Kaaskopje
17-01-2010 om 15:04
Intimiderend gedrag jongeren
Bij ons in de stad is bij een bepaalde winkel veel overlast van een groepje jongeren. Deze jongeren hangen in en voor deze winkel rond en vertonen intimiderend en bedreigend gedrag. Personeel wordt persoonlijk bang gemaakt, zo erg dat de manager huilend in de winkel loopt. Er is inmiddels een heel plan opgesteld om het personeel te beschermen.
Vraag 1.: Stel dat dit een kind van jou zou zijn (het gaat o.a. om een jongen van 14), hoe zou je hier dan mee omgaan?
Vraag 2.: Wat voor maatregelen mag je vind jij nemen om dit soort jongeren tegen te houden?
Vraag 3.: Wat zou een afdoende straf zijn waarmee die jongeren het wel uit hun hoofd laten om ermee door te gaan?
Kaaskopje
19-01-2010 om 22:44
Groep vrouwen
Een groep vrouwen die voor de Huishoudbeurs staat te wachten is toch ook eng? ===
Héél eng!
M Lavell
20-01-2010 om 07:35
Te primair
Kaaskopje:"Er wordt niet voor niets zo serieus door de politie mee omgegaan. De winkel wordt nu onder toezicht afgesloten om het personeel te beschermen. Dat is toch ernstig? "
Hiermee suggereer je dat het personeel onder politiebegeleiding de winkel afsluit. Dat geloof ik niet. De politie-oplossing bij zulke jonge kinderen is namelijk veel eenvoudiger en goedkoper: oppakken en een Halt maatregel opleggen. Uit het feit dat dat laatste niet gebeurt blijkt dat er niet eens een schijntje van strafbaar gedrag is.
Kaaskopje:"De jongens doen expres intimiderend, neem dat maar van mij aan."
En dat geloof ik beslist. Het is ook makkelijk scoren kennelijk. Dat doen ze op het schoolplein ten aanzien van schoolgenoten ongetwijfeld ook. En ja, dat kan heel intimiderend overkomen.
Kaaskopje:"Die hersentjes zijn gewoon nog niet klaar waardoor ze overmoedig gedrag kunnen vertonen. Okee, dat is duidelijk. We moeten dus soms wat door de vingers zien, maar dat heeft ook zijn grenzen."
Het heeft helemaal niks met 'door de vingers zien' te maken, maar met leven en laten leven. Jij hen en zij jou, hoewel het evident is dat zij daar eerder fouten in zullen maken dan volwassenen. Op die fouten past een volwassen reactie. Nogmaals: huur er eentje in om het stoepje te vegen en het probleem is opgelost.
Dit "Hangende jongeren zijn dus goed voor op zijn minst argwaan, misschien zelfs angst." is helemaal waar, maar getuigt niet van volwassenheid. Het is een primaire reactie. Alsof de volwassenen die zich zo gedragen sinds de kwellingen op het schoolplein niet gegroeid zijn.
Groet,
Miriam Lavell
Pluk53
20-01-2010 om 09:46
Hangen
ik ben ook wel een voorstander van oplossend-gericht handelen; dus Miriams voorstel is heel praktisch, en zou kunnen werken. (maar het zou net zo goed kunnen zijn dat diegene die gaat vegen uit de groep wordt gestoten, of dat hij gepusht wordt om nog meer info te verzamelen om het pesten nog leuker te maken, of...).
Maar ik vind wel, dat je het "probleem" hangjongeren wel correct moet inventariseren. Als je "hangen" heel breed definieert, dan "hangen ze allemaal". Maar het intimiderende, irriterende hangen, dat is een minderheid. En dat zijn iha de lager opgeleide scooter-jongeren. De "anderen" hebben sport/verenigingen/huiswerk/scouting. Die hoeven niet zo nodig niksig inelkaargedoken te "hangen".
De reden die door de "hangers" gegeven wordt is toch meestal: er is voor ons niks te doen. Voor mijn gevoel zijn de irritante hangers de aanstaande maatschappelijke loosers.
tonny
20-01-2010 om 10:50
'voor ons niks te doen'
Iemand stelt net dat 'hangen' van alle tijden is. Maar ik heb het gevoel dat de 'voor ons niks te doen'- hangers er vroeger niet waren. Die werden aan het werk gezet, ofwel rond het huis, ofwel elders. Er was ooit zelfs werkvoorziening, heb ik wel eens gehoord.
Jongeren die na afloop van een activiteit nog wat blijven hangen zijn wat anders dan jongeren die hangen uit niksigheid.
Maar wat je eraan moet doen? Het is een en al triest als je je als jongere al overbodig en niksig voelt in de samenleving.
MRI
20-01-2010 om 11:13
Vicieus
Draadje niet gelezen dus misschien is het al gezegd:
Ik heb altijd het gevoel gehad dat het intimiterende van een groepje jongeren ook opgewekt wordt door de omstanders. Ik vind een groepje jongeren ook een beetje eng maar bedenk me altijd dat dat projectie mijnerzijds is, dat veel van die kiddo's juist niets kwaads in de zin hebben. Daarom verman ik me en als het opportuun is (bijvoorbeeld als ik ze op een meter moet passeren) maak ik oogcontact. Of ik vraag ze de weg of zoiets. Ik weet nog de dag nadat Theo van Gogh was vermoord, dat ik een groepje Marrokaans uitziende gozertjes tegenkwam. Ik dacht nog bij mezelf "en nou gaan we echt niet doen of dat een enge kwaadaardige groep is" , dus ik ze vol aan. Het was voor de bakker. Ik voelde dat dat een van die jochies echt trof (zij waren natuurlijk ook geschokt en in de war) en hij hield zijn makkertjes tegen om mij en mijn kind voor te laten gaan naar binnen bij de bakker.
Als je jongeren eng gaat vinden, schrikachtig voor ze wordt, geen contact met ze maakt en dergelijke, voelen ze zich eerst wat gekwetst en geschokt (waarschijnlijk) en kiezen daarna eieren voor hun geld: ze trekken zich terug en gaan de macht (waarvan ze eerst helemaal niet wisten dat ze het hadden) lekker vinden. Tja en dan hebben de omstanders soms ook echt een reden om bang te zijn. Blijft dat ieder mens gevoelig is voor contact. En dat is dan ook de toverdoos van de goede jongerenwerker.
MR
M Lavell
20-01-2010 om 12:21
Duh!
Pluk"Maar ik vind wel, dat je het "probleem" hangjongeren wel correct moet inventariseren."
Dat begint met je de vraag stellen wie het een probleem vindt. Nou ik bijvoorbeeld. Maar niet alleen op straat. Dat gehang thuis op de bank van die steeds meer naar muskus ruikende larfen is ook bijzonder irritant. "Ga wat doen" zei mijn vader al. Hij had er vier hangen en vond dat irritant. Ik maar twee, maar kon ook mijn ergernis niet onderdrukken. "flikker op, hangen doe je maar op je kamer"
Pluk:"Maar het intimiderende, irriterende hangen, dat is een minderheid. En dat zijn iha de lager opgeleide scooter-jongeren. De "anderen" hebben sport/verenigingen/huiswerk/scouting. Die hoeven niet zo nodig niksig inelkaargedoken te "hangen"."
Heb je onderzoek dat dat staaft? Mijn dochter, toen vwo, is met haar klasgenoten ook een jaartje of wat hangjongere geweest. Het stenen muurtje naast de McDonalds werd de afspraakplek vanaf het moment dat de roosters door andere profielkeuzes niet meer samen vielen. De firma was er niet blij mee want het groepje, stuk of zeven kids, hing wel, maar verteerde niks. Een grote milkshake met zeven rietjes graag.
Het heeft niet lang geduurd, maar de firma heeft nog steeds 'last' van hangjoren. De volgende volgde het groepje van dochter vanzelf op.
Pluk:"De reden die door de "hangers" gegeven wordt is toch meestal: er is voor ons niks te doen."
Dat is zoals het door volwassenen begrepen wordt. De vraag stellen 'waarom hangen jullie' doet alsof dat hangen niet gewoon is. Alsof je voetgangers vraagt waarom ze lopen (omdat ik niet kan vliegen). Het antwoord komt van jongeren die je nauwelijks kunt verwijten dat zij hun baltsgedrag niet kunnen duiden. Maar dat is het wel. Een beetje hangen, een beetje niks zeggen, een beetje bij elkaar zijn en dan ineens zijn piet en nel samen over. Die gaan zoenen, wat ik je brom.
Waarom niet thuis of op de sportclub?
Duh!
"Niks te doen" is een volwassen verklaring van het gedrag. Ik snap 'm volkomen, ik heb het ook zo gevoeld en kon me ook niet inhouden, maar het getuigt wel van weinig inlevingsvermogen.
Groet,
Miriam Lavell
Pluk53
20-01-2010 om 15:35
Duh! miriam
Wat heb ik een hekel aan dat "duh". Gelukkig komt er bij jou nog een onderbouwing achter . Bij de jeugd, die je zo citeert, blijft het meestal bij: dat je dat niet ziet/snapt/whatever.
Mij stoort het, dat jij de discussie telkens in de breedte trekt. Ja, het "intimiderende hangen" is deel van het "gewone hangen" (thuis/voor school/op straat/bij McDonalds/wherever). Maar alleen dat intimiderende hangen, daar hebben we het hier over.
Ik heb geen onderzoeken kunnen googelen. Twee artikelen die het "van-alle-tijden" benadrukken, en het normale:
http://74.125.77.132/search?q=cache:MJipRFA1dccJ:www.boomuitgeversdenhaag.nl/%3Fwatermark%3D0a55d58565e043f7c18721a9d6b3a6eb%26w%3D18%26h%3D100%25+hangjongeren+onderzoek+overlast+%22sociale+klasse%22&cd=8&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
en http://www.pedagogiek.net/content/artikel.php?contentID=1545&subname=Jeugdzorg§ieNR=1&&rubriekID=5
Ik denk, dat de intimiderende hangers wat ouder zijn, lager opgeleid, en kansarmer. Zonder harde onderbouwing, maar dat is mijn inschatting.
Bastet
20-01-2010 om 16:01
Hahaha miriam
van die steeds meer naar muskus ruikende larfen ......
hahah miriam,geweldig,zo is het precies..)
Bastet
M Lavell
20-01-2010 om 16:39
De grootste ergernis
Pluk:"Maar alleen dat intimiderende hangen, daar hebben we het hier over. "
Nee. Het gaat vooral over hoe mensen dat gehang kunnen ervaren. Kaaskopje noemt het intimiderend gedrag, de manager moet er van huilen, maar meer is er niet.
Pluk:"Mij stoort het, dat jij de discussie telkens in de breedte trekt."
En wat mij nu juist stoort is dat van elk hangen crimineel en intimiderend gedrag wordt gemaakt.
Pluk:"Ik heb geen onderzoeken kunnen googelen. Twee artikelen die het "van-alle-tijden" benadrukken, en het normale: "
Dank. Ik wil er in het Darwinjaar nog wel een stelling tegenaan gooien. Die jongeren zijn van oudsher, biologisch namelijk, een bedreiging voor volwassenen. Ze zijn mooi, vitaal, eten de oren van je hoofd, maar tonen weinig initiatief, inzicht en productiviteit bij dagelijkse bezigheden om het bestaan. Je hebt er eigenlijk niks aan. Maar worden wel seksueel actief. Ze nemen de vrouwen in beslag. Apen hebben ook een hekel aan hun pubers.
Pluk:"Ik denk, dat de intimiderende hangers wat ouder zijn, lager opgeleid, en kansarmer. Zonder harde onderbouwing, maar dat is mijn inschatting."
Ouder dan wat? Kaaskopje heeft het over 14 jarigen. Uit eigen ervaring: Een paar jaar geleden woonde ik een symposium bij over pubers op internet. Diverse geleerde en belerende grijze duiven gaven er hun Belangrijke Mening. De 'daders', veelal kauwgum kauwende navel getruide vmbo-tjes, waren er ook. Wat er werkelijk aan de had was werd me haarscherp duidelijk. De ergernis aan die groep jongeren is het grootst. Gewoon omdat ze zijn wie ze zijn en doen wat ze doen. Het was veel meer een klassestrijd dan dat er werkelijk wat aan de hand was.
Oh ja, nog wat. Niemand kreeg een verstandig woord uit die kinderen. Enige aansluiting op de geuitte zorgen kwam maar niet.
Mij lukte dat wel. Respect krijg je zo makkelijk terug. Moet je het wel geven.
Ik heb veel geleerd die dag. Vooral over volwassenen die zich zorgen maken en die zorgen in zalfende woorden proberen te projecteren. Getsie!
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
21-01-2010 om 02:07
Vervelen en zo
Nee. Het gaat vooral over hoe mensen dat gehang kunnen ervaren. Kaaskopje noemt het intimiderend gedrag, de manager moet er van huilen, maar meer is er niet.
Miriam, je concludeert iets wat niet klopt. Ik ervaar hangen niet als intimiderend gedrag, maar het gedrag wat sommige hangers vertonen. De ene ´hanger´ is de andere niet. En ´meer is het niet´.... pardon? Wanneer begint het gedrag van hangjongeren voor jou wel alarmerend te worden? Als ze verder gaan dan 'slechts' dreigtaal?
Ik vind het trouwens wel grappig dat jij het over respect voor jongeren hebt en in het zelfde stukje zegt dat je kinderen moeten 'opflikkeren' omdat ze zich vervelen op jouw bank. Ik heb nog nooit gezegd dat mijn kinderen van mijn bank op moeten flikkeren. Een van de eerste dingen die ik heb opgestoken over opvoeden is dat kinderen zich moeten kunnen vervelen. Dat hoort er bij. Daar worden ze, mits ze zich niet alleen maar vervelen, niet minder van. Als je het al moeilijk vind om jouw bloedeigen muskusrat op jouw bank te zien hangen, hoe normaal moet een winkel het dan vinden als wildvreemde kinderen zich lopen te vervelen in en voor de winkel? Als de winkelier zegt dat zo'n groepje moet opflikkeren naar hun eigen huis is-ie verkeerd bezig, want dat is respectloos. Nee, hij moet met ze práten...
albana
21-01-2010 om 08:56
Van alle tijden en alle standen
Ik ben het wel met miriam eens dat hangen van alle standen en alle tijden is. En ik spreek uit ervaring..want ik hing vroeger ook...met pubers uit de buurt. Keurige buurt trouwens...hoger opgeleiden, ondernemers etc. in koopwoningen. Uit de hele straat verzamelden wij ons en liepen rondjes. Dit op aandringen van onze ouders omdat onze 'plek' al verschillende keren door klachten uit de buurt niet meer mocht. (plek was eerst speeltuin...maar toen mocht dat niet meer, toen werd het een hoekje in de straat alwaar een lantaarnpaal stond en enige beschutting, maar toen de buren aldaar ook bang voor ons waren gingen we maar rondjes lopen...) En wij deden werkelijk niks...we kletsten alleen maar. We keken niet eens naar anderen in de buurt en tóch vonden mensen ons 'intimiderend'. Mijn ouders waren de aangewezen partij om de klachten te ontvangen want ze waren in het onderwijs en 'moesten toch beter weten'. We kregen natuurlijk zo links en rechts verkering...maar uiteindelijk werd het nooit wat 'echts'. Even denken wat er van ons geworden is...mm, mijn beste vriendin+ buurmeisje is nu eigenaar van groot bedrijf, zelf opgezet, rond de 60 man in dienst en geld zat, zelfs in deze tijd....en ook nog eigenaar van verschillende winkelpanden. 1 buurmeisje is nu archivarus, 1 buurjongen werkt bij de omroep, 1 buurjongen is manager bij een zorginstelling, o en 1 buurmeisje is onderwijzeres...en de rest weet ik niet. Is dat mislukt? Waren wij 'kansarme jongeren'? Dacht het toch niet....en wij kregen dus dezelfde reacties. Ik kan me nog herinneren dat als we te lang 'stil'stonden en we gezichten voor de ramen zagen we al weer vertrokken...omdat we anders weer 'gezeur'kregen van onze ouders...Wat we overigens zéér onterecht vonden want tenslotte deden we niks en de straat was toch openbaar gebied?
Overigens hangt dochter hier in de straat ook wel eens...als het erg goed weer is. Met de buurkinderen, die ze overigens van jong kind af aan al kent...ook in de speeltuin, maar dat willen wat ouders niet meer en nu lopen ze dus ook rondjes. Het gemiddelde opleidingsniveau ligt ergens rond de havo denk ik. En allemaal brave probleemloze kinderen die elke dag keurig naar school gaan, maar het te warm vinden om binnen te zitten en ook niet bij hun ouders in de tuin willen zitten...dus vandaar. Dus nu moet ik me grote zorgen gaan maken?
groeten albana
M Lavell
21-01-2010 om 09:59
Ook een mens
Kaaskopje:"Wanneer begint het gedrag van hangjongeren voor jou wel alarmerend te worden? Als ze verder gaan dan \'slechts\' dreigtaal?"
Dat ligt aan het perspectief. Om er de politie voor in te kunnen schakelen, moet er inderdaad meer zijn dan een beetje smoezen en nare opmerkingen maken.
Het probleem bevindt zich op het spanningsveld van leven en laten leven. Jij hen en zij jou. Dat vereist wederzijdse acceptatie van elkaars primaire gevoelens.
Kaaskopje:"Ik vind het trouwens wel grappig dat jij het over respect voor jongeren hebt en in het zelfde stukje zegt dat je kinderen moeten \'opflikkeren\' omdat ze zich vervelen op jouw bank."
Kijk, daar is ie precies. Zij hun ongefundeerde primaire gedrag, ik mijn primaire reactie. Verschil is dat ik volwassen ben. Ik mag fouten maken. Een keer ontploffen over zoveel landerigheid. Maar ik moet ook in staat zijn mijn gedrag te relativeren. In te zien dat het niet helemaal correct is. Mijn excuses aanbieden. Tegelijkertijd mag ik best vragen of zij rekening willen houden met mijn lange tenen op dit gebied. Het gaat niet meer over regeltjes, maar over samen wonen. Over rekening houden met elkaar. Ik met hun eigenaardigheden en zij met de mijne. Zo moet dat op straat ook.
Kaaskopje:"Als je het al moeilijk vind om jouw bloedeigen muskusrat op jouw bank te zien hangen, hoe normaal moet een winkel het dan vinden als wildvreemde kinderen zich lopen te vervelen in en voor de winkel?"
Het is geen wiskunde Kaaskopje. Wat ik tamelijk openhartig laat zien is dat ik de ergernis zo goed begrijp. Ik heb 'm ook. Maar ik relativeer 'm ook. Een keer ontploffen mag, ik ben ook maar een mens. Die winkeleigenaar ook. Maar meer dan een primaire reactie is het niet.
Kaaskopje:"Als de winkelier zegt dat zo\'n groepje moet opflikkeren naar hun eigen huis is-ie verkeerd bezig, want dat is respectloos. Nee, hij moet met ze práten..."
Ook dit ligt een stuk genuanceerder. Die winkeleigenaar mag best ontploffen, maar het is een zinloze weg. Als dat ene groepje al vertrekt dan volgt al snel een ander groepje andere kinderen. Als ze zich niet weg laten sturen, 'het is een openbare weg hoor, wij mogen hier ook zijn', dan is zo'n blaffend begin zonder enig succes.
Ja, die winkeleigenaar moet met ze praten. Zoals ouders dat ook met hun kinderen moeten doen. Leven en laten leven is het moeilijkste van groot worden.
Het is een terrein waarin regels niks betekenen. Waar op de ene plek meer kan dan op de andere. Waar de een meer kan hebben dan de andere. Waarop je elkaar het bestaan moet gunnen en er geen hierarchie bestaat. Waar volwassenen niet meer recht hebben op hun primaire gevoel dan jongeren. Omgekeerd eigenlijk. Waar volwassenen jongeren moeten leren dat primair gedrag menselijk is, maar ook beteugeld moet worden. Volwassenen voor jongeren en jongeren voor volwassenen. Nee, niet eenvoudig.
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
21-01-2010 om 12:10
Praten
Ik spotte er even mee, maar ik vind praten ook goed, en verwennen ook om het ijs te breken. Als dat helpt is dat prachtig. Ik vraag me alleen af of we niet téveel in een ´knuffelcultuur´ zitten. Mijn vader kon 30 jaar na dato nog smakelijk vertellen over de boer die hem en zijn maten achterna zat met een hark. Maar dat was dan ook terecht want ze waren op zijn land geweest. Nu zou die boer ze bij zich moeten roepen voor een gesprek. Ik zou me overigens als ouder wel diep schamen als mijn kinderen ´verwend´ moeten worden met wat lekkers en een rondleiding om hun gedrag weer in het gareel te krijgen. Ik vind dat namelijk niet normaal. Tegelijkertijd zou ik de actie van de winkelier wel waarderen, dat weer wel.
Temet
21-01-2010 om 12:46
'knuffelcultuur' - een tikje ot
Kaaskopje, er is misschien iets voor te zeggen om overlastgevende jongeren met de riek achterna te zitten, maar dan vind ik wel dat kleine vernielingen, diefstallen, vechtpartijtjes en het stoken van fikkies ook weer gewoon als kwajongenswerk moeten worden betiteld en niet meteen in de criminele sfeer moeten worden getrokken.
Die verhoging of verlaging van de pijngrens moet natuurlijk wel twee kanten op werken. Maar daar had jij het verder niet over.
Maar wat vind jij nou niet normaal? Dat ze hangen? Dat is denk ik wel degelijk normaal; misschien niet gewenst/prettig, maar wel alleszins gebruikelijk.
Dat ze overlast geven? Het hangt er maar vanaf waardoor ze overlast geven. Door het feit dat ze daar zijn en anderen ze liever zien gaan? Ja, wie wil er nou geknuffeld worden, die jongeren of die mensen die niks van ze kunnen velen?
Of loopt de jeugd daadwerkelijk te zieken, te jatten, te dreigen of te vernielen? Dat is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk, maar misschien heb ik ergens overheen gelezen.
Groeten,
Temet
Pluk53
21-01-2010 om 15:02
Albana, mooi verhaal
ok, het is duidelijk, er wordt heel veel gehangen, en de buurt is (vaak) overgevoelig voor wat ze zien als aantasting van hun omgeving. Maar toch bedoel ik met "irriterend hangen" niet jouw eigen of jouw dochters groepje.
Even hypothetisch: stel dat hangroepje voor het Kruidvat staat daar zodanig, dat je amper naar binnen of buiten kunt zonder er een te raken. En dan geven ze consequent een grote bek: dat jij duwt etc. Wat moet je daarmee? Als winkel-personeel en als winkelbezoeker?
En stel ze gaan telkens met 2-3 groepjes van 3 personen de winkel in, beetje rondlopen, semi-shoppen, niks kopen, maar constant de dreiging dat er gejat wordt. En let wel, er wordt niet echt gejat, maar er wordt zeker ook niks gekocht; of heel soms een blikje met de hele groep. Wat moet je dan als winkelpersoneel?
"Moeilijk" zegt Miriam; ja, dat weten we. Maar wat doe je eraan? Waar blijft de buurtrechter?
Genista
21-01-2010 om 16:52
Albana
Heel treffend verwoord. Jullie deden in feite niets, maar werden toch als irritant of bedreigend ervaren. Wanneer ben je als groep hangende pubers bedreigend? Ik heb ook wel met mijn pubervriendengroep gehangen. Ook wel eens met wat overlast, realiseer ik me, maar toen wij de wereldproblemen aan het oplossen waren, hadden wij niet door dat we hard praatten onder ramen waar kleine kinderen lagen te slapen. Als er iemand een mop vertelde, hadden we nauwelijks in de gaten hoe hard we lachten. Naar ons idee vielen wij niemand lastig en als iemand ons vroeg ergens anders te gaan staan, dan deden we dat. Waarom niet? We waren de beroerdsten niet. En van ons is ook allemaal wat goeds geworden, de laatste keer dat ik iedereen gesproken heb.
Pubers zijn ook maar verpoppende mensen En af en toe word ik zelf wakker omdat er om 5 uur 's ochtends geconfereerd wordt onder mijn openstaande slaapkamerraam. Ze hebben echt niet in de gaten hoe hard ze praten. En ach, het is ook wel interessant om te horen hoe *zij* de wereldproblemen oplossen en half verkering krijgen
Kaaskopje
21-01-2010 om 17:38
Temet
De jongeren bij de winkel zieken, dreigen en zijn dus vervelend. Dat 'hoort' niet in mijn beleving.
Jongeren die op een bankje zitten en gewoon plezier maken daar heb ik geen moeite mee hoewel ik het niet fijn zou vinden als mijn dochters elke week zo zouden doorbrengen.
Eigenlijk ga ik het lastig vinden als ik het ga merken en dat het blijft duren. Dus als het buiten stil wordt maar ze staan tot 11 uur 's avonds hoorbaar met muziek aan voor onze deur. Dat stoort. Mij niet alleen maar ook bij mijn dochter die dan wil slapen. Als we merken dat ze die gewoonte in de lente weer op gaan pakken ga ik ook even met ze praten. Ook als ik week in week uit dezelfde jongeren bij elkaar zie zitten en dezelfde verveelde houding zie ga ik denken 'hebben die echt niks beters te doen?' Het is mijn zaak niet, maar ik zou het van mijn kinderen afkeuren. Het gekke is dat als ik jongeren op een sportveldje zie en dat week in week uit, mij dat totaal niet stoort. Die komen daar om samen actief te zijn afgewisseld met om naar elkaar te kijken en te kletsen. Daar straalt dus geen lamlendigheid van af.
albana
22-01-2010 om 08:39
N.a.v. de sire campagne
Momenteel is er zo'n sirecampagne. Dat je 'aardig'moet zijn naar elkaar. En n.a.l. daarvan was en gisteren een interessant item bij 'nieuwsflits'(ja sorry ik houd dat niet vol dat kijken naar de hele tijd liedjes, zelfs niet als het voor een goed doel is...dus ik zap de hele tijd.) Een psycholoog en een evolutiebioloog (ofzoiets) legden uit hoe dat zit...en wat mij vooral bijbleef...wij bezitten een sterke terrotoriumdrift..kom niet te dicht bij me...want dan kom je in mij persoonlijke levenssfeer en dat vinden wij bedreigend en zo reageren wij dan ook.Dit probleem speelt vooral in drukke gebieden (b.v. steden) omdat de ruimte daar beperkt is we het dan erger hebben schijnbaar. Ook is het gewoon vastgesteld dat bepaald gedrag een zelfde reactie oproept. Of in ieder geval invloed heeft op de reactie. Als je dus aardig doet is de kans groot dat er aardig terug gedaan wordt. Maar tegenwoordig is negeren meer gangbaar waardoor de ander ook jouw negeert...en dus ook geen rekening met je houd. In het geval van die hanggroepjongeren zie ik dat al escaleren....winkelier negeert de jongeren en irriteert zich mateloos...en belt nadat ik het een weekje ofzo heeft aangekeken de politie. Waarop de jongeren alleen maar verontwaardigd worden en de hakken in het zand zetten en weigeren te vertrekken...ze deden toch niks? Als de winkelier zich nu eens anders had opgesteld denk ik inderdaad dat er ook anders gereageerd zou worden. Maar de winkelier voelt zich bedreigt in zijn persoonlijke terrotorium en kan niet anders reageren...het zijn primaire reacties waar zowel de winkelier alsook de jongeren weinig aan kunnen doen. behalve zich bewust worden van die reacties en misschien ook 's zo'n progtamma kijken...het opent je ogen.
groeten albana
Pluk53
22-01-2010 om 09:34
Albana
mooie theoretische achtergrond; zal voor het grootste deel ook wel kloppen. Maar wat moet je er nu mee, als het conflict er al ligt?
En het gaat voorbij aan het feit, dat jongeren juist op zoek zijn naar confrontaties; ze zoeken het conflict, om hun eigen krachten te leren kennen in de interactie met "de wereld". En het gaat voorbij aan de "jeugdbende-achtige-hanggroepen"; bestaan die soms niet? Miriam benadrukt dat het belachelijk is om hangen constant in verband te brengen met criminaliteit; ik vind het net zo belachelijk om dat aspect te negeren.
reina
22-01-2010 om 09:45
Maar pluk
"Miriam benadrukt dat het belachelijk is om hangen constant in verband te brengen met criminaliteit; ik vind het net zo belachelijk om dat aspect te negeren." Maar er is een groot verschil tussen 'constant in verband brengen met' en 'negeren'. Er zijn groepen jongeren die overlast geven, dat valt absoluut niet te ontkennen, maar er staan ook vaak groepen jongeren bij elkaar die dat helemaal niet doen. Toch zijn er mensen bang van hen, durven er niet eens langs te lopen en klagen erover bij bijv de wijkagent. Ik ken zo'n voorbeeld van hier vlakbij, die jongens doen niemand kwaad, maken geen rotzooi, groeten vriendelijk terug als je hen groet en zijn verder helemaal niet geïnteresseerd in de mensen die langslopen, toch ervaren velen hen als bedreigend. Moeten ze daarom maar weg? of moeten degenen die hen onterecht als bedreigend zien veranderen? Ik vind dat laatste. Het is voor jongeren ook heel vervelend om als crimineel gezien te worden en om te horen dat mensen bang voor hen zijn (of weggejaagd te worden) enkel en alleen omdat ze met een groep vrienden ergens staan, ik kan me dat voorstellen, zou me er ok erg onprettig onder voelen. Het is onterecht om ale 'hangjongeren' als negatief te zien omdat een aantal van hen verkeerd bezig is, ik zeg toch ook niet alle autobestuurders als a-sociaal omdat er een groep onder hen is die zeer a-sociaal rijdt?
M Lavell
22-01-2010 om 10:05
Ander gedrag
Pluk:"mooie theoretische achtergrond; zal voor het grootste deel ook wel kloppen. Maar wat moet je er nu mee, als het conflict er al ligt?"
Als je de achtergrond van je eigen weerstand of negatieve gevoel beter kent, dan kun je je eigen gedrag veranderen. En daarop wordt weer anders gereageerd.
Je hypothetische voorbeeld laat dat zo leuk zien:"stel dat hangroepje voor het Kruidvat staat daar zodanig, dat je amper naar binnen of buiten kunt zonder er een te raken. En dan geven ze consequent een grote bek: dat jij duwt etc. Wat moet je daarmee?"
Anders beginnen. Niet met je lichaam een weg banen, maar vragen of je er even langs mag en geduldig wachten tot de dames en heren een paadje maken. Vraag je in alle eerlijkheid af waarom je die optie uit je voorbeeld vergeten bent. Dat moet toch te maken hebben met de gedachte dat jij daar moet zijn bij die winkel, terwijl je meent dat zij daar niks te zoeken hebben. Of wellicht met de gedachte dat jongeren als een rode zee voor volwassenen ruimte moeten maken. Dat ze hun plaats moeten weten.
Ik snap dat allemaal wel, maar jongeren die altijd en overal worden weggestuurd en weggekeken worden daarvan niet de meest meegaande mensen.
Voor je andere hypothetische geval geeft jessica de oplossing die inderdaad veel gebruikt wordt. Samenscholingsverboden. Toegangverboden of beperkingen (een tegelijk) voor scholieren.
Pluk:"En het gaat voorbij aan de "jeugdbende-achtige-hanggroepen"; bestaan die soms niet?"
Ongetwijfelt. Maar zijn dat dezelfde die op het pleintje of voor de winkel hangen?
Pluk:"Miriam benadrukt dat het belachelijk is om hangen constant in verband te brengen met criminaliteit; ik vind het net zo belachelijk om dat aspect te negeren."
Ik vind het belangrijk om problemen op te lossen. Daarbij moet je je wel bij het probleem houden en niet allerlei zijverschijnselen ook tot probleem maken, want dat leidt nogal af. Het is ook niet eerlijk.
Zie de jongeren waar Jessica het over heeft. Ze worden met bureaucratische instrumenten gecriminaliseerd. Samenscholingsverboden, tjonge! Maar er zit geen centje kwaad in die jongeren. Ze willen ook een plekje. En het allerergste: deze groep praat nu mee, maar de kinderen die nu tien zijn en over een jaar of 4 zelf zo'n groepje worden, die zijn helemaal niet betrokken bij deze 'oplossing'. Die gaan gewoon weer in alle onschuld zich een 'adres' toekennen dat volledig willekeurig ontstaat. Omdat bij stom toeval alle personen van dat nieuwe groepje die plek kennen. Naast een winkel (makkelijk te vinden), ergens in het midden tussen hun gezamelijke woningen, ergens op weg naar school of tussen school en het sportveld.
Het is volstrekt onschuldig, totdat volwassenen zich gaan ergeren.
Groet,
Miriam Lavell
Bastet
22-01-2010 om 11:48
Pluk
Even hypothetisch: stel dat hangroepje voor het Kruidvat staat daar zodanig, dat je amper naar binnen of buiten kunt zonder er een te raken. En dan geven ze consequent een grote bek: dat jij duwt etc. Wat moet je daarmee? Als winkel-personeel en als winkelbezoeker?
Gewoon,vragen of je er even langs mag.Natuurlijk niet gaan duwen.Er staat ook weleens een hele horde bejaarden of kakelende huisvrouwen.Ga je dan ook duwen?
groetjes,bastet
Pluk53
22-01-2010 om 11:53
Gebruik openbare ruimte
Miriam: "Dat moet toch te maken hebben met de gedachte dat jij daar moet zijn bij die winkel, terwijl je meent dat zij daar niks te zoeken hebben. Of wellicht met de gedachte dat jongeren als een rode zee voor volwassenen ruimte moeten maken. Dat ze hun plaats moeten weten." Je hebt helemaal gelijk, daar ligt bij mij de kern van de ergernis: Ze moeten hun plaats weten (zoals "iedereen"). En dat betekent dat ze niks te zoeken hebben vlak voor de ingang, waar ze, door daar te staan, direct hinderen. Ze hebben ook niks te zoeken in smalle doorgangen, zelfde reden.
En je en je hebt helemaal gelijk dat de juiste manier om erlangs te geraken is (vriendelijk)verbaal aangeven dat je erlangs moet. Als ze confrontatie zoeken kunnen ze je dan nog steeds negeren/grote-bek-geven; maar je loopt de grootste kans dat ze je schaapachtig door laten.
Vroeger, toen wisten ze er wel raad mee: http://www.bertverhoeff.nl/frame.php?itemId=131448 (ben ik ook geen voorstander van)
M Lavell
22-01-2010 om 13:02
Keurige meneer
Pluk:"Je hebt helemaal gelijk, daar ligt bij mij de kern van de ergernis"
Fijn. Dan gaat het ook jou niet om criminele bendes. Je zoekt slechts bevestiging van je eigen waardepatroon.
Ik vond nog een keurige meneer met een mening, ook over 'vroeger'.
Persoonlijk vind ik dat iedereen er recht op heeft om af en toe onredelijk te zijn. Je mag best wel eens vinden dat jongeren als de rode zee voor je aan de kant moeten of dat zij niks te zoeken hebben waar jij moet zijn. Je mag je daar ook best wel eens woedend op beroepen. Ik vind ook dat jongeren daar begrip voor moeten hebben. Ik heb mijn kinderen dat ook altijd meegegeven. Logischerwijs is de kans op het ontmoeten van iemand in een onredelijke bui voor de ingang van de super het grootst. Het zijn er zomaar drie in een uur, vooral als het druk is. In die zin mogen jongeren best weten dat ze zich het gemopper ook voor een deel op de hals halen als ze precies daar belanden in hun landerigheid. Om je heen kijken is het devies.
Maar je moet wel je plaats weten. Je moet je wel blijven realiseren dat dat beroep op die rode zee en dat 'ergens iets te zoeken hebben' geen maatschapelijke werkelijkheid is. Je moet je plaats weten, in alle bescheidenheid. Net als die keurige meneer uit dat filmpje.
Groet,
Miriam Lavell
Pluk53
22-01-2010 om 13:26
Keurige meneer
die doet het helemaal fout . Die had dit bij de borrel met de commissaris even moeten regelen, niet met het voetvolk.
Tirza G.
22-01-2010 om 16:35
In de winkel
Bij ons hangt op sommige winkels ook zo'n sympathiek briefje dat scholieren niet met meer dan 2 tegelijk naar binnen mogen. Ha! Denk ik dan, dan kun je je kassapersoneel óók wel apart zetten, want dat is ook allemaal scholier.
Ik mag wel met 2 of 3 vriendinnen het Kruitvat in, commentaar leveren op alle aanbiedingen en suffe spullen die ze daar hebben, alle make-upjes uitproberen en alle luchtjes opspuiten. En dan zeggen ze nog mevrouw tegen me ook. De kans dat ik iets jat terwijl het personeel het niet merkt, is groot. De meeste kleptomanen zijn vrouwen van mijn leeftijd De kans dat puberdames dat voor elkaar krijgen, is klein. Die zijn zó opvallend onopvallend aan het doen dat het wel móet opvallen.
Tirza
Siena
22-01-2010 om 21:08
Bastet, hangen of intimideren
Bij een horde bejaarden of kakelende huisvrouwen voor een winkel voel ik me niet bedreigd. Want ik weet dat als ik vraag of ik er langs mag ze gewoon even voor me opzij gaan. No problem.
Hier staat bij de ingang van het winkelcentrum, wat een smalle opgang is, regelmatig een flinke groep jongens. Als je vraagt of je er even langs mag dan gaan ze net zover opzij dat je ze wel moet raken in het langslopen. Dan is er commentaar, heeee, gaan we dóuwen?! en gaan ze sissen en fluiten. Ik vind dat niet prettig en ik voel me geïntimideerd. Vast erg vreemd als ik de reacties hier lees, maar als ik ze zie staan dan loop ik om naar de andere ingang. Volgens mij zou dat niet zo moeten zijn.
Kaaskopje
22-01-2010 om 22:10
Iedereen kan stelen
Tirza, natuurlijk kan een dame van middelbare leeftijd het een en ander in haar tas laten glijden, maar winkeliers komen niet voor niks met maatregelen om jongeren meer in de gaten te kunnen houden. Op zich is dit ook al zo oud als de weg naar Rome. Een kruideniertje uit het dorp van mijn MAVO is o.a. hierdoor failliet gegaan. Heel sneu. De politie heeft er donderpreken over gehouden op school, maar dat mocht niet meer baten.
Bastet
23-01-2010 om 08:27
Siena
Ik snap helemaal dat je daar liever niet langs gaat.Ik reageerde dan ook vanuit mijn eigen ervaringen,die dus anders zijn dan de jouwe..
Groetjes,bastet
M Lavell
23-01-2010 om 09:31
Treiteren
Siena:"Als je vraagt of je er even langs mag dan gaan ze net zover opzij dat je ze wel moet raken in het langslopen. Dan is er commentaar, heeee, gaan we dóuwen?!"
Het is ook makkelijk scoren op een plek waarvan je weet dat een deel van de volwassenen van je verwacht dat je uit jezelf en zonder vragen als de rode zee voor ze uit de weg gaat. Het zou me niet verbazen als dat groepje waar jij het over hebt dat ook goed getimed doet bij mopperpotten met een wat dikkere huid, maar vervolgens krijg jij de rekening. Zie het schoolplein en de gang. Daar gaat dat al sinds jaar en dag op dezelfde manier, maar kennelijk is dit geen probleem. Het haalt niet de kamer of de gemeenteraad met diepgaande vragen. Het is pas een probleem als het volwassenen overkomt.
Siena:"Volgens mij zou dat niet zo moeten zijn."
Dat ben ik helemaal met je eens, maar om de situatie te veranderen zal er toch iets anders moeten gebeuren dan alle jongeren verdacht maken.
Kaaskopje:"maar winkeliers komen niet voor niks met maatregelen om jongeren meer in de gaten te kunnen houden."
Je hebt een bijzonder onzuivere manier van argumenteren Kaaskopje. "Jongeren krijgen de schuld, dus zullen ze wel meestal dader zijn". Dat is flauwekul.
Groet,
Miriam Lavell