Kaaskopje
17-01-2010 om 15:04
Intimiderend gedrag jongeren
Bij ons in de stad is bij een bepaalde winkel veel overlast van een groepje jongeren. Deze jongeren hangen in en voor deze winkel rond en vertonen intimiderend en bedreigend gedrag. Personeel wordt persoonlijk bang gemaakt, zo erg dat de manager huilend in de winkel loopt. Er is inmiddels een heel plan opgesteld om het personeel te beschermen.
Vraag 1.: Stel dat dit een kind van jou zou zijn (het gaat o.a. om een jongen van 14), hoe zou je hier dan mee omgaan?
Vraag 2.: Wat voor maatregelen mag je vind jij nemen om dit soort jongeren tegen te houden?
Vraag 3.: Wat zou een afdoende straf zijn waarmee die jongeren het wel uit hun hoofd laten om ermee door te gaan?
Moyodo
01-02-2010 om 12:53
Ergernis
IK erger mij soms ook groen en geel als ik weer zo'n kudde jongeren zie hangen, maar waar moeten ze anders heen?
Als er een plek is waar ze ook met z'n allen kunnen hangen zonder anderen te storen heb je er geen last meer van. Nu vinden ze het juist stoer om mensen af te bekken , want de anderen staan erbij en vaak ook meiden.
Toen ik zo jong was zat ik bij vriendinnen in huis of ergens op een muur in het centrum, maar zo'n taalgebruik permiteerden wij ons niet. Ik zou verwachten dat de ouders van deze kinderen aangesproken moeten worden, sommigen weten niet eens dat hun kinderen zo doen en sommigen doen zelf niet beter of willen het niet weten.
Meer jeudgsoosen, ik heb mij suf gezocht naar iets waar ze overdag of in de avond allemaal af kunnen spreken en dan gewoon een paar mensen van de buurtpreventie of hoe ze dat ook weer noemen toezicht laten houden.
Misschien dat ze ook nog wat chips en fris daar kunnen kopen en lekker muziekje erbij. Volwassenen zitten in de kroeg of gaan biljarten of wat dan ook maar de jongeren mogen niet in de kroeg of disco, als ze nog geen 16 zijn, dus waar moeten die heen?
Kaaskopje
02-02-2010 om 00:31
Waar moeten ze anders heen?
IK erger mij soms ook groen en geel als ik weer zo'n kudde jongeren zie hangen, maar waar moeten ze anders heen?===
En vooral dit snap ik niet. Wat is het verschil tussen die kinderen en mijn en andere kinderen? Waarom kunnen mijn en andere kinderen zich wél vermaken zonder regelrecht op straat rond te hangen? Ik besef dat wij in onze provinciestad in een riantere omgeving wonen als mensen in de binnenstad van grotere steden. Daar is minder groen om in te spelen of op een bankje te zitten voor jongeren. Maar 'waar moeten ze anders heen' klinkt mij te veel als 'ze kúnnen niks anders' en dat geloof ik niet zomaar.
Moyodo
02-02-2010 om 07:55
Cultuurverschil
Misschien een gedeelte een cultuurverschil, het zijn vaak ook jongens van marroccaanse of antiliaanse ouders. In hun geboorteland zijn de mensen veel buiten en ik geloof niet dat de kinderen hier veel gezellig in hun kamers zitten.
En als ik nederlandse jongeren buiten zie zijn het ook niet de meest nette en beleefde jongeren die waarschijnlijk bezig zijn met hun huiswerk of op sport zitten. Ik denk dat de kinderen die voornamelijk buiten hangen thuis niets hebben wat voor hun aantrekkelijk is of waar het niet gezellig is. Het is maar een gedachtengang.
Als ik kijk naar mijn dochter, die begint ook al met een groepje mee te gaan overdag, vind ik niets maar anders zegt ze dat ze naar vriendin gaat en hangt zij later toch ergens anders. Ik maar zeggen neem ze mee naar huis kun je boven zitten en chillen, maar dat is niet leuk, want bij de stoere jongens en meisjes zijn is veel leuker.
Toch moet er op een of ander manier voor gezorgt worden dat ze niet eerst buiten gaan hangen en zo wel dan in elk geval rusitg zonder mensen te intimideren. Dan is het helemaal geen probleem.
M Lavell
02-02-2010 om 09:49
Eye of the beholder
Moyodo:"maar waar moeten ze anders heen?"
Dat is het probleem helemaal niet. Het groepje jongeren verwerft zichzelf een plek. Dat is voor elk groepje een net iets andere plek. Een eigen plek. Jeugdhonken met chips en cola doen niets met de behoefte om een eigen plekje te hebben. Ze willen namelijk onder elkaar zijn en juist niet de plek met nog veel meer jongeren delen.
Kaaskopje:"Wat is het verschil tussen die kinderen en mijn en andere kinderen? Waarom kunnen mijn en andere kinderen zich wél vermaken zonder regelrecht op straat rond te hangen?"
Daar weet jij niks van. De definitie van rondhangende jeugd is in the eye of de beholder. Ongetwijfeld hebben jouw dochters met vrienden en vriendinnen wel eens op straat hangend een ijsje gegeten.
Kaaskopje:"'ze kúnnen niks anders\' en dat geloof ik niet zomaar."
Dat is ook niet zo, want de afgelopen zes weken in die vrieskou, is er verrassend weinig gehangen buiten. Maar goed, als het zo koud is zijn de hormonen ook kalmer, dus hoeft het niet zo nodig.
Moyodo:"Misschien een gedeelte een cultuurverschil, het zijn vaak ook jongens van marroccaanse of antiliaanse ouders."
Dat zuig je uit je duim. Alle jongeren hangen. Op het schoolplein (tot ver na de laatste schoolbel), bij de bushalte (ze laten er zelfs een bus voor lopen), of als ze niet bij elkaar op school zitten ergens op een voor hen centraal punt.
Moyo:"Toch moet er op een of ander manier voor gezorgt worden dat ze niet eerst buiten gaan hangen en zo wel dan in elk geval rusitg zonder mensen te intimideren. Dan is het helemaal geen probleem."
Dat is wel een probleem, want ook dat intimideren is in the eye of the beholder.
Nogmaals: Leg je kind uit dat het, ook al doet het niks fout, primaire reacties van afkeer oproept bij volwassenen. Omdat het een puber is. Twee pubers bij elkaar wordt nog vervelender gevonden en vijf of tien worden 'intimiderend' genoemd.
Aan dat verschijnsel kunnen pubers helemaal niks doen. Ze kunnen de gevolgen van dit gemiep wel beperken door de hangplek zorgvuldig te kiezen. Wel bij school bijvoorbeeld en niet voor de ingang van de supermarkt.
Groet,
Miriam Lavell
Moyodo
02-02-2010 om 09:57
Geen last van
Moyodo:"Misschien een gedeelte een cultuurverschil, het zijn vaak ook jongens van marroccaanse of antiliaanse ouders."
IK heb er daarom ook misschien bij gezet. Als ik een groep tegen kom is het 9 van de 10 keer een groep marokkanen of antilianen. Van mij mogen ze hangen want ik negeer het als er iets achter mij aan geroepen wordt maar er zijn vast genoeg mensen die het eng vinden en zeker als het donker is. Net wat ik al schreef, al staan ze met een groep van 20 als ze hun eigen ding doen en anderen met rust laten, tenminste negatief, dan is er geen probleem, want over hangouderen wordt er minder geklaagd en alleen als ze met hun scootmobiel in de weg staan.
M Lavell
02-02-2010 om 09:59
Leuk voorbeeld
Zie http://www.bndestem.nl/regio/bergenopzoom/6178800/PvdAer-Blom-betuigt-spijt-over-knuppelactie.ece
citaat:"Op 9 januari achtervolgde hij twee jongeren met een honkbalknuppel, nadat ze volgens hem zijn huis hadden bekogeld met sneeuwballen. Achteraf bleek dat het twee toevallige voorbijgangers waren, die later aangifte wegens bedreiging hebben gedaan. Blom zegt al anderhalf jaar lang vanwege zijn werk het slachtoffer te zijn van treiterende jongeren"
Deze meneer heeft een hekel aan alles wat jong is en wéét helemaal niet _wie_ hem lastig valt, of dat steeds dezelfde jongeren zijn, wie dat zijn. Hij ergert zich alleen maar en gaat daarbij op de lucht af.
Van die ergernis hebben alle jongeren last (ze ruiken hetzelfde). Ook als ze maar een keertje met zijn allen ergens hangen omdat ze toevallig samen naar de film gaan of zoiets.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
02-02-2010 om 10:04
Daar kwam het vandaan
Moyodo:"IK heb er daarom ook misschien bij gezet. "
Ik heb al eerder laten zien dat 'de criminele hangjongere' een uitvinding is van rond het jaar 2000. Dat werd in 2002 een hot verkiezingsitem. Er werd in die verkiezingsstrijd gedoeld op Marokkanen met de klachten over hangen, crimineel gedrag en veelplegen.
Maar in 2004 bleek dat die verwijten vooral betrekking hadden op volwassenen (de meeste veelplegers waren 33) en autochtonen.
Groet,
Miriam Lavell
lynnie
02-02-2010 om 10:29
Stukje uit het :puberbrein binnenstebuiten
Een goede case voor de manier waarop de samenleving haar opvoedende rol ziet ,zijn hangjongere,ofwel jongeren die samenkomen in de openbare ruimte.Ze mogen dan het schrikbeeld zijn van winkeliers en oudere buurtbeowners,en voor andere jongeren,voor jongeren zelf is hangen een noodzaak.Het is leuk om buiten te chillen,omdat er op straat veel vrijheid is.Thuis lijkt het zo opgesloten.
Terwijl volwassenen graag socializen op terrasjes of in de kroeg,zoeken jongeren,met minder budget en leeftijdbegrenzingen in de horeca,een plek in de buurt.Hangen o psraat is gratis,het is gezellig en er is altijd wat te doen.
actie/reaktie.
Menesen die overlastr ervaren reageren neit altijd adequaat.jongeren reageren hier op een bepaalde manier
op.Als communicatie mislukt,verstijven beide groepen in hun positie en gedrag.Buurtbewoners voelen vaak ook al snel het gelijk aan hun zijde en zoeken ondersteuning van de politie of wijagenten,wat een conflict verder op de spits kan drijven.Dan is er het sfeerelement.Er hangt een negatiee lading rond hangjongeren,onder meer door berichgevind in de media.hierdoor benaderen jongeren en omwonenden elkaar arwanend.Argwaan voedt negatief gedrag en versterkt zo weer de sfeer.
als je overlast ervaart door jongeren,ga daarover dan met ze in gesprek.Probeer afspraken te maken.Jongeren kunnen zich moeilijk in andere verplaatsen en hebben vaak niet door dat een ander last van ze heeft.
Ik heb stukken tekst weggelaten,maar vond het een verhelderend stukje.
Pluk53
02-02-2010 om 11:16
Onderbouwing
ik heb het niet kunnen vinden, maar er moeten toch onderzoeksgetallen zijn mbt het "hangen". Ik geloof nog steeds niet dat het merendeel van de jeugd lamballerig hangt. Het "gewone" samenklitten na school etc. laat ik even buiten beschouwing, want daat gaat dit draadje niet over.
En mijn "oog" ziet ook alleen VMBO-jeugd hangen, en ook nog eens veelal nieuwe nederlanders. VWO-jeugd heeft veelal meer huiswerk/sport/scouting/hobbies; gewoon geen tijd om te lamballen.
Tirza G.
02-02-2010 om 11:21
En wat ook zo knap is van meneer blom
Hij weet niet wíe hem treitert, maar hij weet wel waaróm (vanwege zijn werk). Dat is pas knap. Ik weet vaak van mezelf niet eens waarom ik doe, laat staan van een ander. En laat helemaal staan van een ander die ik niet eens ken.
Tirza
Tirza G.
02-02-2010 om 11:22
Nogal wiedes pluk53
Er zíjn ook veel meer VMBO-ers. Het aantal VWO-ers is op één hand te tellen, verhoudingsgewijs. Maar don't worry. Die hangen ook. Gezellig op de hockey-club, nog even een biertje doen na de match.
Tirza
Pluk53
02-02-2010 om 11:46
Tirza
Die hockeyers staan mij niet in de weg in hun clubhuis; onder de 16 wordt daar trouwens ook geen alcohol geschonken. Maar gingen die lamballers ook maar eens regelmatig een balletje slaan of trappen. Dan hebben ze ook hun sociale activiteit in de frisse buitenlucht.
M Lavell
02-02-2010 om 12:38
Pardon?
Moet ik jouw stelling onderbouwen, Pluk?
"ik heb het niet kunnen vinden, maar er moeten toch onderzoeksgetallen zijn mbt het "hangen"."
Waarom moet dat?
Groet,
Miriam Lavell
Pluk53
02-02-2010 om 12:45
Pardon?(?)
omdat onze sociologen elke muggenscheet onderzoeken lijkt me dat een in het algemeen als hinderlijk ervaren maatschappelijk verschijnsel als "hangen" uitgebreid wordt doorgelicht en geanalyseerd.
M Lavell
02-02-2010 om 12:52
Ergernis top 10
Is dat zo? Wordt het wel 'algemeen' als hinderlijk ervaren of hebben we het over de zure maar luide minderheid?
De politie heeft vast een ergernis top 10, zoals die er ook is voor gedrag in het verkeer. Op 1 staat te hard rijden en op 2 onnodig links rijden. Conclusie: de helft van het autorijdende volk ergert zich aan de andere helft.
Iets dergelijks is er met hangjeugd en gemopper over slechte opvoeding ook aan de hand vond de Libelle (of welk blad was het ook weer?) al eens uit.
Betekenis hebben dit soort onderzoeken niet echt natuurlijk. De oplossing is zo eenvoudig: Erger u niet, verwonder u slechts.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
02-02-2010 om 15:18
Kom kom mensen
We weten toch allemaal wat er al járenlang op nummer 1 staat bij de ergernis top tien in NL: hondenpoep. En op twee: geluidsoverlast van de buren.
Tirza
Pluk53
02-02-2010 om 15:47
(ot) lijstjes
ja leuk, lijstjes: http://top10.ergernissen.com/
Ik vond regel 9 bij de 17-taal-ergernissen een moeilijke. Ik was het bestaan van het betrekkelijk voornaamwoord compleet vergeten ).
Maar nergens hangjongeren! Maar als dit ooit een politiek item geweest is verbaast het me hogelijk dat daar geen getalsmatige onderbouwing gezocht is.
Maar als er toch geen harde cijfers zijn, dan kan ik mijn vooroordeel gewoon handhaven: lamballende hangjongeren zijn een minderheid (onder de jongeren), en zijn iha de lager opgeleiden. (want de "andere jongeren" hebben een grotere sociale intelligentie, en hebben het bovendien te druk om te lamballen)
Tirza G.
02-02-2010 om 23:12
En alweer mis
De meeste hoogbegaafden worden beticht van een buítengewoon lage sociale intelligentie. Het is maar even een weet.
Tirza
Kaaskopje
03-02-2010 om 00:07
Vrieskou
Miriam: Dat is ook niet zo, want de afgelopen zes weken in die vrieskou, is er verrassend weinig gehangen buiten. Maar goed, als het zo koud is zijn de hormonen ook kalmer, dus hoeft het niet zo nodig. ===
Ik ken anders aardig wat mensen die in oktober jarig zijn...
Kaaskopje
03-02-2010 om 01:10
Het lijkt een zinloze discussie
Ik probeerde iets aan te zwengelen wat over het algemeen toch wel wordt erkend als fenomeen wat in een aantal gevallen op zijn minst als vervelend wordt ervaren en hoe je daar als ouders mee om gaat, maar ik zie dat er vooral wordt geprobeerd dat om te buigen naar 'niet zo zeuren hoor, dat hoort er nu eenmaal bij.' Ik ben het er mee eens dat jongeren buiten mogen zijn met hun vrienden. Ik vind dat jongeren zich mogen vervelen, maar als ze zich door dat vervelen lastig gaan gedragen verliezen ze mijn sympathie. Maar nee... die jongeren zijn niet vervelend, het zijn de omstanders die overgevoelig reageren.
Een ijsje eten met je vrienden schaar ik niet onder 'hangjongeren'. Bij de hockeyclub nog even nazitten in de kantine is iets anders dan het hangen waar we het nu over hebben. Hangen is iets negatiefs. Kijk wat ouders zeggen als ze dat op hun bank doen 'opzouten, doe dat maar ergens anders'. Als ik langs een basketbalveldje rij en ik zie daar jongens met elkaar sporten zie ik daar niks negatiefs in ondanks dat ze daar ook afwisselend op een bankje zitten. Een jongere die tegen een muur in een winkelcentrum staat, pet, muts, capuchon, etc. ver over de ogen, weedlucht eromheen, een beetje vaag doend met jongeren van gelijke strekking... dat ziet er niet positief uit... toch?
Alle VMBO'ers over 1 kam scheren is niet goed, maar het is denk ik wel realistischer dan het probleem bij het VWO leggen. Deels inderdaad logisch omdat het er meer vmbo'ers zijn, maar ook door andere factoren.
Moyodo
03-02-2010 om 06:50
Intimideren
Zoals iedereen boven aan kan lezen gaat het niet over hangjongeren maar jongeren die intimideren, dat zijn meestal groepen dus worden ze hangjongeren genoemd. En gaat er dus om dat ze niet even gezellig ergens staan maar blijkbaar ervoor zorgen dat er mensen zich ongemakkelijk of angstig voelen.
Ik loop vaak met mijn honden en doe gewoon mijn ding, van mij mogen ze hangen maar als iemand grove dingen achter mij aan roept, dan stoor ik mij daar wel aan en dan maakt het niet uit wie dat doet. IK kom ook wel eens ouderen tegen met hun scootmobielen en rollators, die staan ook in kuddes maar die zeggen dan hooguit Goedenmorgen.
Als ik in het donker en hele groep zie staan, wat voor kleur maakt mij niet uit, zijn ook vaak nederlandse jongens, soms zelfs met een pitbull erbij, soms zonder, dan moet ik eerlijk zeggen dat ik er een raar gevoel bij heb. Laatst hebben ze van een grotere afstand steeds stenen gegooid tegen ons raam, wij zitten net op een rotplek vlak bij de brug waar ze staan. Honden helemaal over de toeren, ik herkende ze wel, staan er wel vaker. Na de derder keer heb ik de deur opengerukt en heb gezegt dat ik de politie bel omdat ik geen zin in kapotte ramen heb en dat ze zich zeker heel erg stoer vinden.
Toen was het gelukkig over, maar ik heb wel stiekem met een camera in een donkere kamer gestaan om ze te kunnen filmen als ze het weer doen, al was het maar voor de verzekering.
"s Avonds naar het centrum lopen of naar de winkel aan de andere kant, doe ik niet in het donker, want daar staat weer een hele brug.Met capucions tot op de neus, zodat je vooral niemand herkend en altijd een grote mond, k..wijf e.d en nog ergere dingen, tegen iedereen, behalve grote sterke mannen natuurlijk.....
Dat noem ik intimideren.En dat zijn ook hangjongeren, ik bedoel niet de jongeren die lol maken met een groep maar die die anderen niet met rust laten.En waarom zouden degene die geïntimideerd worden steeds maar moeten negeren?
Pluk53
03-02-2010 om 09:31
Tirza, mis?
Er zijn geen onderzoeksgetallen, dus we speculeren vrolijk verder: het percentage hoogbegaafden onder de hangjongeren schat ik op kleiner dan 1%; ze vallen dus buiten de discussie ).
Kaaskopje
03-02-2010 om 10:02
Jessica
Misschien een flauwe opmerking maar als je niet door volwassenen gezien wilt worden als jongere moet je ze niet voor de voeten gaan lopen uiteraard. Dan gá je naar dat basketbalveldje in het park of op de hoek van de straat en niet naar de deuropening van een winkel. Wat mij betreft mogen ze ook naar het schoolplein buiten schooltijd. Niks mis mee, áls ze zich maar gedragen. Maar jongeren bij elkaar hebben de eigenschap zich ietwat rebels te gaan gedragen in een groep, dus in plaats van gewoon prettig gezelschap te spelen op bijvoorbeeld zo´n schoolplein maken ze lawaai terwijl het verder stil is buiten. Dat is voor omwonenden storend. Persoonlijk vind ik dat je die jongeren dan eerst zelf moet benaderen om er over te praten, dat kan zeker helpen.
Wat mij betreft zouden ze volwassen mensen ook wat vaker mogen wegsturen hoor Als er weer eens een stel vrouwen midden op de stoep blijft staan 'hee annie jij hier!?' en de rest blokkerend. Ik zie dat alleen niet als 'lekker stout doen', maar als dommigheid. Maar buiten dat, hóe groot is de kans dat de gemiddelde volwassene zich op die storende manier ergens ophoudt in een groep? Áls dat al gebeurt zijn dat meestal mensen die sowieso al overlast geven. Zo stonden er in de stad vaak een paar werklozen die niet helemaal helder overkwamen die graag ruzie met elkaar maken. Dat is ook niet prettig voor voorbijgangers. Ik probeer zoiets te negeren, maar loop toch een stapje harder. Bij hangvolwassenen kun je als ouders weinig meer uitrichten, dat moet 'de maatschappij' oplossen, maar bij hangjóngeren mag je aannemen dat ze thuis wonen en hopen dat ze ouders hebben die liever niet hebben dat hun kind overlast geeft. Tot waar mogen kinderen gaan voor hun ouders het overlast noemen?
M Lavell
03-02-2010 om 10:13
Accepteren
Kaaskopje:"Ik ken anders aardig wat mensen die in oktober jarig zijn... "
Maar die zijn vast niet verwekt op de hanglocatie door pubers.
Kaaskopje:"Ik probeerde iets aan te zwengelen wat over het algemeen toch wel wordt erkend als fenomeen wat in een aantal gevallen op zijn minst als vervelend wordt ervaren"
Het is niet eens duidelijk of het over het algemeen wel zo ervaren wordt. Maar laat ik je dat nageven: Het bijzondere van onze bevolkingsopbouw is dat jongeren in de minderheid zijn. Volwassenen, de babyboomers (Pluk bijvoorbeeld), zijn veruit in de meerderheid. Hun ergernis aan 'jeugd' en alles wat daar naar ruikt, heeft de overhand.
Als je dat leidend laat zijn dan betekent feitelijk het moeten afschaffen van 'jeugd'.
Voorbeeld http://www.telegraaf.nl/binnenland/5938611/__Schoolpleinen_dicht_om_overlast__.html?p=1,1
Moet je nagaan, die hangen niet eens bij een supermarkt, maar op een schoolplein. Mag ook al niet en dat allemaal ingegeven door ergernis.
Kaaskopje:"Ik ben het er mee eens dat jongeren buiten mogen zijn met hun vrienden. "
Als ergernis leidend moet zijn, dan mag dat helemaal niet, zie Alphen aan de Rijn.
Kaaskopje:"Een ijsje eten met je vrienden schaar ik niet onder \'hangjongeren\'. "
Je mist het punt. Anderen doen dat wel, zie meneer Blom. Het beeld alleen al, jong en een groepje, roept de irritatie of zelfs de angst op.
Kaaskopje:"Hangen is iets negatiefs."
Nee. Volwassenen vinden hangen negatief. Dat is echt iets anders.
Kaaskopje:"Alle VMBO\'ers over 1 kam scheren is niet goed, maar het is denk ik wel realistischer dan het probleem bij het VWO leggen. "
Pluk ergert zich niet alleen aan jongeren, maar aan een totale sociale klasse. Daar is hij niet alleen in, maar het is wel een verloren strijd. Pluk heeft de klasse die hij zo veracht maar te accepteren.
Zoals zijn generatie 'jeugd' te accepteren heeft.
Groet,
Miriam Lavell
Pluk53
03-02-2010 om 10:46
Accepteren
Miriam, grote stappen. snel thuis . Het heeft inderdaad niet zoveel zin om stil te staan bij irrelevante details. Accepteren van verschillen in houding en gedrag is heel belangrijk. Vrijheid "om je ding te doen" geldt voor allen, als men daarbij maar geen (over)last geeft aan anderen, die ook 'hun ding willen doen". En jij negeert consequent de (weliswaar kleine)groep die er doelbewust op uit is om zich te manifesteren door "hinderlijk" te zijn (schelden, bewust-in-de-weg-staan, veel herrie). Maar ik heb nu begrepen dat dat geen hangjeugd is, maar "reljeugd".
En even persoonlijk: wil je het in een discussie aub laten om foute etiketten te plakken op personen. Ik ben (net)geen babyboomer(is ook niet echt relevant, en ik veracht geen sociale klasse. Ik veracht jouw arrogante manier van discussieren, dat wel.
M Lavell
03-02-2010 om 13:55
Arrogant
Pluk:"En jij negeert consequent de (weliswaar kleine)groep die er doelbewust op uit is om zich te manifesteren door "hinderlijk" te zijn"
Bestaan die dan? Misschien kun je geen cijfers vinden, maar dan toch wel iemand die ervoor gestudeerd heeft die een of andere theorie heeft over een bepaald slag jongeren dat als enige bestaansdoel het treiteren van volwassenen heeft.
Niet ik maar anderen in dit draadje hebben een heel ander verschijnsel al aangehaald, namelijk de escalatie van slechte verhoudingen tussen jongeren en volwassenen. Dat begint niet bij jongeren die treiteren tot hun levensdoel hebben, maar bij gezeur van volwassenen.
Pluk:"En even persoonlijk: wil je het in een discussie aub laten om foute etiketten te plakken op personen. Ik ben (net)geen babyboomer(is ook niet echt relevant, en ik veracht geen sociale klasse. Ik veracht jouw arrogante manier van discussieren, dat wel."
Aha. Dus als ik het goed begrijp mag keurige jij omdat jij jij bent wel een complete sociale klasse in deze discussie te kakken zetten, terwijl zij zich niet eens kunnen verdedigen.
Maar zodra jij zelf een koekje van eigen deeg krijgt dan is de persoon die dat doet 'arrogant'.
Foei, hoe durf ik, tegen zo'n keurige meneer die de wijsheid in pacht heeft.
Groet,
Miriam Lavell
Pluk53
03-02-2010 om 14:09
Miriam
"Foei, hoe durf ik, tegen zo'n keurige meneer die de wijsheid in pacht heeft."
Een discussie wordt gevcerd op argumenten, niet met een flauwe ad hominem.
"Bestaan die dan? " Je bent toch niet zo wereldvreemd dat je niets meegekregen hebt van buurten die door jongerengroepen worden geterroriseerd. (jongeren terroriseren buurt geeft 118000 hits)
Kaaskopje
03-02-2010 om 14:47
Last
Ik schat wel in dat Miriam er meer van horen zeggen over praat dan mensen die middenin een wijk met overlast wonen. De overlast voor mij en ons gezin valt eigenlijk ook heel erg mee. Dus wat betreft gróte overlast praat ik ook van horen zeggen, maar ik ontken niet dat het er is, want dat kan ik in de krant lezen. En dan heb ik het niet over een man die een schoolplein wil laten sluiten of iets dergelijks, dat is a. kleinzielig en b. een zinloze actie. Steeds maar ontkennen dat er een probleem is omdat oudere mensen graag klagen over jongeren vind ik apart. Er zijn onhebbelijke mensen, ik maak ze dagelijks mee, ik heb ze tussen de buren, dráken zijn het. Maar ook die mensen maken niet de hoofdmoot uit van de mensen die hangjeugd op bepaalde plaatsen met een bepaalde houding als onplezierig ervaren.
M Lavell
04-02-2010 om 11:21
Kop in het zand
Pluk:"Je bent toch niet zo wereldvreemd dat je niets meegekregen hebt van buurten die door jongerengroepen worden geterroriseerd."
Het is kennelijk lastig voor je om je eigen emoties los te laten. Het zou constructiever zijn als je het feitelijk bekijkt. Je beweert:"de (weliswaar kleine)groep die er doelbewust op uit is om zich te manifesteren door "hinderlijk" te zijn"
Maak dat eens aannemelijk. Zijn er daadwerkelijk jongeren die van treiteren hun dagbesteding maken? Of is het omgekeerde het geval: die jongeren doen maar wat en met dat doen roepen ze irritatie op?
Voor die laatste bewering hebben anderen dan ik al onderbouwing aangedragen in dit draadje. Jij voor de jouwe nog niet.
Kaaskopje:"Steeds maar ontkennen dat er een probleem is omdat oudere mensen graag klagen over jongeren vind ik apart. "
Jij en Pluk keren de situatie steeds om. Het staat als een paal boven water dat er volwassenen zijn die zich geintimideerd voelen en dat er wijken zijn die last hebben van jongeren, maar je ontkent het aandeel dat die volwassenen en die wijk zelf hebben in dat probleem.
Die houding draagt bepaald niet bij aan de oplossing van het probleem.
Zie het bericht van Lynnie.
Groet,
Miriam Lavell
Pluk53
04-02-2010 om 11:44
Kop in het zand?
"Het staat als een paal boven water dat er volwassenen zijn die zich geintimideerd voelen en dat er wijken zijn die last hebben van jongeren, maar je ontkent het aandeel dat die volwassenen en die wijk zelf hebben in dat probleem." Neen, ik ontken het aandeel van de ouderen niet. Maar blijkbaar is het voor jou voldoende dat de "ouderen" voor een deel schuld hebben, om de jeugd (en hun ouders) verder vrij te pleiten van enige verantwoordelijkheid.
"Voor die laatste bewering hebben anderen dan ik al onderbouwing aangedragen in dit draadje. Jij voor de jouwe nog niet." Jij weigert de feiten onder ogen te zien. Google op "jongeren terroriseren buurt" , 118000 hits. (99% overlappend, maar toch).
Ik heb er een aansprekende voor je uitgelicht: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/105895/Jongeren_terroriseren_Groningse_wijk_met_honkbalknuppels.html