste een maand of was denk ik). Van de draadjes met de heftige en confronterende vragen weet ik denk daarom niets. Ik weet wel dat wij later prive nog hebben gemaild over borstvoeding. Het is heel erg als je je als kersverse moeder in de verdediging gedrukt voelt en bijna verplicht voelt om te vertellen waarom het voeden je letterlijk en figuurlijk tegen de borst stuit.......
xxx G
Ely
29-12-2011 om 19:25
Pilar
Wat een heftig verhaal. Ik heb er kippevel van. Wat verschrikkelijk, eerst het misbruik en dan nog de harde reacties over het niet borstvoeden. En waarvoor? Waarom doen mensen er zo hard over? Dat begrijp ik gewoon niet. Ik vind het echt heel naar...
Sterkte
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Ely
29-12-2011 om 19:31
Huh? opleidingsniveau (ot)
Dat een opleiding met hetzelfde thema in verschillende landen wordt gegeven betekent toch niet automatisch dat de inhoud /de stof hetzelfde is? Dan kan het toch gewoon in Nederland op mbo niveau worden gegeven maar in een ander land-met andere inhoud- universitair? Er zullen ongetwijfeld ook mensen op zijn gepromoveerd. Dat zegt niks over wat er in de Nederlandse opleiding aan bod komt, dat zal nog steeds het niveau hebben wat het zegt te hebben.
Wat een nonchelante redenatie
galaxias
29-12-2011 om 19:48
Internationaal examen
Hoi Ely,
Ik weet niet in hoeverre de inhoud van de verschillende opleidingen gestroomlijnt is. Ik heb mijn opleiding bijvoorbeeld in België gevolgd. Daar heet het een post-graduaat studie en volgen vooral vroedvrouwen en kinder en kraamverpleegkundigen de opleiding. Velen mogen van hun baas niet deelnemen aan het internationele examen (door de International Board of Lactation Consultant Examiners). Zij leggen een examen af dat door de school zelf word georganiseerd. Zij mogen zich echter geen lactatiekundige IBCLC noemen. Dat mag je alleen als het internationale examen met succes hebt afgelegd. De LK's die dat hebben gedaan staan geregistreerd en kunnen door zorgverleners in het register worden opgezocht. In Nederland worden consulten door veel ziektenkostenverzekeraars alleen maar vergoed als je lid van de NVL bent ( Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen). En daar mag je alleen lid van worden als je LK-IBCLC bent. Dus wellicht is de inhoud van de opleiding niet overal van hetzelfde niveau, maar het examen is wereldwijd hetzelfde. Het wordt ook op dezelfde dag wereldwijd overal afgenomen. Ik vond dat toendertijd wel een bijzonder idee, dat ik op (ongeveer) dezelfde tijd zat te blokken als vrouwen in Kenia en Moskou !!
G
galaxias
29-12-2011 om 20:26
Kaaskopje
Met de manier waarop men in Nederland praat over borstvoeding bedoel ik dat de meeste mensen er altijd vanuit gaan dat je binnen een afzienbare tijd wel "gewoon" over zult gaan op kunstmatige zuigelingenvoeding. ("want het moet wel leuk blijven"). Ook veel zorgverleners gaan er zo mee om. Op veel CB's is de informatie en het advies over borstvoeding bijzonder borstvoedingsonvriendelijk. Er wordt gepraat en gedacht in schema's en er wordt aangedrongen op een bepaald aantal voedingen en de hoeveelheid minuten die een baby geacht wordt aan elke borst door te brengen. Over bijvoeding beginnen ze als je geluk hebt pas met zes maanden, maar dan krijg je een schema waarin je kind binnen een paar weken pap,groenten,fruit, en brood eet en waarin de borstvoeding ondergeschikt is gemaakt (met als gevolg dat de productie meestal in rap tempo achteruit loopt). Als je minder geluk hebt "mag" je kindje met vier maanden al pap. Dat borstgevoede kindjes helemaal geen pap nodig hebben vertellen ze er niet bij. Ook niet dat het niet handig is om eerst te kolven en er vervolgens pap mee te maken. Dus doet de kunstvoeding al snel zijn intrede (om de pap mee te maken). En dan "mag" je ook nog voedingen laten vallen, want je kind wordt als het ff kan in een schema gepropt van een kunstgevoede baby. Dat borstvoeding zo meestal niet werkt (tenzij de moeder een grote opslagcapaciteit heeft) vergeet men voor het gemak maar even. Als je geluk hebt is het CB in het bezit van het borsvoedingscertificaat, maar dan nog is het niet altijd een garantie dat je de juiste informatie over borstvoeding krijgt. Zo kan ik nog wel even doorgaan.....
Ik ken ook huisartsen die menen dat zij wel voor de moeder kunnen bepalen tot hoe lang ze haar kindje mag voeden. Als ze bij haar huisarts aanklopt met een probleem (bijv. spruw ) dan kan ze gerust te horen krijgen dat ze toch al lang genoeg borstvoeding heeft gegeven, want na drie maanden heeft je melk toch geen toegevoegde waarde meer....(of zitten er niet genoeg voedingstoffen meer in).
Toen ik onlangs een kindje doorverwees om de tongriem te laten beoordelen en knippen (vanwege het feit dat de tong tot aan het puntje vast zat op de mondbodem en het kind niet eens aan kon happen aan de borst) wist de verloskundige mij te vertellen dat het allemaal bakerpraatjes waren over te korte tongriempjes en de plastisch chirurg was het volledig met haar eens. Gelukkig was moeder eigenwijs (in de goede zin van het woord) en is het kindje na het weekend succesvol verlost van een veel te korte en strakke tongriem en is het toch uiteindelijk nog allemaal goed gekomen. Gisteren zag ik haar foto op FB en ze groeit als kool en drinkt uit volle borst bij haar mama.
Dit is nog maar een kleine greep uit mijn koker met jammerlijk en verdrietige verhalen. Best moeilijk om objectief te blijven als je vooral dit soort verhalen hoort en meemaakt.......... Gelukkig zijn er soms ook positieve verhalen zoals de kinderarts die op mijn verzoek een ingreep bij een kindje doet die hier nog niet zo bekend is, en mij daar uitgebreid verslag van doet. Of verloskundigen die mij bellen als ze zelf een kindje aan de borst hebben en toch vragen hebben.
En als ik dan aan het einde van de dag één moeder verder heb kunnen helpen dan is mijn dag goed.
G
Ely
29-12-2011 om 21:38
Kunstgevoede baby? galaxias?
'En dan "mag" je ook nog voedingen laten vallen, want je kind wordt als het ff kan in een schema gepropt van een kunstgevoede baby'
Als je voedingen laat vervallen omdat je kind vast voedsel gaat eten (jij noemt het 'mag' gaan eten) en dus minder melkbehoefte heeft want het krijgt zijn voedingsstoffen ook op andere manier binnen, hoezo word je dan in een schema gepropt van een kunstgevoede baby?
Ben jij erop tegen dat een kind van zes maanden iets anders krijgt dan borstvoeding?
Ik was tot nu toe er niet zo van overtuigd dat jij zo doorgeslagen bent als sommigen in dit draadje riepen maar deze posting doet mij toch wel het ergste vrezen...
galaxias
29-12-2011 om 22:05
Ely
Baseer je de overtuiging dat ik doorgeslagen ben op mijn bovenstaande verhaal of op je veronderstelling dat ik eop tegen zou zijn om een kind vanaf zes maanden bijvoeding te geven ?
Ik bedoel met mijn zin dat ouders van jonge baby's (jonger dan zes maanden) vaak het advies krijgen om voedingen te laten vervallen of uit te stellen omdat men vind dat ze teveel voedingen krijgen. Er wordt dan de vergelijking getrokken met baby's die afgemeten hoeveelheden in de fles krijgen. Aan de borst werkt dat dus niet zo. Er zijn moeders met een grote opslagcapaciteit en er zijn moeders met een minder grote opslagcapaciteit. Als er veel melk in je borsten past zou het heel goed kunnen dat je kindje na enkele weken met vijf of zes voedingen heel goed groeit en tevreden is. Als er minder melk in je borsten past heeft je kindje dus meer borsten (en vaker drinken) nodig om aan het einde van de dag dezelfde intake te hebben als het vriendje waarvan de moeder een grote opslagcapaciteit heeft. Zo had ik vanavond een moeder aan de telefoon die met gemak 200 cc per borst kolft. Je kunt je voorstellen dat haar kind (van 1 week oud) die borst niet eens leeg drinkt want het arme kind zou er koliek als een paard aan overhouden. Er zijn vrouwen die blij zijn als ze uit één borst 50 cc kolven. Hun kindje wil hoogstwaarschijnlijk twee borsten en misschien wel drie (bij wisselvoeden ga je gewoon weer terug naar borst 1 waar alweer nieuwe melk gemaakt is/wordt). Je kunt borstgevoede kinderen dus niet een stramien dwingen. En m.i. gebeurt dat dus te vaak. Soms ook door ouders die niet goed op de hoogte zijn van hoe die melkproductie nu eigenlijk in zijn werk gaat. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat ouders zelf ook inzien dat het niet altijd vanzelf gaat en zelf goed geïnformeerd beginnen. Als ik een nieuwe activiteit begin (bijv. brood bakken) ga ik ook lezen hoe dat moet en wat ik tegen kan komen voor hobbels op het broodbakpad. Natuurlijk kan ik zonder voorbereiding beginnen en hopen dat het goed gaat, maar ik vergroot mijn kans op een lekker broodje aanzienlijk als ik weet hoe het moet, en wat ik vooral niet moet doen. Als ik die voorbereiding niet tref, dan zou het heel goed een broodje van de bakker kunnen worden. Ook best hoor, maar toch balen als je jezelf erg hebt verheugt op zo'n zelfgebakken,dampend broodje
G
galaxias
29-12-2011 om 22:17
Mar
Het geven van geitenmelk als alternatief voor borstvoeding is vrij omstreden. De eiwitten van geitenmelk schijnen erg veel te lijken op de eiwitten van koemelk en kunnen dus ook problemen veroorzaken bij baby's die daar gevoelig voor zijn. Hetzelfde verhaal gaat op voor sojamelk.
G
Wiebe Nik
29-12-2011 om 22:20
Consultatiebureau, voedingschema en "reële omstandigheden"
Inderdaad kreeg ik van mijn consultatiebureau al voor 6 maanden het standaardadvies uitgereikt om nog maar weinig borst-/kunstvoedingen te geven en flink door te pakken met het vaste voedsel (stukjes brood met leverworst in de wang stoppen enzo). Ik vond dat ontzettend pijnlijk. Ik was nl. van plan om langer dan 6 maanden met de borstvoeding door te gaan, ja om gewoon te proberen het WHO-advies op te volgen van tenminste 2 jaar borstvoeding. En gezien mijn achtergrond en gebrekkige melkproductie, vermoedde ik dat het voedingsschema van het cb met nog maar een paar borstvoedingen per dag, het einde van mijn borstvoeding zou betekenen. Mijn gezond verstand en de adviezen van de lactatiekundige vertelden me nl. dat juist bij mij vaak aanleggen belangrijk was om de productie in stand te houden. En 6 maanden is vroeg, de productie is dan nog niet zo stabiel als later (vgl. ervaring van Vic). Ik vond het aantal keer borstvoeding per dag een zaak van mij en mijn kind en ik vond het schandelijk dat ik door het cb er toe aangezet werd om te minderen. Bovendien vind ik dat ze hun adviezen op de persoonlijke situatie moeten afstemmen: voor mij betekende hun advies einde borstvoeding.
Gelukkig had ik me goed ingelezen en wist ik dat je onbeperkt borstvoeding mag blijven geven. Bovendien wilde ik de Rapley-methode toepassen voor het introduceren van de bijvoeding. En ik gruwde van het idee om stukjes brood met leverworst in de wang van mijn kind te stoppen (NB een jaar later kwam het Voedingscentrum met het advies om niet te veel lever(worst) te geven aan kleine kinderen. Leek me logisch, want zwangere vrouwen mogen ook maar weinig lever omdat te veel vit. A slecht is voor het ongeboren kind.) Ik ben dus gewoon mijn eigen gang gegaan en ben heel blij dat ik dat heb gedaan, want het is ontzettend goed gegaan met het eten en groeien van mijn kind. En o ja, tegen het cb heb ik gezegd dat ik voor het aantal borstvoedingen de adviezen van mijn lactatiekundige opvolgde. Daar zijn lactatiekundigen dus ook handig voor! Mijn lactatiekundige zei trouwens in dat stadium vooral dat ik nu ervaring genoeg had en mijn eigen inzicht en wensen moest volgen en maar moest experimenteren met eigen "voedingsschema's" en hoe vast of los ik dat wilde, en het aan kon passen op het eetpatroon van het kind.
Ely: Waar haal jij nou weer het absurde idee vandaan dat Galaxias erop tegen zou zijn dat een kind van 6 maanden iets anders krijgt dan borstvoeding? Werkelijk, wat halen sommigen zich hier in hun hoofd! Natuurlijk begin je met 6 maanden aan bijvoeding, maar dat wil nog niet zeggen dat daarbij een vast schema gevolgd moet worden. Wel eens gehoord van de Rapley-methode? Dat schema van het cb dat je bij 6 maanden krijgt, is gebaseerd op (het afbouwen van) kunstvoeding. Met borstvoeding kun je onbeperkt blijven doorgaan en het afstemmen op de ontwikkeling van het eetpatroon van het kind. Het ene kind is nl. vlotter met het (kunnen) eten en verteren van vast voedsel dan het andere. O ja, en de ene vrouw heeft meer melk dan de andere, dus om in het algemeen te zeggen dat vanaf 6 maanden maar 3-4 borstvoedingen mogen gegeven worden, is belachelijk.
Ja die adviezen van het consultatiebureau, dat is een "reële omstandigheid" waardoor langvoeden in NL minder voorkomt!
Evanlyn
29-12-2011 om 22:38
Wiebe nik
Waarom reageer je zo emotioneel op mijn persoonlihjke ervaringen? Ik voel me niet geroepen om aan te wijzen waar in dit draadje denigrerende opmerkingen gemaakt worden over vrouwen die andere keuzes dan bv maken. Als je moeilijke woorden als "projectie" kan gebruiken, ben je mans genoeg om dat zelf op te zoeken.
wil40
Ik zie dat ik erg geboft heb.
Jeetje, wat ben ik blij dat ik 13 jaar geleden met mijn eerste en enige kind niet zo onzeker was. Ik kreeg een fantastische kraamhulp met veel ervaring met borstvoeding. Er was mij door de verloskundige gevraagd, niets opgedrongen, of ik bv of kv wilde geven na de bevalling. Borstvoeding dus. Mijn ervaren kraamhulp was een rustige rots in de branding, geen vraag was raar.
Op het consultatiebureau alleen maar lof over mijn goed groeiende baby,ik luisterde braaf naar de adviezen en deed het thuis weer op mijn eigen manier.
Hoezo een voeding minder? Hoezo de late voeding stoppen?
(Niks geen brood met leverworst in de wang proppen, wat is dat nou voor advies?)
Ook vanuit mijn omgeving weinig commentaar. Mijn familie is van het type:"Doe het fijn op jou manier." De familie van mijn man had een voorkeur voor kv, maar hun argumenten wimpelde ik vrolijk aan de kant. Vriendinnen en zussen gaven bv of kv, alles was prima en een eigen keuze. Ik gebruikte luiers van het kruidvat, mijn vriendin had liever pampers voor haar zoon.
Het verbaasd mij wel vaker hoe goed vrouwen onderling zijn in het elkaar bekritiseren en commentaar leveren, het begint al tijdens de zwangerschap.We moeten elkaar steunen, of je nu kiest voor bv of kv of zelfs door omstandigheden geen keuze hebt kunnen maken. Hoe belangrijk is het of wil je het maken? Ik vind het eerlijk gezegd niet eens een punt van discussie.
jeltje
Galaxias
Ergens in deze draad zeg je : "En ook die "wij-hebben-altijd-gelijk" houding begrijp ik niet. Als ik dat uitstraal of uitspreek dan hoor ik dat graag."
Het is misschien niet een 'wij-hebben altijd-gelijk' houding (hoewel het rondstrooien van links dat beeld wel een beetje geeft), maar je straalt zeker voortdurend een soort superioriteit uit. In alles wat je zegt klinkt door 'bv is beter'. Zelfs in de vergelijking met broodjes hierboven is de equivalent van bv een vers dampend broodje, in tegenstelling tot dat broodje dat je dan maar bij de bakker haalt omdat je je niet goed hebt voorbereid. Zo subtiel is het, maar je doet het voortdurend. En dan zeg je: ja maar het ís toch zo! En stuur je er een aantal links achteraan. Vervolgens klopt er iets niet in de redenatie of in de link of in het onderzoek, en valt iedereen over je heen. Zo onnodig, want je hoeft helemaal niets te bewijzen, en ondergraaft je eigen reputatie door dat wel te gaan doen (en er dan niet in te slagen). Tot onsmakelijke insinuaties over je opleidingsniveau aan toe.
Ik denk dat je goed bent in je vak, en ik denk dat ik je graag in de buurt had gehad toen mijn bv twee keer niet goed ging (overigens was ik ook blij met de lactatiekundigen die mij destijds bijstonden en me adviseerden over te gaan op kv!). Ik hoop ook van harte dat je heel actief blijft in de rubriek zwangerschap en baby-tijd, want daar zijn je adviezen vast heel nuttig. Maar zie je nou niet dat je alleen maar schade doet als je allemaal meer algemene uitspraken doet over de voordelen van bv, de nadelen van kv, de redenen waarom vrouwen stoppen etc. Wie probeer je nou eigenlijk te overtuigen? Iedereen weet dat bv beter is, maar je weet zelfs enthousiaste bv-ers tegen je in het harnas te jagen. En het is zo onnodig! Bv-enthousiastelingen hoef je niet meer te overtuigen, en vrouwen die geen of weinig bv hebben gegeven, om wat voor reden dan ook, hoeven niet overtuigd te worden van de voordelen van bv, en wrijf je op deze manier alleen maar tegen de haren in.
Maar het ergst van al: je doet volgens mij zo ook je eigen reputatie schade aan. Doordat je niet altijd feilloos onderzoeksresultaten weet te interpreteren, of soms links naar schimmige onderzoeken rondstuurt, of wankele vergelijkingen treft ontstaat er een soort wantrouwen tegenover jou. Doe jezelf dan ook een plezier: je bent lactatiekundige, en wil graag vrouwen bijstaan die met problemen bij jou komen. Doe dat dan, professioneel, empathisch en feitelijk, en meng je niet in al die meta-discussies. Punt is nou eenmaal dat jij je hier presenteert als professional, en niet als zomaar iemand met zomaar een mening. En dus wordt jou de maat genomen.
Kortom, schoenmaker, hou je bij je leest!
(En ik bedoel dit echt heel erg constructief, het is gewoon zo jammer...)
dirksmama
29-12-2011 om 23:11
Ja maar jeltje
Borstvoeding IS nou eenmaal 'the real thing' en kunstvoeding is een vervanging. Net als dat zelfgebakken broodje en dat afbakbroodje van de bakker. Dat zelfgebakken broodje maak je zelf, net als die borstvoeding. Dat afbakbroodje stop je in de oven, net zoals je poeder oplost in water.
Als je zoiets al uitstralen van superioriteit vindt, ja, wat dan...
Wiebe Nik
29-12-2011 om 23:12
Evanlyn
Evanlyn, ik reageer zo fel omdat ik het zo jammer vind dat dit draadje zo vervuild wordt door slordig en verkeerd lezen en door vage beschuldigingen die m.i. niet terecht zijn. Niet speciaal door jou hoor, ik volg hier niemand personlijk, maar onderstaande uitspraak van jou vond ik daar een voorbeeld van:
"Wat stress geeft is wanneer mensen jouw keuzes niet accepteren. Nou, daarvoor is genoeg bewijs te vinden in dit draadje."
Ik zeg dan : kom maar op met dat "bewijs", want ik zie het niet in dit draadje. Ik ga echt niet jouw bewijs opzoeken, wat een rare opmerking. Heeft niets met "mans zijn" te maken.
Als je kritiek hebt op een uitspraak hier, verwijs daar dan zorgvuldig naar, dan weten we allemaal waar we het over hebben, daar eventueel een andere mening tegenover zetten, en dan kan de "schuldige" zich nog eventueel verweren, het uitleggen of het terugnemen. Een voordeel van zorgvuldig verwijzen is bovendien dat voor jezelf helderder wordt wat er door anderen beweerd wordt en wat je eigen interpretatie/projectie is.
En nogmaals: het gaat mij niet speciaal om jou, er zijn meer postings waarin dit gebeurt.
Mar
29-12-2011 om 23:18
Geitenmelk (galaxia)
"Het geven van geitenmelk als alternatief voor borstvoeding is vrij omstreden. De eiwitten van geitenmelk schijnen erg veel te lijken op de eiwitten van koemelk en kunnen dus ook problemen veroorzaken bij baby's die daar gevoelig voor zijn."
Oh ja? Wie bestrijdt dat dan? Er lopen hele volksstammen rond die overgevoelig zijn voor koemelk maar niet voor geitenmelk. De moleculen van geitenmelk schijnen namelijk veel kleiner te zijn dan die van koemelk en daardoor veel beter door de darmen verdragen te worden. Mijn kind is op zich wel een bewijs: twee allergische ouders maar nog geen schijntje van allergie t.o.v koemelk.
Ik wou dus dat ik eerder was gestopt met bv ten gunste van dit soort kv.