Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wiebe Nik

Wiebe Nik

24-12-2011 om 03:29

Merkwaardige zin in brief op ouders.nl (borstvoeding en samen slapen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vergelijking roken met kunstvoeding is walgelijk

Roken is geen alternatief voor ademen. Nicotine is gif en bewezen schadelijk.
Kunstvoeding is wel een alternatief voor borstvoeding. Het heeft niet de gezondheidsvoordelen van borstvoeding (bescherming tegen bepaalde allergien/ziektes), maar kunstvoeding is geen gif en veroorzaakt geen ziektes.
80 procent van de moeders in Nederland begint met borstvoeding. Borstvoeding is dus wel de norm. Dat moeders in Nederland daarna de zes maanden volledige borstvoeding niet halen heeft andere oorzaken.Er kan beter gekeken worden hoe het komt dat in andere Europese landen wel lang borstvoeding wordt gegeven. Ik zou dan ook wel graag willen weten hoe de economische omstandigheden van de moeders zijn. Mijn angst bij bijv een langer verlof na de geboorte is dat jonge vrouwen niet snel een vaste aanstelling krijgen.
In ieder geval lijkt mij de omstandigheden om (langer) borstvoeding te geven verbeteren nuttiger dan zo lelijk doen over kunstvoeding.

Galaxias

"Het grappige is wel dat bijna alle discussiedraden over borstvoeding geopend worden door mensen die hun bedenkingen hebben bij bepaalde aspecten van het borstvoeden."
Dit draadje is gestart door iemand die 50 maanden borstvoeding heeft gegeven...

Fayw

Daarom zeg ik ook "bijna alle draadjes".
G

Fayw

Kunstvoeding kan de kans op bepaalde ziektes en aandoeningen wel vergroten. Het feit dat 80% van de vrouwen in Nederland start met borstvoeding maakt het nog niet de norm. Dat is ook overduidelijk te merken aan de manier waarop men in Nederland over borstvoeding praat en hoe de gezondheidszorg omgaat met de zorg voor borstvoeding.
G

Tja galaxias

Je mist het punt geloof ik. Laat maar, mijn borstvoedingsperiode zit er toch allang op.

Fayw

Welk punt mis ik ?
Overigens had ik nog wat cijfers van je tegoed waaruit zou blijken dat borstvoeding geen positieve bijdrage aan de gezondheid van een baby zou toevoegen. Daar had je het in een eerdere posting over. Ik zou daar graag meer over weten, want in mijn beroep is het erg belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en inzichten.
G

Fayw

Je hebt gelijk dat roken geen alternatief is voor ademen.
Je zou wel de vergelijking kunnen maken met het gebruiken van een autostoeltje.
G

dc

dc

29-12-2011 om 11:22

Ik vind

dat er in dit draadje veel te veel kommageneukt wordt. We weten best wat er wordt bedoeld, maar je mag het niet zo zeggen omdat je weleens op tenen zou kunnen trappen.

Tja, dan kun je nergens meer iets over zeggen.

Als er een kunstvoeding op de markt gebracht zou worden, die het risico op ademhalingsproblemen en andere gezondheidsaspecten zou verminderen, dan zou deze hele discussie overbodig zijn.

Maar persoonlijk zal het me echt een zorg zijn of een ander zijn kind de borst of de fles geeft. Maar waar ik echt kriegelig van wordt is van moeders die gestopt zijn omdat hen verkeerde informatie is gegeven (in het ziekenhuis meerdere voorbeelden van gezien), of van moeders die gewoon willen stoppen en dan met kulargumenten komen die nergens op slaan. Wat dat betreft zit ik op 1 lijn met Dirksmama

mar

mar

29-12-2011 om 11:26

Koemelk hoeft helemaal niet voor kv

Toen ik eenmaal over moest stappen op kv, heb ik biologische geitenmelk-kv in laten vliegen. (klinkt heftig maar lees: besteld in het buitenland) Prima alternatief voor een kind waarvan de ouders allebei allergieën hadden. Hij is tot nu toe (11 jaar) allergievrij.

blauwke

blauwke

29-12-2011 om 11:26

Borstvoeding heeft geen voordelen

Hooguit heeft kunstvoeding nadelen.
Dat stoort me echt al jaren, dat taalgebruik over de "voordelen van borstvoeding".
Borstvoeding is gewoon de default option, de eerste keuze, en de fles is een goede vervanging voor wie daarvoor kiest of wie daartoe gedwongen is.

Maar "voordelen" van borstvoeding maakt van kunstvoeding de default option, en dat klopt niet.

Googelen sascha

Google gewoon even op post HBO en lactatiekunde.

Galaxias

Ik geloof niet dat ik je cijfers hebt beloofd, ik denk dat je iemand anders bedoelt. Ik geloof namelijk wel dat borstvoeding een positieve bijdrage heeft voor de gezondheid van babies.
Mijn punt is dat je niet steeds moet afgeven op kunstvoeding. Maar dat je moet richten op het verbeteren van de omstandigheden rondom het borstvoeden in Nederland. Waarom lukt het in andere Europese landen wel om 6 maanden borstvoeding te geven en in Nederland niet? Doe daar wat mee. En laat dat gekat op kunstvoeding achterwege.

Wiebe Nik

Wiebe Nik

29-12-2011 om 12:00

Kaaskopje

Kaaskopje: "Er werd gezegd dat koemelk drinken alleen iets van West Europa is, maar dat is natuurlijk niet zo."

Dat werd niet gezegd. Wel dat het "typisch" of vooral iets is voor Europeanen (niet "alleen") en Euraziaten. Er zijn ook andere delen van de wereld waar melk gedronien wordt, maar als 70 % van de volwassen weredlbevolking lactose-intolerant is, dan zal dat niet veel zijn. Lees dat artikel op Wikipedia maar.

Pfff als er zorgvuldiger gelezen zou worden en met meer oog voor nuances, dan zou de helft van dit draadje overbodig zijn....

Kaaskopje: "Er wordt ook gevallen over het taalgebruik rond borstvoeding. Lebberen, tepel in de mond stoppen en ook mijn \'borst uit de jas plukken\'. Wat is daar nou denigrerend aan?"

Tja ik vind dit taalgebruik onprettig. Het zijn geen neutrale of positieve termen.

Kinderloosheid als gezondheidsrisico

Dat vrouwen die geen kinderen krijgen (bijvoorbeeld katholieke nonnen) op bepaalde punten meer gezondheidsrisico's lopen is nou niet bepaald nieuws. Dat wisten ze eeuwen geleden al toen borstkanker als ziekte voor nonnen en oude vrijsters gezien werd.
En ja, dat IS inderdaad pijnlijk voor vrouwen die niet voor zo'n situatie gekozen hebben. Maar er zijn zoveel dingen die pijnlijk zijn, en die toch kloppen.
Het gezondheidsvoordeel dat die nonnen vroeger hadden was dat ze in elk geval niet doodgingen in het kraambed.

Nogmaals dedain

Een aantal mensen hier praten met veel dedain over het opleidingsniveau van anderen en over het niveau van de opleiding lactatiekunde.

Ik vind het dedain waarmee over mensen die blijkbaar lager opgeleid zijn dat de poster nogmaal stuitend.

Daarnaast, lactatiekunde IS geen MBO-opleiding. Het is een internationaal erkand vak. Australië wordt het bijvoorbeeld als graduate course na een bachelors gegeven, universitair dus. In andere landen staat het ook bekend als graduate of postgraduate course.

Over het nut van het vak? Het zou niet wereldwijd bestaan, als er geen behoefte aan zou zijn.
Moet hierbij denken aan mijn oudtante die als één van de eerste fysiotherapeuten van ons land werkte. Die heeft ook tot haar dood moeten bestrijden dat haar werk net zo goed door masseuses gedaan kon worden (maar dat kon niet want 'een masseuse is een vieze juffrouw')

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2011 om 12:29

Liora

Ik geloof dat wat je nu aansnijdt wat mij betreft een net zo gevaarlijk onderwerp is, dus ssstttt!

Aansluitniveau hbo

Ik ga verder niet over het toelatingsbeleid van maar één opleiding die wereldwijd op veel plaatsen gegeven wordt. Maar die opleiding neemt niet zondermeer mensen aan met een MBO-opleiding. Er staat bij dat kandidaten rekening moeten houden met een aansluitniveau op HBO-niveau. Het aantal mensen met alleen maar MBO en verder geen bagage qua elders opgedane kennis of ervaring zal niet groot zijn, en de kans van slagen zal ook niet hoog zijn.
Maar wereldwijd gezien is het een (post)graduate opleiding, in de meeste landen volg je de cursus aan een universiteit of een daaraan gelieerd instituut.

en begin nou niet over dat het niveau van universiteiten in andere landen zo ontzettend laag is. Dat is wel ZO hollandocentristisch

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2011 om 12:51

Galaxias

Ik zei ook dat ik het een en ander uit zijn verband ruk, maar ik vind dat er wel heel makkelijk met (oneigenlijke) argumenten wordt gestrooid waarmee het belang van bv aangedikt wordt. Ik vind dat er veel onzekerheid mee wordt veroorzaakt onder vrouwen die fv hebben gegeven en dat misschien nog gaan doen.
Bv is het beste, fv is een prima vervanging. Stress is slecht voor moeder en kind. Als bv te veel stress opwekt is fv te prefereren boven bv. Als lichamelijke problemen bv in de weg staan is fv ook altijd nog een goede vervanger. Zo simpel is het. Degenen die vinden dat borstvoeding kost wat kost tot stand moet worden gebracht, zelfs bij lichaamsvreemde kinderen, en het liefst járenlang volgehouden moet worden omdat er anders ik weet niet wat mis zal gaan met een kind, vind ik doorslaan op het extremistische af.
Waar ik trouwens ook nog over heb zitten nadenken is donormelk voor kleine baby's. Hoe kan moedermelk voor een 1-jarig kind voldoende voedingswaarde hebben voor een prematuurtje of voldragen kind? Mijn lekenverstand zegt dat melk voor een 1-jarige aangepast is op dat het kind ook al vast voedsel krijgt, dus meer dorstlessend is dan maagvullend. De melk van een koe is bij de geboorte van een kalf ook véél vetter dan de melk voor een ouder kalf.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2011 om 13:09

Galaxias 2

Dat is ook overduidelijk te merken aan de manier waarop men in Nederland over borstvoeding praat en hoe de gezondheidszorg omgaat met de zorg voor borstvoeding. ===
Is 'nuchter' misschien de juiste term hiervoor? Als ik in de Sahara woonde zonder schoon water en onder erbarmelijke omstandigheden zou ik borstvoeding kost wat kost proberen te stimuleren, zelfs als de vellen aan mijn tepels hingen en ik er zelf aan onderdoor ging. Maar zo leven wij niet in Nederland. Ik ben zéér pro-borstvoeding, maar ik vind dat er best geschipperd mag worden als borstvoeding een probleem oplevert.
Ik ben ooit aan mijn kaak geopereerd, ze zijn aan twee zijden doorgezaagd, dus bewust gebroken. De eerste week had ik een plaatje tussen mijn tanden die mijn kaken extra goed op hun plaats moesten houden. Tijdens die week kon ik geen zinnig woord voortbrengen, dus schreef ik alles op briefjes. Ik lag toen ook nog in het ziekenhuis. De chirurg die mij geopereerd had kwam op zaal en hoorde mijn zaalgenoten hierover praten. Zijn reactie "onzin, ze kan best praten hoor!" Hoe onbelangrijk het onderwerp ook eigenlijk was, voelde ik mij enorm voor schut gezet door deze arts. Ik wist namelijk dat het níet kon, anders deed ik dat wel. (Ik praat graag in gezelschap.) Datzelfde gevoel van frustratie en voor schut zetten ervaar ik eigenlijk ook bij het lezen van dit draadje. Vrouwen die vinden dat je je kind te kort doet met flesvoeding, die vinden dat je er van alles bij moet slepen om het toch tot stand te brengen en daarmee dus totaal over de gevoelens van die flesvoedende moeders heenwalsen en daar ook nog bij zeggen dat er in Nederland wel erg makkelijk over wordt gedaan moeten zich schamen. De enkelingen die er makkelijk over doen zijn op een hand te tellen. De rest maakt diep doordachte keuzes.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2011 om 13:14

Ja, ik weet dat het eerder is gezegd, maar is er al een eerlijk antwoord op gekomen. Ik weet dat die eerste melk biest heet. Je kunt er heerlijke pannenkoeken mee bakken

dc

dc

29-12-2011 om 13:33

Waar dan kaaskopje?

Waar zijn hier mensen die zeggen dat je koste wat kost borstvoeding moet geven? Ik heb elke reactie gelezen, en heb dat zelf blijkbaar over het hoofd gezien.

Je zit wat mij betreft hier dus in je eentje tegen een schijnpartner te discussieren.

Verre van nuchter

De nederlandse aanpak van borstvoeding vind ik verre van nuchter. Nuchter is iets anders dan nonchalant.

Fiorucci

Fiorucci

29-12-2011 om 14:03

Dirksmama

En waarom vindt je dat dan? Ik kan weinig met oneliners..

Tinus_p

Tinus_p

29-12-2011 om 14:49

Wat dingen

Kaaskopje: "Er werd gezegd dat koemelk drinken alleen iets van West Europa is, maar dat is natuurlijk niet zo."

Wiebe:
"Dat werd niet gezegd. Wel dat het "typisch" of vooral iets is voor Europeanen (niet "alleen") en Euraziaten. Er zijn ook andere delen van de wereld waar melk gedronien wordt, maar als 70 % van de volwassen weredlbevolking lactose-intolerant is, dan zal dat niet veel zijn. Lees dat artikel op Wikipedia maar."
Je haalt me de woorden uit de mond. Kaaskopje noemt zelf de Masai, maar dat is eigenlijk de uitzondering die de regel bevestigt: De meeste negers zijn lactose-intolerant (en het sturen van melkpoeder naar Afrika tijdemns hongersnood, populair in de jaren 70, is eigenlijk misdadig).

Ik:
'melkdrinken is een tamelijk recente uitvinding, die waarschijnlijk 5-6000 jaar geleden is ontstaan in de Oekraïne'
Joyeux:
"Euh, het is maar wat je recent noemt."
Nouja, alles is relatief Aangezien melkdrinken/lactose-tolerantie niet alleen culturele gewoonte is, maar ook een biologische/genetische verandering, is 6000 jaar maar kort. Iig daardoor te kort om zich wereldwijd te verspreiden. Akkerbouw en veeteelt zelf zijn zo'n 12000 jaar oud; koken/vuur is nog veel ouder.

Primavera

Primavera

29-12-2011 om 14:58

Stress

Kaaskopje noemt stress, wat verschrikkelijk slecht voor moeder en kind zou zijn als reden om over te stappen op kv. Dat vindt ik dus een oneingenlijk argument.
Een baby krijgen is zo wie zo stressvol en ter wereld komen helemaal. Wat voor een voeding je ook geeft het is volstrekt normaal dat de eerste tijd voor zowel moeder als kind vol stress zit.
Bovendien wordt met deze statement de onware suggestie gewekt dat bv voor stress zorgt en kv geven niet. Dat is grote flauwekul. Kv kan net zoveel stress geven, bij baby's die niet genoeg drinken, baby's die de boel weer uitspugen en hoeveel moet je dan geven, baby's die juist meer willen drinken dan hun nieren aankunnen en niet in de fopvoeding van hongerige baby's trappen, verstopping, enz.
De grootste stress die voor bv wordt aangepraat is geen echt probleem maar onzekerheid die wordt aangepraat door kv als norm te nemen. Je weet niet precies hoeveel erin gaat. Dat is het enige wat je bij kv wel weet. Dat het er helemaal niet toe doet hoeveel bv een kind binnenkrijgt zolang het genoeg plas- en poepluiers produceert geeft sommige vrouwen erg veel onzekerheid. En stress kan wel zorgen dat de toeschietreflex tijdelijk blokkeert.
Ik weet nog dat ik met mijn oudste na 5 dagen (vanwege ks) uit het ziekenhuis kwam. De borstvoeding was goed op gang gekomen en toch eenmaal thuis het idee dat ik het nu helemaal zelf moest doen met dat hulpeloze wezentje, de verandering, op een één of andere manier kwam er bij de eerstvolgende voeding geen druppel uit. Ik ben nu nog mijn moeder dankbaar die zei rustig nou maar, dat is alleen maar stress. De baby gaat er echt niet dood van als het de voeding nu een uurtje of twee uur later krijgt, relax nu eerst even. En inderdaad gestresste baby met een speentje getroost, die daarna zonder voeding in slaap viel en toen ze wakker werd ging het voeden weer goed als vanouds.
Ik vind het zo jammer als ik verhalen hoor van vrouwen die borstvoeding wilden geven, maar overtuigd zijn dat ze door een stressvolle gebeurtenis in één klap hun melk hebben verloren of vrouwen die kappen met bv omdat de kv-minded omgeving constant op ze in zit te praten dat ze niet genoeg zouden hebben, dat hun melk vast niet goed van kwaliteit is, dat ze nu alweer zitten te voeden of dat ze met fv vast wel zouden doorslapen, enz.
En dan heb ik het nog niet gehad over moeders die stoppen omdat ze aangepraat wordt dat moedermelk na 6 of 12 maanden geen meermwaarde meer heeft of dat een ouder kind aan de borst zo gek staat en ze zich daar voor zouden moeten schamen.
Ook vind ik het vreemd dat mensen denken dat het leeftijdsverschil tussen het kind van de donormoeder en de baby die de gedoneerde melk krijgt van meer belang is dan de soort die de melk produceert. Ik heb nog niemand zich horen afvragen hoe oud het kalf was wiens koeienmelk als grondstof voor kv wordt genomen.
De moedermelkbank aan wie ik doneerde gaf aan dat ze hoogstens 6 maanden verschil in leeftijd accepteerde, maar zij hadden ook melk nodig voor oudere baby's die vanwege bepaalde ziekten, aandoeningen of problemen geen ander soort voedsel tollereerden.
Niemand heeft hier dacht ik gesteld dat bv jarelang MOET, wel dat het beter zou zijn dat het meer maatschappelijk geaccepteerd zou zijn dat jarenlang bv geven niks geks is en tandemvoeden ook niet, maar gewoon het gevolg is van nog bv geven aan de eerste als de volgende baby komt.
Groeten Primavera

Wiebe Nik

Wiebe Nik

29-12-2011 om 14:58

Kaaskopje

Kaaskopje: "Degenen die vinden dat borstvoeding kost wat kost tot stand moet worden gebracht, zelfs bij lichaamsvreemde kinderen, en het liefst járenlang volgehouden moet worden omdat er anders ik weet niet wat mis zal gaan met een kind, vind ik doorslaan op het extremistische af."

Kaaskopje, niemand heeft dit in dit draadje beweerd. Waar haal je dit vandaan? Het moet echt iets in jezelf zijn dat je dit zo leest...

Niemand beweert dat borstvoeding koste wat kost tot stand moet worden gebracht. Er is alleen gezegd dat zelfs bij adoptie borstvoeding MOGELIJK is, en uitgelegd dat dit best ingewikkeld is, niet altijd lukt maar wel soms kan, en dat er adoptiemoeders zijn die het graag willen (niet MOETEN).

Niemand heeft beweerd dat je jarenlang borstvoeding MOET geven en dat er anders van alles mis gaat met het kind. Er is alleen gezegd dat het officiële advies van de WHO is om tenminste twee jaar borstvoeding te geven (ADVIES,geen BEVEL). Aan de andere kan is hier door Hombre gesteld dat langvoeden verwerpelijk is en door verschillende anderen gesuggereerd dat het overbodig is. En de Stichting Wiegedood beweert dat het niet "reëel" is. De meesten beweren hier echter dat langvoeden kan en dat moeders dat zelf moeten weten.

"Waar ik trouwens ook nog over heb zitten nadenken is donormelk voor kleine baby's....."

Er is al een aantal keer geschreven dat het er om gaat dat donormelk beter is dan kunstvoeding; niet dat het beter is dan melk van de eigen moeder.

Kaaskopje, wat is er toch aan de hand, wat zit er jou dwars?

Wiebe Nik

Wiebe Nik

29-12-2011 om 15:20

Voor- en nadelen

Een belangrijk deel van de discussie hier blijkt te gaan over de kwestie of je kunt zeggen dat kunstvoeding nadelen t.o.v. borstvoeding heeft, i.p.v. dat borstvoeding voordelen t.o.v. kunstvoeding heeft.

Om dit wat neutraler te benaderen, heb ik mijn partner gevraagd: "Als A voordelen heeft t.o.v. B, heeft B dan nadelen t.o.v. A, of kun je dit niet zo zeggen?" Hij dacht er even over na, en zei toen verbaasd: "natuurlijk kun je dit wel zo zeggen, wat is het probleem?"

Als je borstvoeding als norm neemt, kun je inderdaad niet zeggen dat borstvoeding voordelen heeft. Dan zit er niets anders op dan te zeggen dat kunstvoeding nadelen heeft to.v. van borstvoeding (niet t.o.v. koemelk of zo). En "nadelen" vind ik iets heel anders dan "slecht" of "ongezond".

"Geen voordeel" vind ik iets heel anders dan "nadeel". "Geen voordeel" (en "geen nadeel") zeg je als iets gelijkwaardig is. Als er wel degelijk verschil in waarde is, dan is "geen voordeel" verhullend taalgebruik.

Evanlyn

Evanlyn

29-12-2011 om 15:22

Primavera

Wat stress geeft is wanneer mensen jouw keuzes niet accepteren. Nou, daarvoor is genoeg bewijs te vinden in dit draadje. Ik ben voor bv en heb het de volgende keer weer geprobeerd. Maar het lukte niet. En alsof dat niet erg genoeg was, kreeg je er dan nog de opmerkingen (maar geen praktische hulp!) van alle bv-betweters bij. Ii zal mijn dochters daar van tevoren voor waarschuwen.

Wiebe nik

Borstvoeding is geen neutraal onderwerp. Daar komen gevoelens bij kijken. Elke moeder wil het beste voor haar kind(eren). Juist omdat zo gehamerd wordt op de winst die je je kind(eren) geeft met borstvoeding schieten moeders in de stress als e.e.a. niet zo makkelijk gaat. Als borstvoeding om de een of andere reden niet lukt, is het zeer onprettig om steeds te horen te krijgen dat je je kind benadeeld door kunstvoeding te geven. De kinderen die ik ken van moeders die het echt hard geprobeerd hebben (bijv. tot bloedens toe hebben zitten kolven) zijn het toonbeeld van blakende gezondheid, en nog slim ook.
Kan je statistisch natuurlijk niets mee, maar een vraag stellen aan je partner is ook niet bepaald een wetenschappelijk bewijs voor een stelling.
Ik word er plaatsvervangend nijdig van, terwijl ik wel borstvoeding heb kunnen geven (niet lang genoeg volgens de norm, maar ik vond het wel lang genoeg voor mijn omstandigheden).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.