Maritt
12-01-2011 om 18:51
Hoe om te gaan met rijker vriendinnetje.
Hallo ouders,
Ik lees al enige tijd mee, maar post nu zelf ook eens een bericht.
Het probleem is als volgt. Een vriendinnetje van mijn dochter heeft rijke ouders, vriendinnetje is aardig en zowel dochter als ik vinden het leuk als ze met elkaar spelen. Ik merk echter soms dat ik het moeilijk vind om het verschil in rijkdom uit te leggen aan mijn dochter, ik heb er voor gekozen om niet te werken en met het salaris van mijn man moeten we zuinig aan doen, ik ben blij met deze keuze en vind met wat minder leven geen probleem. Beide ouders van vriendinnetje werken 4 dagen en gaan vaak iets met vriendinnetje doen, dingen waar wij niet altijd geld voor hebben (dierentuin, uit eten, schouwburg, zwembad e.d.) tevens wonen ze in een groot huis met allerlei faciliteiten (speelkamer/zolder, grote tuin, zwembad in de zomer, stedentipjes in vakanties) mijn dochter hoort van het vriendinnetje wat zij allemaal doet, en vraagt (zeurt) vervolgens aan mij waarom wij dat nooit doen. Ik leg haar uit dat wij wat minder geld hebben (zijn niet echt arm maar wel zuinig) en dat wij er voor gekozen hebben dat ik niet werk om voor haar te zorgen, en er altijd voor haar kan zijn. Nu heeft mijn dochter al enkele keren gevraagd waarom ik niet werk zodat zij ook die leuke dingen kan doen, dit antwoord is dus niet erg bevredigend voor haar. Dit kwetst mij eigenlijk best erg, ik vind dat ik de juiste keuze heb gemaakt om thuis te zijn voor mijn dochter. Hoe leg ik op een goede manier uit dat wij het op deze mannier doen en de ouders van vriendinnetje op hun manier?
Van het huis kan ik wel uitleggen, dat zit er zelfs als ik werk niet in, maar iid die uitstapjes en cadeautjes zijn bij ons wel minder.
Lieke
18-01-2011 om 13:57
Tuurlijk
Tuurlijk Albana, voor dat geld kan je heel veel Afrikaanse kinderen helpen... Op die manier kan je elke discussie of vraag afkappen. Hoezo wil jij een nieuwe Plasma tv? Haal toch een dertiendehandsje bij de kringloop en doneer de rest aan de kindjes in Afrika. En begrijp dat ik deze opmerking zeer cynisch bedoel, doneren aan goede doelen is heel goed, maar wijs niet alles af puur omdat jij er niets aan vind.
Klaver, de lunch op de piste kostte max. €30 en is vergeleken met het totaalbedrag een schijntje. Waar wij waren was het heel koud, we hebben in het begin vd week een keer broodjes meegenomen voor de lunch en die waren in de rugzak bevroren...
Vraagje over Tsjechië, hoeveel km is dat rijden vanaf de grens en hoeveel km piste hebben ze daar in de populaire plaatsen?
Hoe je om moet gaan met minder rijke of rijkere vrienden? Gewoon geen punt ervan maken. Ook al heb je het zelf nog zo goed, er zijn altijd mensen met meer geld. Ik heb bij ons in huis nog nooit een kind gehoord over huur- of koopwoningen en het voordeel ervan. Misschien als je vertoeft in het gezelschap van veel makelaars of bankiers, dat dat veel ter sprake komt. Dat het kinderen opvalt dat Pietje heel veel of Klaasje juist heel weinig voor z'n verjaardag krijgt, lijkt me logisch, maar ja that's life. En daar hebben wij als ouders de schone taak om gewoon uit te leggen dat het ene gezin meer geld wil en kan uitgeven dan het andere gezin.
Trouwens, vanochtend las ik ergens dat Nederlanders een heel jaloers volk is. Het zijn vooral de dertigers die het jaloerst zijn, de vijftigers het minst. Zou dat zijn omdat zij hun schaapjes meestal al op het droge hebben?
klaver
18-01-2011 om 15:23
Pelle, wat is rijk
Volgens mij ben je rijk als je nooit aan geld hoeft te denken. Het 'geld speelt geen rol' doorgevoerd in je hele levenshouding. Hoeveel geld daarvoor nodig is, hangt natuurlijk ook van je behoeften af
Biene M.
18-01-2011 om 15:47
Het is nou eenmaal zo
Terwijl ik als alleenstaande moeder met parttime baan net boven bijstandsniveau zat, had mijn dochter een rijk vriendinnetje (echt rijk, Quote 500, villa in Amsterdam Zuid, zwembad in huis etc). Volgens mij heeft noch dochter noch het vriendinnetje ooit vragen gesteld over het verschil in welvaart. Maar als ze dat wel hadden gedaan had ik inderdaad geantwoord dat het nu eenmaal zo is. En zoals het rijke vriendinnetje maar al te goed wist, is veel geld geen garantie voor geluk. Inmiddels heeft mijn dochter dat ook wel gezien bij de rijke gezinnen waar ze komt.
T&T
18-01-2011 om 15:49
Karin
Ik bedoelde jou ook niet met dat stampvoeten, haha, maar meer het kind dat alles zo oneerlijk vindt; mijn dochter kan echt zeer bozig stampvoeten als haar vriendje ineens een playstation heeft gekregen met allerlei spellen "ZOOO oneerlijk! en ik krijg nooit iets!" ach, nee, in ieder geval geen playstation nee. En dat zeg ik dan ook zo: "meid wat jammer, wat heb je het toch zielig zo zonder playstation." Verder leg ik daar niet al te veel over uit, niet dat vriendjes mama altijd nog aan het werk is als hij uit school komt of zo, dat heeft daar in haar beleving echt niks mee te maken.
Verschillen zullen er altijd zijn, en daar zullen ze mee moeten leren leven. En soms is het erg leuk bij vriendje, want daar mag je zo lang tv kijken en playstation spelen als je wilt, er is immers geen mama in de buurt die het in de gaten houdt en soms vinden ze het hier weer leuker...
Ik denk idd wel dat het gemakkelijk praten is vanuit een redelijk luxe positie. Ik hoef niet te puzzelen om mijn boodschappen te betalen, alhoewel ik ook niet zomaar alles in mijn mandje kan gooien. Als zoon zijn schoenen opeens kapot heeft kan ik nieuwe kopen, zonder dat we dan een week boterhammen met pindakaas hoeven te eten. (oh ja, ik bezuinig niet op schoenen, dus dat is hier nogal een uitgave)
groetjes, Tess
klaver
18-01-2011 om 16:20
Bromvlieg
bromvlieg schrijft: 'Van vergelijken met anderen word je nooit blij, tenzij je de gave hebt om blij te zijn voor een ander!'
Die mensen zijn er. Ik ken er heel wat. En dan niet alleen blij voor de ander om wat hij bezit, maar ook om allerlei andere zaken die in het leven van anderen goed gaan. Volgens mij is mijn tante van 88 juist daarom nu nog steeds zo blij en gezond! (En zij heeft zelf heeel wat tegenslag moeten verwerken)
Karin*
18-01-2011 om 18:34
T&t
Haha, tja ik voelde me al aangesproken...
ik heb net opgezocht, modaal inkomen is 2500 euro bruto per maand, dus als mensen zo luchtigjes doen over een vakantie van minstens 1500 euro, dan denk ik, dat is toch zowat een netto maandinkomen van jan modaal. Dat geef je niet zomaar uit aan een extra vakantie als je modaal inkomen hebt, en dan ben je dus niet eens arm. Dat zijn wij ook niet hoor, een paar nieuwe schoenen kan wel van de buffer, maar per maand komt er nu helaas niet zoveel binnen. Nog steeds een gevolg van de kredietcrisis.
albana
18-01-2011 om 19:39
Meen je dat kaaskopje?
Kaaskopje zei:
"Nou gelukkig hoeft huren niet zo duur te zijn. Wasmachine 21 euro p.m.. Op den duur is dat natuurlijk duurder dan de wasmachine gekost zou hebben, maar dan ben je sowieso al 2 jaar verder."
Dat meen je toch niet serieus hé?
Dat is 250 euro per jaar!!
En een zeer redelijke wasmachine heb je voor zo'n 350 euro (zanussi 1400 toeren dat lijkt me niet de eerste beste,oke géén miele maar moet dat dan?) dat heb ik net nog (10 min geleden) gezien bij een zeer betrouwbare servicegerichte winkel. O,ja er zat ook nog 4 jaar (!!!) 100% garantie bij.
Volgens mij ben je stukken beter af als je 2 maand met de hand wast (oke geen onverdeeld genoegen, maar best te doen voor korte tijd) en met die 38 euro ergens een 10de handsje op de kop tikt (ook zelf gezien op kringloop,die was trouwens nog goedkoper 25 euro én 1 week garantie) en daarna de rest van die 2 jaar spaart en bid dat die 10de handse het volhoud en dan een nieuwe zanussi koopt.
Mocht die 20de handse het niet volhouden heb je zelfs nog genoeg om te verbrassen aan nog een 10de handsje.
dus zó goedkoop is het in mijn ogen nu bepaald niet. Het zou een miskoop zijn. En een grote ook.
Want na die 2 jaar heb je nog steeds niets.Helemaal niets. Wel ben je 2 keer 262 euro kwijt!
groeten albana
Massi Nissa
18-01-2011 om 19:53
Wasmachine
Eens met Albana, ik zou nooit een wasmachine op afbetaling kopen. Handwassen zijn wel degelijk een doodnormaal (maar inderdaad vervelend arbeidsintensief) alternatief tot je het geld bij elkaar hebt voor een vierdehandsje van Marktplaats. Onze eerste wasmachine was een tweedehands Zanussi van 100 gulden. Hij heeft het bij ons bijna tien jaar volgehouden!
En verder zou ik mijn dochter, als die met zo'n vraag thuiskwam, vooral bij haar schouders pakken en zachtjes omdraaien, de andere kant op. Wij zijn misschien niet bemiddeld, maar in vergelijking met driekwart van de wereldbevolking zijn we schat-hemeltje-rijk: nooit honger, altijd schoon water uit de kraan, zoveel vanzelfsprekendheden die dat helemaal niet zijn. Ik ben waarschijnlijk een afgrijselijke moraalridder, maar ik zou het gesprek die kant op sturen.
Groetjes
Massi
Fraz
18-01-2011 om 21:08
Precies albana
dat zei ik gisteren ook al (laatste mailtje van de dag). Vaak zit je 1 of 2 jaar aan zo'n contract vast en daarna heb je dus nog niks. Gewoon voor 50 euro een tweedehandsje kopen en als dat ding het 3 (!) maanden volhoudt ben je al goedkoper uit. Elke maand meer is in vergelijking met zo'n huur ding winst die je op zij kunt zetten voor een nieuwe.
Manda Rijn
18-01-2011 om 21:44
Zoals massi
ik ben nogal arm geboren, ondervoed geweest en ik heb als kind veel buikpijn gehad. Mijn kinderen groeien op met het besef dat er overal op de wereld mensen het veel slechter hebben, niet constant maar ik verzamel wel elke zoveel maanden met mijn dochter spullen, dan stoppen we samen weer een verhuisdoos vol. Dochter vraagt ook wel als er een reclame van een goed doel voorbij komt of we daar wel geld aan geven.
Ik vind armoede zoiets vreselijks, dat er nu moeders zijn die hun kinderen niets te eten kunnen geven maakt mij intens verdrietig.
Tegelijkertijd leef je hier en zit ik ook te dromen van de jackpot van de staatsloterij en wil ik ook weer dit en dat hebben, een nieuwe tv, leuk uitgebreid de verjaardag van de kinderen vieren etc.
Het is gewoon niet altijd makkelijk. Maar ik denk wel dat het goed is kinderen mee te geven dat zij veel meer hebben dan het gros van de wereldbevolking en dat in dat licht het ook goed is om je eigen welvaart te waarderen. Misschien zet het dus pedagogisch meer zoden aan de dijk om met je kinderen regelmatig alle kasten af te gaan en samen geld te geven dan te hameren op dat ze het zo goed hebben, het zichtbaar maken levert denk ik dus meer op, althans dat is mijn ervaring hier.
En verder ben ik ook wel een moeder die vindt dat kinderen gewoon niet te veel moeten zeuren en drammen om spullen.
Manda Rijn
18-01-2011 om 21:53
Marktplaats
en ebay heeft ons zo ontzettend veel bespaard.
Bijvoorbeeld de 2e hands vaatwasser van 150 euro die ik heb gekocht, na de verbouwing beneden is hij weer verkocht. Dat soort dingen gaan vaak voor het zelfde bedrag weer weg als je dus de goede merken koopt.
Kaaskopje
18-01-2011 om 22:01
Huur apparaten en auto kopen
Ik stond vroeger ook sceptisch tegenover huur. Nu minder.
Wat ik me afvraag: hoeveel mensen kopen een auto met een lening?
Fraz
18-01-2011 om 22:14
Nee ook niet
We hebben een 16 jaar oude auto gekocht toen mijn vriend werk kwijt raakte en dus ook de leaseauto kwijt raakte.
We hebben ruim vier maanden zonder auto gedaan maarja de autoslaaptrein vakantie was al geboekt en betaald (voordat vriend werk kwijt raakte) dus hadden een auto nodig voor de vakantie. Dit is bijna 2 jaar geleden en we hebben al twee zomervakanties gedaan met de auto. Hij wordt nu echt oud maar voor in nederland is hij nog prima.
Voor de komende vakantie hebben we dus besloten te vliegen en een auto te huren i.p.v. een nieuwe goede tweedehands te kopen of met de autoslaaptrein te gaan (is even duur als vliegen en huren).
Ik vind dat namelijk zonde omdat die nu bijna 18 jaar oude auto het nog prima doet en we niet dagelijks een auto nodig hebben (vriend gaat met trein, ik op de fiets). Voor de boodschappen en ritjes in nederland is het prima te doen.
We rekken de aankoop van een nieuwe tweedehands dus nog minimaal een jaar uit en zetten ondertussen nog wat meer geld opzij.
Behalve de hypotheek hebben we geen schulden/leningen of wat dan ook. En dat houden we liever zo.
carmen
18-01-2011 om 22:20
Geen wasmachien maar centrifuge
Ik zou een tweedehands centrifuge kopen die heeel veel toeren maakt. Vind wassen nl niet erg, maar wel het uitwringen. Wanner er dan uiteindelijk een goedkope wasmachine is (met weinig toeren) heb je die centrifuge nog als aanvuling.
Vic
18-01-2011 om 22:30
Geld geleend voor een auto
Ja, dat heb ik wel eens gedaan. Ik kon destijds een financiering tegen 0% afsluiten, en dat laat je natuurlijk niet liggen. Zo heb ik ook wel eens een wasmachine gekocht die ik twee jaar later kon betalen. Dat geld stond wel op de spaarrekening, maar twee jaar uitstel is nooit weg.
Fraz
18-01-2011 om 23:06
Ah een fiets
misschien dan toch een soort lening. Ik heb hem namelijk gekocht met het fietsenplan van mijn werk. Dan betaal ik hem (incl. verzekering en accesoires) van mijn bruto maandloon gedurende twee jaar terug. Belastingtechnisch erg gunstig want gaat van mijn brutoloon af en ik betaal geen rente.
Kaaskopje
19-01-2011 om 00:06
Rijk
Het is moeilijk om aan te geven wat je in materiële zin rijk kunt noemen, maar voor mij is dat toch: groot huis (die zonder problemen betaalbaar is), meerdere auto's van 'betere' merken en een bedrag op de bankrekening waar zoveel rente van binnen komt dat je daar maandelijks heel goed mee uit de voeten kunt, of tenminste een groot deel van de maand mee kunt bekostigen zonder de directe inkomsten aan te hoeven spreken. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel geld je moet bezitten om zo'n levensstijl te kunnen bekostigen, maar een miljoen of meer moet het wel zijn. Daarboven heet het lijkt mij zéér rijk.
En uiteraard heb je ook het ándere rijk: kinderen die gelukkig zijn (en dat kan ook als er iets met de gezondheid is), een fijn dak boven het hoofd, een partner die van je houdt, etc.. Je kunt heel erg rijk zijn, zonder geestelijke, emotionele, sociale, etc. rijkdom verpieter je.
Kaaskopje
19-01-2011 om 00:13
Kringloop
Ik ben zeker een 'fan' van de kringloopwinkels. Niks op tegen. Ik heb er ook twee wasmachines vandaan gehad en een kantoortafel voor een prikje. Alleen bij de laatste aankoop, een wasmachine hadden we de afknapper dat bezorgen bezopen duur was geworden vergeleken met daarvoor. 40 Euro voor een stukje van 5 minuten. Het is dat een aardige klant mij toevallig hoorde praten, anders had ik de wasmachine moeten laten staan. Die klant heeft ons telefoonnummer genoteerd en zei dat hij een aanhanger ging regelen. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb snel een appeltaartje gekocht voor meneer en zijn vrouw en was hem heel erg dankbaar. Zo kan het ook nog
Adama
19-01-2011 om 00:48
Marktplaats en gestolen fietsen
Tja op Marktplaats worden goedkope fietsen aangeboden maar die zijn vaak gestolen. Onze fiets was laatst gestolen en toen kreeg ik het advies om Marktplaats in de gaten te houden, om te kijken of onze zou worden aangeboden. Daar hadden we meteen een andere gestolen bakfiets gevonden, het bleek overduidelijk uit het telefoontje dat het zaakje stonk. En toen we onze argwaan kenbaar maakten, kregen we als reactie: tja je weet dat het een lage prijs is, je doet het of je doet het niet.
Later is onze bakfiets in een andere stad gevonden door een oplettende en eerlijke aspirant-koper die het niet vertrouwde. De fiets werd voor een zeer lage prijs aangeboden, ringslot was er met geweld afgehaald, de deuken zaten daar nog in het spatbord, etc. Er was geen enkele moeite gedaan om de diefstal te verbergen. We hebben onze fiets dus terug, geweldig!
Maar het werd ons hierdoor wel duidelijk dat er veel gestolen fietsen worden aangeboden op Marktplaats e.d. en dat er niet echt een geheim van gemaakt wordt dat het om gestolen waar gaat. De koper is dus medeschuldig.
Tja dat weet je ook bij een fiets die door een junk op straat wordt aangeboden, maar bij Marktplaats lijkt het "netter".
Wij kopen trouwens veel via Marktplaats, meubels, kleertjes, het is echt niet nodig om alles nieuw te kopen, zeker niet bij kinderen. We hebben een klein huisje in het buitenland en dat is vrijwel geheel gevuld met tweedehands goederen, echt alles, tafel, stoelen, bankbed, servies, kasten, ijskast, wasmachine....
Onze maatschappij is zo rijk en er is zo ongelooflijk veel "over" (overschot). Er worden zoveel bruikbare spullen weggegooid. Met de goede contacten/netwerken/adressen en een oplettend oog voor vuilnisbakkendag kun je ongelooflijk veel krijgen voor weinig geld. Ik ben nu erg blij met mijn goede was- en afwasmachine thuis, maar ik heb ook lang gedaan met een afgedankt wasmachine die over was, voor een prikje. Ook heb ik hier een televisie staan die ik voor een klein bedrag kon overnemen na een paar dagen gebruik op een beurs. Met computers heb ik ook een tijd lang afdankertjes gebruikt. En mijn familie kan moeilijk spullen weggooien, ik krijg meer aangeboden dan ik wil hebben...
Ik heb ook nog nooit "een keuken" of "een slaapkamer" gekocht, of "een nieuw interieur", geen enkele behoefte aan. Af en toe komt er een kast of stoel bij als het nodig is. En we geven nu ook weer dingen weg die we niet meer nodig hebben....
En als ik dan nu iets nieuws koop, dan is het juist vaak goed en duur en weloverdacht (wasmachine, bakfiets, computer, fiets).
Fiorucci
19-01-2011 om 07:18
Tops
Eens hoor, daar kan ik ook van dromen, zomaar even een weekendje weg of een in de meivakantie even naar Barcelona. Of even een hapje eten in de stad.
albana
19-01-2011 om 08:25
Ook dom (auto+lening)
Ik vind een auto kopen met een lening ook dom. Ik ken zelfs mensen die de hypotheek ophoogden (in de betere tijd, toen dat allemaal nog kon....) om er dan een paar duizend van te besteden aan een auto.
Ongelofelijk! Oliedom!
Die betalen dan dus 30 jaar rente en aflossing(!!!!!!) aan een auto die ze tegen die tijd hoogstwaarschijnlijk al een jaartje of 24 niet meer hebben! Die al 20 jaar tot schroot vermalen is!
En dan ook nog debateren dat het zo ingenieus is van ze want ze krijgen óók nog gedeeltelijk de rente terug van de belastingen! Dat ze het grootste gedeelte van die rente zelf betalen dringt niet eens door!
Nee leningen voor een auto vind ik ook niet verstandig. Of het moet een zeer gunstige lening zijn (zonder rente b.v.) en voor maar een klein gedeelte van de aankoopsom (zeg een kwart) die je afbetaald en ook zeker weten kán afbetalen binnen bepaalde tijd.
Soms hebben dealers zulke 'aanbiedingen' waarbij ze dan hopen dat je een auto aanschaft 'boven'budget (wat je dan dus zeker niet moet doen).
Zo'n lening hebben wij ooit gehad. Daar werden we alleen maar beter van. Ons resterende geld stond op de bank (=rente) en daarmee betaalden we de rentevrije lening af binnen ik dacht 2 jaar (kan ook 1 jaar zijn geweest).
Mijn broer (eigen zaak+ behoorlijk prijzige waar) geeft ook zulke leningen weg. Niet dat ie daar door de lening 'beter' van wordt. Maar het kan mensen nét over de schreef trekken om dat dure ding bij jouw te kopen en niet bij een andere dealer (die wel rente vraagt voor de lening).
Wij hebben trouwens die rentevrijelening toen binnen een half jaar afgelost en opgezegd. Omdat we een ander huis kochten en het werd zo'n gedoe en papierwerk anders met de hypotheek.
groeten albana
klaver
19-01-2011 om 09:49
Kaaskopje, rijk met een miljoen?
Een miljoen is dan niet veel. Dat huis dat je becshrijft komt al snel op meer dan een miljoen (tenzij je bereid bent naar noord-oost Groningen te verhuizen). Tel daar 300.000 voor je wagenpark bij op en dan nog eens minimaal 6000 per maand netto voor levensonderhoud inclusief onderhoud van huis en wagenpark. Je hebt dan trouwens ook personeel nodig voor schoonmaak, lijkt me. 6000 per maand haal je met de huidige rente uit 3,6 miljoen. Tel daar je huis (vrij van hypotheek) bij op en je komt uit op zo'nvijf miljoen. Als je besluit in te teren op je vermogen, kun je natuurlijk met minder af. Ik zou zelf vooral op mijn wagenpark bezuinigen.
Massi Nissa
19-01-2011 om 10:55
Anna n
Dank je, dat is exact wat ik wilde zeggen maar dan duidelijker en mooier verwoord. Sinds ik veel in Marokko kom (en dat is niet eens een bijzonder arm ontwikkelingsland), kan ik hier thuis in Nederland regelmatig in verwondering stilstaan bij dingen als fris water uit de kraan, een supermarkt met duizelingwekkend veel keuzesmogelijkheden, vanzelfsprekende medische zorg en ga zo maar door. Ik hoop dat onze dochter die zienswijze ook enigszins zal meekrijgen in haar opvoeding.
En Manda, dat eeuwige gezeur om nog meer speelgoed kan mij ook de keel uit gaan hangen, vooral omdat ons kind er meestal niet veel mee speelt: het bezit van de zaak is echt vrijwel altijd het einde van het vermaak. Hoe ik dat eruit krijg, is vers twee. Iemand nog tips?
Groetjes
Massi
Biene M.
19-01-2011 om 12:01
Anna
Prachtig! Ik print hem uit en hang hem op een prominente plaats op.
Biene M.
19-01-2011 om 12:03
Massi
Hier hebben we ook zo'n periode gehad, heel vervelend. Ik ben toen veel minder cadeaus gaan geven, alleen nog met verjaardag, overgangsrapport en afzwemmen oid. Of het daardoor kwam of door de eindigheid van die fase weet ik niet, maar na ongeveer een jaar was het over.
Kaaskopje
20-01-2011 om 02:07
Pelle en klaver
Moet je nagaan hoe goed ik overzie wat 'rijk' is
Een huis van een miljoen euro kun je natuurlijk ook behypotheken en ik dacht niet aan een wagenpark, maar aan twee auto's voor man en vrouw die wat mogen kosten. Maar meer dan 175.000 hoeft dat niet te zijn. Dan heb ik het bijvoorbeeld over een jaguar en een minder dure (uit de categorie 'het prijzige soort')tweede auto.
Als je rijk bent heb je niet automatisch een hele schare personeel. In mijn geval zou een chauffeur op afroep wenselijk zijn, ábsoluut iemand die het huis schoonmaakt en de was opruimt. Koken kan ik zelf wel. En voor de tuin laat ik een paar keer per jaar een hoveniersbedrijf komen. (o heerlijk, zo dromen)
Maar het is wel zo, een miljoen is zo weg. Toch vind ik dat je rijk bent met een miljoen.
rodebeuk
20-01-2011 om 07:15
Één ding is me nu wel duidelijk
..door dit draadje.
Ik heb altijd tegen de jongens gezegd dat we rijk zijn. Ik zit dus op de lijn-Massi.
Natuurlijk moeten wij met 2 non-profit deeltijdsalarissen keuzes maken. Maar dat zijn keuzes die een groot deel van de wereldbevolking niet heeft.
De basisvoorzieningen zijn hier uitstekend.
Ik leef met mijn kinderen in vrede en kan ze zoveel van het leven, van de mooie dingen, meegeven!
Ik denk dat de manier waarop draadstartster het woord "rijk" gebruikt het begin van alle ellende is. Ze ziet zélf wat ze niet heeft, ze heeft zélf de grijze bril op. Daarom kan ze haar dochter ook maar moeilijk helpen.
Chippie
20-01-2011 om 10:22
Weet je zeker...
Weet je zeker dat je dochter en het vriendinnetje zo aan het vergelijken zijn. Hier zie ik het namelijk helemaal niet. Hier een groot huis, verre vakanties, wintersport, uitjes in de winter, etc etc. Onze kinderen weten best wel dat wij het heel goed hebben (dat peperen we ze ook wel in, ze mogen niet opscheppen of dit als standaard beschouwen).
Maar ik hoor ze daar nooit over. Ze zijn net zo enthousiast over de campingvakantie van het buurmeisje in NL dan over de eigen vakantie naar Verweggistan. Ze vragen zich nooit af waarom anderen in een kleiner huis wonen. Vorige week gingen we met de hele klas naar het theater; onze kinderen zijn daar al tig keer geweest maar het viel hen echt niet op dat andere kinderen zeiden dat ze er nog nooit waren geweest.
Kan het niet zijn dat je dochter er een hele kleine opmerking over heeft gemaakt en dat die opmerking jou raakt omdat je er zelf ook mee zit (misschien omdat je twijfelt of je misschien wel kunt gaan werken).
Zelf komt het enigszins betuttelend over. Die ouders zijn rijk, daarom moet het kind naar de BSO, ouders zijn er minder voor haar, meer geld om kind te verwennen.
Hier is het simpel: papa en mama werken omdat ze het leuk vinden en om geld te verdienen. Daarom komt er hier een gastouder en ga je één dag naar de BSO. Kinderen zien wel relatie werken = leuke dingen doen. Dus zij zien het probleem van de BSO ook niet (ze vinden de BSO juist erg gezellig en de oppasouder is als een oma voor ze).
Massi Nissa
20-01-2011 om 15:50
Biene
Ja, dat hebben we ons al een paar keer heilig voorgenomen, geen cadeau's meer. En dan zwichten we toch weer, en als wij het niet doen, is er wel de familie die aan komt zetten met leuke dingetjes. Gelukkig komt er binnenkort een tweede en ik stel me zo voor dat je minder snel een kleinigheidje geeft als je dat telkens maal twee moet doen (je gaat tenslotte niemand voortrekken of achterstellen).
Ik ga ook veel minder vaak met haar winkelen, dat scheelt al driekwart, dan ziet ze niets waar ze om kan zeuren. Ja, ze ziet natuurlijk dingen op tv-reclames, maar dat is gemakkelijk af te wimpelen.
Ze wil nu al maanden een verkleedkist met prinsessenkleren. Heeft ze ooit ergens gezien en zou inderdaad wel echt gebruikt worden - ze verkleedt zich thuis nu al voortdurend en gebruikt dan haar Marokkaanse jurken. Ik heb met man overlegd en die verkleedkist krijgt ze als de tweede geboren is.
Groetjes
Massi