Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Id kaart moet gratis!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tink

Tink

13-09-2011 om 16:46

Het is overal anders (en voor tirza)

Vandaag stond in de krant dat in onze gemeente iedereen die na een bepaalde datum (die ik nu ff niet kan nakijken) een ID heeft gekocht, automatisch een brief thuis krijgt. Daarop moet je invullen op welke bankrekening je het bedrag terug gestort wenst te hebben. We hoeven er dus zelf niets aan te doen.

Erg fijn, want zeker mijn eigen kaart en die van jongste vallen binnen de termijn, en die van Tinkman vermoedelijk ook

Tirza: heeft je dochter wel aangifte gedaan van de diefstal van haar ID? Je moet een bewijs daarvan meebrengen, de uitdraai van het politierapportje, anders krijg je geen nieuwe. (Of de oude kaart inleveren natuurlijk, maar goed, die heeft ze dus niet meer.)

Tirza G.

Tirza G.

13-09-2011 om 17:09

Ja (tink)

Ik ben afgeblaft door de telefoniste van de gemeente toen ik er naar informeerde - en dat vergeet ik niet zomaar. Volgens de NL-politie was het namelijk niet nodig - ze had in Spanje aangifte gedaan en daar had ze een rapportje van. Volgens de telefoniste was het heus niet zo eenvoudig als ik wel dacht. Enzovoort. Ik dacht nog: gut een cursus klantgericht handelen zou hier niet misplaatst zijn, maar dat terzijde.

Tirza

mirreke

mirreke

13-09-2011 om 21:12

Roosje

In Europa heb je recht op vrij verkeer van personen. En dan moet je je wel kunnen identificeren in dat Europa. Ik denk dat ik gelijk heb. Bijna zin om de volgende keer in bezwaar te gaan.

mirjam

Jade

Jade

13-09-2011 om 22:01

Eeehh.....

Van de site (www.denhaag.nl) geplukt:

"Op 9 september 2011 heeft de Hoge Raad bepaald dat gemeenten geen leges meer mogen heffen op de identiteitskaart voor personen van 14 jaar en ouder. Jongeren, tot 14 jaar, betalen nog wel voor de identiteitskaart.

De uitspraak betekent dat iedereen van 14 jaar of ouder vanaf maandag 12 september 2011 niet meer hoeft te betalen voor de identiteitskaart. Vraagt u uw identiteitskaart aan met spoed of bent u uw identiteitskaart kwijt? Dan betaalt u wel. Kijk voor de prijzen op: Identiteitskaart aanvragen. Houdt u er rekening mee dat het aanvragen van een identiteitskaart langer duurt dan normaal. Dit komt door de verwachte drukte. Maak daarom een afspraak.

Geld terug
Heeft u, sinds 6 weken voor de uitspraak op 9 september 2011 van de Hoge Raad, een Nederlandse identiteitskaart gekocht bij de gemeente Den Haag. En was u toen ouder dan 14 jaar? Dan heeft de rechter bepaald dat u uw geld terug krijgt.

De gemeente weet wie er, sinds 6 weken voor de uitspraak op 9 september 2011 van de Hoge Raad, een identiteitskaart heeft aangevraagd. Deze mensen ontvangen binnen 3 weken een brief over de manier van terugbetalen. Het is niet mogelijk om op een andere manier geld terug te krijgen.

Geen geld terug
Heeft u eerder, dan 6 weken voor de uitspraak op 9 september 2011 van de Hoge Raad, een identiteitskaart aangevraagd? Dan krijgt u geen geld terug."

En gevonden op de site www.zaanstad.nl:

"Bent u jonger dan 14 jaar, dan moet u € 9,20 betalen, omdat u nog niet legitimatieplichtig bent. Mocht later blijken dat de uitspraak van de Hoge Raad ook op u van toepassing is, dan kunt u uw geld terugkrijgen. Hiervoor moet u wel bezwaar hebben ingediend binnen zes weken na aanvraag van de identiteitskaart."

mirreke

mirreke

14-09-2011 om 07:27

Maar je bent onder de 14 wel legitimatieplichtig

in Europa, en je hebt recht je binnen Europa vrij te verplaatsen, als was het Nederland. Ik denk zomaar dat het onder de 14 dus ook moet gelden.

mirjam

Hiha!

Maar eens opnieuw gebeld met de vraag hoe ik bezwaar kan maken. Sinds gisteren is er het eea veranderd. Kinderen die 8 weken voor hun 14e verjaardag een id-kaart hebben aangevraagd krijgen nu ook hun legesgeld terug. Tadaa. Nu alleen nog in de gaten houden of we daadwerkelijk de beloofde brief van de gemeente krijgen.

M Lavell

M Lavell

14-09-2011 om 09:04 Topicstarter

Zie je wel

Silone:"Sinds gisteren is er het eea veranderd. Kinderen die 8 weken voor hun 14e verjaardag een id-kaart hebben aangevraagd krijgen nu ook hun legesgeld terug."
Zo is dat. En uiteindelijk zal doordringen dat ie helemaal gratis moet. Die uitspraak doet een uitspraak over de kosten van de kaart en juist niet over personen. De uitspraak zegt nadrukkelijk dat de kaart gratis moet zijn, ook in die enkele gevallen dat er wel een individualiseerbaar belang zou kunnen zijn.
De uitspraak oordeelt dat het algemeen belang van die kaart (dus niet per individu) voor gaat.
Dus ook als je kind 3 is en je vraagt die kaart aan, dan zou dat ding gratis moeten zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Idgedupeerde

Idgedupeerde

14-09-2011 om 12:05

Bij ons

Bij ons:
-Een bezwaarformulier invullen dat je kunt downloaden na 25 klikken door een oerwoud van een website.
-Geen teruggave als het een ID was voor een kind dat op het moment van aanvraag nog geen 14 jaar oud was (ook al was de verjaardag dichtbij)
-Alleen bezwaarschriften/formulieren die binnen 6 weken na de datum die op het ID wordt vermeld worden ingediend (ontvangsbevestiging nodig), krijgen leges terug.
grrrrrr
Gemeente: Houten. Dat is diezelfde gemeente waar de leges voor bouwvergunningen dit jaar onverwacht met 143% (!!) omhoog werden gegooid. Zodat we qua bouwvergunningen nu de op één na duurste gemeente van Nederland zijn. Kom hier niet wonen!! We hebben het klant-onvriendelijkste gemeentehuis van Nederland namelijk.

Vera*

Vera*

14-09-2011 om 12:18

Id aanvraag

Ik moest voor iets anders op het gemeentehuis zijn en heb gelijk even geïnformeerd naar een id.
Pasfoto's had ik mee en heb die dan ook direct maar aangevraagd.
Inderdaad is het raar dat onder de 14 jaar je nog moet betalen voor een id en daarboven niet. Je moet je wel kunnen legitimeren als je 14 bent maar wanneer vraag je dan een id aan? Betaal je daar nog voor of wacht je maar tot je kind 14 is en dat je het dan wel eens een keertje doet??
Wat ik wel interessant vond was dat de ambtenaar vertelde dat als je je id kwijt was én je een paspoort hebt om je te kunnen legitimeren, je geen vermissingsleges hoeft te betalen.

Vera

Vera*

Vera*

14-09-2011 om 15:14

Cobi

Jahoor, hier was het geen probleem.
Ik ben (over een week) ook erg blij met een id die in mijn portemonnee past.

Vera

mirreke

mirreke

14-09-2011 om 17:06

Volgens miriam's redenatie

Is de id-kaart dus ook voor jongere kinderen gratis, althans zou dat moeten zijn.
NOg even verder redenerend volgens mijn gedachtengang: Nederland maakt deel uit van Europa, heeft eea aan verdragen en 1 ervan is dat Nederlanders zich vrijelijk in Europa kunnen bewegen, maar dan moet men zich wel kunnen legitimeren. Dus ook hier een persoonsoverstijgende verplichting. Die legitimatieplicht geldt ook voor kinderen jonger dan 14 jaar. Dus lijkt mij ook gratis id-kaart. Het heeft niets met wel of niet zin om te reizen te maken wqat je niet hoeft, het is je recht je door Europa te begeven, het staat je net zo vrij dit te doen als binnen Nederland heen en weer rijden, Europa gaat langzamerhand je eigen nationale staat vervangen.
M'goed, volgens Miriam is het sowieso gratis. Da's mooi

Bibi72

Bibi72

14-09-2011 om 17:07

Net een id aangevraagd (cobi)

En ik moest zelfs mijn paspoort laten zien! En ook ik ben idd blij met een id die in mijn portmonnee past! Ik ben ook al jaren in overtreding

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

14-09-2011 om 17:36

Van de werkvloer - deel 3

Cobi, je bent niet in overtreding als je alleen een rijbewijs op zak hebt. Deze kun je ook gebruiken voor legitimatie, maar niet voor alle doeleinden omdat uit een rijbewijs niet blijkt welke nationaliteit je hebt.

Er staan trouwens vanaf morgen een aantal veranderingen m.b.t. de aanvraag voor een gratis ID-kaart op stapel. Heeft te maken met de levertijd van de documenten en de ontoereikendheid van de voorraad blanco Nederlandse identiteitskaarten model 2006.

Idgedupeerde

Idgedupeerde

14-09-2011 om 18:21

Gemeenteambtenaar en p.

Cobi zei niet dat ze een rijbewijs op zak heeft. Ze zei dat ze geen rijbewijs heeft.
Verder verbaast het mij niets dat de )(*&^%gemeenten nu schaarste gaan opwerpen en andere hindernissen. Ik had niet anders verwacht.
En P: Voor mij geldt hetzelfde als voor Cobi en vele anderen. Ik heb geen rijbewijs. Ik zie er tegen op om met mijn kostbare paspoort rond te lopen. Als ik geen paspoort zou hebben (en dat is niet verplicht) omdat ik bijvoorbeeld nooit naar het buitenland zou gaan, dan ben ik dus in overtreding. Ik kan dan namelijk geen identiteitsbewijs tonen. Het is dus volkomen redelijk dat het identiteitsbewijs bij een binnenlandse legitimatieplicht, gratis is. Dat is toch niet zo moeilijk in te zien?

M Lavell

M Lavell

14-09-2011 om 19:09 Topicstarter

Dat snap je best

P:"Mirreke nogmaals: als het je RECHT is is het nog niet je PLICHT! "
Zo is dat. Mirreke heeft desondanks een punt, maar daar gaat die uitspraak niet over. Jouw verweer is een goed verweer.
P:"Ik kan de redenatie van Miriam omtrent kinderen onder de 14 niet volgen "
Ach jawel. Die uitspraak gaat niet over personen en hun omstandigheden. Die uitspraak gaat over gemeentes en wanneer zij wel of geen geld mogen vragen voor een dienst.
De ID kaart was voor de id-plicht alleen maar een Europese identiteitskaart. Maar door invoering van de id-plicht heeft de overheid zelf aan die kaart een groots en meeslepend maatschappelijk belang gehangen (vindt de overheid zelf).
Daardoor is de functie van die kaart (in Nederland) volledig verschoven. En door die functieverschuiving mogen de gemeentes geen geld vragen voor die kaart.
En dat komt weer door de gemeentewet die bepaalt onder welke omstandigheden een gemeente geld mag vragen aan een burger voor een dienst.
Dat mag best vaak en ook best veel, maar niet bij zaken waarbij het maatschappelijk belang veel groter is dan het individualiseerbaar belang. De ID kaart is zo'n dienst waar dat maatschappelijk belang te groot is, zo meent de rechter.
Gemeentes mogen dus geen geld voor die dienst vragen. Helemaal niet. Ook niet aan 13 jarigen, of aan iemand die al een paspoort heeft, of... noem maar op. Het is een dienst die overwegend het maatschappelijk belang dient. Maw: voor de meeste mensen die aan de balie komen gaat het om voldoen aan de ID plicht.
Die paar met een ander eigen belang zijn daaraan ondergeschikt.
De gemeente mag voor de dienst geen geld vragen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell

M Lavell

14-09-2011 om 19:41 Topicstarter

Eigen schuld

P:"Ik zie nog niet in waarom een baby een gratis ID moet hebben"
Ik heb niemand zien beweren dat dat moet. Kern is dat de gemeente voor de dienst ID-kaart geen geld mag vragen.
Dat kan ertoe leiden (leidt ertoe zelfs) dat mensen voor hun baby's zo'n kaart gaan halen (scheelt bijschrijven in je paspoort).
Maar dat is eigen schuld van de overheid. Hadden ze maar een aparte kaart moeten maken voor de ID-plicht in Nederland. Eentje waar je niks anders mee kunt doen dan aan die plicht voldoen.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2011 om 22:17

Cobi (licht ot)

Ik lig sowieso al vlak van de woorden 'gemeente' en 'service' in één zin. Het is dat ik er goed de weg weet, want anders, pfffff.

Tirza

Gemeente ambtenaar.

Gemeente ambtenaar.

14-09-2011 om 22:20

Id-gedupeerde

De gemeente werpt geen hindernissen op; dit doet het Ministerie van Binnenlandse Zaken, omdat er blijkbaar niet genoeg blanco Nederlandse identiteitskaarten meer op voorraad zijn. De gemeente volgt slechts de instructies op, en mogen de 'klappen opvangen'. Om alle gemeentes over één kam te scheren gaat me wat ver.

Het vervallen van de kinderbijschrijvingen is een landelijke maatregel.

Risama

Risama

14-09-2011 om 22:52

Vermissingskosten en legitimeren

Ik ging vanmiddag vrolijk met dochter een id kaart aanvragen, omdat dochter met school naar het buitenland gaat en alleen op mijn paspoort staat bijgeschreven. Ze wordt volgende week 13, id kost dus gewoon geld, maar we gaan wel direct in bezwaar. Dochter bleek nog een verlopen id kaart te moeten hebben, die ik straal vergeten was, laat staan dat ik kon bedenken waar dat ding dan liggen moest. Ambtenaar vroeg nog na bij een collega of ze niet toch een nieuwe aanvraag door mocht zetten met de bijschrijving in mijn (geldige) paspoort als legitimatie, maar die bijschrijving zou geen geldige legitimatie zijn. Dit vond ik een vreemde redenering, want voor hetzelfde geld had ze alleen die bijschrijving gehad en had ze zich dus niet kunnen legitimeren. Daarnaast is ze geen 14 en hoeft ze zich niet te legitimeren. Tenslotte was die vemeend vermiste id kaart al ruim 2 jaar verlopen..... Enfin ik dus maar weer onverrichterzake vertrokken en naar het politiebureau voor aangifte, totaalkosten worden hiermee 10 voor de id en 25 vermissingskostn- > 35 euro!

Overigens trof ik thuisgekomen nadat we de aangifte gedaan hadden die verloren id kaart van dochterlief aan in mijn portemonnee . Ik had dat ding dus al die jaren gewoon dagelijks bij me gehad en ook die middag bij het gemeentehuis.... We zijn snel teruggescheurd naar de politie en hebben de aangifte kunnen intrekken, morgen opnieuw naar gemeentehuis!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

M Lavell

M Lavell

15-09-2011 om 09:12 Topicstarter

Vermiste kaart?

"Dochter bleek nog een verlopen id kaart te moeten hebben, die ik straal vergeten was, laat staan dat ik kon bedenken waar dat ding dan liggen moest. "
Ik snap dit helemaal niet. Moet je je kaart meenemen als je een nieuwe aanvraagt, ook als dat ding al jaren verlopen is?
Groet,
Miriam Lavell

amk

amk

15-09-2011 om 09:37

maar dat geldt ook voor een paspoort of rijbewijs.

M Lavell

M Lavell

15-09-2011 om 10:45 Topicstarter

Aha!

Nou, dan zal de vermissingsboete flink opgeschroefd worden en zal daar voortaan die ID plicht van betaald worden. Dat is eenvoudig kassa.
Zeg eens eerlijk: wie bewaart er nu ongeldige papieren? En zeker voor een doel waarvan je er nog 2 hebt liggen (paspoort, rijbewijs).
Overigens: als dat is vanwege de stelling dat oude papieren gebruikt kunnen worden voor vervalsing, dan is daarvan nu een hausse te verwachten.
Heel wat mensen zullen een gratis ID kaart gaan gebruiken in plaats van hun paspoort (ze blijven meestal binnen Europa). Dat paspoort gaat in de hoek. Onvindbaar. En niemand die iets weet totdat er over een jaar of tig toch weer een paspoort nodig is.
Het lijkt me hoog tijd voor een veiligheidscampagne rond ID papieren.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

15-09-2011 om 11:28

Ongeldige papieren

Miriam:
"Zeg eens eerlijk: wie bewaart er nu ongeldige papieren?"
Ik, bijvoorbeeld. Paspoort blijft immers eigendom van de overheid en mag dus niet zomaar weggegooid.

Verder: Is er nog iemand, na deze discussie, verbaasd dat SP, PVV en andere populistische anti-overheidspatijen zo groeien?

M Lavell

M Lavell

15-09-2011 om 12:15 Topicstarter

Kronkels

tinus:"Ik, bijvoorbeeld. Paspoort blijft immers eigendom van de overheid en mag dus niet zomaar weggegooid. "
Dat is het punt eigenlijk. Zodra je als overheid doet alsof het een product is dat door burgers gekocht moet worden, wie het bestelt wil het voor louter eigen doelen hebben, dan verdwijnt die connectie. Een ongeldige buskaart bewaar je ook niet.
tinus:"Is er nog iemand, na deze discussie, verbaasd dat SP, PVV en andere populistische anti-overheidspatijen zo groeien? "
Ik ben niet verbaasd dat burgers zich als tegenpartij van de overheid gedragen. De overheid zelf gedraagt zich ook als tegenpartij van burgers. Die hele ID toestand is daar een mooi voorbeeld van: burgers opzadelen met de extra kosten van een uitbreiding van overheidsbevoegdheden (ID-plicht) onder het mom van 'ze hebben er zelf ook wat aan, dus moeten ze het maar uit eigen zak betalen'.
Alleen al het rekenmodel waarin feitelijk iedereen deze kosten moet maken op last van de overheid, maar het toch niet uit de belasting willen betalen, is een vreemde beweging. Lastenverzwaring via de band. Dat is bijna misleiding/oplichting.
Maar PVV en SP zijn bepaald niet vrij van juist dit soort kronkels. De Euro-discussie is daar een mooi voorbeeld van. Die doet toch echt alsof 'niet uit de belasting' hetzelfde is als zonder kosten voor burgers.
Het tegendeel is waar.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2011 om 14:39

Tinus

Nee hoor, ik ben inmiddels helemaal niet meer verbaasd. Ik vind het alleen getuigen van niet verder dan de voortuin denken. Het komt sowieso op het bordje van de burger, is het niet linksom dan wel rechtsom. De vraag is welke realistische partij-rekensom er in slaagt om dat linksom of rechtsom het beste resultaat te bezorgen voor zowel de overheid als de burger.
Ik las bijvoorbeeld dat de overheid heeft besloten de bijdrage voor gehandicapten en chronisch zieken van, ik meen uit mijn hoofd, met een jaarinkomen van 31.700 te schrappen. Dat is een karig modaal inkomen. Laat deze mensen al hun kosten ten gevolge van hun ziekte zelf betalen en ze zitten onder de acceptabele grens. Ik begrijp het niet.

Aardig van onze gemeente..

Ik ben begin van de week even terug geweest en mij werd verteld dat onze gemeente iedereen die vanaf 26 augustus 2010 een id heeft aangeschaft zijn/haar geld terug gaat krijgen. Dit gaat natuurlijk een tijdje duren maar och zoals mijn moeder altijd zei; wat in het vat zit verzuurt niet...
cakey

Dat laatste

las ik ook ergens in een krant over een gemeente......Ik kon het niet geloven, 2010??? Tjonge, jonge, ik heb nog een stapeltje liggen van 4 stuks van allemaal ná die datum!!!
Ik dacht dat ze zich een jaartje vergisten........(2011 i.p.v. 2010 dus). Klopt het écht wel dat 2010?
groeten albana

Voor amsterdam klopt dat ja

Albana, ben even kwijt of je een stadgenoot bent maar voor Amsterdam klopt dat inderdaad. Kennelijk was dat de datum van de uitspraak van het gerechtshof in deze zaak, vanaf dat moment heeft Amsterdam rekening gehouden met de mogelijkheid dat er geen kosten mochten worden berekend en dat blijkt nu dus inderdaad het geval te zijn. Kennelijk zat er iets meer dan een jaar tussen uitspraak van Hof en Hoge Raad.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2011 om 22:57

Hier

krijgt iedereen vanaf eind juli zijn kosten terug is tegen mijn dochter gezegd. Voor ons is dat ver genoeg, maar ik zou een bezwaarbrief inleveren als ik de kaart eerder had betaald.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.