Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel vrije tijd heb jij? En je man?

Vrije tijd is tijd die je helemaal zelf mag invullen, dus zonder de zorg voor kinderen, of andere taken zoals werk, het huishouden en mantelzorg. 

En je man? (de vader van je kinderen) 


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

en jij TS?

Sophia_!

Sophia_!

28-07-2021 om 12:23

Waarom staat dit op algemeen ouderschap eigenlijk? Gaat toch niet over kinderen? 

Op dit moment niet zo veel met allebei een fulltime baan en 5 kinderen. Over een paar jaar zijn de oudste kinderen volwassen en de jongste kinderen zelfstandiger. Dan komt er wel wat meer ruimte voor eigen hobby's en bezigheden. 

Wij werken allebei fulltime in 4 dagen. Op de parttimedag hebben we allebei de ochtend geen zorg voor de kinderen vanwege school/peuterspeelzaal. M’n man gaat een avond tennissen, ik ga een avond naar de yoga. Dat is het wel. 

Ik vind dit eigenlijk een niet te beantwoorden vraag. Wat is vrije tijd precies? Ik kook elke dag en doe dat best graag. Maakt dat dan hobby of werk?
Ben een paar uur per dag kwijt aan huishouden (poetsen, wassen, strijken e.d.), doe onze financiële administratie, onderhoud 80% van de tuin(man maait gras), hou de voorraden en kleding op peil.
Ik ben met vervroegd pensioen, werk dus niet meer buiten de deur maar pas wel op kleinkinderen 1 dag in de week.
Man werkt (nog een paar maanden) en gaat dan ook met vervroegd pensioen.
Nu zijn zijn taken thuis beperkt (grasmaaien, wat technische dingen).
's Avonds doen we allebei niks en in het weekend gezamenlijke taken als boodschappen.
Dus.....niet duidelijk vast te stellen.

Julali

Julali

28-07-2021 om 13:08 Topicstarter

Ik heb dit topic bij ouderschap geplaatst, omdat ik vooral benieuwd was naar ouders met (jonge) kinderen. Dat had ik er duidelijker bij moeten zetten. 

Interessant om jullie verhalen te lezen. Nu onze kinderen ouder worden merk ik dat mijn vrije tijd sterk toeneemt. De kinderen gaan naar school en hebben steeds meer hun eigen leven, vrienden en bezigheden. 

Ik sport bijna elke dag, spreek zeker 1 tot 2x per week met vrienden af, mijn man en ik gaan elke week op date night. Naast deze actieve dingen heb ik zeeën van tijd om boeken te lezen en te gamen. 

Mijn man heeft een vergelijkbaar vrije tijd patroon. 

Is een moeilijke vraag om te beantwoorden lijkt mij. Sowieso al afhankelijk van hoeveel beide partners werken  (en wel of niet een poets). En ook: ga je om 10 uur naar bed, omdat je anders te kort komt aan slaap, of red je het makkelijk tot 12 uur. Scheelt zomaar al 2 uur aan tijd per dag. En vind je boodschappen doen een crime, of vind je dat gewoon lekker ontspannend een beetje door het winkelscentrum banjeren. Verder natuurlijk ook hoe groot en bewerkelijk je huis is. En hoe 'proper' je bent. Strijk je bijna alles of strijk je bijna niets.  Moet je huis altijd spic en span of vind je 1x per week met de bezem erdoor voldoende. Dus ja, een open vraag, waar eigenlijk geen antwoord op te geven is.

Ik werk 28 tot 32 uur. Thuis, kan m’n eigen uren indelen dus als ik weer eens slecht slaap zit ik al rond een uur 4 te werken.  Drie keer per week ga ik als het licht is een klein rondje hardlopen en dan log ik weer in. Twee keer per week ga ik wat langer door en heb ik pt in de ochtend. Zolang ik maar m’n uren maak, m’n werk af heb en bij de dagstart ben is er niks aan de hand. Ik geef 2 keer per week les aan de kleintjes en help bij de pubers. Ik train zelf nog 4 avonden en vaak de zaterdag en/of zondag in de ochtend. 
Man heeft een eigen zaak, werkt dinsdag tm zondag. Zo’n 45 uur en in het laatste kwartaal langer. Dan spring ik ook gezellig bij. 
Hij heeft  drie avonden per week met verschillende vriendengroepen spellenavond. En hij is een keer per twee weken op zondagmiddag en avond weg.
We hebben allebei dus veel vrije tijd en tijd voor onszelf. Eigen vriendengroepen ook. Als we dat niet zouden hebben dan werden we knettergek. 

Sophia_!

Sophia_!

28-07-2021 om 13:29

Julali schreef op 28-07-2021 om 13:08:

Ik heb dit topic bij ouderschap geplaatst, omdat ik vooral benieuwd was naar ouders met (jonge) kinderen. Dat had ik er duidelijker bij moeten zetten.

Interessant om jullie verhalen te lezen. Nu onze kinderen ouder worden merk ik dat mijn vrije tijd sterk toeneemt. De kinderen gaan naar school en hebben steeds meer hun eigen leven, vrienden en bezigheden.

Ik sport bijna elke dag, spreek zeker 1 tot 2x per week met vrienden af, mijn man en ik gaan elke week op date night. Naast deze actieve dingen heb ik zeeën van tijd om boeken te lezen en te gamen.

Mijn man heeft een vergelijkbaar vrije tijd patroon.

Dat klopt wel idd. Bij jonge kinderen ben je continu met hun bezig, dat wordt steeds minder. Dat is wel echt lekker hoor, weer alle tijd voor jezelf. 

Julali schreef op 28-07-2021 om 13:08:

Ik heb dit topic bij ouderschap geplaatst, omdat ik vooral benieuwd was naar ouders met (jonge) kinderen. Dat had ik er duidelijker bij moeten zetten.

Interessant om jullie verhalen te lezen. Nu onze kinderen ouder worden merk ik dat mijn vrije tijd sterk toeneemt. De kinderen gaan naar school en hebben steeds meer hun eigen leven, vrienden en bezigheden.

Ik sport bijna elke dag, spreek zeker 1 tot 2x per week met vrienden af, mijn man en ik gaan elke week op date night. Naast deze actieve dingen heb ik zeeën van tijd om boeken te lezen en te gamen.

Mijn man heeft een vergelijkbaar vrije tijd patroon.

Vergeet de mantelzorg aan je terminaal zieke familielid niet

Julali

Julali

28-07-2021 om 13:51 Topicstarter

Valeria schreef op 28-07-2021 om 13:37:

[..]

Vergeet de mantelzorg aan je terminaal zieke familielid niet

Dat reken ik niet bij mijn vrije tijd. 

Sophia_! schreef op 28-07-2021 om 12:23:

Waarom staat dit op algemeen ouderschap eigenlijk? Gaat toch niet over kinderen?

Vroeg ik me ook af. Ik heb geen kinderen (gaan er misschien ooit komen, weet ik nog niet), en ook geen mantelzorg. Dus ik heb zeeën van vrije tijd. Zo veel dat ik het niet bij kan houden haha.

Julali

Julali

28-07-2021 om 14:41 Topicstarter

Omdat het een vraag is voor ouders, dat lijkt me logisch? Als je geen kinderen hebt is alle tijd buiten je werk vrij te besteden, dus dan is het niet zo'n interessante vraag. 

Elke avond als de kinderen op bed liggen hebben we vrije tijd. Beide 1 vaste sportavond. Overige avonden zijn we samen thuis of is 1 van ons de hort op. Ca 1x per maand hebben we ' avonds of in weekend een dagdeel oppas om samen wat leuks te doen of voor praktische zaken. 

Ik heb meer me time buitenshuis omdat ik meer behoefte heb aan activiteiten buiten de deur. Maar op de momenten dat ik weg ben zijn er vaak vrienden van man die hier voetbal kijken oid en dat is voor hem echte me time dus in feite is het aardig verdeeld. 

Je had beter partner kunnen schrijven TO, niet iedereen heeft een man maar misschien wel een vriend. Of een vrouw of vriendin. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.