M Lavell
09-09-2011 om 11:21
Id kaart moet gratis!
Joepie, de kogel is door de kerk. De hoogste rechter heeft vastgesteld wat je op je vingers na kunt tellen: Gemeentes mogen voor het verstrekken van de ID kaart geen leges heffen.
Dit hangt volledig samen met de identificatieplicht. Hierdoor kan niet beweerd worden dat aan mensen die er eentje aanvragen een persoonlijke dienst bewezen wordt waarvoor geld mag worden gevraagd.
Ze hebben 'm nodig om zich te verplicht te identificeren - in het belang van de maatschappelijke veiligheid - en kunnen er weinig anders mee doen.
Met een rijbewijs kun je identificeren én autorijden (wel persoonlijk belang). Met een paspoort kun je identificeren én wereldreizen (ook persoonlijk belang). Wie die twee persoonlijke dingen niet wil moet toch een ID kaart (id-plicht), ook als ie niet van plan is om een dagje naar België te gaan.
Kortom: de ID kaart moet gratis worden verstrekt.
Fijn!
Groet,
Miriam Lavell
cakey
09-09-2011 om 12:34
Leuk om te horen
heb helaas net vorige week een nieuwe id op gehaald, betekend dit dan dat ik mijn geld kan gaan terug vragen of is dit een geval van helaas, pindakaas?
cakey
M Lavell
09-09-2011 om 12:46
Volgende stap
"Ik snap alleen jouw België niet, je kunt geloof ik naar 22 landen met je ID bewijs "
De kwestie is vooral dat het aanvragen van die kaart niet ingegeven is door de wil om dat ook te doen. Primair is het ding nodig om aan een overheidsplicht te voldoen.
Overigens vind ik van meet af aan al dat er voor die ID plicht een kaart moet zijn waarmee je verder niks anders kunt. Ik vind het juist nogal gevaarlijk dat die kaart verplicht is én bruikbaar is voor eigen belang. Dat maakt het een document dat gewild is voor diefstal. En omdat bijna iedereen 'm heeft, is ie ook nog makkelijk te vinden.
Dus wat mij betreft komt er een ID kaart die alleen maar voor ID in Nederland gebruikt kan worden. Wie wil reizen kan een paspoort kopen.
Groet,
Miriam Lavell
Temet
09-09-2011 om 13:17
Cakey
Ik zou dat beslist proberen. Uitleggen dat je, naar nu blijkt, onverschuldigd hebt betaald en verzoeken om de gemaakte kosten a ... terug te boeken op.
Moet je natuurlijk wel een bewijsje meesturen dat je betaald hebt op die en die dag en dat het voor een ID-kaart was, maar een bankafschrift en kopie van de bewuste kaart zullen dat bewijs vermoedelijk wel kunnen leveren.
Groeten,
Temet
M Lavell
09-09-2011 om 14:22
Met terugwerkende kracht
Het heeft nooit gemogen. Er is dus geen ingangsdatum. Er is wel een punt: dat het nooit gemogen heeft, wil niet zeggen dat gemeentes nu alles terug moeten gaan betalen. Dat moeten ze wel in alle gevallen dat er bezwaar is aangetekend tegen de heffing. Bezwaar aantekenen moet binnen 6 weken van de heffing.
Ik neem aan dat gemeenteloketten per direct de heffing staken. Zou een rare boel zijn als dat niet zo was.
Groet,
Miriam Lavell
Sancy
09-09-2011 om 14:37
En dat betekent voor cakey
dat er nog bezwaar gemaakt kan worden tegen de leges die al betaald zijn, omdat de bezwaartermijn nog niet verstreken is.
Ik zou het doen.
Roosje Katoen
09-09-2011 om 15:07
Wie gaat dat betalen?
Ik begreep dat het gratis verstrekken van id-kaarten zo'n 80 miljoen euro per jaar kost. Ben benieuwd wie dat gaat betalen... overigens ben ik wel eens met het principe dat je niet iets hoeft te betalen wat je verplicht in je bezit moet hebben, maar toch. Er moet al zoveel bezuinigd worden.
Sancy
09-09-2011 om 15:17
Kosten
"Ik begreep dat het gratis verstrekken van id-kaarten zo\'n 80 miljoen euro per jaar kost."
Nee, niet precies, of ja, maar niet zoals jij denkt. De 80 miljoen die het per jaar 'kost' zijn de leges die de gemeenten zullen mislopen als het gratis is. De leges die 'wij, burgers' dus ophoestten.
Dat is iets anders dan de kosten die de gemeenten maken voor de id-kaart.
M Lavell
09-09-2011 om 15:17
Id plicht afschaffen
Roosje, bij de invoering van de ID kaart zijn die kosten al ingebracht als tegenargument. Ook de stelling dat je burgers niet zou kunnen laten betalen. Dat is genegeerd. Er is beweerd dat de burgers zelf die kosten moeten dragen (feitelijk een soort bestaansbelasting). Was toen al helder geweest dat ID-plicht 80 miljoen per jaar zou kosten, dan was die hele plicht niet ingevoerd.
We kunnen hem ook weer afschaffen. Dat lijkt me een verstandig plan ivm de bezuinigingen.
Groet,
Miriam Lavell
cqcq
09-09-2011 om 15:42
't is hoe je de uitspraak uitlegt
Ik heb de uitspraak zelf nog niet gelezen, alleen de krantenartikelen erover.
Maar mijn eerste gedachten:
- de kaart moet alleen gratis zijn voor diegenen die een identificatieplicht hebben, en dat is toch zo pas vanaf je veertiende, dus dan krijg je de kromme situatie dat de kaart voor 14 jaar en ouder gratis moet zijn, en daarbeneden niet.
- als je je al op een andere manier kunt identificeren (paspoort/rijbewijs) dan wil je de ID-kaart erbij blijkbaar alleen voor je eigen gemak. Ook dan hoeft hij dus niet gratis te zijn.
De gemeenten kunnen dus voor veel minder geld klaar zijn omdat ze alleen veertienplussers zonder paspoort en rijbewijs een gratis ID moeten geven.
M Lavell
09-09-2011 om 16:00
Soms niet, soms wel, dan maar niet
Er wordt in de uitspraak al rekening gehouden met het feit dat sommige mensen wel degelijk een individualiseerbaar belang hebben bij het aanvragen van die kaart. De kwestie is dat het maatschappelijk belang door de id plicht zo groot is, dat daarmee de individuele belangen (als die er al zijn) ondergeschikt zijn.
En dat dan weer vooral in het licht van die andere wet die zegt dat gemeentes geld mogen rekenen voor diensten met een individualiseerbaar belang.
Het paspoort heeft dat. Het rijbewijs ook. De ID kaart soms niet, soms wel, maar altijd ook een algemeen belang, dus mag daar helemaal geen geld voor worden gerekend.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
09-09-2011 om 17:52
Tussen 14 en 18
Hebben ze nog geen rijbewijs en word je als ouder echt niet vrolijk van de gedachte dat je het paspoort mee zou moeten geven. Dat frommel je niet zo makkelijk in je sok bij het uitgaan Dus daar is de ID-kaart toch wel reuze handig voor.
Tirza
Kaaskopje
09-09-2011 om 21:47
Jippie!
Vierwerf jippie eigenlijk. De oudste dochter was haar id kwijt en heeft met een hoop extra kosten een tijdelijk paspoort gekregen. Man loopt (tot zijn schrik) met een verlopen id rond. Ik moet in oktober een nieuwe en jongste in december. Ik werd dus erg vrolijk van dit nieuws. Ook de oudste zal een deel van het geld terug kunnen krijgen als besloten wordt dat iedereen vanaf vorig jaar oktober zijn geld terug krijgt.
Roosje Katoen
09-09-2011 om 22:07
Leges
Voor zover ik weet zijn de leges kostendekkend en wordt er geen winst gemaakt op id-kaarten. Dat betekent dat die 80 mln aan kosten blijven bestaan, en dat die dus wel door iemand betaald moeten worden. Lijkt me stug dat de gemeenten zo'n bedrag nog ergens hebben liggen, en het rijk ook niet, dus is er een probleem. Per direct afschaffen die id-plicht dan maar...
En Kaaskopje, ik zou er maar niet op rekenen dat iedereen die in het afgelopen jaar een id-kaart heeft gekocht zijn geld terugkrijgt.
Kaaskopje
09-09-2011 om 23:52
Roosje
Daar is toch al sprake van. Met terugwerkende kracht vanaf oktober vorig jaar. Maar mocht dit niet doorgaan, dan ben ik ook al heel blij met onze drie kosteloze kaarten die er dit jaar moeten komen.
+ Brunette +
10-09-2011 om 01:59
En hoe zit dat in andere landen?
De ID-plicht zal niet worden afgeschaft want Nederland zit in de EU maar de Nederlandse ID-kaart is wel idioot duur vergeleken met bijvoorbeeld Spanje, hier protesteerden ze al toen de leges een paar euro werden verhoogd van dik zes naar dik tien euro (verhoogde kosten omdat het tegenwoordig allemaal electronisch moet i.p.v. een vrij simpel kaartje).
M Lavell
10-09-2011 om 09:29
Geen plicht
Er is geen Europees voorschrift dat nationale ID plicht oplegt. Duitsland (geen onbelangrijke speler) heeft ook geen ID plicht.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
10-09-2011 om 12:35
Anders
"Identificatieplicht kent Duitsland al jaren: de burger moet persoonsgegevens verstrekken aan de politie, hoeft echter geen identiteitsbewijs bij zich te dragen. "
Dat is zonder ID kaart.
Groet,
Miriam Lavell
Monique D*
10-09-2011 om 15:19
Helaas hebben wij niets aan deze uitspraak..
..omdat mijn 16-jarige zoon al bijna 3 jaar over die kaart beschikt (hij wordt volgende maand 17) en mijn dochter, die in februari 14 is geworden in januari haar ID heeft aangeschaft. Als je binnen 6 weken die ID hebt ontvangen kan je dat geld terugkrijgen.. helaas geldt dit niet voor ons.
Daar kwam nog bij dat mijn zoon een zo'n 3 maanden geleden zijn ID was verloren en we nog voor de aanschaf van een nieuwe ID en de vermissing moesten betalen! Dus dat voor ons dus dubbelop.
Jammer dat die uitspraak nu is gebeurd en niet in die tijd dat de ID verplicht werd gesteld. Geldklopperij heet dat.
Zo, mijn frustratie is geuit.
Sancy
10-09-2011 om 19:25
Muggeziften single lady
"Jij schrijft heel stellig dat er geen énkel europees land is waar id plicht geldt."
Ik heb alleen de postings van vandaag gelezen, maar daarin zegt Miriam niet dat er geen enkel europees land i met ID-plicht. Wat ze zegt is: "Er is geen Europees voorschrift dat nationale ID plicht oplegt."
Met andere woorden, er is geen EU-wetgeving die ID-plicht verordonneert in de lidtaten. Individuele landen kunnen wel zelf overgaan tot het invoeren van ID-plicht, op nationaal niveau dus.
Gemeente ambtenaar
10-09-2011 om 22:33
Van de werkvloer.
Vrijdag aan het einde van de ochtend werd bekend dat de ID-kaart voortaan kosteloos zou worden afgegeven, nog geen uur later had ik de eerste klant aan de balie die erover begon. Wij hebben vrijdagmiddag de klanten nog laten betalen, maar tegelijkertijd een bezwaarformulier laten invullen. Vanaf vrijdagavond werd de ID-kaart kosteloos afgegeven en wat was ik blij dat ik niet hoefde te werken! Inderdaad kan er tot zes weken na afgifte bezwaar worden ingediend. Overigens kan ik me voorstellen dat de zogenaamde spoed/vermissingskosten die door de meeste gemeenten worden gerekend, blijven.
Kaaskopje
10-09-2011 om 22:45
Spoed vermissingskosten
Als dat blijft vind ik dat redelijk, zolang de kosten van een nieuwe id kaart er maar afgehaald worden. Ik vraag me alleen wel af met wat voor bedrag men dan komt, want nu was het 2 x de kosten van de id-kaart.
jessica 5
10-09-2011 om 23:09
Nou dat werd tijd zeg!
Begin dit jaar nog 9.50 betaald voor zoon die 14 werd. Voorheen was dit gratis. Je kreeg van de gemeente een gratis ID kaart.
Hier in April meen ik ook wat over geschreven, hoe belachelijk ik het wel niet vond om daar nu ineens 9.50 voor te moeten gaan betalen(plus nog eens 8 euro voor die pasfoto). Dat ik het toen al belachelijk vond dat je moest betalen om je te moeten identificeren wat besloten is door de overheid. Daar vraag ik toch niet om?.
Kreeg hier het halve forum over me heen,dat ik niet moest zeuren over een paar euro.
Zoon 19 moest natuurlijk ook weer een nieuwe laten maken,vorige week laten doen. Het bezwaarschrift is hier de deur al uit.
Gemeente ambtenaar
11-09-2011 om 06:56
Kasskopje
Ik denk dat aan de kosten voor spoed en vermissing (het laatste wordt niet in elke gemeente gerekend) niets veranderd. In mijn gemeente spoedkosten van ca 45 euro.
M Lavell
11-09-2011 om 11:10
Op grond waarvan?
"Ik denk dat aan de kosten voor spoed en vermissing (het laatste wordt niet in elke gemeente gerekend) niets veranderd. "
Ik zou niet weten op grond waarvan dat dan wel zou mogen. Het artikel dat gebruikt werd om gemeentes geld te vragen voor de ID kaart, is met deze uitspraak onderuit gehaald. Ik zie geen ander artikel waarop geld vragen alsnog zou kunnen.
Ik kan me wel voorstellen dat gemeenten de spoedprocedure voor de ID kaart schrappen (als je haast hebt koop je maar een paspoort). Moeten betalen voor vermissing van de ID kaart stuit op dezelfde bezwaren als in deze uitspraak genoemd: die ID kaart dient een maatschappelijk belang. Dat mag geen geld kosten.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
11-09-2011 om 11:18
Overigens
Wat ik me ook kan voorstellen is dat gemeentes een 'in behandeling brief' gaan verstrekken voor die gevallen dat haast met een ID kaart voortkomt uit (wettelijke)verplichtingen met een maatschappelijk belang.
Bijvoorbeeld: demente moeder moet worden opgenomen, verpleeghuis heeft ID kaart nodig, maar moeder heeft er geen of is 'm kwijt. Het verpleeghuis kan niet (wet!) opnemen als er geen ID kaart is.
In die gevallen zou een ambtelijke brief (aanvraag in behandeling) voldoende moeten zijn om de burger en de instanties de gelegenheid te geven te voldoen aan de wettelijke verplichtingen die de overheid zelf heeft opgelegd.
Groet,
Miriam Lavell
Gemeente ambtenaar
11-09-2011 om 11:50
Miriam
Het productieproces voor een ID-kaart veranderd niet, dus volgens mij blijven spoedkosten bestaan. Met het afschaffen van de vermissingskosten (samen met de kosten voor een ID-kaart) wordt het mensen met verkeerde bedoelingen wel heeeeel makkelijk gemaakt.
Als alle gemeentes bij de aanvraag een afhaalbewijs meegeven, waarop staat dat de ID-kaart is aangevraagd en wanneer deze kan worden afgehaald, kan iedereen aantonen dat de kaart in de maak is.
M Lavell
11-09-2011 om 12:31
Verkeerde bedoelingen?
"Het productieproces voor een ID-kaart veranderd niet, dus volgens mij blijven spoedkosten bestaan."
Geen twijfel aan. De kwestie is dat die niet individueel verhaald mogen worden. Zie die uitspraak.
"Met het afschaffen van de vermissingskosten (samen met de kosten voor een ID-kaart) wordt het mensen met verkeerde bedoelingen wel heeeeel makkelijk gemaakt."
Over welke bedoelingen heb je het?
"Als alle gemeentes bij de aanvraag een afhaalbewijs meegeven, waarop staat dat de ID-kaart is aangevraagd en wanneer deze kan worden afgehaald, kan iedereen aantonen dat de kaart in de maak is. "
Inderdaad. En bovendien meteen ook dat ie bestaat en is ingeschreven in de GBA. Meer hoeft eigenlijk niet. Daarom lijkt het afschaffen van de spoedprocedure voor de hand te liggen: je hebt een brief nodig, niet per se een kaart die ook voldoet als reisdocument voor Europa.
Zie mijn eerdere opmerkingen: het is zelfs mogelijk en wellicht goedkoper om voor de ID-plicht een aparte (goedkopere) kaart te maken waarmee niet gereisd kan worden.
Groet,
Miriam Lavell