Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

De kinderen van mijn vriend


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

11-09-2021 om 20:22

A12345 schreef op 11-09-2021 om 20:20:

[..]

Kun je nagaan als dat niet één keer gebeurt, maar de hele tijd door. Wat mij betreft absoluut niet meer grappig gedrag of onschuldig kattenkwaad.

Naja, dat is precies wat ze bedoelt. Dan laat je het kind toch niet opnieuw op schoot? De gelegenheid maakt de dief.

A12345 schreef op 11-09-2021 om 20:20:

[..]

Kun je nagaan als dat niet één keer gebeurt, maar de hele tijd door. Wat mij betreft absoluut niet meer grappig gedrag of onschuldig kattenkwaad.

Ik lees niet dat er zelfs maar 1 volwassene was die ingreep. Hoe kun je dan verwachten dat die kinderen opgevoed gedrag vertonen?!

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

11-09-2021 om 20:23

A12345 schreef op 11-09-2021 om 20:20:

[..]

Kun je nagaan als dat niet één keer gebeurt, maar de hele tijd door. Wat mij betreft absoluut niet meer grappig gedrag of onschuldig kattenkwaad.

En zij bleef gewoon rustig zitten, ik was allang vertrokken dan hoor. Ik vind dit verhaal trouwens wel steeds raarder worden.

Amaranth schreef op 11-09-2021 om 19:54:

[..]

Nee, het zal in dit geval geen vervelend gedrag zijn maar een schreeuw om hulp.


Ik mis denk ik bezorgdheid en compassie in jouw berichten.

 In alle berichten over de kinderen gaat het alleen maar over hun gedrag en hoe je dat met ‘opvoeding’ (lees consequenties, lees straf) kunt bijschaven.

Dat is een nogal Black box benadering, die mij denken aan oude gedragsexperimenten met ratten: die kregen beloningen om bepaald gedrag te stimuleren of straf om gedrag uit te laten doven.

Wat je dan mist is inzicht in waarom iemand bepaald gedrag vertoont. Is het onmacht onvermogen, is het stress, is het angst. Kennelijk is het voor jou moeilijk om je daarin in te leven, net als dat het moeilijk is je in te leven in je vriend of hypothestische situaties (want daarbij wordt je afgeleid door irrelevante details: de situatie is namelijk nooit identiek aan die van jou). 

Dat lijkt mij de moeite om te onderzoeken in het hulptraject dat je wil gaan inzetten.


A12345

A12345

11-09-2021 om 20:23 Topicstarter

Poezie schreef op 11-09-2021 om 20:20:

[..]

Wat een onduidelijk gedrag naar zo'n kind toe.

Eerste keer is het hihihaha grappig, daarna ineens minder, maar die vriendin liet het maar gewoon gebeuren.

Vooral dat laatste snap ik niet: natuurlijk kun je een kind wel van je schoot afzetten als het ongewenst gedrag vertoont. Nu ging het signaal uit dat het ok was dat dit kind die vrouw in haar borsten beet en zelfs grappig.

Kan me ook wel voorstellen dat je als vriendin van de broer niet meteen keihard optreedt als het kind van de vriend van de zus van je vriend bijt. Hoewel het onacceptabel gedrag is.

Goed, heb me ook wel gestoord aan sommige mensen op bezoek die lachten met totaal onacceptabel gedrag of tegen de vader zei van "laat ze maar". Het kind bleef ook maar steeds terug komen. 

A12345

A12345

11-09-2021 om 20:25 Topicstarter

BlueHeart schreef op 11-09-2021 om 20:23:

[..]

En zij bleef gewoon rustig zitten, ik was allang vertrokken dan hoor. Ik vind dit verhaal trouwens wel steeds raarder worden.

Op een gegeven moment is ze ergens anders gaan zitten. Maar natuurlijk wel vervelend als het een soort van stoelendans wordt omdat 'n kind zich niet kan gedragen. 

Vandaar ook mijn mening dat dit gedrag erg extreem is. Ik heb heel wat kinderen gezien, maar dit gedrag in deze mate nog nooit.

A12345 schreef op 11-09-2021 om 20:23:

[..]

Kan me ook wel voorstellen dat je als vriendin van de broer niet meteen keihard optreedt als het kind van de vriend van de zus van je vriend bijt. Hoewel het onacceptabel gedrag is.

Goed, heb me ook wel gestoord aan sommige mensen op bezoek die lachten met totaal onacceptabel gedrag of tegen de vader zei van "laat ze maar". Het kind bleef ook maar steeds terug komen.

Optreden als een kind iets bij je doet wat je niet wil is volkomen normaal. Wat niet normaal is, is als volwassene lachen om het ongewenste gedrag en het feit dat alleen hun vader zei " dat ze op moest houden" en jij verder niets hebt gedaan.

A12345

A12345

11-09-2021 om 20:28 Topicstarter

Coreopsis schreef op 11-09-2021 om 20:22:

[..]

Naja, dat is precies wat ze bedoelt. Dan laat je het kind toch niet opnieuw op schoot? De gelegenheid maakt de dief.

In dit geval kwam het kind zelf steeds weer op haar schoot zitten of naast haar zitten. Dan kom je dus in een situatie dat je het kind daar steeds weg moet zetten, maar steeds weer terug komt zitten. Mja, wat moet je doen als bezoeker? Met dat kind gaan stoeien? Ik had zelf de afgelopen maand ook al snel het gevoel dat de vader chagrijnig naar mij toe wordt als ik me er mee bemoei. 


Uiteindelijk ging de vader dan maar binnen met het kind spelen. 

A12345 schreef op 11-09-2021 om 20:25:

[..]

Op een gegeven moment is ze ergens anders gaan zitten. Maar natuurlijk wel vervelend als het een soort van stoelendans wordt omdat 'n kind zich niet kan gedragen.

Vandaar ook mijn mening dat dit gedrag erg extreem is. Ik heb heel wat kinderen gezien, maar dit gedrag in deze mate nog nooit.

Jij vind dit gedrag extreem, maar doet er niets aan?

A12345

A12345

11-09-2021 om 20:29 Topicstarter

kaatjecato schreef op 11-09-2021 om 20:23:

[..]

In alle berichten over de kinderen gaat het alleen maar over hun gedrag en hoe je dat met ‘opvoeding’ (lees consequenties, lees straf) kunt bijschaven.

Dat is een nogal Black box benadering, die mij denken aan oude gedragsexperimenten met ratten: die kregen beloningen om bepaald gedrag te stimuleren of straf om gedrag uit te laten doven.

Wat je dan mist is inzicht in waarom iemand bepaald gedrag vertoont. Is het onmacht onvermogen, is het stress, is het angst. Kennelijk is het voor jou moeilijk om je daarin in te leven, net als dat het moeilijk is je in te leven in je vriend of hypothestische situaties (want daarbij wordt je afgeleid door irrelevante details: de situatie is namelijk nooit identiek aan die van jou).

Dat lijkt mij de moeite om te onderzoeken in het hulptraject dat je wil gaan inzetten.


Ik weet inderdaad niet waarom deze kinderen dit gedrag vertonen. Hun gedrag is ook zo extreem, dat ik me er werkelijk waar geen raad mee weet. En voor iemand anders dan de vader waren ze hier ook amper bij te sturen. 

Wat wil je eigenlijk nog met dit topic, TO?
Op 1 augustus opende je dit met de vraag om tips. Je hebt een heleboel adviezen gekregen, maar er is er niet één waar je iets mee gedaan hebt. 

Wat heerlijk dat er een oplossing is: Piet, het is uit!!!

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

11-09-2021 om 20:31

A12345 schreef op 11-09-2021 om 20:25:

[..]

Op een gegeven moment is ze ergens anders gaan zitten. Maar natuurlijk wel vervelend als het een soort van stoelendans wordt omdat 'n kind zich niet kan gedragen.

Vandaar ook mijn mening dat dit gedrag erg extreem is. Ik heb heel wat kinderen gezien, maar dit gedrag in deze mate nog nooit.

En toen zei jij tegen het kind dat ze heel rap normaal moest doen? En waarom bijt ze dan in haar tetten? Dat lijkt mij geen voor de hand liggende plaats. 

A12345 schreef op 11-09-2021 om 20:29:

[..]

Ik weet inderdaad niet waarom deze kinderen dit gedrag vertonen. Hun gedrag is ook zo extreem, dat ik me er werkelijk waar geen raad mee weet. En voor iemand anders dan de vader waren ze hier ook amper bij te sturen.

Ik denk dat jij je bezoek moet gaan opvoeden. Die vertonen ook ongewenst gedrag: je gaat niet lachen om een kind die zich misdraagt.

A12345

A12345

11-09-2021 om 20:31 Topicstarter

Poezie schreef op 11-09-2021 om 20:28:

[..]

Jij vind dit gedrag extreem, maar doet er niets aan?

Ik heb weinig geduld met dit soort gedrag. Als mijn kinderen zoiets zouden doen, zouden ze meteen richting hun kamer gaan en daar blijven zitten. En de volgende paar keren dat er bezoek is, idem dito. Net zolang tot ze normaal kunnen doen tegen bezoek. Misschien dat ik op zo'n momenten me ook te weinig geroepen voelde om "de kwaaie" te zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.