Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel vrije tijd heb jij? En je man?

Vrije tijd is tijd die je helemaal zelf mag invullen, dus zonder de zorg voor kinderen, of andere taken zoals werk, het huishouden en mantelzorg. 

En je man? (de vader van je kinderen) 


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik heb heel veel vrije tijd. Ik werk al 28 jaar niet meer. Het huishouden is elke week zo gebeurd want ik hou alles goed bij. Mantelzorgen hoeft ook niet meer want mijn ouders en schoonouders leven niet meer. Mijn man is 5,5 jaar geleden overleden. Ik heb 1 zoon en hij is 28 en heeft een huis gekocht en krijgt 19 augustus de sleutel. daar ga ik wel volop klussen en schoonmaken dus straks wat minder vrije tijd. Vervelen doe ik me overigens nooit en heb ik ook nooit gedaan. Koken zie ik ook als vrije tijd want dat is mijn hobby.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

28-07-2021 om 14:54



De vader van mijn kind is dood. Ik zit in de ziektewet. 

Dan zou je zeggen: zeeën van tijd, maar zo is het niet.  Ik zie vrije tijd als tijd waarin ik leuke dingen voor mezelf of samen met kind doe. Gezien ik met mentale klachten thuis zit en vooral bezig ben met het leren omgaan hiermee, is mijn vrije tijd zeer beperkt.  Ik slaap tijdens mijn vrije tijd. Rust.

Julali schreef op 28-07-2021 om 14:41:

Omdat het een vraag is voor ouders, dat lijkt me logisch? Als je geen kinderen hebt is alle tijd buiten je werk vrij te besteden, dus dan is het niet zo'n interessante vraag.

Persoonlijk zou ik de tijd die ouders aan hun kinderen (kunnen) besteden ook gewoon als vrije tijd betitelen. 


Je bedoelt misschien me-time. Maar niet vrije tijd. Mijn antwoord blijft in dat geval hetzelfde, maar goed, mijn antwoord vind je niet interessant

MarvelousM schreef op 28-07-2021 om 15:08:

[..]

Persoonlijk zou ik de tijd die ouders aan hun kinderen (kunnen) besteden ook gewoon als vrije tijd betitelen.


Je bedoelt misschien me-time. Maar niet vrije tijd. Mijn antwoord blijft in dat geval hetzelfde, maar goed, mijn antwoord vind je niet interessant .

In de op staat toch heel duidelijk: tijd die je helemaal zelf kunt invullen, dus de tijd zonder kids. 

Ik zie tijd dat ik boterhammen moet smeren voor mijn kind, of de tijd dat ze aan mijn arm hangt niet als vrije tijd. Ik ben niet vrij dan, mijn tijd is beschikbaar voor iemand anders. 

PriceyRook54

PriceyRook54

28-07-2021 om 15:16

Ik heb een man, twee kinderen, drie katten en een fulltime baan en heb zat vrije tijd eigenlijk. Kinderen zijn tieners dus die doen hun eigen ding, katten en man idem ditto, huishouden vind ik overrated, zoveel tijd zit daar helemaal niet in als je het dagelijks even doet samen, dus in principe heb ik elke avond en elk weekend vrije tijd. 

Mevrouw75 schreef op 28-07-2021 om 15:15:

[..]

In de op staat toch heel duidelijk: tijd die je helemaal zelf kunt invullen, dus de tijd zonder kids.

Ik zie tijd dat ik boterhammen moet smeren voor mijn kind, of de tijd dat ze aan mijn arm hangt niet als vrije tijd. Ik ben niet vrij dan, mijn tijd is beschikbaar voor iemand anders.


In mijn post staat toch heel duidelijk 'persoonlijk zou ik'. 

Julali

Julali

28-07-2021 om 17:18 Topicstarter

MarvelousM schreef op 28-07-2021 om 15:08:

[..]

Persoonlijk zou ik de tijd die ouders aan hun kinderen (kunnen) besteden ook gewoon als vrije tijd betitelen.


Je bedoelt misschien me-time. Maar niet vrije tijd. Mijn antwoord blijft in dat geval hetzelfde, maar goed, mijn antwoord vind je niet interessant .

Maar die tijd is dus niet vrij, want je zal toch echt voor je kind moeten zorgen. Zeker in de babytijd en de jaren daarna heb ik dit echt niet als vrije tijd ervaren, dat was hard werken! 

Het begint nu een beetje te kantelen, merk ik. Maar nog steeds voelt de tijd met mijn kinderen niet volledig als vrij. Het is niet voor niks dat au pair en kinderoppas een betaalde baan is. 

Julali

Julali

28-07-2021 om 17:19 Topicstarter

MarvelousM schreef op 28-07-2021 om 15:35:

[..]


In mijn post staat toch heel duidelijk 'persoonlijk zou ik'.

Maar je hebt zelf geen kinderen, dus hoe kun je weten hoe je dit zou ervaren? 

Ja, als de kinderen ouder worden is het inderdaad makkelijker. Alsnog vragen ook de tieners wel tijd. Mijn pleegzoon heeft veel hulp nodig met huiswerk en dat kost wel tijd. Er moet ook elke avond eten op tafel komen (als ik alleen met man zou zijn dan zouden we vaker bestellen of uit eten gaan.) en ze willen toch af en toe ook nog wel eens aandacht of ergens heen gebracht worden. Maar het is een stuk minder dan toen ze kleiner waren. Bovendien kunnen ze alleen thuis blijven dus als ik een keer weg wil dan hoef ik geen oppas te regelen of met man alles af te stemmen. 

Onze jongste kinderen vragen veel meer tijd en aandacht en kunnen nog niet alleen thuis blijven en moeten overal nog  gebracht en gehaald worden. Zij hebben ook nog echt zorg nodig. 

Vrije tijd is natuurlijk ook niet perse enorm afgebakend en zeker met grote kinderen is het ook makkelijker om wat leuks te doen met hun wat ook voor mij leuk is. Als ik naar de bioscoop ga met de oudste kinderen dan is dat voor mij gewoon vrije tijd. We zien een film die ook leuk vind, iedereen blijft gewoon zitten en gaat zelfstandig naar de wc. Als ik een film met de jongste kinderen ga zien is het niet echt vrije tijd want dan zien we een film waar ik niet zelf voor gekozen heb, het publiek is veel onrustiger en ik ben toch tegelijk aan het zorgen. 

Het lijkt wel dat je meer vrije tijd hebt, naar mate de kinderen ouder worden, maar is dat wel zo?
Toe de kinderen hier peuters waren, was het leven minder hectisch, in lijn met wat een kind kon verdragen. Dus ook vroeger naar bed of minder lange uitstapjes. Op de basisschool heb je geen 24/7 zorg maar je bent flexibeler, elastischer en als ze thuis zijn doe je ook meer met ze. Denk even aan de minder leuke dagelijkse begeleiding van huiswerk of het fietsen naar sportcomplexen en weer terug. Kijken langs de lijn is leuk, gezellige gesprekken met andere ouders etc. maar je kan het niet vertalen als vrije tijd en iets voor jezelf kunnen doen. Soms smacht je dan naar de tijd dat peuters een middag slaapje deden.
Je zou verwachten dat de middelbare school het walhalla-tijdperk gaat inluiden want kinderen nog zelfstandiger. Alleen vliegen ze ook verder uit, met vele taxiritjes als gevolg om puber ‘s avonds bij verre vrienden op te halen. Of die ritjes naar de sportvelden vanwege de late trainingen of de avonden samen blokken ten tijde van pta-perioden en de stress om school resultaten. Ook dan vliegt de vrije tijd uurtjes uit je handen en belanden de goede bedoelingen in water. 
tegelijkertijd worden de grootouders ook een dagje ouder. Kortom, hoe ouder je kinderen worden, hoe meer je denkt aan die goede oude tijd, van voor de aanvang. Kijk als alles goed gaat en kinderen makkelijk mee komen, kan het zijn dat je wat meer vrije tijd ervaart. Maar niets is voorspelbaar. Dus geniet van de tijd waarin alles op een laag pitje staat.
Zelf heb ik met jongvolwassen kinderen meer vrije tijd dan vroeger. Maar een lichamelijk euvel maakt dat ik er de laatste jaren niet optimaal van kan genieten. Het houdt mij mer aan huis, dus geniet ik in mijn vrije tijd van de zorg aan de rozenperk of het lezen van interessante boeken, wetende dat die vrije tijd morgen weer voorbij kan zijn bij een belletje van een zorgcentrum. 
De  vrije tijd waar Julali op doelt, is meer dan waardevol maar ook heel betrekkelijk. Daarom is de vraag hoeveel vrije tijd echtparen met kinderen hebben in praktijk hebben, niet veel zeggend. Vrije tijd is geen maat voor gelukkig zijn.

Onze kinderen zijn nog klein, dus vanaf 1930 hebben wij tijd voor onszelf. Het huis is dan aan kant en de kinderen slapen. We werken beiden 36u (4x9). Kinderen nog niet niet op school dus doordeweeks ben je dan met de kinderen en is er geen tijd voor jezelf, behalve de avond. Ik werk veel thuis en heb soms een uurtje voor mezelf als man de kinderen haalt uit kdv. Soms ga ik dan wat in het huis doen, zodat dat het weekend niet hoeft. Maar zeker als het lekker weer is plof ik in de tuin met een boek. In het weekend pak ik de meeste me time denk ik, omdat ik snel overprikkeld raak. Maar in de basis hebben we allebei een ochtend dat we mogen blijven liggen tot half 9/9 uur. Of als we een keer uit zijn geweest, dan dus tot wat later  
Verder vind ik het leuk om kringloopwinkels af te speuren. Soms neem ik peuter mee als jongste slaapt, dan kan man wat voor zichzelf doen. Soms laat ik de kids bij hem en ga ik lekker zelf of samen met een vriendin. Ik hou van tekenen en dat doe ik samen met de kids aan tafel. Man houdt van koken, doet dat soms alleen of met de kids. Ik geloof dat we allebei voldoende tijd voor onszelf hebben, maar het is natuurlijk niet zoveel als voor we kinderen hadden. 

mut

mut

28-07-2021 om 21:37

Kleine kinderen vragen veel directe zorg, nu op dit moment helpen met eten geven/ schoonmaken/ in de gaten houden of er niets verkeerd gaat. Grote kinderen maken dat je geen dag/avond meer zeker bent van rust omdat ze of een baantje hebben waarvoor ze vroeger opstaan dan jijzelf (en dus vroeg in de badkamer bezig zijn) of ze gaan juist later nar bed dan jij en dat betekent soms dat ze opgehaald moeten worden en ieg 's nachts nog door het huis lopen. Vergeet de hulp niet die nodig is bij verhuizingen en oppassen van kleinkinderen. 
Vrije tijd: even rustig "forummen", lezen , tv-serie kijken of gewoon in mijn eentje boodschappen doen. Toch duidelijk meer tijd om te doen wat ik wil dan toen de kinderen jong waren (de logistiek alleen al van alle clubjes/ muziekles enz.)

Julali

Julali

28-07-2021 om 21:45 Topicstarter

Je zou verwachten dat de middelbare school het walhalla-tijdperk gaat inluiden want kinderen nog zelfstandiger. Alleen vliegen ze ook verder uit, met vele taxiritjes als gevolg om puber ‘s avonds bij verre vrienden op te halen. Of die ritjes naar de sportvelden vanwege de late trainingen of de avonden samen blokken ten tijde van pta-perioden en de stress om school resultaten. Ook dan vliegt de vrije tijd uurtjes uit je handen en belanden de goede bedoelingen in water.

Dit klinkt alsof het tijd is je pubers meer los te laten. Samen blokken ten tijden van pta- perioden? Dat moeten ze toch echt zelf doen. 

Een keer een ritje naar het sportveld, of een vriend komt voor, maar het lijkt me een kleine moeite en niet iets waardoor ineens al je vrije tijd van de hele week weg is. 

Pubers gaan van 's ochtends tot het einde van de middag naar school, hebben een bijbaantje en eigen sport en vrienden, waar ze over het algemeen zelfstandig naartoe kunnen. Ik kan me niet goed voorstellen dat je in die periode minder vrije tijd hebt dan in de baby en peuterfase wanneer je kinderen 24/7 van je afhankelijk zijn. 

komt wel als je kinderen ouder worden...

Julali schreef op 28-07-2021 om 21:45:

Je zou verwachten dat de middelbare school het walhalla-tijdperk gaat inluiden want kinderen nog zelfstandiger. Alleen vliegen ze ook verder uit, met vele taxiritjes als gevolg om puber ‘s avonds bij verre vrienden op te halen. Of die ritjes naar de sportvelden vanwege de late trainingen of de avonden samen blokken ten tijde van pta-perioden en de stress om school resultaten. Ook dan vliegt de vrije tijd uurtjes uit je handen en belanden de goede bedoelingen in water.

Dit klinkt alsof het tijd is je pubers meer los te laten. Samen blokken ten tijden van pta- perioden? Dat moeten ze toch echt zelf doen.

Een keer een ritje naar het sportveld, of een vriend komt voor, maar het lijkt me een kleine moeite en niet iets waardoor ineens al je vrije tijd van de hele week weg is.

Pubers gaan van 's ochtends tot het einde van de middag naar school, hebben een bijbaantje en eigen sport en vrienden, waar ze over het algemeen zelfstandig naartoe kunnen. Ik kan me niet goed voorstellen dat je in die periode minder vrije tijd hebt dan in de baby en peuterfase wanneer je kinderen 24/7 van je afhankelijk zijn.

Die ochtend tot eind middag werk je zelf ook gewoon. Rondom die sport moet er ingewikkeld gekookt worden (als in: rekening houden met verschillende eettijden van de gezinsleden), jonge kinderen (behalve die van mij) liggen doorgaans vroeg in bed. 

Maar ja, ik heb ook nog geen pubers, wat weet ik er nou van?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.