Maritt
12-01-2011 om 18:51
Hoe om te gaan met rijker vriendinnetje.
Hallo ouders,
Ik lees al enige tijd mee, maar post nu zelf ook eens een bericht.
Het probleem is als volgt. Een vriendinnetje van mijn dochter heeft rijke ouders, vriendinnetje is aardig en zowel dochter als ik vinden het leuk als ze met elkaar spelen. Ik merk echter soms dat ik het moeilijk vind om het verschil in rijkdom uit te leggen aan mijn dochter, ik heb er voor gekozen om niet te werken en met het salaris van mijn man moeten we zuinig aan doen, ik ben blij met deze keuze en vind met wat minder leven geen probleem. Beide ouders van vriendinnetje werken 4 dagen en gaan vaak iets met vriendinnetje doen, dingen waar wij niet altijd geld voor hebben (dierentuin, uit eten, schouwburg, zwembad e.d.) tevens wonen ze in een groot huis met allerlei faciliteiten (speelkamer/zolder, grote tuin, zwembad in de zomer, stedentipjes in vakanties) mijn dochter hoort van het vriendinnetje wat zij allemaal doet, en vraagt (zeurt) vervolgens aan mij waarom wij dat nooit doen. Ik leg haar uit dat wij wat minder geld hebben (zijn niet echt arm maar wel zuinig) en dat wij er voor gekozen hebben dat ik niet werk om voor haar te zorgen, en er altijd voor haar kan zijn. Nu heeft mijn dochter al enkele keren gevraagd waarom ik niet werk zodat zij ook die leuke dingen kan doen, dit antwoord is dus niet erg bevredigend voor haar. Dit kwetst mij eigenlijk best erg, ik vind dat ik de juiste keuze heb gemaakt om thuis te zijn voor mijn dochter. Hoe leg ik op een goede manier uit dat wij het op deze mannier doen en de ouders van vriendinnetje op hun manier?
Van het huis kan ik wel uitleggen, dat zit er zelfs als ik werk niet in, maar iid die uitstapjes en cadeautjes zijn bij ons wel minder.
Temet
20-01-2011 om 16:03
Massi
"En dan zwichten we toch weer, en als wij het niet doen, is er wel de familie die aan komt zetten met leuke dingetjes. Gelukkig komt er binnenkort een tweede en ik stel me zo voor dat je minder snel een kleinigheidje geeft als je dat telkens maal twee moet doen (je gaat tenslotte niemand voortrekken of achterstellen). "
Laat me je uit de droom helpen: het wordt niet minder.
Kleinigheidjes kosten namelijk niks, tenminste bij de Action koop je iets voor een euro waarmee een kind werkelijk extatisch gelukkig kan zijn (Bakugan-tattoos, om maar eens iets te noemen). En ach, voor een euro extra is een prul voor broertje/zusje snel gevonden.
Het wordt waarschijnlijk minder als kinderen ouder worden en je ze niet meer zo makkelijk blij maakt met een gummetje of een stickervel.
Overigens: ook de iets duurdere kleinigheidjes zijn vaak nog steeds redelijk betaalbaar. Dus tja.
Groeten,
Temet
Massi Nissa
20-01-2011 om 19:41
Haha
Izar en Temet, en ik dat tweede kind maar opzadelen met allerhande wilde verwachtingen . Hij is nog niet geboren of hij moet al van alles oplossen, gelukkig blijft hij er vrolijk onder (of in elk geval beweeglijk).
Jaha die prullariadrang is hier gigantisch. Hoe scheller de valse schittering, hoe dieper de drang bij dochter. En dat terwijl zowel haar vader als ik bijna Spartaans zijn in onze smaak (less is more). Af en toe geef ik toe, want diep in mijn hart kan ik erg genieten van de Disney Prinsessen Tiara en Toverstok.
Groetjes
Massi
albana
21-01-2011 om 08:23
Prullaria voor pubers.....
Nou mijn pubers weten genoég wat ze 'nog willen hebben' voor weinig geld. Make-up, oorbellen (aanbieding zijn ze maar 1 euro) prut-luchtjes van 2 euro, glitterpanty,sjaaltjes, knipjes, make-up-doekjes, stickertjes, sleutelhangers,sokken, etc. etc.
Dus of het minder word???
Groot voordeel, ze beheren nu hun 'eigen' geld,dus aan veel 'nog willen hebben' wensen kunnen ze al zelf voldoen.
groeten albana
Temet
21-01-2011 om 09:36
Albana
Och hemel, helemaal niet bij stilgestaan, mijn oudste is een jongen dus die zie ik niet aan de make-up en oorbellen (oorbellen - zijn vader zou een toeval krijgen ). Blijven alleen de stickers nog over. Maar tweede is een meisje, dus die kan nog alle kanten op.
maar inderdaad, zakgeld scheelt in het gezeur denk ik. Hoewel niet noodzakelijkerwijs in de troep.
Groeten,
Temet
Manda Rijn
21-01-2011 om 13:50
Prullaria bermudadriehoek
oh heel herkenbaar. Ik eens een vuilniszak vol troepjes weggegooit, met name kapotte en incomplete dingen, knutsels en tekeningen en andere troep. En ze heeft er nooit naar gevraagd verder dan dat ze iets kwijt was (en dan verwees ik naar 'oh dan moet je misschien wat beter zoeken of opruimen').
Mijn ouders geven ELKE keer iets, ELKE keer is dus minstens eens per maand, soms is het leuk maar regelmatig is het troep van matige kwaliteit, veel is ook spul wat de dochters niet leuk vinden, dan past het niet bij hun leeftijd of smaak etc. Laatst nog speelmais gekregen, en toen kwam er een nat stukje op het vloerkleed, het vloerkleed is geruineerd, vreselijk want ik was net zo blij met mijn vrij nieuwe kleed.
Mijn dochter heeft zo ontzettend idioot veel boeken ook van hen gekregen, hele stapels liggen in een doos op zolder en dan zeg ik dat we ook naar de bieb gaan, maar ze vinden het leuk te blijven kopen. Als ze het geven als we bij hen zijn dan laat ik het vraak bij hen achter "oh leuk dan kunnen ze er bij jullie mee spelen". Ik heb ook wel eens gevraagd of ze niet tips aan mij kunnen vragen, koop iets van playmobil of lego, babyborn en dat soort merken die wat kwalitatiever zijn maar dat gaat het ene oor in en het andere oor uit.
albana
22-01-2011 om 09:20
Tactiek
Voor prularia van opa's en oma's zet ik de kinderen zelf in. Die hadden op een gegeven moment ook door,dat opa's en oma's het weliswaar goed bedoelen, maar niet écht een idee hadden wat in de smaak viel en dus enigzins nuttig was. Ik spoor ze aan om vooral zélf te vertellen dat ze zo'n leuke tatoo-stickers hebben gezien bij de action of gewéldige make-updoos bij de D.A. (winkel erbij zeggen!)of dat boek dat ze voor de lijst moeten lezen etc.etc.
Ook toen ze kleiner waren, maar nu hebben ze de tactiek beter door. Maar het gaat nog geregeld fout....jongste (had op de dieren van opa en oma gepast dus daarom) had oma verteld dat ze zo graag make-up wilde. Echte make-up zoals volwassenen hebben (ze bedoelde mascara of wat toffe oogschaduw ofzo) en geen kindermake-up. En wat kreeg ze voor het oppassen? Een lippenstift met kleur uit het jaar nul en 2kleuren groene oogschaduw. Vol verwachting maakt jongste het ingepakte kado open...en ik zie aan haar gezicht dat het niet helemaal is wat ze verwacht. En keurig zegt ze dankjewel oma en de volgende keer zal ik alle dieren wel weer voeren etc. Maar oma was nog niet weg en de lippenstift kreeg ik. De oogschaduw heeft ze na mijn aansporing dat het misschien best meevalt qua kleur als ze het opdoet dan toch nog maar gehouden. Oudste is er al handiger in,die bied voor de 'gezelligheid' aan dat ze met oma meegaat voor een kado (voor verjaardag ofzo) en dan kan ze precies aanwijzen wat ze bedoeld.....Gaan ze ook nog leuk ergens koffie drinken enzo...Vind oma érg gezellig en oudste ook tevreden, die heeft daar een vrij middagje wel voor over
groeten albana
Shonagh
22-01-2011 om 11:58
Prachtig albana
Ik zie je oudste zo voor me, geweldig !Jongste leert dat vast nog wel !
Manda Rijn
22-01-2011 om 15:28
opa is een tijd terug met oudste gaan shoppen, Amsterdam centrum, kind kwam thuis met een te groot ordinair shirt van coolcat, een winkel waar ik zelf nooit naar binnen zou lopen. Verder een kitscherig beeldje.
Anyway ze hebben het wel leuk samen gehad, broodje gegeten etc.
Ik laat het maar zo. Voordeel van goedkope troep of speelgoed waar niet mee gespeeld wordt is dat ik het ook heel snel weer kwijt raak door het in een vuilniszak of doos voor het goede doel te droppen. Ik schat zo in dat het om honderden euro's per jaar gaat aan dit soort kadootjes.
Binnenkort gaat ze weer shoppen met opa, ze mag dan een koffertje of logeertas uitzoeken, ben benieuwd wat het wordt....
Fiorucci
22-01-2011 om 17:21
Huh manda
Ik dacht dat jij zo anti-goedkope- prullen- in- dozen -voor- het- goede- doel bent? )
klaver
22-01-2011 om 20:22
Manda (o.t)
Die Coolcat ga je toch niet tegenhouden. Maar, troost je, het gaat ook weer over. Niet dat de mandarijntjes zich dan zullen kleden zoals mams hen dat heeft geleerd... Wordt weer een lesje in loslaten
Manda Rijn
22-01-2011 om 20:34
Fio
ja maar dat is dus da's echt waar. Maar een nieuwe dichte verpakking nep-lego kan ik dan ook niet in de vuilnis gooien en gaat dus naar Polen. Ach zonde van het milieu al die troep.
Fiorucci
23-01-2011 om 08:48
Manda (ot)
Je ageerde ook tegen mensen die nieuwe prullen in dozen doen....maar joh maakt niet uit. Maar het viel me op.
Manda Rijn
23-01-2011 om 10:00
Ot fio
Nou ik vind het wel terecht dat je erop terug komt. Ik vind het toch anders, als je speciaal de winkel in gaat om nep lego te kopen dan dat je het nieuw hebt liggen en in die doos doet. Ik kan het ook direct weggooien natuurlijk maar dat vind ik dan echt helemaal erg voor het milieu dan is het geproduceerd voor de vuilnis !
Ik krijg mijn ouders het ook niet meer aan hun verstand dat de kwaliteit matig is, dat kwetst ze toch alleen maar en verder hebben ze er zelf erg veel lol in om telkens spullen te kopen. Het gekke is dat ze over dit soort dingen zich vroeger dood ergerde als hun ouders totaal niet passende kadootjes kochten en nu doen ze het dus zelf ook. Wel jammer, mijn dochter heeft een vriendinnetje die altijd van die prachtige kado's van opa en oma krijgt (playmobil, lego, kapla sets etc).
Fiorucci
23-01-2011 om 10:23
Manda ot
Kunnen je ouders dat wel betalen? het is niet niks, de merken die je noemt, die zijn toch behoorlijk prijzig....
albana
24-01-2011 om 08:18
Nog een tactiekje
Oudste ageerde nogal tegen de maatschappelijke stage die opeens ingevoerd werd. Niet dat ze tegen vrijwilligerswerk is,welnee...zo komt zelfs aan 10 keer die verplichte uren met al die 'hulpprojectjes' van de verenigingen waar ze lid is en met d'r vakantievrijwilligerswerk.
Maar om nu eens lekker te schoppen tegen die domme regeling. Vulde ze op die maatschappelijke stage papieren in 'winkelen met oma' 2 uur. Dát heb ik dus maar verboden...kom nou......'t moet niet nog gekker worden.)) en oma is nog lang niet dement ofzo...die tekent dat ook echt niet.
groeten albana