M Lavell
09-09-2011 om 11:21
Id kaart moet gratis!
Joepie, de kogel is door de kerk. De hoogste rechter heeft vastgesteld wat je op je vingers na kunt tellen: Gemeentes mogen voor het verstrekken van de ID kaart geen leges heffen.
Dit hangt volledig samen met de identificatieplicht. Hierdoor kan niet beweerd worden dat aan mensen die er eentje aanvragen een persoonlijke dienst bewezen wordt waarvoor geld mag worden gevraagd.
Ze hebben 'm nodig om zich te verplicht te identificeren - in het belang van de maatschappelijke veiligheid - en kunnen er weinig anders mee doen.
Met een rijbewijs kun je identificeren én autorijden (wel persoonlijk belang). Met een paspoort kun je identificeren én wereldreizen (ook persoonlijk belang). Wie die twee persoonlijke dingen niet wil moet toch een ID kaart (id-plicht), ook als ie niet van plan is om een dagje naar België te gaan.
Kortom: de ID kaart moet gratis worden verstrekt.
Fijn!
Groet,
Miriam Lavell
Gemeente ambtenaar
11-09-2011 om 13:07
Mirjam
Ik KAN reageren op jouw bericht, maar doe het niet. Elke zin, elk woord, wordt door je gespeld, geciteerd en afgewogen. Ik heb niet zo'n zin in ellenlange discussies. Laten we ophouden met filosoferen en afwachten wat er gaat gebeuren. Daar hebben we onze mensen in Den Haag voor.
M Lavell
11-09-2011 om 13:26
Ik wel
"Elke zin, elk woord, wordt door je gespeld, geciteerd en afgewogen."
Dat verwijt kun je onze overheid in deze kwestie niet maken. Toch is dat wel nodig, blijkt eens te meer.
"Laten we ophouden met filosoferen en afwachten wat er gaat gebeuren."
Liever niet eigenlijk, zeker niet zolang er bij de overheid mensen werken die redeneren zoals jij doet. Zitten we straks weer met een zich in de staart bijtende verplichting waarvan het weer 7 jaar en miljoenen proceskosten duurt voordat er wordt de rechter weer hetzelfde moet zeggen.
"Daar hebben we onze mensen in Den Haag voor. "
Die bijvoorbeeld ja. Zie deze kwestie. Ik hoop dat je begrijpt dat deze uitspraak niets nieuws verkondigt. Het is een vaststelling van feiten die in 2004 al zo lagen. Dat is toen ook al als argument aangedragen, maar genegeerd met tegenwerpingen als 'maar het kost geld' of 'mensen met verkeerde bedoelingen'.
Wat dit soort argumenten missen is het uitgangspunt dat die overheid zelf bedacht heeft: Die ID kaart heeft vooral een maatschappelijke functie. De overheid wil dat mensen 'm dragen. Voor de veiligheid, voel je wel?
Als je het vanuit dat perspectief bekijkt, dan zie je hoe onzinnig spoedheffingen of vermissingsbijdrages zijn. Nog onzinniger zijn bespiegelingen over mensen met verkeerde bedoelingen, want als je daarmee doelt op het doorverkopen van ID kaarten (fraude), dan erken je in feite dat die kaart niet veilig genoeg is.
Ik onderschrijf dat helemaal. De gedachte dat 40 euro daar tegen helpt is echter bijzonder naief.
Het is wel verstandig om je af te vragen of onze maatschappij inderdaad 80 miljoen per jaar veiliger wordt van de ID-plicht.
Ik denk het niet. Schaf maar af.
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
11-09-2011 om 13:49
Gemeente ambtenaar
45 euro is dan inderdaad iets meer dan de helft van wat we nu moesten betalen voor het kwijt zijn. De boete zeg maar. Alles bij elkaar was ze over de honderd euro kwijt voor een tijdelijk paspoort en een nieuwe id-kaart.
albana
11-09-2011 om 14:32
Vermissingskosten
Die vermissingskosten daar heb ik me laatst nog bozer over gemaakt dan over het hele betalen van het i.d.
Dat is toch van die lotje geikt?
Ik met hele goede bedoelingen moet voor straf een 'boete' betalen omdat ik het anders anderen die 'slechte bedoelingen' zouden hebben het te gemakkelijk maak.
Het is gewoon je reinste lariekoek. Ik heb zelden zo'n slecht beargumeneerd onzin verhaal gehoord....
Zelfs als je bestolen bent, overvallen of wat dan ook met aangifte bij de politie en alles....Mooi dat je dat moet betalen...had je maar beter op je spullen moeten letten!
groeten albana
M Lavell
11-09-2011 om 15:07
En terecht
En terecht albana. Dit hele ID gedoe is tekenend voor de manier waarop onze overheid naar de burgers kijkt. Wij moeten iets in algemeen belang, maar de overheid laat ons individueel betalen. Dat wordt gerechtvaardigd door de verdenking van ook maar het kleinste eigen belang en als je dat zelf dan niet hebt, dan is er wel een burger te vinden die het wel heeft, dus moet iedereen zelf betalen.
Precies zo moet je extra betalen als je beroofd wordt van je ID: de verdenking van ook maar de kleinste mogelijkheid dat jij zelf, of iemand uit de groep van ID kaart verliezers, de boel zou kunnen flessen is daarvoor genoeg.
Een wantrouwende overheid die de schuld heel letterlijk in een te betalen bedrag bij de burger legt en zelf geen verantwoordelijkheid neemt.
Alsof het niks kost.
Zelfs het geklaag over de kosten uit de staatskas, die 80 miljoen en wie zal dat betalen, slaan ook de plank mis. Natuurlijk is het niet gratis. Natuurlijk moet het dan uiteindelijk uit de belasting. Maar de rekening bij de burger leggen, levert helemaal geen maatschappelijke besparing op.
Of die burger nu via de belasting 80 miljoen kwijt is, of via een heffing aan het loket, kwijt is dat geld.
Geld waarvan het Nibud, het CPB, het SCP, de AFM en zelfs de curator zal beweren dat niemand daar aan mag komen, dat die burger dat in de zak moet houden, want zo'n ID kaart is verplicht. Het is daarmee al een belasting.
En die overheid ondertussen maar denken dat maatschappelijke plichten als deze 'gratis' (niet uit overheidsbegroting) kunnen worden ingevoerd.
Tja, als je zo denkt over maatregelen dan zijn ze natuurlijk per definitie niet doordacht.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
11-09-2011 om 18:47
Belrondje
Een belrondje langs de bereikbare gemeenten in het Zeeuwse door de regionale krant (ook al zoiets, de meeste gemeenten waren niet bereikbaar op vrijdagmiddag...) leverde hoofdzakelijk op dat men van (bijna) niks wist en in élk geval geen actie ging ondernemen (of iets afschaffen ofzo) totdat er meer duidelijkheid was gekomen. Waar die dan vandaan moet komen is me even onduidelijk, van de VNG waarschijnlijk.
Tirza
Gemeente ambtenaar
11-09-2011 om 20:06
Albana- over vermissingskosten.
Vermissingskosten zijn kosten die je moet betalen voor de extra handelingen die de ambtenaar moet verrichten voor de aanvraag van een nieuw document. In werkelijkheid zijn er maar weinig extra handelingen nodig; ik heb er al eens eerder uitleg over gegeven. Reden dat mijn gemeente geen vermissingskosten meer berekend. Dat het wordt gezien als een boete hoor ik niet voor het eerst, en sommige gemeenten komen daar ook rond voor uit.
Kaaskopje
11-09-2011 om 21:51
Vermissingskosten
Ik heb ook zitten foeteren over de kosten hoor, maar op zich vind ik het niet verkeerd als een bedrijf of instantie kosten in rekening brengt als je iets kwijtgemaakt hebt. Men wordt er wellicht toch iets minder nonchalant door als vervanging geld kost. Een andere reden kan ik er eigenlijk niet voor verzinnen. Als het fraude moet voorkomen zullen kosten echt niet helpen. Die kosten zijn het vast waard als je er iets strafbaars mee wilt doen.
Ik heb mijn dochter al opdracht gegeven om er morgen gelijk achteraan te gaan. Zowel voor de kosten van de nieuwe ID-kaart als het tijdelijke paspoort.
Vic
11-09-2011 om 22:17
Bezwaar niet ontvankelijk
Vziw geldt bij de organisatie waar ik werk, dat als je bezwaar maakt buiten de termijn er toch inhoudelijk naar gekeken wordt. Is dat niet zo bij gemeenten?
albana
12-09-2011 om 08:23
Vermissingskosten/bedrijf
Welk bedrijf dan kaaskopje? Ik ken niet zulke bedrijven...Ik ken 2 soorten 'koop', ik koop iets en daarna is het van mij...en geen haan die er naar kraait als ik het kwijt ben...Of het moet ikzelf zijn die ervan baalt....en dan koop ik een nieuwe en is het bedrijf alleen maar blij, want ze verdienen wederom iets aan mij.En dan nog het soort waarbij je iets tijdelijk in gebruik hebt en een soort 'borg' betaald...Vaak omdat dat wat je tijdelijk hebt duurder is dan wat je aan 'huur' ervoor betaald. Is het dan kwijt/beschadigd dan krijg je de borg niet terug.
Meer varianten ken ik niet.
De gemeente hanteerd een heel andere methode. Je hebt iets in bruikleen en de kosten voor het maken van dat ding (i.d.) komen voor jouw rekening, maar blijven in hun 'bezit', ben je het dan kwijt dan moet je weer kosten betalen omdat je het kwijt bent, want ze moeten het natuurlijk registreren enzo en meteen ook nog kosten voor het maken van een nieuwe. Gewoon dubbele kosten dus. Wat het hele nut hiervan is ontgaat mij ook totaal....want bij alle andere zaken die je kwijt bent is het genoeg om aangifte te doen bij de politie. Bij een i.d. moet je én aangifte doen bij de politie én daarna nog moet het bij de gemeente geregistreerd worden. Het is nog complexer....als je bij de gemeente komt om het te melden interesseert ze dat niks als je niet éérst aangifte hebt gedaan. Dan maakt het ze weinig of niks uit of 'mensen met kwade bedoelingen' het gemakkelijk wordt gemaakt. En je dus nog een dagje of wat later komt (want aangifte doen kost weer tijd).Sterker nog ik weet zeker dat die vermissingskosten mensen ervan weerhoud om het op tijd te melden als ze hun i.d. kwijt zijn...want stél dat ie weer opduikt omdat je 'm ergens op het postkantoor of weet ik wat hebt laten liggen en die mensen bellen je nadat je alles gemeld hebt, heb je wel mooi die kosten gemaakt. Dus wacht je voor de zekerheid een weekje en als je krap in het geld zit misschien wel een maandje of nog langer....Het werkt dus juist fraude in de hand volgens mij, want al die tijd kan iedereen met slechte bedoelingen van alles uithalen met de nog niet als vermist geregistreerde i.d.
Mijn enige conclusie is dat de gemeente dat hele registreren dus doet in 'eigen belang' want ze kunnen weer wat declareren en dus weer jouw wat kosten in rekening brengen. Vermissingskosten dus. Waarvan zoals gemeenteambtenaar toegeeft de baten de kosten erg overschrijden. Dikke winst dus voor de gemeente.
Gemeenteambtenaar heeft het te uit en te na uitgelegd, maar dat wil nog niet zeggen dat het 'rechtvaardig' is.
Ik ken wel iets dat vergelijkbaar is...je bankpas. Als je die kwijt bent om welke reden dan ook zal de bank dat ook registreren. Want ook daar ligt fraude en misbruik op de loer, hetzelfde dus als met een i.d. Ze zullen dat zelfs meteen doen, ook na een belletje van jouw als je 'm 'tijdelijk' even kwijt bent...omdat je 'm niet meer kan vinden ofzo. Ze raden je wel aan aangifte te doen en als je 'm écht niet terug kan krijgen zul je dat w.s. ook wel doen. Maar verplicht is het niet eens. Je gaat dan naar de bank, betaald een nieuwe, krijgt een andere code en klaar is kees. En je oude is geblokeerd ook nog. Allemaal adminstratieve handelingen, die de bank jouw niet appart in rekening brengt. Niks geen vermissingskosten of andere flauwekul,medeleven krijg je wel, balen gewoon dat je die als burger met goede bedoelingen kwijt bent en er misschien wel slapeloze nachten van hebt omdat mensen met slechte bedoelingen er wie weet wat mee doen.
Ik heb toendertijd bezwaar gemaakt en het viel me dat moet ik toegeven erg mee dat ik voor dat bezwaar niet ook kosten moest betalen omdat er administratieve handelingen verricht moesten worden. Ik heb daarvan ook een bevestiging nog ergens in de papierboel in onze kast liggen...Dus het zal me benieuwen of ik daadwerkelijk iets terug krijg.
groeten albana
Kaaskopje
12-09-2011 om 11:29
Ing
We hebben het meegemaakt van ING. Dochter is nog wel eens iets kwijt en raakte een paar keer haar ING pasje kwijt. Als ze een nieuwe aanvroeg werden daar kosten voor in rekening gebracht. Ik meen toen 7 euro. Een bedrag wat voor haar op dat moment best veel was in ieder geval.
Kaaskopje
12-09-2011 om 11:35
Ik zie dat jij de bankpas er ook bij haalt. Ik zie het bedrag wat je moet betalen bij vermissing eigenlijk niet als 'je betaalt een nieuwe', maar ook als boete. Zo'n kaartje zal vast niet voor 7 euro geproduceerd worden. Dat is veel minder. Dus hier zie ik de kosten ook als middel om verlies onaangenaam te maken.
Tirza G.
12-09-2011 om 11:56
Maar..........
Je hóeft dat pasje niet te hebben van de ING. Je kunt dingen ook op een andere manier regelen. Als je je pasje kwijt bent en de boel laat blokkeren maar verder geen nieuwe aanvraagt, mag dat ook gewoon van de bank. Of je gaat lekker naar een andere bank, als nieuwe klant krijg je die boel weer gratis.
Een ID moet je wel hebben. En ik vind het eigenlijk weer raar dat iets wat van overheidswege verplicht is, door verschillende gemeenten verschillend in rekening wordt gebracht. De keuze van een bank is wel even wat makkelijker dan de keuze van een gemeente. Zoals gemeenteambtenaar schrijft: bij mijn gemeente brengen we dat niet meer in rekening. Nou, lekker dan, als je daar toevallig niet woont. Je bent dus fijn overgeleverd aan de willekeur van een gemeente.
Tirza
Roosje Katoen
12-09-2011 om 12:39
Kaaskopje
Alleen de mensen die de afgelopen 6 weken een id-kaart hebben gekocht krijgen hun kosten terug, ivm de bezwaartermijn van zes weken. Zie de site van de vng.
Een overzicht van de gevolgen van het arrest op de korte termijn:
Nieuwe aanvragen: de gemeente brengt geen leges in rekening
Lopende aanvragen: aanvrager vraagt zijn geld terug binnen zes weken nadat de Nationale Identiteits Kaart is verstrekt. Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond. Restitutie van de leges
Aanvrager heeft bij de aanvraag van de Nationale Identiteits Kaart bezwaar ingediend. Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond. Restitutie van de leges
Aanvrager vraagt zijn geld terug, heeft destijds geen bezwaar gemaakt en de Nationale Identiteits Kaart is langer dan zes weken geleden verstrekt. Bezwaar is niet ontvankelijk wegens termijnoverschrijding
Vic
12-09-2011 om 12:41
En dan?
"Aanvrager vraagt zijn geld terug, heeft destijds geen bezwaar gemaakt en de Nationale Identiteits Kaart is langer dan zes weken geleden verstrekt. Bezwaar is niet ontvankelijk wegens termijnoverschrijding"
Moet de gemeente het dan niet behandelen als een verzoekschrift, en daarop een uitspraak doen?
albana
12-09-2011 om 12:54
7 euro (kaaskopje)
Dat zijn w.s. de kosten van een 'nieuwe kaart', de gemeente laat je én de nieuwe kaart betalen én adminstratuiekosten voor het registreren dat je oude vermist is, in het voorbeeld van de ing zou je dochter dus 14 euro betalen 7 euro voor de nieuwe en 7 euro omdat de vorige 'kwijt' is.
Verder heeft Tirza al afdoende uitgelegd dat je wettelijk niet een bankpasje hoéft te hebben, je kan er ook buiten...en het online regelen b.v.
groeten albana
Silone
12-09-2011 om 15:00
Grrr
Ik dacht het geld terug te kunnen vragen van zoon die twee weken geleden zijn id heeft gehaald. Niet dus. Ik was zo slim om een op zijn 13 e nog een id aan te vragen, omdat de kosten dan maar €9,20 zijn ipv €45,-. Nu krijgt hij zijn geld niet terug omdat hij geen 14 is, en dus niet verplicht een id heeft. Lollig hoor. Hoe kun je nu precies op je 14 e een id hebben? Of je vraagt hem op je 13 e aan á 9,20, of je vraagt hem aan op het moment dat je 14 bent, maar dan ben je een dag of wat in overtreding (de tijd die het duurt voordat de id kaart klaar is). Grrrr.
M Lavell
12-09-2011 om 15:35
Dat klopt niet
"Nu krijgt hij zijn geld niet terug omdat hij geen 14 is, en dus niet verplicht een id heeft. "
Dat klopt niet. Deze zaak is aangespannen door iemand die in 2004 een ID kaart heeft aangevraagd. De plicht ging pas in op 1 januari 2005. In feite dezelfde situatie als die voor jouw zoon opgaat. Natuurlijk vraag je aan voordat kind 14 wordt.
Heb je een schriftelijke afwijzing gekregen? Ga in bezwaar. Dat ga je winnen.
Groet,
Miriam Lavell
IngridT
12-09-2011 om 15:59
Grrr. dubbel de pineut hier.
Eerst in april, NA 14e verjaardag van oudste ruim 40 euro gedokt. Beginnersfoutje zullen we maar zeggen. Niks meer aan te doen.
Daarna raakte man zijn paspoort kwijt, met bijgeschreven kinderen, en dus hebben we net voor de zomervakantie (bijschrijven bestaat niet meer, of houdt binnekort op te bestaan of zo) voor de jongste 2 ook maar een id gehaald. 9 euro per stuk! Goed gedaan!
Da's nu een week of 7 terug...(week 1 van school hier)Tja, jammer...
Ingrid
Gemeente ambtenaar
12-09-2011 om 18:28
Van de werkvloer - deel ii
Vandaag de eerste dag gewerkt sinds de ID-kaarten kosteloos worden afgegeven. Resultaat: bijna 10 keer zoveel aanvragen voor een ID-kaart. ID-kaarten aangevraagd voor kinderen onder de 14 moeten nog wel gewoon betaald worden, maar het is verstandig toch bezwaar in te dienen; misschien veranderd er nog het e.e.a. en kan je toch de kosten terug krijgen. Het voorbeeld wat wordt gegeven van ouders die netjes voor de 14e verjaardag van hun kind de ID-kaart hebben aangevraagd en vervolgens geen cent terugkrijgen, is wrang. Ik zou het er niet bij laten zitten.
M Lavell
12-09-2011 om 19:32
Treiterij
"ID-kaarten aangevraagd voor kinderen onder de 14 moeten nog wel gewoon betaald worden"
Nee, zie die uitspraak. Nog een keer: de man die die zaak heeft aangespannen viel ook niet onder de ID plicht toen hij die kaart aanvroeg. Moeten we nou weer en nog eens zeven jaar en enkele tonnen kosten verder zeuren voor nog een zaak?
"Het voorbeeld wat wordt gegeven van ouders die netjes voor de 14e verjaardag van hun kind de ID-kaart hebben aangevraagd en vervolgens geen cent terugkrijgen, is wrang."
Nou. Ik zou dat sterker uitdrukken. Het is je reinste treiterij. Baliemedewerker zijn bij een overheid die zich zo gedraagt, lijkt me niet eenvoudig.
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
12-09-2011 om 22:42
Roosje
Mijn dochter heeft op 2 augustus haar kaart als vermist opgegeven, vervanging gekregen en de nieuwe aangevraagd, die ze zelfs no gmoet ophalen. Ze moet er dus voor in aanmerking komen
Gemeente ambtenaar
13-09-2011 om 06:43
Kaaskopje!
Dan is vandaag de laatste dag dat ze bezwaar tegen de betaling kan indienen!
mirreke
13-09-2011 om 11:14
Wacht even, bijschrijven kan niet meer
maar je kind moet wel id hebben als je bv. over de grens gaat. Dus een baby ook. Dan zou je het geld van de id van kinderen onder de 14 vziw ook moeten terugkrijgen. We wonen heden ten dage in Europa, zonder grenzen (nog wel...) maar buiten Nld moet je je kind wel kunnen identificeren.
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat je voor jonge kinderen toch zou moeten betalen.
Overigens snap ik ook niet dat niet iedereen gewoon zijn geld terugkrijgt, als je daar achteraf om vraagt, ook zonder bezwaar. De overheid heeft blijkbaar iets gedaan wat niet mag, en zou dat dan moeten terugdraaien.
Voor ons ook: we wonen in Dld. en de kinderen moeten allemaal eigen id hebben, ook degenen die jonger zijn dan 14 jaar. Dat was behoorlijk duur destijds (toen waren die voor jonge kinderen volgens mij ook nog duurder). Geen bezwaar gemaakt tegen de kosten echter, te braaf en volgzaam geweest...
koentje
13-09-2011 om 11:45
Shit.........
wij hebben net een identiteitskaart gekocht voor zoon.... iets langer dan 6 weken geleden vrees ik...
mirreke
13-09-2011 om 13:25
Waarmee ik wilde zeggen
dat je buiten je eigen land maar binnen europa, waar we ook deel van uitmaken identificatieplicht hebt, ook voor jonge kinderen.
Kortom, op grond van de identificatieplicht die inwoners van een land van de EU hebben binnen die EU zou je dus kunnen (en volgens mij ook moeten) concluderen dat alle ID's gratis moeten zijn, ook die voor kinderen jonger dan 14 jaar.
Roosje Katoen
13-09-2011 om 15:05
Mirreke
Je bent niet verplicht om met je kinderen Nederland te verlaten, dat is je eigen keuze. Dus geen gratis ID-kaart.
Tirza G.
13-09-2011 om 15:13
Ja die vertienvoudiging
die snap ik. Van dochter is haar tas gestolen, dus ID was weg. Gelukkig had ze thuis nog een paspoort en haalde ze kort daarna haar rijbewijs: dát gebruikt ze nu als ID. Een nieuwe aanvragen (met jat-boete) kostte veel te veel geld, toedeledokie. Maar ja, de kans dat je je rijbewijs kwijtraak is óók weer niet zo fijn, zeker niet omdat ze het maar weinig gebruikt (ze heeft een studenten OV). Dus ik stuur haar ook effe om zo'n ID, dan kan haar rijbewijs de kluis in
Tirza