Kaaskopje
17-01-2010 om 15:04
Intimiderend gedrag jongeren
Bij ons in de stad is bij een bepaalde winkel veel overlast van een groepje jongeren. Deze jongeren hangen in en voor deze winkel rond en vertonen intimiderend en bedreigend gedrag. Personeel wordt persoonlijk bang gemaakt, zo erg dat de manager huilend in de winkel loopt. Er is inmiddels een heel plan opgesteld om het personeel te beschermen.
Vraag 1.: Stel dat dit een kind van jou zou zijn (het gaat o.a. om een jongen van 14), hoe zou je hier dan mee omgaan?
Vraag 2.: Wat voor maatregelen mag je vind jij nemen om dit soort jongeren tegen te houden?
Vraag 3.: Wat zou een afdoende straf zijn waarmee die jongeren het wel uit hun hoofd laten om ermee door te gaan?
Kaaskopje
04-02-2010 om 12:27
Miriam
Ik ontken helemaal niet dat er een aandeel is wat door volwassenen veroorzaakt kán zijn. Natuurlijk zijn er onverdraagzame zuurpruimen die alleen de neus van een puber al akelig vinden. En 'de jeugd' tegemoet komen door met ze te praten zie ik ook heus wel als goede stap in de richting. Ik heb dat in mijn bijdragen nergens ontkend. Onder die volwassenen schaar ik overigens ook hun ouders. En daar vroeg ik om: wat kunnen óuders doen om het gedrag van hun kind prettig te houden voor hun omgeving? Míjn mening is dat luidruchtig aanwezig zijn op straat niet hoort, tot laat in de avond/nacht zeer aanwezig op straat staan dus ook niet en dat de hele dag in een groep op straat staan wat mij betreft niet de juiste invulling van de dag is. Zodra ze zelfstandig verder weg mochten dan onze straat heb ik ze dat voorgehouden. Mijn jongste dochter is ook veel buiten met haar vriendin, maar als ze buiten is blijft ze in beweging. Ze wandelen, fietsen, trimmen tegenwoordig zelfs, ze gaat voetballen op het voetbalterrein van haar club. Niet veel te doen hebben door bijvoorbeeld geldgebrek, ruimtegebrek, etc. is geen reden voor lastig gedrag.
M Lavell
04-02-2010 om 13:32
Knokploeg van blom
Pluk:"Maar blijkbaar is het voor jou voldoende dat de "ouderen" voor een deel schuld hebben, om de jeugd (en hun ouders) verder vrij te pleiten van enige verantwoordelijkheid."
Wie is er nu toch de oudste, vroeg ik al eerder.
Pluk:"Jij weigert de feiten onder ogen te zien. Google op "jongeren terroriseren buurt" , 118000 hits. (99% overlappend, maar toch)."
Oke, dus ufo's bestaan (11.300000 hits)?
Je hebt zelfs altijd een grote mond over feiten en onderbouwen. Gedraag je daar eens zelf naar.
Pluk:"Ik heb er een aansprekende voor je uitgelicht: "
Ah, dank je. Dat is de knokploeg van meneer Blom. Jongeren die met honkbalknuppels andere jongeren achterna gaan.
http://www.nrc.nl/binnenland/article2421590.ece/Jongeren_geslagen_met_knuppels
Deze jongeren terroriseren de buurt niet. In tegendeel. Ze 'redden' de buurt van andere jongeren. Het zijn je vrienden. Zij hangen niet bij de poort van de supermarkt. Ze _doen_ tenminste wat.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
04-02-2010 om 13:34
Het helpt niet
Kaaskopje:"Míjn mening is dat luidruchtig aanwezig zijn op straat niet hoort, tot laat in de avond/nacht zeer aanwezig op straat staan dus ook niet en dat de hele dag in een groep op straat staan wat mij betreft niet de juiste invulling van de dag is."
Dat helpt helemaal niet tegen irritatie of ergernis aan jeugd. Zie meneer Blom. Die gaat de eerste de beste met een knuppel achterna. Dat kan jouw dochters ook overkomen. Omdat ze jong zijn.
Groet,
Miriam Lavell
Pluk53
04-02-2010 om 13:51
Miriam, humor?
Misschien kun je de volgende berichten ook even van je relativerende commentaar voorzien; dan weten we tenminste weer dat we ons "om niet" druk maken.
http://nos.nl/artikel/125554-jeugd-terroriseert-wijk-heerenveen.html
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/6097095/Ik-ben-beschoten-en-mijn-vrouw-zit-met-angst-thuis.ece
http://www.bredavandaag.nl/nieuws/2009-05-06/jongeren-terroriseren-wijk-biesdonk
En neen, dit zijn geen UFO-meldingen.
Pluk53
04-02-2010 om 13:58
Miriam, argumentatie
"Wie is er nu toch de oudste, vroeg ik al eerder." Eh, gaat het er in een conflict-situatie niet meer om wat beide partijen bijdragen aan oplossing cq instandhouding? Als je de oudste bent, dan heeft de jongere "dus" gelijk?
Je was er ook al voorstander van, dat mensen die niet in een "worst-case-situatie" zitten nog niks te mopperen hebben. Miriam, je argumentaties worden steeds wereldvreemder.
M Lavell
04-02-2010 om 14:00
Ah pluk
Toe, zet bij de links even welke stelling je precies wilt onderbouwen. De link met hangen bij de supermarkt zie ik niet zo.
Overigens laten die links allemaal zien dat de kop de lading niet dekt. Link 1 gaat helemaal niet over het terroriseren van een wijk (en al helemaal niet over het terroriseren van volwassenen).
Link 2 gaat niet over jongeren, maar over jongens. Met auto's.
Link 3 over drugsdealers.
Wat wil je precies zeggen?
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
04-02-2010 om 14:17
Miriam
Mijn vader, we spreken over de jaren dertig/veertig, is ook wel eens met een knuppel achtervolgt. Hij vond het wel spannend geloof ik.
Waarom mogen ouders, okee een knuppel gebruiken is wat grof, niet meer zelf optreden? Als ik een grote b.. krijg van een frummel van 14 of kleiner, zeg ik ook waar het op staat en ik zou het zeer krom vinden als ik daar op mijn beurt over aangesproken zou worden. Als mijn dochter thuis zou komen met 'we kregen op onze kop omdat we lawaai maakten', zou ik zeggen dat ze dan voortaan rustiger zouden moeten doen, zodat die 'vent' zich niet meer hoeft te ergeren. We zouden er grapjes over maken, maar ondertussen is mijn mening wel duidelijk. Ik zou niet meesiepen en vinden dat die man zich aanstelt. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met een knuppel aankomt zuiver en alleen omdat er jongeren aanwezig zijn. En ja Miriam... ik zit middenin die leeftijdsfase, dus ik weet heus wel wat er leeft en wat niet.
Pluk53
04-02-2010 om 14:40
Miriam, stelling
er zijn (hang/rel) jongeren welke in groepsverband bewust de confrontatie zoeken. De middelen die worden gebruikt: (verbaal)geweld, pesterijen in woord en daad, vernielingen, geluidsoverlast.
Ik heb al eerder aangegeven dat dit volgens mij slechts een klein deel van de hangjongeren betreft. Wat betreft de "gewone" hangjongeren moet het mogelijk zijn om "onderling" het wederzijdse begrip te vergroten, en overlast te beperken.
Ik denk overigens wel, dat een "gewone" lamballerige hanggroep door een escalerende situatie een groep kan vormen waar het confrontatie-zoeken tot een groepsactiviteit wordt; en probeer dat maar weer eens recht te breien.
Pluk53
04-02-2010 om 18:28
Ergeren/verbieden
je mag je wel ergeren aan lamballende jeugd, maar je hebt ze niets te verbieden zolang ze geen overlast bezorgen.
En ja, overlast is betrekkelijk, en kan zijn oorzaak veelal hebben tussen de oren van de zich ergerende ouderen. Maar prullebakken in brand steken, bloembakken vernielen is objectieve overlast.