Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kinderhaters

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
M Lavell

M Lavell

16-01-2009 om 12:04 Topicstarter

Wat is de schande?

Starry Night:"Ze hebben hem in ieder geval zo serieus genomen dat ze hebben toegelaten dat hij ermee naar de Rijdende Rechter ging."
En met recht. Hij had een bijzonder serieuze vraag. Die vraag gaat veel dieper dan voetballen.
Starry Night:"Je staat je kind toe iets heel volwassens te doen (iemand aanklagen voor een rechter),"
Wat nou 'aanklagen'? Het is hier Amerika niet. Hij heeft niet het recht op zijn private genot opgeeist (noch een schadevergoeding voor het ontbreken daarvan), maar een serieuze vraag gesteld over die tent. Voetballen is daarin meer een voorbeeld dan de hoofdmoot. De uitspraak is ook niet dat er niet gevoetbalt mag worden, de uispraak is dat de stichting inderdaad zo men wil iedereen de toegang mag ontzeggen: er mag ook niet gehinkeld worden.
Starry Night:"maar vervolgens blijven ze hem wel als kind presenteren dat zielig is en ontzien moet worden (daarin staan de ouders overigens niet alleen in dit verhaal). Dat strookt natuurlijk niet met elkaar. "
Want? Een kind mag geen serieuze volwassen vragen hebben? Wat is de kift nou precies?
Overigens: Waarom moet Pieter van tien zich maar groot houden als hij serieuze vragen wil stellen en mag die dame van de stichting wel straffeloos in snikken uitbarsten? Waarom barst zij in snikken uit?
Ach, ik weet het antwoord wel: Ook zij heeft het gevoel 'aangeklaagd' te zijn. Maar ja, dat is haar dingetje.
Starry Night:"Pieter staat in Papendrecht overduidelijk niet alleen in zijn mening dat die tent er is om in te voetballen."
Welnee. Pieter staat in Papendrecht niet alleen in zijn mening dat die tent er voor de wijk is, ook voor de kinderen.
Starry Night:"De Papendrechtse dames storen zich niet aan geluidsoverlast, dat waren de rotte eieren gooiende Amsterdammers."
Nee, maar nu duidelijk is dat die tent er niet voor de wijk is maar voor de Papendrechtste dames, hoeft de wijk het geluid dat zij produceren (muziek) niet meer te tolereren. Ze zullen met succes muziekuitvoeringen kunnen laten verbieden door de rechter wegens geluidsoverlast.
Met eieren gooien kan ook, maar dat is niet zo netjes.
Pieter heeft de keurige weg bewandeld. Ik zie de schande niet.
O jawel natuurlijk: Pieter heeft de euvele moed gehad het gezag van de dames op eigen terrein in twijfel te trekken. Gelukkig hebben de dames dat gezag weer terug en is er geen twijfel aan.
Maar dat zal een Pyrrhusoverwinning blijken te zijn als ze zich niet wat toegeeflijker opstellen naar de wijk, ook naar kinderen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell

M Lavell

16-01-2009 om 12:05 Topicstarter

Stropop

Beemer:"Maar blijkbaar is die intolerantie niet iets van de laatste tijd."
Dat heb ik ook nergens beweerd.
Groet,
Miriam Lavell

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-01-2009 om 13:16

Petje af voor pieter!

Ik heb eindelijk de tijd gevonden om de uitzending “Herrie in de tent” van de Rijdende Rechter te kijken. Ik heb veel respect voor Pieter. Of je het eens bent met hem of niet, hij blijft netjes, scheld niet, vraagt om uitleg maar voelt zich niet serieus genomen en schakelt uiteindelijk een arbiter in. Het zet bij herhalen respect te hebben voor het werk van de Stichting en belooft zich te houden aan de uitspraak. Hij gedraagt zich wat dat betreft als een modelburger.
Ik sta achter de uitspraak van de Rijdende Rechter, zeker ook voor wat betreft zijn advies aan de Stichting dat het beleid een doodlopende weg is. Wil je een plaatselijk cultureel erfgoed voor de volgende generaties behouden, dan zal de Stichting haar beleid moeten wijzigen. Organiseer ook eens wat voor de kinderen bijvoorbeeld. Ik vind in dat licht het feit dat de Stichting voormalig openbare ruimte voor één euro heeft overgenomen ook verplichtingen schept ten opzichte van alle inwoners van Papendrecht.
Elisabeth.

M Lavell

M Lavell

16-01-2009 om 13:36 Topicstarter

Nog een keer

Dat is jouw interpretatie Beemer. Tinus deed dat ook al. Moet jij weten, maar bij mijn weten bestaat de jeugd van tegenwoordig al meer dan honderd jaar.
Zie ook http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=2&template=1&actueel=1&archief=0&thread=140741&forumsel=1&forum=1&post=2250233
Groet,
Miriam Lavell

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-01-2009 om 13:38

Mea culpa

Met het gevaar een storm op te rakelen die (gelukkig) is gaan liggen, moet me na het lezen van alle reacties van gisteren over de redactie van OO iets van het hart. Ik heb de redactie afgelopen dinsdag halverwege de dag geattendeerd op het bewuste bericht van Parool.nl en daarbij gerefereerd aan deze draad, die immers over intolerantie voor kinderen gaat. Justine heeft besloten het bericht in deze draad te plaatsen en ’s avonds thuis heb ik alsnog meegediscussieerd.
Enfin, het nieuwsbericht over de crèche heeft veel losgemaakt en zowel voor- als tegenstanders hebben het gebruikt om te onderbouwen of te ontkrachten. Daar is zo’n bericht ook voor bedoeld, de feiten staan er in en je mag van de motieven vinden wat je wil. Ik zie dat inmiddels nog meer nieuwsberichten zijn geplaatst. Ook daar heeft ieder vast zijn eigen mening over.
Elisabeth.

M Lavell

M Lavell

16-01-2009 om 13:57 Topicstarter

Eigen tuin

Elisabeth:"Ik vind in dat licht het feit dat de Stichting voormalig openbare ruimte voor één euro heeft overgenomen ook verplichtingen schept ten opzichte van alle inwoners van Papendrecht."
Dat niet alleen. De wens muziekuitvoeringen in die tent uit te voeren (de complete dorpsband met toeters en bellen), noopt daar ook toe. Om een in deze draad veel gebruikte vergelijking maar eens toe te passen: Moet jij eens proberen in je eigen tuin.
Het dilemma lijkt me helder: Of die muziektent is van en voor de wijk, desnoods via een constructie van zeggenschap, zo ook het gebruik inclusief muziekuitvoeringen. Of het is priveterrein waar alleen de eigenaar wat te zeggen heeft.
Ik krijg uit deze draad de indruk dat de privé terrein stelling vooral betrokken is met het oog kinderen toegang te kunnen weigeren, maar zonder daarvan de consequentie te zien.
Groet,
Miriam Lavell

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-01-2009 om 13:59

Respect

Ik las in Het Parool en de Telegraaf reacties van lezers op het bericht van de schreeuwende en scheldende buren van de crèche. Waar ik een knoop van in mijn maag krijg, is dat een aantal reacties begrip tonen voor de zich misdragende buren en betogen dat het niets te maken heeft met ´korte lontjes´ maar alles met lawaaierige kinderen. Ook de m.i. ironisch bedoelde column ´Megafoon´ van Theodor Holman oogst bijval )zie http://www.parool.nl/parool/nl/508/Theodor-Holman/article/detail/119461/2009/01/14/Megafoon.dhtml
Hoe kan je het gedrag van de buren rechtvaardigen, ze eisen dat kinderen stil zijn en zich gedragen en vervolgens gaat men zelf tekeer als een beest. Wat dat betreft kunnen de buren een voorbeeld nemen aan de wijze waarop Pieter zijn frustratie heeft geuit. Wie zaait, zal oogsten dat geldt niet alleen voor de Stichting Dorpsbehoud in Papendrecht maar ook voor buren.
Elisabeth.

M Lavell

M Lavell

16-01-2009 om 14:21 Topicstarter

Ja, nog een keer

Die discussie was al geweest. Voor zover het niet duidelijk was, had ik het al duidelijk gemaakt.
Groet,
Miriam Lavell

Holiday

Holiday

16-01-2009 om 14:46

Van en voor de wijk

Miriam Lavell: "Of die muziektent is van en voor de wijk, desnoods via een constructie van zeggenschap, zo ook het gebruik inclusief muziekuitvoeringen. Of het is priveterrein waar alleen de eigenaar wat te zeggen heeft".

In feite om het even.

Als iedereen, kinderen en volwassenen, nou eens zijn eigen spullen en zéker die van anderen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Een voetbal om mee te voetballen, een muziektent om muziek in te maken.
En niet de voetbal IN de muziektent. Dat is een olifant in een porceleinkast. Daarvan gaat ie kapot. En kan er in de muziektent geen muziek meer worden gemaakt. Van en voor de wijk...

Holiday

M Lavell

M Lavell

16-01-2009 om 15:00 Topicstarter

Nee dus

Holliday:"Als iedereen, kinderen en volwassenen, nou eens zijn eigen spullen en zéker die van anderen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Een voetbal om mee te voetballen, een muziektent om muziek in te maken"
Juist daarom is het niet om het even. Want waarvoor het bedoeld is, is of de uitkomst van een democratisch proces waarna omwonenden zich dat gebruik ook moeten laten welgevallen (ze hebben inspraak). Of het is de autonome beslissing van de eigenaar. Dan is er geen inspraak en kunnen omwonenden eisen dat ze er geen last van hebben.
Met het priveterrein zijn van die muziektent, is een muziekoptreden in dat ding net zo te verbieden als een muziekoptreden in jouw tuin.
Holiday:"En niet de voetbal IN de muziektent. Dat is een olifant in een porceleinkast."
LOL! Heb je wel eens een muziektent gezien? Is net een olifant kan ik je verzekeren.
Groet,
Miriam Lavell

Jujube

Jujube

16-01-2009 om 15:58

Openbare muziektent

In Utrecht staat op het Lepelenburg een muziektent die gewoon openbaar is. Ik heb zelfs goede herinneringen aan die muziektent. De avond voordat ik ging trouwen haalde een vriendin mij thuis op en bracht mij naar de muziektent. Mijn andere vriendinnen waren daar ook en er stonden allemaal waxinelichtjes op de rand (oei! Brandgevaar), erg sfeervol. Ze hadden toastjes, franse kaasjes en wijn meegenomen en zo hebben we op die zwoele zomeravond een paar leuke uren doorgebracht in de muziektent.
Verder is het een goede slaapplaats voor zwervers bij regen en iedereen mag er optreden. Voetballen gebeurt overigens gewoon op het veld waar de muziekkoepel staat. Maar omdat ' ie openbaar is, is er natuurlijk ook niets spannends meer aan.
Groet,
Jujube

Starry Night

Starry Night

16-01-2009 om 16:07

Miriam

Ik volg even niet je redenatie dat op straat spelen tegenwoordig synoniem is aan een gebrek aan opvoeding...? Misschien dat je die contatering even wilt toelichten, want ik kan dit op geen enkele manier plaatsen. Herken ook niet dat mensen in mijn omgeving dat zo ervaren. Integendeel: de hele dag DS-en en voor de tv hangen geldt eerder als 'slecht opvoeden'. En niet onterecht, lijkt me.

Voorts wil ik vragen of je voor de duidelijkheid nog even de vraag wilt herhalen die Pieter volgens jou stelt, dan kan ik daar beter op ingaan. In ieder geval stap je volgens mij niet louter met een vraag naar de rechter, of hij nou rijdt of stilstaat. Naar de rechter ga je voor een uitspraak. Die uitspraak ("Nee, je mag niet voetballen in de muziektent") stelde Pieter duidelijk teleur en hij had verder geen belangstelling op andere gebieden bij de muziektent betrokken te worden. Terwijl hem dat expliciet werd aangeboden.

Voorts: waar schrijf ik precies dat een kind geen volwassen vraag mag stellen? Volgens mij beschreef ik het naar een rechter stappen als iets volwassens. En als dat dan gebeurt, dan volgt daaruit dat hij ook volwaardig behandeld wordt, dus zoals een volwassene. En dan kun je je natuurlijk niet ineens beroepen op je kwetsbare kind zijn. Dan moet je zo'n stap niet zetten. Eerst zeg je daag je mensen om voor een rechter te verschijnen, en vervolgens maak je ze een soort vleugellam omdat ze tegenover een kind staan. Da's geen kift, dat strookt niet met elkaar. Het is het een, of het ander. Wie zich volwassen gedraagt, wordt volwassen bejegend. Wie zich als een baby gedraagt wordt als een baby behandelt.

"Welnee. Pieter staat in Papendrecht niet alleen in zijn mening dat die tent er voor de wijk is, ook voor de kinderen."

Eh... ja... dat schreef ik. Hij staat niet alleen in die mening.

Verder kun je natuurlijk inderdaad de dames een proces aan de broek doen voor geluidsoverlast als ze de plaatselijke fanfare uitnodigen. Ik weet niet wat de grens is waarboven sprake is van overlast. Ik kan ook mijn buurman een proces aandoen als hij een tuinfeest geeft. Maar wat heeft dat te maken met Pieter en zijn vraag...?

"Pieter heeft de keurige weg bewandeld. Ik zie de schande niet."

Schande...? Nee, ik zie ook de schande niet. Jij ziet schande volgens mij. Jij bent degene die hier 'schokkende' dingen ontwaart. Ik zie gewoon een jongetje dat zijn zin niet krijgt.

Hoe dan ook ("Maar dat zal een Pyrrhusoverwinning blijken te zijn als ze zich niet wat toegeeflijker opstellen naar de wijk, ook naar kinderen"): nog in de uitzending deed de zure dame precies dat. Het was Pieter die daar volstrekt iet toegeeflijk op reageerde. Pieter wilde voetballen, meer niet.

Starry Night

Starry Night

16-01-2009 om 16:24

Elisabeth

"Hoe kan je het gedrag van de buren rechtvaardigen, ze eisen dat kinderen stil zijn en zich gedragen en vervolgens gaat men zelf tekeer als een beest."

Laten we alsjeblieft geen platvloerse forumreacties importeren naar dit forum, dat qua toonzetting wat mij betreft nog altijd op eenzame hoogte staat omdat er goed gemodereerd wordt.

Ik ben het niet met je eens m.b.t Pieter's toon, maar ik vind dat voor deze discussie eerlijk gezegd helemaal niet relevant. Het gaat helemaal niet over Pieter. In deze draad worden volwassen dames op zwaar aangezette toon aangeklaagd omdat ze zure, intolerante kinderhaters zouden zijn. En ik zie nog steeds, na een ruime week discussiëren erover, niet meer dan gefrustreerde dames die zich hard maken om een oude muziektent mooi te houden en ze zijn extra argwanend omdat er daadwerkelijk vernielingen zijn aangericht in het verleden.

En verder heeft nog niemand mij uit kunnen leggen wat een voetbal in een muziektent doet.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-01-2009 om 16:26

Ontdaan

Ik heb het slot van de uitzending 'Herrie in de tent' vannmorgen gezien en ik kan heel goed begrijpen dat Pieter niet bepaalt enthousiast regaeerde op de uitnodiging van de zure dame. Vlak daarvoor had de collega zure dame voorafgaand aan de uitspraak op de vraag of dat nou zo moest zo vijandig reageren op Pieter (die hevig ontdaan was van de hoorzitting) met een grote glimlach gezegd dat ze daar geen enkel probleem in zag om en tienjarige zo vijandig te bejegenen, 'hij had er toch zeker zelf om gevraagd'. Ik kan me voorstellen dat Pieter eerst het vonnis moet verwerken en daarnaast de vijandige houding van de zure dame in kwestie.
Als een jongen van tien op volwassen wijze omgaat met zijn frustratie wil niet zeggen dat je hem als volwassene moet bejegenen. Hij is en blijft tien, ook zijn vader zei woorden van gelijke sterkking in de uitzending. Sowieso denk ik dat ook een volwassene even de tijd nodig zou hebben om de uitnodiging van de zure damee te accepeteren.
Elisabeth.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-01-2009 om 16:31

Starry night

Ik, over de reacties in Het Parool:
""Hoe kan je het gedrag van de buren rechtvaardigen, ze eisen dat kinderen stil zijn en zich gedragen en vervolgens gaat men zelf tekeer als een beest."
Starry Night:
"Laten we alsjeblieft geen platvloerse forumreacties importeren naar dit forum, dat qua toonzetting wat mij betreft nog altijd op eenzame hoogte staat omdat er goed gemodereerd wordt."
Op welke forumreacties doel je precies?
Elisabeth.

Starry Night

Starry Night

16-01-2009 om 16:43

Tja

Ik heb nu even het gevoel dat we weer worden teruggegooid naar de discussie een aantal dagen terug Zo lang is het ook geleden dat ik de uitzending bekeek. Wordt het woord vijandig gehanteerd? Ik zag persoonlijk geen vijandigheid. Ik zag twee vrouwen die door een televisieprogramma gesommeerd werden zich publiekelijk te kakken te laten zetten en er op werden aangesproken waarom ze dat in hemelsnaam deden. Dit jongetje is klein en zielig!, riep de interviewster. Had hem dit dan niet aangedaan, dacht ik alleen. Daar kunnen die dames toch niks aan doen?

Pieter en de dames verschillen van mening. Daar moest - volgens Pieter - de rechter aan te pas komen. De rechter stelde de dames in het gelijk. Maar hij zei wel dat de dames zich wat opener zouden kunnen opstellen jegens de kinderen. "Oh, daar heb ik het al met Pieter over gehad", sprak de dame (een andere dame trouwens dan die twee die 'vijandigheid' uitstraalden), en ontvouwde het plan dat ze dus allang met Pieter besproken had. Maar Pieter, en daar blijf ik bij, wilde alleen maar voetballen in de muziektent.

Starry Night

Starry Night

16-01-2009 om 16:46

Reacties

"Ik las in Het Parool en de Telegraaf reacties van lezers op het bericht van de schreeuwende en scheldende buren van de crèche. Waar ik een knoop van in mijn maag krijg, is dat een aantal reacties begrip tonen voor de zich misdragende buren en betogen dat het niets te maken heeft met ´korte lontjes´ maar alles met lawaaierige kinderen. Ook de m.i. ironisch bedoelde column ´Megafoon´ van Theodor Holman oogst bijval."

Ik doelde op de reacties die je hier aanhaalt. Ik kom geregeld op sites waar reacties te vinden zijn die vrij verschrikkelijk zijn. Ik nam aan dat je op dat soort reacties doelde. Ik vind die reacties niet representatief en snap niet zo goed waarom ze hier tot gespreksonderwerp zouden moeten worden gemaakt.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-01-2009 om 16:49

Instemming

"Ik zag twee vrouwen die door een televisieprogramma gesommeerd werden zich publiekelijk te kakken te laten zetten en er op werden aangesproken waarom ze dat in hemelsnaam deden."
Deelname is vrijwillig, arbitrage heeft alleen zin als beide partijen er mee instemmen. De Rijdende Rechter meldt op haar site: "Als u een conflict aanmeldt, hoeft u dat niet samen met de wederpartij te doen. Aangezien De Rijdende Rechter een uitspraak doet die bindend is, is het echter wel van belang dat de wederpartij wil meewerken." Pieter had niet de Rijdende rechter in hoeven schakelen (persoonlijk zou ik het hem hebben ontraden, precies om de reden die jij noemt), de dames hadden kunnen bedanken.
Elisabeth.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-01-2009 om 16:53

Representatief

Snap 't. De reacties in de Telegraaf sla ik om die reden in het algemeen vaak over. De ingezonden brievenrubriek van Het Parool is daarentegen vrij beschaaft, in die zin dat er met twee woorden gesproken wordt
Elisabeth.

Tinus_p

Tinus_p

16-01-2009 om 17:04

Twee gedachten

Starry:
"Ik heb nu even het gevoel dat we weer worden teruggegooid naar de discussie een aantal dagen terug Zo lang is het ook geleden dat ik de uitzending bekeek. Wordt het woord vijandig gehanteerd? Ik zag persoonlijk geen vijandigheid. Ik zag twee vrouwen die door een televisieprogramma gesommeerd werden zich publiekelijk te kakken te laten zetten en er op werden aangesproken waarom ze dat in hemelsnaam deden. Dit jongetje is klein en zielig!, riep de interviewster. Had hem dit dan niet aangedaan, dacht ik alleen. Daar kunnen die dames toch niks aan doen?"
Zoiets ja. Ik krijg ook de indruk dat er een dubbele standaard wortd gehanteerd, of dat het zieligheidsargument iets te veel wordt misbruikt. En de rol van de betrokken TV-makers is daarbij bijzonder onfris, dat idee krijg ik namelijk steeds meer.
Het programma hinkt namelijk op twee gedachten: OF er ius sprake van serieuze rechtspraak (maar dan moet je niet zeuren als je als klager je neus stoot en ongelijk krijgt); OF er is alleen sprake van een soort documentaire van een buurtruzie, maar dan moet je het hele programma verder zien als infotainment.

Starry Night

Starry Night

16-01-2009 om 17:05

Ja, da's waar

Maar het blijft een feit dat het de programmamakers waren die het hebben toegestaan dat een kind hierin werd meegesleept. Daar dan je andere gasten op aanspreken vind ik verre van kies (eerder noemde ik het 'boter op hun hoofd'). Alleen hadden de dames dát beter kunnen zeggen. "Luister eens, het is toch niet ónze schuld dat we hier staan?" Maar ik bedenk ook altijd achteraf pas wat ik veel beter had kunnen zeggen.....

Ik zou mijn kinderen dit dus écht niet aandoen, alleen al om het soort reacties dat je beschrijft. Je wordt hoe dan ook voor de leeuwen gegooid als je op een dergelijke manier op televisie komt. Ook hier op het forum bestaat de neiging Pieter te gaan beoordelen (ook ik zei de gek). Terwijl het helemaal niet om Pieter gaat. Het gaat om de vraag of een groep vrouwen die een muziektent heeft overgenomen en opgeknapt en hartritmestoornissen krijgen als daar kinderen in voetballen omdat er in het verleden vernielingen zijn aangericht 'zure intolerante kinderhaters' zijn, zoals gesteld wordt. Het gaat er niet over voor wie je al dan niet sympathie voelt.

Starry Night

Starry Night

16-01-2009 om 17:08

Oeps

'Ja, da's waar' was een reactie op Elisabeth's 'Instemming'. Dat was ineens niet duidelijk meer omdat er twee tussenschoven

Infotainment

In feite heb ik het programma altijd al als infotainment beschouwd. De interviewster doet er geen goed aan, wat dat betreft. Maar vooralsnog ging ik er wel vanuit dat de Rijdende Rechter zich toch op de wet baseert bij zijn oordelen.

sweetness

sweetness

16-01-2009 om 21:48

Waar staat in de wet

dat het betreffende bordje alleen voor volwassenen van toepassing is?

Starry Night

Starry Night

17-01-2009 om 02:57

Genista en tinus

Frank Visser is kantonrechter in Zaandam. Ik lees net dat hij zelfs vrije dagen opneemt om dit programma te kunnen maken, de schat. Hoe dan ook: zijn uitspraken zijn rechtsgeldig en bindend. Geen grapje dus. Letterlijk van de site: "In Nederland is het wettelijk mogelijk dat een rechter ook buiten de officiële kanalen om, bindende beslissingen geeft. Dit kan echter alleen als beide partijen hiermee akkoord gaan. Van deze regeling wordt in dit programma gebruik gemaakt."

Maar de hele opzet van het programma heeft natuurlijk een hoog Frans Bromet-gehalte. Met dit verschil dat die nooit partij koos, noch gerechtelijk, noch informeel

M Lavell

M Lavell

17-01-2009 om 10:23 Topicstarter

Private hobby

Starry Night:"Ik volg even niet je redenatie dat op straat spelen tegenwoordig synoniem is aan een gebrek aan opvoeding...? Misschien dat je die contatering even wilt toelichten, want ik kan dit op geen enkele manier plaatsen."
Jemig, was je op wereldreis de afgelopen tien jaar?
http://www.cumuluswelzijn.nl/jongeren-op-straat
www.stade-advies.nl/stadeadvies_nl/d5e96e95a8c003c3a959620d585a2678.php
www.projectenzorgenwelzijn.nl/epr.nizw?Event=11,4&pj_id=29602
Of google op 'jongeren op straat'.
Ik ben het ondertussen met jou eens dat op straat spelen een stuk gezonder is dan voor de tv hangen, maar er zijn heel wat Papendrechtse dames en zielsverwante fatsoensrakkers die daar anders over denken. Politie, jeugdzorg en overheid ook. Zie ook dat verhaal over die creche: alles is best, als die kutkinderen maar binnen blijven.
Starry Night:"Voorts wil ik vragen of je voor de duidelijkheid nog even de vraag wilt herhalen die Pieter volgens jou stelt, dan kan ik daar beter op ingaan."
Deze vraag begrijp ik niet. Wat doe je hier, als je niet weet waar het over gaat? Waar haal je al je oordelen vandaan? Maar goed, omdat jij het bent: De vraag van Pieter bestaat uit twee delen. A: Ik doe niks fout, waarom mag ik daar dan niet spelen? B: Die tent is er toch voor de wijk, dan kunnen die dames daar toch niet over beslissen?
Dat deel B haal ik uit de uitspraak zoals in het AD vermeld. "Visser stelt namelijk dat Pieter zeker een punt heeft, waar hij erover klaagt ‘dat een in beginsel tot het publieke domein behorende muziektent, daaraan door een privaatrechtelijke handeling van de gemeente is onttrokken, waardoor geen democratisch toezicht meer mogelijk is op de beslissing om spelende kinderen uit de tent te weren’."
Of Pieter dat zo geformuleerd heeft, weet ik niet (zou kunnen, is overigens onderdeel van de irritatie aan hem), maar een kind kan begrijpen wat hier bedoeld wordt. Die tent gedraagt zich nog steeds als voor het publieke domein, al is het maar door de vormgeving en omdat de muziekuitvoeringen er voor de wijk zijn en de dames zich niet als nette buren gedragen die voordat ze een feestje geven, de buren inlichten en/of om toestemming vragen. Ook zij veronderstellen dat ze mogen doen wat ze doen omdat dat toch zo leuk voor de wijk en het dorp is.
Hoe dan ook: Juist dit is het punt waarom een simpel 'nee' niet genoeg is. Zeker niet als dat gevolgd wordt door een beroep op privebezit. Reken maar dat de dames zelf het zelfs een beleding vinden als je ze in de schoenen schuift dat ze met die tent helemaal niks voor in en voor het publieke domein doen, maar hun eigen private hobby aan het bezigen zijn. Toch is dat de uitkomst van de zaak: Ja, een beroep op privebezit mag. Dat betekent dat dat ding en alles wat er gebeurt er niet meer voor het publieke domein is.
Starry Night:"In ieder geval stap je volgens mij niet louter met een vraag naar de rechter, of hij nou rijdt of stilstaat."
Dat is helemaal jouw interpretatie. Ik kan daar niks aan doen. Ik weet ook niet zo goed welk 'keurig gedrag' er bij deze opvatting hoort. Niet naar de rechter gaan? Als je naar de rechter gaan al een kwade daad vindt, waar moet je dan heen met een meningsverschil of onduidelijkheid?
Overigens verzin je er nog van alles bij wat niet klopt. Het gaat hier niet om zomaar rechtsgang (je krijgt een oproep en dient te verschijnen of je wil of niet), maar om een vorm van mediation die wel juridisch bindend is. Beide partijen stemmen in met de procedure. De dames hadden ook 'nee' kunnen zeggen. Er is dus geen sprake van dat Pieter ze iets heeft aangedaan waar zij niet om gevraagd hebben, of dat ze overvallen is, of waar ze niet onderuit kunnen. Dat deel van je verwijt aan Pieter moet je echt laten vallen.
Starry Night:"nog in de uitzending deed de zure dame precies dat. Het was Pieter die daar volstrekt iet toegeeflijk op reageerde. Pieter wilde voetballen, meer niet."
Welnee. De dame gaf deed een gebaar waaruit eens te mee blijkt dat zij het is die gaat bepalen wat er wel en niet mag in die tent. Dat is volstrekt onvoldoende om van die tent iets anders te maken dan priveterrein waar wat zure dames hun private hobby op de wijk botvieren.
Zolang de verhoudingen zo liggen, kun je wachten op het vervolg: Buren die geen zin meer hebben in die hobby.
Groet,
Miriam Lavell

De rechter - off topic

Ik heb zelfs een paar jaar geleden voor deze rechter gestaan vanuit mijn functie
Ik was toen Personeelsadviseur en wij wilden een contract ontbinden. Het was heel bizar om voor een man te staan, die serieus te moeten benaderen, terwijl je hem van dit soort programma's kent...

Jons

M Lavell

M Lavell

17-01-2009 om 11:01 Topicstarter

In de strafwet

sweetness:"waar staat in de wet dat het betreffende bordje alleen voor volwassenen van toepassing is?"
Dat bordje beroept zich op de strafwet. De strafwet is niet van toepassing op kinderen. Dat staat in de strafwet. Kinderen die de wens overtreden zijn wel in overtreding van de wens, maar niet strafbaar.
Overigens en nogmaals: Ook voor volwassenen is wat de dames hebben gedaan niet genoeg. Er is volop toegang tot de tent zonder een bordje tegen te komen.
Daar komt bij dat de verwarring blijft: Die tent gedraagt zich als van en voor het publieke domein. Omdat ie er zo uitziet en om de activiteiten. Dat is genoeg om bij burgers voldoende twijfel te laten bestaan.
Die bordjes zijn een hulpmiddel, maar zijn op zichzelf niet genoeg.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2009 om 11:46

Wat kinderen betreft

heb je gelijk. Voor kinderen gelden andere regels. Maar ondanks dat ze niet onder dezelfde strafmaat vallen als volwassenen zijn ze niet vrij om de wet te overtreden lijkt mij.
'Dat is genoeg om bij burgers voldoende twijfel te laten bestaan.' is natuurlijk larie. Alleen voor mensen die willen muggenziften over hekjes, de zichtbaarheid van het bordje, de functie van een gebouw of terrein, enz. zal het reden zijn om het een en ander in twijfel te trekken.
Als ik een boswandeling in de duinen wil maken kan ik zo het duingebied betreden. Ik wéét dat ik er in bepaalde gebieden een kaartje voor moet kopen en dat ik in mijn kraag gevat mag worden door de boswachter als ik het vertik. Het bordje aan het begin van het gebied is voldoende om mij de kennis te geven en om mij erop aan te pakken als ik me er niet aan hou. Hoe kinderachtig ben je bezig als je de tekst op zo'n klein bordje bewust negeert omdat er geen hoog hek staat wat je tegenhoudt?
Nog een voorbeeld uit mijn eigen jeugd. Misschien wordt het wel erg herkenbaar, maar vooruit... Ik woonde vlakbij de Egmondse Abdij. Ik was zelfs bevriend met een monnik, ik speelde in de abdij spelletjes met hem, dronk er thee en kreeg later zelfs gitaarles van hem. Zo kwam ik ook aan de tip om eieren te halen bij de abdijboerderij. Je mocht gewoon naar een schuur lopen, daar de eieren pakken die je nodig had en het geld in een bakje leggen. Onderweg was het ook niet erg om even bij de varkens te gluren. Wij maakten geen gebruik van het aanbod om daar eieren te halen, dus zo kon het gebeuren dat ik er een paar jaar niet geweest was en toen met een jongen die met zijn ouders bij ons op bezoek was een kijkje wilde nemen. Leuk voor iemand die het niet kent toch? Wie schetste mijn verbazing en schrik toen we ronduit woest werden toegesproken door de boerin? Of we het normaal vonden om op privé terrein te komen? Ik legde de situatie uit, maar mevrouw de boerin had daar geen boodschap aan. Dat was toen, nu was zij er de baas. Denk je nu echt dat ik er later weer teruggegaan ben omdat er geen hek voor de ingang stond en omdat ik de situatie niet duidelijk vond?
Dat artikel (61 was het toch?) geeft wel voldoende ruimte om ook zonder hoog hek duidelijk te maken dat betreden voor een potje voetbal niet gewenst is. Als mensen overlast of schade veroorzaken door er te zijn zijn ze fout. Ik vraag me af of de dames het ook erg gevonden hadden als die jongen rustig met een boekje of spelletje op de grond was gaan zitten.

M Lavell

M Lavell

17-01-2009 om 11:59 Topicstarter

Ieder zijn mening, de rechter het laatste woord

Kaaskopje:"Alleen voor mensen die willen muggenziften over hekjes, de zichtbaarheid van het bordje, de functie van een gebouw of terrein, enz. zal het reden zijn om het een en ander in twijfel te trekken."
Van mij mag je het muggezifterij noemen. Ieder zijn mening. Maar jurisprudentie laat volop zien dat ook de rechter meent dat de eigenaar zich er niet al te makkelijk vanaf kan maken. Dit overigens ook om te voorkomen dat allerhande onbevoegden dit soort bordjes waar het hen belieft op gaan hangen en daarmee succes oogsten.
Nee, je hoeft je niet zomaar terug te laten schrikken door een bordje, of zelfs maar een hekje. Maar dat mag natuurlijk wel.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.