tsjor
22-12-2009 om 15:49
Laura
Onderstaande brief hebben de grootouders van Laura naar de Volkskrant gestuurd. Vandaag is de zitting voor de kinderrechter, Laura zal waarschijnlijk uit huis worden geplaatst en vermoedelijk ook in naar een gesloten opvang worden gestuurd.
De uitspraak van de rechter was indertijd helder en to-the-point. Maar dan is er nog de uitvoering. Triest, maar helaas ook te verwachten.
Tsjor
----------brief grootouders------------
Sinds Laura Dekker onder toezicht van de Jeugdzorg is gesteld, is zij veranderd in een gesloten meisje dat haar vertrouwen in volwassenen verloren is.
Onze kleindochter, Laura Dekker, was enkele dagen vermist en dook gisteren op op Sint-Maarten. De waarheid is dat zij ten onder gaat aan de Jeugdzorg. Als bezorgde grootouders hebben we hier lang over gezwegen, maar we kunnen ons nu niet meer stilhouden, omdat we bang zijn dat als de Raad van de Kinderbescherming zo door blijft gaan, Laura straks helemaal kapotgemaakt wordt.
Wij hebben Laura, sinds de bemoeienis van Jeugdzorg, in een paar maanden zien veranderen van een ondernemende en positieve tiener in een meisje dat een schild om zich heen heeft gebouwd en totaal geen vertrouwen meer heeft in de volwassenen. Laura wordt uitzicht gegeven op het doorgaan van haar wereldreis, mits zij voldoet aan een aantal voorwaarden – die zijn allemaal na te lezen op de website van Laura.
Als grootouders vonden we dit een redelijk uitgangspunt. De rechter stelde dus dat haar wereldreis niet onmogelijk is, mits voldaan aan de door Jeugdzorg gestelde voorwaarden.
Meer ervaring opdoen
Treurig genoeg blijft Bureau Jeugdzorg tot nu toe onduidelijk over de vraag wanneer aan deze voorwaarden is voldaan. Het zijn voorwaarden met een open eind. Een voorbeeld: ‘Meer ervaring opdoen in solozeilen’, was een van de eisen die aan Laura werden gesteld. De logische vraag is dan: hoeveel meer? Hierop was het letterlijke antwoord van de toeziend voogd aan Laura en haar vader: ‘Dat is jullie probleem, daar lig ik niet wakker van.’ En zolang ze onder toezicht gesteld is – voorlopig tot 1 juli 2010 – mag ze bovendien niet eens uitvaren.
Hoe lossen we dat op? was dan ook de vraag. Ook dat was zijn probleem niet, zei de voogd. Deze onverantwoorde uitspraken werden gedaan in aanwezigheid van Laura.
Er wordt Laura een worst voorgehouden, die zij nooit te pakken zal kunnen krijgen
Na zo’n gesprek was Laura enkele dagen totaal van slag. Kortom, er wordt Laura een worst voorgehouden, die zij nooit te pakken zal kunnen krijgen.
Hiermee wordt haar het uitzicht op het doorgaan van haar wereldreis ontnomen. Tegelijkertijd wordt zij murw geslagen door dwangmaatregelen, zoals de onder toezichtstelling en het dreigement van een mogelijke uithuisplaatsing. Dit is niet vol te houden.
Depressief
De bezorgdheid van haar vader groeide met de dag. Deze bezorgdheid is ook uitgesproken bij Bureau Jeugdzorg. Er is niets mee gedaan. ‘Dat is uw probleem, daar lig ik niet wakker van’, was wederom de reactie. Bij ons is het inmiddels meer dan duidelijk. Bureau Jeugdzorg geeft niets om Laura, met als triest gevolg dat Laura is weggelopen. Weer zal Bureau Jeugdzorg alleen weten te reageren met dwangmaatregelen. Er wordt al openlijk gesproken over uithuisplaatsing – lees de gevangenis waarin al ruim tweehonderd kinderen zitten. Niet zo vreemd dat je als 14-jarige depressief wordt van dat vooruitzicht en op de vlucht slaat. De
Raad voor de Kinderbescherming heeft al meegedeeld dat Laura uit huis geplaatst zou worden, zodra ze terug is in Nederland. Dat is de enige oplossing die de Kinderbescherming kan bedenken.
Noemen ze dit hulpverlening? Er zijn zo veel andere mogelijkheden om haar echt te helpen. Laat haar een jaar meevaren met de Stad Amsterdam, de clipper die voor de VPRO-televisie dezelfde tocht rond de wereld maakt als Charles Darwin ruim 150 jaar geleden met de Beagle. Daar zijn genoeg volwassenen aan boord om haar te helpen met het onderwijs.Ze mocht niet naar zee om haar bestwil, maar nu gaat ze aan Bureau Jeugdzorg ten onder.
anders
28-12-2009 om 22:45
Tsjor
"De gevolgen (of beter gezegd de risico's) overzie je niet door 18 jaar te worden, maar juist door te zeilen. Ik denk dat Laura en haar vader beter de risico's kennen dan jij en ik. Voor hen staat er ook meer op het spel dan voor jou en voor mij".
Dat geldt misschien voor jou maar niet voor mij: ik weet dat sommigen mensen de situaties die zich op zo`n tocht voordoen nooit aan zullen kunnen maar een kind van 14 kan dat zeker niet.
ijsvogeltje
28-12-2009 om 22:53
Anders
"omdat de dominante mening vaak een goed onderbouwde mening is met soms zelf wetenschappelijk bewijs."
Dat is een misverstand. Wel een logisch misverstand hoor, want veel mensen veronderstellen dit. Maar het is niet waar. Ondermeer sociaal-psychologen hebben veel onderzoek gedaan naar waarom mensen doen wat ze doen - en denken wat ze denken. De mens blijkt helemaal zo niet zo berekenend en rationeel te zijn, integendeel zelfs. We doen vooral dingen omdat anderen dat doen. Hetzelfde geldt voor het hebben van meningen. Als veel anderen iets doen (of vinden), dan zijn we geneigd dat over te nemen. Een interessant fenomeen is dat. We denken allemaal dat we vooral waarde hechten aan goed onderbouwde argumenten, maar in de praktijk laten we ons vooral beïnvloeden door heel andere zaken. Zoals door de mening van anderen (en nog veel meer andere dingen, lees bijvoorbeeld maar eens het boek Invloed, van Cialdini). Ons brein gaat feitelijk gewoon met ons aan de haal, zonder dat we het in de gaten hebben...
"Je hebt het over het opleggen van de dominante mening aan anderen maar leggen ouders die zich hier aan willen onttrekken hun mening niet op aan hun kinderen?"
Ik vind dat wel een interessante constatering. Ja, ouders leggen hun mening op aan hun kinderen. Maar dat doen we allemaal, én meestal met de beste bedoelingen. We willen het beste voor onze kinderen, hebben dus het zelfde doel. Maar we kunnen verschillen van mening over de juiste weg er naar toe. Dus of dat met of zonder vaccinaties is, met of zonder kerkbezoek, over de snelheid waarmee we onze kinderen zelfstandig laten zijn etc.
Die vrijheid hebben we in Nederland, en ik ben blij daar blij mee. Ik denk dat niemand zit te wachten op een Nederland waar ook precies is vastgelegd HOE we onze kinderen moeten grootbrengen (zie dan toch Sovjet-beelden voor mij).
poemojn
28-12-2009 om 22:59
Interview met de vader
in een artikel in Het Nieuwsblad:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=4Q2K61G2
>> ‘Laura is behan deld als crimineel
Vader Nederlandse zeilmeisje keihard voor kinderbescherming
De vader van het Nederlandse zeilmeisje Laura Dekker (14) haalt in een kranteninterview keihard uit naar de Nederlandse Raad voor Kinderbescherming. ‘Ze hebben haar als een zware crimineel behandeld. Waar zou het eindigen, zelfmoord?' Werner Rommers
‘Mijn dochter is de afgelopen maanden systematisch kapotgemaakt', zegt vader Dick Dekker, bij wie Laura opnieuw is ingetrokken nadat ze op het Caribische eiland Sint-Maarten was opgepakt. ‘Terwijl ze altijd een voorbeeldig kind is geweest. Een kind dat op haar tiende met een fantastisch plan kwam, waar ik langzaam in begon te geloven. Ze heeft daar jarenlang aan gewerkt en kreeg op het laatste ook de toestemming van haar moeder.'
Volgens haar vader liep het mis toen zijn dochter begin dit jaar naar de leerplichtambtenaar trok om ‘net als duizenden andere kinderen les te mogen volgen via de Wereldschool. Die ambtenaar vond dat niet goed, waarna de kinderbescherming zich ermee ging bemoeien. Het werd meteen een prestigezaak.'
De vader zegt dat Laura de hetze rond haar soloreis aanvankelijk niet aan haar hart liet komen. ‘Laura kreeg immers te horen dat ze mocht vertrekken, als ze aan een aantal regels voldeed. Maar die regels bleken in de praktijk onhaalbaar. Zo moest ze van de Raad voor Kinderbescherming een EHBO-diploma op watersportbasis halen. Dat diploma bestaat helemaal niet. Ook moet ze een bepaalde slaaptechniek oefenen, waar ik als ervaren wereldzeiler nog nooit van heb gehoord. Jeugdzorg zou de regels duidelijker maken, maar verdomde dat te doen.'
Vele kruisverhoren
Volgens haar vader zakte de moed Laura daardoor in de schoenen. ‘Ze was ook erg overstuur toen haar moeder via de media liet weten het ‘pertinent oneens te zijn met de reis'. Daarnaast waren er ook de vele ‘kruisverhoren' bij jeugdzorg, kinderbescherming en kinderpsycholoog. Ze begon op school slechter te presteren, kon zich niet concentreren op haar huiswerk. Daardoor moest ze nablijven. Uiteindelijk is ze beginnen te spijbelen en zo werd het steeds erger. Ik maakte me steeds meer zorgen om haar. Waar zou dat eindigen, zelfmoord?'
De man ziet die situatie ook als de reden waarom Laura vorige week de deur achter zit dichttrok en naar het Caribische eiland Sint-Maarten vluchtte. ‘Vanwege haar afwezigheden op school dreigde Bureau Jeugdzorg ermee haar uit huis te plaatsen. En zo werd het haar allemaal even te veel.' Dick Dekker beklemtoont dat hij zijn dochter niet hielp naar het buitenland te verdwijnen. ‘Ik heb niet onmiddellijk alarm geslagen omdat ik vreesde dat ze dan meteen uit huis zou worden geplaatst. Ik hoopte dat ze de volgende dag weer zou opduiken.'
De vader van Laura weet niet goed hoe het nu verder moet. ‘Jeugdzorg wil Laura in zijn macht houden tot ze 18 jaar is. Dan zijn ze van de verantwoordelijkheid af. De afgelopen jaren zijn ze diverse keren negatief in het nieuws geweest. Nu zijn ze doodsbang dat er iets met Laura gebeurt tijdens haar solozeiltocht rond de wereld en dat zij er op worden aangekeken.'
Banden doorgesneden
Vader Dekker put wel troost uit de uitspraak van de rechtbank van wie Laura trouwens ook bij hem mocht blijven wonen. ‘Jeugdzorg wordt nu immers gedwongen om medewerking te verlenen aan haar plannen.'
De affaire heeft de man en zijn ex-vrouw ondertussen compleet uit elkaar gedreven. Laura's moeder snijdt naar eigen zeggen alle banden met haar dochter door. ‘Wij trekken onze handen ervan af. Ik heb het gehad', aldus Babs Grondsma-Muller. De vrouw had gehoopt dat de rechtbank Laura bij haar zou plaatsen. < <
anders
29-12-2009 om 11:07
Ja ja
als we vader moeten geloven is Laura gemarteld door de hele jeugdzorg is ze nu psychisch een wrak en ligt een sucide poging op de loer papie wast zijn handen in onschuld...
M Lavell
29-12-2009 om 11:11
Preventief
Anders, je hebt zélfs een heel eigen uitleg van het woord 'preventief'. Ik neem aan dat Izar wel begrijpt wat ik bedoel en niet naar kromme redenaties grijpt om haar gelijk te willen halen.
Laura was nog niet weg. Nog niet eens het zeegat uit. Laat staan dat ze al twee jaar eenzaam op zee zat.
Anders:"maar om haar te beschermen tegen de gevaren van solozeilen als je nog niet volwassen genoeg bent om te overzien wat daarvan de gevolgen kunnen zijn."
Nasha:"En de lpa heeft pas BJZ ingeschakeld na de publiciteit?"
Waarom gok je nu wat? Waarom moet je de feiten verdraaien?
Lees http://www.zeilen.nl/actueel/zeilen-nieuws/staatssecretaris-bemoeit-zich-met-laura-dekker-case/12289
Daar vind je wat chronologie. En wat er in werkelijkheid gebeurd is, is dat de lpa niet het moment afgewacht heeft waarop mogelijk rechtsgrond ontstond om in te grijpen. Het feitelijk verzuim bijvoorbeeld.
Niks daarvan: de lpa heeft de RvK ingeschakeld voordat er wat aan de hand was. Dát heeft de publiciteit veroorzaakt. En die RvK heeft om ingrijpen gevraagd, voordat er wat aan de hand was. Het is nog erger, de RvK heeft geen keus. Als een lpa of politieagent of schoolmeester om ingrijpen vraagt, dan _moet_ de RvK om die procedure inzetten.
En ook de rechter heeft geen keus. Als er met spoed om ingrijpen gevraagd wordt en dan _moet_ de rechter op zijn minst een voorlopige voorziening treffen de Jeugdzorg de tijd geeft om de zaken uit te zoeken.
Nasha:"Dus hij had misschien het idee dat ze, ondanks zijn bedenkingen, die reis gewoon wilde gaan doen? Is het zo dan gegaan? Ik vind het dan niet zo heel ongewoon allemaal...."
Reken eens door hoeveel vergelijkbare gevallen die werkwijze oplevert. Vraag je af wat jou of jouw kind beschermt tegen dit soort handelen.
Vraag je vooral ook af of het wel nodig was. Of er niet een ander moment was om in te grijpen.
Stel nou dat Laura vertrokken was, het feit daar was geweest, had niemand dan meer iets kunnen doen?
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
29-12-2009 om 11:17
Onschuld
anders:"Dus hij had misschien het idee dat ze, ondanks zijn bedenkingen, die reis gewoon wilde gaan doen? Is het zo dan gegaan? Ik vind het dan niet zo heel ongewoon allemaal...."
Het was me al eerder duidelijk dat jij zelf geen verantwoordelijkheid wilt voor je eigen opvoeding. Je wil wetten en regels die jou gelijk geven ten opzichte van je kinderen.
Maar kennelijk ga je nog een stapje verder en wil je ook nog dat die wetten en regels, het ingrijpen en handelen door jeugdzorg, zonder enige verantwoordelijkheid voor het handelen van jeugdzorg plaatsheeft.
Vandaag (en gisteren) in het nieuws http://www.nu.nl/binnenland/2152264/bijna-400-vermissingen-in-gesloten-jeugdzorg.html
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
29-12-2009 om 11:23
Weggevallen
Anders:"maar om haar te beschermen tegen de gevaren van solozeilen als je nog niet volwassen genoeg bent om te overzien wat daarvan de gevolgen kunnen zijn."
Nee. Zie de uitspraak van de rechter. Je hebt echt ontiegelijk ongelijk.
Groet,
Miriam Lavell
anders
29-12-2009 om 11:29
Miriam
je bent erg goed in het opdiepen van allerlei bronnetjes die jou mening ondersteunen maar ik heb op dit punt, zeker als het om dit onderwerp gaat, daar toch wat minder vertrouwen in.
anders
29-12-2009 om 12:42
Miriam voorbeeld van betrouwbaarheid van je bron
"De Raad kan aan de rechter vragen om een gezinsvoogd aan te stellen, die het ouderlijke gezag overneemt. Deze voogd heeft dan zeggenschap over Laura’s doen en laten en kan de reis verbieden."
Welnee de gezinsvoogd kan een schriftelijke aanwijzing geven als ouders die niet opvolgen moet een tweede volgen daarna moet de zaak aan de kinderrechter worden voorgelegd.
Nasha 1st
29-12-2009 om 14:35
Het is een vraag..
>>Nasha:"En de lpa heeft pas BJZ ingeschakeld na de publiciteit?"
Waarom gok je nu wat? Waarom moet je de feiten verdraaien? < <
Ik gok niet, het is een vraag, naar aanleiding van de posting van Pelle....
Nasha 1st
29-12-2009 om 14:37
Yep
>>als we vader moeten geloven is Laura gemarteld door de hele jeugdzorg is ze nu psychisch een wrak en ligt een sucide poging op de loer papie wast zijn handen in onschuld...
< <
Het is wel verrassend snel hoe Laura weer is opgekrabbeld na haar depressie...hele volksstammen zouden graag weten hoe ze dat doet denk ik....
Nasha 1st
29-12-2009 om 14:39
>>De ambtenaar heeft aangegeven dat de Wereldschool niet kan worden gezien als een school. Laura krijgt geen vrijstelling. Het probleem is namelijk dat Laura alleen reist en zichzelf geen les mag geven, dat moet gebeuren door een volwassene, in samenwerking met een onderwijsinstelling, zoals de Wereldschool.< <
Kijk, geen wonder dat men zich er mee is gaan bemoeien....
Jem
29-12-2009 om 15:57
Onzin
"Het probleem is namelijk dat Laura alleen reist en zichzelf geen les mag geven, dat moet gebeuren door een volwassene, in samenwerking met een onderwijsinstelling, zoals de Wereldschool"
En wie beweert dat?
Voortgezet onderwjs via de Wereldschool doen kinderen zelfstandig en ze worden op afstand begeleid door een docent.
Nasha 1st
29-12-2009 om 16:10
Tja
dat staat op die site die Miriam hier neerzet, heb het niet zelf verzonnen.....
Nasha 1st
29-12-2009 om 16:15
En van de site van de wereldschool zelf
2 Verplichtingen van de ouders
2.1. De ouders verplichten zich de Wereldschool volledig en naar waarheid te informeren over de situatie en de achtergronden van de leerling, voor zover dit betrekking heeft of invloed kan hebben op de leer- en ontwikkelingssituatie van de leerling. Onderwijskundige rapporten en andere hierop betrekking hebbende documenten worden ter beschikking gesteld van de Wereldschool.
2.2. De leerling wordt door de ouders in staat gesteld om wekelijks ten minste het aantal door de Wereldschool opgegeven studie-uren te besteden aan de opleiding en de leerling daarbij optimaal te faciliteren binnen de mogelijkheden die de woon- of verblijfsituatie biedt.
2.3. De ouders verplichten zich, in geval het basisonderwijs betreft, tot optimale inzet bij de begeleiding van de leerling. Zij verplichten zich voorts erop toe te zien dat voldaan wordt aan de in de handleiding gegeven aanwijzingen en opdrachten van de Wereldschool c.q. aan die aanwijzingen en opdrachten uitvoering wordt gegeven door de leerling. In geval van voortgezet onderwijs dienen de ouders zich te vergewissen van de voortgang van de studie door de leerling en bij twijfel en/of vragen daarover in contact te treden met de Wereldschool, alles met het oogmerk voortgang in de studie te realiseren.
2.4. Bij verhuizing en bij iedere andere ingrijpende wijziging van de situatie van de leerling informeren de ouders direct de Wereldschool.
2.5. Bij beëindiging of tijdelijk opschorting van de studie van de leerling stellen de ouders de Wereldschool direct in kennis.
Hoe kan de ouder er op toezien als er geen ouder in de buurt is?
Sancy
29-12-2009 om 16:19
Lieve hemel nasha
Hoe lang wil je dewerkelijkheid nog blijven vervormen om in jouw wereldbeeld te kunnen proppen?
Van de site van de wereldschool zelf:
"In het voortgezet onderwijs studeert het kind zelfstandig en wordt per vak door een andere docent op afstand begeleid. De ouder heeft een coachende rol, maar hoeft zich inhoudelijk niet met de vakken bezig te houden."
Hoe kóm je er toch bij dat zowel de docenten als de ouders fysiek aanwezig moeten zijn bij de leerling?
de verplichtingen die jij aanhaalt evenzo: die verschillen niet wezenlijk van wat iedere ouder doet.
anders
29-12-2009 om 16:22
Sancy
"Hoe lang wil je dewerkelijkheid nog blijven vervormen om in jouw wereldbeeld te kunnen proppen".
De pot verwijt de ketel.
Nasha 1st
29-12-2009 om 16:26
Nogmaals
ik verzin het niet zelf! De ene posting komt van de site die Miriam aanhaalt waar de chronologie te zien zou zijn....en het andere heb ik van de site van de wereldschool waar toch duidelijk staat dat de ouders er op toe moeten zien. Het is niet mijn werkelijkheid, het IS de werkelijkheid....En dus ben ik niet verbaasd dat de LPA hier wat mee is gaan doen.....
tsjor
29-12-2009 om 17:06
En nogmaals
'Het is niet mijn werkelijkheid, het IS de werkelijkheid....' Maar niet die van de rechters. Die heeft bepaald dat er afspraken gemaakt moeten worden. Niet dat er een volwassene mee hoeft te reizen.
Tsjor
M Lavell
29-12-2009 om 19:59
Liegen
Nasha:"De ene posting komt van de site die Miriam aanhaalt waar de chronologie te zien zou zijn"
Chronologie gaat over data. Over wat eerst kwam en wat later. Op die site, van het blad Zeilen, een van de sponsors van Laura, kun je daar wat over lezen. Er valt nog meer te lezen, maar het is een zeilblad. Geen wetboek.
Nasha:"en het andere heb ik van de site van de wereldschool waar toch duidelijk staat dat de ouders er op toe moeten zien. Het is niet mijn werkelijkheid, het IS de werkelijkheid..."
Nee. Het is jouw werkelijkheid. Een werkelijkheid waarin het ontbreekt aan elke flexibiliteit, creativiteit en (sorry dat ik het zeggen moet) intelligentie. Je heb maar één voorstelling van 'toezien op' en dat is er naast zitten. Oh, tenzij je natuurlijk helemaal expres de waarheid aan het verdraaien bent omdat je zo graag gelijk wilt hebben.
Jem heeft gelijk. "Voortgezet onderwjs via de Wereldschool doen kinderen zelfstandig en ze worden op afstand begeleid door een docent."
Het argument van de ambtenaar, Laura mag zichzelf geen lesgeven, slaat nergens op. Er is geen wet die het verbied, het is ook niet aan de hand want de begeleiding is nog steeds in handen van docenten (op afstand), het is bovendien flauwekul want honderdduizende leerlingen worden tegenwoordig opgezadeld met 'zelfstandig leren'.
Maar inderdaad, die ambtenaar en zelfs Marja van Bijsterveldt hebben dat wel gezegd.
Zij liegen.
En dat blijkt ook wel, want als scholing via de Wereldschool strafbaar zou zijn volgens de leerplichtwet, dan had die lpa helemaal niet naar de kinderbescherming hoeven gaan. Dan had hij het zelf afgekund met een boete, of gevangenisstraf voor de vader.
Anders:"je bent erg goed in het opdiepen van allerlei bronnetjes die jou mening ondersteunen"
Fijn dat je dat signaleert. Jou heb ik op nog geen enkele bron kunnen betrappen. Wel op leugens.
Anders:"Miriam voorbeeld van betrouwbaarheid van je bron"
Het blad zeilen is geen wetboek. Ik verwees naar de chronologie.
Groet,
Miriam Lavell
Nasha 1st
29-12-2009 om 20:11
Pardon!! je kan te ver gaan he! respect?
>>Nee. Het is jouw werkelijkheid. Een werkelijkheid waarin het ontbreekt aan elke flexibiliteit, creativiteit en (sorry dat ik het zeggen moet) intelligentie. < <
NOU JA ZEG!!! En dat mag wel? Flexibel ben ik tot zekere hoogte, creatief, dat hangt er van af op welk gebied je dat bedoelt, maar intelligent daar kun jij zeker geen oordeel over geven en vind ik zelfs ronduit onbeschoft! Discussie prima, maar iemands intelligentie betwisten die je eigenlijk niet eens kent.....tsk...
>>Je heb maar één voorstelling van 'toezien op' en dat is er naast zitten. Oh, tenzij je natuurlijk helemaal expres de waarheid aan het verdraaien bent omdat je zo graag gelijk wilt hebben. < <
Dat is jouw conclusie dat dat er op toezien is, maar iemand alleen op een boot alleen het huiswerk en schoolwerk laten maken is zeer zeker geen toezien. Wie gaat er dan daadwerkelijk op toezien dat zij geen achterstand oploopt en dat zij inderdaad haar schoolwerk gaat doen en BLIJFT doen? Ja, zo'n eerste maand is dat nog leuk, maar 2 jaar lang (de ontheffing die vader aangevraagd heeft is 2 jaar). Ze zit nu in 3 HAVO.....plus 2 jaar.....is dus examenjaar! Hoe ga je je examens dan afleggen????
Nasha 1st
29-12-2009 om 20:22
Sancy
>>Hoe kóm je er toch bij dat zowel de docenten als de ouders fysiek aanwezig moeten zijn bij de leerling? < <
Hoe kóm je er toch bij dat ik dat zo zeg? Er zal alleen wel IEMAND enige controle moeten uitoefenen toch? En wat als de voortgang toch niet gaat zoals bedoeld? Kunnen ze Laura dan van de boot halen? Of krijgt pappie dan straf?
M Lavell
29-12-2009 om 20:37
Kan
Nasha:"maar intelligent daar kun jij zeker geen oordeel over geven en vind ik zelfs ronduit onbeschoft! "
Dat mag hoor. Maar maak het vooral niet groter dan het is. Ik ken je niet. Ik weet niets van je. Ik heb het alleen maar over dat wat je hier in dit draadje doet en dat laat weinig ruimte voor intelligente inzichten.
Nasha:"Dat is jouw conclusie dat dat er op toezien is, maar iemand alleen op een boot alleen het huiswerk en schoolwerk laten maken is zeer zeker geen toezien."
Dat is _jouw_ werkelijkheid.
"Wie gaat er dan daadwerkelijk op toezien dat zij geen achterstand oploopt en dat zij inderdaad haar schoolwerk gaat doen en BLIJFT doen?"
Zoals dat al honderd jaar gaat met de wereldschool: het huiswerk wordt per post, nou ja, inmiddels per email, ontvangen.
Overigens: Ook de Wereldschool is een van de sponsors van Laura. De Wereldschool is een school met een Brinnummer en een inspectierapport met een goede beoordeling. Net zo betrouwbaar als elke andere school.
Nasha:"En wat als de voortgang toch niet gaat zoals bedoeld? Kunnen ze Laura dan van de boot halen? Of krijgt pappie dan straf? "
Ja. Beiden kan.
Groet,
Miriam Lavell
Nasha 1st
29-12-2009 om 21:18
En dat is
>>Nasha:"maar intelligent daar kun jij zeker geen oordeel over geven en vind ik zelfs ronduit onbeschoft! "
Dat mag hoor. Maar maak het vooral niet groter dan het is. Ik ken je niet. Ik weet niets van je. Ik heb het alleen maar over dat wat je hier in dit draadje doet en dat laat weinig ruimte voor intelligente inzichten. < <
enkel en alleen omdat ik het niet met jullie eens ben en een 14 jarige zo'n reis niet zie maken? Vreemd....
>>Nasha:"Dat is jouw conclusie dat dat er op toezien is, maar iemand alleen op een boot alleen het huiswerk en schoolwerk laten maken is zeer zeker geen toezien."
Dat is _jouw_ werkelijkheid. < <
Nee, JIJ vindt dat mijn werkelijkheid, omdat jij kennelijk een of ander droombeeld hebt van een 14 jarige over de wereldzeeen die dan ook nog eens 4 en 5 HAVO gaat doen. Nogmaals, hoe gaat ze haar examen doen?
Nasha 1st
29-12-2009 om 21:19
Pelle
ja, maar dat is dus niet gelukt.....en dus vraag ik me nu af, hoe gaat ze dat nu doen dan?
Nasha 1st
29-12-2009 om 21:47
Nou
ik denk ook niet dat dat de reden van een eventuele UHP was, maar het vermoeden dat Laura de reis gewoon zou gaan maken zonder dat aan de voorwaarden was voldaan...
geslaagde
29-12-2009 om 22:37
Schoolkwestie
Even over dat schoolgedoe: leren zonder toezicht kan natuurlijk prima. Nogal wat mensen, ook jonge mensen, doen staatsexamen na zich zelfstandig te hebben voorbereid. Ik heb het zelf gedaan, mijn VWOdiploma zelfstandig gehaald via een staatsexamen (had MAVO dat is nu VMBO-TL). En ben nu gepromoveerd. Dus je kan niet zeggen dat onderwijs op afstand niet effectief zou kunnen zijn, grinnik. Zolang onderwijs als doel heeft het behalen van een (in dit geval havo)diploma, is er geen enkele reden om te veronderstellen dat iemand zich niet zelfstandig zou kunnen voorbereiden. En dan is er in het geval van Laura ook nog begeleiding van docenten van de wereldschool, al is dat op afstand. Wat wil je nog meer? Nee, ik snap dat gedoe over toezicht niet als het om het onderwijs aan Laura gaat.
Nasha 1st
29-12-2009 om 22:39
Geslaagde
hoe oud ben je? En was je ten tijde van het zelfstandig halen van je VWO?
Nasha 1st
29-12-2009 om 22:42
Wel erg makkelijk
>>Als ik lees dat de resultaten en het schoolgedrag van Laura verslechteren, heeft die OTS het tegengestelde effect gehad.< <
om dat allemaal op de OTS te schrijven....
anders
29-12-2009 om 23:42
Tja
Miriam: "Nee. Het is jouw werkelijkheid. Een werkelijkheid waarin het ontbreekt aan elke flexibiliteit, creativiteit en (sorry dat ik het zeggen moet) intelligentie. Je heb maar één voorstelling van 'toezien op' en dat is er naast zitten. Oh, tenzij je natuurlijk helemaal expres de waarheid aan het verdraaien bent omdat je zo graag gelijk wilt hebben."
Volgens mij beschrijf je jezelf alleen vergeet je erbij te vertellen dat je de waarheid altijd richting je stokpaardje stuurt.
"Als ik lees dat de resultaten en het schoolgedrag van Laura verslechteren, heeft die OTS het tegengestelde effect gehad."
Natuurlijk ik heb het al eerder gesteld:
Jeugdzorg doet te weinig
jeugdzorg doet niets
jeugdzorg doet het niet goed
jeugdzorg doet teveel
kruis aan wat van toepassing is cq in je kraam te pas komt.