Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe om te gaan met rijker vriendinnetje.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

16-01-2011 om 22:22

Baas boven baas

Hoi Vic,

Er zullen vast. Mensen zijn die het heel zielig vinden dat jouw dochter slechts een Nintendo met twee spelletjes krijgt voor haar verjaardag. Arm kind. Maar geweldig hoe haar moeder er toch nog iets van weet te maken

Liora

Wintersport

Oudste dochter zat net een jaartje op het gymnasium een paar dorpen verderop, toen we de jaarlijkse wintersport gingen regelen. En kind was al zo groot, dus die mocht best mee beslissen, vonden wij. Dochter keek het gepuzzel met welk huisje waar nou precies net even wat goedkoper was even verveeld aan en vroeg vervolgens: "Maar waarom kopen jullie niet gewoon zo'n chaletje, net als iedereen?"
We zijn 10 jaar later nog steeds niet uitgelachen

Vic

Vic

16-01-2011 om 22:41

Liora

Ik vrees dat ze eerder zullen denken dat het compensatiegedrag is. Dat arme kind met een fulltime werkende moeder

Onbevangen en open blik

Maar waarom in hemelsnaam zou je kinderen zulke dingen uitleggen? Ik vind juist het mooie van kinderen dat ze nog zo onbevangen zijn en met een open blik gewoonweg kijken wie ze aardig en niet aardig vinden. En geen enkel onderscheid maken in rijk en arm.
Kinderen zouden het 'mee' kunnen krijgen...dat kan ik me voorstellen, vanaf een jaartje of 10 als je dan in die periode b.v. een huis gaat kopen (en huizen kijken dus), maar daarvoor hebben kinderen toch geen interesse in bestedingspatronen (ja hoogstens wat eraan húnzelf word besteed??? Dat is toch ook niet gezond?
De enige reden dat ze het 'weten' is mijns inziens als ze dat verteld is.Misschien zelfs meerdere malen. Dus dan lijkt het mij ook logisch dat de verteller het ook erg belangrijk vind....Of zie ik dat verkeerd?
En dat het kind (in navolging van de verteller) ook dénkt dat het erg belangrijk is of iemand rijk of arm is.
Ik vind het zelf ook totaal onbelangrijk of iemand zwemt in het geld of de eindjes amper aan elkaar kan knopen.Het is totaal geen 'item' hier.Ik praat er nooit over, niet met anderen en dus ook niet met de kinderen. En wij (de middenmoot) hebben toch een redelijk gemeleerde kenissen en vriendenkring waar zich héle rijke en héle arme bij bevinden. En daarvan wéten wij dat heus wel, maar het intereseert me eigenlijk niets.Voor mij is de ene niet waardevoller dan de andere. Ze zijn voor mij allemaal gelijk. Omdat ik ze aardig vind,ongeacht hun bezit en draagkracht. Buiten dat ben ik ervan overtuigd dat 'rijk zijn' ook een heleboel 'sores' met zich meebrengt en daar zou ik ook totaal geen zin in hebben. Rijk zijn (even buiten de lotto winnen) komt vaak na hard en veel werken en de verantwoordelijkheid hebben over héél véél gezinnen. Nou daar zou ik voor bedanken, nee sterker nog ik hád het kunnen hebben/bereiken en héb ervoor bedankt.
Dus alles is betrekkelijk in mijn ogen. Die rijke bankdirecteur in die mooie villa heeft misschien wel veel geld,maar ligt in bed te malen hoe hij nu weer genoeg leningen en aandelen kan verkopen om de boel draaiende te houden en geen personeel (=gezinnen) op straat hoeft te zetten en die aardige huisschilder gaat fluitend naar z'n werk en heeft geen zorgen en woont dan wel in een ieniemienie-huisje maar beunt er wat bij en maakt z'n dochter gelukkig met een gevulde barbie-kamer en slaapt heerlijk.
Dus hoe prachtig is rijk zijn eigenlijk? En hoe erg is het dat je maar net de eindjes aan elkaar kan knopen en in een klein huisje woont?
En ik hoop dat mijn kinderen het ooit ook op die manier bezien. En nooit gaan selecteren op 'rijk'of 'arm'. Net zo dat ik hoop dat ze geen onderscheid maken in 'zwart'en 'wit' en 'hetero'en 'gay'.
groeten albana

carmen

carmen

17-01-2011 om 09:04

Albana, toch is er verschil

Ik ben het met jou eens dat ik hoop dat mij kidneren ok geen odnerscheid gaan maken tussen rijk/arm etc. Maar ... de realiteit is dat veel mensen materialistisch zijn. Gespreksonderwerpen betreffen vaak de aanschaf van iets. Dat kan een auto zijn, maar ook een vakante. En wanneer het over vakanties gaat, dan gaat het vaak over de accommodatie etc. Ik zie het op school De mensen die steeds bezig zijn met consumeren (en de volgende uitgave) zijn aangewezen op mensen met hetzelfde bestedingspatroon. Praten over de wintersport wordt dan namelijk al snel praten over de Oonroerend goed-prijzen in bepaalde gebieden. Andere mensen hebben het over het verschil tussen de afzonderlijke aanbiedingen van D-reizen. Als we het allemaal weer gaan hebben over die fantastische bergen en de heerlijke afdalingen, dan zitten we weer op dezelfde golflengte (maar ik zie het niet gebeuren!) O ja dan zijne rook nog mensen die hebben totaal geen geld om iets aders aan te schaffen dan het hoogst noodzakelijk, nou die hebben totaal geen gespreksstof met de mensen die daar hun dagen mee vullen.

Vic

haha.

Hier hebben we een wii in huis gekregen zonder dat het een verjaardag of kerst ofzo was. Ik vond hem leuk en heb er eentje gekocht bij een telefoonabonnement, toen kostte hij nog maar 60 euro. En dat snapte ook niemand, want dan had ik hem moeten bewaren, maar ik wou hem niet bewaren want ik vond hem gewoon leuk ook voor mezelf, man en ik hebben de hele avond zitten tennissen, daarna was de lol er snel af en mocht dochter hem hebben

Dus de wii is goedkoop als je een ander telefoonabo neemt !

Sancy

Sancy

17-01-2011 om 11:43

Pelle

Ik denk dat dat buurmeisje heel goed naar de gesprekken van haar ouders heeft geluisterd

Steekje los

Ik denk dat die ouders zich eens af moeten vragen wat nu werkelijk belangrijk is in een leven en denk zowiezo eigenlijk dat ouders die dit soort dingen voor de oren van hun kinderen bespreken een steekje los hebben zitten.
Mén ik weet zelf niet eens wie hier in de wijk precies een huur of een koophuis heeft, het interesseert me ook werkelijk geen biet, de huizen zijn gewoon hetzelfde, de kinderen overigens ook.
De matrialistische instelling van de ouders misschien niet.
groeten albana

billie

billie

17-01-2011 om 14:34

Nee bah

Wij zijn absoluut niet rijk maar probeer de kinderen wel heel af en toe (zeker niet vaak, wil gewoon niet dat ze met geld bezig zijn) te wijzen op feit dat we het gewoon ontzettend goed hebben, en dat veel mensen dat zeker niet hebben en dat zoiets als lekker eten en warmte helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Als ze dan al een beeld krijgen op deze leeftijd, hoop ik dat ze met het beeld opgroeien rijk te zijn. Want we hebben alles wat we nodig hebben, en dat heeft lang niet iedereen. (soms lastig want ze worden zo weinig geconfronteerd hier met mensen die minder hebben)
Maar het ligt ook maar net aan de interesse van kind lijkt me. Zoon is zowat zuinig geboren. Hij is met alles zuinig. Dus ook met geld. En als het aan hem ligt dan zijn wij ook zuinig met ons geld, iedereen, hij houdt niet van overbodige luxe. Terwijl hij best zijn wensen heeft en daar geld aan uit kan geven. En er soms ook wel een heel kinderlijke wens is. Maar hij zal nooit kunnen *snappen* wat het is uitermate luxe te leven, dat weet ik zeker, dat past hem helemaal niet. Geld moet in zijn ogen functioneel uitgegeven worden. Zo kan hij best zeggen dat hij niet graag bij x speelt omdat daar zo weinig leuk speelgoed is, maar zal hij nooit een huis op uiterlijkheden beoordelen, en ik hoor ook nooit van hem een wens iets te hebben dat hij ziet bij een ander. Als ik bijv kleren voor hem wil kopen vraagt hij zich af of dat wel nodig is, en wat het wel niet allemaal kost.
Dochter is weer helemaal anders trouwens, die wil alles wat maar beter lijkt bij een ander! Elk huisdier dat ze bij een ander ziet, leuk speelgoed, leuke bank, soepelere regels! Hoop voor haar dat ze rijk wordt

Praten over de wintersport...

"Praten over de wintersport wordt dan namelijk al snel praten over de onroerend goed-prijzen in bepaalde gebieden. Andere mensen hebben het over het verschil tussen de afzonderlijke aanbiedingen van D-reizen.
......
Welke winteraport?
Kijk, daar heb je het dus, dat kan bruin hier niet trekken hoor, wintersport. Nee natuurlijk maakt rijk of arm niet uit. Maar dat wordt wel gezegd door mensen die het geld wel hebben volgens mij, niet door mensen die krap zitten.

Mama van Kaj, Ando en Yuna

Mama van Kaj, Ando en Yuna

17-01-2011 om 17:02

Omdat je niet wil dat je dochter ook een verwend nest wordt

Ik denk alleen niet dat ze die uitleg wel leuk vind hihi

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2011 om 17:24

Praten over huur of koop

Ik zie eigenlijk niet wat er erg is aan het bespreken van waar de koophuizen in de wijk staan. Bij ons is het door de jaren heen gemengd geraakt. Daar hebben we het echt wel eens over gehad in de buurt van de kinderen. Het is de toon die de muziek maakt bij dit soort zaken. Als je een koophuis opvoert als rijkeluis bezit en een huurhuis als armeluis ding dan zullen kinderen op huur neerkijken. Als het gewoon een gegeven is niet, lijkt mij.

Qua toon

qua toon die de muziek maakt ben ik het wel enigzins met jullie eens. Ik geloof ook werkelijk niet dat een koophuis bezitten en op wintersport gaan een indicatie zijn van je 'bezit'. Die mensen in dat huurhuis kunnen dat wel heel bewust hebben gedaan...omdat ze vele bedrijven bezitten bijvoorbeeld en zo de kans niet lopen uit hun huis te worden gezet bij een persoonlijk failissement (ik noem maar wat) en hoeveel mensen zien we wel niet in 'een dubbeltje op z'n kant' voorbij komen met een gigantische schuld én een koophuis?
Je ziet die mensen met die gigantische schulden toch óók alles 'bezitten'? 2 auto's,dure inbouwkeuken, alle nieuwste van het nieuwste apparatuur en spelcomputers soms zelf 'huren'ze het! (Ik wist niet eens dat het bestond) En dan bepleiten ze óók nog dat ze het écht,écht nodig hebben.
Nou dan!
Wij hébben geen schulden, maar ik weet wel dat áls we ze zouden hebben door welke reden dan ook, dan zou ik écht geen dure wasmachine 'huren' als ik het geld niet had. Ik zou nog liever met de hand de was doen.
En ik persoonlijk houd niet eens van wintersport, ik ben vroeger (als kind) wel meermalen geweest...maar ik vind het vréselijk! En wij gaan dus gewoon niet op wintersport daarom, gelukkig heb ik een partner getroffen die er ook niet van houd ) Of we het zouden kunnen betalen doet niet ter zake.

Om dat soort redenen zie ik ook totaal geen indicatie van rijk of niet aan het wel of niet bezitten van een huur of koophuis of aan een wintersportje (pfff wat kost dat dan? Toch helemaal geen fluit meer tegenwoordig....).

Mijn rijke vriendin b.v. gaat alleen elk jaar naar de camping, naar de caravan van d'r ouders. Mooi dicht bij voor áls er wat met de zaak is....Soms gaan ze wel onafhankelijk van elkaar (helft gezin blijft dus thuis) een weekje naar zo'n 4 sterren gedoe hotel ergens ver weg in een warm land. Of man gaat weekje golven in Monaco. Maar sámen als gezin zit dat er écht niet in.
Iemand moet de honeurs waarnemen.Dat is het nadeeel van veel verantwoordlijkheid hebben
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2011 om 19:24

Liever met de hand wassen

Albana: Ik zou nog liever met de hand de was doen. ===
Dat zeg je nu, maar na de zoveelste handwas praat je wel anders denk ik.

Fraz

Fraz

17-01-2011 om 20:16

Nou kaaskopje

dan koop ik liever een goedkoop tweedehandsje dan een dure huurmachine of een dure-op-afbetaling-koop-machine.

Zo zat ik ook vol verbazing te kijken naar "ik vertrek" waar twee jonge mensen een salsa school gingen beginnen. Voordat er ook maar iets verdiend was waren ze in een huurwoning getrokken (i.p.v. nog een tijdje gratis bij zijn moeder in een eigen kamer zitten) en hadden ze een nieuwe import koelkast, grote tv en luxe pc gekocht. Ik snap dat dus niet. Zorg eerst dat je toko loopt lijkt mij.

Albana?

"een wintersportje (pfff wat kost dat dan? Toch helemaal geen fluit meer tegenwoordig....). "

meen je dat nou serieus? 4 personen, weekje ,4-500 euro per persoon ofzo? Nou, zo'n 1600-2000 euro. Geen peanuts hoor, maar voor jou blijkbaar wel?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2011 om 22:10

Fraz

Hoe duur denk je dat een wasmachine huren is? En niet even snel googlen, gewoon uit je hoofd.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2011 om 22:23

Overigens fraz

ben ik met je eens dat als je jong bent en net met alles begint het heel normaal is om eerst op tweedehands te beginnen in plaats van het mooiste van het mooiste. Dat heeft ook zo zijn charme. Ik ben niet anders gewend dan dat mijn vrienden en familie rustig aan begonnen is en voel mijn oren dan ook klapperen van de verhalen van mijn dochter. Haar vrienden zitten stuk voor stuk in gemiddeld tot hoog geprijsde koopwoningen met een fantastische inrichtingen. Leeftijd ligt ergens tussen de 22 en 33 jaar meen ik. Ik gun het ze van harte, maar ik kijk er wel van op. Ze hebben niet allemaal een hoge opleiding gedaan dus ze hebben echt niet allemaal een topsalaris (op een paar na). Ik keur het niet af, laat ik dat even duidelijk zeggen. Als het kan kan het. Maar wat ik me echt afvraag: als je meteen van alle gemakken bent voorzien, waardeer je het dan net zo als iemand die eerst op krijgertjes en tweedehands spul heeft gezeten?
Mijn dochters riepen bijvoorbeeld dat ze meteen als ze op zichzelf gingen wonen een afwasmachine zouden kopen, maar het hoort er ergens toch ook wel bij dat je eerst begint met een afwasborstel en een sopje in de gootsteen als je net op jezelf woont? Of denk ik nu erg sobertjes?

Fraz

Fraz

17-01-2011 om 23:14

Geen flauw idee

maar een tweedehandsje lijkt mij goedkoper behalve als je misschien een korte periode wilt huren omdat je van plan bent je vakantiegeld die over een maand gestort wordt te gebruiken voor een nieuwe wasmachine i.p.v. op vakantie te gaan. Heb je structureel geld te kort dan kun je lijkt mij beter een goedkope tweedehandsje kopen dan maanden of zelfs jaren te huren.

Fraz

Fraz

17-01-2011 om 23:24

Kaaskopje

nou dan ben ik net zo sobertjes hoor..... Maar ligt er misschien ook aan dat ik een leuke vakantie belangrijker vind dan dure spullen. En ook toen ik op mezelf woonde vond ik stappen, naar een film gaan etc. belangrijker dan thuiszitten met nieuwe spullen om je heen.

P.s. ik heb gegoogeld. Je kunt ongeveer vanaf 16 euro per maand huren (gebruikte machine) maar dan zitten er wel vaak haken en ogen aan. Bijv. voor min. 6 maanden. Terwijl je voor 50-100 euro een tweedehandsje kunt kopen die het vaak wel langer uit houdt dan een half jaar.

Fraz

Fraz

17-01-2011 om 23:45

Oja en kaaskopje

probleem met huren is dat het meestal voor minimaal een jaar is (ik heb 1 x gevonden een half jaar en dat was voor studenten) . Als je al krap zit dan kun je nog niet eens meer bezuinigen omdat je zo stom contract voor min. een jaar hebt. En na dat jaar begeeft je koelkast het, heb je nog geen geld om een wasmachine te kopen, moet je dus nog een half jaar langer huren. Ben je al 18 x 15 euro kwijt dat is 270 euro. Kon je makkelijk een nieuwe wasmachine voor kopen....................

Dan koop je toch gewoon een tweedehandsje voor 50 euro. Begin je na drie maanden 15 euro per maand te sparen (speciaal voor een wasmachine) naast 15 euro voor andere onvoorzieningheden. Heb je 200 euro gespaard voor een wasmachine( ongeveer 15 maanden), kun je een nieuwe wasmachine kopen bij Neckermann bijv. En doet je oude tweedehandsje het nog dan spaar je toch nog lekker even door ?

Begrip 'rijk'

Nee ik vind een wintersport van 1600 tot 2000 euro nou niet bepaald een indicatie van 'rijk' zijn.
Dat kost een zomervakantie toch ook? Een weekje Londen met kerst en oud en nieuw idem.
En ik hoor ook wel bedragen die dik onder dat bedrag liggen (Tjechië b.v.).

Wat betreft met de hand wassen, ik zou écht balen als een stekker....en alles afstruinen naar een goedkoop 2de handsje dat is zeker. De kringloop (staan soms écht mooie wasmachines), de 2de hands markt en marktplaats en koopplein. Zelfs de advertenties in het plaatselijke snuffertje. En tot die tijd werkelijk met de hand wassen en elke overgebleven cent appart zetten. Maar huren zou niet eens in me opkomen. En zeker niet zo'n spliksplinternieuw glanzend superduur supermerk (miele), ik zou al meer dan tevreden zijn met een oud aftands onbeduidend merk wasgeval. Zo een die nieuw maar een paar 100 euro kost en dan nu 8 jaar oud is ofzo.
En dan hebben we het over een wásmachine. Dat vind ik dan nóg een vrijwel onmisbaar apparaat.
Maar wat is er in hemelsnaam noodzakelijk aan om een flatscreen te bezitten?? Of een wasdroger? Of een karaoke-t.v.-d.v.d.???
Die laatste 2 hébben wij niet eens. Niet omdat we het niet kunnen betalen (met gemak) maar omdat onze oude t.v. het nog prima doet en die allerlaatste mogen onze dames gewoonweg zelf bij elkaar sparen.
Zonde geld gewoonweg.
Ik denk ook dat als je kinderen opvoed door ze het idee te geven dat koophuis=rijk en wintersport hoort erbij voor de 'mensen die het goed hebben' en dat een afwasmachine, droger en flatscreen noodzakelijke levensbehoeften zijn je erop kunt wachten tot ze zichzelf ooit in de problemen brengen.
Noodzakelijk is alleen een dak boven je hoofd en eten en drinken. En voor de rest is het maar net wat je beurs aangeeft. En zélfs als die beurs vol is en overloopt, ben je het aan jezelf verplicht om een aankoop goed te wikken en te wegen, is dat nu wel de beste voor jouw? Die het beste voldoet aan wat jij wil? En het merk dat geschikt is voor de functie die jij het wil geven? En is het het geld wel waard?
En niet meteen holadie-ee we hebben het geld en hoppa we kopen maar wat raak.
Want 'iedereen' doet dat en de buurman ook.
groeten albana

Bij jezelf blijven

Het viel me laatst bij een familiebezoek op dat wij verreweg de simpelste auto hebben. Hij stak gewoon af (en niet alleen omdat we hem zelden wassen

Even steekt zoiets me. We zouden toch best een grotere, mooiere kunnen kopen? Maar dat gevoel zakt dan alweer snel; hij rijdt prima, heeft nooit panne, we komen er uitstekend mee van A naar B en het is een vervoermiddel.

Van vergelijken met anderen word je nooit blij, tenzij je de gave hebt om blij te zijn voor een ander!

Dan nog wat. Ik maakte pas ook mee dat iemand met duizenden euro schuld (bij familie) diezelfde familie van haar oudejaarsbonus een prachtige TV cadeau gaf. Iedereen prees haar om die schitterende TV, ach wat lief, wat leuk, en geen mens zei 'ja maar, je hebt toch nog een x-bedrag staan om af te lossen?' Welnee.
Het is maar net hoe je naar de werkelijkheid kijkt

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2011 om 10:01

Pelle

Nou gelukkig hoeft huren niet zo duur te zijn. Wasmachine 21 euro p.m.. Op den duur is dat natuurlijk duurder dan de wasmachine gekost zou hebben, maar dan ben je sowieso al 2 jaar verder.

Lieke

Lieke

18-01-2011 om 10:02

En de rest (kosten wintersport)

Wij waren alleen al aan skihuur voor 5 personen, skiles voor 3 personen en liftpassen €1700 kwijt. Tel daarbij het appartement, de reis, het eten op de piste en je bent in no time ruim €4500 kwijt. Voor één week in het hoogseizoen. Volgens mij moet je het wel heel bont maken om dat in een weekendje Londen te spenderen.

klaver

klaver

18-01-2011 om 10:28

Creatief zijn (lieke)

Er werd hier al Tjechie genoemd, en daar ben je inderdaad goedkoper uit. Eten op de piste is natuurlijk niet noodzakelijk, maar het loopt qua uitgaven wel op. Ik vindt het zelf helemaal niet erg om geld uit te geven, maar 75 euro neerleggen voor een gezinslunch en dan alleen maar junkfood of een vieze pasta bolognese krijgen, daar bedank ik voor. Dus wij nemen gewoon broodjes mee in de rugzak. Een vriendin van ij gaat nu voor het eerst met gezin skieën en heeft werkelijk alle kleding geleend en ook nog een twee paar schoenen. Ook daar valt te bezuinigen.

Rijk-niet rijk

Het wel gaan op wintersport zegt niet dat je rijk bent. Het niet eens hoeven te overwegen of je op wintersport zou gaan of niet omdat je elke maand net uitkomt met je loon, terwijl je niet buitensporig veel uitgeeft aan andere luxedingen, zegt wel dat je niet-rijk bent. Natuurlijk zijn er mensen die het minder hebben, die kan je altijd vinden.
Ik vind het ook moeilijk om uit te leggen aan mijn dochter waarom haar vriendin zoveel duurdere vakanties en kado's krijgt. Tja, zij verdienen meer, ondanks dat wij net zo hard werken.

T&T

T&T

18-01-2011 om 12:44

Zooo oneerlijk ...(stampvoet stampvoet)

Jaha, het leven is ook niet eerlijk... en het erge is, zelfs al werk je heel hard, dan nog bereik je niet allemaal hetzelfde.
Daar kun je heel verongelijkt over doen, maar je kunt een kind ook leren dat er nou eenmaal verschillen zijn, dat zal ook altijd zo blijven. Maar de verschillen waar het werkelijk om gaat in het leven zitten hem niet in het huis, de auto of de wintersport die iemand al dan niet kan betalen dat is toch alleen maar buitenkant.
Leer genieten van wat je wel hebt, en hard werken om te bereiken wat je wilt!
Tess

Stampvoeten?

Ik stampvoet niet, ik zeg ook nergens dat het niet eerlijk is. Ik verbaas me er wel over dat mensen zo beter-weterig doen. Het is zo makkelijk zeggen vanuit een luxe-positie: oh, maar wij gaan ook niet op wintersport hoor, ook al kunnen we het makkelijk betalen, en het kost net zoveel als een weekendje Londen.
Tja, voor sommige mensen zit een weekendje Londen er ook niet in. (voor ons dan weer wel) en doen alsof een bedrag van een paar duizend euro iets is wat je zomaar uitgeeft.
Het doet me een beetje denken aan een vroeger vriendje van me, had erg rijke ouders en verbaasde zich erover dat medestudenten zo'n moeite hadden met uitkomen met hun geld. Als je geld op was haalde je toch gewoon opnieuw geld van de bank??? Hij was toen 21.Had geen idee ervan dat het geld op de bank ook wel eens op kon zijn, dat kwam bij hun niet voor.
Wat ik bedoel is, dat het meer door "rijke" mensen gezegd wordt, dat geld niet uitmaakt, dan door mensen die het krap hebben.
Wij hebben het erg leuk thuis met elkaar, en het gaat in het leven ook niet om huis/ auto/ vakanties, maar financiele ruimte is heerlijk, en dat besef je vooral als je het (tijdelijk) niet meer hebt.
En hoe leg jij het je kind dan uit Tess dat vriendinnetje veel meer kan/krijgt? Met de woorden: het is nou eenmaal zo?

Rijk niet rijk

Nee hoor zelfs als je 5000 euro uitgeeft aan wintersport zie ik er niks 'rijks' in.
Ik vind het alleen zonde van het geld. Maar dat is w.s. ook omdat ik er zelf geen fluit aan vind.
Ik vind 'rijk' trouwens ook niet als je je hypotheek kan betalen en je vaste kosten en dan nog genoeg overhoud en ook nog kan sparen (dat is gewoon middelmoot). In termen van 'rijk' denk ik meer aan een stoeterij met paarden, een aantal panden hebben (en verhuren) of aan een groot goedlopend bedrijf hebben of flink wat aandelen.
Voor mij zit 't 'm ook niet in hoeveel auto's en of je wel of niet een flatscreen hebt. Ik ken wel rijke mensen die dat flatscreen niet eens hebben. Dat interesseert ze gewoonweg niet. En die naast de gezinsauto gewoon een klein oud fiatje kopen voor de boodschappen.
Dat 'gepronk' met spullen en reisjes ligt écht niet iedereen! Er zijn zat rijke mensen die daar helemaal niet van houden. Die liever 'gewoon' gewoon blijven.
En ja het is vast prettig als je 'binnen' bent en weet dat je voor je leven lang genoeg hebt, maar reden om het dan over de balk te gooien zien er genoeg niet in dan wel. Meer dan een gerust gevoel zal het dan niet betekenen voor je.
En ja het is zeer oneerlijk verdeeld in het leven. Maar om eerlijk te zijn denk ik dan meer aan derde wereld landen dan aan wie dan ook in Nederland.
In plaats van die skivakantie kun je ook tig kinderen adopteren in Afrika b.v. Wedden dat je dat weekje je 10 keer prettiger voelt dan als je wel was wezen skieën? En je loopt ook geen kans op gebroken botten.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.