M Lavell
09-09-2011 om 11:21
Id kaart moet gratis!
Joepie, de kogel is door de kerk. De hoogste rechter heeft vastgesteld wat je op je vingers na kunt tellen: Gemeentes mogen voor het verstrekken van de ID kaart geen leges heffen.
Dit hangt volledig samen met de identificatieplicht. Hierdoor kan niet beweerd worden dat aan mensen die er eentje aanvragen een persoonlijke dienst bewezen wordt waarvoor geld mag worden gevraagd.
Ze hebben 'm nodig om zich te verplicht te identificeren - in het belang van de maatschappelijke veiligheid - en kunnen er weinig anders mee doen.
Met een rijbewijs kun je identificeren én autorijden (wel persoonlijk belang). Met een paspoort kun je identificeren én wereldreizen (ook persoonlijk belang). Wie die twee persoonlijke dingen niet wil moet toch een ID kaart (id-plicht), ook als ie niet van plan is om een dagje naar België te gaan.
Kortom: de ID kaart moet gratis worden verstrekt.
Fijn!
Groet,
Miriam Lavell
Tink
17-09-2011 om 00:05
Tis fraai (tirza)
Mensen afblaffen, het staat ze weer netjes... Ik mag hopen dat je terug hebt geblaft?
Tirza G.
17-09-2011 om 22:13
Ach tink
Laat ik het zo zeggen. Ik ben ijskoud de beste Ik blaf nooit. Ik bijt.
Tirza
Bibi72
21-09-2011 om 20:33
O, jee
Ik las het ook al, ik heb vorige week een id-kaart aangevraagd, en moet hem nog ophalen. Moet ik er nu alsnog voor betalen? Dat kan ik namenlijk nergens vinden. En als dat zo is, kan ik dan weigeren?
Temet
21-09-2011 om 21:07
De plurk
Onze overheid ten voeten uit: als te vaak gescoord wordt, timmeren ze het doel dicht.
Ik vraag me af hoe hij dit denkt te doen. Een wet in formele zin heeft Donner niet in eigen hand, die moet ook langs de eerste kamer.
Als ik nou eens een uurtje overheb (dus niet vandaag) ga ik die uitspraak eens lezen en dan zien hoe Donner dit denkt dicht te timmeren.
En misschien moeten we oppositiekamerleden mailen met de suggestie dat het zowel rechtsstatelijk als financieel veel handiger is om die legitimatieplicht gewoon af te schaffen, die kostte toch al meer dan-ie opleverde, zelfs met een betaalde ID-kaart.
Groeten,
Temet
Tink
21-09-2011 om 23:47
Ja, potverdrie
Net vandaag kwamen de brieven waarmee Tinkman en ik ons geld terug kunnen krijgen. Ik stuur ze lekker toch op, we zien het wel... (Voor kinderen onder de 14 gold het overigens niet, dus helaas, het geld voor de kaart van jongste krijgen we sowieso niet terug.)
Bibi, ik las ergens dat het met terugwerkende kracht vanaf de 22e moet gaan gelden, en dat de kaart gratis blijft voor de mensen die hem de afgelopen 2 weken hebben aangevraagd.
M Lavell
22-09-2011 om 09:57
Vermakelijkheden
Temet zie http://www.vng.nl/eCache/DEF/1/10/577.html Heb je wetsvoorstel, mvt en commentaar Raad van State bij elkaar.
Ik heb het net even doorgefietst. De Raad van State is nog niet blij, dus dien bezwaar in.
Donner maakt het bont met zijn wetsvoorstel. Hij anticipeert op een ander voornemen en dat is dat de ID kaart inderdaad functie als reisdocument gaat verliezen (nog niet in zijn reparatiewet). Dat betekent dat er helemaal geen individualiseerbaar belang meer aan die kaart komt te hangen. Alleen maar ID plicht.
En toch per persoon moeten betalen.
Vergis u niet, waakzame burger, als dit zo mag dan mag de gemeente u in de toekomst ook per persoon laten betalen voor het vegen van de straat of het onderhouden van het rioolstelsel.
Of laten we een ander actueeltje nemen: Met het verlaten van het principe dat de gemeente alleen een rekening mag sturen aan burgers als die burgers bij de dienst een individualiseerbaar belang hebben, mag de gemeente zélfs u een rekening sturen voor de kosten die de gemeente maakt om tegen u te procederen.
De enige motivatie voor het individueel berekenen van de kosten van de ID kaart is dat dat ding geld kost. Alles kost geld.
Donner bombardeert de vergoeding met het inningsdoel in zijn nieuwe wetje tot een gemeentelijke belasting. Tegelijkertijd verklaart hij dat deze belasting moet voldoen aan de overige regels voor het heffen van rechten door gemeenten.
Dat zit de RvS niet lekker. De heffing gedraagt zich nu als twee dingen tegelijk. Er is geen grondslag om aan gemeentebelasting regels te verbinden die over rechten gaan.
Opvallend: De RvS merkt op "Ook kan worden gewezen op eventuele voorschriften ingevolge artikel 229c van de Gemeentewet."
Ik heb 'm er even bij gepakt:
"c. het geven van vermakelijkheden waarbij gebruik wordt gemaakt van door of met medewerking van het gemeentebestuur tot stand gebrachte of in stand gehouden voorzieningen of waarbij een bijzondere voorziening in de vorm van toezicht of anderszins van de zijde van het gemeentebestuur getroffen wordt."
Vermákelijkheden?! De ID kaart als een prullenbak op de jaarlijkse feestweek?
Bent u er nog?
Groet,
Miriam Lavell
cqcq
22-09-2011 om 17:58
Vermakelijkheden
Inderdaad de grondslag voor de heffing is straks gemeentebelasting, net als bijvoorbeeld toeristenbelasting.
Maar is dat echt erg? Een echte gratis ID-kaart bestaat natuurlijk niet. Iemand moet die kaart betalen, of direct als je hem aanschaft of via de belastingen.
Mijn indruk van de paar weken met gratis kaart is dat veel mensen hem nu alleen maar aanschaffen omdat hij gratis is, niet omdat ze hem echt nodig hebben. Daar betalen we dus met zijn allen voor. Dan is betalen door de gebruiker van de kaart netto toch voordeliger (gewoon omdat er dan minder kaarten besteld worden).
Ik had zelf gehoopt op een tussenversie (gratis kaarten voor diegenen die nog geen ander ID hebben, en alleen een gratis nieuwe als je ID bijna verlopen is). Maar ik kan hier ook goed mee leven.
Tirza G.
22-09-2011 om 18:00
Cqcq
Wat is 'echt nodig hebben'? Iedereen heeft hem toch Echt Nodig?
Tirza
cqcq
22-09-2011 om 18:02
Nee
Nee niet iedereen heeft hem echt nodig, veel mensen hebben ook een paspoort, of een rijbewijs. Die hebben niet beslist de nationale ID-kaart nodig om zich te identificeren. Als de kaart betaald moet worden weegt men zelf af of de aanschaf op weegt tegen de voordelen van een gemakkelijker mee te nemen ID-bewijs. Nu wordt hij massaal aangeschaft omdat hij toch gratis is.
M Lavell
22-09-2011 om 19:01
Ja, dat is erg
cqcq:"Inderdaad de grondslag voor de heffing is straks gemeentebelasting, net als bijvoorbeeld toeristenbelasting. "
Wat een foute vergelijking.
cqcq:"Maar is dat echt erg?"
De manier waarop is erg. Met het verstrekken van de ID kaart wordt helemaal geen gemeentelijke dienst geleverd. Er wordt een overheidstaak in maatschappelijk belang vervuld. Waarom wordt dat niet via de algemene belasting geheven?
cqcq:"Een echte gratis ID-kaart bestaat natuurlijk niet."
Dat is een stropop. Niemand die dat beweert. De kernvraag is of de kosten van de ID plicht afwegen tegen de baten. Kennelijk is dat niet het geval en wil Donner het daarom niet uit algemene middelen betalen. Maar waarom zouden burgers het dan uit eigen zak moeten betalen? Een logische conclusie is om die ID plicht af te schaffen. Te duur.
Cqcq:"Ik had zelf gehoopt op een tussenversie (gratis kaarten voor diegenen die nog geen ander ID hebben, en alleen een gratis nieuwe als je ID bijna verlopen is). Maar ik kan hier ook goed mee leven."
Ik krijg de indruk dat je geen moment hebt nagedacht over de implicaties van het op deze manier doorberekenen van algemene lasten, noch over het op deze manier in de war schoppen van het begrip 'gemeentelijke belasting'.
De constructie is erg. Het niet af willen wegen van kosten en baten bij maatregelen die door de centrale overheid zelf bedacht zijn.
Groet,
Miriam Lavell
cqcq
22-09-2011 om 19:25
Stropop
Oke: De ID-kaart kost geld. Dit geld wordt uiteindelijk betaald door burgers. Dan heb ik het liefst een keuze die leidt tot zo laag mogelijke kosten. De twee weken gratis kaart hebben laten zien dat de totaal kosten waarschijnlijk veel hoger worden als de kaart gratis is.
Dan is betalen blijkbaar beter. (of je moet dus de gratis kaarten beperken).
M Lavell
22-09-2011 om 19:52
Goedkoop
cqcq:"Dan heb ik het liefst een keuze die leidt tot zo laag mogelijke kosten. "
Ik ook. Uit algemene middelen betalen is het goedkoopst. Dat scheelt een heleboel heen en weer geschuif van geld en administratie aan het loket.
Mega voordeel van het uit algemene middelen betalen is bovendien dat die kaart in al zijn aspecten, baten en lasten, in de regeringsbegroting belandt.
Je kunt dan werkelijk afwegen of de doelen van die kaart de kosten wel waard zijn. Die afweging kan niet gemaakt worden als de kosten van de kaart via een vreemde (en kostbare) omweg buiten de rijksbegroting blijven.
cqcq:"De twee weken gratis kaart hebben laten zien dat de totaal kosten waarschijnlijk veel hoger worden als de kaart gratis is. "
Welnee, daar zijn twee weken veel te kort voor. Wie weet hoeveel mensen helemaal geen ID hadden en er nu wel een hebben. Lees die brief van Donner nog eens goed. Het is de bedoeling dat die kaart het karakter van reisdocument verliest en alleen nog maar ID kaart zal zijn.
Dan heb jij je zin en moet iedereen die wil reizen toch nog een paspoort kopen (zelf betalen ja). Goedkoper wordt het er dus sowieso niet van. Met de wetswijziging die Donner wil, is het ondertussen wel de bedoeling dat die dan beperkte ID kaart nog steeds individueel betaald moet worden.
Kortom: ik snap niet welke rekensom jij maakt om tot 'goedkoop' te komen.
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
22-09-2011 om 21:21
Dooie mus
Ik heb echt de pé in. Was ik net behoorlijk blij omdat we dit jaar niet voor vier nieuwe id-kaarten hoeven te betalen. Dat scheelt een slok op een borrel, nietwaar? En dan komt als een duveltje uit een doosje dat spoedwetje om een uitspraak van een rechter omver te halen. Lekker voorbeeld. Als minister mag je blijkbaar een dikke vinger uitsteken naar een rechter, alleen al omdat je de bevoegdheid hebt om dat te doen. Mijn oudste dochter houdt haar recht op haar gratis kaart. Nou.. dat is tenminste wat. Ik blijf vinden dat die rechter gelijk had: als de overheid je verplicht zo'n kaart op zak te dragen moeten ze je in de gelegenheid stellen om dat te doen. Zonder kosten dus. Voor een reisdocument mogen ze je laten betalen, vind ik.
Wat ik dan weer niet netjes van sommige burgers vind is dat ze nu inderdaad naar het stadhuis zijn gerend enkel en alleen omdat de kaart gratis was en niet omdat ze hem nodig hadden. Ik heb gehoord van iemand die een paspoort heeft en de id-kaart 'erbij' genomen heeft. Dan zou de ambtenaar wat mij betreft mogen zeggen "wacht eens, u heeft al een identiteitsbewijs van de Nederlandse Staat, een tweede wordt niet verstrekt."
Leuke van het geheel is dat ik uitgerekend vanmorgen een brief van de gemeente kreeg met daarin de melding dat mijn ID-kaart over een paar weken verlopen is. Best een beetje zuur
M Lavell
22-09-2011 om 21:57
Normvervaging
Kaaskopje:"Wat ik dan weer niet netjes van sommige burgers vind is dat ze nu inderdaad naar het stadhuis zijn gerend enkel en alleen omdat de kaart gratis was en niet omdat ze hem nodig hadden."
Je bent erin gestonken Kaaskopje. Het sprookje van niet netjes wordt de wereld in geholpen door mensen die van mening zijn dat burgers individueel voor die ID kaart moeten betalen. Je gaat er al een beetje in geloven en begint ook al zachtjes met verwijten te strooien.
De werkelijkheid is dat je van diezelfde overheid bijzonder voorzichtig moet zijn met je paspoort. Dat ding dus _niet_ overal mee naar toe nemen, zeker niet op zonnige dagen als je nauwelijks kleren om je lijf hebt (waar laat je dat paspoort dan nog veilig).
Helemaal geen ID plicht is het aller veiligst voor onze reisdocumenten. Op de tweede plaats komt tbv de ID plicht dat document bij je dragen waarmee het minst mogelijk is, zodat er bij verlies of diefstal zo min mogelijk fraude meet te doen is. Dat is de ID kaart.
Een ID kaart hebben naast je paspoort is dus bijzonder netjes en verstandig.
Kaaskopje:"Als minister mag je blijkbaar een dikke vinger uitsteken naar een rechter, alleen al omdat je de bevoegdheid hebt om dat te doen. "
Inderdaad. Nu heb ik daar op zich niet zo'n moeite mee. Hij is wetgever tenslotte. Waar ik moeite mee heb is dat Donner een dikke vinger uitsteekt naar een rechtsprincipe dat bedoeld is om burgers te beschermen tegen een inhalige overheid. Tegen een overheid die zonder nadenken en afwegen algemene maatregelen invoert, zonder daarvan een degelijke kosten - baten analyse te maken.
Over precies dát rechtsprincipe had de rechter een uitspraak gedaan.
Donners reactie is het schrappen van dat rechtsprincipe. En als dat eenmaal gedaan is, dan volgt er vanzelf meer. Moeten betalen voor de kosten van belastingaangifte bijvoorbeeld. Of voor het doorgeven van een verhuizing. Voor het aangeven van je pasgeborene of het overlijden van je moeder.
Het kan allemaal als je Donner's redenatie volgt.
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
22-09-2011 om 22:11
Miriam
Door je uitleg ga ik erin mee dat het praktisch kan zijn om een id-kaart te hebben zuiver voor het feit dat je iets op zak moet hebben. Toch kan ik me wel voorstellen dat je als overheid mag vinden dat een tweede overheidsid-bewijs niet noodzakelijk is, dus de kosten daar niet voor gemaakt hoeven worden.
Wat je over Donner zegt is wat ik er stuitend aan vind. Jij formuleert het wat mooier
M Lavell
22-09-2011 om 22:21
Dat vindt de overheid niet
Aha, we komen al dichter bij elkaar Nog een dingetje. Je zegt "Toch kan ik me wel voorstellen dat je als overheid mag vinden dat een tweede overheidsid-bewijs niet noodzakelijk is, dus de kosten daar niet voor gemaakt hoeven worden. "
De kwestie is dat de overheid vindt dat je je paspoort alleen als het strikt noodzakelijk is bij je moet dragen. Dit om te voorkomen dat de paspoorten voor het oprapen op straat liggen.
Voor de ID plicht was dat ook mogelijk. Nu er ID plicht is, is dat alleen mogelijk door niet je paspoort mee te nemen, maar een ID kaart.
Je hebt dus wel die twee overheidsdocumenten nodig. De ene om te voldoen aan de landelijke plicht (ID plicht). De andere moet je alleen maar aanvragen als je internationaal (buiten de EU ook nog) wilt reizen. Anders doe je er goed aan dat ding niet aan te vragen.
Groet,
Miriam Lavell
jessica 5
23-09-2011 om 00:18
Nou nou zeg!. echt den haag weer.
ID-kaart in Den Haag voorlopig gratis
DEN HAAG - Inwoners van Den Haag hoeven de komende tijd niets te betalen voor een nieuwe ID-kaart. Zolang wettelijk niet vaststaat dat er betaald moet worden, brengt de gemeente geen geld in rekening. Dat zei D66-wethouder Ingrid van Engelshoven (Dienstverlening) donderdag.
Hagenaars die een ID-kaart aanvragen, krijgen een brief mee van de gemeente. Daarin staat dat later mogelijk alsnog een rekening volgt. Dat zou gebeuren als het parlement instemt met het wetsontwerp dat minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) heeft ingediend om burgers weer te laten betalen voor de kaart die sinds kort gratis is.
Van Engelshoven vindt het een vreemde gang van zaken dat aan de gemeenten is gevraagd om deze wijziging per direct door te voeren. Zij vindt het wel zo netjes om het oordeel van het parlement af te wachten.
De Hagenaars die al met duizenden per dag die loketten bezochten,gaan echt niet betalen als dat stomme wetsontwerp van Donner er door komt. Of zou je daar voor moeten tekenen dat je het braaf terug betaald Geloof je toch zelf niet!.
M'. broek zakte al af om te lezen dat er zoveel mensen een kaart aan vroegen ( misschien hadden ze er gewoon geen, je kunt de gok natuurlijk wagen). Hier bij het stadsdeelkantoor was het ook erggggg druk de afgelopen weken.
Wij zitten nog wel om die teruggave te wachten van die kaart die zoon (19)net er voor nog betaald heeft.
Idgedupeerde
23-09-2011 om 14:58
Bezwaar welke punten
En nu is mijn querulantengeest wakker geworden na de actie van Donner. Dus ik ben nu net terug van het gemeentehuis alwaar ik een IDkaart heb aangevraagd. Met daarbij de mededeling dat ik bezwaar zou gaan aantekenen tegen het betalen van het ding.
Ik wil bezwaar gaan maken op basis van de volgende punten:
-Ik moet betalen terwijl de nieuwe wet nog niet is aangenomen, dus ik ben van mening dat ondanks de terugwerkende kracht vanaf 22 september die Donner probeert te regelen, nog geen betaling van mij kan worden gevraagd. Het lijkt mij dat de beslissing van de hoge raad in dit geval geldt totdat Donners reparatiewetje is aangenomen en in het Staatsblad is gepubliceerd.
-Ik begrijp wel dat een wetsvoorstel met terugwerkende kracht kan gelden als men bang is dat er anders een veel te grote toeloop zal zijn (b.v. afschaffen van een subsidie, wordt ook vaak van ene op andere moment afgekondigd). Maar in dit geval gaat dat mijns inziens niet op omdat de IDkaart (ik heb geen rijbewijs) een verplicht nummer is. Ik moet me immers kunnen identificeren. Dat was nu juist het punt van de hoge raad. De identificatielicht is niet vervallen, dus ook om die reden moet de beslissing van de Hoge Raad voorlopig voorrang hebben.
Iemand verder nog munitie? Zie ik iets over het hoofd? Juristen in de zaal?
Bij voorbaat dank voor de input.
Jo Hanna
23-09-2011 om 16:12
Argument bezwaar
Ik werk ook bij een gemeente en bij ons is er ook over gesproken. Het advies om te laten betalen komt van de VNG en de meeste NL gemeenten volgen dat advies dus op. Bij ons is er overigens weinig vertrouwen dat dit zo gaat lukken. Er werden twee argumenten genoemd:
- een wet kan pas ingaan als hij gepubliceerd is in de staatscourant
- een wet kan alleen met terugwerkende kracht ingaan als dat in het voordeel van de burgers is
Bij ons geven ze standaard iedereen een bezwaarformulier mee en ze rekenen erop dat ze moeten terugbetalen tot de wet is gepubliceerd.
Groet, Jo Hanna
+ Brunette +
23-09-2011 om 21:35
Nederland peperduur.
In Spanje, waar de lonen wel iets maar niet heel veel lager liggen dan in Nederland, kost een ID-kaart 25 euro. De nieuwe, electronische versie, wel te verstaan. De ouderwetse ID-kaart kostte ongeveer een tientje. En tien jaar geldig! Ook voor uittreksels uit het bevolkingsregister e.d. betaal je een fractie van wat je in Nederland betaalt. Mijn verblijfsvergunning kostte me een tientje, ik vraag me af wat EU-ers in Nederland betalen.
Kaaskopje
24-09-2011 om 00:31
Pelle
Ik baal niet van dat medeburgers hebben 'toegeslagen'. Een karaktereigenschap van mij is dat ik juist niet in de rij wil staan met mensen die 'toeslaan'. Daar heb ik mezelf wel eens mee. Sommige voordeeltjes gaan daardoor aan mijn neus voorbij.
Maar afgezien van dat ik geen zin heb om in zo'n enorme wachtrij te gaan staan, had ik wel vertrouwen in de uitspraak van die rechter. Naïef misschien, maar wie verzint er nu dat minister Donner die beslissing zo snel omver zou halen? Ehm.. jij natuurlijk.
Ik begrijp heus wel het praktische nut van zo'n klein id-kaartje, maar als we het hebben over gratis te verstrekken id-bewijzen zou ik er wel begrip voor hebben als de overheid had gezegd dat je aan 1 genoeg hebt en dat je voor een tweede moet (blijven) betalen. En dan heb ik het over een id-kaart naast een paspoort. Het excuus dat een papieren paspoort niet in je portemonnee past en je een rijbewijs ook liever niet meezeult is ook een beetje flauw. Het is fijn dat een id-kaart klein is, net als het huidige rijbewijs, maar als je de pech hebt nog met een oud exemplaar te moeten werken dan heb je daar een tas voor. Mijn id-kaart heb ik ook niet in mijn jaszak, maar in mijn portemonnee die te groot is voor in mijn jaszak en dus in mijn tas zit.
M Lavell
24-09-2011 om 10:20
Algemeen belang of oneigenlijk gebruik
Jo Hanna:"- een wet kan alleen met terugwerkende kracht ingaan als dat in het voordeel van de burgers is "
Een beetje nuance omdat 'de burgers' te lezen is alsof de maatregel geen individueel nadeel op mag leveren. Dat mag wel. Terugwerkende kracht moet in het algemeen belang zijn en dan met name mogelijke constructies om de komende wetswijziging te omzeilen tegen gaan. Stel je een komende belastingmaatregel voor waarbij de ingangsdatum zo gesteld is dat mensen toch nog even voor die tijd de kans hebben om via constructies die belasting te ontlopen, waarmee de opbrengst goeddeels teniet wordt gedaan. In die gevallen kan een terugwerkende kracht rechtmatig zijn.
De vraag is dus of er in dit geval sprake kan zijn van constructies die het algemeen belang aantasten. En dan zijn we feitelijk weer terug bij af. Bij de vraag die de rechter al heeft beantwoord: is die ID kaart nu iets van persoonlijk gewin, of van algemeen belang?
De constructie kan zijn dat iedereen nog even snel een ID kaart haalt. Maar omdat dat ding het algemeen belang dient, kun je daarvan niet zeggen dat dat een constructie is die het algemeen belang schaadt.
Dat het geld kost is evident, maar dat was het al toen die ID plicht werd ingevoerd.
Let op: Al die tijd dat er door gemeenten geld is gevraagd voor de ID kaart, was het onrechtmatig. De rechter heeft geen wet gemaakt, maar uitspraak gedaan over hoe de wet zoals ie is en was moet worden begrepen.
Kaaskopje:"zou ik er wel begrip voor hebben als de overheid had gezegd dat je aan 1 genoeg hebt en dat je voor een tweede moet (blijven) betalen. "
Jij blijft ook maar de belangen door elkaar halen. Je hebt er één nodig in het algemeen belang. Of je daarnaast nog een tweede of derde hebt, is je eigen zaak. Daar betaal je dan ook zelf voor en ook nog een kostendekkend bedrag.
Zodra de overheid zou menen dat je er maar ééntje mag, dan moet de overheid die ene sowieso betalen. Die ene is namelijk per definitie nodig in het algemeen belang.
Tenminste, dat is steeds zo heftig betoogd bij de invoering van de ID plicht.
Ik krijg de indruk dat Donner daar zelf al niet meer in gelooft. Hij behandelt het aanvragen van een ID kaart inmiddels als een soort van oneigenlijk gebruik.
Dat is ook best, maar schaf dan die ID plicht af.
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
24-09-2011 om 22:21
Als iets in een portemonnee past dan geef ik daar de voorkeur aan zodat ik niet altijd met een tas hoef te zeulen (nog meer gevoelig ook voor diefstal).
Pelle, natuurlijk vind ik het ook prettig om een klein formaat te hebben, maar een les die ik mijn kinderen al jong heb proberen bij te brengen is dat als iets nog voldoet er geen vervanging nodig is. Dus als een paspoort nog geldig is, hoef je naar mijn idee geen nieuwe id-kaart. Als je het had moeten kopen zou je dat ook niet doen lijkt mij. Het ideaal zou zijn dat als je paspoort verlopen is de overheid je automatisch een gratis id-kaart verstrekt.
Kaaskopje
24-09-2011 om 22:29
Miriam
Je hebt er één nodig in het algemeen belang. Of je daarnaast nog een tweede of derde hebt, is je eigen zaak. Daar betaal je dan ook zelf voor en ook nog een kostendekkend bedrag.
Zodra de overheid zou menen dat je er maar ééntje mag, dan moet de overheid die ene sowieso betalen. Die ene is namelijk per definitie nodig in het algemeen belang.
Ik geloof dat ik het niet anders bedoel. De basis, de id-kaart gratis verstrekken. Als je liever een paspoort hebt, die tegen een meerprijs (kosten id-kaart worden dan in mindering gebracht) en als je twee bewijzen wilt de tweede tegen de normale prijs, de eerste gratis.
M Lavell
25-09-2011 om 10:45
Zo is dat
Precies P. Het is bovendien een beetje vreemd dat mensen allerlei excuses verzinnen om te moeten betalen voor een ID kaart.
In Nederland, bij ons dus, kennen we een rechtsprincipe dat burgers beschermt tegen een inhalige overheid. Overheden die dat principe niet of veel minder kennen zijn er natuurlijk ook (er zijn Europese landen waar je wel moet betalen voor je ID), maar het hebben van een nette overheid is/was nu juist zo lekker aan Nederland.
Het maakt bovendien niet uit, want of die kaart nu uit individuele zakken of uit de algemene middelen betaalt, uiteindelijk komt het geld toch van de burger.
Het gaat om de manier waarop. Die manier waarop is essentieel als factor van vertrouwen en betrouwbaarheid. Ik zie geen enkele redelijkheid in het berekenen van kosten voor de ID kaart. Ook niet voor bepaalde leeftijden, mensen met een rijbewijs, of mensen met een paspoort.
Gewoon niet.
Een overheid die in meerderheid in de kamer grote bomen bouwt over het algemeen belang van iets, zal daarvan en daarbij moeten bedenken dat de kosten van de maatregel uit de algemene middelen moeten komen.
Het huidige kabinet wil een kleinere overheid met minder regels. Dat is ook een strategie, maar we kunnen er niet aan beginnen die grote overheid met die regels te laten bestaan en gewoon 1:1 aan individuele burgers te berekenen.
Dat is een halve maatregel die net zo zeer de koopkracht aantast als belastingverhoging. Bovendien wordt de overheid er niet efficiënter van, zoals beloofd.
Groet,
Miriam Lavell
Genista
28-09-2011 om 11:34
Miriam, misschien kun je het nog eens gaan uitleggen in den haag
Ze hebben het duidelijk niet begrepen.
http://www.depers.nl/binnenland/599232/Geen-ID-kaart-paspoortbezitter.html
M Lavell
28-09-2011 om 13:19
Die zijn ook dom
Tja, bij de Pvda hebben ze ook het licht niet uitgevonden.
Groet,
Miriam Lavell